طرز تهیه ۲۶ مدل از غذاهای سبک برای شام + فیلم

طرز تهیه ۲۶ مدل از غذاهای سبک برای شام + فیلم


12 دی 1400 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
غذاهای سبک برای شام

خوردن غذاهای سبک برای شام موجب می‌شود تا شب راحت‌تر به خواب بروید. در لیست منوی شام برای انتخاب یک شام سبک باید سعی کنید از موادی استفاده کنید که هضم آن‌ها راحت‌تر است و کالری چندان بالایی ندارند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با یک لیست کامل از غذاهای سبک برای شام آشنا شوید.

 

انواع غذاهای سبک برای شام

 

هر چقدر که آماده کردن غذا برای ناهار و حتی منوی صبحانه نیاز به تشریفات زیاد دارد، معمولاً همیشه توصیه می‌شود تا شب‌ها شام سبک بخورید و به جای یک وعده چرب و پرکالری، با مصرف غذاهای سبک و ساده‌تر یک شب آرام تر را تجربه کنید. خوردن غذاهای سنگین و پرکالری در شب موجب می‌شود تا هضم غذا با مشکل روبرو شود و از طرفی سبب ایجاد چاقی و اضافه وزن می‌گردد.

 

پس اگر دوست دارید بدنی سالم و خوابی راحت داشته باشید، بهتر است نگاهی به غذاهای سبک برای شام که در ادامه این لیست به آن‌ها اشاره شده است بیندازید.

 

 

۱- کوکو لوبیا سبز تبریزی

 

کوکو لوبیا سبز تبریزی یک شام سبک

 

کوکوی لوبیا سبز یکی از انواع غذاهای سبک برای شام است که اصالتا یک غذای تبریزی است و طعم بسیار خوشمزه‌ای هم دارد. کوکو لوبیا سبز را با سبزیجات و مواد مختلفی درست می‌کنند.

 

کوکو لوبیا سبز با گردو، مرغ، هویج و کوکو لوبیا سبز با پنیرهای پخت و پز مثل پنیر چدار و پنیر پیتزا از خوشمزه‌ترین انواع شام سبک است. پیشنهاد می‌کنیم برای خواندن طرز تهیه این کوکوی خوشمزه مقاله طرز تهیه کوکوی لوبیا سبز را حتماً بخوانید.

 

 

۲- دونات سبزیجات

 

طرز تهیه دونات سبزیجات برای شام سبک

 

دونات سبزیجات به عنوان یک شام سبک و خوشمزه و گزینه فوق‌العاده‌ای برای افرادی است که دوست دارند یک غذای سالم و کم کالری مصرف کنند. دونات سبزیجات به عنوان یک شام سبک سرو می‌شود و در آن می‌توان از سبزیجات معطر، گوشت چرخ کرده، گردوی خرد شده، زرشک، قارچ، پنیر و … استفاده کرد.

 

برای خواند طرز تهیه این شام سبک و راحت در ادامه مقاله طرز تهیه دونات سبزیجات  را بخوانید.

 

 

۳- سوپ مرغ

 

طرز تهیه سوپ مرغ برای شام

 

سوپ مرغ یک غذا با مرغ خوشمزه و مقوی و در عین حال لذیذ است و در دسته انواع غذاهای سبک برای شام قرار دارد. شما می‌توانید این سوپ خوشمزه را به عنوان شام سبک یا پیش غذا سرو کنید. برای آشنایی با طرز تهیه این سوپ خوشمزه پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه سوپ مرغ را حتما بخوانید.

 

 

۴- سالاد لوبیا چیتی

 

طرز تهیه سالاد لوبیا چیتی از غذاهای سبک برای شام

 

لوبیا چیتی سرشار از کربوهیدرات فیبر و پروتئین است و شما می‌توانید آن را در ترکیب با انواع سبزیجات به عنوان شام سبک در شب میل کنید. فیبر موجود در این غذا باعث می‌شود که به عنوان یک غذای زودهضم در لیست غذاهای سبک برای شام جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. در ادامه مقاله طرز تهیه سالاد لوبیا چیتی را بخوانید و فوت و فن‌های طرز تهیه این شام سبک را یاد بگیرید.

