طرز تهیه ۳۰ مدل دسر، کیک، نوشیدنی و شیرینی با پسته

طرز تهیه ۳۰ مدل دسر، کیک، نوشیدنی و شیرینی با پسته


25 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 49 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه انواع دسر و شیرینی با پسته
فهرست محتوا نمایش

اگر طرز تهیه انواع دسر و شیرینی با پسته را بلد باشید، در عید نوروز، مجالس مهم و مهمانی‌ها می‌توانید با بهترین و لاکچری‌ترین دسرها و شیرینی‌های خانگی از مهمانان خود پذیرایی کنید. اگر سوال شما هم این است که با پسته چی درست کنم در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما یک لیست پر و پیمان از انواع دسر، نوشیدنی، کیک و شیرینی با پسته شیک و مجلسی را برای شما آماده کرده‌ایم. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد تهیه دسر و شیرینی با پسته در منزل پاسخ خواهیم داد.

کیک، دسر و شیرینی پسته ای چی درست کنم؟

دسر و شیرینی پسته ای چی خوبه | طرز تهیه انواع دسر و شیرینی با پسته

در لیست طرز تهیه انواع کیک و شیرینی و دسر با پسته شما می‌توانید آموزش انواع شیرینی پسته ای خشک، چند مدل شیرینی ترکیه ای، چند مدل کروسان پسته ای، حلواهای پسته‌ای، چند مدل نوشیدنی با پسته و همچنین دسرها و کیک‌های پسته‌ای خوشمزه را یاد بگیرید.

پسته یکی از محبوب‌ترین آجیل‌هایی است که علاوه بر قیمت بسیار بالا از رنگ دلپذیر و طعم بسیار خوشایندی برای درست کردن شیرینی و دسرهای متنوع با پسته برخوردار است.

شما برای درست کردن انواع دسر و شیرینی با پسته به مواد مختلفی مانند آرد قنادی، تخم مرغ، شکلات، کره، شکر، خامه، کره، روغن مایع، شیر، زعفران، وانیل، بیکینگ پودر، پودر هل، آجیل و خشکبار از جمله مغز پسته، ماست … نیاز خواهید داشت. این مواد را می‌‌توانید به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

انواع شیرینی پسته ای خشک

انواع شیرینی پسته ای خشک | طرز تهیه انواع دسر و شیرینی با پسته

انواع شیرینی پسته ای خشک به دلیل طعم خوشایند و ماندگاری بالا در دسته محبوب‌ترین شیرینی لوکس قنادی قرار دارند. شیرینی خشک می‌تواند انتخابی هوشمندانه برای پذیرایی در عید نوروز و یک میان وعده سالم برای مدرسه و خانه بچه‌ها و بزرگسالان باشد.

بیسکویت رز و پسته

بیسکویت رز و پسته از انواع دسر و شیرینی با پسته

«بیسکویت رز و پسته» یکی از خوشمزه‌ترین بیسکویت‌های خانگی با مغز پسته و البته بدون تخم مرغ است که به عنوان میان وعده و عصرانه به راحتی می‌توانید در خانه درست کنید. این بیسکویت قنادی هم عطر خوشبو و هم طعم لذیذی دارد. علاوه بر این بیسکویت رز و پسته، به خاطر استفاده از پسته، جو دو سر، گلاب یا پودر گل سرخ خواص فراوانی برای سلامتی دارد.

برای درست کردن بیسکویت پسته و گل سرخ، در وهله نخست فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. کف سینی فر را با کمی روغن چرب یا با کمی آرد، آردپاشی کنید و کنار بگذارید. می‌توانید کف سینی فر را کاغذ روغنی هم بیندازید تا تمیز کردن آن راحت‌تر شود. آرد سفید مورد نیاز برای تهیه بیسکویت را هم ۲ بار الک کنید.

بعد از اینکه آرد را ۲ بار الک کردید، کره را در یک کاسه نشکن و مقاون به حرارت بگذارید و روی حرارت غیر مستقیم به روش بن ماری (روی بخار آب کتری یا سماور در حال جوش) قرار دهید؛ اجازه دهید کره ذوب شود.

در غذاساز یا مخلوط‌کن، جو دو سر پرک، مغز پسته و آرد قنادی الک شده را بریزید و چند پالس بزنید تا جو پرک، آسیاب شود ولی خیلی آرد نشود. ذرات جو دو سر پرک باید مشخص باشند.

بعد از پوره شدن مواد، آب گازدار را هم اضافه کنید و چند پالس دیگر بزنید. سپس مواد را از مخلوط‌کن بیرون بیاورید و در یک کاسه بریزید. کاسه‌ای‌ که کره را در آن ذوب کرده‌اید را هم از روی حرارت غیر مستقیم بردارید و به آن شکر و گلاب را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه بیسکویت رز و پسته روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

فاج پسته

دسر و شیرینی با پسته چی درست کنم؟ | طرز تهیه فاج پسته

«فاج پسته» یک شیرینی لذیذ و ساده با پسته است که به راحتی در خانه تهیه می‌شود. فاج در واقع نوعی شیرینی فرانسوی است که به دلیل استفاده از شکر در تهیه آن بافت نرم‌تری نسب به شکلات دارد است. این شیرینی فرانسوی در انواع و اشکال متنوع و با مغزهای مختلف تهیه می‌شود و فاج پسته‌ای یکی از لذیذترین و متفاوت‌ترین آنهاست.

در اولین مرحله از طرز تهیه فاج پسته، مقدار لازم از پسته خام یا پسته بو داده بدون نمک را پوست بگیرید و مغز آن را به وسیله چاقو و دستگاه آسیاب برقی خرد کنید. کره را هم در دمای محیط قرار دهید تا کاملا نرم شود.

حالا شکلات تخته‌ای را به روش بن ماری ذوب کنید. برای ذوب کردن به روش بن ماری یک کتری آب را روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید، سپس حرارت را کم کنید و یک کاسه با سایز مناسب روی کتری قرار دهید. شکلات را در کاسه قرار دهید و اجازه دهید با حرارت بخار آب به صورت غیر مستقیم ذوب شود.

در مدت زمانی که شکلات به روش بن ماری در حال ذوب شدن است، شما می‌توانید به سراغ ترکیب کردن کره و شیر عسلی بروید. کره را که از قبل در دمای محیط قرار دادید و کاملا نرم شده است در یک ظرف مناسب با شیر عسلی ترکیب کنید. این کار را می‌توانید به وسیله همزن دستی یا چنگال انجام دهید. هم زدن کره و شیرعسلی را تا جایی ادامه دهید که به یک ترکیب یکدست برسید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه فاج پسته روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کوکی پسته ای

کوکی پسته ای از انواع دسر و شیرینی با پسته

«کوکی پسته» یکی از انواع کوکی‌ شیک و گرانقیمت قنادی است که دستور پختی مشابه با کوکی‌های دیگر دارد و در آن از آرد، شکر، تخم مرغ، کره و دیگر مواد اولیه پخت کوکی استفاده می‌شود، اما با این تفاوت که مغز پسته طعم متفاوتی به این شیرینی کوکی می‌دهد.

برای تهیه کوکی پسته‌ای، ابتدا باید تخم مرغ و کره را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند و سپس از آن‌ها در طرز تهیه کوکی پسته‌ای استفاده کنید.

بعد از گذشت نیم ساعت و زمانی که کره در دمای محیط نرم شد، آن را به همراه شکر سفید دانه ریز و شکر قهوه‌ای در یک ظرف مناسب بریزید و با دور تند همزن آنها را هم بزنید. در نهایت ترکیب کره و شکرها باید به یک بافت منسجم و حالت کرمی برسد.

