طرز تهیه پیاز داغ مجلسی به ۲ روش چیپسی و کاراملی

طرز تهیه پیاز داغ مجلسی به ۲ روش چیپسی و کاراملی


2 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پیاز داغ مجلسی

طرز تهیه پیاز داغ مجلسی در نگاه اول شاید پیش و پا افتاده به نظر برسد. اما در آشپزی تهیه پیاز داغ مجلسی هم فوت و فن دارد. اولین قدم برای تهیه هر نوع غذای ایرانی، درست کردن پیاز داغ است تا جایی که این موضوع به یک اصطلاح مشهور هم تبدیل شده است. پیاز داغ خوب می‌تواند بوی ناخوشایند مرغ و گوشت را بگیرد و به آب خورشت‌ها و خوراک‌ها غلظت و قوام بدهد. به همین دلیل ما در  مجله کوروش   ۲ طرز تهیه پیاز داغ مجلسی به صورت پیاز داغ کاراملی و عسلی و پیاز چیپسی را با تمام نکات آن به شما می‌گوییم.

 

پیاز داغ فقط برای گرفتن بوی زُخم یا زُهم مواد غذایی نیست. وجود پیاز داغ در غذاهایی همچون کوفته تبریزی، رشته پلو، کلم پلو و خوراک ماهیچه و انواع آش به خصوص آش رشته و آش شله قلمکار بخش مهمی از غذاست. خیلی از غذاهای ایرانی بدون پیاز داغ طعم واقعی خود را از دست می‌دهند. ریختن پیاز داغ چیپسی روی آش نیز یک سنت قدیمی محسوب می‌شود.

البته استفاده از پیاز داغ تنها محدود به آشپزی ایرانی نیست. پیاز کاراملی در بسیاری از غذاهای اروپایی مانند سوپ پیاز فرانسوی، ساندویچ همبرگر مک دونالد و خوراک زبان گاو استفاده می‌شود.

 

طرز تهیه پیاز داغ

 

طرز تهیه پیاز داغ مجلسی (پیاز داغ چیپسی)

 

مواد لازم در طرز تهیه پیاز داغ مجلسی

 

پیاز

روغن

زردچوبه

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش شله قلمکار

 

 

مرحله اول

 

پیاز‌ها را بشویید و پوست بگیرید. بسته به تازگی پیاز، ممکن است لازم باشد یک یا دو لایه رویی را جدا کنید. پیاز را از وسط دو نیم کنید. هر نیمه را به خلال‌هایی با ضخامت تقریبا نیم سانتی‌متر خرد کنید. نکته‌ای که در این مرحله باید به آن توجه داشته باشید جهت برش زدن است. پیاز را در جهت خطوطی که روی آن وجود دارد خلال کنید. اگر برش‌های شما عمود بر خط‌‌ها باشند آب پیاز خارج شده و طعم آن از دست می‌رود. سعی کنید ضخامت و اندازه خلال‌ها یکسان باشد تا پخت آنها یکسان انجام شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه 7 مدل آبمیوه بهاری ترکیبی و ساده کافی شاپی

 

 

مرحله دوم

 

قابلمه‌ای را از آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. پس از جوشیدن خلال‌های پیاز را در آن بریزید. تقریبا ۱۰ زمان لازم است تا پیازها بپزند. آنها را آبکش کرده و روی دستمالی تمیز پخش کنید تا آبشان کاملا کشیده شود.

 

طرز تهیه پیاز داغ کاراملی و عسلی

 

مرحله سوم

 

با توجه به مقدار پیاز‌ها، در تابه‌ای روغن ریخته و روی حرارت قرار دهید. اگر مقدار پیازها زیاد است آن را در چند مرحله سرخ کنید. برای درست کردن پیاز داغ چیپسی مقدار روغن باید به اندازه‌ای باشد که پیاز‌ها را کاملا بپوشاند. اگر پیاز را زیاد هم بزنید له می‌شود. پس فقط هر از گاهی آن را به آرامی هم بزنید تا همه طرف آن یکسان سرخ شود.

 

پس از چند دقیقه کمی زردچوبه نیز به پیاز‌ اضافه کنید تا رنگ بهتری بگیرند. بهتر است زردچوبه را زود نریزید تا در اثر حرارت نسوزد. پس از آنکه پیازها به اندازه مطلوب سرخ شدند آنها را با کفگیر از روغن بگیرید. برای گرفتن روغن اضافی پیاز داغ آن ر روی دستمال آشپزخانه بچینید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش رشته

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

طرز تهیه پیاز داغ کاراملی و عسلی

 

مواد لازم در طرز تهیه پیاز داغ کاراملی

 

پیاز

روغن زیتون

کره

نمک

 

 

مرحله اول

 

همانطور که در بالا گفته شد، پیازها را پوست کنده و خلال کنید. روغن زیتون و کره را در تابه ریخته و روی شعله ملایم قرار دهید تا گرم شود. برای تهیه پیاز کارملی و علسی لازم نیست روغن زیادی مصرف کنید. استفاده از کره طعم فوق‌العاده به پیاز کاراملایز شده شما می‌بخشد. راز داشتن پیاز کاراملی با کیفیت صبر است. در تهیه این مدل پیاز داغ نباید عجله داشته باشید یا پیازها را مدام هم بزنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه فرنی در مایکروفر با آرد برنج یا شیر خشک در ۱۰ دقیقه

 

پس از داغ شدن روغن خلال‌های پیاز را در روغن بریزید و کمی هم بزنید تا همه خلال‌ها به روغن آغشته شوند. اجازه دهید پیازها برای مدت ۱۰ دقیقه به آرامی بپزند. سپس کمی نمک به آن اضافه کنید. اگر برای تهیه سس یا غذای خاصی به پیاز داغ شیرین نیاز دارید در این مرحله کمی شکر نیز به آن اضافه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ پیاز فرانسوی

 

 

مرحله دوم

 

حرارت را کم کنید تا پیازها برای ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به آرامی کاراملی شوند. یک یا دوبار در این مدت آنها را هم بزنید تا همه پیازها طلایی شوند. در این مدت اگر احساس نیاز کردید، کمی روغن به آن اضافه کنید. وقتی رنگ پیازها شروع به تغییر کرد دفعات هم زدن را افزایش دهید.

 

 

پیاز داغ خوب چطور تهیه می شود

 

چطور پیازداغ چیپسی درست کنیم

 

درباره کیفیت پیاز داغ موارد مختلفی وجود دارد. یکی از این موارد تازه بودن و یخ نزده بودن پیاز است. اگر شما از پیازی استفاده کنید که در سردخانه نگهداری شده است، قطعا طعم عطر پیاز داغی که از پیاز تازه تهیه می‌شود را نخواهید داشت.

نکته مهم دیگری که در تهیه پیاز داغ مهم است داشتن صبر و حوصله است تا این طعم دهنده ی غذای خوشمزه آرام آرام آماده شود. برای غذاهای مختلف ممکن است میزان سرخ کردن پیاز ها متفاوت باشد اما معمولا وقتی خلال های پیاز به رنگ طلایی درآمدند دیگر پیاز داغ شما آماده است.

 

 

کالابرگ الکترونیک