تغذیه و بهداشت در دوران قاعدگی | اصول حمام، نوار بهداشتی و تغذیه

تغذیه و بهداشت در دوران قاعدگی | اصول حمام، نوار بهداشتی و تغذیه


7 تیر 1403 . زمان مطالعه: 21 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تغذیه و بهداشت در دوران قاعدگی | اصول تغذیه، حمام و نوار بهداشتی
فهرست محتوا نمایش

تغذیه و بهداشت در دوران قاعدگی مهم‌تر از چیزی است که تصورش را می‌کنید. آشنایی با مواد غذایی مناسب و نامناسب و باید و نبایدهای دوران پریودی از حمام کردن تا بهترین زمان تعویض نوار بهداشتی، به شما کمک می‌کند دوران قاعدگی آسان‌تری را پشت سر بگذارید. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش با ما همراه باشید تا بایدها و نبایدهای تغذیه و بهداشت در دوران قاعدگی از بهترین زمان تعویض نوار بهداشتی تا اصول استحمام در دوران عادت ماهیانه را با هم مرور کنیم.

دوران قاعدگی چیست و چه عوارضی دارد؟

رعایت اصول تغذیه و بهداشت در دوران قاعدگی به کاهش مشکلات این دوره کمک می‌کند

برای رعایت اصول درست تغذیه و بهداشت در دوران قاعدگی لازم است ابتدا با چرخه پریود و عوارض آن بیشتر آشنا شوید. دوران قاعدگی بخش مهمی از زندگی خانم‌هاست که تغییرات هورمونی و نشانه‌های گوناگونی را به‌دنبال دارد. این چرخه معمولا هر ۲۸ روز یک‌بار روی می‌دهد و بین ۲ تا ۷ روز طول می‌کشد.

اغلب بانوان، به‌خاطر بالا و پایین شدن هورمون‌های بدن‌شان در این دوران با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کنند که شدت و ضعف آن‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. خبر خوب این است که شما با حذف یا اضافه کردن برخی از خوراکی‌ها به برنامه غذایی خود می‌توانید تا حدود زیادی این مشکلات را کاهش دهید. از رایج‌ترین عوارض دوران قاعدگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد، انقباض و گرفتگی در نواحی شکم و کمر
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • نفخ
  • افسردگی و نوسانات خلقی
  • اسهال
  • یبوست
  • اختلالات خواب
  • حساس شدن پستان‌ها
  • افزایش اشتها
  • آکنه

در دوران قاعدگی چه چیزهایی باید بخوریم؟

در دوران پریودی چی بخورم؟

اگر اصول باید و نبایدهای تغذیه و بهداشت در دوران قاعدگی را بلد باشید، این دوره را آسان‌تر سپری می‌کنید.

آب

نوشیدن آب زیاد همیشه مهم است و توسط پزشکان توصیه می‌شود. این امر به‌ویژه در دوران پریود از اهمیت زیادی برخوردار است. جلوگیری از کم آبی بدن‌تان تا اندازه زیادی می‌تواند در کاهش شدت نفخ در پریودی و سردردهای ناشی از قاعدگی تاثیرگذار باشد.

میوه

میوه‌های مختلف سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آب و قند مورد نیاز بدن شما هستند. با خوردن میوه‌های پر آب مانند هندوانه و خیار می‌توانید به هیدراته ماندن بدن‌تان کمک کنید. از سوی دیگر، اگر در دوران پریود میوه‌های شیرین را نوش جان کنید، سالم‌ترین انواع قند را به بدن‌تان می‌رسانید. به این ترتیب، میل‌تان برای مصرف شکلات و شیرینی حاوی قند تصفیه شده کاهش می‌یابد.

سبزیجات سبز برگ

از رایج‌ترین مشکلات قاعدگی می‌توان به کاهش سطح آهن و منیزیم بدن اشاره کرد. این مشکل به‌ویژه برای خانم‌هایی اتفاق می‌افتد که پریودهای سنگین با خونریزی زیاد را تجربه می‌کنند. کمبود آهن و منیزیم از اصلی‌ترین دلایل احساس خستگی، گرفتگی عضلات، ضعف ماهیچه‌ها، افسردگی و سرگیجه در دوران پریود است.