به ترکیب شکرها و کره که به یک بافت کشدار و کرمی رسیده‌اند، یک عدد تخم مرغ را اضافه کنید و مجددا با همزن برقی یا دستی (ترجیحا همزن برقی)، هم بزنید تا تخم مرغ از حالت لختگی بیرون بیاید. در این مرحله از طرز تهیه کوکی پسته‌ای، ترکیب تخم مرغ با دیگر مواد باید کاملا یکدست شود و به یک بافت نسبتا حجیم برسند.

حالا وانیل را به ترکیب به دست آمده اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید تا عطر وانیل بلند شود. این کار کمک کند تا بوی زهم تخم مرغ گرفته شود و کوکی پسته ای بوی تخم مرغ ندهد.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه کوکی پسته ای روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

اسلایس پسته ای

اسلایس پسته ای از انواع دسر و شیرینی با پسته

«اسلایس پسته ای» یکی از خوشمزه‌ترین و آسان‌ترین انواع شیرینی خانگی است که به خاطر دوام بالایی که دارد اغلب در مناسبت‌هایی مانند عید نوروز برای پذیرایی از مهمانان طبخ می‌شود. اسلایس پسته را می‌توانید به دو روش یخچالی و در فر درست کنید.

برای تهیه اسلایس پسته در فر، ابتدا باید فر را روشن کرده و روی دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس، کف و دیواره‌های قالب مناسبی (ترجیحا قالب مستطیلی ۳۰ در ۲۰ سانتی) را با مقداری کره یا روغن مایع چرب کنید و با کاغذ روغنی بپوشانید.

کره را از یخچال خارج کنید و در دمای محیط بگذارید تا کاملا نرم شود. تخم مرغ‌ها را نیز از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. مغز پسته را به صورت نگینی خرد کنید و برای اضافه کردن به رویه شیرینی کنار بگذارید.

توجه داشته باشید، در هنگام نوش جان کردن اسلایس پسته ای خوشمزه و مخصوص، پسته‌ها باید زیر دندان بیایند. بنابراین، نباید مغز پسته را آسیاب کنید. آرد را هم ۳ بار الک کنید و کنار بگذارید تا در اولین فرصت به خمیر شیرینی اسلایس پسته اضافه کنید.

سپس، شکر و کره نرم را با استفاده از همزن برقی و با دور تند به مدت ۵ دقیقه هم بزنید تا بافت کرم رنگ و نسبتا غلیظی پیدا کند. در حین انجام این کار، حتما با استفاده از لیسک چندین بار مواد اطراف کاسه را دورگیری کنید.

حالا، یک عدد تخم مرغ کامل و یک عدد زرده تخم مرغ که قبلا از یخچال خارج کرده‌ و به دمای محیط رسانده‌اید را به ترکیب کره و شکر اضافه کنید. مواد را به مدت یک دقیقه با دور تند هم بزنید. وانیل و پودر هل را نیز در کاسه بریزید و برای یک دقیقه دیگر هم بزنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه اسلایس پسته ای روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

شیرینی پاشا پسته

شیرینی پاشا پسته از انواع دسر و شیرینی با پسته

«شیرینی پاشا پسته» یک شیرینی یخچالی و بدون تخم مرغ است که درست کردن آن نیازی به فر یا همزن برقی ندارد. پاشا پسته از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع شیرینی با پسته به حساب می‌آید. اصالت این شیرینی لوکس به ترکیه، کشورهای عربی و خاورمیانه برمی‌گردد.

پیش از شروع مراحل تهیه شیرینی پاشا پسته، مغز پسته را در دستگاه آسیاب خانگی یا غذاساز بریزید و کاملا خرد کنید تا به شکل پودر پسته درآید. سپس، پودر پسته را با پودر قند یا شکر دانه ریز مخلوط کنید و کنار بگذارید (اگر شکر دانه ریز ندارید می‌توانید شکر معمولی را آسیاب کنید). چند عدد هل سبز را نیز آسیاب کنید تا کاملا پودر شوند.

سپس، شکر و آب را در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. این ترکیب را هم بزنید تا همه دانه‌های شکر در آب حل شوند. سپس، گلاب و چند قطره رنگ خوراکی سبز را نیز به این ترکیب اضافه کنید. حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا شهد شروع به جوشیدن کند و به غلظت دلخواه برسد. در ادامه، حرارت را در ملایم‌ترین وضعیت ممکن تنظیم کنید تا شربت همچنان داغ باقی بماند.

برای تهیه مایه شیرینی پاشا پسته، ابتدا کره را در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا ذوب شود. آرد سمولینا را و پودر هل را نیز به کره ذوب شده اضافه کنید. این ترکیب را هم بزنید تا مواد به خوبی با یکدیگر مخلوط و یکدست شوند.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی پاشا پسته روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

لوکوم پاشا ترکیه (لوکوم پسته ای)

لوکوم پاشا ترکیه از انواع دسر و شیرینی با پسته

«لوکوم پاشا» یا راحت الحلقوم یکی از شیرینی‌های سنتی است که در اصل ریشه ترکی دارد و به آن «لوکما»، «لوقما» یا «راحت الحلقوم» هم گفته می‌شود. لوکوم ترکیه از گروه دسر و شیرینی ژله‌ای با باقتی سفت‌تر از ژله و شبیه مسقطی خودمان است.

مایه این شیرینی از ژل نشاسته و قند درست می‌شود و معمولا با گلاب، ترنج، لیمو، دارچین، هل و نعنا هم طعم‌دار می‌شود. از گردو، پسته، فندق خرد شده به همراه پودر نارگیل هم برای پوشش این شیرینی لذیذ استفاده می‌شود. لوکوم پسته ای یکی از محبوب‌ترین انواع لوکوم ترکیه ای است.

برای تهیه لوکوم پاشا ترکیه با ترکیب مغز پسته و زنجبیل، ابتدا نشاسته را در یک تابه پودر کنید و به همراه پودر زنجبیل از الک عبور دهید. آب را به ترکیب زنجبیل و نشاسته اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید تا کاملا حل شوند. وانیل را هم اضافه کنید. تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و به طور مداوم به هم بزنید تا این ترکیب کم‌کم غلیظ شود.

ژلاتین را در یک سوم لیوان دسته‌دار فرانسوی آب حل کنید. وقتی نشاسته و مواد داخل تابه به غلظتی اندازه فرنی رسیدند، شکر را اضافه کنید. بعد از حل شدن شکر، زعفران دم کرده را اضافه کنید و دوباره به هم بزنید تا این مایه کمی سفت شود.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه لوکوم پسته ای روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

باقلوا پسته‌ای استانبولی

باقلوا پسته‌ای استانبولی از انواع دسر و شیرینی با پسته

«باقلوای استانبولی» یا «باقلوا ترکی» از محبوب‌ترین و مشهورترین دسرهای کشور ترکیه است. بهترین انواع باقلوای ترکیه با ترکیب مغز پسته درست می‌شوند و در اقصا نقاط دنیا شهرت دارند.

برای تهیه انواع باقلوا از جمله، باقلوا پسته‌ای استانبولی، ابتدا باید شربت باقلوا را آماده کنید. برای این کار ابتدا آب، شکر و آب لیمو‌ترش را در یک قابلمه کوچک با هم مخلوط کنید. سپس این مخلوط را روی شعله ملایم گاز بگذارید و آنقدر هم بزنید تا به جوش بیاید، شعله را خاموش کنید و اجازه بدهید شربت در دمای اتاق خنک شود.

