طرز تهیه کباب کوبیده مرغ رستورانی + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه کباب کوبیده مرغ رستورانی + فیلم آموزش تهیه


15 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کباب کوبیده مرغ رستورانی به ۷ روش + فیلم آموزش تهیه

کوبیده مرغ جزو محبوب‌ترین انواع غذا با مرغ و از انواع کباب رستورانی است که ظاهراً رگ و ریشه قُمی دارد. کباب کوبیده مرغ یک غذای برنجی و نونی برای ناهار و یک غذای خوشمزه برای شام است. اما روش درست کردن کباب کوبیده مرغ چگونه است؟ چطور می‌توان کباب کوبیده مرغ را در ماهیتابه یا روی سیخ آماده کرد؟ طریقه درست کردن کباب کوبیده مرغ با دنبه چگونه است؟ چند روش طرز تهیه کباب کوبیده مرغ تابه‌‌ای و سیخی با سبک و سیاق رستورانی با بوی زغالی، کباب کوبیده مرغ در تابه، فر و توستر و نکات خشک نشدن کوبیده مرغ به عنوان یک غذا با مرغ و برنج ساده و غذای مناسب مهمونی را از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید. در انتهای مقاله نیز به سوالات متداول در مورد طرز تهیه کباب کوبیده مرغ پاسخ می‌دهیم.

 

 

مواد لازم کباب کوبیده مرغ روی زغال (برای ۸ الی ۱۰ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ بدون پوست و استخوان ۲ عدد
ران مرغ بدون پوست و استخوان ۲ عدد
پیاز بزرگ ۲ عدد
سیر رنده شده ۳ حبه ( یا یک قاشق چای‌خوری پودر سیر)
زعفران دم‌کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز به مقدار لازم
فلفل دلمه‌ای رنده شده ۱ عدد کوچک
جعفری ساطوری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری (اختیاری)

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان پخت کوبیده مرغ روی منقل: ۱۵ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم کوبیده مرغ: ۱۰۵ کالری

مراحل طرز تهیه کباب کوبیده مرغ با سیخ فلزی روی زغال

 

چطور روی زغال کوبیده مرغ نرم و آبدار درست کنیم؟

 

مراحل تهیه و کباب کردن کوبیده مرغ نرم و آبدار به روش رستورانی روی منقل را قدم به قدم دنبال کنید.

مرحله اول؛ میکس کردن مرغ برای کوبیده

در اولین مرحله از طرز تهیه کباب کوبیده مرغ سیخی روی زغال، باید پوست و استخوان‌های ران و سینه مرغ را جدا کنید. سپس مرغ‌ها را به همراه سیر (یا پودر سیر)، فلفل دلمه‌ای و جعفری خرده شده و ادویه‌ها در غذاساز میکس کنید تا خوب یکدست و صاف شود. برای میکس کردن مرغ می‌توانید از چرخ‌گوشت نیز استفاده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت مرغ، گوشت چرخ کرده مرغ و پودر سیر را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ آماده کردن مواد کوبیده مرغ

 

آماده کردن مایه کوبیده مرغ

 

بعد از میکس کردن یا چرخ کردن گوشت مرغ برای کوبیده، پیازها را رنده کنید و آب پیاز اضافی پیاز را بگیرید (لازم نیست کاملا آب پیاز را بگیرید، کمی آب پیاز لازم است). پیاز رنده شده را به مرغ چرخ کرده اضافه کنید، زعفران، فلفل سیاه و قرمز، نمک و زردچوبه هم اضافه کنید و گوشت را خوب با سایر مواد ورز دهید.

در صورت تمایل می‌توانید زعفران، فلفل سیاه، فلفل قرمز، نمک و زردچوبه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم؛ استراحت دادن به مایه کوبیده مرغ

در این مرحله از طرز تهیه کباب کوبیده مرغ سیخی باید مواد را در یک ظرف درب‌دار بریزید و به مدت ۱ ساعت در یخچال نگه دارید. این کار موجب می‌شود تا مواد کوبیده مرغ شما منسجم‌تر شود.

مرحله چهارم؛ سیخ زدن کوبیده مرغ

 

طرز تهیه کباب کوبیده مرغ

 

در مرحله چهارم از طرز تهیه کباب کوبیده مرغ سیخی بعد از یک ساعت مایه کوبیده جوجه را از یخچال بیرون بیاورید و به سیخ فلزی بکشید. سپس کوبیده مرغ را روی زغال منقل کباب کنید. روش به سیخ کشیدن کوبیده مرغ برای کباب کردن روی زغال مثل همان کباب کوبیده است که باید به روشی اصولی انجام شود.

