لیست ۲۲ تا از غذاهای ممنوعه زمستان که نباید بخورید

لیست ۲۲ تا از غذاهای ممنوعه زمستان که نباید بخورید


20 دی 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لیست 22 تا از غذاهای ممنوعه زمستان که نباید بخورید

شناخت غذاهای ممنوعه زمستان به شما کمک می‌کند تا در این فصل کمتر به بیماری‌های عفونی و ویروسی دچار شوید و احساس بهتری را تجربه کنید. با شروع سرمای زمستان بهتر است از مصرف غذاهای ناسالم و خوراکی‌هایی که طبع سردی دارند، پرهیز کنید و بیشتر به سراغ غذاهایی بروید که طبع گرم و مواد مغذی زیادی دارند. اما مهم‌ترین مواد غذایی مضر که در زمستان نباید بخورید، کدام خوراکی‌ها هستند؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با غذاهای ممنوعه در فصل زمستان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد ممنوعه‌های خوراکی در فصل زمستان پاسخ خواهیم داد.

 

 

غذاهای ممنوعه زمستان

 

غذاهای ممنوعه زمستان

 

آیا می‌دانید خوردن چه خوراکی‌هایی در زمستان ممنوع است؟ حقیقت است که مصرف برخی غذاها در زمستان می‌تواند موجب ضعف سیستم ایمنی بدن شود و به دلیل طبع سردی که دارد، احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی را افزایش دهد.

طبع زمستان سرد و تر است و از همین رو در زمستان باید از غذاهایی استفاده کنید که طبع بدن را به سمت گرمی سوق دهند و موجب ایجاد خلط در بدن نشوند. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین غذاهای ممنوعه زمستان آشنا شوید.

 

۱- لبنیات

 

مصرف شیر و محصولات لبنی به هیچ عنوان در فصول سرد سال مناسب نیست. در حقیقت مصرف لبنیات در زمستان می‌تواند ریسک ابتلا به سرماخوردگی و خلط بدن را افزایش دهد و احتمال تب و لرز را بیشتر کند.

طبع لبنیات سرد است و از همین رو مصرف آن به خصوص برای افراد سرد مزاج و بلغمی در روزهای سرد مناسب نیست و موجب آزاد شدن مخاط در بدن و سرفه می‌شود. مصرف لبنیات منجر به احتقان و گرفتگی بینی می‌شود، به همین دلیل بهتر است در فصول سرد سال کمتر از محصولات لبنی استفاده کنید.

 

۲- غذاهای چرب و سرخ شده

 

غذاهای چرب و سرخ شده از غذاهای ممنوعه زمستان

 

شاید خوردن یک وعده غذای چرب در سرمای زمستان بیشتر از هر موقع دیگری جذاب به نظر برسد، اما باید بدانید که هضم غذا و چربی‌های اشباع شده در فصل زمستان آهسته‌تر است و از همین رو بهتر است فکر خوردن غذاهای چرب را در زمستان از سرتان بیرون کنید.

زمانی که غذا در بدن ما به خوبی تجزیه نشود، با طیف وسیعی از مشکلات گوارشی نظیر سوزش سر دل، نفخ معده و سوءهاضمه روبرو خواهیم شد و همه این چربی‌ها در بدن جمع شده و موجب چاق شدن و افزایش وزن می‌شوند.

مصرف غذاهای سرخ شده و پرچرب در زمستان موجب غلیظ شدن بزاق و افزایش مخاط می‌شود و این موضوع سبب بروز حالت سرماخوردگی و عارضه گلودرد به خصوص در کودکان و افراد حساس می‌شود.

حتما بخوانید  20 راهکار پیشگیری از عطش و تشنگی در ماه رمضان

 

۳- قهوه و چای

 

در زمستان احساس تشنگی کاهش پیدا می‌کند و اکثر افراد از آب کمتری در طول روز استفاده می‌کنند. از طرفی نوشیدن قهوه، چای و نوشیدنی‌های حاوی کافئین موجب افزایش دفع آب بدن و تشدید کم آبی می‌شود. سعی کنید در طول زمستان کمتر از کافئین استفاده کنید و تا جایی که می‌توانید مصرف آب ولرم و نوشیدنی‌های گرم مناسب زمستان و البته بدون کافئین را جایگزین کنید.