سپس، کره را صاف کنید و دوغاب کره را بگیرید. یک روش آسان برای صاف کردن کره این است که کره بدون نمک را روی حرارت خیلی ملایم اجاق یا در مایکروویو بدون هم زدن گرم می‌کنیم. به محض آب شدن، کره به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ مایع سفید رنگ دوغ مانند در رو و روغن در زیر. بدون اینکه ظرف را خیلی تکان بدهید، ظرف را داخل یخچال بگذارید تا کره خودش را بگیرد.

سپس به راحتی کره سفت شده را از روی دوغاب بلند کنید و اضافات دوغاب را از روی کره پاک کنید. کره صاف کرده یا خالص شده آماده است. که به راحتی در پخت و پز می‌توان از آن استفاده کرد.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه باقلوا پسته‌ای استانبولی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

انواع شیرینی پسته‌ای اصیل ایرانی

انواع شیرینی پسته‌ای اصیل ایرانی | انواع دسر و شیرینی با پسته

انواع شیرینی سنتی با پسته از قدیم الایام زینت‌بخش مجالس مهمانی، نوروز و دورهمی‌های اعیانی در ایران بوده است. این شیرینی‌های لاکچری با رسپی‌هایی پخته می‌شوند که نسل به نسل و سینه به سینه به ما منتقل شده‌اند. شما در مجالس مهم، مهمانی‌ها و به ویژه در مراسم عید نوروز می‌توانید انواع و اقسام شیرینی‌های اصیل پسته‌ای را در سراسر نقاط ایران نوش جان کنید.

شیرینی نازک پسته

شیرینی نازک پسته از انواع دسر و شیرینی با پسته

«شیرینی نازک پسته‌ای» یک نوع شیرینی اصیل قزوینی است که برای اعیاد مختلف به ویژه عید نوروز تهیه می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شیرینی، کم شیرین بودن آن است که آن را تبدیل به یک شیرینی محبوب کرده است. شیرینی نازک قزوینی را با مغزهای مختلف می‌توان تهیه کرد اما مرسوم‌ترین نوع آن تهیه این شیرینی با مغز پسته است.

برای تهیه شیرینی نازک قزوینی، ابتدا شیر ولرم را در ظرف مناسب بریزید و به آن شکر و خمیر مایه را اضافه کنید و ۱۰ تا پانزده دقیقه زمان بدهید تا خمیر مایه عمل کند. تخم مرغ و ماست را هم از یخچال بیرون بیاورید تا هم دمای محیط شوند.

در ادامه، آرد قنادی را در یک ظرف مناسب بریزید و سپس به آن نمک و بیکینگ پودر را اضافه و آن‌ها را با هم ترکیب کنید. ترکیب به دست آمده را الک کنید تا هم تکه‌های درشت آن باقی بماند و هم ذرات آرد از هم جدا شود. الک کردن مرحله مهمی در تهیه انواع کیک و شیرینی است و باعث می‌شود آرد در هیچ مرحله‌ای از طبخ گلوله گلوله نشود.

سپس، مقدار لازم از کره را به روش بن ماری ذوب کنید. در روش بن ماری لازم است یک ظرف گود با سایز مناسب انتخاب کنید و آن را روی بخاری آب کتری یا سماور در حال جوش قرار دهید. حرارت را کم کنید و کره را در ظرفی که روی کتری قرار دادید بریزید و زمان بدهید تا کره به تدریج با بخار آب کتری ذوب شود.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی نازک پسته روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

شیرینی کاک کرمانشاهی

شیرینی کاک کرمانشاهی از انواع دسر و شیرینی با پسته

طرز تهیه «شیرینی کاک کرمانشاهی» درست شبیه کاک شیرینی شیرازی است و با پودر مغز پسته یا مغز بادام یا پودر نارگیل درست می‌شود. با این تفاوت که شیرازی‌ها به این شیرینی خوشمزه و اصیل، «نان یوخه» می‌گویند و لایه‌های خمیرش را نازک‌تر در نظر می‌گیرند.

تهیه نان کاک کرمانشاهی با استفاده از ساج یا یک تابه نچسب انجام می‌شود و یکی از مشهورترین خوراکی‌های کرمانشاه و سوغاتی مشهور این استان است. برای مغز و رویه این شیرینی از پودر مغز پسته هم می‌توانید استفاده کنید.

برای تهیه شیرینی کاک خانگی، ابتدا باید پودر خمیر مایه فوری را همراه با یک قاشق غذاخوری پودر قند و ۵۰ میلی‌لیتر آب ولرم در لیوان یا کاسه مناسبی بریزید. درب ظرف را ببندید و حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه به عمل آید. در این فاصله، روغن حیوانی یا جامد را هم در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب شود.

سپس، با کمک چنگال یا همزن دستی، تخم مرغ را به اندازه‌ای هم بزنید که حالت لختگی آن برطرف شود. نمک و روغن حیوانی را نیز به تخم مرغ اضافه کنید و دوباره این ترکیب را هم بزنید. در ادامه، خمیر مایه به عمل آمده را به‌تدریج در کاسه حاوی روغن، تخم مرغ و نمک بریزید و همه مواد را با یکدیگر ترکیب کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مرحله به مرحله خاگینه قاشقی پفی با شیر یا ماست

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی کاک کرمانشاهی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

سوهان قم

سوهان قم | طرز تهیه انواع دسر و شیرینی با پسته

«سوهان قم» بدون اغراق مشهورترین شیرینی پسته ای ایرانی و البته یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های پرآوازه ایرانی در دنیاست که قدمت پخت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. سوهان قم از همان ابتدا در کارگاه‌های آشپزی تهیه می‌شد و هنوز هم کارگاه‌های سوهان‌پزی کار و بارشان سکه است. با وجود این‌که درست کردن سوهان خانگی با کیفیت سوهان قم در خانه کار چندان آسانی نیست اما غیرممکن هم نیست.

برای درست کردن سوهان قم، ابتدا آرد جوانه گندم و آرد گندم یا آرد قنادی را در یک قابلمه با هم مخلوط کنید. ترکیب این دو آرد را به مدت ۳ دقیقه روی شعله ملایم گاز تفت دهید تا طعم و بوی خامی آن گرفته شود.

بعد از ۳ دقیقه حرارت را روی حالت بسیار ملایم قرار دهید و شکر و گلاب را به آن اضافه کنید و به سرعت و بلافاصله هم بزنید. حرارت دادن این ترکیب را باید در حدی باشد که شروع به جوش زدن کند.

وقتی روی مایه حباب تشکیل شد کره را اضافه کنید تا دوباره روی مایه سوهان حباب تشکیل شود و جوش بیاید. مایه را هم بزنید تا کره در آن آب شود و سپس گلوکز، زعفران، عسل و پودر هل را اضافه کنید و باز هم بزنید. این مایه را باید به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه به صورت پیوسته هم بزنید تا بدون اینکه به روغن بیفتد، غلیظ و کشدار شود.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه سوهان قم روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

گز اصفهان

گز اصفهان | طرز تهیه انواع دسر و شیرینی با پسته

«گز اصفهان» هم مثل سوهان قم یکی از قدیمی‌ترین شیرینی‌ها و دسرهای ایرانی است که قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد. گز معمولا سوغات شهرهای اصفهان و کرمان است که به دو صورت آردی و ساده و با انواع مغزها مثل پسته و بادام و … تهیه می‌شود. گز مغز پسته‌ای پرفروش‌ترین مدل گز ایرانی است.

برای تهیه گز مغز پسته ای ابتدا دو عدد سفید تخم مرغ را با همزن آنقدر هم بزنید که پف کند، سفت شود و فرم بگیرد. در این مرحله باید رد همزن روی سفیده باقی بماند و وقتی که ظرف را خم می‌کنید از ظرف بیرون نریزید. سپس سفیده تخم مرغ پف کرده را در یخچال بگذارید.

