غذای دانشجویی برای شام | ۱۸ غذای خوابگاهی ساده و سریع + فیلم

غذای دانشجویی برای شام | ۱۸ غذای خوابگاهی ساده و سریع + فیلم


17 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 24 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه انواع غذای دانشجویی ساده و ارزان و فوری

غذای دانشجویی برای شام چی بپزم؟ غذا چی درست کنم برای شام که به درد خوابگاه و خونه دانشجویی بخوره؟ اگر دانشجو هستید، احتمالا از پیشنهاد غذای ساده و فوری استقبال می‌کنید. غذاهای ارزان که با مواد در دسترس و به سرعت تهیه می‌شوند، برای دانشجوها در اولویت است. برای خیلی‌ها غذاهای فست فودی و کنسروی، جذاب نیست یا حتی مصرف مداوم آنها، اصلا به صرفه در نمی‌آید و برای سلامت بدن هم مضر است. بنابراین چه در خانه زندگی می‌کنید و چه در خوابگاه دانشجویی، باید برای شام یا ناهار، به فکر غذاهای متفاوت، ساده، ارزان، سریع و سیر کننده باشید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه انواع غذای دانشجویی برای شام را به شما آموزش خواهیم داد.

غذای دانشجویی برای شام چی بپزم؟

غذای دانشجویی برای شام چی بپزم

درست کردن غذای دانشجویی ساده، یک هنر است، چون همیشه قرار نیست از بیرون‌برها غذا بگیرید، در ضمن دوره دانشجویی فرصت خوبی است تا بتوانید غذا پختن را یاد بگیرید و با دنیای جذاب آشپزی آشنا شوید.

در ادامه این مقاله انواع غذای دانشجویی برای شام یا ناهار، غذاهای دانشجویی ارزان، غذای خوابگاه دانشجویی، غذای دانشجویی با سیب زمینی، غذای دانشجویی ساده، خوراک اصلی دانشجوی ممکلت و … را می‌توانید پیدا کنید.

برای درست کردن این غذاهای ساده دانشجویی، نیازی به مهارت‌های پیچیده آشپزی نیست و دختر و پسر هم ندارد. ما در ادامه، به معرفی غذاهای دانشجویی برای شام می‌پردازیم.

در ضمن برای تهیه انواع غذای دانشجویی برای شام، شما به موادی مثل گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت چرخ کرده، حبوبات و غلات، برنج، رشته و ماکارونی، سویا، نان، سوسیس و کالباس، تن ماهی، چاشنی و ادویه جاتی مثل زردچوبه، نمک، فلفل سیاه،  رب گوجه، روغن و … نیاز پیدا کنید. شما می‌توانید این مواد را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۱- ماکارونی با سویا

طرز تهیه ماکارونی برای غذای دانشجویی ساده

ماکارونی یک غذای ساده و ارزان دانشجویی است که می‌توانید با سویا و قارچ به جای گوشت چرخ کرده درست کنید. حتی می‌توانید فقط مایه ماکارونی را با گوجه فرنگی پوره شده و تفت داده شده با پیاز و هویج درست کنید.

اگر هم مایه ماکارونی را جداگانه می‌خرید که کارتان کمتر می‌شود. اما در کل ماکارونی به عنوان غذای خوابگاه دانشجویی برای شام، خیلی مورد استقبال قرار می‌گیرد. درست کردن ماکارونی برای شام دانشجویی ساده و ارزان بسیار راحت است.

برای درست کردن یک ماکارونی قرمز خوشمزه با سویا و قارچ ابتدا حداقل نیم ساعت سویا را در یک لیوان شیر یا آب گرم خیس کنید و به آن مقداری فلفل سیاه و نمک اضافه کنید.

بعد از این مدت سویا را آبکش کنید و خوب فشار دهید تا شیر اضافی آن گرفته شود. پیازها را ریز و حبه‌ای خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید. وقتی که پیازها سبک شدند کمی دیگر سرخ کنید تا کاراملی شوند.

