۴۰ خواص روغن زنجبیل و عوارض آن + طرز تهیه روغن زنجبیل

۴۰ خواص روغن زنجبیل و عوارض آن + طرز تهیه روغن زنجبیل


15 آبان 1401 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
40 خواص روغن زنجبیل و عوارض آن + طرز تهیه روغن زنجبیل
فهرست محتوا پنهان

آیا در مورد خواص روغن زنجبیل برای سلامت عمومی بدن و زیبایی پوست و مو شنیده‌اید؟ احتمالا شما هم زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل را به عنوان یک ادویه یا چاشنی که در طرز تهیه غذاها یا دسرهای مختلف به کار می‌رود، می‌شناسید. اما موارد استفاده از زنجبیل، به همین‌ یک مورد ختم نمی‌شود. روغن زنجبیل برای مصارف دارویی و زیبایی نیز به کار می‌رود. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش خواص روغن زنجبیل و عوارض روغن زنجبیل را بررسی می‌کنیم. در ادامه همچنین طرز تهیه روغن زنجبیل و روش‌های مصرف روغن زنجبیل را به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

خواص روغن زنجبیل

 

خواص روغن زنجبیل

 

روغن زنجبیل پس از یک فرآیند تقطیر از ساقه زیر زمینی زنجبیل استخراج می‌شود و مثل سایر روغن‌های ضروری، بسیار غلیظ است. این روغن رایحه‌ای متمایز دارد که می‌توان آن را قوی، گرم یا تند توصیف کرد. اغلب نیز برای کاربردهای درمانی استفاده می‌شود.

روغن زنجبیل همچنین می‌تواند برای سلامت و زیبایی پوست و مو استفاده شود. علاوه بر این، زنجبیل و روغن آن برای کمک به کاهش تهوع، آرتروز، ناراحتی گوارشی، سرماخوردگی، میگرن و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

۱- خواص روغن زنجبیل برای لاغری

 

روغن زنجبیل با افزایش چربی سوزی، به لاغر شدن شکم و پهلو کمک می‌کند. این روغن با ایجاد احساس سیری، میل به پرخوری را کاهش داده و باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود.

 

۲- خواص روغن زنجبیل برای رحم زنان

 

یکی از خواص روغن زنجبیل در طب سنتی، استفاده از آن برای درمان تنبلی تخمدان است. برای این منظور، چند قطره از این روغن را روی شکم خود بریزید و ماساژ دهید.

 

۳- روغن زنجبیل برای کاهش درد پریود

 

پریودی‌های دردناک یکی از شایع‌ترین مشکلات زنان است. روغن زنجبیل خاصیت ضد‌التهاب و ضد‌درد دارد. در هنگام قاعدگی برای کاهش درد، چند قطره از آن را روی شکم، کمر، مفاصل و نقاط دردناک بدن خود ماساژ دهید تا درد قاعدگی را کم کند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین دمنوش‌ها برای تسکین درد قاعدگی

 

۴- روغن زنجبیل برای معده

 

روغن زنجبیل برای معده

 

در افرادی که دچار سوء‌هاضمه و معده درد هستند و همچنین به صورت مکرر دچار عارضه اسهال، استفراغ و حالت تهوع می‌شوند، روغن زنجبیل یک درمان طبیعی برای رفع این مشکلات جسمانی محسوب می‌شود. می‌توانید برای رفع حالت تهوع، روغن زنجبیل را بو کنید. یا چند قطره از آن را روی شکم خود ماساژ دهید.

افزودن چند قطره روغن به آب یا چای و نوشیدن آن نیز یک راه استفاده از خواص روغن زنجبیل برای درمان استفراغ و حالت تهوع است. همچنین می‌توانید چند قطره از آن را در مخزن دستگاه بخور بریزید تا عطر آن در فضا پراکنده شود.

 

۵- درمان بواسیر با روغن زنجبیل

 

همان‌طور که گفته شد، یکی از خواص روغن زنجبیل، درمان التهاب و دردهای مفصلی است. این روغن به عنوان یک داروی طبیعی ضد درد، می‌تواند بواسیر یا هموروئید را درمان کند.

 

۶- روغن زنجبیل و کاهش دردهای مفصلی

 

روغن زنجبیل با افزایش گردش خون، درد مفاصل و کمردرد را سریع‌تر درمان می‌کند. از این روغن برای درمان آرتروز نیز استفاده می‌شود. دو بار در روز، چند قطره از این روغن را روی مفاصل و زانوهای خود ماساژ دهید تا تاثیر فوق‌العاده آن را متوجه شوید.