خبر خوب این است که شما با خوردن سبزیجات سبز برگ مانند اسفناج می‌توانید سطح آهن و منیزیم خون‌تان را به شکل قابل توجهی افزایش دهید.

زنجبیل

از جمله خواص زنجبیل این است که دارای اثرات ضد التهابی است و می‌تواند گرفتگی و درد عضلات و همچنین، حالت تهوع و برخی از مشکلات گوارشی را تسکین دهد. بنابراین، شما با نوشیدن روزانه یک فنجان دمنوش زنجبیل حس و حال بهتری را در دوران قاعدگی تجربه خواهید کرد. اما توجه داشته باشید، مصرف بیش از اندازه (بیش از ۴ گرم) زنجبیل در یک روز به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

برای خرید زنجبیل و انواع دمنوش می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

گوشت مرغ

از جمله خواص گوشت مرغ این است که سرشار از آهن و پروتئین است. خوردن پروتئین برای سلامت کلی بدن‌تان ضروری است و در طول قاعدگی به شما کمک می‌کند کمتر احساس گرسنگی کنید. به این ترتیب، میل شما برای مصرف بیش از اندازه مواد غذایی و تنقلات مضر کاهش می‌یابد.

برای خرید گوشت مرغ می‌توانید به‌صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

گوشت ماهی

«گوشت ماهی» از خوراکی‌های بسیار مغذی و سرشار از آهن، پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ است. مصرف این غذای عالی به شکل قابل توجهی در متعادل نگه داشتن سطح آهن خون، کاهش درد و گرفتگی عضلات و همچنین، بهبود علائم افسردگی و نوسانات خلقی تاثیرگذار در دوران پریودی است.

برای خرید انواع ماهی می‌توانید به‌صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

زردچوبه

«زردچوبه» یکی از شناخته شده‌ترین و پرکاربردترین ادویه‌هایی است که خواص ضد التهابی دارد. همین خاصیت زردچوبه سبب می‌شود تا مصرف روزانه در دوران پریودی در کاهش بسیاری از عوارض دوران قاعدگی موثر باشد.

برای خرید زردچوبه می‌توانید به‌صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

شکلات تلخ

برای رژیم غذایی دوران پریودی «شکلات تلخ» یک میان وعده خوشمزه و مفید و سرشار از آهن و منیزیم است. مصرف ۱۰۰ گرم شکلات تلخ ۷۰ تا ۸۵ درصد در یک روز می‌تواند حدود ۶۷ درصد از نیاز روزانه آهن و ۵۸ درصد از نیاز روزانه منیزیم شما را پوشش دهد. بر اساس مطالعات، دریافت منیزیم کافی به شکل قابل توجهی در کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی (pms) تاثیرگذار است.

برای خرید انواع شکلات می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

آجیل و مغزها

مغز آجیل‌های مختلف سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، پروتئین، منیزیم و انواع ویتامین هستند. اگر به خوردن آجیل تمایلی ندارید، می‌توانید خوراکی‌هایی مانند کره بادام زمینی یا شیر بادام را به رژیم غذایی‌تان در روزهایی که پریود هستید اضافه کنید.

برای خرید انواع آجیل و مغزها و کره بادام زمینی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

روغن بزرک یا روغن کتان

هر ۱۵ میلی‌لیتر «روغن بزرک» حاوی مقدار قابل توجهی از اسیدهای چرب امگا ۳ است. مصرف روزانه این روغن می‌تواند بسیاری از مشکلات گوارشی و یبوست دوره قاعدگی را بهبود بخشد.

کینوا

«کینوا» فاقد گلوتن و سرشار از مواد مغذی گوناگونی مانند آهن، پروتئین و منیزیم است. به‌علاوه، این دانه گیاهی دارای شاخص گلیسمی پایینی است. بنابراین، علاوه بر کاهش درد و گرفتگی عضلات، سرگیجه و مشکلات گوارشی به خصوص در دوران قاعدگی می‌تواند برای مدت طولانی شما را سیر و پر انرژی نگه دارد.