 

۴- کربوهیدرات‌های ساده

 

کربوهیدرات‌های ساده از غذاهای مضر در زمستان

 

یکی دیگر از غذاهای ممنوعه زمستان گروه غذایی «کربوهیدرات‌های ساده» هستند. کربوهیدرات‌های ساده درواقع همان نان سفید و شیرینی‌هایی هستند که اغلب ما هر روز مصرف می‌کنیم. اما حقیقت این است که استفاده از کربوهیدرات‌های ساده موجب کاهش سیستم ایمنی بدن و انسداد روده می‌شوند و مشکلاتی جدی برای سلامت ایجاد می‌شوند.

پیشنهاد می‌شود در فصول سرد سال بیشتر از نان‌های سبوس‌دار و کربوهیدرات‌های پیچیده استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

 

۵- فلفل

 

سرد شدن هوا در زمستان موجب تحریک سینوس‌ها و گرفتگی بینی می‌شود. شاید گمان کنید که مصرف انواع فلفل می‌تواند به باز شدن مجاری تنفسی و گرفتگی بینی کمک کند، اما در حقیقت استفاده از فلفل موجب تحریک معده و حساس شدن گوارش می‌شود.

اگر معده حساسی دارید بهتر است در روزهای سرد زمستانی از مصرف غذاهای تند پرهیز کنید و بیشتر به سراغ غذاهای کم ادویه با میزان فلفل کمتر بروید.

 

۶- خوراکی‌های یخ زده و سرد

 

از دیگر غذاهای ممنوع در زمستان می‌توان به غذاهای یخ زده و سرد اشاره کرد. استفاده از این غذاها دمای بدن را از درون کاهش می‌دهد و احتمال سرماخوردگی و ابتلا به بیماری‌های فصلی را افزایش می‌دهد.

مصرف غذاهای یخ زده به خصوص زمانی که در بیرون خانه و در معرض سرما هستید، می‌تواند موجب ایجاد لرز و بیماری شود. میوه‌های یخ زده، بستنی و نوشیدنی‌های سرد و یخی به هیچ عنوان برای زمستان مناسب نیستند و بهتر است این خوراکی‌ها را در روزهای گرم و در فصل تابستان مصرف کنید.

 

بیشتر بخوانید: لیست و طرز تهیه بهترین غذاهای گرم زمستانی

 

۷- شکر و غذاهای شیرین

 

شکر و غذاهای شیرین از غذاهای ممنوعه در زمستان

 

مصرف شکر و غذاهای شیرین موجب التهاب و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود. برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف غذاهای شیرین و قندهای ساده موجب کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون می‌شود و ریسک ابتلا به عفونت‌های ویروسی و باکتریایی را افزایش می‌دهد.

اگر دوست ندارید در زمستان مدام سرما بخورید و بیمار شوید، بهتر است رژیم غذایی متعادل و سالمی داشته باشید و از خوردن شیرینی و شکر تا حد امکان پرهیز کنید.

 

۸- غذاهای کنسروی

 

در لیست غذاهای ممنوعه در فصل زمستان «غذاهای کنسروی» مثل تن ماهی نیز قرار دارند. غذاهای کنسروی حاوی مواد نگهدارنده و مضری هستند که موجب فعال شدن آلرژی و حساسیت در بدن می‌شوند.

برای این که بدن سالمی داشته باشید و به بیماری‌های مختلف در زمستان مبتلا نشوید، بهتر است به جای غذاهای کنسرو شده از غذاهای سالم و تازه استفاده کنید، پس مصرف این غذاها در زمستان ممنوع. این کار تا حد زیادی به متعادل ساختن متابولیسم بدن و کاهش آلرژی و حساسیت کمک می‌کند.

