طرز تهیه ۱۸ دمنوش تب‌ بر گیاهی خانگی برای کودکان و بزرگسالان

طرز تهیه ۱۸ دمنوش تب‌ بر گیاهی خانگی برای کودکان و بزرگسالان


16 بهمن 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه 18 دمنوش تب‌ بر گیاهی خانگی برای کودکان و بزرگسالان
فهرست محتوا پنهان

مصرف انواع دمنوش تب‌ بر در زمان تب و بیماری یکی از ساده‌ترین و موثرترین روش‌ها برای کنترل دمای بدن است. درواقع استفاده از بهترین دمنوش‌های گیاهی برای کاهش تب به شما کمک می‌کند تا به راحتی تب را کنترل کنید و از شر علائم آزاردهنده آن خلاص شوید. اما بهترین دمنوش مناسب تب چیست؟ آیا دمنوش آویشن برای تب کودکان مفید است؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با بهترین دمنوش‌های گیاهی برای کاهش تب آشنا شوید. در انتهای مقاله با سوالات متداول در مورد انواع دمنوش برای درمان تب در خانه پاسخ خواهیم داد.

 

 

علائم تب چیست؟

 

علائم تب چیست؟

 

تب نشانه مبارزه بدن با عوامل بیماری‌زا است که موجب افزایش دمای طبیعی بدن می‌شود. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین نشانه‌های تب آشنا شوید.

 

  • افزایش دمای طبیعی بدن
  • خشک شدن دهان
  • تعریق زیاد
  • افزایش دم و بازدم
  • لرزش بدن
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • قرمز شدن پوست

 

انواع دمنوش تب‌ بر

 

انواع دمنوش تب‌بر

 

دمنوش‌های گیاهی خواص بی‌نظیری برای درمان خانگی سرماخوردگی و درمان تب در خانه دارند. اولین توصیه پزشکان برای درمان تب نوشیدن مایعات بیشتر است. اما در این میان برخی از دمنوش‌های گیاهی خاصیت تب‌بر دارند و می‌توانند به تسریع روند بهبودی و تنظیم دمای بدن کمک کنند.

برخی از دمنوش‌های گیاهی خاصیت ضد باکتریایی دارند و در درمان سرماخوردگی، علائم بیماری و تب موثر هستند. حقیقت این است که برخی دمنوش‌های گیاهی در بدن درست مثل دارو عمل می‌کنند و باید با توجه به شرایط بیمار و شدت علائم مصرف شوند.

برخی از دمنوش‌ها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و برخی دیگر برای از بین بردن ویروس‌ها و میکروب‌ها مفید هستند. در ادامه می‌توانید با لیست انواع دمنوش تب‌ بر آشنا شوید.

 

۱- دمنوش نعنا فلفلی، بهترین دمنوش مناسب تب

 

اولین دمنوش مناسب تب «دمنوش نعنا فلفلی» است. برگ‌های نعنا حاوی «منتول» است که به کاهش درد، التهاب و رفع سرفه کمک می‌کند. از جمله فواید نعنا این است که خاصیت ضدمیکروبی و ضد ویروسی دارد و از همین رو برای رفع علائم سرماخوردگی و آنفولانزا و همچنین کاهش تب و لرز نیز مفید است.

برای تهیه دمنوش نعنا فلفلی می‌توانید مقداری نعنای تازه یا خشک را همراه با آب جوش در قوری بریزید. سپس قوری را روی حرارت غیرمستقیم کتری قرار دهید تا دم بکشد. بهتر است این دمنوش را همراه با یک قاشق عسل طبیعی میل کنید.

 

۲- دمنوش بابونه برای درمان تب

 

دمنوش بابونه برای درمان تب

 

دمنوش بابونه یک نوشیدنی خواب‌آور و آرام‌بخش است. فلاونوئیدهای موجود در گلبرگ‌های بابونه موجب آرام شدن بدن می‌شوند و خاصیت ضدالتهابی دارند. نوشیدن چای بابونه به کاهش تب و علائم سرماخوردگی کمک زیادی می‌کند.

مصرف مقداری بسیار کمی از دمنوش رقیق‌شده بابونه برای کاهش تب کودکان بالای ۳ سال نیز مفید است، اما کودکان زیر ۳ سال نباید به هیچ عنوان از این دمنوش استفاده کنند.

حتما بخوانید  ۶ مدل طرز تهیه غذا با انار خوشمزه به روش مجلسی + فیلم

 

۳- دمنوش مورینگا، بهترین دمنوش برای تب و لرز

 

«مورینگا» یک گیاه استوایی است که خواص دارویی فوق‌العاده‌ای دارد. تمام قسمت‌های این گیاه سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان هستند. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که استفاده از دمنوش پوست درخت مورینگا موجب کاهش تب می‌شود.

توجه داشته باشید که مصرف این دمنوش تب بر برای افرادی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند و یا باردار هستند به هیچ عنوان مناسب نیست.