عدس و لوبیا

«عدس» و «لوبیا» از بهترین انواع حبوبات و سرشار از پروتئین و آهن هستند؛ بنابراین، جایگزین مناسبی برای گوشت به حساب می‌آیند. پس، اگر گیاهخوار یا وگان هستید در طول دوران قاعدگی حتما این حبوبات مقوی را هم به رژیم غذایی‌تان به صورت خوراک عدسی، عدس پلو و خوراک لوبیا گرم اضافه کنید. اما در صورتی که گیاهخوار نباشید، بهتر است از خوردن حبوبات در طول قاعدگی خودداری کنید. دلیلش هم این است که کلیه انواع حبوبات موجب نفخ می‌شوند.

برای خرید انواع حبوبات از جمله عدس و لوبیا می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

ماست

از جمله خواص ماست این است که سرشار از منیزیم، کلسیم و بسیاری دیگر از مواد مغذی است. در ضمن، خوردن ماست‌های پروبیوتیک می‌تواند به رشد و تغذیه باکتری‌های خوب بدن شما و مبارزه با انواع عفونت کمک کند.

حتما بخوانید  عوارض خوردن ماست با گوشت قرمز، جگر، مرغ، ماهی و میگو

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که بسیاری از افراد در طول دوره پریود مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی هستند. بنابراین، اگر می‌خواهید از بروز عفونت‌های ناشی از پریود جلوگیری کنید حتما ماست پروبیوتیک را هم در برنامه غذایی خود بگنجانید.

برای خرید انواع ماست از جمله ماست پروبیوتیک کم چرب و پر چرب می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

توفو

«توفو» یکی از محبوب‌ترین منابع پروتئین گیاهی است که در میان گیاهخواران و افراد وگان هواداران پر و پا قرصی دارد. این ماده غذایی خوشمزه و مفید از دانه‌های سویا تهیه می‌شود و سرشار از آهن، منیزیم و پروتئین است. بنابراین، در طول مدت قاعدگی حتما توفو را هم نوش جان کنید.

دمنوش نعناع فلفلی یا سوسنبر

بر اساس تحقیقات، نوشیدن روزانه یک فنجان دمنوش «نعناع فلفلی» می‌تواند علائم سندروم پیش قاعدگی، دردهای پریود، حالت تهوع و اسهال را بهبود بخشد. نعناع فلفلی یکی از گیاهان خانواده نعناست که به دلیل داشتن ترکیبات مفید مانند منتول، فلاونوئیدها و تانین‌ها خواص درمانی متعدد و طعم تند و خنکی دارد.

کامبوجا یا کامبوچا (Kombucha)

«کامبوجا» یک نوشیدنی تخمیری است که طیف گسترده‌ای از باکتری‌های مفید پروبیوتیک را در خود دارد. نوشیدن کامبوجا علاوه بر فواید دیگری که دارد فرآیند هضم را بهبود می‌بخشد و بسیاری از مشکلات گوارشی را تسکین می‌دهد. بنابراین اگر به هر دلیلی از خوردن لبنیات پرهیز می‌کنید، برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن به خصوص در روزهایی که پریود هستید می‌توانید نوشیدنی کامبوجا را میل کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین دمنوش ها برای تسکین دوران قاعدگی

در دوران قاعدگی چه چیزهایی نباید بخوریم؟

در دوران پریودی چی نخورم؟

تخفیفات لبنیات افق کوروش

خوردن برخی از مواد غذایی و خوراکی‌ها عوارض قاعدگی را سخت‌تر می‌کند. از این میان می‌توان موارد زیر را نام برد:

نمک

مصرف بی‌رویه «نمک» موجب تجمع آب در بافت‌های بدن و ایجاد نفخ می‌شود. برای کاهش نفخ برای دوران قاعدگی، پیشنهاد می‌کنیم تا جای ممکن از اضافه کردن نمک به غذاها خودداری کنید. خوب است بدانید، غذاهای فرآوری شده هم حاوی مقادیر قابل توجهی سدیم هستند و می‌توانند تاثیراتی مانند نمک را برای شما به‌وجود آورند. بنابراین، حداقل در طول دوره قاعدگی حتما خوردن مواد غذایی فرآوری شده را کنار بگذارید.

