طرز تهیه خورش تره فرنگی به ۲ روش

طرز تهیه خورش تره فرنگی به ۲ روش


17 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش تره فرنگی

تره فرنگی یکی از سبزیجات مفید و پر خاصیتی است که شاید کمتر در دستور غذا های ایرانی به کار برود. ولی این سبزی سردسیری، در قسمت های غربی ایران طرفداران پر و پا قرص تری دارد و علاوه بر انواع سوپ و کوکو، در طرز تهیه خورش هم استفاده می شود. شاید جالب باشد بدانید که هر چند این سبزی معمولا در فصول سرد سال می روید، ولی طبع گرم و خشکی دارد و برای درمان برخی بیماری ها، تقویت سیستم ایمنی و گوارش و حتی برای لاغری و کاهش وزن هم استفاده می شود. به هر حال برای تنوع دادن به فهرست غذایی تان، بهتر است این خورش لذیذ و مفید را در دستور کار قرار دهید. در این مطلب از سرویس آشپزی مجله کوروش به طرز تهیه خورش تره فرنگی می پردازیم.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه خورش تره فرنگی

 

فوت و فن های طرز تهیه خورش تره فرنگی

 

  • در طرز تهیه خورش تره فرنگی از مواد متنوعی می توانید استفاده کنید. مثلا برخی این خورش را با لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و لوبیا چشم بلبلی درست می کنند. اگر از لوبیا استفاده می کنید، حتما از شب قبل به مدت حداقل ۸ ساعت آن ها را در آب خیس و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود.

 

  • استفاده از سبزی های معطر دیگر مثل نعنا و شنبلیله در کنار تره فرنگی، طعم خورش را لذیذتر می کند. ولی میزان استفاده از این سبزی ها در طرز تهیه خورش تره فرنگی باید کمتر از میزان تره فرنگی باشد. اگر از این سبزیجات استفاده می کنید، بهتر است آن ها را از قبل در مقداری روغن تفت دهید تا طعم خامی خود را از دست بدهند.

 

  • اگر به سبزی تازه دسترسی ندارید، می توانید از نعنا یا شنبلیله خشک هم استفاده کنید. فقط به خاطر داشته باشید که هر چند شنبلیله عطر خاص و دلپذیری به خورش می دهد، ولی در صورتی که زیاد استفاده کنید یا زیاد آن را سرخ کنید، خورش در نهایت تلخ خواهد شد.

 

  • این که در طرز تهیه خورش تره فرنگی از رب گوجه فرنگی استفاده کنید یا آن را بدون رب گوجه درست کنید، به سلیقه و طبع شما بستگی دارد و اختیاری است.

 

  • استفاده از مقداری دانه غوره در طرز تهیه خورش تره فرنگی هم متداول است و آن را خوشمزه تر می کند. اگر دانه غوره نداشتید، می توانید از آبغوره یا حتی آبلیمو استفاده کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه شله مشهدی مرحله به مرحله | مشهورترین غذای نذری مشهد

 

  • خورش تره فرنگی را می توانید به صورت گیاهی هم درست کنید. در این صورت باید به جای انواع گوشت، از حبوبات، قارچ یا توفو استفاده کنید.

 

  • خورش تره فرنگی را می توانید هم با برنج و هم با انواع نان، به همراه ماست، سالاد یا ترشی سرو کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع خورش مجلسی ایرانی 

 

 

ترفندهایی برای لعاب دادن به خورش تره فرنگی

 

  • برای این که مایه خورش تره فرنگی غلیظ تر شود، می توانید به آن به اندازه ۱ قاشق غذاخوری آرد اضافه کنید. برای اضافه کردن آرد، ۱ قاشق آرد را در نصف لیوان آب سرد مخلوط کنید تا گلوله نشود. وقتی آرد و آب کاملا با هم حل شدند، آن را به خورش اضافه کنید.

 

  • استفاده از سیب زمینی در طرز تهیه خورش تره فرنگی هم می تواند باعث ایجاد لعاب بیشتر به خورش شود.

