طرز تهیه ۱۰ شیرینی سنتی قزوین برای عید نوروز

طرز تهیه ۱۰ شیرینی سنتی قزوین برای عید نوروز


23 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
شیرینی‌های سنتی قزوین برای عید
فهرست محتوا پنهان

شیرینی‌های سنتی قزوین برای عید نوروز جزو  معروف‌ترین شیرینی‌های عید هستند. اما شیرینی‌های معروف قزوین چطور تهیه می‌شوند و بهترین شیرینی سنتی قزوین چه نام دارد؟ در این مقاله از سرویس آشپزی می‌توانید با طرز تهیه شیرینی‌ های سنتی استان قزوین آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد معروف‌ترین شیرینی‌ های نوروزی قزوین پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

محبوب‌ترین و بهترین شیرینی‌ های سنتی قزوین برای عید

بهترین شیرینی‌های سنتی قزوین برای عید

شیرینی‌های عید بخش جدانشدنی پذیرایی از مهمانی‌های نوروزی هستند. معمولاً شیرینی‌های نوروزی قزوین مثل اغلب شیرینی‌های عید نوروز ماندگاری بالایی دارند و در سایز و اندازه‌ای نسبتاً کوچک تهیه شود. تنوع شیرینی‌های سنتی قزوین برای عید نوروز زیاد است.

اگر دوست دارید عید امسال در ظرف شیرینی سال نو تنوع بیشتری از شیرینی‌ها را داشته باشید پیشنهاد می‌شود حتماً برخی از شیرینی‌های معروف قزوین را در خانه درست کنید. در ادامه یک لیست پر و پیمان از بهترین شیرینی‌های سنتی قزوین و طریقه درست کردن هر یک از آن‌ها را برای شما آماده کرده‌ایم.

۱- شیرینی قندی قزوینی

شیرینی قندی قزوینی

«شیرینی قندی» یکی از شیرینی‌های سنتی قزوین برای عید است که طعم فوق‌العاده خوشمزه‌ای دارد و در لیست بهترین شیرینی‌های نوروزی قزوین قرار دارد. اصالت شیرینی قندی به قزوین برمی‌گردد ولی در زنجان و تبریز هم با دستور پخت مشابه تهیه می‌شود. البته این شیرینی با نان قندی هم فرق می‌کند. در قزوین شیرینی قندی، به عنوان شیرینی عید و حتی مهمانی‌های عادی و به عنوان یک دسر که می‌تواند نقش یک عصرانه را بازی کند، سرو می‌شود.

شما می‌توانید این شیرینی خوشمزه قزوین را هم در فر و هم بدون فر و در ماهیتابه آماده کنید. برای خواندن مراحل و جزییات درست کردن شیرینی قندی سنتی و خوشمزه استان قزوین به روش‌های مختلف روی لینک مطلب طرز تهیه شیرینی قندی کلیک کنید.

۲- شیرینی پادرازی قزوین

شیرینی پادرازی از شیرینی های سنتی قزوین

«شیرینی پادرازی قزوین»، مثل «شیرینی پادرازی همدان» یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های سنتی قزوین در عید نوروز است. این شیرینی سنتی استان قزوین طعم فوق‌العاده لذیذ و ماندگاری زیادی دارد. قدمت شیرینی پادرازی قزوین اگر اندازه قدمت قیمه نثار محبوب قزوینی‌ها نباشد کمتر هم نیست. جالب است بدانید که طرز تهیه شیرینی پادرازی، سخت نیست و می‌توانید مثل سایر انواع شیرینی خانگی آن را در خانه به سبک بازاری تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید.

برای درست کردن این شیرینی سنتی و خوشمزه قزوین ابتدا باید روغن جامد را در دمای محیط قرار دهید. سپس پودر قند را الک کنید و به روغن جامد اضافه ‌کنید و هم بزنید. می‌توانید این کار را با همزن نیز انجام دهید. وقتی این ترکیب تبدیل به مایه سفید رنگ و پفکی شد، دیگر مایه به دست آمده را هم نزنید. سپس آرد گندم و آرد برنج الک شده را به مواد اضافه کنید تا خمیر شیرینی آماده شود.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه این شیرینی قزوینی خوشمزه به شیوه اصیل آن می‌توانید به مقاله طرز تهیه شیرینی پادرازی قزوین مراجعه کنید.

