طرز تهیه خورش مرغ افشاری مجلسی و خوشمزه + فیلم آموزش

طرز تهیه خورش مرغ افشاری مجلسی و خوشمزه + فیلم آموزش


18 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش مرغ افشاری مجلسی

طرز تهیه خورش مرغ افشاری مجلسی مرحله به مرحله

خورش یا خورشت مرغ افشاری مجلسی یکی از آن غذاهای ایرانی است که از قدیم‌الایام به عنوان یک خورشت مجلسی با مرغ و در قالب غذا با مرغ و برنج برای مراسم عزا و عروسی برای پذیرایی از مهمانان سرو می‌شده است. خورش مجلسی مرغ افشاری در واقع همان چلو مرغ مجلسی است که طرز تهیه آن به عنوان یک غذا با مرغ خوشمزه برای مهمانی و سرو در کنار انواع پلو و برنج برای غذای ماه رمضان بسیار مناسب است. طرز تهیه خورش مرغ افشاری مجلسی زعفرانی و خوشمزه همراه با فیلم آموزش تهیه را در سرویس آشپزی از مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه خورش مرغ افشاری مجلسی

طرز تهیه خورش مرغ افشاری مجلسی

مواد لازم برای ۶ نفر

 

سینه یا ران مرغ: ۶ تکه

پیاز: ۱ عدد بزرگ

سیر:۳ حبه

رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری

شیرنارگیل: ۴ قاشق غذاخوری (اختیاری)

قیسی: ۱۰ عدد

نمک، فلفل، زردچوبه، ادویه کاری: به مقدار لازم

زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری

روغن مایع: به مقدار لازم

کره: ۲۰ گرم

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه خورشت مرغ مجلسی

 

مرحله اول؛ برگه های قیسی را بخیسانید

 

طرز تهیه خورش مرغ افشاری مجلسی مثل خورش مرغ و آلو است. برگه‌های قیسی را در آب خیس کنید تا نرم شوند.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه خورشت مرغ و آلو «

 

 

مرحله دوم؛ مرغ را در آب و نمک بخوابانید

 

راز درست کردن خوشمزه‌ترین مرغ دنیا برای انواع خورش مرغ یا چلو مرغ و زرشک پلو این است که ۳۰ دقیقه مرغ را در یک آب و نمک ساده بخوابانید. سپس مرغ را خوب بشورید و بعد از اینکه کمی خشک شد تفت دهید.

 

 

مرحله سوم؛ سیر و پیاز را تفت دهید

 

پیاز را نگینی یا خلالی نازک و یکدست خرد کنید و در مقداری روغن سرخ کنید تا تفت بخورند و سبک شوند. وقتی پیازها طلایی شدند حبه‌های سیر را هم خرد کنید و به پیاز اضافه کنید.

 

 

حتما بخوانید  طرز تهیه مربای نارنگی مجلسی بدون تلخی، شکرک و کپک

مرحله چهارم؛ تکه های مرغ را سرخ کنید

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

وقتی بوی سیر بلند شد تکه‌های مرغ را به همراه کره اضافه کنید و تفت دهید. فلفل، زردچوبه، ادویه و نمک را اضافه کنید و تفت دهید. ادویه کاری برای خوشمزه شدن مرغ بسیار موثر است، آن را حذف نکنید.

 

 

مرحله پنجم؛ خورش افشاری را بپزید

 

وقتی تکه‌های مرغ طلایی شدند مقداری آب جوش اضافه کنید تا حدی که فقط روی تکه‌های مرغ را بپوشاند. اجازه دهید مرغ روی شعله ملایم گاز خوب بپزد.

 

مرحله ششم؛ رب گوجه را با روغن تفت دهید

 

در این فاصله رب گوجه فرنگی را در کمی روغن تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود. یک راز غلیظ شدن خورش مرغ اضافه کردن رب گوجه تفت داده شده به آن است.

 

راز خوشمزه شدن خورشت مرغ

 

مرحله هفتم؛ رب گوجه و قیسی را به مرغ اضافه کنید

 

رب سرخ شده را به همراه قیسی‌ها به مرغ در حال پخت اضافه کنید. خورش را روی شعله ملایم گاز به مدت ۱ الی ۱ و نیم ساعت بپزید.

 

 

مرحله هشتم؛ شیر نارگیل و آبغوره اضافه کنید

 

در ۵ دقیقه پایانی پخت شیر نارگیل و در صورت تمایل کمی آبغوره به خورش اضافه کنید.