 

  • برای مقوی تر و خوش طعم تر شدن خورش تره فرنگی، می توانید به جای آب، به آن آب قلم یا استاک مرغ و گوشت اضافه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع استاک گوشت و سبزیجات

 

 

طرز تهیه خورش تره فرنگی با گوشت

 

خورش تره فرنگی با گوشت

 

مواد لازم

 

گوشت گوسفندی: ۴۰۰ گرم

تره فرنگی: ۵۰۰ گرم

شنبلیله خشک: ۱/۲ قاشق غذاخوری

نعنا خشک: ۱ قاشق غذاخوری

لوبیا (چیتی یا چشم بلبلی): ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

سیب زمینی: ۱ عدد درشت

پیاز: ۱ عدد متوسط

گوجه فرنگی: ۲ عدد متوسط

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

نمک و زردچوبه: به میزان لازم

فلفل سیاه و روغن: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

مرحله اول: گوشت را با پیاز تفت دهید

 

در ابتدا لوبیا را از شب قبل در مقداری آب خیس کنید و چند بار آب آن را تعویض کنید. گوشت را به مکعب های ۲ سانتی متری (قورمه ای) خرد کنید و بشویید. اجازه دهید آب اضافی آن خارج شود. پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و پیاز را در آن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سپس تکه های گوشت را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا تغییر رنگ بدهد. زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و دوباره تفت دهید.

 

 

مرحله دوم: رب گوجه و گوجه فرنگی را اضافه کنید

به مواد داخل قابلمه، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا هم طعم خام آن گرفته شود و هم رنگ باز کند. در این فاصله گوجه فرنگی ها را هم به صورت نگینی خرد، یا آن ها رنده کنید و به مواد داخل تابه اضافه کنید. صبر کنید تا گوجه فرنگی کمی بپزد و نرم شود. در ظرف را روی آن بگذارید و حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید.

حتما بخوانید  بهترین روش های درمان خانگی سرفه ناشی از وایتکس

 

 

مرحله سوم: لوبیا و آب را اضافه کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه خورش تره فرنگی، لوبیاها را از آبی که در آن خیس کرده بودید، آبکش کنید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. آن ها را هم کمی تفت بدهید. به اندازه ۳ لیوان به قابلمه آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید آب شروع به قل زدن کند. حرارت را کم کنید و در ظرف را بگذارید. اگر عجله دارید، این مراحل را به جای قابلمه در زودپز انجام دهید.

 

 

مرحله چهارم: تره فرنگی را بشویید و سیب زمینی را سرخ کنید

 

تره فرنگی را بشویید

 

تره فرنگی را تمیز کنید و برگ ها و ساقه های آن را جدا کنید و در مقداری آب خیس کنید تا گل و لای آن پاک شود. سپس آن را کاملا بشویید و مراقب باشید که گل و لای در تره فرنگی نمانده باشد. تره فرنگی ها را به قطعات ۲ تا ۳ سانتی متری خرد کنید. سیب زمینی را بشویید. آن را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و بعد از داغ شدن، سیب زمینی را در آن سرخ کنید و تفت دهید.

 

 

مرحله پنجم: تره فرنگی و سبزیجات دیگر را سرخ کنید

 

تره فرنگی و سبزیجات دیگر را سرخ کنید

 

بعد از سرخ شدن سیب زمینی، آن را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید. تره فرنگی را به تابه اضافه و آن را با روغن، سرخ کنید تا کمی نرم شود. سپس نعنا و شنبلیله خشک را اضافه کنید و دوباره تفت دهید. ۱ تا ۲ دقیقه تفت دادن کافی است. ممکن است سرخ کردن بیشتر از این، خورش را تلخ کند. حالا شعله گاز را خاموش کنید.

 

 

مرحله ششم: همه مواد را با هم ترکیب کنید و بپزید

 

بعد از این که گوشت و مواد داخل قابلمه پختند و گوشت نرم شد، تره فرنگی سرخ شده به همراه نعنا و شنبلیله را اضافه کنید. سیب زمینی های سرخ شده را به مواد اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تره فرنگی ها نرم شوند. در ۱۰ دقیقه پایانی، ۱ قاشق آبلیمو به همراه نمک اضافه کنید. طعم خورش را بچشید و در صورت اندازه بودن چاشنی ها و پختن مواد، بعد از این که آب خورش تره فرنگی به غلظت دلخواهتان رسید، حرارت را خاموش کنید. خورش را در ظرف مناسب همراه با نان یا برنج سرو کنید.

 

 

طرز تهیه خورش تره فرنگی با مرغ

 

خورش تره فرنگی با مرغ

 

برای طرز تهیه خورش فرنگی با مرغ، همه مراحل بالا را رعایت کنید و تنها به جای گوشت، از مرغ استفاده کنید. در این صورت مدت زمان کمتری هم برای پخت نیاز دارید. می توانید گوجه فرنگی و رب گوجه را هم از طرز تهیه خورش تره فرنگی حذف کنید. یا از سبزیجات معطر تازه و ساطوری شده در غذا استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید « طرز تهیه سوپ تره فرنگی به ۳ روش «

 

 

کالابرگ الکترونیک