در یک قابلمه تفلون شکر و گلاب را بریزید و روی شعله ملایم گاز مرتب هم بزنید. بهتر است از شعله پخش کن استفاده کنید. وقتی شکر حل شد (مراقب باشید مایع به دمای جوش نرسد و فقط داغ و شکر در آن حل شود، دمایی حدود ۸۰ درجه که دست را می‌سوزاند) گلوکز را اضافه کنید و مرتب هم بزنید. آنقدر هم زدن را روی شعله ملایم گاز ادامه بدهید تا شهد شما کشدار و غلیظ شود.

حالا سفیده تخم مرغ را از یخچال بیرون بیاورید و به اندازه ۲ قاشق غذاخوری از مایه گز را به سفیده تخم مرغ اضافه کنید و خوب هم بزنید. وقتی که مایه گز و سفیده تخم مرغ کاملا یکدست شد این ترکیب را به همراه گلاب به مایه گز که روی شعله ملایم گاز است اضافه کنید.

شعله گاز را خاموش نکنید و روی همان شعله ملایم گاز با همزن برقی یا کفگیر چوبی حسابی مواد را هم بزنید. اگر از کفگیر چوبی استفاده می‌کنید به حالت پارویی و رفت و برگشت مایه گز را هم بزنید.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه گز خانگی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

انواع دسر با پسته

انواع دسر با پسته | طرز تهیه انواع دسر و شیرینی با پسته

پسته یکی از خوشمزه‌ترین و مناسب‌ترین انواع آجیل برای درست کردن دسرهای خوشمزه ایرانی و بین‌المللی است. اما با پسته چی درست کنم؟ شما با استفاده از این آجیل لوکس شما می‌توانید فرنی پسته، محلبی پسته یا بستنی پسته‌ای درست کنید. دسرهای پسته‌ای علاوه بر خواص فراوان از ظاهر زیبا و رنگ سبز بی‌نظیری برخوردارند. این دسرهای مقوی به واسطه خواص پسته برای میان وعده کودکان، بزرگسالان و سالمندان از بهترین گزینه‌ها به حساب می‌آیند.

فرنی پسته

فرنی پسته از انواع دسر و شیرینی با پسته

«فرنی پسته» یکی از انواع فرنی خوشمزه و مقوی است که همان‌طوری که از نامش پیداست با استفاده از پودر پسته و دیگر مواد اولیه فرنی درست می‌شود. فرنی پسته ای خواص و فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد و برای نوزادان، کودکان و نوجوانان به ویژه در سن رشد بسیار مفید است. این دسر مجلسی ایرانی را همچنین می‌توانید در افطاری‌ها و دیگر مجالس و مهمانی‌ها سرو کنید.

برای تهیه فرنی پسته، ابتدا باید آرد برنج و نشاسته ذرت را ترکیب کنید. در ابتدا آرد برنج و سپس نشاسته ذرت را الک کنید تا تکه‌های درشت آنها باقی بماند و ذرات آرد نیز از هم جدا شوند. آرد برنج و نشاسته ذرت را بعد از الک کردن به خوبی با هم مخلوط کنید.

شیر سرد و پرچرب را در این مرحله از دستور فرنی پسته، به همراه شکر به ترکیب آرد برنج و نشاسته ذرت اضافه کنید. تمام مواد را به خوبی هم بزنید تا جایی که آرد برنج کاملا در شیر حل شود. توجه داشته باشید که برای درست کردن فرنی دمای شیر باید سرد باشد که آرد در آن گوله نشود.

روی حرارت ملایم، ترکیب شیر و دیگر مواد را مدام هم بزنید تا به یک غلظت مناسب برسد. هم زدن را باید به گونه‌ای (به صورت دورانی و در جهت عقربه‌های ساعت) انجام دهید که مواد گلوله گلوله نشوند و به یک بافت غلیظ یکدست برسد.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه فرنی پسته روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

محلبی پسته

محلبی پسته از انواع دسر با پسته

«محلبی پسته»، «محالبی پسته» یا «مهلبیه با پسته» یکی از خوشمزه‌ترین انواع پودینگ اصالتا ترکیه‌ای و عربی است که شباهت زیادی به دسر فرنی خودمان دارد. محلبی یک دسر لطیف است که با استفاده از شیر و در طعم‌های مختلف مثل پسته درست می‌شود. شما می‌توانید این دسر مقوی را در منزل با مواد اولیه ساده و معمولا در دسترس بدون فر روی گاز آماده کنید.

برای تهیه این دسر پسته ای ترکی و عربی، ابتدا آرد را الک کنید تا احتمال گلوله شدن آرد کاهش یابد. سپس، آرد الک شده و شکر را در قابلمه مناسبی بریزید و با هم ترکیب کنید تا یکدست شوند.

حالا، شیر سرد را کم‌کم در قابلمه بریزید و مواد را به صورت مداوم هم بزنید. هم زدن مواد اولیه را تا زمانی ادامه دهید که همه ذرات شکر و آرد در شیر سرد حل شوند و مایع یکدستی ایجاد شود.

قابلمه حاوی شیر، شکر و آرد را روی حرارت ملایم بگذارید و به صورت مداوم هم بزنید تا نسبتا غلیظ شود و بافت و غلظتی شبیه فرنی پیدا کند. توجه داشته باشید، پیش از آن‌که مایه محلبی قل بزند باید کره را در قابلمه بریزید. در ادامه، مواد را دوباره هم بزنید تا کره نیز کاملا ذوب شود و ترکیب یکدستی به وجود آید.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه محلبی پسته روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

بستنی پسته ای

بستنی پسته ای از محبوب‌ترین انواع دسر با پسته

«بستنی پسته‌ای» یکی از انواع بستنی لوکس و پرطرفدار است که مغز پسته ماده اصلی آن است. درست کردن بستنی پسته در منزل کار سختی نیست.

برای تهیه بستنی پسته ای، ابتدا پوست پسته‌ها را بگیرید و مغز آن‌ها را در مخلوط‌کن بریزید. نصف شکر را به پسته‌ها اضافه کنید و آن‌ها را خرد و پودر کنید. باید مواد به خوبی آسیاب شوند. بهتر است پودر پسته را با شیر و خامه ترکیب کنید و حرارت دهید تا طعم همدیگر را بگیرند و یکدست شوند.

بنابراین، در یک ظرف مناسب، شیر بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا گرم شود. سپس مواد داخل میکسر، یعنی شکر و پسته‌های پودر شده را به آن اضافه کنید. اجازه دهید شیر بجوشد. شیر که جوشید، حرارت را قطع کنید و ظرف را از روی شعله بردارید تا از دما بیفتد.

زرده تخم مرغ را از سفیده جدا کنید. زرده‌های تخم مرغ را در یک کاسه با سایز متوسط بریزید و بقیه شکر را به آن اضافه کنید. شروع به مخلوط کردن و هم زدن تخم مرغ و شکر کنید تا دانه‌های شکر تا حد ممکن حل شوند. سپس زرده تخم مرغ و شکر را به آرامی به شیر و شکری که هنوز داغ است، اضافه کنید.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه بستنی پسته ای روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

تیرامیسو پسته

انواع دسر لوکس و کافی شاپی با پسته | طرز تهیه تیرامیسو پسته

«تیرامیسو پسته ای» یکی از خوشمزه‌ترین دسرها با پسته است که می‌توانید به عنوان یک صبحانه سیر کننده یا عصرانه و برای پذیرایی از مهمان هم آن را سرو کنید. در این دسر ایتالیایی، پسته اصلی‌ترین طعم دهنده است.

