این ۱۵ غذا و میوه را هرگز نباید با ماست بخورید

این ۱۵ غذا و میوه را هرگز نباید با ماست بخورید


21 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لیست غذاهایی که نباید با ماست خورد

ماست را با چه غذاهایی نباید بخوریم؟ خوردن برخی غذاها همراه با هم نه تنها جذب مواد مغذی را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند خطراتی جدی برای سلامت ایجاد کند. اما شما چقدر با غذاهایی که نباید با ماست خورد آشنا هستید؟ آیا چیزی در مورد عوارض و خواص خوردن ماست با گوشت و مرغ می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سلامت به این سوال پاسخ می‌دهیم که ماست را با چه غذاهایی بخوریم و با چه غذاهایی نخوریم. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد غذاهایی که نباید با ماست خورد پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

چرا نباید ماست را با غذا خورد؟

 

چرا نباید ماست را با غذا خورد؟

 

خوردن غذا زمانی ارزشمند است که مواد مغذی و ویتامین‌های آن به درستی جذب بدن شوند. مصرف ماست همراه با غذا یکی از عادت‌های نادرست ما ایرانی‌ها است که موجب کاهش جذب مواد مغذی می‌شود. ماست به تنهایی فواید زیادی برای بدن دارد، اما خوردن ماست همراه با غذا جذب آهن و کلسیم را کاهش می‌دهد.

معمولاً متخصصین توصیه می‌کنند تا ماست را حداقل یک ساعت بعد از غذا مصرف کنید یا غذایتان را به طور کامل میل کنید و بعد به سراغ ماست بروید. این کار موجب می‌شود تا جذب مواد غذایی بهتر انجام شود.

 

ماست را با چه غذاهایی نباید بخوریم؟

 

ماست را با چه غذاهایی نباید بخوریم؟

 

ماست یکی از مفیدترین انواع لبنیات است که به خاطر طعم خوشمزه و فواید زیادی که دارد، جایگاه ویژه‌ای در یک رژیم غذایی سالم دارد. اما بسیاری از متخصصین تغذیه و سلامت تأکید می‌کنند که برای حفظ خواص ماست، آن را همراه با برخی غذاها نخورید. در ادامه می‌توانید با لیست غذاهایی که نباید با ماست خورد، آشنا شوید.

 

۱- ماست و پیاز

 

یکی از عادت‌های غذایی اشتباه که خیلی از ما آن را رعایت نمی‌کنیم، خوردن ماست با پیاز است. ماست طبع سردی دارد و پیاز موجب گرم شدن بدن می‌شود. از مهم‌ترین عوارض خوردن ماست با پیاز می‌توان به بروز حساسیت‌های پوستی مثل اگزما، پسوریازیس و … اشاره کرد.

در صورت تمایل می‌توانید انواع ماست را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

۲- ماست و انبه

 

ماست و انبه

 

مصرف ماست با انواع میوه خرد شده یکی از لذیذترین روش‌های خوردن ماست است. اما باید بدانید که همه میوه‌ها برای خرد کردن داخل ماست و درست کردن ماست میوه‌ای مناسب نیستند. درست مثل ماست و پیاز، ترکیب انبه و پیاز نیز به هیچ عنوان مناسب نیست.

ماست طبع سردی دارد و انبه یک میوه گرم است و از همین رو این موضوع موجب بروز مشکلات پوستی و ایجاد ترکیبات مضر و سم در بدن می‌شود.

 

۳- ماست و ماهی

 

یکی دیگر از غذاهایی که نباید با ماست خورد «ماهی» است. ماهی و ماست هر دو سرشار از پروتئین هستند و مصرف دو منبع غنی از پروتئین به صورت هم زمان به هیچ عنوان مناسب نیست. مصرف ماست و ماهی در کنار هم موجب سوءهاضمه و مشکلات گوارشی می‌شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه قنبر پلو شیرازی (غم بر پلو) با گوشت قلقلی یا مرغ

 

۴- ماست و دال عدس

 

ماست را با چه غذاهایی نباید بخوریم؟ شاید نمی‌دانستید اما «دال عدس» نیز در لیست غذاهایی که نباید با ماست خورد، قرار دارد. مصرف این دو ماده غذایی با هم موجب بروز مشکل در هضم غذا و همچنین ایجاد عارضه نفخ و بیماری اسهال می‌شود.

