عوارض خوردن ماست با گوشت قرمز، جگر، مرغ، ماهی و میگو

عوارض خوردن ماست با گوشت قرمز، جگر، مرغ، ماهی و میگو


20 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
عوارض خوردن ماست با گوشت قرمز، جگر، مرغ، ماهی و میگو

اگر تا به حال در مورد عوارض خوردن ماست با گوشت چیزی نشنیده‌اید، پس احتمالاً در دسته افرادی قرار دارید که این دو ماده پروتئینی را همراه با هم مصرف می‌کنید و از عوارض مصرف گوشت و لبنیات با هم بی‌خبر هستید. در طب سنتی بارها علیرغم خواص ماست از عوارض خوردن گوشت با ماست به طور همزمان هشدار داده است. اما به هر حال بسیاری از ما در کنار کباب کوبیده یا کباب برگ ماست می‌خوریم و چیزی در مورد مضرات خوردن ماست با غذا نمی‌دانیم. در این مقاله از سرویس سلامت می‌توانید با عوارض خوردن ماست و انواع گوشت قرمز و سفید آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد عوارض مصرف هم زمان ماست و گوشت پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

عوارض خوردن ماست با گوشت

 

با عوارض خوردن ماست با گوشت آشنا شوید

 

ماست یکی از مفیدترین انواع لبنیات است که فواید بی‌نظیری برای سلامت دارد و سرشار از پروتئین و مواد مغذی است. به شرطی که با انواع مصلح ماست میل شود. اما خوردن همزمان ماست با برخی غذاها و میوه‌ها و خوردن ماست و گوشت با هم می‌تواند موجب بروز عوارض و مشکلاتی در بدن شود. و البته بد نیست برخی افراد ممنوعیت خوردن ماست دارند.

به طور کلی مصرف هم زمان دو ماده پروتئینی می‌تواند موجب بروز مشکلات گوارشی شود. از طرف دیگر این امر اختلالاتی جدی در سیستم گوارش و جذب مواد مغذی ایجاد می‌کند. اما باید بدانید که عوارض خوردن ماست با گوشت به همین مورد ختم نمی‌شود.

به خاطر داشته باشید که اگر یک بار به طور همزمان گوشت و ماست را با هم میل کنید، قطعاً دچار مشکل نخواهید شد، اما زمانی که این موضوع تداوم داشته باشد و به صورت روزانه و هفتگی تکرار شود، موجب بروز مشکلاتی جدی در سلامت فرد خواهد شد.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه آش چغندر و اسفناج خوشمزه و مجلسی برای شب یلدا

آیا چیزی در مورد تداخل غذایی با ماست می‌دانید؟ مهم‌ترین عوارض خوردن ماست با گوشت چیست؟ در ادامه می‌توانید با برخی از عوارض مصرف گوشت با ماست به صورت هم زمان آشنا شوید.

 

اختلال در جذب آهن

 

گوشت سرشار از آهن است و ماست منبع غنی از کلسیم محسوب می‌شود. کلسیم و آهن هر دو از فلزهای دو ظرفیتی و ضروری و مفید برای بدن هستند که مکانیسم مشابهی برای جذب دارند. در واقع جذب آهن و کلسیم از طریقه روده‌ها انجام می‌شود.

زمانی که این دو ماده همراه با هم وارد بدن شوند، روی جذب یکدیگر تأثیر می‌گذارند و کلسیم مانع جذب آهن در بدن می‌شود. از همین رو خوردن ماست و گوشت با هم موجب می‌شود تا بدن شما آهن گوشت را جذب نکند. این موضوع به خصوص برای افرادی که از کمبود آهن رنج می‌برند، اهمیت زیادی دارد و باعث تشدید این مسئله و بروز مشکلات جدی سلامتی می‌شود.

 

اختلال در هضم غذا

 

اختلال در هضم ما مصرف ماست و گوشت

 

ماست و گوشت هر دو ماده پروتئینی هستند و مصرف هم‌زمان دو ماده پروتئینی موجب بروز اختلال در سیستم گوارش و هضم می‌شود. در واقع از مهم‌ترین عوارض مصرف گوشت با ماست این است که مواد غذایی به صورت هضم نشده در معده باقی می‌ماند و در کنار مشکلات گوارشی می‌تواند به مفاصل آسیب وارد کند.

