طرز تهیه رب پلو شیرازی مجلسی با مرغ مرحله به مرحله

طرز تهیه رب پلو شیرازی مجلسی با مرغ مرحله به مرحله


29 آذر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه رب پلو شیرازی مجلسی با مرغ مرحله به مرحله

رب پلو شیرازی یکی از اصیل‌ترین غذاهای محلی شیراز است که برای تهیه آن از مغز گردو، کشمش، مرغ و رب انار استفاده می‌شود. رب پلو را برای شام و ناهار و غذای افطار ماه رمضان یک غذای ایده‌آل است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه رب پلو شیرازی و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذای ایرانی با برنج لذیذ و خوشمزه که جزو غذاهای خوشمزه با رب انار است آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه رب پلو شیرازی (برای ۶ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
فیله یا سینه مرغ ۵۰۰ گرم
رب انار ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
مغز گردو ۲۰۰ گرم
کشمش پلویی ۱۰۰ گرم
پیاز ۳ عدد متوسط
شکر ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار دلخواه
چوب دارچین ۱ تکه
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
زعفران دم‌کرده غلیظ به مقدار دلخواه
سیب زمینی یا نان لواش به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۴۵ دقیقه
مدت زمان پخت رب پلو شیرازی: ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه رب پلو شیرازی مجلسی

مراحل طرز تهیه رب پلو شیرازی
رب پلو شیرازی یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی در استان فارس است که مواد اولیه آن شباهت زیادی به قنبر پلو شیرازی دارد. در طرز تهیه این غذا از تکه‌های مرغ و رب انار (طرز تهیه رب انار) استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه رب پلو شیرازی آشنا شوید.

مرحله اول؛ برنج را بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه رب پلو شیرازی باید برنج را بشویید و در یک ظرف آب بریزید برای حدود ۲ ساعت در آب و نمک بخیسانید.

در صورت تمایل می‌توانید برنج و نمک را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ مرغ را بپزید

برای تهیه رب پلو شیرازی معمولا از مرغ استفاده می‌شود. در این مرحله باید تکه‌های فیله یا سینه مرغ را همراه با ۱ عدد پیاز خرد شده، ۱ لیوان آب و مقداری زردچوبه در قابلمه بریزید. یک عدد چوب دارچین نیز به آن اضافه کنید و مرغ را روی حرارت قرار دهید تا با شعله متوسط بپزد و آماده شود.

برای تهیه گوشت مرغ، زردچوبه و چوب دارچین به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش کشک مجلسی به روش تهرانی و سمنانی

مرحله سوم؛ مرغ را ریش ریش کنید

صبر کنید تا مرغ به طور کامل بپزد و بعد شعله گاز را خاموش کنید. بعد از این که مرغ پخته کمی خنک شد، آن را ریش ریش کنید و برای تهیه رب پلو شیرازی کنار بگذارید.

مرحله چهارم؛ پیازها را در روغن سرخ کنید

در این مرحله باید ۲ عدد پیاز باقی مانده را به صورت نگینی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را در روغن تفت دهید تا سبک شوند. در ادامه مقداری زردچوبه به پیاز بزنید و برای چند دقیقه پیاز را با زردچوبه تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه از بین برود و پیازها سرخ شوند.

در صورت تمایل می‌توانید پیاز داغ منجمد و روغن سرخ کردنی را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم؛ مغز گردو و رب انار را با پیاز تفت دهید

بعد از این که پیازها سبک شدند، مغز گردو را با چاقو یا گوشت‌کوب خرد کنید و به پیاز اضافه کنید. پس از چند دقیقه رب انار را به ترکیب پیاز سرخ شده و گردو اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید تا خوشرنگ شود.

می‌توانید مغز گردو و رب انار را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله ششم؛ کشمش و شکر را به سایر مواد اضافه کنید

کشمش و شکر را به سایر مواد رب پلو اضافه کنید
در این مرحله از طرز تهیه رب پلو شیرازی باید کشمش پلویی را همراه با شکر به سایر مواد اضافه کنید و برای چند دقیقه در روغن تفت دهید تا کشمش براق شود. بعد از چند دقیقه شعله گاز را خاموش کنید و مایه رب پلو را کنار بگذارید.

می‌توانید کشمش پلویی و شکر را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله هفتم؛ برنج را آبکش کنید

برای آبکش کردن برنج باید یک قابلمه آب را همراه با کمی نمک روی حرارت قرار دهید. صبر کنید تا آب بجوشد، سپس برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید. حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا برنج نیم پز شود. یک ترک که روی دانه‌های برنج افتاد برنج را آبکش کنید.