زردچوبه را هم اضافه کنید و زمانی که زردچوبه تفت خورد و طعم خامی آن گرفته شد گوجه فرنگی‌های رنده شده را اضافه کنید. آب گوجه فرنگی باید خوب کشیده و سرخ شود. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه ماکارونی با سویا می‌توانید روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۲- کوکو سیب زمینی

کوکو سیب زمینی غذای دانشجویی ارزان

کوکوها انواع مختلفی دارند اما به عنوان غذای دانشجویی با سیب زمینی که به روش ساده و با مواد ارزانی تهیه می‌شود، می‌توانید «کوکو سیب زمینی» را با سیب زمینی خام یا پخته، درست کنید. این کوکو هم ارزان پایتان درمی‌آید و هم به مواد در دسترسی برای تهیه آن نیاز دارید. در ضمن یک غذای سریع و فوری دانشجویی هم هست.

برای تهیه کوکو سیب زمینی با سیب زمینی خام، سیب زمینی‌ها را با رنده ریز رنده کنید. بهتر است پیازها را با رنده کمی درشت‌تر رنده کنید و آب پیاز را بگیرید. سیب زمینی و پیاز رنده شده را با هم مخلوط کنید.

در یک ظرف جداگانه تخم مرغ‌ها را بشکنید و با چنگال خوب هم بزنید تا بوی زهم تخم مرغ گرفته شود. تخم مرغ‌های هم زده را به مخلوط سیب زمینی و پیاز اضافه کنید. در صورت استفاده از سیر تازه، سیرها را ریز رنده و اضافه کنید. نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا یک مایه یکدست درست شود.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه کوکو سیب زمینی روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۳- املت گوجه فرنگی

املت گوجه غذای اصلی دانشجوی ممکلت

املت گوجه غذای اصلی دانشجوی مملکت است. دلیل آن هم ساده، ارزان و فوری بودن آن است. در ضمن املت به خاطر استفاده از تخم مرغ در آن، غذای سیر کننده دانشجویی هم هست.

می‌توانید به عنوان غذای دانشجویی برای شام و حتی غذا برای ناهار یا صبحانه هم در خوابگاه یا منزل دانشجویی املت درست کنید. اما درست کردن یک املت حرفه‌ای که بوی زهم تخم مرغ ندهد، فوت و فن‌هایی دارد که برای خوشمزه شدن این غذا، باید آن را رعایت کنید.

برای تهیه املت هم می‌توانید از رب گوجه استفاده کنید یا املت سریع و ربی درست کنید و هم از پوره گوجه استفاده کنید و ویتامین بیشتری به بدنتان برسانید. برای تهیه یک املت گوجه‌ فرنگی حرفه‌ای و خوشمزه در خوابگاه، به هیچ‌وجه نباید گوجه‌ فرنگی پوست داشته باشد. مگر اینکه املت را بخواهید با گوجه رنده شده یا پوره گوجه درست کنید.

پس پوست گوجه را بگیرید و سپس گوجه‌ فرنگی‌ها را در قطعات ریز و نگینی خرد کنید. کره را در یک ماهیتابه بزرگ و ترجیحا روحی بریزید. کره که آب شد، گوجه فرنگی‌های خرد شده را اضافه کنید.

صبر کنید تا آب گوجه‌ فرنگی گرفته شده و گوجه فرنگی سرخ شود. سپس مقداری زردچوبه به گوجه‌ها اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی زردچوبه گرفته شود.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه املت گوجه یا ربی، روی لینک مقاله کلیک کنید.

۴- کوفته گوشت ساده و فوری

کوفته ساده با گوشت چرخ‌ کرده یک غذای ساده و خوشمزه دانشجویی

«کوفته ساده با گوشت چرخ‌ کرده» یک غذای ساده و خوشمزه دانشجویی با گوشت چرخ کرده است که می‌توانید آن را همراه با برنج یا به عنوان غذای نونی برای شام یا ناهار خوابگاه سرو کنید.

