لیست غذاهای مضر در تابستان با توجه به طبع بدن شما

لیست غذاهای مضر در تابستان با توجه به طبع بدن شما


21 تیر 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لیست غذاهای مضر در تابستان با توجه به طبع بدن شما

غذاهای مضر در تابستان انواع غذاهایی هستند که شاید در روزهای دیگر سال مشکلی برای ما ایجاد نمی‌کنند، اما مصرف این غذاها در هوای گرم تابستان می‌تواند سبب بروز مشکلاتی جدی در سلامت شود. توجه به غذاهای مفید و مضر طبع شما در فصل تابستان می‌تواند از بروز بیماری و همچنین مشکلات مربوط به کم آبی بدن جلوگیری کند. اما آیا با لیست غذاهایی که در تابستان مضر هستند، آشنا هستید؟ چقدر با بایدها و نبایدهای خوراکی‌های فصل تابستان در طب سنتی آشنایی دارید؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به شما می‌گوییم که در فصل تابستان چه بخوریم و چه نخوریم تا با مشکلات کمتری مواجه شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد مواد غذایی مفید که در تابستان مضر هستند، پاسخ خواهیم داد.

 

 

با غذاهایی که در تابستان مضر هستند، آشنا شوید

 

با غذاهایی که در تابستان مضر هستند، آشنا شوید

 

تابستان فصل گرما و مصرف غذاهای خنک کننده و آبرسان است. در واقع با گرم شدن هوا و افزایش درجه حرارت، بدن ما بیشتر کم آب می‌شود. جالب است بدانید که مصرف برخی نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها می‌تواند موجب تشدید کم آبی بدن شود. به علاوه استفاده از برخی خوراکی‌ها در تابستان در فصول گرم سال می‌تواند به سیستم گوارش ما آسیب وارد کند و یا تعادل دمایی بدن را به هم بریزد. در ادامه می‌توانید با لیست غذاهای مضر در تابستان برای پیشگیری از کم آبی بدن آشنا شوید.

 

۱- قهوه

 

قهوه از غذاهای مضر در تابستان

 

«قهوه» یکی از آن نوشیدنی‌هایی است که باید با گرم شدن هوا کمتر به سراغ آن بروید. قهوه مقدار کافئین زیادی دارد و از همین رو ادرارآور است. مصرف قهوه موجب تکرر ادرار و افزایش احساس تشنگی می‌شود. در واقع خوردن قهوه موجب افزایش جریان خون در کلیه‌ها می‌شود و از همین رو کلیه‌ها به دفع بیشتر آب تشویق می‌شوند. از دست دادن آب بعد از مصرف قهوه می‌تواند بدن را با کم آبی جدی مواجه کند.

 

۲- غذاهایی با پروتئین زیاد

 

مصرف غذاهایی با پروتئین بالا می‌تواند موجب ایجاد کم آبی در بدن شود. در واقع بدن ما برای متابولیزه کردن نیتروژن موجود در غذاهای پروتئینی نیاز به آب دارد. هر چقدر مقدار پروتئین‌های حیوانی را بیشتر استفاده کنید، بدن آب بیشتری مصرف می‌کند و به همین دلیل بدن با کم آبی مواجه خواهد شد.

 

۳- سیر

 

سیر از غذاهای مضر در تابستان

 

«سیر» یکی از مفیدترین سبزیجاتی است که به دلیل خاصیت آنتی بیوتیکی که دارد، برای بدن بسیار مفید است، اما علیرغم خواص سیر چرا سیر در لیست غذاهایی که در تابستان مضر هستند، قرار دارد؟ مصرف سیر در تابستان می‌تواند تعادل دما و مایعات بدن را بر هم بریزید و موجب بروز بیماری‌های پوستی شود.

مصرف زیاد سیر در تابستان می‌تواند سبب قرمز شدن پوست، آکنه، سوزش و حتی آسیب‌های کبدی شود. بهتر است در فصول گرم سال به جای سیر از مقدار کمی زنجبیل، رازیانه و نعناع استفاده کنید.