قند

اگر مصرف قند و شکر به اندازه باشد هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود؛ اما خوردن بیش از حد آن می‌تواند موجب بالا و پایین شدن انرژی شود. این امر ممکن است نوسانات خلق و خوی ناشی از پریود را بدتر کند. پس، توصیه می‌کنیم در دوران قاعدگی تا جای ممکن از مصرف بی‌رویه خوراکی‌های شیرین و حاوی قند اجتناب کنید.

قهوه

«قهوه» حاوی مقدار قابل توجهی کافئین است. این ماده هم درست مانند نمک موجب تجمع آب در بافت‌ها می‌شود و ایجاد نفخ می‌کند. همچنین، نوشیدن قهوه می‌تواند مشکلات گوارشی متنوعی را برای شما ایجاد کند.

مشکل اصلی این است که برای افرادی که به نوشیدن قهوه عادت دارند، ترک کافئین نیز می‌تواند موجب سردرد شود. بنابراین، اگر در حالت عادی روزی چند فنجان قهوه می‌خورید بهتر است در روزهایی که پریود هستید نوشیدن آن را به‌طور کامل قطع نکرده و به مصرف مقادیر کمتر اکتفا کنید.

نوشیدنی‌های الکلی

«الکل» با ایجاد اثرات منفی متعدد بر بدن می‌تواند مشکلات پریود شما را تشدید کند. به‌عنوان مثال، مصرف نوشیدنی‌های الکل موجب کم آبی بدن می‌شود. کم آبی از اصلی‌ترین دلایل سردرد است. از دیگر عوارض نوشیدن الکل می‌توان به اسهال، حالت تهوع و خستگی اشاره کرد.

غذاهای تند

خوردن غذاهای تند بسیاری از افراد را دچار معده درد، مشکلات گوارشی، اسهال و حتی حالت تهوع می‌کند. اگر به‌طور معمول از ادویه‌های تند استفاده نمی‌کنید؛ یا در صورتی که معده و دستگاه گوارش شما تحمل غذاهای تند را ندارد، بهتر است در طول دوره قاعدگی از مصرف این نوع خوراکی‌ها اجتناب کنید.

گوشت قرمز

در طول دوره قاعدگی، بدن شما نوعی ترکیب شیمیایی به نام «پروستاگلاندین» (Prostaglandin) را تولید می‌کند. این ماده، یک واسطه‌ شیمیایی است که موجب گرفتگی عضلات و ریزش بیشتر دیواره‌های رحم می‌شود. بنابراین، با این‌که گوشت قرمز سرشار از آهن است، پروستاگلاندین بالایی هم دارد و خونریزی ناشی از قاعدگی را تشدید می‌کند.

در دوران قاعدگی چه ویتامینی بخوریم؟

در دوران قاعدگی چه ویتامینی بخوریم؟

آهن

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

«آهن» از اجزای سازنده هموگلوبین خون و یکی از مواد معدنی مهم است که در بسیاری از مواد خوراکی به‌طور طبیعی وجود دارد. کمک به تولید انواع هورمون‌ها در بدن، بهبود فرآیند رشد و بهینه‌سازی عملکرد سیستم عصبی فقط چند نمونه از دیگر فواید مصرف آهن به حساب می‌آیند.

مشکل اصلی این است که خونریزی دوره پریود موجب کاهش آهن بدن‌تان می‌شود. این مشکل به‌ویژه برای خانم‌هایی پیش می‌آید که پریود طولانی مدت و خونریزی زیادی دارند. پس، در طول عادت ماهانه حتما از مواد غذایی حاوی آهن استفاده کنید. البته، این ماده معدنی به‌صورت مکمل هم در دسترس شما قرار دارد. با این حال، مصرف مکمل حتما باید با نظر پزشک انجام شود.

ویتامین B12

«ویتامین B12» یکی از اصلی‌ترین اجزا سازنده گلبول‌های سرخ است و در بهبود متابولیسم سلولی و عملکرد عصبی بدن نقش عمده‌ای را برعهده دارد. این ویتامین به متعادل کردن هورمون‌های استروژن و پروژسترون کمک کرده و نوسانات خلقی و احساس خستگی ناشی از عادت ماهانه را کنترل می‌کند. خوشبختانه این ماده مهم در انواع سبزیجات دارای برگ، غلات کامل، دانه‌ها و اغلب قرص‌ها یا شربت‌های مکمل‌ وجود دارد.