یک راز و فوت و فن خوشمزه شدن خورش مرغ همین شیر نارگیل و البته زعفران دم کرده غلیظ است و یک راز دیگر خوشمزگی هم این است که مرغ روی شعله ملایم گاز و کم کم بپزد، در واقع زمان پخت مرغ در میزان خوشمزه شدن آن بسیار موثر است. خورشت مرغ افشاری یک خورش غلیظ و کم آب است. خورش مرغ افشاری را مثل انواع دیگر خورش مرغ و گوشت با انواع برنج پلو، زرشک پلو یا چلوی ساده سرو کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه زرشک پلو با مرغ رستورانی « 

 

 

ترفندهای گرفتن بوی زهم مرغ برای انواع خوراک و خورش و سوپ

 

ترفندهای گرفتن بوی زهم مرغ برای انواع خوراک و خورش و سوپ

 

  • برای گرفتن بوی زهم مرغ و خوشمزه شدن آن چند ترفند و فوت و فن وجود دارد. یک روش مزه‌دار کردن و از بین بردن بوی نامطبوع مرغ در طرز پخت مرغ مجلسی مزه دار کردن آن با نمک و فلفل و زعفران است. تمام قسمت های مرغ را با نمک و فلفل و زعفران آغشته کنید. مرغ را ۳ الی ۴ ساعت یا در صورتی که زمان دارید یک شب تا صبح در این مواد بخوابانید.

 

  • یک روش دیگر مرینیت یا مزه دار کردن مرغ با زردچوبه، نمک، فلفل و روغن زیتون است. تمام قسمت‌های مرغ را به این مواد آغشته کنید و به مدت ۲ الی سه ساعت در یخچال نگهداری کنید. سپس مرغ را با یک شاخه رزماری، پیاز، ۱ یا دو حبه سیر، پوست پرتقال و پوست لیموترش خشک روی شعله ملایم گاز بپزید. این روش برای پخت انواع سوپ و خورش و خوراک مرغ کاربرد دارد.
حتما بخوانید  فلسفه 14 خوراکی، میوه و نمادهای شب یلدا از گذشته تا امروز

 

  • برای گرفتن بوی زهم مرغ می توانید در آبی که مرغ را با آن می پزید یک یا دو عدد برگ بو و یک عدد هویج حلقه شده یا درسته بیندازید.

 

  • زنجبیل هم یک ماده کارساز برای گرفتن بوی زخم مرغ است. برای گرفتن بوی نامطبوع مرغ کافی است موقع سرخ کردن مرغ مقداری پودر زنجبیل روی مرغ بپاشید. یا اینکه در آب مرغ هنگام پخت یک تکه کوچک زنجفیل بیندازید.

 

  • یک روش دیگر رفع بوی زهم مرغ استفاده از این ترکیب است: یک مخلوط با زنجبیل تازه، سیر له شده، یک عدد فلفل سبز چرخ کرده، مقداری گشنیز و کمی زیره که همه با هم له شده‌اند درست کنید. این ترکیب جادویی را به مرغ شسته شده بمالید و مرغ را به مدت ۲ الی سه ساعت با آن‌ها مزه دار کنید. این ترکیب خوشبو برای گرفتن بوی زهم ماهی هم جادویی و کارساز است.

 

  • یک ترفند ساده برای گرفتن بو و طعم بد و نامطبوع مرغ استفاده از پوست خشک پرتقال است. یک تکه پوست پرتقال خشک شده موقع پخت در آب مرغ بیندازید. پوست پرتقال را می توانید روی شوفاژ، بخاری یا آفتاب خودتان خشک کنید. یا پوست پرتقال خشک را از عطاری تهیه کنید.

 

  • پختن مرغ با سیر و پیاز و هویج و یک ساقه کرفس یا نصف یک عدد فلفل دلمه ای هم که یک ترفند مادرانه و قدیمی برای گرفتن و از بین بردن بوی زهم مرغ است. بعد از اینکه بوی مرغ گرفته شد این مواد را از قابلمه بیرون بیاورید و دور بریزید.

 

  • یک ترفند دیگر برای خوشمزه شدن مرغ این است که آن را در یکسری مواد بخوابانید. مثلا در آب پیاز و مقداری زعفران دم کرده غلیظ به مدت ۱ الی دو ساعت این ترفندها بیشتر از جوشاندن مرغ قبل از پختن آن کارساز است.

 

  • سرکه و آبلیمو هم بوی زهم مرغ را از بین می برند. قبل از پخت مرغ برای انواع خورش و خوراک و سوپ تکه های مرغ را در مقداری آبلیمو یا سرکه بخوابانید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی در فر یا قابلمه

 

رازهای خوشمزه شدن زرشک پلو با مرغ مجلسی

 

 

کالابرگ الکترونیک