 

۷- خواص روغن زنجبیل برای ریه

روغن زنجبیل برای ریه

 

ریه‌ها از مهم‌ترین ارگان‌های بدن به شمار می‌روند. پاکسازی ریه از آلودگی و موکوس‌ها می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های سرماخوردگی، آنفولانزا، برونشیت و … را کاهش دهد. همچنین این روغن خواص ضد عفونی کننده و میکروب‌کشی دارد و مصرف یک یا دو بار از آن در روز، با اضافه کردن چند قطره از روغن زنجبیل به چای یا آب جوش، ‌تاثیر زیادی بر پاکسازی ریه خواهد داشت.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی طالبی کافی شاپی به 8 روش با طعم های مختلف

 

۸- خواص روغن زنجبیل برای آسم

 

روغن زنجبیل، تورم موجود در ریه‌ها را که باعث ایجاد آسم می‌شود، کاهش می‌دهد و باعث باز شدن راه‌های تنفسی در افراد مبتلا به بیماری آسم می‌شود.

 

۹- روغن زنجبیل برای روده

 

یکی دیگر از خواص روغن زنجبیل، کاهش خطر ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر است. این روغن با خواص ضد‌التهابی، مقدار پروستاگلاندین‌های بدن را کاهش داده و باعث کاهش بیماری‌های التهابی مثل آرتریت روماتوئید، فیبرومیالژیا، سردرد میگرن و بیماری سلیاک می‌شوند.

 

۱۰ – خواص روغن زنجبیل برای قلب

 

یکی از فواید این روغن ضروری، پایین آوردن میزان کلسترول بالای خون است. روغن زنجبیل از لخته شدن خون در رگ‌ها جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته قلبی را کاهش می‌دهد. با ماساژ دادن این روغن روی قلب، (۱ یا دو مرتبه در روز) می‌توانید از مزایای آن برای قلب بهره‌مند شوید.

 

۱۱- خواص روغن زنجبیل برای دیابت

 

خواص روغن زنجبیل برای دیابت

 

روغن زنجبیل، متابولیسم لیپیدها را در بدن افزایش داده و بهبود می‌بخشد. بنابراین از آن به عنوان یک داروی طبیعی برای کاهش علائم دیابت نوع ۲ و متعادل سازی قند خون می‌توان استفاده کرد.

 

۱۲- خواص روغن زنجبیل برای سرطان

 

روغن زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است که به کاهش رادیکال‌های آزاد بدن کمک می‌کند. در نتیجه خطر ابتلا به سرطان و تومور کاهش خواهد یافت.

 

۱۳- کاهش استرس با روغن زنجبیل

 

روغن زنجبیل خاصیت آرامبخشی دارد و در طب سنتی برای بهبود عملکرد «سروتونین» به کار می‌رود. این روغن به درمان استرس و اضطراب کمک کرده و باعث افزایش اعتماد به نفس و بهبود خلق و خو شود. برای بهره بردن از خواص آرامبخشی این روغن، چند قطره از آن را در دستگاه بخور بریزید تا رایحه آن در فضا بپیچد.

 

۱۴- خواص روغن زنجبیل برای کبد

 

خواص روغن زنجبیل برای کبد

 

روغن زنجبیل با پاکسازی کبد، از بیماری‌های شایع کبدی جلوگیری می‌کند. سم زدایی کبد و درمان کبد چرب الکلی از فواید روغن زنجبیل برای بدن است.

 

۱۵- درمان زخم‌های پوستی با روغن زنجبیل

 

از روغن زنجبیل برای سریع‌تر شدن روند بهبود زخم‌ها می‌توان کمک گرفت. این روغن خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و برای درمان زخم‌های پوستی مفید خواهد بود.

 

۱۶- درمان سلولیت بدن با روغن زنجبیل

 

به ناهمواری‌های سطح بدن در ناحیه ران، شکم و باسن «سلولیت» گفته می‌شود. هر چند درمان قطعی برای رفع سلولیت‌های بدن وجود ندارد ولی می‌توان با رژیم غذایی یا ماساژ روغن‌های ضروری بر روی این نواحی، آنها را تا حد امکان کاهش داد.

ماساژ روغن زنجبیل روی پوست، باعث افزایش جریان خون شده و به درمان این مشکل کمک می‌کند. برای این منظور، ۱۰ قطره روغن زنجبیل را با ۳ قاشق غذاخوری روغن بادام ترکیب کرده و قبل از خواب، روی نواحی سلولیت‌دار بدن، ماساژ دهید.

