۱۱ دلیل بهترین و بدترین زمان خوردن هندوانه برای لاغری و سلامت

۱۱ دلیل بهترین و بدترین زمان خوردن هندوانه برای لاغری و سلامت


2 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
11 دلیل بهترین و بدترین زمان خوردن هندوانه برای لاغری و سلامت

بهترین و بدترین زمان خوردن هندوانه، چه وقتی است؟ هر چند هندوانه به شکل‌های مختلف مثلا در طرز تهیه بستنی هندوانه، طرز تهیه انواع کیک، تهیه انواع اسموتی هندوانه، طرز تهیه شربت هندوانه و … به کار می‌رود ولی معمولا خیلی‌ها آن را به صورت ساده یا همراه با نان و پنیر یا فقط عصاره آن را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند. البته که خوردن هندوانه، به هر شکل و در هر زمانی دلچسب است ولی این که دقیقا چه زمانی هندوانه بخوریم، مهم است. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش بدترین و بهترین زمان خوردن هندوانه و دلیل آن را به شما خواهیم گفت.

 

فواید خوردن هندوانه در هنگام صبح

 

فواید خوردن هندوانه در هنگام صبح

 

اگر شما هم فکر می‌کنید که بهترین زمان خوردن هندوانه، صبح اول وقت و ناشتا است، باید بگوییم که این موضوع بستگی به وضعیت بدنی شما دارد. برخی محققان بر این باورند که خوردن هندوانه برای صبحانه فوایدی دارد که شامل موارد زیر می‌شود.

 

محافظت از چشم

 

هم ویتامین C و هم بتاکاروتن از کور شدن یا ابتلا به آب مروارید چشم جلوگیری می‌کنند. اگر می‌خواهید از خواص و فواید هندوانه برای سلامت چشمان خود بهره ببرید، آن را با مقداری آب، عسل و نعناع در مخلوط‌کن یا غذاساز بریزید و به شکل پوره درآورید. یک لیوان از این معجون خوشمزه تابستانی را در کنار صبحانه میل کنید و علاوه بر لذت بردن از طعم لذیذ آن، از مزایای آن برای سلامت چشم هم نهایت استفاده را ببرید.

 

تعادل در سطح فشار خون

 

هندوانه سرشار از منیزیم و پتاسیم است که برای تنظیم و نرمال نگه داشتن فشار خون ضروری هستند. چند برش هندوانه را در غذاساز خود بریزید. دانه‌های چیا را به آن اضافه کنید و بعد از میکس و آماده شدن، آن را به مدت یک شب در یخچال قرار دهید. این ساده‌ترین راه برای تهیه پودینگ میوه و صرفه‌جویی در زمان آماده کردن صبحانه روز بعد همراه با هندوانه است. با این معجون سطح فشار خون خود را می‌توانید در حالت نرمال نگه دارید.

 

کمک به بهبود خلق و خو

 

در حالی که ۹۲ درصد هندوانه از آب تشکیل شده، بقیه آن حاوی مواد مغذی و ویتامین‌هایی است که مهم‌ترین آن‌ها شامل ویتامین C و B6 می‌شوند. این ویتامین‌ها می‌توانند به تنظیم انتقال‌دهنده‌های عصبی و بهبود خلق و خوی شما کمک کنند. هندوانه همچنین این توانایی را دارد که هورمون‌های بدنتان را متعادل و از شما در برابر مسائلی مانند افسردگی محافظت کند.

حتما بخوانید  2 مدل طرز تهیه میلک شیک موز و شکلات به روش کافی شاپی

 

مضرات خوردن هندوانه در صبح

 

مضرات خوردن هندوانه در صبح

 

گروهی دیگر از محققان می‌گویند اگر دچار مشکلات گوارشی هستید یا طبع و مزاجتان سرد است، بهترین زمان خوردن هندوانه برای شما به عنوان وعده صبحانه و در حالت ناشتا نیست. در این افراد ضررهای خوردن هندوانه در زمانه صبح به شرح زیر است:

خوردن هندوانه به صورت ناشتا باعث ضعیف شدن معده و آسیب‌رسانی به طحال و کبد می‌شود. همچنین مصرف همزمان هندوانه با مواد غذایی گرم باعث مشکلات زیادی در دستگاه گوارش شده و ناراحتی‌هایی برای فرد ایجاد می‌کند.

در افرادی هم که مزاج سرد دارند، از آن‌جایی که خود هندوانه طبع سرد دارد، خوردن آن در هنگام صبح، باعث افتادن فشار و حتی سرگیجه می‌شود. مگر اینکه آن را با چاشنی‌ها و شیرین‌کننده‌های با طبع گرم بخورید. توصیه می‌شود کسانی که فشار خونشان در حالت عادی پایین است، هندوانه را با عسل یا سبزیجاتی مثل نعناع میل کنند.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای پوست هندوانه

 

خوردن هندوانه قبل از خواب

 

هیچ دلیل علمی وجود ندارد که خوردن هندوانه در شب برای سلامتی مضر باشد. اما طبق برخی تحقیقات، مصرف هندوانه در شب می‌تواند باعث سندرم روده تحریک‌پذیر و سایر مشکلات گوارشی شود. هندوانه همچنین حاوی درصد زیادی آب است که می‌تواند منجر به ادرار مکرر شبانه شود. در نتیجه باید منتظر کم‌خوابی، بدخوابی و خستگی در روز باشید.