معمولا برای تهیه این خوراک با گوشت چرخ کرده از گوشت چرخ کرده مخلوط و مقداری پیاز و ادویه استفاده می‌شود. البته می‌توانید به جای گوشت چرخ کرده از گوشت مرغ چرخ کرده هم استفاده کنید. درست کردن کوفته با گوشت چرخ‌ کرده بسیار ساده است و در زمان کمی آماده می‌شود و به همین دلیل یک غذای عالی برای ایام امتحانات جهت بازیابی انرژی از دست رفته شماست.

برای درست کردن این کوفته گوشت آسون با گوشت کم، به عنوان غذای دانشجویی برای شام، گوشت چرخ کرده را در یک کاسه بریزید (می‌توانید مقدار گوشت را کمتر هم در نظر بگیرید. سپس یک پیاز بزرگ را پوست بگیرید و آن را رنده ریز کنید. بعد از رنده کردن پیاز، آب پیاز را بگیرید تا مایه گوشت شما حالت آبکی پیدا نکند.

تفاله پیاز رنده شده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را ترکیب کنید و مواد را برای چند دقیقه ورز دهید تا گوشت حالت چسبنده پیدا کند و مایه کوفته یکدست شود. سپس به اندازه یک گردو از مواد بردارید و با دست گرد کنید. همه کوفته‌ها را به همین شکل آماده کنید و در آرد سوخاری بغلتانید. بعد کوفته‌ها را در روغن سرخ کنید.

برای آموزش جزییات و ادامه مراحل طرز تهیه کوفته فوری و ساده، روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۵- دمی گوجه

دمپخت گوجه یکی از خوشمزه‌ترین و سریع‌ترین غذاهای دانشجویی

«دمی گوجه» یا «دمپخت گوجه» یکی از خوشمزه‌ترین و سریع‌ترین غذاهای دانشجویی است که طرفداران زیادی دارد. دمی گوجه به عنوان غذا برای دورهمی دانشجویی هم مناسب است و اگر می‌خواهید یک غذای دانشجویی با برنج درست کنید، یکی از ساده‌ترین غذاهایی است که در کمتر از ۱ ساعت می‌توانید آن را بپزید همین دمی گوجه یا به قول بعضی‌ها استانبولی پلو است.

برای تهیه دمی گوجه به عنوان غذای دانشجویی برای شام ساده، برنج را چند بار بشویید و در مقداری آب و نمک به مدت حداقل نیم ساعت خیس کنید. در این فاصله گوجه‌ها را بشویید و رنده کنید. سپس پیازها را نگینی خرد کنید. یک ماهیتابه روی گاز قرار دهید. مقداری روغن به آن اضافه کنید و صبر کنید تا روغن داغ شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوکو ماهی با گوشت ماهی یا تن ماهی مرحله به مرحله

پیازهای خرد شده را به روغن اضافه کنید و خوب تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند. مقداری فلفل سیاه، دارچین و زردچوبه به پیازها اضافه کنید، کمی دیگر تفت دهید تا طعم خام ادویه‌ها گرفته شود. بعد سیب زمینی‌های نگینی‌ شده را هم در تابه تفت دهید و پوره گوجه را اضافه کنید و حرارت دهید تا آب اضافه گوجه تبخیر شود و به روغن بیفتد.

برای‌ آموزش ادامه مراحل طرز تهیه دمی گوجه روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۷- سوسیس بندری

سوسیس بندری یک غذای فوری و خوشمزه دانشجویی

اگر به عنوان دانشجو، «ساندویچ سوسیس بندری» یکی از فست فودهای مورد علاقه شما است، باید بدانید که طرز تهیه بندری در خوابگاه، کار بسیار ساده‌ای است. سوسیس بندری یک غذای فوری و خوشمزه دانشجویی است که کمتر کسی دست رد به آن می‌زند.

برای تهیه این غذای سریع دانشجویی ابتدا پیازها را خلالی و یکدست خرد کنید که موقع سرخ کردن نسوزند. وقتی پیازها سبک و سرخ شدند، رب گوجه فرنگی و ادویه‌جات را اضافه کنید تا طلایی شوند و طعم خامی آن‌ها گرفته شود.