منیزیم

پیش‌تر هم درباره نقش «منیزیم» در کاهش درد و گرفتگی‌های عضلانی ناشی از پریود برایتان گفتیم. به‌علاوه، این ماده معدنی مهم در تامین سلامت استخوان‌ها، تولید پروتئین، بهبود وضعیت ماهیچه‌ها و بسیاری موارد دیگر کمک می‌کند.

انواع سبزیجات، ماهی سالمون، کینوا و دیگر انواع دانه‌ها، غلات کامل، حبوبات، بادام و بسیاری دیگر از خوراکی‌ها از منابع سرشار منیزیم به حساب می‌آیند. این ماده معدنی مهم در اغلب قرص‌ها و شربت‌های مکمل هم وجود دارد.

غذای طبع گرم در دوران پریودی بخوریم یا نه؟

مصرف غذاهای طبع گرم در دوران عادت ماهانه و حتی یک هفته قبل از شروع آن می‌تواند در کاهش درد و خونریزی پریودی تاثیرگذار باشد. این همان کاری است که نسل‌های پیش از ما انجام می‌دادند. سمنو (طرز تهیه سمنو)، کاچی (طرز تهیه کاچی)، حلوا (طرز تهیه حلوا)، کله‌ جوش (طرز تهیه کله جوش)، تخم مرغ و حلیم (طرز تهیه حلیم) فقط چند نمونه از غذاهای طبع گرمی هستند که می‌توانید در زمان پریود نوش جان کنید.

اهمیت صبحانه در دوران پریودی

تقویت بدن در دوران قاعدگی اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین، به‌ویژه صبحانه دوران قاعدگی باید مقوی، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی و دارای طبع گرم باشد. پس بهتر است در این مدت، اولین وعده غذایی روز را با خوردن حلیم، عسل، ارده، شیره، تخم مرغ، شیرعسل و انواع نان سبوس‌دار یا نانی شروع کنید که حاوی غلات و دانه‌های گوناگون باشد.

تخم مرغ، ارده، عسل، شیره و نان سبوس دار را به روش‌های اینترنتی و حضوری از افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

توصیه‌ها طب سنتی درباره تغذیه در دوران قاعدگی

  • در طول مدت عادت ماهانه از خوردن غذاهای چرب و سنگین مانند کله‌پاچه خودداری کنید.
  • پیش از شروع پریود و در دوران قاعدگی از مصرف مواد غذایی و میوه‌های طبع سرد مانند ماست، خیار و گوجه اجتناب کنید.
  • از چند روز قبل از آغاز عادت ماهانه و در طول آن از مصرف مواد غذایی نفاخ مانند سبزیجات خام و حبوبات اجتناب کنید.
  • در زمان پریود از خوردن غذاهای کنسروی، فرآوری شده و گوشت گاو و گوساله اجتناب کنید.
  • تا می‌توانید مواد غذایی و خوراکی‌های خون‌ساز، لطیف و آسان هضم مانند گوشت بلدرچین، گوشت گوسفندی، بادام، پسته، زرده تخم مرغ عسلی و مویز را نوش جان کنید.
  • غذاهای خود را با ادویه‌هایی مانند رازیانه و آویشن همراه کنید.
  • از چند روز مانده به شروع قاعدگی، نوشیدن چای بابونه و چای زنجبیل را در حد اعتدال آغاز کنید.

