۲ طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ ریش ریش و تکه ای به روش مجلسی

۲ طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ ریش ریش و تکه ای به روش مجلسی


15 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ

آلبالو پلو با مرغ یکی از خوشمزه‌ترین روش‌های طبخ آلبالو پلو است که می‌توانید آن را هم با مرغ ریش ‌ریش شده و هم مرغ تکه‌ای درست کنید. درست کردن این غذای مجلسی با مرغ و برنج بسیار ساده است و ظاهر جذاب و طعم بی‌نظیر این غذا آن را به یک گزینه فوق‌العاده برای پذیرایی از مهمان‌ها در فصل تابستان تبدیل کرده است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذا آشنا شوید.

مواد لازم آلبالو پلو با مرغ ریش ریش (برای ۴ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آلبالو ۷۰۰ گرم
فیله مرغ، ران یا سینه مرغ ۵۰۰ گرم
شکر ۲۵۰ گرم یا بیشتر
پیاز ۲ عدد متوسط
زعفران دم کرده به مقدار دلخواه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم
کره به مقدار لازم
خلال پسته و بادام به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان دم کشیدن آلبالو پلو با مرغ: ۴۰ الی ۶۰ دقیقه

میزان کالری آلبالو پلو با مرغ در ۱۰۰ گرم: حدود ۲۸۶ کالری

مراحل طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش

 

مراحل طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش

 

یکی از رایج‌ترین روش‌های درست کردن آلبالو با مرغ استفاده از مرغ ریش ریش شده در این غذا است. با مراحل طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ ریش ریش همراه ما باشید.

مرحله اول؛ آماده کردن فیله‌های مرغ

روش درست کردن آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش یا فیله مرغ شبیه هم است. برای این کار ابتدا برنج را به مدت ۲ ساعت در آب و نمک بخیسانید. در این فاصله تکه‌های مرغ یا فیله‌ مرغ را با زعفران و نمک مزه‌دار و در روغن مایع یا مقداری کره سرخ کنید.

بعد از این‌که هر دو طرف تکه‌های مرغ سرخ شد، در یک قابلمه پیازها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و کمی تفت دهید. حالا تکه‌های مرغ را روی پیازها بگذارید و ۲ لیوان آب روی آن‌ها بریزید. کمی زردچوبه اضافه کنید و اجازه بدهید تکه‌های مرغ روی شعله متوسط گاز بپزد.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت مرغ از جمله فیله مرغ، نمک، انواع برنج از جمله برنج ایرانی و برنج خارجی، روغن مایع، زردچوبه، زعفران، کره و پیاز داغ منجمد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ پختن و ریش ریش کردن فیله مرغ

در یک ظرف جداگانه دو قاشق رب گوجه‌ فرنگی را با مقداری روغن و فلفل سیاه تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود سپس روی مرغ در حال پخت بریزید. بعد از پخته شدن تکه‌های مرغ و باقی ماندن حدود نصف لیوان از سس مرغ، مقداری زعفران آب کرده به محتویات قابلمه اضافه کنید. دو دقیقه زمان بدهید و سپس شعله گاز را خاموش کنید. تکه‌های مرغ پخته شده را ریش ریش کنید یا در صورت تمایل فیله مرغ را به همان صورت درسته کنار بگذارید تا همراه با آلبالو پلو سرو کنید.

حتما بخوانید  برنج سرگل چیست و بهترین روش پخت آن کدام است؟

برای تهیه رب گوجه و فلفل سیاه به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی آلبالو ملس و خوشمزه

مرحله سوم؛ پختن آلبالوها در آلبالو پلو با مرغ

آلبالوها را با شکر ترکیب کنید و برای ۱۵ دقیقه با حرارت ملایم بپزید. سپس آلبالوها را آبکش کنید و آب آلبالو را به عنوان شربت کنار بگذارید. اگر آب آلبالوی به دست آمده رقیق است کمی دیگر روی حرارت ملایم بگذارید تا برای شربت آلبالو قوام پیدا کند و غلیظ‌تر شود.

در صورت تمایل می‌توانید مایه آلبالو پلو و شکر را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله آخر؛ دم کشیدن آلبالو پلو

در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و برنج را بپزید. وقتی دانه برنج به اصطلاح شکفته شد (یک ترک روی دانه برنج افتاد)، برنج را آبکش کنید. کف قابلمه مقداری روغن بریزید و وقتی که روغن داغ شد ورقه‌های سیب‌زمینی یا نان لواش را ته قابلمه بگذارید.

حالا به صورت لایه لایه برنج و آلبالو را در قابلمه بریزید. لایه آخر باید برنج باشد. آلبالو پلو را دم کنید. بعد از حدود ۴۰ الی ۶۰ دقیقه که آلبالو پلو دم کشید آن را در ظرف مورد نظر سرو کنید. در صورت تمایل می‌توانید زمانی که پلو در حال دم کشیدن است مقداری کره روی آن بگذارید تا آب شود یا در پایان پخت مقداری روغن مایع روی آن بریزید.

برای تزیین آلبالو پلو با خلال پسته و بادام ابتدا خلال‌ها را بشویید. سپس آن‌ها را همراه با کمی آب یا گلاب بخیسانید تا نرم شوند. سپس در کمی کره یا روغن تفت دهید. در آخر آلبالو پلو را به همراه فیله‌های مرغ ریش ریش یا درسته و خلال پسته و بادام تزیین کرده و سرو کنید.

در صورت تمایل گلاب، خلال پسته و خلال بادام را می‌توانید از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، حضوری یا تلفنی.