سوسیس‌های آلمانی را هم به‌ صورت اُریب یا حلقه‌ای خرد شده را، جداگانه سرخ کنید و به سس آماده شده با رب و پیاز و ادویه اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار آب جوش یا ولرم به این ترکیب اضافه کنید و هم بزنید. درب ظرف را بگذارید تا روی شعله ملایم گاز مایه سوسیس بندری آبادانی ساندویچی خوب جا بیفتد.

برای آموزش جزییات و ادامه مراحل طرز تهیه سوسیس بندری، روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۸- خوراک لوبیا گرم

غذای نونی و خوشمزه دانشجویی

برای یک غذای نونی و خوشمزه دانشجویی، به جای استفاده از کنسرو لوبیا، می‌توانید «خوراک لوبیا گرم» را خودتان در خوابگاه یا خانه دانشجویی‌تان درست کنید. تهیه خوراک نونی لوبیا گرم با لوبیا چیتی بسیار ساده است و حتی می‌توانید در غذاهای دیگر هم از آن استفاده کنید.

برای درست کردن خوراک لوبیا چیتی باید در اولین مرحله لوبیاها را از شب قبل با آب ولرم خیس کنید. اگر زمان کافی برای خیساندن لوبیا ندارید، لوبیاها را یک بار بجوشانید و بعد از ۳ دقیقه آبکش کنید تا نفخ آن گرفته شود.

لوبیاها را در یک قابلمه مناسب بریزید و مقداری آب اضافه کنید. به ازای هر ۳ لیوان لوبیا چیتی باید ۶ لیوان آب به لوبیاها اضافه کنید. سپس کمی فلفل سیاه، زردچوبه و روغن به این ترکیب اضافه کنید. قابلمه لوبیا را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا لوبیاها به خوبی نرم و پخته شود.

برای آموزش ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه لوبیا گرم روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۹- سمبوسه سیب زمینی

سمبوسه شام سریع دانشجویی

«سمبوسه»، یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاها برای شام دانشجویی است که می‌توانید در خوابگاه و دورهمی با همکاری یکدیگر درست کنید. معمولا سمبوسه‌های با مواد مختلفی درست می‌شوند ولی ساده‌ترین مدل آن، سمبوسه سیب زمینی و بدون گوشت است. سمبوسه را می‌توانید با نان لواش یا یوفکا تهیه کنید.

برای تهیه این غذای ساده و لذیذ نونی، ابتدا در یک قابلمه متوسط مقداری آب و نمک را جوش بیاورید. سیب‌زمینی‌ها را در آب و نمک خوب بپزید تا نرم و مغز‌پخت شوند.

سیب‌زمینی‌های پخته شده را بکوبید یا رنده کنید. سپس سیب زمینی‌ها را با نمک، زردچوبه، فلفل قرمز، فلفل سیاه و سبزی‌های معطر مخلوط کنید و کنار بگذارید.

نان‌ها را به صورت مستطیلی برش برنید و مایه سمبوسه را بک طرف نان بریزید و سمبوسه را به صورت مثلثی بپیچید یا رول کنید. سپس سمبوسه‌ها را در روغن داغ سرخ کرده و با سس تند سرو کنید.

برای آمورش جزییات مراحل و روش‌های مختلف طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی می‌توانید روی لینک مقاله آن کلیک کنید

۱۰- عدسی

عدسی برای غذای خوابگاه

عدسی هم می‌توانید یک صبحانه دانشجویی و هم ناهار یا شام دانشجویی باشد. این غذا سرشار از مواد مغذی است و طعم بسیار خوشمزه‌ای هم دارد. در ضمن زمان پخت زیادی هم ندارد. به همین خاطر می‌توانید آن را در لیست پیشنهادی غذاهای ساده و سریع دانشجویی بگنجانید. اما برای این که عدسی لعابدار و خوشمزه شود، باید نکاتی را در نظر بگیرید.

