۲ طرز تهیه قنبر پلو شیرازی (غم بر پلو) با گوشت قلقلی یا مرغ

۲ طرز تهیه قنبر پلو شیرازی (غم بر پلو) با گوشت قلقلی یا مرغ


27 آذر 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه قنبر پلو شیرازی (غم بر پلو) با گوشت قلقلی یا مرغ

قنبر پلو یا غمبر پلو شیرازی یکی از انواع خوشمزه قاطی پلوهای ایرانی است. قنبر پلو یا به قول خود شیرازی‌ها «غَم بَر پلو» یک غذای اصیل و محلی استان فارس است که هم با گوشت چرخ کرده و هم با مرغ برای مناسبت‌های مختلف از نذری ماه محرم گرفته تا سحر و افطار ماه رمضان و سایر مناسبت‌های سنتی آیینی و مذهبی، دورهمی و شام شب یلدا، پخته و معمولا با سالاد شیرازی سرو می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه قنبر پلو شیرازی مجلسی و خوشمزه را با گوشت قلقلی و مرغ و همچنین نکات پخت و خوشمزه شدن قنبر پلو شیرازی را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه قنبر پلو شیرازی با گوشت قلقلی (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد متوسط
آرد نخودچی یا آرد گندم ۱ قاشق غذاخوری
کشمش پلویی ۲۰۰ گرم
رب انار ۳ قاشق غذاخوری
مغز گردو ۱۰۰ گرم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
زعفران دم‌کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنی و کره به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت قنبر پلو شیرازی: ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه قنبر پلو (غم بر پلو) شیرازی مجلسی

مراحل طرز تهیه قنبر پلو شیرازی مجلسی

در طرز تهیه قنبر پلو از مواد متنوعی استفاده می‌شود و می‌توان این غذا را هم با مرغ و هم گوشت چرخ کرده قلقلی تهیه کرد. این غذا به خاطر استفاده از رب انار، کشمش و گردو طعم ملسی دارد ولی میزان شیرینی یا ترشی آن کاملا سلیقه‌ای است. در ادامه، مراحل طرز تهیه قنبر پلو با گوشت قلقلی را می‌توانید بخوانید.

مرحله اول: گوشت قلقلی را آماده کنید

در اولین مرحله برای درست کردن قنبر پلو شیرازی خوشمزه، برنج را پاک کنید، بشویید و به مدت ۳۰ دقیقه با مقداری آب نمک بخیسانید. یک پیاز را رنده کنید و آب آن را با دست بگیرید. در یک کاسه، گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی یا آرد گندم، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه (و ادویه‌های دلخواه دیگر مثل پودر سیر، زنجبیل و دارچین) را با هم مخلوط کنید و کاملا گوشت را با این ادویه‌ها و مواد ورز دهید تا چسبناک شود. سپس مایه گوشت را به اندازه فندق، به صورت کوفته قلقلی درآورید. همه کوفته قلقلی‌ها را آماده کنید و در روغن داغ سرخ کنید. سپس قلقلی‌ها را کنار بگذارید.

در صورت تمایل گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی و آرد گندم، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین، پودر زنجبیل، دارچین، روغن سرخ کردنی را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله دوم: مایه گوشت قلقلی را آماده کنید

گوشت قلقلی‌ها را برای قنبر پلو آماده کنید

در این مرحله، پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کرده و در یک تابه با مقداری روغن سرخ کنید. سپس مغز گردوی ریز خرد شده و کشمش پلویی را به پیاز داغ اضافه کرده و تفت دهید. وقتی مواد تفت خوردند، رب انار ملس را به همراه زعفران دم کرده اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید. کوفته قلقلی یا همان گوشت‌های قلقلی سرخ شده را هم به این ترکیب اضافه کنید. قلقلی‌ها را زیاد هم نزنید و صبر کنید رب انار به خورد آن‌ها برود.