می‌توانید برنج ایرانی و برنج خارجی را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله هشتم؛ ته دیگ رب پلو را آماده کنید

برای درست کردن ته دیگ رب پلو باید مقداری روغن در قابلمه مورد نظرتان بریزید. شعله گاز را روشن کنید و بعد از این که روغن داغ شد، از سیب زمینی یا نان لواش برای ته دیگ این غذا استفاده کنید.

مرحله نهم؛ رب پلو را دم کنید

در این مرحله از طرز تهیه رب پلو شیرازی با مرغ باید برنج آبکش شده را با مایه رب پلو که از قبل درست کرده بودید، به صورت لایه‌ای در قابلمه بریزید. لایه آخر باید برنج باشد. بعد از این که همه مواد را در قابلمه ریختید، ۲ قاشق روغن روی برنج بریزید. شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید رب پلوی شیرازی شما برای ۴۰ دقیقه تا ۱ ساعت دم بکشد.

مرحله دهم؛ رب پلو با مرغ را سرو کنید

بعد از این که رب پلو آماده شد، آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید. می‌توانید مقداری از برنج را زعفرانی کنید و از آن برای تزیین روی رب پلو استفاده کنید. سپس این غذا را در کنار سالاد شیرازی و ماست سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک هندوانه شب یلدا تزیین با خامه + تصاویر مرحله ای

می‌توانید زعفران و ماست را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه گردو پلو شهرکردی با رب انار

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه رب پلو شیرازی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه رب پلو شیرازی

  • در طرز تهیه رب پلو خوشمزه و مجلسی به روش شیرازی با گوشت و مرغ باید از گردوی باکیفیت و رب انار ملس یا شیرین استفاده کنید.
  • در طرز تهیه رب پلو خوشمزه با مرغ می‌توانید مرغ را به صورت جداگانه سرخ کنید و بعد از آماده شدن غذا در کنار آن سرو کنید.
  • اضافه کردن شکر در دستور پخت رب پلو کاملا اختیاری است. اگر طعم رب اناری که برای تهیه رب پلو استفاده می‌کنید، ترش است، می‌توانید از مقداری شکر برای متعادل کردن طعم غذا استفاده کنید.
  • اضافه کردن مقداری پودر زنجبیل یا پودر سیر به مایه رب پلو طعم بی‌نظیری به آن می‌بخشد. می‌توانید پودر سیر و پودر زنجبیل را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • برای خوشمزه شدن طعم رب پلو می‌توانید به جای روغن از مقداری کره استفاده کنید. می‌توانید کره را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • در طرز تهیه رب پلو شیرازی حتما گردوها را برای چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود.
  • در گردو پلو با رب انار به روش شیرازی نباید گردوها را خیلی ریز یا پودر کنید. اندازه گردوها باید به قدری باشد که زیر دندان احساس شوند.
  • برای تزیین رب پلو می‌توانید از تکه‌های گردو، کشمش سرخ شده، پلو زعفرانی و یا مرغ ریش ریش شده استفاده کنید.
  • رب پلو برخلاف تصور خیلی از افراد به رب گوجه فرنگی نیاز ندارد و با استفاده از رب انار ملس درست می‌شود.
  • به جای گوشت فیله یا سینه مرغ ریش ریش می‌توانید از ران یا ساق مرغ استفاده کنید و بعد از پخت رب پلو مرغ سرخ کرده زعفرانی را روی پلو بگذارید.

رب پلو مال کجاست؟

رب پلو غذای مخصوص شیراز است که در طرز تهیه آن از رب انار، گردو و کشمش در کنار مرغ استفاده می‌شود و یک مدل گردو پلو با رب انار متعلق به استان فارس است.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن رب پلو شیرازی

در طرز تهیه رب پلو شیرازی با گوشت از چه نوع گوشتی استفاده کنیم؟

هر چند رب پلو بیشتر با مرغ درست می‌شود، اما برای تهیه رب پلو با گوشت می‌توانید از گوشت ماهیچه با استخوان استفاده کنید.

در طرز تهیه رب پلو شیرازی گردو را چطور خرد کنیم؟

برای تهیه رب پلوی شیرازی باید گردو را طوری خرد کنید که زیر دندان احساس شود. می‌توانید برای این کار از گوشتکوب دستی استفاده کنید و یا گردو را با چاقو خرد کنید.

آیا می‌توان در طرز تهیه رب پلو شیرازی، شکر را حذف کرد؟

در صورتی که برای تهیه رب پلو از رب انار شیرین یا ملس استفاده می‌کنید، نیازی به شکر نیست و می‌توانید آن را حذف کنید.

 

کالابرگ الکترونیک