 

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت مرغ

 

به این نکته مهم توجه کنید: آلبالو پلو را روی شعله ملایم گاز دم کنید تا به دلیل شیرینی شیره آلبالوها که به کف قابلمه می‌رسد ته‌دیگ پلو نسوزد و برای اینکه ته آلبالو پلو نسوزد یا سیاه نشود حتما از ته دیگ نان یا سیب زمینی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه هویج پلو مجلسی

 

مواد لازم آلبالو پلو با مرغ تکه‌ای

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آلبالو بدون هسته ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
برنج ۲ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
مرغ تکه‌ای (ران یا سینه) ۴ تکه
زعفران دم کرده غلیظ به مقدار لازم
خلال پسته و بادام به مقدار دلخواه
پیاز ۱ عدد
روغن مایع به مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

 

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ تکه‌ای

برای تهیه آلبالو پلو با مرغ تکه‌ای باید پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید. زمانی که پیازها کمی سبک شدند، تکه‌های مرغ را اضافه کنید و خوب سرخ کنید تا مرغ‌ها طلایی شوند. سپس نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار آب و زعفران دم کرده را همراه با کمی نمک و فلفل سیاه به مرغ‌ها اضافه کنید و شعله گاز را کم کنید و صبر کنید تا مرغ‌ها بپزند.

در این فرصت برنج را آبکش کنید و آلبالوها را مثل روش بالا با شکر تفت دهید تا آماده شوند. در آخر آلبالو را با برنج ترکیب کنید و حدود ۴۵ دقیقه روش حرارت ملایم قرار دهید تا برنج دم بکشد. بعد از آماده شدن برنج و مرغ، برنج را در ظرف مورد نظر بریزید. مرغ‌ها را کنار آن قرار دهید، برنج را با خلال پسته و بادام تفت خورده، زعفران دم‌کرده و آلبالو تزیین کنید.

حتما بخوانید  مصرف پنیر فتا در بارداری خطرناک است؟ + پنیرهای مجاز در بارداری

آلبالو پلو با مرغ و مربای آلبالو

می‌توانید آلبالو پلو را بدون شکر و با مربای آلبالو درست کنید که نوع ساده‌تر آلبالو پلو است. برای درست کردن آلبالو پلو با مربای آلبالو موقع دم کردن برنج یک لایه برنج و یک لایه از مربای آلبالو بریزید. وقتی برنج دم کشید ابتدا آلبالو پلو را در دیس بکشید و روی آن را با مرغ ریش ریش یا تکه‌های مرغ تزیین کنید. در صورت استفاده از مربای آلبالو شکر حذف می‌شود. طرز تهیه مربای آلبالو را بلد هستید؟

در ضمن می‌توانید مربا آلبالو را به صورت آنلاین، حضوری یا تلفنی از افق کوروش هم بخرید. اما بهتر است برای بهره بردن از خواص آلبالوی تازه آلبالو پلو را با آلبالو تازه درست کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

آلبالو پلو با مرغ و آلبالوی فریز شده

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ و آلبالو منجمد هم مشابه روشی است که در بالا به آن اشاره کردیم، فقط در این روش از آلبالوی فریز شده به جای آلبالوی تازه استفاده می‌شود. اگر آلبالو به درستی فریز شده باشد، مواد مغذی این آلبالو هم فرق چندانی با آلبالوی تازه ندارد.

در صورت تمایل آلبالو منجمد را به صورت آنلاین، حضوری یا تلفنی از افق کوروش بخرید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ

 

  • برای تزیین آلبالو پلو روی آلبالو پلو مجلسی با مرغ را با برنج زعفرانی و خلال پسته و بادام تزیین کنید و فیله مرغ، تکه‌های مرغ درسته یا ریش ریش را روی آن بچینید.
  • برای خوش طعم شدن آلبالو پلو با مرغ می‌توانید در زمان پخت، چند تکه کره روی برنج قرار دهید تا برنج شما عطر و مزه بهتری پیدا کند.
  • در طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ حتما از زعفران نیز در برنج استفاده کنید. این کار هم ظاهر بهتری به غذا می‌بخشد و هم به خوشمزه‌تر شدن آن کمک می‌کند.
  • در طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ تکه‌ای می‌توانید از تکه‌های مربعی مرغ یا ران و سینه مرغ درسته استفاده کنید.
  • در طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ سعی کنید برنج را کمی زنده‌تر آبکش کنید تا بعد از اضافه کردن آلبالوها، برنج شما شل نشود.
  • از آن جایی که آلبالو پلو طبع نسبتا سردی دارد، بهتر است در کنار آن از شربت‌های گرمی مثل بهار نارنج، شربت نعنا و چاشنی‌های گرم مثل سبزی خوردن و زیتون استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید از مرغ حلزونی نیز در کنار آلبالو پلو استفاده کنید.
  • اگر عاشق طعم آلبالو پلو هستید، پیشنهاد می‌شود حتما آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده و ته چین آلبالو پلو را نیز درست کنید.

سوالات متداول

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ در پلوپز چگونه است؟

برای تهیه آلبالو پلو با مرغ در پلوپز باید برنج آبکش شده را با مخلوط مرغ پخته و ریش ریش شده و آلبالو پخته در شکر داخل پلوپز بریزید. سپس پلوپز را روی درجه مناسب تنظیم کنید و صبر کنید تا برنج شما دم بکشد و آماده شود.

علت شفته شدن آلبالو پلو با مرغ چیست؟

مهم ترین دلیل شفته شدن آلبالو پلو با مرغ، جدا نکردن شهد آلبالو قبل از اضافه کردن برنج به آن است. بهتر است قبل از این که برنج را با آلبالوها ترکیب کنید، ابتدا شهد آلبالو را جدا کنید.

دم کردن آلبالو پلو با مرغ چقدر طول می‌کشد؟

دم کردن آلبالو پلو با مرغ حدود ۴۰ دقیقه تا ۱ ساعت طول می‌کشد.

 

کالابرگ الکترونیک