 

۴- دمنوش ریشه کودزو، بهترین دمنوش برای کاهش تب و لرز

 

«ریشه کودزو» گیاهی فوق‌العاده در طب سنتی چینی است که خواص ضدالتهابی دارد و به کاهش درد نیز کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از این دمنوش می‌تواند به کاهش تب کمک کند. افرادی که به انواع سرطان و بیماری دیابت مبتلا هستند و کسانی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند، نباید این دمنوش را مصرف کنند.

 

۵- دمنوش لیمو، از انواع تب‌بر قوی خانگی و گیاهی

 

دمنوش لیمو، از انواع تب‌بر قوی خانگی و گیاهی

 

چای لیمو یک درمان فوق‌العاده برای تب است و از همین رو این چای در لیست بهترین انواع دمنوش تب‌ بر قرار دارد. مصرف چای لیمو موجب کاهش گلو درد می‌شود و در مبارزه با ویروس سرماخوردگی نیز بسیار موثر است.

 

۶- چای سبز یک تب‌بر قوی گیاهی

 

چای سبز فواید زیادی برای سلامت دارد و در لیست انواع دمنوش مناسب تب نیز قرار دارد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز از بدن در برابر عفونت‌های ویروسی محافظت می‌کنند و نقش موثری بر تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. مصرف چای سبز می‌تواند تب را کاهش دهد و یک دمنوش مفید برای بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا است.

 

۷- دمنوش آویشن، بهترین دمنوش قوی تب‌بر برای کودکان و بزرگسالان

 

اگر به دنبال بهترین دمنوش تب‌برای کرونا هستید، بهتر است «دمنوش آویشن» را امتحان کنید. از خواص آویشن این است که یک گیاه فوق‌العاده برای کاهش دمای بدن است که خاصیت ضد میکروبی دارد.

مصرف دمنوش آویشن می‌تواند به تنظیم دمای بدن و رفع علائم سرماخوردگی و کرونا کمک زیادی کند. معمولاً مصرف دمنوش آویشن برای تب کودکان بالای ۳ سال مانعی ندارد، اما بهتر است قبل از مصرف این دمنوش حتماً با پزشک مشورت کنید.

 

۸- خواص دمنوش دارچین برای تب

 

خواص دمنوش دارچین برای تب

 

ادویه دارچین خاصیت تب‌بر دارد و دمنوش دارچین یکی از انواع دمنوش تب‌بر است که به بهبود سیستم ایمنی بدن و تعریف بیشتر بدن کمک می‌کند و دمای بدن را تنظیم می‌کند. مصرف دارچین موجب درمان سرماخوردگی و تب و لرز می‌شود و یک درمان فوق‌العاده گیاهی برای کاهش علائم تب و بیماری محسوب می‌شود.

 

۹- زنجبیل، بهترین دمنوش برای درمان تب و لرز

 

از جمله خواص زنجبیل این است که یکی از مفیدترین ادویه‌ها و بهترین دمنوش برای کاهش تب و لرز محسوب می‌شود. مصرف دمنوش زنجبیل می‌تواند به از بین بردن تب ویروسی و لرز کمک کند.

از زمان‌های قدیم برای درمان تب و لرز از دمنوش زنجبیل استفاده می‌شد و هنوز هم بسیاری از پزشکان طب سنتی این دمنوش را برای درمان تب؛ موثرتر از سایر دمنوش‌های گیاهی می‌دانند. چای زنجبیل برای تب کودکان نیز مفید است و می‌توانید با مشورت از پزشک از این دمنوش برای کودکان بالای ۳ سال نیز استفاده کنید.

 

۱۰- دمنوش کشمش یک تب‌بر قوی گیاهی

 

از جمله خواص کشمش این است که سرشار از ویتامین، مواد معدنی، الکترولیت‌ها و انواع آنتی‌اکسیدان برای سلامت بدن است. مصرف «دمنوش کشمش» می‌تواند به کاهش سریع دمای بدن و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

استفاده از دمنوش کشمش نه تنها برای درمان علائم سرماخوردگی بلکه برای قوی‌تر شدن سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها نیز بسیار مفید است.

 

۱۱- دمنوش مریم گلی یک دمنوش مناسب تب

 

«مریم گلی» یک تب‌بر قوی خانگی برای بزرگسالان است که موجب تعریق بدن و از بین بردن علائم تب می‌شود. برای تهیه دمنوش مریم گلی بهتر است بعد از دم کردن چند برگ مریم گلی از مقداری عسل و چند قاشق مرباخوری آب لیمو ترش تازه نیز استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ناتیلا | دسر کاسترد مخصوص کریسمس در کلمبیا

 

۱۲- دمنوش کاهو از انواع تب‌بر قوی خانگی و گیاهی

 

دمنوش کاهو از انواع تب‌بر قوی خانگی و گیاهی

 

شاید برایتان جالب باشد اما یکی دیگر از موثرترین انواع دمنوش تب‌بر «دمنوش کاهو» است. دمنوش کاهو به سرعت دمای بدن را کاهش می‌دهد و به حفظ آب بدن نیز کمک می‌کند. این دمنوش سرشار از پتاسیم، منیزیم، سدیم و فسفر است و برای از بین بردن تب و لرز بسیار مفید است.