۳- باقلوا پرچمی قزوین

باقلوا پرچمی از شیرینی های معروف قزوین

احتمالاً می‌دانید که باقلوا سوغات برخی شهر‌های ایران مثل یزد، تبریز و قزوین است در کل شبیه همان باقلوا ترکی معروف کشور ترکیه است. البته انواع باقلوا با طرز تهیه مشابه در شهرهای مختلف ایران تهیه می‌شود مثل باقلوا یزدی، باقلوا تبریزی، باقلوا شیرازی و… .

در قزوین هم سه نوع باقلوا با نام‌های باقلوا سه رنگ یا پرچمی، باقلوا لوزی و باقلوا پیچ درست می‌شود که معروف‌ترین آن، همان «باقلوا پرچمی» که از انواع دسر ایرانی و مهم‌ترین سوغات این استان به شمار می‌رود. باقلوا پرچمی از بهترین شیرینی‌های قزوین برای عید است که در کنار عطر و طعم فوق‌العاده‌ای که دارد، ظاهر آن بسیار جذاب و دوست داشتنی است.

برای خواندن جزییات و طریقه درست کردن این باقلوای قزوینی خوشمزه می‌توانید روی لینک مطلب طرز تهیه باقلوا پرچمی قزوین کلیک کنید.

۴- نان نخودچی قزوین

نان نخودچی از شیرینی های سنتی قزوین

شیرینی‌های عید باید هم خشک باشند و هم ترجیحاً کوچک و ریزه میزه تا هم به صرفه باشند و هم تا روزهای آخر تعطیلات دوام بیاورند. از قدیم هم رسم بر این بوده که از اواسط اسفند خانم‌های خانه شروع به درست کردن شیرینی‌های خشک مختلف می‌کردند.

«شیرینی نخودچی» یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی استان قزوین است که میل کردن آن در کنار چای در روزهای عید بسیار محبوب و پرطرفدار است. البته شیرینی نخودی در اغلب شهرهای ایران یک شیرین پرفروش عید نوروز است. مثلا نخودچی جزو معروف‌ترین شیرینی‌های عید اصفهانی‌ها هم محسوب می‌شود.

برای مطالعه طرز تهیه شیرینی نخودچی به چند روش در فر و قابلمه روی لینک مقاله طرز تهیه شیرینی نخودچی کلیک کنید.

حتما بخوانید  6 طرز تهیه وافل خانگی ترد و خوشمزه با دستگاه و بدون دستگاه

۵- نان چرخی قزوین

نان چرخی از شیرینی های سنتی قزوین

«نان چرخی» یکی دیگر از شیرینی‌ های معروف قزوین برای عید نوروز است که طعم بسیار لذیذ و ظاهر هوس برانگیزی دارد. درست کردن این شیرینی نیاز به رعایت فوت و فن‌هایی خاص دارد. در ادامه می‌توانید با طریقه درست کردن نان چرخی قزوین آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه نان چرخی ساده قزوین

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد برنج ۵۰۰ گرم
آرد سفید ۵۰۰ گرم
روغن جامد ۳۵۰ گرم
ماست ۱۵۰ گرم
پودر قند ۳۵۰ گرم
زرده تخم مرغ ۵ عدد
بیکینگ پودر ۱ قاشق چای‌خوری
هل (پودر شده) ۱ قاشق غذاخوری
گلاب ۴ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه شیرینی نون چرخی قزوین برای عید

برای درست کردن نان چرخی خانگی خوشمزه قزوین برای عید باید روغن را با همزن بزنید تا یکدست شود. سپس پودر قند را به آن اضافه کنید و برای ۵ دقیقه مواد را با همزن بزنید. سپس زرده تخم مرغ را اضافه کنید و بعد از ترکیب آن با مواد پودر هل را نیز به سایر مواد اضافه نمایید.