در مرحله اول برای تهیه این دسر پسته ای، پسته‌های پوست کنده یا مغز پسته را در آسیاب کن یا غذاساز بریزید. پسته‌ها را پودر کنید. پوره کردن پسته‌ها را تا جایی ادامه دهید تا پسته‌ها به صورت یک مایه خمیری دربیایند. هر از گاهی پسته‌ها را در مخلوط کن، دورگیری کنید تا همه آنها به صورت یکدست پوره شوند و یک مایه یکدست خمیری به دست بیاید.

بعد از اینکه کاملا پسته، بافت خمیری و صاف گرفت، در مخلوط‌کن، آب، پودر قند و روغن زیتون بریزید و دوباره مواد را هم بزنید تا کاملا شکل کره‌ای به خود بگیرد. در نهایت مخلوط شما باید یکدست، صاف و براق باشد. این مخلوط کره پسته را در یک کاسه بریزید و کنار بگذارید.

در ادامه، زرده‌های تخم مرغ را از سفیده‌های تخم مرغ جدا کنید. زرده‌ها را در یک کاسه بریزید یا در کاسه همزن برقی ایستاده بریزید. شکر را به زرده‌ها اضافه کرده و شروع به هم زدن کنید. باید مخلوط زرده و شکر، کاملا حالت پفکی و کرمی رنگ بگیرند. طوری که اگر ظرف را برگرداندید، مخلوطتان از ظرف بیرون نریزد. سپس پنیر را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه تیرامیسو پسته روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

پودینگ پسته

طرز تهیه پودینگ پسته | یک دسر شیک و مجلسی با پسته

«پودینگ پسته» یک دسر لذیذ با پسته است که اصالت انگلیسی دارد. این پودینگ لوکس و خوشمزه به دلیل استفاده از شیر، نشاسته و مغز پسته یک میان وعده مقوی و خوشمزه است. پودینگ پسته را به راحتی و در مدت زمان بسیار کوتاه می‌توانید در خانه تهیه کنید.

برای تهیه پودینگ پسته ای در ابتدا لازم است تا تمام مواد را به دمای محیط برسانید. برای این کار شیر، تخم مرغ و کره را حداقل ۳۰ دقیقه قبل از شروع به تهیه این دسر خانگی بیرون از یخچال قرار دهید تا با محیط هم دما شوند.

حالا باید باید پوست سخت پسته را جدا کنید، سپس مغز پسته را ده دقیقه در آب جوش قرار دهید تا پوست نازک آن نیز به راحتی جدا شود. بعد از جدا کردن پوست پسته، مغز پسته را در دستگاه آسیاب بریزید و پسته‌ها را خرد کنید تا جایی که به شکل پوره در بیایند. می‌توانید مقداری از پسته خرد شده را برای تزیین نهایی پودینگ کنار بگذارید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه پودینگ پسته روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

انواع کروسان با پسته

انواع کروسان با پسته | طرز تهیه انواع دسر و شیرینی با پسته

«کروسان با پسته» یکی از پرطرفدارترین انواع شیرینی کروسان در سراسر دنیاست. کروسان اصالتا یک شیرینی فرانسوی است که این روزها در گوشه و کنار جهان شناخته شده و با طعم‌های مختلف به صورت ساده، کرم‌دار و مغزدار تهیه می‌شود. در این میان، چند مدل کروسان پسته‌ای از لاکچری‌ترین انواع این شیرینی به حساب می‌آیند.

کروسان لافایت پسته ای

کروسان لافایت پسته ای از انواع دسر و شیرینی با پسته

آیا تا به حال «کروسان لافایت پسته» را خورده‌اید یا از نزدیک دیده‌اید؟ اصولا کروسان لافایت طعمی شبیه کروسان‌های حلزونی متداول دارد ولی شکل ظاهری آن، شبیه «تایر» است و حالتی گرد دارد. این کروسان‌ها معمولا مغزدار نیستند ولی روی آنها با شکلات، انواع کرم و مغزهای مختلف، تزیین و سرو می‌شود. کروسان لافایت از کروسان‌های محبوب و مجلسی در سراسر دنیاست.

کروسان لافایت پسته‌ای، با همان خمیر کروسان لوتوس و کروسان پسته و کروسان پنیری درست می‌شود، فقط طرز پیچیدن این کروسان، متفاوت است. می‌توان گفت درست کردن این کروسان، راحت‌تر از کروسان حلزونی است. کروسان لافایت هم به عنوان دسر در مهمانی‌ها و هم برای صبحانه، عصرانه و میان وعده با چای یا قهوه سرو می‌شود.

برای تهیه کروسان لافایت پسته، ابتدا باید خمیر کروسان را آماده کنید. برای این کار، آرد را دو تا ۳ بار الک کنید تا لطیف و نرم شود. خمیر مایه و ۱ قاشق شکر را در یک کاسه بریزید و روی آن آب ولرم بریزید. مواد را هم بزنید و سپس روی آن را بپوشانید. به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه به عمل بیاید. در این فاصله یک تابه را روی حرارت بگذارید و ۵۰ گرم کره را در آن بریزید. اجازه دهید کره ذوب شود. سپس تابه را از روی حرارت بردارید.

یک قاشق از شکری را که باقی مانده است، با نمک و شیر در تابه بریزید و مواد را هم بزنید. آرد الک شده را طی چند مرحله و به تدریج به تابه اضافه کنید و بعد از هر بار افزودن آرد، مواد را ورز دهید تا حالت خمیری پیدا کند. خمیر مایه به عمل آمده را هم اضافه کنید. دوباره خمیر را به مدت ۵ دقیقه با دست ورز دهید تا کاملا نرم و یکدست شود. اگر نیاز به آب بیشتری داشت، کمی آب اضافه کنید ولی مراقب باشید که خمیرتان شل نشود.

سپس، خمیر را در یک ظرف که کف و دیواره‌های آن را چرب کرده‌اید، قرار دهید و روی آن را با پارچه تمیز یا سلفون بپوشانید تا سطح روی خمیر خشک نشود. ظرف را در یک محیط نسبتا گرم قرار دهید تا خمیر مایه عمل کند و حجم خمیر به ۲ برابر برسد. در این فاصله کرم پسته را درست کنید.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه کروسان لافایت پسته روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

کروسان حلزونی پسته ای

کروسان پسته از خوشمزه‌ترین انواع دسر و شیرینی با پسته

تجربه درست کردن خودتان در خانه کروسان پسته درست کرده‌اید؟ کروسان یکی از انواع نان‌های شیرین خوشمزه و سیر‌کننده است که به عنوان میان وعده یا عصرانه، همراه با چای یا قهوه، حسابی می‌چسبد. کروسان پسته یکی از خوشمزه‌ترین انواع کروسان‌ حلزونی است که هم با پودر پسته و هم با کره پسته می‌توانید آن را درست کنید.

برای تهیه کروسان پسته، ابتدا باید خمیر کروسان را آماده کنید. برای این کار، خمیر مایه و ۱ قاشق غذاخوری شکر را در یک لیوان یا کاسه بریزید و روی آن را با آب ولرم بپوشانید. مواد داخل لیوان را هم بزنید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه به عمل بیاید. در این فاصله یک تابه یا قابلمه را روی حرارت بگذارید و ۵۰ گرم کره را در آن بریزید. اجازه دهید کره ذوب شود و بعد تابه را از روی حرارت بردارید.