 

۵- ماست و شیر

 

ماست و شیر را با هم نخورید

 

شیر و ماست هر دو منبع پروتئین حیوانی هستند و به هیچ عنوان نباید با هم مصرف شوند. خوردن هم زمان ماست و شیر می‌تواند موجب ایجاد اسهال، اسیدی شده معده و نفخ شود.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

 

۶- ماست و غذاهای چرب

 

در لیست غذاهایی که هرگز نباید با ماست خورده شود، غذاهای روغنی و سرخ شده نیز قرار دارند. شاید ترکیب غذاهای سرخ شده با ماست بسیار جذاب به نظر برسد، اما این کار موجب سستی و بی‌حالی بدن می‌شود. مصرف غذاهای سرخ شده با ماست موجب ایجاد خواب‌آلودگی شدید در فرد می‌شود.

 

۷- ماست و فراورده‌های گوشتی

 

ماست و فراورده‌های گوشتی

 

شاید برای‌تان جالب باشد کمی در مورد عوارض خوردن ماست با گوشت آشنا بدانید. بسیاری از رستوران‌ها و شرکت‌های مواد غذایی برای طعم بخشیدن به گوشت و فراورده‌های آن از ماست استفاده می‌کنند.

این کار طعم بی‌نظیری به گوشت می‌دهد و موجب افزایش اشتها می‌شود. اما باید بدانید که مصرف گوشت مزه‌دار شده با ماست موجب ایجاد یک ماده سرطان‌زا و مضر در بدن می‌شود.

در واقع مصرف طولانی مدت این مواد غذایی می‌تواند شانس ابتلا به سرطان را افزایش دهید. توجه داشته باشید که خوردن ماست همراه با یک فرآورده گوشتی نیز می‌تواند همین عوارض را به دنبال داشته باشد، بنابراین سعی کنید ماست را حداقل یک ساعت بعد از مواد غذایی فراوری شده و حاوی نیترات مصرف کنید.

مصرف ماست همراه با غذاهای گوشتی می‌تواند زمینه ابتلا به بیماری‌هایی مثل برص و پیسی را در افراد افزایش دهد و موجب بروز اختلال در عملکرد کبد شود از همین رو بهتر است ماست را با این خوراکی‌ها نخورید.

 

۸- ماست و موز

 

چرا ماست و موز را با هم نخوریم؟

 

خیلی از افراد برای درست کردن ماست میوه‌ای کمی موز خرد شده به آن اضافه می‌کنند. مصرف ماست همراه با «موز» می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را در بلند مدت افزایش دهد. از طرف دیگر مصرف هم زمان موز و ماست موجب دل درد و اسهال می‌شود.

 

۹- ماست و سویا

 

«سویا» حاوی مقدار زیادی پروتئین و فیبر است. سویا به تنهایی فواید زیادی برای بدن دارد؛ اما نباید همراه با ماست خورده شود. ماست سرشار از کلسیم است و مصرف هم زمان ماست و غذاهایی که با سویا درست شده‌اند می‌تواند جذب کلسیم را تحت تأثیر قرار دهد و در جذب این ماده معدنی حیاتی برای بدن اختلال ایجاد کند. مصرف طولانی مدت ماست و سویا موجب کمبود کلسیم در بدن می‌شود.

 

۱۰- ماست و میوه

 

ماست و میوه

 

شاید برایتان جالب باشد، اما ترکیب ماست و میوه برخلاف طعم بی‌نظیری که دارد، به هیچ عنوان مناسب نیست. ماست حاوی باکتری‌های زیادی است که می‌تواند روی قند میوه اثر بگذارد و سبب بروز علائمی شبیه به سرماخوردگی و آلرژی در فرد شود. بهتر است به جای مخلوط کردن ماست با انواع میوه آن را با کشمش، عسل یا دارچین ترکیب کنید.

حتما بخوانید  ۱۰ روش ساده و سریع برای نرم کردن کلوچه سفت و خشک شده

 

۱۱- ماست و برنج

 

ماست و برنج هر دو طبع سرد و تری دارند و این موضوع موجب ایجاد بلغم و همچنین سستی بدن می‌شود. مصرف غذاهای سرد همراه با هم می‌تواند زمینه ایجاد فراموشی، تنبلی مغز و سردی و بلغم را در بدن افراد ایجاد کند.