در صورت تمایل زغال و آتش زا را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه جوجه کباب تابه ای

روش تهیه کوبیده مرغ در تابه

 

طرز تهیه جوجه کباب کوبیده تابه‌ ای به روش رستورانی

 

یکی از روش‌های رایج درست کردن کباب کوبیده مرغ، پخت آن در تابه است. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه کوبیده مرغ در تابه آشنا شوید. مدت زمان آماده‌سازی مواد و پخت کوبیده مرغ در تابه ۱ ساعت است.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیمچی ترشی کره ای با کاهو و ترب و پیازچه

مرحله اول؛ آماده کردن مواد کباب کوبیده مرغ

در اولین مرحله از تهیه کوبیده مرغ تابه‌‌ای به روش مجلسی برای ۸ الی ۱۰ نفر دقیقا به همان میزان مواد گفته شده در دستور بالا نیاز داریم. برای درست کردن کوبیده مرغ در تابه ابتدا باید همانند روش قبل سینه و ران مرغ بدون پوست و استخوان را به همراه فلفل دلمه و سیر چرخ کنید یا در میکسر میکس کنید. سپس پیاز را رنده کنید،‌ آب پیاز را بگیرید و پیاز رنده شده را به مرغ چرخ‌کرده اضافه کنید. زعفران، فلفل سیاه و قرمز، نمک و زردچوبه هم اضافه کنید و گوشت را خوب با سایر مواد ورز دهید.

در این روش طبخ نیازی نیست که حتماً مایه کوبیده مرغ را ۱ ساعت استراحت دهید. می‌توانید بعد از میکس کردن مواد و آماده شدن مایه کباب، کوبیده مرغ تابه‌ای را آماده کنید.

مرحله دوم؛ سرخ کردن کباب کوبیده مرغ در تابه

 

طرز تهیه جوجه کباب کوبیده تابه‌ ای به روش رستورانی

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

در این مرحله کف یک تابه رژیمی یا چدنی را کمی چرب کنید. سپس با دست مایه کوبیده مرغ را حالت بدهید و کف ماهیتابه پهن کنید. با نوک چاقو خطوط عرضی روی کوبیده‌ها ایجاد کنید و کمی که مایه کوبیده خودش را گرفت از طول کوبیده را برش بزنید تا کباب‌ها از هم جدا شوند. یک طرف کوبیده که سرخ شد، کوبیده را برگردانید تا سمت دیگر آن هم سرخ شود.

برای این ‌که کوبیده مرغ شما بو و طعم زغالی به خودش بگیرد، در اواسط پخت کوبیده مرغ در ماهیتابه، دو تکه زغال را حسابی روی گاز بگیرانید تا سرخ شوند.

در صورت تمایل می‌توانید کره را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم؛ تکمیل مراحل پخت کباب کوبیده مرغ در ماهیتابه

در اواخر پخت کوبیده یک نعلبکی یا درب قابلمه کوچک را وسط ماهیتابه بگذارید، زغال‌های گداخته را روی آن قرار دهید و کمی کره آب شده روی زغال بریزید. باید درب ماهیتابه را ببندید و ۵ دقیقه اجازه دهید روی شعله ملایم در همین حالت بماند تا بوی زغال بگیرد. بعد از ۵ دقیقه درب ماهیتابه را بردارید و کوبیده مرغ را در ظرف مورد نظر سرو کنید. در صورت تمایل مقداری کره را آب کنید، با مقداری زعفران دم کرده مخلوط کنید و روی کوبیده مرغ در همان حالتی که داغ است بریزید.

گوجه فرنگی‌ها را هم بعد از درست شدن کوبیده در تابه بریزید و درب تابه را بگذارید تا خوب بپزند. در صورت تمایل همان ترفند زغال را برای گوجه فرنگی هم به کار ببرید. کوبیده مرغ را با برنج چلو آبکش یا نان و همراه با مخلفات دیگر سرو کنید.

در صورت تمایل انواع برنج از جمله برنج ایرانی و برنج خارجی به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

کباب کوبیده مرغ به روش‌های دیگر

کباب کوبیده مرغ در توستر

 

طرز تهیه کباب کوبیده مرغ در توستر

 

کوبیده مرغ را در توستر هم می‌توانید درست کنید. برای این کار سینی توستر را چرب کنید، مایه کوبیده مرغ را که به روش بالا آماده کرده‌اید با دست حالت دهید و در سینی توستر بچینید. مدت زمان پخت کوبیده مرغ در توستر بستگی به درجه توستر شما برای غذاهای کباب و گریل دارد که معمولاً روی توستر درج شده است.