نکات مهم درباره تغذیه، استحمام و بهداشت در دوران قاعدگی

  • اگر در حالت عادی تحمل لاکتوز را ندارید، در دوران پریود هم بهتر است از خوردن مواد غذایی حاوی لاکتوز اجتناب کنید. در مجموع، در طول دوره قاعدگی باید از خوردن کلیه غذاهایی خودداری کنید که در شرایط نرمال هم شما را ناراحت می‌کنند. دلیلش هم این است که این خوراکی‌ها احتمالا موجب ایجاد مشکلاتی مانند حالت تهوع، یبوست یا اسهال می‌شوند و در زمان پریود عوارض بیشتر و دردناک‌تری را برایتان به‌وجود می‌آورند.
  • برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع، در دوران عادت ماهانه حتما از لباس‌هایی استفاده کنید که با الیاف طبیعی درست شده‌ و تنفس‌پذیر باشند.
  • برای جلوگیری از رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها، پس از هر بار استفاده از سرویس بهداشتی حتما با استفاده از دستمال تمیز خودتان را خشک کنید.
  • در دوران پریود تا جای ممکن، محیط کار و زندگی خود را آرام و بدون استرس نگه دارید.
  • توجه داشته باشید، در مدت عادت ماهانه باید از خوردن غذاهای چرب و سرخ شده و همچنین، غذاهای آماده و کنسروی خودداری کنید.
  • تا جای ممکن از خوردن نوشیدنی‌های خیلی سرد خودداری کنید.
  • در دوره خونریزی حتما کمر و پهلوهای خود را گرم نگه دارید و این قسمت را با یک شال نازک بپوشانید.
  • روز چندم پریودی برم حموم؟ هر روز می‌توانید در دوره قاعدگی به حمام بروید و فرقی ندارد روز اول یا آخر باشد. برخی خانم‌ها معتقدند حمام کردن در دوران قاعدگی ضرر دارد و در این دوران استحمام نمی‌کنند. این یک طرز فکر اشتباه است. استحمام در دوران پریودی ضروری است و حتی گرمای حمام با افزایش جریان خون در ناحیه لگن، درد را هم کاهش می‌دهد. اما توجه داشته باشید که در این زمان از مواردی مثل نشستن در وان یا کف حمام خودداری کنید و صرفا زیر دوش حمام بایستید و عمل استحمام را با دوش گرفتن انجام دهید. بهتر است در دوران پریودی از حمام طولانی‌مدت اجتناب کنید.
  • قسمت واژینال را از جلو به عقب بشویید تا دچار عفونت نشوید. سپس ناحیه واژن را با یک حوله خشک و تمیز خشک کنید.
حتما بخوانید  2 طرز تهیه کاپوچینو خانگی حرفه‌ای با دستگاه و بدون دستگاه

نکات مهم درباره استفاده از نوار بهداشتی در دوران قاعدگی

نکات مهم درباره استفاده از نوار بهداشتی در دوران قاعدگی

  • نوار بهداشتی خود را به‌محض آلوده شدن تعویض کنید.
  • در طول دوره عادت ماهانه حتما از نوار بهداشتی با کیفیت با رویه کتانی یا پنبه‌ای استفاده کنید تا دچار خارش و حساسیت نشوید.
  • تعویض دیرهنگام نوار بهداشتی سبب می‌شود تا رطوبت ناشی از آن ناحیه تناسلی را ملتهب و مستعد عفونت کند. این اتفاق به خصوص در روزهایی که فعالیت فیزیکی بیشتری دارید اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
  • بهتر است واژن و پوست اطراف آن را در دوره قاعدگی به‌طور منظم خشک کنید و با تعویض زودهنگام پد بهداشتی مانع از بروز رطوبت شدید در آن ناحیه شوید.
  • حتی در صورت خشک بودن نوار بهداشتی و سبک بودن خونریزی باید آن را حداکثر هر ۳ تا ۵ ساعت یک‌بار عوض کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید به‌جای نوار بهداشتی از کاپ قاعدگی یا تامپونی استفاده کنید که اپلیکاتور داشته باشد.
  • کاپ قاعدگی را با در نظر گرفتن سن، حجم خونریزی، جنس و ساختار کاپ، ظرفیت کاپ، قدرت عضلات کف لگن و نوع زایمان‌های پیشین خود انتخاب کنید.
  • اگر در طول عادت ماهانه می‌خواهید در استخر یا دریا شنا کنید حتما از تامپون مخصوص قاعدگی استفاده کنید.
  • اگر در طول پریود ناچار به انجام لیزر شدید می‌توانید تامپون مخصوص قاعدگی را جایگزین نوار بهداشتی کنید.

انواع نوار بهداشتی از برندهای معتبر بازار را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری می‌توانید خریداری کنید.

باید و نبایدهای لباس پوشیدن در دوران قاعدگی

  • در دوران قاعدگی شورت و سوتین نخی بپوشید.
  • لباس راحت و با کیفیت از جنس نخ و پنبه و دیگر انواع الیاف طبیعی به تن کنید.
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ به‌ویژه لباس زیر و شلوار خیلی تنگ خودداری کنید.

برای بهبود عوارض ناشی از پریود چه باید کرد؟

خوردن یا نخوردن برخی از غذاها تنها اقدامی نیست که می‌توانید برای کاهش مشکلات پریود انجام دهید. از دیگر اقدامات موثر برای بهبود عوارض ناشی از قاعدگی می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • ورزش‌های هوازی سبک و یوگا را امتحان کنید.
  • کمپرس گرم را فراموش نکنید.
  • استفاده از برخی داروهای مسکن که نیازی به نسخه پزشک ندارند هم فکر خوبی است.
  • شکم یا کمرتان را با روغن گرم ماساژ دهید.

روش‌های کاهش نفخ در دوران قاعدگی

  • تا می‌توانید آب بنوشید.
  • انجام ورزش‌های سبک را فراموش نکنید.
  • از خوردن غذاهای نامناسب اجتناب کنید.
  • رژیم غذایی کم سدیم شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی را دنبال کنید.
  • مصرف کافئین و الکل را کنار بگذارید.
  • استفاده از غذاهای فرآوری شده را محدود کنید.
  • با پزشک‌تان مشورت کنید.

نفخ پریود چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

نفخ معده یکی از شایع‌ترین عوارضی است که در دوران پیش از قاعدگی روی می‌دهد. بنابراین، به احتمال زیاد یکی دو هفته قبل از شروع پریود نفخ را تجربه خواهید کرد. البته، این یک قاعده کلی است که می‌تواند تغییر کند. یعنی، ممکن است بعضی از دوره‌های پریود نفخ کنید یا در برخی از مواقع اصلا این مشکل را احساس نکنید.

به‌هر حال، خبر خوب این است که نفخ ناشی از پریود احتمالا بلافاصله پس از شروع قاعدگی یا چند روز پس از آن بهبود پیدا کند. خوب است بدانید، عوارض قاعدگی هر فردی با افزایش سن یا حتی ماه به ماه تغییر می‌کند.

چرا پریود باعث نفخ می‌شود؟

  • نوسانات هورمون‌های استروژن و پروژسترون
  • عوامل موروثی
  • نوع و مقدار ویتامین‌ها و مواد معدنی مصرفی شما
  • مصرف بیش از اندازه نمک
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی یا کافئین‌دار

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر نفخ بدن‌تان پس از پریود از بین نمی‌رود؛ همچنین، اگر نفخ بدن‌تان به اندازه‌ای شدید است که روی فعالیت‌های روزانه شما تاثیر می‌گذارد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول درباره تغذیه و بهداشت در دوران قاعدگی

سوالات متداول درباره تغذیه و بهداشت در دوران قاعدگی

در دوران پریودی چی نخوریم؟

  • حبوبات
  • انواع کلم
  • پیاز
  • قارچ
  • نخود فرنگی
  • غذاهای سبوس‌دار

در روز اول پریودی چی بخورم؟

در روز اول پریود علاوه بر نوشیدن مقدار زیادی آب و خوردن انواع میوه‌ها، سبزیجات، مرغ، ماهی و کینوا بهتر است غذاهای طبع گرم مانند حلوا، کاچی و سمنو را هم امتحان کنید.

در زمان پریودی چه دمنوشی بخوریم؟

چای زنجبیل، چای بابونه و چای نعناع فلفلی از بهترین نوشیدنی‌های گرم و گیاهی هستند که مصرف آن‌ها در دوران عادت ماهانه توصیه می‌شود.

نوار بهداشتی را هر چند ساعت یک بار عوض کنیم؟

مهم نیست نوار بهداشتی چقدر کثیف شده باشد، حتی در صورت سبک بودن خونریزی نوار بهداشتی را باید ۳ الی ۵ ساعت یک بار تعویض کنید.

 

محصولات مرتبط