برای تهیه عدسی، بهتر است عدس‌ها را از قبل چند ساعت بخیسانید ولی اگر عجله دارید، می‌توانید یک بار عدس را با آب بجوشانید و آب آن را دور بریزید. بعد مقداری آب تازه روی عدس‌ها می‌ریزیم و می‌گذاریم تا با مقداری زردچوبه و روغن مایع یا روغن زیتون بپزد.

وقتی عدس‌ها نرم شدند، باید عصاره سبزیجات یا گوشت و سبزی‌های معطر دلخواه را به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا روی شعله ملایم گاز خوب بپزد. بعد نمک و فلفل سیاه یا قرمز را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا به مدت نیم ساعت دیگر بپزد. برای یک عدسی خوشمزه باید سیر داغ و پیاز داغ هم درست کنید.

برای آموزش جزییات و مراحل طرز تهیه عدسی برای غذای خوابگاه، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

 

۱۱- دو پیازه آلو

دو پیازه آلو برای شام دانشجویی

«دو پیازه آلو» در اصل همان «دو پیازه سیب زمینی‌» است که در بین شیرازی‌ها به دو پیازه آلو معروف است، دلیل آن هم این است که در زبان هندی‌، به سیب زمینی، آلو گفته می‌شود و شیرازی‌ها هم مثل هندی‌ها به سیب زمینی، آلو می‌گویند.

بنابراین در یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای شیرازی اثری از آلو بخارا، آلو قیسی یا آلو جنگلی نیست و به جای آن از سیب زمینی استفاده می‌شود. درست کردن دو پیازه آلو برای شام دانشجویی، بسیار راحت‌تر است و مواد ساده‌ای هم دارد.

برای درست کردن این غذای دانشجویی با سیب زمینی و پیاز، سیب زمینی‌ها را بشویید و در یک قابلمه بریزید. روی سیب زمینی‌ها مقداری آب بریزید تا حدی که آب روی آنها را بپوشاند. سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا سیب زمینی‌ها آبپز شوند.

بعد از آبپز کردن، پوست سیب زمینی‌ها را بگیرید و آنها را با چنگال یا گوشت‌کوب پوره و له کنید تا یکدست شوند. بعد پیاز داغ درست کنید و مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به سیب زمینی‌های له شده اضافه کنید. در مرحله بعد سیب زمینی‌ها را در تابه با مقداری روغن تفت دهید.

برای آموزش جزییات و ادامه مراحل طرز تهیه دو پیازه آلو روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۲- پاستا آرابیتای بدون گوشت

پاستا آرابیتا یک غذای سیرکننده، ساده و خوشمزه برای شام دانشجویی یا ناهار

«پاستا آرابیتا»، «پاستا آرابیاتا» یا «پاستا عربیتا»، یکی از پاستاهای اصالتا ایتالیایی است که در دسته پاستاهای وگان یا بدون گوشت هم قرار می‌گیرد. ماده اصلی این پاستا در اصل سس گوجه، رب گوجه فرنگی، فلفل تند و سیر است. پنیر پارمسان هم جزو جدانشدنی آن به حساب می‌آید.

پاستا آرابیتا را به عنوان یک غذای سیرکننده، ساده و خوشمزه برای شام دانشجویی یا ناهار هم می‌توانید سرو کنید. خبر خوب اینکه این پاستا در زمان بسیار کمی تهیه می‌شود.

برای درست کردن این غذای دانشجویی بدون گوشت، سیر را پوست بگیرید و به صورت ریز خرد یا رنده کنید و کنار بگذارید. ریحان‌ها را بشویید و وقتی آب خود را از دست دادند، آنها را به صورت ساطوری و ریز، خرد کنید.

گوجه فرنگی‌ها را بشویید و رنده کنید. فلفل چیلی یا فلفل قرمز تند را هم بشویید و ریز خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. بعد سیرها را در تابه بریزید و تفت دهید تا عطر آنها خارج شود. بعد فلفل تند، رب گوجه و پوره گوجه را اضافه کنید. صبر کنید پوره گوجه فرنگی به روغن بیفتد تا سس این پاستا آماده شود.