در ادامه، یک قاشق از شکر باقی‌مانده را به همراه نمک و شیر در تابه بریزید و مواد را هم بزنید. آرد را از قبل یا همزمان با جوشیدن شیر، الک کنید. آرد الک شده را به تدریج به تابه اضافه کنید و در این حین، مواد را ورز بدهید تا حالت خمیری خود را پیدا کند. حالا خمیر مایه به عمل آمده را هم اضافه کنید. پس از استراحت دادن خمیر کروسان، نوبت به درست کردن کرم پسته و پیچیدن خمیر می‌‎رسد.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه کروسان پسته روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

انواع حلوا با پسته

انواع حلو با پسته | طرز تهیه انواع دسر و شیرینی با پسته

مدل‌های مختلف «حلوا با پسته» از خوشمزه‌ترین و لوکس‌ترین انواع حلوای مجلسی است که در مجالس عزاداری، به عنوان نذری محرم و صفر و حتی در محافل یادبود سرو می‌شود.

حلوا پسته ارومیه

حلوا پسته ارومیه از انواع دسر و شیرینی با پسته

«حلوا پسته ارومیه» یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های این شهر است که معمولا به عنوان شیرینی عید نوروز، شیرینی پذیرایی در مهمانی و مراسم‌ مذهبی و شیرینی ماه رمضان سرو می‌شود. جالب است بدانید که حلوا پسته ای را در اکثر قنادی‌های ارومیه می‌توانید پیدا کنید و بسیار هم محبوب و پرفروش است.

برای تهیه حلوا پسته ارومیه ابتدا باید آرد را ۳ بار الک کنید. یک ماهیتابه را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید و بعد آرد الک شده را در تابه بریزید. آرد را به طور مداوم روی حرارت هم بزنید تا بوی خامی آن گرفته شود. این مرحله حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. به خاطر داشته باشید که رنگ آرد نباید تیره شود. بعد از تفت دادن آرد شعله گاز را خاموش کنید و آرد را دوباره برای ۲ مرتبه الک کنید تا یکدست شود.

سپس، کره و روغن جامد را در ماهیتابه بریزید و بعد آرد تفت داده شده را به آن‌ها اضافه کنید. آرد را برای ۵ دقیقه در روغن تفت دهید، سپس حرارت را خاموش و صبر کنید تا این مایه کمی خنک شود.

زمانی که مایه حلوا کمی از داغی افتاد، پودر هل و پول قند را دو بار الک کنید و به آن اضافه کنید و سپس مواد را هم بزنید تا یکدست شوند. به خاطر داشته باشید که در این مرحله دمای حلوا نباید خیلی سرد یا خیلی داغ باشد، زیرا در این صورت حلوا پسته انسجام خود را از دست می‌دهد.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه حلوا پسته ارومیه روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

حلوای پسته تبریزی

حلوای پسته تبریزی از انواع دسر و شیرینی با پسته

طرز تهیه «حلوای پسته تبریز» که از انواع حلوای بوتیکی است در خانه کار چندان سختی نیست و فقط باید سرعت عمل و دقت کافی داشته باشید تا به بهترین شکل این حلوای لوکس را درست کنید. حلوا پسته تبریزی معمولا برای مراسم عزاداری، مراسم مذهبی یا به عنوان شیرینی ماه رمضان تهیه می‌شود و در برنامه غذایی یک ماهه رمضان در این شهر بسیار پرطرفدار است.

برای تهیه حلوای پسته به روش تبریزی می‌توانید پودر پسته را آماده خریداری کرده یا آن را در خانه درست کنید. برای این کار، به اندازه ۲۵۰ گرم پسته بو داده و بدون نمک را پوست بگیرید و روی مغزهای پسته کمی آب جوش بریزید. بعد از چند دقیقه پوست رویی و قرمز رنگ پسته‌ها را به راحتی می‌توانید جدا کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کیک ماست و لیمو خوشمزه در فر و قابلمه

بعد از جدا کردن پوست آنها، مغزهای پسته را روی یک دستمال قرار دهید تا خشک شوند. می‌توانید پسته‌ها را داخل سینی و روی بخاری بگذارید تا رطوبت خود را از دست بدهند. سپس مغزهای پسته خشک شده را در آسیاب کن بریزید و به صورت پودر یکدست در آورید. با این روش، کیفیت پودر پسته هم بالاتر خواهد رفت.

سپس، آرد را ۲ تا ۳ بار الک کنید، در یک تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. آرد را مدام به هم بزنید تا خامی آن گرفته شود ولی رنگ آن تغییر نکند. برای این کار حتما شعله را در کمترین حالت قرار دهید.

در ادامه، حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، آرد را تفت دهید و دوباره آن را الک کنید. الک کردن مجدد آرد باعث می‌شود بافت حلوای پسته در نهایت بسیار نرم و لطیف شود. آرد الک شده را مجددا به تابه برگردانید و روی حرارت ملایم قرار دهید. روغن جامد و کره را به آردها اضافه کنید و آن را هم بزنید. صبر کنید تا روغن و کره با حرارت آرد و تابه ذوب شوند. در این فاصله مواد را با قاشق یا لیسک به هم بزنید تا به خورد هم بروند.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه حلوای پسته تبریزی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌ های بو دادن و برشته کردن پسته

انواع کیک با پسته

انواع کیک با پسته | طرز تهیه انواع دسر و شیرینی با پسته

انواع کیک پسته ای پای ثابت تولدها، مهمانی‌ها، دورهمی‌ها و مجالس هستند. البته، انواع کیک پسته ای خوشمزه را در منوی کافی شاپ‌ها هم می‌توان دید. این کیک‌های لوکس و خوشمزه با مغز پسته را می‌توانید با پایین‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت در منزل تهیه کرده و با چای، دمنوش یا قهوه نوش جان کنید.

کیک پسته

کیک پسته از انواع دسر و شیرینی با پسته

«کیک پسته» با بافت اسفنجی یکی از خوشمزه‌ترین انواع کیک با پسته است که به روش‌های مختلف و با استفاده از افزودنی‌های متنوعی درست می‌شود. در طرز تهیه کیک پسته ای به روش کافی شاپ های لاکچری، می‌توانید از پسته برشته و بو داده بدون نمک یا از مغز پسته تازه استفاده کنید. به جای شیر هم می‌توانید این کیک را با ماست یا خامه ترش بپزید.

برای تهیه کیک پسته کافی شاپی، ابتدا فر را روشن کرده و روی دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. سپس، کف و دیواره‌های قالب مناسبی (ترجیحا قالب گرد ۲۰ سانتی) را با مقداری کره یا روغن مایع چرب کنید و با کاغذ روغنی بپوشانید.

مغز پسته و دو یا سه عدد دانه هل سبز را در دستگاه آسیاب خانگی بریزید و کاملا پودر کنید. آرد، بیکینگ پودر و نمک را با یکدیگر ترکیب کرده و ۳ بار الک کنید. سپس، مواد الک شده را کنار بگذارید تا بعدا به مایه کیک اضافه کنید.

کره را از یخچال خارج کنید و در دمای محیط بگذارید تا کاملا نرم شود. تخم مرغ‌ها و شیر را نیز از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. شکر، روغن مایع و کره نرم را با کمک همزن برقی و با دور تند به مدت ۵ دقیقه هم بزنید تا بافت کرم رنگ و نسبتا غلیظی پیدا کند.

پس از آن‌که مایه کیک را به صورت دورانی هم زدید و همه مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کردید، پودر پسته را نیز در کاسه بریزید. پیشنهاد می‌کنیم بخشی از پودر پسته را برای تزیین کیک کنار بگذارید. سپس، این ترکیب را دوباره با لیسک فولد کنید تا پودر پسته هم به صورت یکنواخت با باقی مواد ترکیب شود.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه کیک پسته روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

چیز کیک پسته

کیک با پسته چی درست کنم؟ طرز تهیه چیز کیک پسته ای

«چیز کیک پسته» یکی از انواع کیک با پسته است. چیزکیک پسته جزو انواع چیز کیک یخچالی است و برای پخت نیاز به فر ندارد. در اولین مرحله از طرز تهیه چیز کیک پسته ای، مواد یخچالی شامل خامه، پنیر خامه‌ای و کره را در دمای محیط قرار دهید تا با محیط هم‌دما شوند و کره کاملا نرم شود.