علاوه بر این هندوانه، حاوی قند است و از آن جایی که قبل از خواب، احتمال انجام فعالیت ورزشی کم است، این قند نمی‌سوزد و در بدن می‌ماند. به همین خاطر هم مصرف آن قبل از خواب ممکن است باعث افزایش وزن و چاقی شود.

 

بهترین زمان خوردن هندوانه برای لاغری

 

بهترین زمان خوردن هندوانه برای لاغری

 

هندوانه یکی از میوه‌های مفیدی است که اگر به درستی مصرف شود، می‌تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند. از طرفی این میوه کالری بسیار کمی دارد و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. همچنین هندوانه تجمع چربی را در بدن می‌کاهد و موجب لاغری می‌شود. بنابراین بهترین زمان خوردن هندوانه برای لاغری، بین دو وعده غذای اصلی است. مثلا به عنوان میان‌وعده صبح یا میان‌وعده عصر می‌توانید آن را بخورید.

 

خوردن هندوانه ناشتا برای لاغری

 

اگر تشنگی شدید دارید یا در هوای گرم هوس کرده‌اید که با خوردن هندوانه، یک تیر و چند نشان بزنید و لاغر شوید، دست نگه دارید. خوردن هندوانه ناشتا در هنگامی که گرم است و معده‌تان داغ کرده و خالی است، باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود. این کار باعث ضعیف شدن عملکرد هضم غذا و ایجاد درد در مفاصل می‌شود.

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که به هندوانه حساسیت نشان می‌دهند، خوردن آن ممکن است باعث بروز آلرژی در بدن شود. علاوه بر این، احتمال دارد که دچار بروز مشکلاتی در طحال شود که به صورت درد یا نفخ در قسمت چپ شکم، تیرگی در رنگ بدن و سفیدی چشم‌ها خودش را نشان بدهد.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی طالبی و توت فرنگی به 3 روش دو رنگ و ساده

کسانی که دستگاه گوارش آن‌ها ضعیف است نیز باید به زمان خوردن هندوانه و میزان مصرف آن دقت کنند. خوردن این میوه به مدت طولانی می‌تواند عملکرد سیستم گوارش را مختل کند. بهتر است این افراد هم هندوانه را بین دو وعده غذایی بخورند.

 

چه زمانی نباید هندوانه بخوریم؟

 

دقت کردن به زمان مصرف هندوانه و شناسایی مزاج خود نقش بسیار مهمی در مصرف این میوه دارد. بنابراین در صورت رعایت این موارد خوردن هندوانه می‌تواند بهترین عملکرد را برای بدن داشته باشد.

در هنگام خوردن هندوانه به این موضوع دقت کنید که خوردن این میوه بلافاصله بعد از مصرف غذا، باعث ایجاد اختلال در نظم دستگاه گوارش و هضم آن می‌شود. هندوانه با کاهش حرارت معده، منجر به ترش و نفخ کردن معده می‌شود. در نتیجه غذا در مدت زمان بیشتری در معده می‌ماند و باعث ایجاد درد می‌شود.

 

بهترین ساعت برای خوردن هندوانه

 

بهترین ساعت برای خوردن هندوانه

 

اگر سحرخیز هستید و ریتم خورد و خوراک و خوابتان تنظیم است، خوردن هندوانه را به بعد از صبحانه و ساعت ۱۰ صبح موکول کنید. البته می‌توانید آن را تا ۱۲ شب به تنهایی یا به صورت عصاره ترکیب شده با مواد خوراکی با طبع گرم مصرف کنید.

اما بهتر است این میوه را به همراه غذا یا بلافاصله بعد از آن نخورید. بین صبحانه و ناهار، بهترین زمان برای خوردن هندوانه است. بهتر است بعد از ساعت ۵ عصر، دیگر هندوانه نخورید تا نظم دستگاه گوارشتان به هم نخورد.

 

بهترین زمان خوردن هندوانه در ماه رمضان

 

خوردن هندوانه در ماه رمضان، به دلیل مصادف شدن با ایام روزه‌داری، بهتر است بعد از افطار باشد. مصرف این میوه در هنگام سحر، چندان مناسب نیست. در ضمن هندوانه می‌تواند آب از دست رفته بدن شما را، بعد از سپری کردن روزه، به حالت نرمال برگرداند و رطوبت و خنکی آن به سیستم گوارش شما کمک می‌کند. البته بلافاصله بعد از افطار، از خوردن هندوانه پرهیز کنید.

 

سوالات متداول

 

بهترین زمان خوردن هندوانه در صبح، چه ساعتی است؟

 

توصیه می‌شود که هندوانه را در حوالی ساعت ۱۰ صبح و بعد از مصرف صبحانه میل کنید. بین وعده صبحانه و ناهار، بهترین زمان خوردن این میوه است.

 

آیا خوردن هندوانه در شب مفید است؟

 

اگر در ماه رمضان هستید و یک روز را روزه گرفتید، می‌توانید هندوانه را بعد از افطار میل کنید. اما در زمان‌های دیگر بهتر است خوردن هندوانه را به ساعات پایانی روز موکول نکنید، چون باعث افزایش ادرار می‌شود و ممکن است باعث کم‌خوابی یا بدخوابی شود.

 

منبع: moulinex-me ، herzindagi

 

کالابرگ الکترونیک