برای آموزش جزییات و ادامه مراحل طرز تهیه پاستا آرابیتا روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۱۳- اسپاگتی گوجه فرنگی ساده و پنیری

اسپاگتی گوجه فرنگی ساده و پنیری برای شام دانشجوها

درست کردن «اسپاگتی گوجه فرنگی»، بسیار ساده است و زمان پخت و تهیه این اسپاگتی هم بسیار کم است. در عین حال، این غذا بسیار خوشمزه، خوشرنگ و سیر کننده است. این اسپاگتی بدون گوشت درست می‌شود و به همین دلیل یک غذای ارزان و ساده دانشجویی محسوب می‌شود. این اسپاگتی را بدون پنیر هم می‌توانید درست کنید.

برای درست کردن این غذا با ماکارونی، سیر را پوست بگیرید و ریز یا حلقه‌ای خرد کنید. روغن را در یک تابه عمیق بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس سیرها را در آن بریزید تا عطر سیر خارج شود. نمک، فلفل سیاه و زردچوبه و بعد پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید.

اجازه دهید طعم خام پوره گوجه فرنگی گرفته شود و پوره گوجه به روغن بیفتد. حدود ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم، گوجه‌ها را بپزید. در یک قابلمه اسپاگتی‌ها به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه در آب جوش بپزید و آبکش کنید. اسپاگتی را در تابه سس گوجه بریزید. مایه اسپاگتی و اسپاگتی را با هم ترکیب کنید.

برای آموزش جزییات و ادامه مراحل طرز تهیه اسپاگتی گوجه فرنگی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۱۴- کتلت بدون گوشت

شام دانشجویی چی درست کنم؟ طرز تهیه کتلت بدون گوشت

«طرز تهیه کتلت بدون گوشت» در برنامه غذایی افراد گیاهخوار و کسانی که ممنوعیت مصرف گوشت دارند مرسوم است و اتفاقا یک شام دانشجویی مقوی و به صرفه.

حتما بخوانید  طرز تهیه 2 مدل کمپوت نارنگی ساده و ترکیبی خوش طعم و مجلسی

چگونگی تهیه کتلت گیاهی و بدون گوشت شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما طعم و مزه بی‌نظیر این کتلت گیاهی باعث شده تا همه افراد با ذائقه‌های مختلف، از خوردن این کتلت خوشمزه لذت ببرند. دستور پخت‌های مختلفی برای کتلت وگن وجود دارد.

برای درست کردن کتلت بدون گوشت ابتدا سیب زمینی‌ها را تمیز بشویید سپس بگذارید تا آب آن کاملاً خشک شود. سپس کف ظرف خود را به اندازه یک سانتی‌متر نمک بریزید. سیب زمینی‌ها را روی لایه نمک کف قابلمه گذاشته و درب قابلمه را ببندید. با حرارت کم، حدود ۲ ساعت زمان لازم است تا سیب زمینی‌ها کاملاً پخته شوند.

شما همچنین می‌توانید به روش معمول با استفاده از دو لیوان آب و یک قاشق نمک نیز سیب زمینی‌ها را بپزید. پخت سیب زمینی با آب جوش حدود یک ساعت زمان نیاز دارد.

بعد از پخت پوست سیب زمینی‌ها را گرفته و با استفاده از رنده ریز آنها را پوره کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از گوشتکوب، سیب زمینی‌ها را به خوبی له کنید. این کار را در یک ظرف بزرگ انجام دهید تا همه سیب زمینی‌ها به خوبی له شوند.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کتلت بدون گوشت روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۱۵- خوراک سوسیس هندی

شام دانشجویی سریع و سه سوته چی درست کنیم؟ طرز تهیه سوسیس هندی

«خوراک سوسیس هندی» یک غذای نانی و ساندویچی هندی است که مانند دیگر غذاهای هندی با ادویه‌های متنوعی تهیه می‌شود. این خوراک مخصوص هندی یک غذای سه سوته و فوری است و مناسب کسانی است که زمان زیادی برای آشپزی ندارند، به همین خاطر یک شام دانشجویی ایده‌آل محسوب می‌شود.