حتما بخوانید  45 خواص موز و مضرات آن برای سلامت بدن + طبع و مصلح موز

در صورت تمایل می‌توانید زعفران، گردو، کشمش پلویی، رب انار و زعفران را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله سوم: برنج و مایه قنبر پلو را در قابلمه بریزد و دم کنید

دراین مرحله، در یک قابلمه تا نیمه، آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. سپس برنج را به آن اضافه کنید و حدود ۷ دقیقه (یا کمی بیشتر بسته به نوع برنج) صبر کنید تا برنج کمی نرم شود (روی هر دانه برنج یک ترک بخورد کافی است). بعد برنج را آبکش کنید و دان درآورید تا موقع پخت شفته نشود.

کف یک قابلمه مناسب کمی روغن بریزید و ته دیگ (طرز تهیه ته دیگ برنج) مورد علاقه بگذارید و یک لایه برنج بریزید. سپس مایه گردو و کشمش و قلقلی‌ها را روی برنج بریزید. دوباره یک لایه برنج و یک لایه مایه قنبر پلو بریزید. لایه‌ها را طوری بچینید که لایه آخر برنج باشد. در آخر روی برنج ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غلیظ بریزید و قنبر پلو را دم کنید.

انواع برنج ایرانی و برنج خارجی را می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگا‌ه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم: قنبر پلو شیرازی را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه قنبر پلو شیرازی، حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت اجازه دهید پلو شما دم بکشد. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و کمی کره یا روغن حیوانی روی آن بریزید و قنبر پلو را با کفگیر هم بزنید تا همه مایه قنبر پلو با برنج مخلوط شود. این پلو مخلوط خوشمزه را در دیس یا سینی بریزید و همراه با سالاد شیرازی، سبزی خوردن و ترشی دلخواه سرو کنید.

در صورت تمایل کره و روغن حیوانی را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

روش تهیه قنبر پلو با مرغ

طرز تهیه قنبر پلو با مرغ 

در طرز تهیه قنبر پلو شیرازی علاوه بر گوشت چرخ کرده قلقلی، از گوشت مرغ به صورت ریش ریش شده یا آبپز و مرغ سرخ شده زعفرانی استفاده می‌شود. در این روش، برای تهیه قنبر پلو با مرغ برای ۴ نفر، حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم مرغ بدون استخوان نیاز دارید. مرغ را با پیاز، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک، تفت دهید و سپس به اندازه ۱ لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید مرغ بپزد. مرغ را بعد از پخت، آبکش و ریش ریش کنید. (می‌توانید به صورت تکه‌ای هم به کار ببرید. در این صورت، جداگانه، مرغ را با روغن سرخ کنید.)

در مرحله بعد، مایه گردو و کشمش قنبر پلو را آماده کنید. مرغ ریش ریش شده یا تکه‌ای را به همراه گردو، کشمش، رب انار و زعفران دم کرده تفت دهید و وقتی آماده شد کنار بگذارید. سپس برنج را آبکش کنید و مانند روش قبل، به صورت لایه لایه، برنج و مایه قنبر پلو را در قابلمه بپزید. در آخر، روی برنج مقداری کره یا روغن بریزید و مواد را هم بزنید تا به صورت یکدست، مواد غذا با هم مخلوط شوند. سپس غم‌بر پلو با مرغ را در ظرف مناسب سرو بریزید و با انواع ترشی یا سالاد شیرازی سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه 7 غذای مخصوص شب عید قزوین + فیلم آموزش

در صورت تمایل گوشت مرغ را به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