در این مرحله از طرز تهیه چیز کیک با مغز پسته، بیسکویت ساده گندم مثل بیسکویت پتی بور یا بیسکویت ساقه طلایی را باید کاملا خرد کنید. برای این کار می‌توانید از گوشتکوب یا میکسر و آسیاب برقی استفاده کنید. بعد از آنکه از خرد شدن کامل بیسکوییت مطمئن شدید و بافت بیسکویت مثل پودر شد، به سراغ مرحله بعدی بروید.

کره را که از قبل در دمای محیط قرار دادید و نرم شده، باید به بیسکویت‌های پودر شده اضافه کنید و کاملا با هم مخلوط کنید. این کار کمک می‌کند که بیسکویت‌ها نرم شده و مناسب برای درست کردن پایه چیزکیک شوند. برای این کار می‌توانید از لیسک استفاده کنید تا از مخلوط شدن کره و بیسکویت به طور کامل مطمئن شوید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه چیز کیک پسته ای روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کیک هویج و پسته

کیک هویج و پسته از انواع دسر و شیرینی با پسته

«کیک هویج و پسته» یکی از انواع کیک‌های خانگی و کافی شاپی است که دستور پختی مشابه با دیگر کیک‌ها دارد به علاوه آنکه ترکیب هویج و پسته در کنار یکدیگر طعمی خاص به این کیک کافی شاپی لذیذ می‌دهد. این کیک کافی شاپی خاص با مغز پسته، بافت لطیف و نرمی دارد و جزو کیک‌های خیس هم به حساب می‌آید.

برای تهیه کیک هویج و پسته کافی شاپی، ابتدا مواد یخچالی یعنی تخم مرغ، کره و شیر را ۳۰ دقیقه قبل از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. در این فاصله، هم پوست سخت و هم پوست نازک پسته را جدا کنید و سپس آنها را با چاقو یا با دستگاه غذاساز به صورت درشت آسیاب کنید.

هویج را هم پوست بگیرید و بشویید و با رنده به صورت ریز رنده کنید. کره که به دمای محیط رسید و نرم شد، آن را در یک ظرف مناسب بریزید و شکر را به آن اضافه کنید. کره و شکر را با دور تند همزن هم بزنید تا جایی که در نهایت ترکیب کره و شکر یک بافت منسجم و حالت کرمی پیدا کند.

تخم مرغ‌ها را یکی یکی به ترکیب شکر و کره اضافه کنید و مجددا با دور تند همزن حسابی هم بزنید. حتما باید تخم مرغ باید از حالت لختگی دربیاید و سپس کل ترکیب به یک بافت نسبتا حجیم برسد.

حالا شیر را به مواد کیک هویج و پسته اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید تا به یک بافت یکدست برسند. در ادامه وانیل را هم اضافه و به خوبی مخلوط کنید تا عطر وانیل بلند شود. این کار کمک کند تا بوی زهم تخم مرغ گرفته شود و بوی تخم مرغ در کیک مشهود نباشد.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه کیک پسته و هویج روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

مافین پسته ای (کاپ کیک پسته)

مافین پسته ای از انواع دسر و شیرینی با پسته

«مافین پسته ای» یکی از انواع کاپ کیک قنادی است که به دلیل استفاده از پسته در مواد اولیه آن، رنگ و بو و عطری متفاوت از تمام مافین‌هایی که تا به حال درست کردید دارد. این کاپ کیک پسته ای را به راحتی و در مدت زمان نسبتا کوتاه می‌توانید در منزل تهیه کنید.

برای تهیه مافین یا کیک فنجانی پسته ای به روش قنادی، باید مواد یخچالی یعنی تخم مرغ، خامه ترش، کره و شیر را ۳۰ دقیقه قبل از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند.

سپس، مواد مایع را باید مرحله به مرحله با یکدیگر ترکیب کنید. در اولین قدم دو عدد تخم مرغ را در یک ظرف مناسب بشکنید و با یک همزن دستی و یا چنگال آنها را با هم مخلوط کنید، در حدی که تخم مرغ از حالت لختگی دربیاید و به یک ترکیب یکدست با گلاب برسد.

سپس، شکر دانه ریز (اگر شکر دانه ریز ندارید بهتر است شکر را آسیاب کنید) را نیز به ترکیب تخم مرغ و گلاب اضافه کنید و مجددا با هم ترکیب کنید. هم زدن باید به صورت آهسته و ملایم انجام دهید و در حدی باشد که مواد فقط با هم ترکیب شوند.

در ادامه، روغن مایع و کره که در دمای محیط ذوب نرم شده (بهتر است آب شده باشد) را به ترکیب مافین پسته ای اضافه کنید و همه مواد را با یکدیگر هم بزنید تا به یک ترکیب مناسب و یکدست برسید.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه مافین پسته ای روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

انواع نوشیدنی با پسته

انواع معجون با پسته | طرز تهیه انواع دسر و شیرینی با پسته

انواع معجون ایرانی چه با بستنی و چه به صورت اسموتی از سالم‌ترین و مقوی‌ترین دسرها و نوشیدنی‌های خنک ایرانی هستند. اما سوال اصلی این است که با استفاده از پسته چطور معجون مقوی درست کنیم؟ در ادامه، چند نمونه از خوشمزه‌ترین انواع معجون با پسته را به شما معرفی می‌کنیم.

شیر پسته

معجون شیر پسته از انواع دسر و شیرینی با پسته

«شیر پسته» یکی از مقوی‌ترین و خوشمزه‌ترین نوشیدنی‌های بازاری و کافی شاپی است که با افزودنی‌های متنوعی آماده می‌شود. مصرف شیر پسته برای تجدید قوا و سلامتی مردان، زنان و کودکان خواص بسیار زیادی دارد. با شیر پسته می‌توانید انرژی از دست رفته روز را به بهترین شکل ممکن با مصرف یک نوشیدنی سالم و مفید جبران کنید.

در طرز تهیه شیر پسته به دلخواه می‌توانید از خامه صبحانه ساده، سس شکلات، بستنی، موز، پودر نارگیل و انواع مغزها به عنوان طعم‌دهنده استفاده کنید و در نهایت یک معجون شیر پسته با موز و سایر مخلفات مثل شیر پسته علی بابا داشته باشید.

پیش از شروع مراحل طرز تهیه شیر پسته ساده، ابتدا یک چهارم شیر (معادل نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی) را گرم کنید. سپس، مغز پسته و پودر هل را در شیر گرم بریزید و حدود یک ساعت صبر کنید تا پسته‌ها کاملا نرم در شیر شوند. در صورت تمایل، می‌توانید مغز پسته را از شب قبل در مقداری آب گرم بخیسانید و پس از آبکشی کردن با باقی مواد ترکیب کنید. باقی‌مانده شیر (معادل یک و نیم لیوان دسته‌دار فرانسوی) را در فریزر بگذارید و یک ساعت منتظر بمانید تا شیر کاملا یخ بزند.

حالا، ترکیب نصف لیوان شیر با پودر هل و مغز پسته نرم شده را در دستگاه مخلوط‌کن بریزید و به اندازه‌ای میکس کنید که پسته‌ها به صورت یکدست پوره شوند. این مخلوط باید به مایع غلیظ و یکنواختی تبدیل شود.