در مرحله اول از طرز تهیه خوراک سوسیس هندی، پوسته پلاستیکی سوسیس را جدا کنید و آن را به شکل دایره و یا نیم دایره و به صورتی که نه خیلی ضخیم باشد و نه خیلی نازک برش بزنید. یک تابه با سایز مناسب انتخاب کنید و آن را با مقدار کافی از روغن سرخ کردنی روی حرارت ملایم قرار دهید. بعد از آنکه روغن داغ شد، برش‌های سوسیس را به تابه اضافه کنید و اجازه دهید از هر دو سمت سرخ شوند. سپس سوسیس‌ها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.

سیب زمینی‌ها را هم خوب بشویید و پوست بگیرید. سیب زمینی را به صورت نگینی ریز خرد کنید و آنها را در همان روغنی که سوسیس را تفت دادید، تفت دهید. وقتی سیب زمینی‌ها به خوبی سرخ شدند آنها را نیز از تابه خارج کنید، در ظرف دیگری بریزید و  کنار بگذارید.

یک یا دو عدد پیاز درشت را هم پوست بگیرید، بشویید و با یک چاقوی تیز به صورت خلالی درشت خرد کنید. پیاز داغ در خوراک سوسیس هندی حتما باید به صورت درشت باشد و در غذا دیده شود. پیاز را تا جایی که سبک و طلایی شود تفت دهید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه سوسیس هندی و دانستن فرق سوسیس هندی با سوسیس بندری روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

 

انواع سالاد ماکارونی برای شام دانشجویی

سالاد ماکارونی یا همان سالاد پاستا، جزو غذاهایی است که به راحتی در خانه دانشجویی و خوابگاه می‌توانید درست کنید و با ذوق و سلیقه خود می‌توانید طعم‌های جدیدی را به آن اضافه کنید. برای مطالعه طرز تهیه انواع سالاد ماکارونی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۱۶- سالاد ماکارونی با تن ماهی

شام دانشجویی چی درست کنم؟ | سالاد ماکارونی با تن ماهی

با تن ماهی و ماکارونی، می‌توانید غذاهای متنوعی درست کنید اما متداول‌ترین غذای سرد و ساده با این دو ماده اصلی، «سالاد پاستا با تن ماهی» است. این غذا و پیش غذای ساده نیازی به پخت ندارد و مواد را باید به ترتیب، آماده و در آخر با هم ترکیب کنید.

معمولا از سس مایونز به عنوان سس سالاد پاستا با تن ماهی استفاده می‌شود ولی می‌توانید از ماست چکیده یا ماست یونانی یا ترکیب ماست و سس مایونز هم به عنوان سس این مدل سالاد ماکارونی استفاده کنید.

برای درست کردن این سالاد ماکارونی خوشمزه و مجلسی، باید ماکارونی را بجوشانید و آبکش کنید، سپس نخود فرنگی، ذرت کنسروی، خیارشور خرد شده، جعفری ساطوری شده، نمک، پودر آویشن، فلفل سیاه و دیگر چاشنی‌ها، سس مایونز و … را اضافه کرده و هم بزنید.

برای آموزش جزییات و ادامه مراحل طرز تهیه سالاد ماکارونی با تن ماهی روی لینک مقاله مورد‌ نظر کلیک کنید.

۱۷- سالاد ماکارونی با تخم مرغ

سالاد ماکارونی با تخم مرغ؛ یک شام دانشجویی خوشمزه و سریع و ارزان

«سالاد ماکارونی با تخم مرغ» یکی از مقوی‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع سالاد ماکارونی ساده و پرطرفدار است که به درد یک شام دانشجویی اقتصادی و سریع هم می‌خورد.

