۱۴ نکته مهم رژیم تابستانی برای جلوگیری از سرطان پوست

۱۴ نکته مهم رژیم تابستانی برای جلوگیری از سرطان پوست


4 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رژيم برای جلوگیری از سرطان

رژیم تابستانی برای جلوگیری از سرطان پوست وجود دارد؟ آیا غذاهایی وجود دارند که با مصرف آن‌ها بتوانیم از سرطان پوست جلوگیری کنیم؟ مطالعات پزشکی متعدد نشان می‌دهند که غذاهای حاوی ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های خاص ممکن است به پیشگیری از سرطان پوست کمک کنند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی رژیم تابستانی برای جلوگیری از سرطان پوست می‌پردازیم.

 

 

جو دو سر برای صبحانه

 

جو دو سر برای صبحانه

 

همین ابتدا بگوییم که اگر می‌خواهید یک رژیم تابستانی برای جلوگیری از سرطان پوست داشته باشید، در اولین قدم باید خوردن نان شیرینی، نان تست، کروسان، کلوچه و دیگر مواد غذایی را که کربوهیدرات زیادی دارند، کنار بگذارید. از آن جایی که این غذاها شاخص گلیسمی بالایی دارند، به سرعت پس از هضم شدن، قند خون را بالا می‌برند.

در کل غذاهای با شاخص گلیسمی بالا، برای پوست مناسب نیستند. این غذاها ترشح هورمون انسولین را زیاد می‌کنند و التهاب را افزایش می‌دهند. در نتیجه مصرف آن‌ها به ایجاد اختلالات پوستی و از همه مهم‌تر، سرطان و در حالت خفیف، جوش و آکنه منجر می‌شود. «جو دو سر» یکی از گزینه‌های عالی برای قرار گرفتن در رژیم تابستانی برای جلوگیری از سرطان پوست است و می‌تواند مثل یک سد، در مقابل این اختلالات بایستد.

 

در وعده صبحانه ماست بخورید

 

نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است که در ترکیب میکروبیوم پوست، تعادل بین باکتری‌های خوب و باکتری‌های بد می‌تواند از سرطان پوست جلوگیری کند. در این تحقیق، پژوهشگران متوجه شدند که یک سویه منحصر به فرد از باکتری‌های پوست، نوعی ماده شیمیایی تولید می‌کنند که چندین نوع سلول سرطانی را از بین می‌برد.

از آنجایی که میکروبیوم پوست ما با میکروبیوم روده شباهت دارد، مصرف پروبیوتیک‌ها که به طور طبیعی در ماست ساده یافت می‌شود، برای پوست هم توصیه می‌شود. برخی از این پروبیوتیک‌ها از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراءبنفش محافظت می‌کنند، و برخی دیگر آسیب‌هایی را که پوست قبلا با اشعه خورشید دیده‌ است، از بین می‌برند. در این موارد می‌توانید میوه تازه را به ماست یونانی اضافه کنید و یک وعده صبحانه سالم و لذیذ داشته باشید.

 

چای و قهوه بنوشید

 

اگر هر روز از خوردن یک یا دو فنجان چای یا قهوه لذت می‌برید، ممکن است همراه با آن، برخی آنتی اکسیدان‌های ضد سرطان را هم به بدنتان وارد کنید. چای سبز و سیاه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که از رشد پروتئین‌های لازم برای تشکیل سرطان، جلوگیری می‌‌کنند.

نتایج مطالعات نشان داده‌اند افرادی که روزانه بین یک تا سه فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند، ۱۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به ملانوم (سرطان پوستی) هستند و نوشیدن چهار فنجان یا بیشتر از قهوه، بدن را ۲۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به ملانوم قرار می‌دهد. البته توجه داشته باشید که در مصرف چای و قهوه هم زیاده‌روی نکنید چون جزو خوراکی‌های مضر برای تابستان به خصوص در مورد ابتلا به عارضه گرمازدگی و کم آبی بدن محسوب می‌شوند.

 

برای ناهار از گیاهان و سبزیجات در غذا استفاده کنید

 

حتما بخوانید  16 خوراکی ضروری در برنامه غذایی برای عضله سازی

برای ناهار از گیاهان و سبزیجات در غذا استفاده کنید

 

اگر از رژیم غذایی فعلی‌تان خسته شده‌اید، وقت آن رسیده است که با یک تیر دو نشان بزنید و برخی مواد غذایی را برای جلوگیری از سرطان، به رژیم‌تان اضافه کنید. با افزودن برخی گیاهان و ادویه‌ها به رژیم غذایی خود، می‌توانید مصرف آنتی‌اکسیدان را افزایش دهید و به مبارزه با سرطان پوست و رادیکال‌های ایجاد کننده سرطان پوست یا ملانوم کمک کنید.

یک سالاد با سبزی‌هایی که برگ‌های تیره دارند یک گزینه عالی برای ناهار است. این سبزیجات حاوی ویتامین آ و ث هستند و پوست را در برابر آسیب محافظت یا به ترمیم آن کمک می‌کنند.

 

گوجه فرنگی بخورید

 

اگر بخواهیم یک ماده غذایی معرفی کنیم که بتواند خطر ابتلا به سرطان پوست را به نصف کاهش دهد، «گوجه فرنگی» است. از خواص گوجه فرنگی این است که سرشار از لیکوپن فیتوشیمیایی است که به آنها رنگ قرمز می‌دهد. لیکوپن خواص آنتی اکسیدانی قدرتمندی دارد و می‌تواند از پوست محافظت کند.

یک مطالعه در بریتانیا نشان داد افرادی که به مدت ۱۲ هفته، در رژیم غذایی خود از سس یا رب گوجه فرنگی استفاده کرده بودند، در مقابل آفتاب سوختگی مقاومت بیشتری داشتند. همچنین لیکوپن به تثبیت ساختارهای DNA در هسته سلول‌های پوست کمک می‌کند. به این دلیل که فیتوکمیکال‌های موجود در گوجه فرنگی در پوست جذب می‌‌شوند و پوست را از آسیب اشعه ماوراءبنفش محافظت می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: خواص رب گوجه فرنگی و طبع و مصلح آن

 

به عنوان میان وعده، آجیل بخورید

 

در وعده غذایی میان روز، یا به عنوان میان وعده، خوراکی‌ها یا غذاهایتان را با آجیل‌ها که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، غنی کنید. مثلا «بادام» سرشار از ویتامین E است. این ویتامین یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌های موجود در پوست است که به جلوگیری از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. همچنین مثل یک سد محافظ از جذب اشعه‌ ماورای بنفش توسط پوست جلوگیری می‌کند.

«آجیل برزیلی» یکی دیگر از انتخاب‌های سالم است که حاوی عنصر کمیاب «سلنیوم» است. مکمل‌های سلنیوم باعث کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پوست می‌شوند. بنابراین افزودن غذاهای غنی از سلنیوم مثل آجیل برزیلی در رژیم غذایی تابستانی برای جلوگیری از سرطان پوست ممکن است مفید باشد.

 

هویج برای میان وعده

 

هویج برای میان وعده تابستانی

 

هویج برای هر کسی که به دنبال یک میان وعده عالی برای بعدازظهر است، یک گزینه فوق‌العاده به شمار می‌رود. از جمله خواص هویج این است که رنگدانه‌های نارنجی این سبزی، نشانه‌ای از قدرت مبارزه آن با سرطان پوست است. میوه‌ها و سبزیجات غنی از بتاکاروتن، در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شوند و خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان پوست را کاهش می‌دهند. بر اساس تحقیقات، بتاکاروتن موجود در هویج همچنین توانایی سیستم ایمنی را برای مبارزه با بیماری‌ها افزایش می‌دهد.

 

برای شام ماهی بخورید

 

ماهی را می‌توانید به عنوان یک غذای تابستانی به صورت کبابی یا بخار‌پز درست کنید و از مزایای آن برای کاهش بروز سرطان پوست بهره ببرید. ماهی‌های چرب مثل سالمون، تن، ساردین و قزل آلا حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و با رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان پوست مبارزه می‌کنند. تصور می‌شود که نرخ پایین سرطان پوست در بین اهالی کشورهای حاشیه مدیترانه ممکن است به دلیل مصرف زیاد ماهی و غذاهای گیاهی باشد.

 

به غذاهایتان زردچوبه بزنید

 

از جمله خواص زردچوبه این است که یک ضد‌التهاب طبیعی حاوی ترکیبات فعالی به نام «کورکومینوئید» است که خواص محافظتی سلولی زیادی دارند. نتایج مطالعه‌ای در مرکز سرطان اندرسون MD دانشگاه تگزاس نشان داد که «کورکومین» در زردچوبه، مسیر بیولوژیکی ایجاد سرطان را مسدود می‌کند. به علاوه خواص ضد‌التهابی زردچوبه می‌تواند به محافظت از بدن و پوست در برابر بیماری‌های التهابی، از جمله سرطان، کمک کند.

حتما بخوانید  45 خواص کاهو و عوارض آن برای سلامتی + طبع، مصلح و کالری کاهو

 

کلم بروکلی در سالاد و غذا را فراموش نکنید

 

کلم بروکلی در سالاد و غذا را فراموش نکنید

 

خوردن حداقل سه تا پنج وعده سبزیجات چلیپایی در هفته احتمال ابتلا به سرطان پوست را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. می‌توانید این سبزی‌ها را به عنوان غذای جانبی هم سرو کنید. ترکیب «سولفورافان» موجود در سبزیجاتی مثل کلم بروکلی ممکن است دلیل این باشد که این غذاها مزایای محافظتی بیشتری دارند.

علاوه بر این، کلم بروکلی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C، به عنوان یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌های محافظ است. ویتامین C به سنتز کلاژن، پیشگیری و درمان آسیب‌های ناشی از UV خورشید کمک می‌کند.

 

شکلات تلخ

 

نتایج یک مطالعه آلمانی نشان داده است که مصرف طولانی‌مدت شکلات تلخ از پوست در برابر آسیب‌های خورشید محافظت می‌کند، بنابراین یک دسر مناسب در رژیم غذایی تابستانی برای جلوگیری از سرطان پوست به شمار می‌رود. این موضوع به خاطر محتوای بالای فلاونوئید گیاه کاکائو است. آنتی اکسیدان‌های موجود در شکلات تلخ نه تنها به مراقبت از پوست کمک می‌کنند بلکه خوشمزه هم هستند.

 

خوردن میوه‌ها را فراموش نکنید

 

خوردن میوه‌ها را فراموش نکنید

 

وقت آن رسیده که به بشقاب شام خود کمی رنگ اضافه کنید. به طور خاص، میوه‌ها و سبزیجاتی که رنگ نارنجی روشن، قرمز، سبز و زرد دارند، مثل گوجه‌فرنگی، پرتقال، کلم پیچ، اسفناج و کلم سبز (کلم بروکلی، کلم، بوک چوی و گل کلم)، برای سلامت پوست و بدن مفید هستند. این به این دلیل است که این سبزیجات دارای کاروتنوئیدهای بالایی هستند و اعتقاد بر این است که با تأثیرات خطرناک اشعه ماوراء‌بنفش با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند.

 

چه چیزی کمتر بخوریم

 

مطالعه الگوهای رژیم غذایی ۱۳۶۰ استرالیایی نشان می‌دهد افرادی که رژیم غذایی سرشار از گوشت و چربی مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست (SCC) قرار دارند. در حالی که در افرادی که رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات داشتند، این خطر کاهش یافته است. بنابراین از مصرف بیش از حد گوشت و چربی خودداری کنید و مطمئن شوید که میوه و سبزی کافی به خصوص سبزی‌های برگ‌دار دریافت می‌کنید.

همچنین از مصرف غذاهای با شاخص گلیسمی بالا دوری کنید. غذاهای معمولی با GI بالا از نوع فرآوری‌شده‌ای هستند که با شکر و آرد سفید انباشته شده‌اند، مثل چیپس، چوب شور، و بیشتر غلات سرد. حذف غذاهایی که باعث التهاب در بدن شما می‌شوند، یک راه عالی نه تنها برای سالم ماندن، بلکه برای جلوگیری از بیماری‌هایی مثل سرطان پوست است.

 

آیا همه این‌ها برای پیشگیری از سرطان پوست کافی است؟

 

استفاده از کرم ضد آفتاب در تابستان را فراموش نکنید

 

در حالی که رژیم غذایی شما نقش مهمی در سلامتی شما دارد و سلاحی در مبارزه با سرطان پوست است، اما رعایت قوانین محافظت از پوست بسیار مهم است. این یعنی حتی اگر رژیم غذایی شما درست باشد، استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 30+ هنگام رفتن به خارج از منزل بسیار اهمیت دارد.

همچنین، به یاد داشته باشید که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در زمان اوج UV روز (بین ساعت ۱۱ تا ۲ بعد از ظهر) اجتناب کنید. پوست خود را با لباس بپوشانید و کلاه را روی سرتان بگذارید.

 

سوالات متداول

 

در رژیم تابستانی برای جلوگیری از سرطان پوست چه تنقلاتی بخوریم؟

 

شکلات و آجیل مخصوصا بادام از تنقلات سالم و مفید برای سلامت پوست هستند.

 

نوشیدنی‌های مناسب برای جلوگیری از سرطان پوست شامل چه مواردی می‌شوند؟

 

برای محافظت از پوست، قهوه و چای بنوشید. خوردن آب را هم فراموش نکنید.

 

 

منابع: sundoctors/ thehealthy

کالابرگ الکترونیک