 

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات روغن پرتقال و طرز تهیه آن

 

خواص روغن زنجبیل برای پوست و مو

 

خواص روغن زنجبیل برای پوست و مو

 

روغن زنجبیل به عنوان یک داروی طبیعی برای بیماری‌های پوستی و همچنین برای زیبایی و درخشندگی پوست و موها به کار می‌رود. این روغن در طرز تهیه انواع ماسک‌های زیبایی و درمانی برای پوست و مو استفاده می‌شود.

نکته مهم قبل از مصرف این ماسک‌ها این است که بعد از تهیه آنها و قبل از استفاده روی پوست، مقداری از آن را روی پوست دست بمالید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. اگر بدن یا پوستتان واکنش نشان نداد، از آن به عنوان ماسک، روی پوست خود استفاده کنید.

 

۱۷- روغن زنجبیل برای درمان جوش و آکنه

 

روغن زنجبیل خواص ضد میکروبی قوی دارد و با پاکسازی پوست، باکتری‌هایی را که باعث ایجاد جوش و آکنه پوستی می‌شوند، از بین می‌برد. برای طرز تهیه ماسک روغن زنجبیل برای درمان جوش، یک قطره روغن زنجبیل را با ۱/۲ آب لیمو ترش تازه و ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا ترکیب کرده و روی پوستتان بمالید تا ۱۰ دقیقه بماند. سپس صورتتان را با آب سرد بشویید و خشک کنید.

 

۱۸- روغن زنجبیل برای جوانسازی پوست

 

روغن زنجبیل با افزایش گردش خون، اثرات پیری را کاهش می‌دهد و چین و چروک پوستی را درمان می‌کند. برای تهیه ماسک روغن زنجبیل برای چروک پوستی، یک سفیده تخم مرغ را با ۱ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قطره روغن زنجبیل مخلوط کنید و روی پوست صورت و گردن خود ماساژ دهید. ۱۰ دقیقه بعد، صورت و گردن خود را بشویید و خشک کنید.

 

۱۹- خواص روغن زنجبیل برای تقویت موها

 

خواص روغن زنجبیل برای تقویت موها

 

روغن زنجبیل سرشار از مواد مغذی بوده و با افزایش گردش خون، فولیکول‌های مو را تقویت کرده و به افزایش رشد موها کمک می‌کند. برای تهیه ماسک مو با روغن زنجبیل، ۲ قاشق غذاخوری روغن زنجبیل را با ۶ قاشق غذاخوری روغن جوجوبا ترکیب کنید و روی پوست سر و ساقه و ریشه موهای خود ماساژ دهید. بعد از ۲۰ دقیقه موهای خود را با آب گرم و شامپوی ملایم بشویید و خشک کنید.

 

۲۰- درمان شوره سر با روغن زنجبیل

 

حتما بخوانید  2 طرز تهیه ریزوتو ایتالیایی با انواع استاک مرغ و گوشت یا کدو حلوایی

یکی از خواص روغن زنجبیل درمان شوره سر است. این روغن خاصیت ضد عفونی کننده و ضد التهابی دارد و به درمان پوسته‌پوسته شدن سر کمک می‌کند. برای تهیه ماسک ضدشوره با روغن زنجبیل یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل را با ۱ قطره روغن زنجبیل ترکیب کرده و روی پوست سر ماساژ دهید. بعد از ۲۰ دقیقه موهای خود را با شامپوی ملایم بشویید.

 

مضرات و عوارض احتمالی روغن زنجبیل

 

مضرات احتمالی روغن زنجبیل

 

*هر چند استفاده به اندازه و متعادل در مصرف روغن زنجبیل عوارضی در پی ندارد. ولی مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث حساس شدن پوست شود. مخصوصا اگر به عنوان روغن ماساژ بدن از آن استفاده می‌کنید.

*در صورتی که روغن زنجبیل را در رژیم غذایی‌تان به کار می‌برید، از مصرف بی‌رویه آن خودداری کنید، چون ممکن است باعث بروز اسهال و استفراغ شود.

*روغن زنجبیل با برخی از داروهای بیماری دیابت تداخل دارویی ایجاد می‌کند پس در صورت استفاده، با پزشک خود مشورت کنید.

*روغن زنجبیل فشار خون را کاهش می‌دهد، پس در مصرف آن احتیاط کنید، مخصوصا اگر داروهای مرتبط با فشار خون مصرف می‌کنید.

*مصرف روغن زنجبیل برای زنان باردار و مادران شیرده مضر است.

*مصرف روغن زنجبیل برای کودکان ممنوع است.