حتما بخوانید  خواص درمانی خارق العاده برگ زیتون برای کبد چرب + طرز تهیه دمنوش آن

 

۴- لیمو ترش

 

لیمو ترش از غذاهای مضر در تابستان

 

«لیموترش» یکی از اصلی‌ترین طعم دهنده‌ها برای نوشیدنی‌های تابستانی است. مصرف لیموترش موجب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود، اما می‌تواند تعادل مایعات در بدن را به هم بریزد. در واقع افرادی که در فصل تابستان زیاد از لیمو استفاده می‌کنند، ممکن است به مشکلات نظیر سوءهاضمه، سوزش سر دل، رفلاکس معده و زخم معده دچار شوند.

بهتر است در روزهای گرم تابستان به جای مصرف لیموترش به طور مرتب، مقداری هم از سایر نوشیدنی‌های خانگی برای رفع کم آبی بدن مثل آب نارگیل تازه استفاده کنید.

 

۵- چای

 

«چای» محبوب‌ترین نوشیدنی در کشور ما است که به دلیل وجود کافئین، می‌تواند موجب کم آبی بدن شود. در فصل تابستان باید از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین اجتناب کنید و آب بیشتری مصرف کنید تا با مشکل کم آبی مواجه نشوید.

 

۶- شکلات تلخ

 

شکلات تلخ از غذاهای مضر برای تابستان

 

«شکلات تلخ» یکی دیگر از غذاهای مضر در تابستان است که سرشار از کافئین است. مصرف زیاد شکلات تلخ در تابستان می‌تواند موجب افزایش ضربان قلب و همچنین کم آبی بدن شود. از طرف دیگر خوردن شکلات تلخ به مقدار زیاد می‌تواند سبب بروز بیماری اسهال، اضطراب، تحریک‌پذیری شود، بنابراین سعی کنید در تابستان از مصرف زیاد این خوراکی خوشمزه اجتناب کنید.

 

۷- عسل

 

شاید از دیدن «عسل» در لیست غذاهای مضر در تابستان کمی تعجب کنید، اما باید بدانید که عسل در کنار همه فوایدی که دارد، باید در تابستان به مقدار کمتری مصرف شود. مولکول‌های عسل با قرار گرفتن در گرما به ماده‌ای سمی تبدیل می‌شوند و می‌توانند سبب بروز اختلالات خود ایمنی، سرطان و مشکلات عصبی شود. سعی کنید در روزهای گرم تابستان عسل را در مکان خنک قرار دهید و یا به جای عسل از مقدار کمی شکر یا شیره استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: انواع عسل و خواص درمانی آن‌ها

 

۸- نوشیدنی‌های یخی

 

نوشیدنی‌های سرد از غذاهای مضر در تابستان

 

شاید نوشیدن یک لیوان شربت سرد و تگری در اوج گرمای تابستان لذت بخش باشد، اما باید بدانید که این کار موجب کند شدن سوخت و ساز بدن می‌شود و سمومی را داخل بدن شما ایجاد می‌کند. سعی کنید در فصل تابستان در زمان غذا خوردن، آب نخورید و از مصرف نوشیدنی‌های یخی و سرد اجتناب کنید.

 

۹- غذاهای تند و پر ادویه

 

مصرف غذاهای تند و پر ادویه در فصول گرم سال به خصوص برای افرادی که طبع گرم و خشکی دارند، به هیچ عنوان مناسب نیست. این غذاها موجب افزایش حرارت بدن و بروز مشکلاتی جدی می‌گردد. اگر مزاج شما گرم است بهتر است از مصرف غذاهایی مثل فلفل، سیر، دارچین، زنجبیل، سس‌های تند، خردل، سبزیجات تند، پیاز، نعناع و شوید اجتناب کنید و غذاها را بدون ادویه یا کم ادویه آماده کنید.

 

۱۰- غذاهای شور

 

غذاهای شور از خوراکی های مضر در تابستان

 

مصرف غذاهای شور و تنقلاتی مثل چیپس، آجیل شور و سیب زمینی سرخ شده موجب افزایش حرارت و گرما در بدن می‌شود و این موضوع به خصوص برای افراد گرم مزاج به هیچ عنوان مناسب نیست. سعی کنید در فصل تابستان از نمک کمتری استفاده کنید.

حتما بخوانید  6 نکته مفید برای شام خوردن در ماه رمضان

 

۱۱- غذاهای شیرین

 

غذاهای شیرین از خوراکی های مضر در تابستان

 

شیرینی‌جات درست مثل غذاهای شور طبع گرمی دارند و از همین رو موجب افزایش حرارت در بدن می‌شوند. سعی کنید در فصل گرما کمتر شیرینی و میوه‌های شیرین مثل کشمش، مویز، انجیر، موز، خربزه و آناناس میل کنید و بیشتر به سراغ خوراکی‌های کم شیرین و خنک بروید.

 

۱۲- روغن‌های گرم

 

در فصل گرم سال بهتر است برای پخت و تهیه غذا از روغن‌های گرم مثل روغن کنجد و روغن حیوانی استفاده نکنید. این روغن‌ها طبع گرمی دارند و حرارت بدن را زیاد می‌کنند و برای فصول سرد سال گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شوند. مصرف غذاهای مفید و مضر برای طبع شما در فصل تابستان موجب می‌شود که حرارت بدن در روزهای گرم تنظیم شود و فرد احساس بهتری را تجربه کند.

 

۱۳- بستنی یخی

 

شاید بستنی یخی یکی از محبوب‌ترین انواع بستنی در تابستان باشد، اما باید بدانید که در اکثر بستنی‌های یخی بیرون رنگ خوراکی استفاده می‌شود و این رنگ‌ها به هیچ عنوان برای سلامت مفید نیستند و به مرور موجب بروز بیماری‌های مختلف در بدن می‌شوند. از طرف دیگر این بستنی‌ها مقدار قند زیادی دارند و به جای رفع تشنگی آب بدن را کاهش می‌دهند. بهتر است به جای خرید بستنی یخی خودتان در خانه از میوه‌های میکس شده یخ زده به عنوان یک خوراکی خنک استفاده کنید.

 

۱۴- انواع شور و ترشی

 

انواع شور و ترشی از غذاهای مضر در تابستان

 

ترشی و انواع شور سرشار از سدیم هستند و موجب احتباس آب و تورم و نفخ می‌شوند. مصرف زیاد ترشی و شور همراه با غذا می‌تواند سبب کمبود آب بدن و همچنین سوءهاضمه شود. سعی کنید در روزهای گرم سال کنار از غذاهای شور و غذاهایی سبب افزایش اسید معده می‌شوند، استفاده نکنید.

 

۱۵- خورش فسنجان نخورید

 

از جمله مواد غذایی مفید که در فصل تابستان مضر محسوب می‌شوند می‌توان به غذاهایی مانند خورش فسنجان، گردو و کنجد اشاره کرد که به دلیل گرم بودن مزاجشان جزو غذاهای مضر تابستانی محسوب می‌شوند.

 

خوراکی‌های مناسب فصل تابستان

 

خوراکی‌های مناسب فصل تابستان

 

در تابستان بهتر است بیشتر به سراغ خوراکی‌های پر آب و خنک بروید تا آب بدنتان تأمین شود و حرارت بدن کاهش پیدا کند. در ادامه می‌توانید با لیستی از خوراکی‌های مناسب فصل تابستان آشنا شوید.

 

  • سبزیجات خنک مثل خیار و کاهو
  • ماست و دوغ
  • غذاهای سبک و پختنی
  • انواع سوپ
  • انواع سالاد
  • گوشت سفید به جای گوشت قرمز
  • شربت‌های سنتی مثل شربت خاکشیر، شربت ریواس، شربت زرشک، شربت غوره و آبلیمو
  • سوپ سرد
  • آبدوغ خیار
  • کاهو و سکنجبین
  • هندوانه
  • خربزه
  • اسموتی

 

سوالات متداول

 

در تابستان چه غذاهایی نخوریم؟

 

غذاهای تند، شیرین، شور، غذاهای سرشار از پروتئین و کافئین موجب افزایش حرارت بدن و کاهش آب می‌شوند؛ سعی کنید در تابستان از مصرف این مواد غذایی اجتناب کنید.

 

در تابستان چه غذاهایی بخوریم؟

 

در تابستان بهتر است بیشتر به سراغ خوراکی‌های پر آب و خنک بروید تا آب بدنتان تأمین شود و حرارت بدن کاهش پیدا کند. خوراکی‌هایی مثل سبزیجات خنک، ماست و دوغ، غذاهای سبک و پختنی، انواع سالاد، گوشت سفید به جای گوشت قرمز و شربت‌های سنتی گزینه‌های مناسبی برای تابستان هستند.

 

منابع: hindustantimes، healthshots

کالابرگ الکترونیک