۶ ترفند ساده رفع بوی دنبه از خورشت و آبگوشت و سایر غذاها

۶ ترفند ساده رفع بوی دنبه از خورشت و آبگوشت و سایر غذاها


25 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رفع بوی دنبه از خورشت و آبگوشت

برای از بین بردن بوی بد روغن حیوانی و دنبه در خورش و آبگوشت چه کار کنیم؟ روغن دنبه، روغن حیوانی یا روغن زرد، روغن‌هایی هستند که استفاده از آنها از قدیم در میان مردم مرسوم بوده و حتی یک روغن مرغوب و گران به شمار می‌آمده است و هنوز هم خیلی‌ها این روغن‌ها را برای طبخ انواع غذا استفاده می‌کنند. البته روغن حیوانی، دنبه و روغن زرد یک مشکل بزرگ هم دارند؛ بله، بو می‌دهند. اما می‌توانید به راحتی بوی بد آنها را در خورش و آبگوشت از بین ببرید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش چند روش از بین بردن و رفع بوی بد دنبه از خورشت و آبگوشت یا دیگر غذاها را به شما آموزش می‌‌دهیم.

رفع بوی دنبه از خورشت و آبگوشت

برای از بین بردن بوی دنبه گوسفندی باید چه کار کنیم؟ اگر دنبه گوسفندی و روغن حیوانی بخورید،‌ در اصل چربی‌های طبیعی حیوانی خورده‌اید که سرشار از مواد مغذی و ویتامین است، اما کنار آمدن با بوی این چربی‌ها، برای هر کسی آسان نیست. مخصوصا اگر به خوردن آنها عادت نداشته باشید ممکن است برایتان زننده و حتی تهوع‌آور باشد.

اما راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید از آنها کمک بگیرید و هم از دنبه در انواع خورش و انواع آبگوشت استفاده کنید و هم از روغن حیوانی یا روغن زرد (طرز تهیه روغن زرد) برای روی برنج یا غذاهای خشک استفاده کنید.

۱- رفع بوی دنبه از خورشت و آبگوشت با دارچین

رفع بوی دنبه از خورشت و آبگوشت با دارچین

برای گرفتن بوی بد دنبه و روغن حیوانی از غذاهای مختلف، «دارچین» یکی از بهترین گزینه‌ها است. این ادویه خوشبو، می‌تواند بوی زننده دنبه را خنثی کند. هم قبل از استفاده از دنبه یا روغن حیوانی در غذا و هم بعد از استفاده از آن، می‌توانید دارچین را به غذا اضافه کنید تا بوی دنبه یا روغن حیوانی را بگیرید.

روش اول

غذاهایی مثل آبگوشت یا در انواع خورش، مثل خورش قیمه یا قورمه سبزی که استفاده از دنبه یا گوشت گوسفندی دارای چربی در آنها متداول است، ممکن است بعد از پخت، این غذاها بوی دنبه بگیرند. در این حالت، یک چوب دارچین را داخل آبگوشت یا خورشت بیندازید تا بوی دنبه را جذب کند و بعد از پخت، چوب دارچین را بیرون بیاورید و دور بیندازید.

روش دوم

روش دیگر این است که قبل از اضافه کردن دنبه یا روغن حیوانی به غذا، دنبه یا روغن را داخل یک ظرف بریزید و چند چوب دارچین به آن اضافه کنید. اجازه دهید روغن یا دنبه روی حرارت ملایم داغ شود و همزمان دارچین، عطر خود را به دنبه بدهد. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید روغن دنبه ببندد و سفت شود. بعد از سرد شدن، چوب‌های دارچین را از روغن دنبه بیرون بیاورید و دور بریزید. این روغن را می‌توانید داخل غذا یا برای روی برنج آبکش یا برنج کته به راحتی استفاده کنید.