 

 

۱۲- ماست و سرکه یا آبلیمو

 

شاید خیلی از ما برای خوش‌طعم شدن سس مایونز کمی ماست، آبلیمو یا سرکه به آن اضافه می‌کنیم. اما باید بدانید که مصرف طولانی مدت ماست همراه با سرکه و آبلیمو موجب ایجاد لکه‌های پوستی می‌شود. از همین رو بهتر است ماست را همراه با ترشی و مواد غذایی حاوی سرکه و آبلیمو استفاده نکنید.

 

۱۳- ماست و مرغ

 

ماست و مرغ را با هم نخورید

 

خوردن مرغ با ماست می‌تواند موجب سستی بدن شود. ماست و مرغ هر دو طبع سردی دارند و مصرف هم زمان آن‌ها می‌تواند موجب سردی بدن و سستی شود. از طرف دیگر هم ماست و هم مرغ سرشار از پروتئین هستند و این موضوع می‌تواند موجب بروز مشکلات گوارشی شوند.

 

۱۴- ماست و تخم مرغ

 

عوارض خوردن ماست با تخم مرغ نیز درست مثل سایر مواد پروتئینی همراه با هم سبب بروز مشکلات گوارشی می‌شود. در طب سنتی تخم مرغ نیز در لیست غذاهایی که نباید با ماست خورد قرار دارد و موجب نفخ، دل درد و مشکلات گوارشی می‌شود.

 

۱۵- ماست و ترشی

 

یکی دیگر از خوراکی‌هایی که نباید همراه با ماست مصرف کنید «انواع ترشی» است. مصرف این دو ماده با هم موجب می‌شود تا کلسیم موجود در ماست جذب بدن نشده و از کلیه‌ها دفع شود.

در این شرایط فرد به بیماری‌های مفصلی و کلیوی دچار می‌شود. به علاوه طبع ماست و ترشی سرد است و مصرف این دو ماده با هم به خصوص برای افراد سرد مزاج مناسب نیست و موجب احساس رخوت، بی‌حالی، سردرد و دردهای عضلانی می‌شود.

 

ماست را چه زمانی بخوریم؟

 

ماست را چه زمانی بخوریم؟

 

آیا می‌دانید بهترین زمان خوردن ماست چه موقعی است؟ خوردن ماست برای برخی افراد ممنوع است و همان‌طور که گفته شد خوردن ماست با برخی غذاها غذا می‌تواند برای بدن مضر باشد، از همین رو بهتر است ماست را نیم ساعت قبل از غذا یا ۱ ساعت بعد از غذا و با مصلح‌های ماست میل کنید.

این کار به جذب کلسیم و مواد غذایی موجود در غذا کمک زیادی می‌کند. خوردن ماست به عنوان یک میان وعده نیز ایده فوق‌العاده‌ای برای بهره‌مند شدن از خواص این ماده غذایی مفید و سالم است.

 

سوالات متداول

 

از مهم‌ترین مضرات خوردن غذا با ماست چیست؟

 

مصرف ماست همراه با غذا موجب کاهش جذب مواد مغذی می‌شود و می‌تواند برای سلامت مضر باشد.

 

عوارض خوردن ماست با پیاز چیست؟

 

ماست و پیاز در لیست غذاهایی که نباید با هم خورد قرار دارند. مصرف هم زمان این دو ماده غذایی موجب مشکلات پوستی مثل اگزما و پسوریازیس می‌شود.

 

چرا نباید ماست با پنیر مصرف شود؟

 

یکی دیگر از خوراکی‌هایی که نباید همراه با ماست مصرف شود، پنیر است. مصرف پنیر با ماست موجب ایجاد لکه و پیسی در پوست می‌شود.

 

ماست را با چی بخوریم که سردی نکنیم؟

 

بهترین مصلحات ماست نعنا، پونه، گل سرخ، کاکوتی و زنجبیل هستند. فراموش نکنید که هر چقدر ماست شما ترش‌تر و رقیق‌تر باشد، مقدار سردی آن نیز بیشتر خواهد بود.

 

 

منابع: newsbust، ballyabio، stylecraze

کالابرگ الکترونیک