 

 

۵- پنکیک سیب زمینی

 

طرز تهیه پنکیک سیب زمینی برای شام ساده

 

پنکیک سیب زمینی یکی دیگر از غذاهای سبک برای شام است که حتی به عنوان صبحانه نیز سرو می‌شود. در واقع این پنکیک سیب زمینی در آشپزی لهستان به عنوان صبحانه گرم سرو می‌شود، اما شما می‌توانید در لیست غذاهای شام سبک هم آن را بگنجانید. برای آشنایی با طرز تهیه این پنکیک لذیذ می‌توانید به مقاله طرز تهیه پنکیک سیب زمینی مراجعه کنید.

 

 

۶- اسنک خانگی

 

اسنک خانگی از غذاهای سبک برای شام

 

اسنک یکی از خوشمزه‌ترین و سریع‌ترین غذاهای سبک برای شام است که شما می‌توانید آن را با سبزیجات هم آماده کنید. اگر در خانه دستگاه اسنک ساز داشته باشید که درست کردن این شام سبک بسیار راحت خواهد بود. اما در غیر این صورت می‌توانید اسنک را در ماهیتابه یا فر بدون دستگاه اسنک ساز نیز آماده کنید.

 

مقاله طرز تهیه اسنک خانگی را بخوانید و با ۲ روش درست کردن این شام سبک آشنا شوید.

 

 

۷- چوربای ترکیه‌ای

 

چوربای ترکیه یک غذای سبک برای شام

 

چوربا یا همان شوربای ترکیه‌ای، یکی از پیش غذاهای خوشمزه و معروف ترکیه است که به عنوان شام سبک نیز سرو می‌شود. چوربا در دسته غذاهای سبک برای شام جایگاهی شبیه سوپ دارد و با طعم‌های متفاوت تهیه می‌شود.

 

ولی معروف‌ترین نوع چوربا، چوربای عدس قرمز است. در ادامه مقاله طرز تهیه چوربای ترکیه‌ای را مطالعه کنید و فوت و فن‌های طریقه پخت چوربا را یاد بگیرید.

 

 

۸- پوره سیب زمینی با پیاز داغ

 

پوره سیب زمینی با پیاز داغ به عنوان شام ساده

 

طریقه آماده کردن پوره سیب زمینی با پیاز داغ به عنوان یک شام ساده بسیار راحت است. این غذا که در لیست غذاهای سبک برای شام قرار دارد، با مواد اولیه ساده‌ای درست می‌شود. جهت خواندن طریقه درست کردن این پوره سیب زمینی و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن می‌توانید به مقاله طرز تهیه پوره سیب زمینی با پیاز داغ مراجعه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه 17 غذا با تن ماهی سریع و خوشمزه + فیلم

 

 

۹- ساندویچ بروشتا ایتالیایی

 

ساندویچ بروشتا ایتالیایی برای شام ساده

 

در لیست غذاهای سبک برای شام ساندویچ‌های سبک جایگاه ویژه‌ای دارند. بروشتا یا بروسکتا (Bruschetta) یک فست فود معروف ایتالیایی است که در لیست غذاهای سبک برای شام قرار دارد. موادی که در دستور تهیه اصلی ساندویچ بروشتا استفاده می‌شوند، بسیار متنوع هستند و می‌توان آن را بنا به سلیقه و مواد در دسترس تهیه کرد.

 

پیشنهاد می‌شود حتماً مقاله طرز تهیه ساندویچ بروشتا ایتالیایی را بخوانید و طریقه درست کردن این شام سبک را یاد بگیرید.

 

 

۱۰- کتلت هویج با گوشت و بدون گوشت

 

کتلت هویج با گوشت و بدون گوشت به عنوان شام ساده

 

هویج از جمله سبزیجات خوشمزه‌ای است که تقریباً در تمام فصول سال در دسترس قرار دارد و بسیار مفید است. شما می‌توانید با استفاده از هویج یک شام سبک و خوشمزه آماده کنید.

کتلت هویج به دو صورت یا گوشت و بدون گوشت تهیه می‌شود. جهت خواندن طرز تهیه کتلت هویج خوشمزه به هر ۲ روش با گوشت و بدون گوشت می‌توانید به مقاله طرز تهیه کتلت هویج مراجعه کنید.

 

 

۱۱- کتلت بادمجان با گوشت و بدون گوشت

 

کتلت بادمجان با گوشت و بدون گوشت از غذای سبک برای شام

 

کتلت یکی از محبوب‌ترین غذاهای سبک برای شام است که شما می‌توانید آن را بدون گوشت نیز تهیه کنید. استفاده از بادمجان در دستور تهیه این شام سبک موجب شده تا این غذا فوق‌العاده خوشمزه و زودهضم باشد.

 

جهت خواندن طرز تهیه و فوت و فن‌های درست کردن کتلت بادمجان با مرغ و یا بدون گوشت و با سیب زمینی در فر و ماهیتابه می‌توانید به مقاله طرز تهیه کتلت بادمجان مراجعه کنید.

 

 

۱۲- فینگر فود سوسیس

 

فینگر فود سوسیس از غذاهای سبک برای شام

 

فینگر فودها به دلیل حجم کوچکی که دارند معمولاً برای وعده شام سبک بسیار مناسب هستند. فینگر فود سوسیس یک شام سبک برای زمان‌هایی است که دوست دارید کمی شیک‌تر شام‌تان را سرو کنید. مقاله طرز تهیه فینگر فود سوسیس را بخوانید و از طعم این شام سبک لذت ببرید.

 

 

۱۳- سوپ گوجه فرنگی

 

سوپ گوجه فرنگی یک شام سبک

 

معمولاً سوپ گوجه فرنگی یکی از پرطرفدارترین انواع سوپ است که برای تهیه آن از گوجه فرنگی میکس شده فراوان استفاده می‌شود. دستور پخت‌های مختلفی برای درست کردن سوپ گوجه فرنگی در مجله‌ها و سایت‌های آشپزی و حتی کشورهای مختلف به عنوان شام سبک وجود دارد. برای درست کردن سوپ گوجه فرنگی با شیر و خامه ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و با مقداری کره تفت دهید تا سبک شود. برای خواندن ادامه طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی مقاله طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی را مطالعه کنید.

 

 

۱۴- خوراک ماش

 

خوراک ماش یک شام سبک

 

خوراک ماش یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و مفید است که در لیست انواع شام سبک قرار دارد. ماش سرشار از مواد مغذی گیاهی، پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان است و در نتیجه یک غذای زود هضم برای شام است. پیشنهاد می‌شود مقاله طرز تهیه خوراک ماش را بخوانید و با طریقه درست کردن این شام سبک که با نان سرو می‌شود آشنا شوید.

 

 

۱۵- خوراک کدو سبز

 

خوراک کدو سبز یک شام سبک

 

کدو سبز در دسته مفیدترین انواع سبزیجات قرار دارد و بهترین گزینه برای درست کردن انواع غذاهای سبک برای شام است. کدو به زمان پخت کوتاهی نیاز دارد و غذاهایی هم که با آن می‌توانید درست کنید، بسیار متنوع و سبک و زودهضم  هستند. در مرحله اول کدوها را بشویید و در قطعات ۱ سانتی متری، به صورت مکعبی خرد کنید.

 

پیازها و سیب زمینی ها را هم نگینی خرد کنید. سیرها را پوست بگیرید و خیلی ریز خرد یا له کنید. جهت خواندن ادامه طرز تهیه این خوراک خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه خوراک کدو سبز مراجعه کنید.

 

 

۱۶- سالاد نودل

 

سالاد نودل یک غذای سبک

 

نودل یک غذای ساده و در عین حال لذیذ و خوشمزه است که شباهت زیادی به ماکارونی دارد؛ اما بافت آن بسیار لطیف‌تر است و به صورت نیمه آماده به فروش می‌رسد و برای تهیه یک شام سبک مناسب‌تر است. سالاد نودل در ترکیب با انواع سبزیجات یک گزینه مناسب برای افرادی است که به دنبال غذاهای سبک برای شام هستند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه سالاد نودل را بخوانید و فوت و فن تهیه سالاد نودل را یاد بگیرید.

 

 

۱۷- کوکو کدو حلوایی

 

کوکو کدو حلوایی برای شام سبک

 

شاید برایتان جالب باشد اما شما می‌توانید با کدو حلوایی نیز یک شام سبک و خوشمزه آماده کنید. برای تهیه این کدو باید از ترکیب کدو حلوایی و سیب زمینی میکس شده استفاده کنید. جهت خواندن ادامه طرز تهیه این کوکوی خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه کوکو کدو حلوایی با سیب زمینی مراجعه کنید.

 

 

۱۸- نرگسی اسفناج

 

طرز تهیه نرگسی اسفناج برای شام سبک

 

نرگسی اسفناج یا همان املت اسفناج یکی از قدیمی‌ترین، مقوی‌ترین و ساده‌ترین غذاهای ایرانی است که شما می‌توانید آن را به عنوان شام سبک نیز میل کنید. برای درست کردن نرگسی اسفناج می‌توانید از پنیر پیتزا هم استفاده کنید.

 

در مرحله اول برای پخت اسفناج‌ها آن‌ها را در یک قابلمه بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا روی شعله ملایم گاز به مدت ۱۵ دقیقه بخارپز شوند. برای خواند ادامه مقاله طرز تهیه نرگسی اسفناج روی لینک کلیک کنید و طریقه درست کردن این شام ساده را یاد بگیرید.

 

 

۱۹- فته بادمجان

 

فته بادمجان برای شام

 

فته بادمجان در واقع یک پیش غذایی عربی با اصالت مصری و لبنانی است که برای افرادی که به دنبال غذاهای سبک برای شام هستند، گزینه ایده‌آلی است. مواد اصلی فته را، نان، نخود و بادمجان خرد شده و در لایه آخر، ماست و سس مخصوص تشکیل می‌دهند، اما می‌توان از آجیل و ادویه‌های دیگر هم در تهیه آن استفاده کرد.

حتما بخوانید  ۱۳ کاربرد ماست در آشپزی حرفه ای کشورهای مختلف دنیا

 

از همین رو فته بادمجان به عنوان یک شام سبک سرو می‌شود. در جهت خواندن دستور تهیه این غذای خوشمزه به مقاله طرز تهیه فته بادمجان مراجعه کنید.

 

 

۲۰- کوکو سویا و سیب زمینی

 

کوکو سویا و سیب زمینی

 

کوکو یکی از رایج‌ترین انواع شام در میان ما ایرانی‌ها است. کوکو و کتلت یک تفاوت محسوس با هم دارند. در تهیه کتلت از گوشت و برای درست کردن کوکو معمولاً از مواد گیاهی استفاده می‌شود و از همین و در دسته غذاهای سبک برای شام قرار دارد. کوکو را می‌توانید با سیب زمینی خام و پخته درست کنید. برای خواندن دستور پخت این کوکوی لذیذ در ادامه مقاله طرز تهیه کوکو سویا و سیب زمینی را بخوانید.

 

 

۲۱- کوکوی نخود فرنگی

 

کوکوی نخود فرنگی برای شام سبک

 

کوکوی نخود فرنگی، یکی از انواع غذا با نخود فرنگی و از انواع کوکوهای محبوب محلی است که اصلیت گیلانی دارد و در دسته غذاهای ساده برای شام نونی قرار می‌گیرد. این شام سبک به‌ خاطر طعم خوب و روش تهیه آسان، محبوبیت و طرفدار زیادی دارد. پیشنهاد می‌کنیم حتماً مقاله طرز تهیه کوکوی نخود فرنگی را بخوانید و طعم این شام ساده و سبک را امتحان کنید.

 

 

۲۲- کراکت بادمجان و سیب زمینی

 

کراکت بادمجان و سیب زمینی از غذاهای سبک برای شام

 

کراکت بادمجان از جمله غذاهای خوشمزه و پرطرفدار و البته ساده با بادمجان است. کراکت بادمجان در عرض ۳۰ دقیقه تهیه می‌شود و از غذاهای سبک برای شام است. بد نیست بدانید کراکت بادمجان و سیب زمینی و کراکت مرغ و بادمجان جمله غذاهای خیابانی محبوب در ایتالیا هستند.

 

جهت خواندن طرز تهیه این کراکت بادمجان خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه کراکت بادمجان سیب زمینی مراجعه کنید.

 

 

 

۲۳- یتیمچه با سیب زمینی و بادمجان

 

یتیمچه با سیب زمینی و بادمجان برای شام

 

یتیمچه از آن دسته غذاهای سبک برای شام است که برخلاف اسمش غذایی بسیار سالم و مقوی است. یک غذای سریع و مقوی برای یک وعده شام سبک که در شهرهای مختلف ایران آن را با جزییات متفاوت با گوشت یا بدون گوشت درست می‌کنند.

 

برای اینکه بدانید غذای یتیمچه را در شهرهای مختلف ایران به چه روشی درست می‌کنند پیشنهاد می‌شود مقاله طرز تهیه یتیمچه را بخوانید.

 

 

۲۴- سوپ قارچ

 

سوپ قارچ از غذاهای سبک برای شام

 

سوپ قارچ یکی از محبوب‌ترین پیش غذاهایی است که هم کودکان و هم بزرگسالان به آن روی خوش نشان می‌دهند. حتی برخی افراد آن را به عنوان یک غذای سالم و سبک برای شام ترجیح می‌دهند. پیشنهاد می‌شود حتماً مقاله طرز تهیه سوپ قارچ را بخوانید و با فوت و فن‌های این سوپ که در دسته غذاهای سبک برای شام قرار دارد آشنا شوید.

 

در این مقاله هم به طرز تهیه سوپ قارچ برای بزرگسالان و هم روش پخت سوپ قارچ برای کودکان اشاره شده است.

 

 

۲۵- خوراک لوبیا چیتی

 

خوراک لوبیا چیتی از غذاهای سبک برای شام

 

خوراک لوبیا چیتی از غذاهای سبک برای شام است که با پیاز داغ و رب گوجه فرنگی یکی از انواع غذاهای نونی و ساده و اتفاقاً مقوی و گیاهی است. خوراک لوبیا چیتی یک ایده مناسب برای شام سبک زمستانی و تابستانی و حتی یک صبحانه خوشمزه انگلیسی است که کوچک و بزرگ دست رد به سینه آن نمی‌زند. پیشنهاد می‌شود طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی را حتماً بخوانید.

 

۲۶- غذاهای سبک برای شام تابستان

 

طرز تهیه 60 مدل شام سبک تابستانی + فیلم

 

شام سبک تابستانی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ برای تهیه غذاهای تابستانی در حالت کلی هم ترجیحا غذاهایی اولویت دارند که در آنها از ادویه، روغن یا پروتئین حیوانی کمتری استفاده شده است و به اصطلاح، سبک هستند.

این غذاها به خاطر زودهضم بودند،‌ گرمای زیادی را در بدن ایجاد نمی‌کنند و برای تابستان مناسب‌تر هستند. حالا وقتی پای شام در میان باشد، غذاهایی که کالری و چربی کمتری دارند به لیست اضافه می‌شوند. برای مطالعه طرز تهیه انواع شام سبک تابستانی به همراه فیلم آموزش تهیه این غذاهای سبک و خنک برای شام تابستان روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

 

چرا باید شام را سبک بخوریم؟

 

خوردن یک شام سبک در شب موجب می‌شود تا یک خواب راحت و پر از آرامش را تجربه کنید. از طرف دیگر مصرف غذاهای سبک برای شام از چاقی و اضافه وزن جلوگیری می‌کند و از همین رو همیشه انتخاب بهتری نسبت به غذاهای پرکالری و چرب است. پیشنهاد می‌شود انواع شام سبک پیشنهاد شده در این مقاله را تست کنید و در کنار خانواده از مزه جذاب آن‌ها لذت ببرید.

 

 

سوالات متداول

 

 

۱- شام سبک و راحت چی درست کنم؟

 

از بهترین غذاهای سبک برای شام می‌توان به کوکو، سوپ، خوراک کدو سبز، خوراک ماش و سالاد نودل اشاره کرد.

 

 

۲- آیا دونات سبزیجات در دسته غذاهای سبک برای شام قرار دارد؟

 

بله از آنجایی که پخت دونات سبزیجات در فر انجام می‌شود، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه به عنوان شام سبک محسوب می‌شود.

 

 

۳- شام سبک برای مهمانی چی درست کنم؟

 

از سوپ قارچ گرفته تا انواع اسنک، کراکت بادمجان، کتلت و کوکو جزو شام سبک برای مهمانی محسوب می‌شوند.

 

 

۴- شام سبک بدون روغن چی درست کنم؟

 

برای درست کردن شام سبک بدون روغن می‌توانید خوراک‌هایی مثل  پوره سیب زمینی، چوربا یا لوبیا چیتی را بدون روغن درست کنید و پیازداغ را به جای سرخ کردن بخارپز کنید. غذایی مثل سالاد لوبیا چیتی هم که یک شام سبک بدون روغن است.

 

کالابرگ الکترونیک