کباب کوبیده مرغ با دنبه

یک روش دیگر طرز تهیه کباب کوبیده مرغ با دنبه گوسفندی است البته اگر رژیم لاغری ندارید. مقداری دنبه گوسفند همراه با سینه مرغ چرخ کنید تا یک کوبیده نرم و لذیذ و حسابی لطیف داشته باشید. در این صورت دیگر روی کوبیده کره آب شده نریزید.

کباب کوبیده مرغ در فر

طرز تهیه کباب مرغ در فر بسیار ساده است. برای این کار باید مواد را طبق روشی که پیش‌تر ذکر شد آماده کنید. سپس مایه کوبیده مرغ را در سینی مخصوص فر پهن کنید و با نوک چاقو قسمت کنید. روی سینی یا ظرف فر فویل بکشید، در فویل چند سوراخ ایجاد کنید. کوبیده مرغ را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد فر به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه قرار دهید تا مغزپخت شود. در ۵ دقیقه پایانی پخت فویل را بردارید تا سطح روی کوبیده مرغ گریل شود.

کباب کوبیده مرغ لبنانی

کباب کوبیده مرغ لبنانی هم بسیار مشهور است و به همین ترتیب کوبیده مرغ رستورانی درست می‌شود اما تفاوت در ترکیب ادویه آن است. کوبیده مرغ لبنانی در ترکیب ادویه خود زیره، هل سابیده و جوز هندی دارد و حدود یک قاشق غذاخوری گشنیز ساطوری ریز شده هم به گوشت کوبیده مرغ اضافه می‌کنند.

این کار موجب می‌شود تا کباب کوبیده مرغ شما عطر و طعم متفاوتی به خود بگیرد. این کباب خوشمزه را با سالاد فتوش لبنانی هم می‌توانید میل کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه جوجه‌ کباب لبنانی

کباب کوبیده مرغ و بادمجان

برای درست کردن کباب کوبیده مرغ و بادمجان باید بادمجان‌ها را پوست بگیرید. سپس آن‌ها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید. بعد گوشت مرغ چرخ کرده، پیاز، سیر، جعفری، نمک، فلفل و تخم مرغ را با هم ترکیب کنید و خوب ورز دهید. در انتها چند سیخ چوبی بردارید.

حتما بخوانید  ماست پاستوریزه یا سنتی؛ کدام برای سلامتی بهتر است؟

در نهایت یک در میان گوشت قلقلی مرغ، گوجه فرنگی گیلاسی و بادمجان حلقه‌ای در سیخ‌ها فرو کنید. سپس سیخ‌های آماده شده را داخل ماهیتابه بچینید و در مقداری روغن سرخ کنید.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه جوجه کباب رستورانی روی منقل

چکار کنیم کوبیده مرغ خشک نشه؟

 

علت خشک شدن کباب کوبیده مرغ

 

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است در پخت کباب کوبیده مرغ با آن مواجه شوید، خشک شدن آن است. در ادامه می‌توانید با علت این مشکل و روش‌های رفع خشکی کوبیده مرغ آشنا شوید.

  • استفاده از سینه مرغ به تنهایی برای تهیه کوبیده مرغ، موجب خشک شدن کباب می‌شود. بهتر است برای تهیه کوبیده از ترکیب سینه و ران مرغ استفاده کنید.
  • خارج کردن همه آب پیاز بعد از رنده کردن، یکی دیگر از دلایل خشک شدن کباب کوبیده مرغ است. در طرز تهیه کوبیده مرغ تابه ای که نرم و آبدار باشد باید از پیاز به مقدار کافی استفاده کنید و مقداری هم آب پیاز را با مرغ ترکیب کنید تا آبدار شود.
  • زیاد بودن یا بیش از اندازه کم بودن حرارت نیز می‌تواند موجب خشک شدن کباب کوبیده مرغ شود. برای تهیه کباب کوبیده مرغ شعله گاز یا حرارت زغال باید متوسط باشد و حرارت یکنواخت باشد.
  • در زمان پخت کباب کوبیده مرغ روی زغال، به‌هیچ‌عنوان کباب را با سرعت زیاد باد نزنید. این کار موجب خشک شدن کباب می‌شود.
  • استفاده از دنبه یا قلوه‌گاه گوسفند یک راهکار ساده برای نرم شدن کباب کوبیده مرغ است. بهتر است مایه گوشت کوبیده مرغ را با کمی دنبه گوسفندی (۵۰ گرم) یا قلوه‌گاه گوسفندی چرخ کرده (۱۰۰ گرم) برای این مقدار مواد در این دستور، ترکیب کنید تا کوبیده مرغ شما نرم و آبدار و خوشمزه‌تر شود. دنبه گوسفند و قلوه گاه گوسفند را می‌توانید از افق کوروش به روش‌های آنلاین، حضوری یا تلفنی بخرید.
  • استفاده از ترکیب زعفران و کره روی کوبیده مرغ بلافاصله بعد از پخت نیز مانع خشک شدن آن می‌شود.