اگر مغز پسته را از شب قبل در آب گرم خیسانده‌اید، ابتدا باید آن را آبکشی کرده و سپس، با مقداری شیر و باقی مواد در مخلوط‌کن بریزید و کاملا هم بزنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه شیر پسته روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

معجون علی بابا

معجون علی بابا از انواع دسر و شیرینی با پسته

«معجون علی بابا» یک نوشیدنی فوق‌العاده مقوی و پرکالری است که معمولا از ترکیب مواد مختلفی مثل شیر، بستنی، خرما، موز، پسته و دیگر انواع مغزها تهیه می‌شود. این معجون ویتامینه سفت مثل یک بمب انرژی کالری زیادی دارد و برای افرادی که به دنبال راهی برای چاقی یا تأمین انرژی از دست رفته هستند، انتخاب خوبی است.

برای تهیه معجون بستنی علی بابا باید پوست و هسته خرماها را جدا کنید. برای این کار می‌توانید خرماها را برای چند دقیقه در آب ولرم قرار دهید. سپس راحت‌تر می‌توانید پوست آن‌ها را جدا کنید.

بعد از اینکه پوست و هسته خرماها را جدا کردید، آن‌ها را در میکسر یا مخلوط‌کن بریزید. حالا نصف شیر را به خرماها اضافه کرده و شیر سرد و خرما را خوب با هم ترکیب کنید. در این مرحله خرما باید به طور کامل در شیر حل شود. اگر به خرما دسترسی ندارید یا دوست دارید معجون ویتامینه را سریع‌تر آماده کنید، می‌توانید به جای ۵ عدد خرما، از ۲ قاشق غذاخوری شیره خرمای اصل استفاده کنید.

سپس، مغز پسته، مغز گردو، مغز فندق، مغز بادام و کنجد را هم در دستگاه مخلوط‌کن بریزید و همه مواد را با یکدیگر ترکیب کنید. مواد را به اندازه‌ای هم بزنید تا همه مغزها به خوبی خرد شوند و مایع یکدستی ایجاد شود.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه معجون علی بابا روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

انواع مربا با پسته

انواع مربا با پسته | طرز تهیه انواع دسر و شیرینی با پسته

انواع مربا با پسته را امتحان کرده‌اید؟ این فرآورده‌های شیرین و خوشمزه را می‌توان در لیست خوشمزه‌ترین انواع دسر با پسته جا دهید. شما می‌توانید انواع مرباها از جمله، مرباهای پسته‌ای را در وعده صبحانه میل کنید، در روزهای گرم سال با بستنی نوش جان کرده یا پس از صرف یک وعده غذای نسبتا سنگین، همراه با چای سرو کنید. یادتان باشد، میل کردن کردن چند قاشق مربا بعد از غذا همراه با چای می‌تواند به هضم غذا کمک کند.

مربای چغاله پسته

مربای چغاله پسته از انواع دسر و شیرینی با پسته

«مربای چغاله پسته» یکی از انواع مربای خوشمزه خانگی است. پای چاقاله پسته اوایل تابستان به بازار باز می‌شود و یک نوبرانه پرطرفدار است. هر چند خیلی‌ها ترجیح می‌دهند چغاله پسته را مثل چغاله بادام با نمک میل کنند ولی با درست کردن مربای چاقاله پسته، می‌توانید در همه فصول سال از طعم خوشمزه چغاله پسته لذت ببرید.

برای تهیه مربای چغاله پسته، ابتدا چغاله‌های پسته را در مقداری آب و نمک بخیسانید تا رنگ مربا روشن‌تر شود. برای این منظور، در یک ظرف مناسب، به اندازه‌ای که روی پسته‌های تازه را بپوشاند، آب بریزید و به آن مقداری نمک اضافه کرده و بین ۳ تا ۸ ساعت صبر کنید.

پسته‌ها را بعد از استراحت کردن در آب نمک، آبکش کنید. چاقاله‌های پسته را در مقداری آب سرد بریزید و ۳ یا ۴ بار آب آن را عوض کنید. با یک سوزن، سر و ته پسته‌ها، سوراخ ایجاد کنید تا حجم بگیرند.

در یک قابلمه به اندازه ۲ لیتر، آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. پسته‌ها را به آب در حال جوش اضافه کنید. صبر کنید چند جوش بخورند. پسته‌ها را آبکش کنید. دوباره در قابلمه آب بریزید و بگذارید جوش بیاید. پسته‌های آبکش شده را به آب در حال جوش اضافه کنید.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه مربای چغاله پسته روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

مربای پوست پسته

مربای پوست پسته خام از انواع دسر و شیرینی با پسته

«مربای پوست پسته» یکی از خوشمزه‌ترین و خاص‌ترین انواع مربای خانگی است که می‌توانید با مقداری پوست پسته و مقداری خلال پسته و زعفران دم کرده درست کنید. برای درست کردن مربای پوست پسته خام و تازه باید از پوست پسته‌های سالم و بدون لک استفاده کنید.

برای طرز تهیه مربای پوست پسته خانگی باید وقتی پسته تازه و خام می‌خرید تا پیش از این‌که پوست پسته‌ها سیاه و لک‌دار شود، پوست‌های سالم و بدون لک را جدا کنید. پسته‌ها را خوب بشویید و پوست پسته‌ها را جدا کنید و هر کدام را به دو قسمت تقسیم کنید.

سپس، تلخی پوست پسته‌ها را بگیرید. برای رفع تلخی مربای پوست باید ۳ بار پوست پسته‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و هر بار با آب سرد آبکش کنید. به این ترتیب تلخی پوست پسته به طور کامل گرفته شده و رنگ آن‌ها شفاف می‌شود. در مرحله آخر آبکش کردن پوست پسته‌ها را به مدت ۱ ساعت در آب سرد بگذارید.

در این فاصله شهد مربای پوست پسته خام را درست کنید. شکر را با یک و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار آب حل کنید و روی شعله ملایم گاز هم بزنید. وقتی آب به جوش آمد زعفران دم کرده غلیظ را اضافه کنید و اجازه دهید چند جوش بزند و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه مربای پوست پسته روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره طرز تهیه انواع دسر، کیک، نوشیدنی و شیرینی با پسته

سوالات متداول درباره طرز تهیه انواع دسر و شیرینی با پسته

چگونه می‌توانیم انواع دسر و شیرینی پسته‌ای را با طعم و رنگ واقعی درست کنیم؟

برای آن‌که دسر و شیرینی پسته‌ای شما طعم و رنگ واقعی داشته باشد، کافی است برای درست کردن آن از مغز پسته یا پودر مغز پسته مرغوب و خالص و همچنین، هل، زعفران، آرد و گلاب درجه یک استفاده کنید.

محبوب‌ترین دسرهای پسته‌ای کدام‌ها هستند؟

فرنی یا پودینگ پسته‌ای، محلبی پسته و بستنی پسته‌ای تنها چند نمونه از محبوب‌ترین دسرهایی هستند که با پسته درست می‌شوند.

معروف‌ترین شیرینی پسته‌ای کدام است؟

انواع باقلوای پسته‌ای را می‌توان به عنوان مشهورترین شیرینی تهیه شده با پسته در سراسر جهان معرفی کرد.

چگونه می‌توانیم دسر و شیرینی پسته‌ای را خوش عطرتر کنیم؟

برای خوش عطرتر کردن دسرها و شیرینی‌های پسته‌ای بهتر است از پودر هل سبز مرغوب، گلاب درجه یک یا بهترین انواع پودر گل محمدی استفاده کنید.

 

محصولات مرتبط