نکات طرز تهیه قنبر پلو شیرازی به روش مجلسی

طرز تهیه قنبر پلو شیرازی مجلسی با گوشت قلقلی یا مرغ

  • برای تهیه مایه قنبر پلو می‌توانید در صورت تمایل ۱ قاشق غذاخوری شیره انگور هم همراه با رب انار (طرز تهیه رب انار) به این مواد اضافه کنید. البته این کار اختیاری است و طعم ملسی به غذایتان می‌دهد. اگر طعم رب انارتان شیرین است، نیازی به افزودن شیره انگور نیست.
  • اگر شیره انگور (خواص شیره انگور) ندارید و طعم رب انارتان خیلی ترش است، می‌توانید کمی شکر به آن اضافه کنید. شیره انگور و شکر را می‌توانید به روش‌های حضوری، اینترنتی و تلفنی از افق کوروش تهیه کنید.
  • برای درست کردن گوشت قلقلی، حتما باید قلقلی‌ها را در سایز بسیار کوچک و به‌ اندازه فندق درست کنید. هر چه قلقلی‌ها ریزتر باشند، قنبر پلو شما ظاهر مجلسی‌تری می‌گیرد.
  • در برخی دستورهای قنبر پلو برای درست کردن مایه آن، علاوه بر کشمش از زرشک هم استفاده می‌شود. زرشک و کشمش را قبل از سرخ کردن، کمی بخیسانید و بعد آبکش کنید تا آب اضافی آن گرفته شود و بعد سرخ کنید.
  • کشمش، زرشک و گردو روی حرارت خیلی زود آماده می‌شوند. چند ثانیه برای تفت دادن آنها کافی است. مراقب باشید، کشمش و زرشک نسوزند چون در این صورت، طعم غذا تلخ خواهد شد.
  • در مایه قنبر پلو شیرازی با هویج یک عدد هویج متوسط را هم رنده کنید و با سایر مخلفات قنبر پلو تفت دهید.
  • اگر عجله دارید و نمی‌خواهید قنبر پلو را به عنوان غذای مهمانی درست کنید، می‌توانید به جای درست کردن کوفته قلقلی و سرخ کردن آن، گوشت چرخ کرده را با پیاز سرخ کرده و ادویه‌ها تفت دهید و به مدت ۱۵ دقیقه بپزید و لای برنج بگذارید تا دم بکشد.
  • گردوهای مورد استفاده در طرز تهیه قنبر پلو نباید خیلی ریز یا پودر باشند. در حدی که خرد شوند و زیر زبان بیایند، باید آنها را خرد کنید.
  • در طرز تهیه قنبر پلو با مرغ، می‌توانید گوشت مرغ را چرخ کنید و مانند روش اول، کوفته‌های قلقلی یا کوفته ریزه‌ها را با مرغ درست کرده و سرخ کنید.
  • قنبر پلو در شهرهای استان فارس یک غذای عموما زمستانی با طبع گرم است.

فوت و فن های خوشمزه شدن قنبر پلو شیرازی

چه کار کنیم که گوشت قلقلی در قنبر پلو وا نرود؟

چون قلقلی‌های قنبر پلو باید خیلی ریز باشند، ممکن است موقع پخت از هم باز شوند. برای جلوگیری از وا رفتن قلقلی‌ها، نکات زیر را رعایت کنید:

۱- حتما آب پیاز را بگیرید و از ۱ قاشق غذاخوری آرد نخودچی یا آرد گندم برای انسجام بیشتر مایه گوشت قلقلی استفاده کنید.

۲- مواد قلقلی را زیاد ورز دهید تا کاملا یکدست و منسجم شوند.

۳- بعد از آماده کردن مایه گوشت چرخ کرده، به مدت ۳۰ دقیقه، در یخچال قرار دهید و بعد قلقلی‌ها را درست کنید.

۴- قلقلی‌ها را قبل از سرخ کردن، به مدت ۱۵ دقیقه در یخچال بگذارید.

۵- حتما قبل از سرخ کردن کوفته‌های قلقلی، از داغ بودن روغن مطمئن شوید تا کوفته‌ها به قالب نچسبند.

۶- در هنگام سرخ کردن قلقلی‌ها، آنها را زیاد هم نزنید و حرارت را کم کنید تا مغز کوفته‌ها هم بپزد.

قنبر پلو شیرازی را با چی سرو کنیم؟

معمولا قنبر پلو با سالاد شیرازی سرو می‌شود. استفاده از ترشی‌های مختلف و سبزی خوردن هم به عنوان چاشنی‌ در کنار غذا، متداول است.

کالابرگ الکترونیک