۹ مورد از خوراکی‌ های ممنوع برای مبتلایان به تب

۹ مورد از خوراکی‌ های ممنوع برای مبتلایان به تب


17 بهمن 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
9 مورد از خوراکی‌ های ممنوع برای مبتلایان به تب

آشنایی با خوراکی‌های ممنوع برای مبتلایان به تب به ما کمک می‌کند تا در زمان ابتلا به تب در کودکان و بزرگسالان از خوراکی‌ها و مواد غذایی مناسبی استفاده کنیم و سهواً موجب تشدید علائم و بدتر شدن حال مریض نشوید. معمولاً هیدراته ماندن در زمان تب اهمیت زیادی دارد و لازم است در این مدت از مواد غذایی استفاده شود که به بهبود سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. اما خوراکی‌های ممنوعه برای مبتلایان به تب شامل چه مواردی می‌شود؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با لیست غذاهای ممنوع در زمان تب آشنا شوید.

 

 

اهمیت خوراکی‌ها در مهار تب

 

اهمیت خوراکی‌ها در مهار تب

 

تب کردن در کودکان و بزرگسالان نشانه مبارزه بدن با عوامل بیماری‌زا است. زمانی که بدن ما در حال تلاش برای از بین بردن یک ویروس یا عفونت است، ما هم باید با مصرف غذاهای مفید به قوی‌تر شدن سیستم دفاعی بدن کمک کنیم و شرایطی را فراهم کنیم تا بدن بتواند راحت‌تر به عوامل بیرونی غلبه کند.

در این شرایط هیدراته ماندن بدن، مصرف غذاهای مغذی و ویتامین‌های ضروری و غذاهای زودهضم و سبک برای سلامت مفید هستند. اما استفاده از خوراکی‌های دیرهضم، مواد غذایی که موجب دفع آب بدن می‌شوند و همچنین مواد غذایی ناسالم می‌تواند عملکرد طبیعی بدن را مختل کند و موجب طولانی شدن روال بیماری شود.

اگر بیمار هستید و یا تب‌ دارید سعی کنید از مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان، پروبیوتیک‌ها، مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و سوپ حاوی سبزیجات مفید بیشتر استفاده کنید تا بدن قدرت کافی برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا را داشته باشد.

فراموش نکنید که مصرف غذاهای ناسالم و فرآوری شده در دوران بیماری و تب می‌توان سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند. در این شرایط باید بیشتر از غذاهایی استفاده کنید که حاوی مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری هستند تا بدن قدرت بیشتری برای مبارزه با بیماری‌ها داشته باشد.

در واقع این یکی از روش‌های درمان خانگی تب کودکان و بزرگسالان است. در ادامه مقاله به مجموعه خوراکی‌های ممنوع برای مبتلایان به تب اشاره شده است.

 

خوراکی‌های ممنوعه برای مبتلایان به تب

 

خوراکی‌های ممنوعه برای مبتلایان به تب

 

اگر تب‌ دارید مصرف غذاهای ساده، زودهضم و همچنین غذاهای آبکی مثل انواع سوپ برای سلامت شما بسیار مفید است. در این زمان سعی کنید از خوردن غذاهایی که هضم آن‌ها سخت است و خیلی خشک یا چرب و سنگین هستند، اجتناب کنید.

از طرف دیگر فردی که تب ‌دارد، معمولاً میل زیادی به غذا خوردن ندارد به همین دلیل باید از خوراکی‌هایی استفاده شود که انرژی و مواد مغذی زیادی دارند. فراموش نکنید افرادی که به تب بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد مبتلا می‌شوند، ممکن است با حالت تهوع یا استفراغ نیز مواجه شوند.

از همین رو در این شرایط بهتر است فرد حتماً تحت نظر پزشک قرار بگیرد تا بدن دچار ضعف و کم آبی نشود. در ادامه می‌توانید با لیست خوراکی‌های ممنوع برای مبتلایان به تب آشنا شوید و از همین ابتدا به شما می‌گوییم که هنگام تب این خوراکی‌ها را نخورید!

 

۱- کافئین

 

کافئین از نوشیدنی های ممنوع در تب

 

مصرف کافئین و نوشیدنی‌های حاوی کافئین موجب کم آبی بدن و دفع آب از بدن می‌شود. از آنجایی که بدن فردی که به تب دچار شده باید به صورت مرتب هیدراته شود، مصرف کافئین مانع این امر می‌شود و به دفع آب از بدن کمک می‌کند.

به خاطر داشته باشید تا زمانی که فرد تب‌ دارد، نباید به او چای، قهوه، نوشابه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار دهید. در این دوران سعی کنید بدن فرد را با آب گرم، دمنوش‌های تب بر، آبمیوه‌های طبیعی و سوپ‌های رقیق شده هیدراته کنید تا علائم تب و بیماری کاهش پیدا کند.

 

۲- الکل

 

الکی و نوشیدنی‌های الکلی برای فردی که به تب دچار شده بسیار مضر است. مصرف الکل موجب کم آبی بدن و واکنش‌های التهابی می‌شود و حتی می‌تواند علائم تب و بیماری را تشدید کند.

 

۳- لبنیات

 

لبنیات از خوراکی های ممنوعه در تب

 

اگر تب به دلیل ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا ایجاد شده باشد، مصرف لبنیات برای بیمار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. استفاده از لبنیات موجب غلیظ شدن مخاط و تشدید علائم سرماخوردگی می‌شود و از همین رو برای سلامتی فردی که تب‌ دارد مضر است.