حتما بخوانید  کالری روغن زیتون در هر قاشق غذاخوری و مرباخوری و 100 گرم چقدر است؟

در صورت تمایل می‌توانید دارچین را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

۲- رفع بوی دنبه از خورشت و آبگوشت با پیاز

رفع بوی دنبه از خورشت و آبگوشت با پیاز

«پیاز» یکی از مواد غذایی بسیار پرکاربرد در آشپزی است که علاوه بر از بین بردن بوی دنبه و روغن حیوانی از غذا، می‌تواند در رفع بوی زهم گوشت قرمز، گرفتن بوی زهم گوشت چرخ کرده و رفع بوی زهم ماهی بسیار موثر باشد. برای استفاده از پیاز برای رفع بوی بد دنبه از خورشت و آبگوشت می‌توانید به دو شیوه عمل کنید.

روش اول

در هنگام سرخ کردن گوشت، از قبل ۱ یا ۲ عدد پیاز را خرد کرده و با پیاز تفت دهید. سپس گوشت را اضافه کنید. پیاز می‌تواند بوی زهم دنبه را بگیرد.

روش دوم

در این روش، پیاز را به صورت خرد شده یا رنده شده در یک شیرجوش بریزید و روغن حیوانی یا دنبه را اضافه کنید. اجازه دهید پیازها با دنبه روی حرارت بمانند و داغ شوند. صبر کنید تا پیازها سرخ و طلایی شوند ولی نسوزند. بعد حرارت را قطع کنید و کمی که دنبه سرد شد، قبل از سفت شدن، دنبه یا روغن را از صافی رد کنید. از این روغن یا دنبه در طبخ انواع غذا یا روی برنج استفاده کنید.

۳- رفع بوی دنبه از خورشت و آبگوشت با لیمو عمانی

«لیمو عمانی» (طرز تهیه لیمو عمانی در خانه) هم یکی دیگر از موادی است که می‌تواند به گرفتن بوی دنبه و روغن حیوانی کمک کند. در این روش، به غذاهایی مثل خورش قورمه سبزی یا خورش قیمه و آبگوشت، لیمو عمانی اضافه کنید. عطر این لیمو می‌تواند بوی بد دنبه را بگیرد.

لیمو عمانی را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

۴- از بین بردن بوی دنبه با ادویه‌های معطر

از بین بردن بوی دنبه با ادویه‌های معطر

به کار بردن ادویه‌های معطر در غذاهایی مثل انواع خورش و آبگوشت می‌تواند تا حد زیادی بوی دنبه و روغن حیوانی را خنثی کند. ادویه‌‌های موثر برای گرفتن بوی دنبه شامل زنجبیل، فلفل سیاه، تخم گشنیز، زردچوبه، پودر سیر، ادویه کاری و … هستند.

انواع ادویه‌ها مثل پودر زنجبیل، فلفل سیاه، تخم گشنیز، زردچوبه، پودر کاری و پودر سیر را به روش‌های حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

۵- گرفتن بوی کهنگی دنبه و روغن حیوانی با سیر

گرفتن بوی کهنگی دنبه و روغن حیوانی با سیر

سیر تازه هم جزو سبزیجات با عطر تند و موثر برای از بین بردن بوی روغن حیوانی است. برای استفاده از سیر به عنوان از بین‌برنده بوی دنبه، می‌توانید چند عدد حبه سیر را پوست بگیرید و درشت خرد کنید. سپس در یک شیرجوش، روغن حیوانی یا دنبه را بریزید و سیرها را به آن اضافه کنید. روغن حیوانی یا دنبه و سیرها را روی حرارت بگذارید تا روغن ذوب شود. بعد از سرخ شدن سیرها، شعله را خاموش کرده و روغن دنبه را از صافی رد کنید. عطر سیر می‌تواند بوی دنبه و روغن حیوانی را بگیرد.

همچنین می‌توانید به غذای خود که در آن از دنبه یا روغن حیوانی استفاده کرده‌اید، مقداری سیر یا پودر سیر اضافه کنید تا بوی بد آن را خنثی کند.

برای خرید پودر سیر می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۶- رفع بوی بد دنبه از غذا با سبزیجات معطر

سبزی‌های تازه معطر و حتی سبزیجات معطر خشک شده، می‌توانند بوی بد دنبه یا روغن حیوانی را بگیرند. کافی است به غذایی که می‌پزید، کمی سبزیجات معطر مثل مرزه، ریحان، نعناع، گشنیز، شنبلیله، پیازچه یا سیر تازه اضافه کنید. این سبزی‌ها کمک موثری به گرفتن بوی نامطبوع دنبه و روغن زرد یا روغن حیوانی می‌کنند.