حتما بخوانید  ویژگی های انواع نارنگی | انواع نارنگی بومی ایران و جهان

 

۹- هندوانه

 

خواص هندوانه کم نیست اما هندوانه طبع سردی دارد و مصرف آن به خصوص برای افراد بلغمی و سرد مزاج مناسب نیست. بهتر است در فصل زمستان تا حد امکان هندوانه کمتری مصرف کنید و بیشتر به سراغ غذاهای گرم و نوشیدنی‌های گرم باشید.

در صورتی که در زمستان هوس هندوانه کرده‌اید، پیشنهاد می‌شود بعد از خوردن آن حتماً از خوراکی‌هایی با طبع گرم استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین غذاهای گرم برای فصل پاییز از کشورهای مختلف دنیا

 

۱۰- خیار و گوجه

 

خیار و گوجه از غذاهای ممنوعه در زمستان

 

خیار و گوجه طبع سردی دارند و از همین رو در لیست غذاهای ممنوعه در فصل زمستان قرار دارند و مصرف این سبزیجات برای فصول سرد سال مناسب نیست. سعی کنید در این فصل از مصرف سبزیجاتی که طبع سردی دارند و حرارت بدن را کاهش می‌دهند اجتناب کنید و بیشتر به سراغ سبزیجاتی بروید که مزه تندتر و طبع گرمی دارند.

 

۱۱- گوشت مرغ و ماهی

 

از جمله ویژگی‌های مرغ و ماهی شمال و جنوب این است که طبع سردی دارند و از همین رو برای زمستان چندان مناسب نیستند و در لیست غذاهای مضر زمستان قرار دارند. در فصل زمستان بهتر است به جای مرغ و ماهی بیشتر از گوشت گوسفند که طبع آن گرم است، در غذاها استفاده کنید.

در صورت مصرف گوشت سفید در زمستان پیشنهاد می‌شود در کنار آن از ادویه‌ها و خوراکی‌های گرم استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

 

۱۲- غذاهای غنی از هیستامین

 

غذاهای غنی از هیستامین از غذاهای ممنوعه در زمستان

 

برخی از خوراکی‌ها به طور طبیعی دارای هیستامین هستند و از همین رو مصرف این غذاها موجب ایجاد آلرژی و حساسیت می‌شوند. غذاهایی مثل گوجه فرنگی، میوه آووکادو، صیفی بادمجان، سس مایونز، انواع قارچ، سرکه، دوغ و ترشیجات موجب تولید خلط در بدن می‌شوند و مشکلاتی شبیه به سرماخوردگی برای فرد ایجاد می‌کنند.

سعی کنید در طول زمستان کمتر از غذاهای غنی از هیستامین استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

 

سوالات متداول

 

برای تقویت سیستم ایمنی بدن در زمستان چه بخوریم؟

 

عدم مصرف غذاهای ممنوعه در زمستان و استفاده از غذاهای گرم و مغذی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

 

چرا نباید در فصل زمستان از غذاهای سرد استفاده کنیم؟

 

در فصل زمستان حرارت بدن ما باید برای مقابله با سرما افزایش پیدا کند. مصرف غذاهای سرد موجب ایجاد سردی و بلغم در بدن می‌شود. از همین رو توصیه می‌شود در این فصل بیشتر از غذاهایی با طبع گرم استفاده شود تا عملکرد طبیعی بدن مختل نشود و سطح انرژی بدن در سرمای هوا کاهش پیدا نکند.

 

چرا در زمستان اشتهای بیشتری برای غذا خوردن داریم؟

 

با سرد شدن هوا معمولاً اشتهای ما به غذا خوردن بیشتر می‌شود. هوای سرد موجب کاهش دمای بدن می‌شود و غذا خوردن می‌تواند بدن را گرم کند. به همین دلیل در هوای سرد اشتهای بیشتری برای غذا خوردن داریم.

 

منابع: india، zeenews

کالابرگ الکترونیک