ماست و بیکینگ پودر را در ظرف دیگر ترکیب کنید و بعد از چند دقیقه گلاب را به آن اضافه کنید و اجازه دهید ماست با بیکینگ پودر عمل بیاید. سپس این ترکیب را به سایر مواد مخلوط شده با هم اضافه نمایید. آردها را با هم ترکیب کنید و هر دو آرد را ۲ بار الک کنید. سپس ترکیب آرد الک شده را نیز به این ترکیب اضافه کنید و خمیر شیرینی را با دست ورز دهید.

خمیر را برای ۵ ساعت داخل ظرف سلفون‌پیچ‌شده بگذارید تا استراحت کند سپس خمیر را با وردنه باز کنید و کاتر قالب بزنید. خمیر قالب زده را در سینی فر چرب شده بچینید. سینی فر را برای ۲۰ دقیقه با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد در طبقه وسط فر قرار دهید تا روی شیرینی طلایی شود. شیرینی که پخت و کمی خنک شد آن را در ظرف بچینید.

تمام مواد مورد نیاز برای تهیه این شیرینی عید قزوین و سایر شیرینی‌های این مقاله را می‌توانید به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۷- شیرینی اتابکی یا شیرینی ولیعهدی قزوین

شیرینی اتابکی قزوین

«شیرینی اتابکی» یا «شیرینی ولیعهدی» یکی دیگر از شیرینی‌ های سنتی استان قزوین برای عید نوروز است که معمولاً در سه رنگ سفید، زعفرانی و شکلاتی تهیه می‌شود. مقدار شکر این شیرینی کم است و از همین رو طعم کم‌شیرینی دارد و گزینه مناسبی برای افرادی که به دنبال شیرینی‌ها کم‌شیرین هستند، محسوب می‌شود. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه شیرینی اتابکی خوشمزه و مجلسی قزوین آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی اتابکی مجلسی قزوین

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد برنج ۲۵۰ گرم
آرد سفید ۲۵۰ گرم
پودر قند ۲۵۰ گرم
روغن جامد ۲۵۰ گرم
زرده تخم مرغ ۲ عدد
وانیل نوک قاشق چای‌خوری
زعفران، پودر کاکائو و پودر هل به مقدار لازم

 

طرز تهیه شیرینی اتابکی مجلسی

برای درست کردن شیرینی اتابکی قزوین با پیمانه یا گرم به روش اصیل باید روغن جامد و پودر قند را خوب ترکیب کنید و سپس آردها را با هم ترکیب و ۳ بار الک نمایید. زرده تخم مرغ را به ترکیب روغن و پودر قند اضافه کنید و سپس آرد را اضافه کنید و با دست شروع به ترکیب کردن و ورز دادن خمیر کنید.

خمیر را به ۳ بخش تقسیم کنید. به یک تکه از خمیر مقداری پودر کاکائو، به تکه بعدی زعفران دم کرده و به خمیر بعدی پودر هل اضافه کنید. خمیر را برای ۱۲ ساعت داخل کیسه فریزر و در محل خنک قرار دهید. سپس خمیر را به قطر ۲ سانتی‌متر با وردنه باز کنید و قالب بزنید. شیرینی‌های قالب زده را در سینی فر چرب شده بچینید و برای ۲۰ دقیقه در دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا شیرینی بپزد.

۷- شیرینی بادامی قزوین

شیرینی بادامی قزوین

«شیرینی بادامی» از شیرینی‌ های سنتی قزوین برای عید نوروز است که طریقه درست کردن آن بسیار ساده است و ماندگاری بالایی دارد. شما می‌توانید این شیرینی بادام سنتی ایرانی را به هر شکلی که دوست دارید به صورت ساده یا رنگی آماده کنید و با مغز بادام تزیین کنید. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه این شیرینی سنتی قزوین به روش اصیل آشنا شوید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مواد لازم برای تهیه شیرینی بادامی با پودر بادام

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پودر بادام ۸۰ گرم
روغن قنادی ۱۳۰ گرم
پودر قند ۱۰۰ گرم
آرد ۲۰۰ گرم
بیکینگ پودر نصف قاشق چای‌خوری
پودر هل نصف قاشق چای‌خوری
مغز بادام به مقدار لازم برای تزیین شیرینی

 

طرز تهیه شیرینی بادامی ساده خوشمزه قزوین

برای درست کردن شیرینی بادامی ساده قزوین باید پودر قند و پودر بادام را در آسیاب خوب دوباره پودر کنید تا بافت لطیفی پیدا کنند. سپس روغن قنادی را در یک کاسه بریزید و ۵ دقیقه با همزن برقی یا دستی بزنید. بعد پودر قند و بادام را به آن اضافه کنید و سپس آرد و بیکینگ پودر (هر دو الک شده) و پودر هل را نیز اضافه کنید و خمیر را با نوک انگشتان ورز دهید و بگذارید خمیر برای ۳۰ دقیقه استراحت کند.

سپس خمیر را به قطر ۱ سانتی‌متر با وردنه پهن کنید و با کاتر یا قالب آن را برش بزنید. روی هر شیرینی یک مغز بادام قرار دهید. شیرینی‌ها را در سینی فر چرب شده بچینید. سپس سینی فر را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد در طبقه وسط فر بگذارید تا شیرینی‌ها بپزند. شیرینی که پخت از فر بیرون بیاورید و وقتی سرد شد آن را در ظرف سرو بریزید.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش گشنیز تبریزی به 2 روش با ماست و بدون ماست

۸- نان برنجی قزوین

نان برنجی قزوین

«نان برنجی» از شیرینی‌های معروف قزوین است که با آرد برنج تهیه می‌شود، بافت فوق‌العاده نرم و شکننده‌ای دارد و بسیار شبیه به نان برنجی کرمانشاهی است. این شیرینی بسیار ترد و خوشمزه است و شما می‌توانید آن را به راحتی در خانه درست کنید. در ادامه می‌توانید با روش درست کردن شیرینی نان برنجی قزوین خوشمزه به روش سنتی بازاری آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نان برنجی قزوینی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد برنج ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر دانه ریز یا شکر آسیاب شده نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر هل ۱/۳ قاشق چای‌خوری
گلاب نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن جامد ۱۲۵ گرم
زعفران دم کرده غلیظ ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۱ عدد
تخم خرفه یا خلال پسته به مقدار لازم برای تزیین

 

طرز تهیه نان برنجی خوشمزه قزوین

ابتدا باید روغن را گرم کنید و بعد با شکر دانه ریز یا آسیاب شده به خوبی هم بزنید. سپس هل را به این ترکیب اضافه نمایید. در مرحله بعد زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید. زرده را به همراه یک سوم سفیده به مواد قبلی اضافه کنید. سپس آرد برنج الک شده را اضافه نمایید و مواد خمیر را با دست ترکیب کنید. گلاب را هم کم کم اضافه کنید و خمیر شیرینی را با دست ورز دهید.

حالا نصف خمیر را با اضافه کردن زعفران دم کرده، زعفرانی کنید و نصف دیگر را سفید بگذارید. خمیرها را برای ۱۲ ساعت در کیسه فریزر و داخل یخچال بگذارید تا استراحت کنند. سپس خمیر شیرینی را از یخچال خارج کرده و قالب بزنید. خمیرهای شیرینی قالب زده را در سینی فر چرب شده بچینید. روی شیرینی‌ها تخم خرفه بپاشید یا خلال پسته بگذارید. سینی فر را برای ۲۰ تا ۲۵ دقیقه با دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد در طبقه وسط فر بگذارید تا شیرینی‌ها بپزند.

۹- کیک شربتی قزوین

کیک شربتی خوشمزه قزوین

«کیک شربتی» یا همان «کیک باقلوا شربتی» از انواع کیک آسان و خوشمزه با بافتی نرم و لذیذ است که کمتر کسی دست رد به سینه آن می‌زند. این شیرینی جزو بهترین شیرینی‌های سنتی قزوین برای پذیرایی است که طعم فوق‌العاده خوشمزه و دلچسبی دارد. شما می‌توانید این کیک را هم به صورت ساده و هم مغزدار درست کنید.

توجه داشته باشید که برای نگهداری کیک شربتی و در مجموع تمام کیک‌های بدون خامه و فوندانت، بعد از آنکه کیک خنک شد، جهت نگهداری کیک در داخل یخچال (حداکثر سه روزه باید از یخچال خارج و مصرف شود)، کیک را در یک نایلون بگذارید و هواگیری کنید. برای خواندن طرز تهیه و جزییات درست کردن کیک شربتی قزوین می‌توانید به مقاله طرز تهیه کیک شربتی قزوین مراجعه کنید.

۱۰- نان چای قزوین

نان چای قزوین شیرینی باستانی عید نوروز

«نان چای» نام یکی دیگر از بهترین شیرینی‌ های سنتی قزوین برای عید نوروز است که البته در تمام ماه‌های سال هم در اکثر شیرینی فروشی‌ها و فروشگاه‌های معتبر این شهر به فروش می‌رسد و طعم آن با چای بی‌نظیر است. در ادامه می‌توانید با طریقه درست کردن شیرینی چای قزوین آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه نان چایی قزوین

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد قنادی ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر قند نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن جامد یا کره نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
زرده تخم مرغ ۲ عدد
زعفران دم کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری
ماست ۲ قاشق غذاخوری
عسل ۱ قاشق چای‌خوری
کنجد به مقدار لازم
پودر هل ۱ قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه نان چای خوشمزه قزوین

در اولین مرحله از طرز تهیه نان چای مجلسی و خوشمزه قزوین باید روغن را آب کنید. سپس پودر قند را به روغن آب شده اضافه نموده و با همزن بزنید تا کاملاً رنگ این ترکیب سفید شود. زرده تخم مرغ را هم اضافه کنید و سپس ماست، زعفران، عسل و هل را نیز اضافه نمایید و مواد را دو دقیقه با همزن دستی یا برقی بزنید. بیکینگ پودر و نصف آرد الک شده را به این ترکیب اضافه کرده و با همزن بزنید. سپس بقیه آرد را اضافه نمایید و مواد را به آرامی ترکیب کنید. خمیر را ورز دهید تا بافت آن نرم شود.

خمیر را برای یک ساعت داخل کیسه فریزر ریخته و در یخچال بگذارید. سپس خمیر را با وردنه پهن کنید و با کاتر آن را به شکل دلخواه برش دهید. برای روی شیرینی یک قاشق چای‌خوری ماست را با یک زرده تخم مرغ و کمی زعفران دم کرده ترکیب کنید و با فرچه روی شیرینی‌ها بمالید. شیرینی‌ها را در سینی فر چرب شده بچینید. سپس سینی را برای ۳۰ دقیقه با دمای ۱۷۰ درجه در طبقه وسط فر بگذارید تا سطح روی شیرینی طلایی شوند.

سوالات متداول درباره شیرینی‌های مخصوص عید در استان قزوین

معروف‌ترین شیرینی‌های نوروزی قزوین چه شیرینی‌هایی هستند؟

شیرینی نان قندی، نان چای، باقلوا پرچمی، شیرینی پادرازی، شیرینی بادامی و شیرینی نان برنجی از شیرینی‌های معروف قزوین برای عید نوروز هستند.

مواد لازم برای تهیه نان چای قزوین شیرینی باستانی عید نوروز چیست؟

برای تهیه نان چای قزوین شیرینی باستانی عید نوروز شما به آرد قنادی، پودر قند، روغن جامد، زرده تخم مرغ، ماست، عسل، کنجد، پودر هل و بیکینگ پودر نیاز دارید.

 

 

کالابرگ الکترونیک