حتما بخوانید  6 روش طرز تهیه لواشک سیب ساده و مخلوط روی بخاری و در فر

انواع سبزی خشک معطر مثل سبزی خشک نعناع و سبزی خشک شنبلیله را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

نکات استفاده از دنبه و روغن حیوانی در غذا

نکات استفاده از دنبه و روغن حیوانی در غذا

اگر اصول استفاده از دنبه و روغن حیوانی در خورشت و آبگوشت یا انواع غذاهای دیگر را بدانید، به راحتی می‌توانید از این مواد برای طعم دادن به غذا یا استفاده از مواد مغذی آنها در رژیم غذایی خود استفاده کنید، بدون اینکه بوی بد دنبه و روغن حیوانی یا روغن زرد، شما یا دیگران را اذیت کند.

  • اگر می‌خواهید در آبگوشت یا خورش دنبه استفاده کنید و مقدار آن زیاد است، دنبه‌ها یا گوشت‌های حاوی دنبه را در یک قابلمه بریزید و به آنها مقداری آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. بعد از جوشیدن آب، روی آن کف سفید یا متمایل به خاکستری می‌بندد. این کف‌ها را از روی سطح آب جمع کنید و دور بریزید. به خاطر داشته باشید کفی که در زمان پخت ایجاد می‌شود، باعث زیاد شدن بوی دنبه می‌شود.
  • از پیاز، لیمو عمانی، ادویه‌های معطر، دارچین، سیر و سبزی خشک برای گرفتن بوی دنبه استفاده کنید.
  • در صورتی که می‌خواهید برای اولین بار دنبه یا روغن حیوانی در غذا استفاده کنید و هنوز نمی‌دانید که چقدر قرار است دنبه بوی بد بدهد، این کار را به تدریج انجام دهید و میزان استفاده را محدود و کم در نظر بگیرید. چون در برخورد اول، ممکن است هر چقدر هم از روش‌های رفع بوی دنبه از خورشت و آبگوشت کمک بگیرید ولی باز هم به این بو حساس باشید و اذیت شوید.
  • اگر مهمان دارید، بهتر است از دنبه و روغن حیوانی در غذا استفاده نکنید چون ذائقه افراد با هم فرق می‌کند و ممکن است حتی روش‌های گرفتن بوی بد دنبه هم نتواند این بوی نامطبوع برای برخی افراد را به طور کامل از بین ببرد و باعث ایجاد یک تجربه بد شود.

فرق روغن حیوانی با روغن دنبه چیست؟

روغن حیوانی و روغن دنبه با هم متفاوند. روغن حیوانی یا روغن زرد در واقع روغن گاوی یا گوسفندی است که در فصل بهار از شیر گاو و گوسفند گرفته می‌شود و به روغن کرمانشاهی هم معروف است. اما روغن دنبه از چربی موجود در پی یا دم گوسفند گرفته می‌شود، رنگ سفید مایل به زرد دارد. کالری بالایی دارد، طبعش گرم و دیر هضم است و زیاده‌روی در مصرف آن توصیه نمی‌شود. برای مطالعه طرز تهیه روغن دنبه بدون بو در خانه روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

انواع روغن حیوانی با بوی خوش را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

سوالات متداول درباره رفع بوی دنبه و روغن حیوانی در غذا

چطور بوی دنبه در کباب کوبیده را از بین ببریم؟

برای رفع بوی دنبه از کباب کوبیده در مایه کباب، ‌از ادویه‌هایی مثل دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه استفاده کنید.

چگونه بوی بد روغن حیوانی را در غذا از بین ببریم؟

شما می‌توانید با پیاز، لیمو عمانی، ادویه‌های معطر، دارچین، سیر و سبزیجات خشک، بوی دنبه یا روغن حیوانی را در غذا برطرف کنید.

 

کالابرگ الکترونیک