اضافه کردن تخم مرغ به سالاد ماکارونی بافت منحصربه‌فردی به آن می‌بخشد و روی بهبود طعم و مزه این غذا موثر است. برای درست کردن این سالاد پاستا با سس مایونز و تخم مرغ، باید ابتدا هویج، نخود فرنگی و ذرت را به صورت جداگانه آبپز کنید (اگر از کنسرو نخود فرنگی و کنسرو ذرت استفاده می‌کنید نیاز به پختن آن‌ها نیست).

تخم مرغ‌ها را هم با مقداری آب و نمک در یک قابلمه کوچک بریزید و بپزید. ماکارونی را هم در آب جوش و نمک بپزید و آبکش کنید. سپس پیاز، خیارشور، فلفل دلمه‌ای، هویج، کرفس و تخم مرغ پخته را خرد کنید و در یک ظرف با هم ترکیب کنید.

سپس جعفری‌ها را بشویید و به صورت ریز خرد کنید و به سایر مواد اضافه کنید.

برای مشاهده ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه سالاد ماکارونی با تخم مرغ روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۱۸- بیج بیج

بیج بیج یک غذای فوری و دو سوته مناسب شام دانشجویی است

بیج بیج یک غذای محلی استان‌های شمالی ایرانی است که پخت آن بیشتر در استان‌های گیلان و مازندران و استان زنجان از دوره قاجار رایج است. بیج بیج را با دستور پخت‌های مختلفی تهیه می‌کنند اما رایج‌ترین آن طرز تهیه بیج بیج با گوشت چرخ کرده است. نخستین بار گیلانی‌ها بیج بیج را درست کردند و به صورت خورشت با برنج یا کمی کم آب‌تر به صورت یک غذای نونی آن را سرو کردند. بیج بیج یک غذای فوری و دو سوته مناسب شام دانشجویی است.

در اولین مرحله از طرز تهیه بیج بیج شمالی یک عدد پیاز درشت را بشویید، پوست بگیرید و سپس به صورت نگینی ریز خرد کنید. یک تابه با اندازه مناسب انتخاب کنید، مقداری روغن سرخ کردنی در آن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس پیازهای نگینی را به روغن داغ شده اضافه کنید و تفت دهید تا جایی که پیازها سبک و شیشه‌ای شوند.

سپس باید گوشت چرخ کرده را به پیاز داغ اضافه کنید و به همراه پیاز داغ به خوبی با هم مخلوط کنید تا زمانی که گوشت چرخ کرده تفت بخورد و تغییر رنگ دهد. حالا ادویه‌ها شامل نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به تابه روی حرارت اضافه کنید. ادویه‌ها را در گوشه‌ای از تابه تفت دهید تا از حالت خامی دربیایند و عطر آنها بلند شود. سپس ادویه‌ها را با گوشت مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا گوشت رنگ بگیرد.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه بیج بیج روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره غذاهای دانشجویی ساده و سریع

غذای دانشجویی با سیب زمینی چی درست کنم؟

برای غذای ساده با سیب زمینی می‌توانید کوکو سیب زمینی، سمبوسه سیب زمینی، دو پیازه آلو و دمی گوجه با سیب زمینی را امتحان کنید.

غذای دانشجویی ساده و ارزان چی بپزم؟

در میان انواع غذای دانشجویی برای شام که هم به صرفه و هم ارزان باشد، می‌توانید املت، اسپاگتی گوجه فرنگی، ماکارونی، خوراک لوبیا چیتی، سمبوسه، کوکو سیب زمینی، عدسی، دوپیازه آلو و … را درست کنید.

در خوابگاه چی درست کنیم؟

کوفته ساده، لوبیا گرم، سوسیس بندری، دمی گوجه، ماکارونی، انواع سالاد ماکارونی، اسپاگتی گوجه فرنگی بدون گوشت، پاستا آرابیتا و … را می‌توانید به راحتی در خوابگاه تهیه کنید.

محصولات مرتبط