سایر نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کباب کوبیده مرغ

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه کباب کوبیده مرغ

 

  • اضافه کردن سیر یا پودر سیر به کباب کوبیده مرغ اختیاری است. اما این کار موجب خوش طعم‌تر شدن کوبیده شما می‌شود.
  • به عنوان یک فوت و فن کوبیده مرغ برای خوش عطر شدن کباب کوبیده مرغ می‌توانید از تخم گشنیز آسیاب شده استفاده کنید.
  • در طرز تهیه کوبیده مرغ در خانه حتماً مایه کباب را چند دقیقه به خوبی ورز دهید تا مواد منسجم شود.
  • در طرز تهیه کباب کوبیده مرغ و گوشت می‌توانید از مقداری گوشت چرخ کرده مخلوط همراه با مرغ چرخ شده استفاده کنید. گوشت چرخ کرده را از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، تلفنی یا حضوری.
  • قبل از به سیخ کشیدن کباب کوبیده مرغ حتماً مواد را یک بار دیگر چند دقیقه ورز دهید تا از سیخ نریزد.
  • مواد لازم برای کوبیده مرغ روی ذغال با مواد کوبیده مرغ تابه ای یکسان است، تنها روش پخت آن‌ها متفاوت است.
  • قبل از اضافه کردن پیاز رنده شده به مواد جوجه کباب کوبیده رستورانی، حتماً آب پیاز را بگیرید. آب پیاز موجب شل شدن مواد کباب می‌شود، اما برای اینکه کوبیده مرغ خشک نشود مقدار کمی آب پیاز به مایه کوبیده مرغ اضافه کنید.
  • در طرز تهیه کباب کوبیده مرغ تابه‌ ای می‌توانید مایه کوبیده را کاملاً داخل ماهیتابه پهن کنید. سپس با لبه کفگیر یا نوک چاقو کباب‌ها را برش دهید و درب ماهیتابه را ببندید تا کاملاً پخته شوند.
  • در طرز تهیه کباب مرغ کوبیده در تابه می‌توانید از سیخ چوبی یا سیخ‌های فلزی کوچک نیز استفاده کنید.
  • اضافه کردن یک قاشق مرباخوری آب لیموترش تازه به مایه کوبیده عطر و طعم فوق العاده‌ای به کباب کوبیده مرغ تابه‌ای می‌بخشد.

سوالات متداول

علت خشک و سفت شدن کباب کوبیده مرغ چیست؟

اگر برای تهیه کوبیده مرغ زغالی تنها از سینه مرغ استفاده کنید، کباب شما کمی خشک می‌شود، ترکیب مایه کوبیده مرغ باید مخلوط ران و سینه باشد. برای جلوگیری از خشک شدن کباب کوبیده مرغ می‌توانید از مقداری دنبه گوسفندی یا قلوه‌گاه گوشت گوسفندی استفاده کنید. اضافه کردن مقداری کره به مایه کباب کوبیده مرغ در مرحله میکس گوشت یا مالیدن کره روی کباب داغ بلافاصله بعد از پخت نیز از سفت شدن و خشک شدن کوبیده مرغ جلوگیری می‌کند. 

چطور ارزش غذایی کباب کوبیده مرغ را بالا ببریم؟

برای بالا بردن ارزش غذایی کباب کوبیده مرغ می‌توانید مقدار سبزیجات بیشتری با مرغ ترکیب کنید و آن را در کنار سبزیجات گریل شده یا آب‌پز سرو کنید.

بهترین طعم دهنده‌ها و ادویه کباب کوبیده مرغ چیست؟

در طرز تهیه کوبیده مرغ، برای طعم‌دار کردن کباب کوبیده مرغ می‌توانید از سیر، فلفل دلمه، گشنیز، جعفری، زعفران و ادویه‌هایی مثل فلفل سیاه، پاپریکا، پودر خردل و همچنین آب لیموترش استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک