طرز تهیه ۴۰ غذای عید نوروز شهرهای مختلف + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه ۴۰ غذای عید نوروز شهرهای مختلف + فیلم آموزش تهیه


17 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
شب سال تحویل چی درست کنیم؟

برای شام عید چی درست کنم؟ از دیرباز غذاهای شام عید نوروز در شهرهای مختلف ایران هر کدام پیشینه‌ای دور و بعضا فلسفه‌ای جالب داشته‌اند. در واقع یکی از مهم‌ترین رسم‌های عید نوروز، رسم غذای شب عید است. هرچند برخی از این غذاها در کل استان‌های کشور برای شام شب عید طبخ می‌شوند ولی در برخی شهرها این غذاها متفاوت است و ریشه در فرهنگ آن‌‌ها دارد. همچنین معمولا در این غذاها از سبزیجات و مواد غذایی بومی آن منطقه استفاده می‌شود. ما در این مقاله از سرویس آشپزی به معرفی و آموزش طرز تهیه غذاهای مخصوص شب عید در شهرهای مختلف به همراه فیلم آموزش تهیه این غذاهای نوروز پرداخته‌ایم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

شام شب عید در شهرهای مختلف ایران

 

اگر بخواهید به فهرست غذاهای شب عید در استان‌های مختلف نگاهی بیندازید، با غذاهای خوشمزه و سنتی زیادی مواجه خواهید شد که هر کدام از آن‌ها ریشه در فرهنگ مردم همان منطقه دارند. در مجله آشپری کوروش، به آموزش دستور پخت غذاهایی پرداخته‌ایم که به عنوان شام شب عید و غذای روز سیزده به در تهیه می‌شوند.

 

این غذاها معمولا در مناسبت‌های مختلف و حتی برای شام یا ناهار انواع عیدها و مجالس هم در آن مناطق طبخ می‌شوند. شما هم می‌توانید امسال غذا برای عید نوروز را از لیستی که در ادامه برایتان آورده‌ایم، انتخاب کنید. غذاهای شب عید از جمله محبوب‌ترین غذاهای هر شهر هستند و درست کردن آن‌ها، حتی اگر آن غذا متعلق به شهر محل سکونت‌ خودتان نباشد، حال و هوای تازه‌ای به این شب باستانی ایرانی می‌دهد.

 

 

غذاهای مخصوص شب عید در شیراز

 

غذاهای مخصوص شب عید در شیراز جزو قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین غذاهای شیرازی هستند

 

غذاهای مخصوص شب عید در شیراز جزو قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین غذاهای شیرازی هستند. غذاهای سنتی شیراز کم نیستند و اهالی این شهر، از این لیست بلند بالا یکی را انتخاب و برای شب عید تهیه می‌کنند. ضمنا معمولا برنج از قدیم پای ثابت غذای شب عید به حساب می‌آمده است و آن را نمادی از برکت می‌دانسته‌اند.

 

به همین خاطر هم مردم در زمان‌های گذشته با هر میزان وسع مالی سعی می‌کردند انواع پلو را به عنوان غذای اصلی شب عید در شیراز تهیه کنند. شیرازی‌ها برای کل ایام عید غذاهای متعددی می‌پزند. بعضی از این غذاها معروف‌تر و برخی کمتر شناخته شده‌اند و اهالی این شهر آن را می‌شناسند.

 

ما در مقاله غذاهای مخصوص شب عید در شیراز  ۵ غذای محبوب عید در این شهر را به شما معرفی کرده و طرز تهیه آن‌ها را به صورت مرحله به مرحله آورد‌ه‌ایم.

 

 

غذای مخصوص شب عید در همدان

 

طرز تهیه رشته پلو همدانی برای شب عید

 

آشنایی با غذای مخصوص شب عید در همدان می‌تواند همانند تاریخ ۳ هزار ساله این شهر برای خیلی از ما جذابیت ویژه‌ای داشته باشد. همدانی‌ها همانند اهالی بسیاری از شهرهای ایران در عید نوروز با انواع غذاهای سنتی و مخصوص به پیشواز سال نو می‌روند و معتقد هستند که خوردن برخی خوراکی‌ها و غذاها در این شب می‌تواند شیرینی روز اول عید را به کام خانواده‌شان دو چندان کند.

حتما بخوانید  ۷ مرحله تمیز کردن و برق انداختن شیشه پنجره ساده و دوجداره

 

اما غذای معروف همدان برای شام شب عید نوروز چیست؟ مهم‌ترین غذاهای سنتی همدان در ایام نوروز چه غذاهایی هستند؟ در مقاله غذای مخصوص شب عید در همدان می‌توانید با ۶ غذای سنتی همدان در شب عید  آشنا شوید.

 

 

غذای مخصوص شب عید در مازندران

 

ته چین مازندرانی با گوشت و چغندر

 

مازندرانی‌ها به تنوع در آشپزی شهرت دارند و علاوه بر غذاهای دریایی، علاقه خاصی به درست کردن غذاهای با طعم ترش یا ملس دارند. درست است که شمالی‌ها فهرست بلند بالایی از غذاهای دریایی دارند یا معمولا به غذاهایی با طعم ترش و ملس روی خوش نشان می‌دهند اما برای شام شب عید نوروز، تهیه برخی غذاهای سنتی و اصیل در این منطقه متداول‌تر است.

 

جزو جدا نشدنی غذاهای شب عید در مازندران، برنج و گوشت است. شما هم می‌توانید برای مشاهده غذاهای مخصوص شب عید در مازندران روی لینک مقاله بزنید و با نحوه پخت و طرز تهیه ۳ غذای مازندرانی برای این شب آشنا شوید.

 

 

غذای مخصوص شب عید در گیلان

 

گیلانی‌ها برای شب عید عموما غذاهای سنتی گیلان را درست می‌کنند.

 

گیلانی‌ها برای شب عید عموما غذاهای سنتی گیلان را درست می‌کنند. از معروف‌ترین غذاهای گیلانی‌ها برای شام شب عید کوکو اشپل، ماهی سفید شکم پر و ترش تره است. البته چند غذای مجلسی گیلانی هم برای غذای شب عید طبخ می‌شود.

 

معمولا در غذاهای گیلانی از غذاهای دریایی، برنج و سبزیجات محلی استفاده می‌شود. گیلانی‌ها هم مثل دیگر شهرها برای شب عید تنها به پختن یک غذا اکتفا نمی‌کنند و سعی می‌کنند در این شب غذاهای متنوعی را به عنوان غذای اصلی طبخ کنند. در مقاله غذای مخصوص شب عید در گیلان، با ۷ غذای شب عید در این شهر به همراه فیلم طرز تهیه این غذاها و آموزش مرحله به مرحله پخت غذاهای سنتی گیلان آشنا شوید.

 

فیلم آموزش طرز تهیه خورش فسنجان را تماشا کنید:

 

 

 

غذای شب عید در چهارمحال و بختیاری

 

طرز تهیه گردو پلو مرغ برای شام عید

 

مردم چهارمحال و بختیاری همانند سایر شهرها برای عید نوروز غذاهای مخصوصی دارند و با انواع غذاهای لذیذ و خوشمزه سفره‌ شام شب سال تحویل را مزین می‌کنند. مردم این شهر برای شب عید، شام مفصلی تدارک می‌بینند و در کنار پیش غذاها و دسرهای شب عید، دورهمی‌ مخصوص این شب را باشکوه‌تر از دیگر شب‌ها برگزار می‌کنند.

 

کوفته محلی، گردو پلو، سبزی پلو با ماهی، قلیه ماهی، خورشت قیمه و قورمه سبزی جزو غذاهای محبوب در مهمانی‌های عید است. در مقاله غذای شب عید چهارمحال و بختیاری می‌توانید با طرز تهیه ۶ غذای محبوب عید چهارمحال و بختیاری و شهرکرد آشنا شوید. در ضمن فیلم طرز تهیه این غذاها را هم برای شما آماده کرده‌ایم.

 

 

غذای مخصوص شب عید در آذربایجان

 

غذای شب عید نوروز در تبریز

 

غذاهای مخصوص شب عید در آذربایجان عموما جزو غذاهای سنتی این منطقه و از جمله خوش‌طعم‌ترین و لذیذترین انواع غذاهای ایرانی هستند. اهالی آذربایجان طبق رسومات شب عید در سراسر کشور با غذاهای مخصوص شب سال تحویل به پیشواز سال نو می‌روند.

حتما بخوانید  طرز تهیه آغوز کنا (کناک) | شیرینی سنتی مازندران برای عید نوروز

 

اما می‌دانید معروف‌ترین غذای شب عید در آذربایجان چیست؟ آذری زبان‌ها، غذاهای خوشمزه و متفاوتی برای شب عید می‌پزند و هر کدام فلسفه خود دارد. مثلا دلمه، محبوب‌ترین غذای شب عید در آذربایجان است و قدیمی‌های این منطقه بر این باور بودند که هر کس در شب عید دلمه بخورد، در سال جدید به تمام آرزوهای خود می‌رسد.

 

در مقاله غذای مخصوص شب عید در آذربایجان با ۱۰ غذای محبوب از شهرهای تبریز تا ارومیه به همراه فیلم طرز تهیه این غذاها آشنا شوید.

 

 

فیلم آموزش تهیه دلمه برگ را تماشا کنید:

 

 

غذای مخصوص شب عید در کرمانشاه

 

خورش خلال از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین غذاهای شب عید نوروز در کرمانشا

 

غذاهای مخصوص شب عید در کرمانشاه معمولاً چند غذای سنتی و فوق‌العاده خوشمزه است که طرفداران زیادی در میان مردم دارد. اگر چه دنده کباب مشهورترین غذای کرمانشاه است اما آیا می‌دانید خوشمزه‌ترین غذای سنتی کرمانشاه در شب سال تحویل و روز عید چیست؟

 

غذاهای کرمانشاهی طعم بسیار لذیذی دارند و ترکیب روغن کرمانشاهی با برنج طعم غذاهای این شهر را خوشمزه‌تر می‌کند. انتخاب خوشمزه‌ترین غذای سنتی کرمانشاه از میان تنوع گسترده غذاهای این شهر کار ساده‌ای نیست. رشته پلو و خورش خلال از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین غذاهای شب عید نوروز در کرمانشاه هستند.

 

در مقاله غذاهای مخصوص شب عید در کرمانشاه می‌توانید با لیست ۷ غذا از معروف‌ترین غذاهای شب عید در این شهر آشنا شوید.

 

 

غذای مخصوص شب عید در اراک

 

رشته پلو شام شب عید برای اراک

 

غذاهای عید در شهر اراک کم نیستند. اراکی‌ها برای هر غذایی که برای شب عید می‌پزند، فلسفه خاصی دارند. در میان غذاهای اراکی محبوب در این شهر برای شب عید، رشته پلو، شفته اراکی، آبگوشت دوغ‌دار و … از معروف‌ترین‌ها هستند.

 

جالب است بدانید فلسفه رشته پلو شب عید در اراک نیز درست مثل دیگر شهرها به دست گرفتن بهتر کنترل امور زندگی است. قدیمی‌های اراک نیز بر این باور بودند که با خوردن رشته پلو در شب تحویل سال می‌توانند در سال جدید رشته امور را به دست بگیرند و شرایط بهتری را برای خود رقم بزنند. در مقاله طرز تهیه غذای شب عید در اراک می‌توانید با لیست ۷ غذای محبوب شب عید نوروز و طرز تهیه آن‌‌ها به صورت مرحله به مرحله آشنا شوید.

 

 

سوالات متداول

 

برای عید چی درست کنم؟

 

برای شام عید نوروز، در شهرهای مختلف غذاهای متفاوت مناسب با سلیقه و طبع هر شهر تهیه می‌شود که در آن‌ها معمولا از مواد غذایی اصلی بومی شهر مورد نظر استفاده می‌شود. از میان لیست بلند بالای غذاهای شهرهای مختلف می‌توانید یک یا چند غذا را بنا به سلیقه خود برای غذای شب عید نوروز بپزید.

 

شام شب عید در شهرهای مختلف چیست؟

 

هرچند سبزی پلو با ماهی به عنوان اصلی‌ترین غذای شب عید در شهرهای مختلف شناخته می‌شود ولی هر شهر و استان در کشور، غذاهای مخصوص به خود را دارد که از میان آن‌ها می‌توان به کلم پلو شیرازی، شفته اراکی، دلمه، دنده کباب، کوکو سبزی و … به عنوان مشهورترین غذاهای شب سال تحویل عید نوروز اشاره کرد.

 

 

کالابرگ الکترونیک