 

طرز تهیه روغن زنجبیل در منزل

 

طرز تهیه روغن زنجبیل در منزل

 

زمان آماده سازی مواد: ۱۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت روغن زنجبیل: ۲ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه روغن زنجبیل

 

• زنجبیل تازه (خرد شده): ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• روغن نارگیل یا روغن زیتون: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

 

مراحل طرز تهیه روغن زنجبیل

 

برای اینکه از کیفیت روغن زنجبیل و خالص بودن آن مطمئن شوید، می‌توانید این روغن را خودتان در خانه تهیه کنید. معمولا این روغن به صورت ترکیبی با دیگر روغن‌ها تهیه می‌شود. برای درست کردن این روغن، مراحل زیر را انجام دهید.

 

مرحله اول: زنجبیل‌ها را‌ آماده کنید

 

برای درست کردن روغن زنجبیل در خانه، ریشه تازه زنجبیل را بشویید و آن را با دستمال خشک کنید تا آب آن گرفته شود. سپس آن را با یک چاقو، به قطعات ریز خرد کنید. برش‌های زنجبیل را در ظرف شیشه‌ای مخصوص فر بگذارید و روغن زیتون یا روغن نارگیل را به قطعات زنجبیل اضافه کنید. فر را روشن کرده و روی دمای ۱۵۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید. ظرف حاوی زنجبیل و روغن زیتون را به مدت ۲ ساعت در فر بگذارید تا نرم شوند.

 

مرحله دوم: زنجبیل‌ها را از صافی رد کنید

 

سپس ظرف را از فر بیرون بیاورید و قطعات زنجبیل را با صافی از روغن جدا کنید. روغن به دست آمده را در یک بطری تمیز، استریل و در بسته بریزید و در یک مکان خشک و خنک و به دور از نور آفتاب قرار دهید. روغن زنجبیل به مدت ۶ ماه، ماندگاری دارد.

 

روش مصرف روغن زنجبیل

 

روش مصرف روغن زنجبیل

 

روغن زنجبیل را به روش‌های زیر می‌توانید استفاده کنید:

 

*استفاده به عنوان دیفیوزر: دیفیوزرها روشی عالی برای افزودن بوی مطبوع به اتاق هستند. در برخی موارد ممکن است لازم باشد اسانس در آب رقیق شود.

 

* استنشاق بخار روغن زنجبیل (بخور روغن زنجبیل): برای استنشاق بخار، آب را حرارت دهید تا بخار شود و آن را در ظرفی قرار دهید. چند قطره روغن زنجبیل را به آب در حال بخار شدن اضافه کنید. فقط با یک تا دو قطره شروع کنید. یک حوله را روی سر خود بکشید. چشمان خود را بسته نگه دارید، سر خود را روی کاسه بخار قرار دهید و عمیق نفس بکشید.

 

*اسپری کردن: روغن زنجبیل را می‌توانید در یک اسپری با مقداری آب مخلوط کرده و از آن برای خوشبو کردن هوای اتاق یا محیط استفاده کنید. برای تهیه اسپری روغن زنجبیل، ۱۰ تا ۱۵ قطره از روغن زنجبیل را در هر اونس آب مخلوط کنید. در صورت تمایل یک عامل پخش کننده مانند «سولوبول» نیز اضافه کنید که می‌تواند به توزیع اسانس در آب کمک کند. اسپری را تکان دهید و اسپری کنید. قبل از هر بار اسپری کردن، بطری را تکان دهید.

 

*استفاده از روغن زنجبیل در ماسک‌های زیبایی و درمانی برای پوست و مو

 

*استفاده از روغن زنجبیل در چای یا دمنوش یا آب جوش

 

سوالات متداول

 

طبع روغن زنجبیل چیست؟

 

روغن زنجبیل طبع گرم و خشک دارد. زنجبیل تازه که سبز رنگ است از نظر طبیعت، گرم در درجه دوم و خشک در درجه اول است. درحالی که نوع خشک شده آن در درجه دوم گرم و خشک، و بعضی آن را در سوم گرم دانسته‌اند.

 

خواص روغن زنجبیل چیست؟

 

مالش موضعی بدن با روغن زنجبیل به تسکین درد و رفع گرفتگی‌های عضلات ناشی از قاعدگی کمک می‌کند. متخصصان طب سنتی از روغن زنجبیل برای مداوای نفخ شکم، قولنج، گرفتگی‌های عضلانی و دیگر مشکلات شکم و روده استفاده می‌کنند. همچنین استفاده موضعی از روغن زنجبیل باعث کاهش علائم عمومی و عصبی و همچنین کمردرد و گرفتگی عضلات همراه دیسمنوره یا قاعدگی دردناک می‌شود.

 

منابع: healthline/ stylesatlife

 

 

کالابرگ الکترونیک