از طرف دیگر مصرف شیر و غذاهایی که در آن‌ها شیر به کار رفته نیز در زمان تب مناسب نیستند و موجب ایجاد حالت تهوع و سنگین شدن معده می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت‌ها و شباهت‌های سرماخوردگی با آنفولانزا، کرونا و سینوزیت

 

۴- غذاهای چرب و سنگین

 

غذاهای چرب حاوی سطوح بالای چربی هستند و از همین رو هضم آن‌ها بسیار مشکل است. مصرف این غذاها موجب تحریک معده و حالت تهوع می‌شود. معمولاً فردی که تب ‌دارد، کم اشتها می‌شود و گاهی اوقات حالت تهوع را نیز تجربه می‌کند.

خوردن غذاهای چرب و سنگین می‌تواند علائم بیمار را تشدید کند. روغن نارگیل هم یکی از مواد غذایی ممنوعه برای فرد تب‌دار است.

 

۵- غذاهای تند و پر ادویه

 

غذاهای تند و پر ادویه از خوراکی های ممنوعه در تب

 

یکی دیگر از غذاهایی که در لیست خوراکی‌های ممنوع برای مبتلایان به تب قرار دارد، غذاهای تند و پر‌ادویه است. مصرف فلفل قرمز و ادویه‌های مختلف موجب تحریک پوشش معده و افزایش درد و ناراحتی معده می‌شود.

از آنجایی که تب خود سبب تحریک معده می‌شود و برای فرد ناراحتی ایجاد می‌کند، فردی که تب‌ دارد، نباید از غذاهای تند و پر‌ادویه استفاده کند. غذاهای تند و پر ادویه بدن را از درون گرم می‌کنند و از این جهت نیز برای افرادی که تب‌ دارند، گزینه مناسبی محسوب نمی‌شوند.

 

۶- غذاها و نوشیدنی‌های شیرین

 

شاید خوردن آبمیوه‌های شیرین در زمان بیماری و تب بسیار مرسوم باشد، اما حقیقت این است که مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین موجب التهاب و ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. از همین رو بهتر است بدانید که نوشیدنی‌ها و شیرینی‌جات در دسته خوراکی‌های ممنوع برای مبتلایان به تب قرار دارند و نباید در این زمان مصرف شوند.

می‌توانید برای تأمین ویتامین مورد نیاز بدن مقداری آب پرتقال طبیعی که خودتان آماده کرده‌اید را با آب ولرم ترکیب کنید و به بیمار بدهید، اما به هیچ عنوان از نوشیدنی‌ها و آبمیوه‌های آماده شیرین شده استفاده نکنید.

 

۷- حبوبات و غلات کامل

 

حبوبات و غلات کامل از غذاهای ممنوعه برای مبتلایان به تب

 

«حبوبات و غلات کامل» در دسته مفیدترین مواد غذایی قرار دارند، اما حقیقت این است که هضم حبوبات و غلات کامل برای بدن مشکل است. استفاده از مواد غذایی با هضم سخت موجب می‌شود تا بدن روی هضم و تجربه مولکول‌های غذا تمرکز کند.

در طول بیماری شما باید بیشتر از مواد غذایی استفاده کنید که به بدن شما برای مبارزه بهتر با عفونت‌ها و عوامل بیماری‌زا کمک کند. بنابراین بهتر است در زمان تب از خوراکی‌هایی مثل عدس، لوبیا، نان‌های سبوس‌دار و محصولات حاوی گلوتن مثل جو، سویا و … اجتناب کنید.

 

۸- پروتئین‌های حیوانی

 

هضم «پروتئین‌های حیوانی» برای بدن مشکل است. زمانی که فردی تب ‌دارد نباید از خوراکی‌های دیرهضم و سنگین استفاده کند. برای این که پروتئین و مواد مغذی مورد نیاز در طول بیماری به بدن برسد، می‌توانید در این زمان از آب گوشت و یا آب مرغ استفاده کنید. با این روش هم بدن هیدراته می‌شود و هم ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را از طریق آب گوشت و مرغ تأمین می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع استاک گوشت و سبزیجات

 

۹- برخی سبزیجات

 

لبو از سبزیجات ممنوعه در تب

 

شاید فکر کنید همه انواع سبزیجات برای تب و بیماری مفید است. اما جالب است بدانید که برخی از سبزیجات نیز در لیست خوراکی‌های ممنوع برای مبتلایان به تب قرار دارند. اگر تب‌ دارید به هیچ عنوان نباید از سبزیجاتی مثل انواع بادمجان، چغندر قند یا لبو، فلفل قرمز، هویج و کدو تنبل استفاده کنید.

 

سوالات متداول

 

آیا دوغ برای تب خوب است؟

 

دوغ در دسته لبنیات قرار دارد و مصرف شیر و لبنیات به دلیل دیرهضم بودن سبب ایجاد حالت تهوع می‌شوند. بهتر است در زمان تب از هیچ‌گونه لبنیاتی استفاده نکنید.

 

آیا فرنی برای کودک تب‌دار مفید است؟

 

دسر فرنی یک غذای سبک و زودهضم است که مصرف آن در به مقدار کم برای کودکانی که تب‌ دارند، مفید است.

 

بهترین خوراکی‌های تب بر چه خوراکی‌هایی هستند؟

 

مصرف آب فراوان، ماهی و خوراکی‌های حاوی چربی‌های سالم، آب گوشت و آب مرغ در کنار ویتامین C و انواع دمنوش تب بر از بهترین مواد غذایی هستند که می‌توانید در زمان تب مصرف کنید.

 

 

منابع: medicalnewstoday، onlymyhealth

 

 

کالابرگ الکترونیک