 

۱۳- دمنوش ریحان از انواع دمنوش تب‌بر

 

«دمنوش ریحان» خواص زیادی برای سلامتی دارد و یکی دیگر از انواع دمنوش تب‌بر قوی خانگی و گیاهی است که می‌توانید در زمان تب و بیماری از آن استفاده کنید. نوشیدن دمنوش ریحان به رفع عفونت بدن، کاهش و کنترل تب، رفع دل درد، درمان سردرد و بهبود هضم غذا کمک می‌کند.

این دمنوش برای رفع بی‌خوابی مفید است و به افزایش احساس آرامش بدن نیز کمک زیادی می‌کند.

 

۱۴- دمنوش پونه کوهی یک تب‌بر قوی گیاهی

 

دمنوش پونه کوهی یک تب‌بر قوی گیاهی

 

«دمنوش پونه کوهی» یکی دیگر از دمنوش‌های مفید برای کاهش تب است که خواص بی‌نظیری برای سلامتی دارد و موجب کاهش علائم تب و لرز در بدن می‌شود. برای تهیه دمنوش پونه کوهی می‌توانید آن را با مقداری مرزنگوش ترکیب کنید و بعد از دم کشیدن دمنوش آن را میل کنید تا دمای بدنتان تنظیم شود.

 

۱۵- دمنوش گل همیشه بهار یک داروی گیاهی برای تب و لرز بزرگسالان

 

درست کردن دمنوش با «گل همیشه بهار» یکی دیگر از انواع دمنوش تب‌ بر است که به تنظیم دمای بدن، هضم غذا و همچنین سم‌زدایی بدن کمک زیادی می‌کند. برای از بین بردن علائم تب و بیماری می‌توانید مقداری گل همیشه بهار را به همراه آب جوش در قوری بریزید و اجازه دهید روی بخار کتری دم بکشد. سپس این دمنوش را میل کنید تا دمای بدن تنظیم شود.

 

۱۶- دمنوش گیاه زوفا برای کاهش تب

 

یکی دیگر از انواع دمنوش تب‌ بر که می‌توانید در زمان تب و بیماری از آن استفاده کنید، «دمنوش زوفا» است. گیاه زوفا از زمان‌های قدیم برای درمان تب استفاده می‌شد. مصرف این دمنوش موجب تعریق بدن و تنظیم دمای بدن می‌شود و از همین رو به سرعت تب را کاهش می‌دهد.

 

۱۷- دمنوش تخم گشنیز برای رفع تب

 

«تخم گشنیز» حاوی روغن‌های طبیعی و آنتی‌اکسیدان‌های متنوعی است که برای درمان عفونت‌های ویروسی بسیار مفید است. درست کردن دمنوش با دانه‌های تخم گشنیز می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین تنظیم دمای بدن کمک کند و علائم تب و لرز را کاهش دهد.

 

۱۸- دمنوش فلفل سیاه یک دمنوش مناسب تب

 

دمنوش فلفل سیاه یک دمنوش مناسب تب

 

«دمنوش فلفل سیاه» یکی دیگر از انواع دمنوش تب‌ بر است که به دلیل خواص ضد باکتریایی و آنتی‌بیوتیکی که دارد، برای درمان سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین تنظیم دمای بدن مفید است. برای تهیه این دمنوش می‌توانید از دانه‌های ساییده نشده فلفل یا پودر فلفل سیاه استفاده کنید.

 

سوالات متداول

 

آیا می‌توان از دمنوش‌های گیاهی به عنوان جایگزینی برای دارو در زمان تب و بیماری استفاده کرد؟

 

شاید مصرف انواع دمنوش تب‌بر به کنترل دمای بدن و کاهش علائم بیماری کمک کند، اما به هر حال نمی‌توان این دمنوش‌ها را به عنوان جایگزین دارو در نظر گرفت و در اکثر مواقع لازم است فرد برای تسریع درمان در کنار دمنوش از داروهای موثر نیز استفاده کند.

 

آیا می‌توان از دمنوش مناسب تب‌برای کودکان زیر ۳ سال نیز استفاده کرد؟

 

مصرف دمنوش‌های گیاهی برای کودکان زیر ۳ سال مجاز نیست و از طرفی تب در کودکان زیر ۳ سال بسیار خطرناک است. در صورتی که کودک شما تب دارد باید هر چه سریع‌تر از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

 

بهترین دمنوش برای رفع تب کودکان بالای ۳ سال چیست؟

 

اگر کودک شما بالای ۳ سال است می‌تواند با مشورت پزشک برای کاهش تب از مقداری چای بابونه رقیق‌شده استفاده کنید.

 

 

منابع: healthline، healthline، passporthealthusa

کالابرگ الکترونیک