افرادی که دارای معده حساسی هستند ممکن است بعد از خوردن ماست و گوشت به صورت همزمان به بیماری اسهال، عارضه نفخ و مشکلات گوارشی جدی‌تری مبتلا هستند.

 

ایجاد خلط زائد در بدن

 

از نظر متخصصین طب سنتی یکی از مهم‌ترین عوارض خوردن ماست با گوشت ایجاد خلط زائد در بدن است که این اخلاط می‌توانند منجر بروز بیماری‌های مختلف در بدن شوند.

 

اسیدی شدن معده

 

از دیگر عوارض خوردن ماست با گوشت می‌توان به اسیدی شدن معده اشاره کرد. ماست و گوشت هر دو اسیدی هستند و این موضوع در افرادی معده آن‌ها اسید زیادی ترشح می‌کند، موجب بروز مشکلاتی جدی مثل رفلاکس معده می‌شود.

 

بهترین زمان خوردن ماست چه موقعی است؟

 

بهترین زمان خوردن ماست چه موقعی است؟

 

معمولاً متخصصین طب سنتی و پزشکان توصیه می‌کنند که ماست را حداقل نیم ساعت قبل از غذا و یا ۲ ساعت بعد از غذا میل کنید تا مشکلی در هضم و جذب مواد غذایی ایجاد نشود.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه مرصع پلو مجلسی با مرغ یا گوشت + فوت و فن مرصع پلو

 

عوارض خوردن جگر با ماست

 

«جگر» چه به صورت کبابی و جگروز و چه جغور پغور یکی از مقوی‌ترین غذاهای ایرانی است که سرشار از آهن و مواد مغذی مفید برای بدن است. درست مثل مصرف گوشت و ماست به طور همزمان زمانی که جگر را نیز با ماست مصرف کنید، کلسیم موجود در ماست مانع جذب آهن در جگر می‌شود و این موضوع می‌تواند برای افرادی که به کمبود آهن مبتلا هستند، دردسرساز شود.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

به علاوه مصرف این دو ماده غذایی همراه با هم می‌تواند موجب بروز مشکلات گوارشی شود و علائمی مانند اسهال و نفخ را در فرد ایجاد کند.

 

عوارض خوردن ماست با گوشت مرغ و ماهی

 

طبق توصیه‌های طب سنتی بهتر است ماست را با گوشت مرغ و ماهی میل نکنید. بد نیست بدانید مصرف لبنیات از جمله ماست با گوشت سفید مثل گوشت ماهی، میگو، مرغ و سایر ماکیان به دلیل اختلاف در مزاج افراد، خطر بروز بیماری‌هایی مانند جزام، فلج، نقرس، بواسیر ، قولنج، درد دندان و امراض رطوبتی را افزایش می‌دهد.

 

آیا مصرف ماست با گوشت قرمز خطرناک است؟

 

آیا مصرف ماست با گوشت قرمز خطرناک است؟

 

به طور کلی باید بدانید که مصرف طولانی مدت ماست و گوشت به طور همزمان می‌تواند مشکلات گوارشی در بدن ایجاد کند و جذب آهن در بدن را مختل کند. اما اگر گاهی اوقات این دو ماده غذایی را با هم مصرف کنید، مشکلی برای بدن ایجاد نخواهد کرد. معمولاً متخصصین پیشنهاد می‌کنند که ماست و گوشت را با فاصله میل کنید و یا ماست را بعد از صرف غذا میل کنید تا مشکلی برای سلامت ایجاد نکند.

 

سوالات متداول

 

مهم‌ترین عوارض خوردن ماست با گوشت چیست؟

 

اختلال در جذب آهن، مشکلات گوارشی، ایجاد خلط زائد در بدن و همچنین اسیدی شدن معده از مهم‌ترین عوارض خوردن ماست با گوشت محسوب می‌شوند.

 

بهترین زمان خوردن ماست چه موقعی است؟

 

برای مصون ماندن از عوارض خوردن ماست و گوشت بهتر است ماست را نیم ساعت قبل از غذا یا ۲ ساعت بعد از غذا میل کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک