طرز تهیه انواع زولبیا بامیه با طعم بازاری + فیلم آموزش

طرز تهیه انواع زولبیا بامیه با طعم بازاری + فیلم آموزش


1 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 19 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه انواع زولبیا بامیه با طعم بازاری + فیلم آموزش تهیه
فهرست محتوا پنهان

زولبیا بامیه از جمله شیرینی‌های سنتی ماه رمضان در منطقه خاورمیانه و برخی کشورهای شمال آفریقا مثل الجزایر، مراکش و … است. اگر چه تقریبا در تمام ایام سال می‌توانید از مغازه‌های قنادی و شیرینی فروشی زولبیا و بامیه تهیه کنید اما روزهای ماه مبارک رمضان با طعم شیرین این دسر لذیذ گره خورده‌اند. اگر دوست دارید انواع مختلف زولبیا بامیه خانگی را خودتان در منزل تهیه کنید تا در تمام ماه‌های سال دسترسی به آن برای‌تان مقدور باشد طرز تهیه انواع زولبیا بامیه در خانه و نیز ترکیب دقیق مواد تشکیل دهنده زولبیا بامیه را در سرویس آشپزی بخوانید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

انواع زولبیا و بامیه

طرز تهیه زولبیا بامیه در منزل

«زولبیا» یا «جلیبی» نوعی شیرینی است که منشأ آن کشور هند یا اتیوپی و در برخی منابع کشورهای ایران یا ترکیه گمانه‌زنی می‌شود. زولبیا معمولاً همراه با بامیه و گوش‌فیل به فروش می‌رسد. غالباً زولبیا و بامیه در ماه رمضان در هنگام افطار یا سحری مصرف می‌شود.

انواع مختلفی از زولبیا و بامیه از بامیه ایرانی، بامیه عربی، بامیه افغانی و بامیه اسپانیایی (چوروس) گرفته تا زولبیا آلبالویی، زولبیا شباکیه و … در کشورهای مختلف پخته می‌شوند که در این مقاله به انواع مختلف آن به همراه طرز تهیه و فیلم آموزش تهیه می‌پردازیم.

از مواد اصلی مورد استفاده در طرز تهیه زولبیا و بامیه می‌توان به نشاسته، آرد سفید، تخم مرغ، شکر، گلاب، آبلیمو، کره، روغن سرخ کردنی، زعفران، بیکینگ پودر، خلال پسته و خلال بادام و … اشاره کرد. شما می‌توانید مواد مورد استفاده در روش پخت انواع زولبیا و بامیه را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

 

مواد لازم برای خمیر شیرینی بامیه به روش قنادی (برای ۸ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره ۵۰ گرم
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ هم دما با محیط ۲ عدد کوچک
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مواد لازم برای شربت بار بامیه بدون گلوکز

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شکر ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
زعفران ۱ قاشق غذاخوری
هل ۴ عدد
آبلیمو ۱ قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه بامیه به روش بازاری

طرز تهیه بامیه خانگی

شربت بار بامیه را درست کنید

پخت بامیه در منزل کار سختی نیست. قبل از هر چیز باید تخم مرغ و کره را از یخچال درآورید تا کاملاً با محیط هم دما شود. قبل از شروع به درست کردن خمیر بامیه باید شربت بار بامیه را درست کنید تا در دمای محیط ولرم شود. برای این کار لازم است که آب را داخل یک قابلمه کوچک بریزید. سپس آن را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.

زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، شکر را اضافه کنید و اجازه دهید دانه‌های شکر در آب حل شوند. در این مرحله محلول آب و شکر را هم نزنید. اگر به دیواره‌های قابلمه شکر چسبیده آن‌ها را با یک برس مرطوب جدا کنید و از قابلمه بیرون بیاورید چون در غیر این صورت باعث شکرک زدن شربت بار می‌شود.

چند دقیقه بعد از اضافه کردن شکر، هل، زعفران دم‌کرده، گلاب و آبلیمو (یا جوهر لیمو) را به این ترکیب اضافه کنید. اجازه دهید شربت بار برای حدود ۱۵ دقیقه روی شعله متوسط بجوشد و به قوام برسد. توجه داشته باشید که اگر شربت شما زیر ۱۰ دقیقه به قوام برسد، یعنی شعله گاز زیاد بوده است. در این صورت ممکن است شربت شما بعداً شکرک بزند.

حالا شربت را با یک کفگیر چوبی هم بزنید و سپس به حال خود بگذارید تا در دمای محیط حسابی خنک شود.

خمیر بامیه را درست کنید

برای درست کردن مایه خمیر بامیه در یک قابلمه نچسب، آب و کره را ترکیب کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید. اجازه دهید این ترکیب به جوش بیاید. آرد را ۲ الی سه بار الک کنید و به محض جوش آمدن آب، یک مرتبه آرد را به آن اضافه کنید. گلاب را هم اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

سپس شعله گاز را کم کنید. خمیر را با پشت یک قاشق چوبی خوب هم بزنید و تکه تکه کنید تا به خوبی پخته شود و آب داخل خمیر تبخیر شود. این کار را برای  ۸ الی ۱۰ دقیقه تکرار کنید تا خمیر کاملا پخته شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید و خمیر را داخل یک کاسه بزرگ بریزید.

سرخ کردن بامیه در روغن نیاز به رعایت یکسری نکات و فوت و فن‌ها دارد. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه بامیه به روش قنادی و جزییات کامل آن روی لینک مطلب روش تهیه بامیه کلیک کنید.

 

مواد لازم برای تهیه مایه زولبیا به روش بازاری

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
نشاسته ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار سرخالی (۱۲۰ گرم)
ماست (پرچرب ۵ درصد) نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار (۱۲۰ گرم)
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
زعفران (دم کرده غلیظ) ۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع ۱ قاشق چای‌خوری
آرد سفید ۲ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر نصف قاشق چای‌خوری
روغن سرخ کردنی برای سرخ کردن زولبیا
خلال پسته و خلال بادام برای تزیین زولبیا

 

مواد لازم برای شربت بار زولبیا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شکر ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ به مقدار دلخواه
هل چند عدد

طرز تهیه زولبیا به روش قنادی

طرز تهیه زولبیا خانگی

شربت بار زولبیا را درست کنید

در ابتدا و قبل از آموزش درست کردن زولبیا خانگی باید شهد یا شربت بار زولبیا را آماده کنید. رعایت فوت و فن‌ها برای تهیه این شهد موجب می‌شود تا زولبیای شما شکرک نزند و بافت بهتری داشته باشد. برای این کار، یک ظرف را روی حرارت قرار دهید و آب را در آن بریزید. اجازه دهید آب، جوش بیاید.

حتما بخوانید  لیست کامل انواع میان وعده برای زنگ تفریح و مدرسه دانش آموزان

حالا شکر را اضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید تا دانه‌های آن حل شود. گلاب، آبلیمو و زعفران دم کرده غلیظ را هم اضافه کنید. اجازه دهید شربت غلیظ شود و به قوام برسد. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید شربت خنک شود. می‌توانید ۲ یا ۳ دانه هل را در شربت بیندازید تا با مواد جوش بیاید. در آخر هم آن‌ها را بیرون بیاورید تا فقط عطر هل در شربت زولبیا بماند.

مایه زولبیا را درست کنید

برای درست کردن زولبیا قنادی در خانه ابتدا نشاسته و ماست را با هم مخلوط کنید. مایه‌ای که به دست می‌آید باید هموار و لطیف و یکدست باشد. قبل از اضافه کردن آرد به خمیر زولبیا حتماً آن را دو بار الک کنید.

بیکینگ پودر را با آرد مخلوط کنید. حالا گلاب، زعفران دم کرده غلیظ، روغن مایع و ترکیب آرد و بیکینگ پودر را به این مایه اضافه کنید و حدود ۵ دقیقه با همزن برقی بزنید تا تمام مواد خوب با هم ترکیب شوند. این مایه باید حدود ۳ الی چهار ساعت استراحت کند پس روی ظرف را با سلفون بپوشانید و در یک جای گرم (دمای محیط آشپزخانه مناسب است) بگذارید. در آخر باید روی مایه زولبیا، حباب‌های ریز تشکیل شود.

سرخ کردن زولبیا نیاز به رعایت یکسری نکات و ریزه‌کاری‌ها دارد. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه زولبیا به روش بازاری روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

زولبیا آلبالویی

طرز تهیه زولبیا آلبالویی از انواع زولبیا بامیه قنادی

شاید در میان انواع زولبیا بامیه پشت ویترین قنادی‌ها، زولبیاهای جذاب با رنگ قرمز را دیده باشید، این زولبیاها،‌ به «زولبیا آلبالویی» معروفند و در تهیه آنها از شربت آلبالو استفاده می‌شود. بسیاری از کارشناسان، خوردن زولبیا آلبالویی شیرینی‌فروشی‌ها را به خاطر مطمئن نبودن رنگ آن، توصیه نمی‌کنند، اما خودتان در خانه می‌توانید زولبیا آلبالویی را به عنوان یک شیرینی ماه رمضانی با بالاترین کیفیت درست کنید.

برای درست کردن زولبیا آلبالویی با رنگ قرمز جذاب، بهتر است ابتدا شربت بار زولبیا را درست کنید و کنار بگذارید تا همدما با محیط شود، سپس خمیر زولبیا آلبالویی را درست کنید. برای مطالعه مراحل و جزییات طرز تهیه زولبیا آلبالویی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

زولبیا بدون ماست و نشاسته

طرز تهیه زولبیا بدون ماست و نشاسته

«زولبیا بدون ماست و نشاسته» یکی از محبوب‌ترین انواع شیرینی زولبیا بامیه برای ماه رمضان است که به خاطر بافت ترد و طعم شیرین و خوشمزه‌ای که دارد بسیار محبوب است. برای تهیه زولبیا معمولا از ماست و نشاسته استفاده می‌شود، اما شما می‌توانید زولبیا را بدون ماست و نشاسته نیز آماده کنید. برای درست کردن زولبیا به این روش باید یکسری جزییات را رعایت کنید و از آرد گندم و ماست برای درست کردن این شیرینی ماه رمضانی استفاده کنید.

برای مطالعه طرز تهیه زولبیا بدون ماست و نشاسته روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

بامیه چوروس (بامیه اسپانیایی)

بامیه اسپانیایی (چوروس) از انواع زولبیا بامیه

«شیرینی چوروس» یا «بامیه اسپانیایی» یک دسر خوشمزه بین‌المللی است که به خصوص در کشورهایی مثل اسپانیا و ترکیه بسیار محبوب و مرسوم است. «چروز»، «چروس»، «جوروس» یا «چوروز» تلفظ‌های مختلف بامیه اسپانیایی هستند. چوروس یا چوریوز که تا حد زیادی شبیه شیرینی بامیه عربی است دستور پختی بسیار شبیه شیرینی بامیه ایرانی دارد و با سس شکلات سرو می‌شود.

برای مطالعه روش تهیه شیرینی چوروس اسپانیایی با سس شکلات به همراه تمام فوت و فن‌های پخت چوروس در فر، بدون فر و چوروس بدون قیف به عنوان یک شیرینی ماه رمضانی روی لینک مطلب طرز تهیه بامیه اسپانیایی کلیک کنید.

زولبیا با نشاسته

زولبیا با نشاسته از انواع زولبیا بامیه قنادی

تخفیفات لبنیات افق کوروش

«زولبیا با نشاسته» از انواع زولبیا بامیه ماه رمضانی است. این مدل زولبیا با نشاسته گل، نشاسته گندم یا یا نشاسته ذرت و ماست درست می‌شود و یکی از تردترین انواع زولبیا است که می‌توانید در خانه تهیه کنید.

برای درست کردن این زولبیا در اولین مرحله خمیر زولبیا را درست کنید و کنار بگذارید چون خمیر زولبیا نیاز به استراحت دارد. برای این کار ابتدا همه مواد یخچالی برای تهیه خمیر زولبیا را از ۳۰ دقیقه قبل، از یخچال بیرون بیاورید و در آشپزخانه بگذارید تا به دمای محیط برسند.

در اولین قدم آرد گندم الک شده را در یک کاسه بریزید. سپس ماست و نشاسته ذرت را هم اضافه کنید. با همزن برقی مواد را با هم مخلوط کنید تا نشاسته کاملا در ماست حل شود و مخلوط یکدست شود. غلظت مایه زولبیا باید مثل سس باشد و از قاشق به راحتی بریزد. در صورتی که مایه شما خیلی آبکی و شل بود، مقداری دیگر آرد گندم الک شده اضافه کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه زولبیا با نشاسته و ماست روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

زولبیا شباکیه (زولبیا فانوسی)

طرز تهیه زولبیا شباکیه از انواع زولبیا عربی است

«شیرینی شباکیه عربی» یا «زولبیا فانوسی مراکشی» که آن خاگینه فانوسی هم می‌گویند یکی دیگر از انواع زولبیا بامیه قنادی است. شیرینی شباکیه یکی از شیرینی‌های محبوب برای ماه رمضان با ریشه عربی است و طعم و مزه آن مثل تقریبا زولبیا یا گوش فیل ایرانی است.

برای تهیه شیرینی شباکیه مراکشی باید ابتدا شربت آن را درست کنید. سپس خمیر مایه را آماده کرده و با بقیه مواد، مایه زولبیا را تهیه کنید. البته زولبیا عربی را بدون خمیر مایه هم می‌توانید درست کنید. مواد یخچالی شیرینی را از یخچال بیرون بیاورید کره و تخم مرغ تا به دمای محیط برسند و کره نرم شود. سپس «شربت بار» شیرینی را درست کنید.

برای این کار یک قابلمه مناسب را روی حرارت متوسط قرار دهید و ۲ لیوان شکر و ۱ لیوان آب را در آن بریزید و هم بزنید. اجازه دهید دانه‌های شکر در اثر حرارت ذوب شده و آب شروع به جوشیدن کند. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه زولبیا شباکیه روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

بامیه بدون تخم مرغ

بامیه بدون تخم مرغ از انواع زولبیا بامیه است

«بامیه بدون تخم مرغ» یا «بامیه عسلی» یکی از محبوب‌ترین روش‌های پخت بامیه برای زولبیا بامیه ماه رمضان است. برای تهیه بامیه بدون تخم مرغ ابتدا از ۳۰ دقیقه قبل باید مواد یخچالی بامیه را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند. سپس خمیر بامیه را آماده و آن را در روغن داغ سرخ کنید. برای درست کردن خمیر بامیه باید آرد، نمک، وانیل و نشاسته را با هم ترکیب و سپس برای ۲ تا ۳ بار الک کنید.

عسل و روغن را هم در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. مواد را مدام هم بزنید تا عسل نرم شود و از کناره‌های آن شروع به جوشیدن کند. برای مطالعه طرز تهیه بامیه بدون تخم مرغ روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

بامیه ترکی

بامیه ترکی از انواع زولبیا بامیه مخصوص ماه رمضان است

«بامیه ترکی» یک نوع بامیه خوشمزه است که بافت خشک و تردتری نسبت به بامیه قنادی خودمان دارد و به صورت مارپیچی تهیه می‌شود. این بامیه متعلق به کشور ترکیه است و معمولا در دکه‌های کوچک فروش زولبیا بامیه در شهرهای ترکیه از جمله استانبول و سایر کشورهای خاورمیانه به خصوص در ایام ماه مبارک رمضان به فروش می‌رسد.

حتما بخوانید  طرز تهیه مسقطی کارامل یا حلوا بحرینی به 2 روش مرحله به مرحله

برای تهیه بامیه ترکیه‌ای قبل از هر کاری باید همه مواد یخچالی بامیه را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند، سپس خمیر بامیه ترکیه ای و شربت بار بامیه را آماده کنید. برای شروع به کار باید در یک کاسه بیکینگ پودر، آرد سفید و آرد سمولینا همراه با وانیل ترکیب کنید. سپس مواد خشک را برای ۲ تا ۳ بار الک کنید و سپس تخم مرغ را به آن‌ها اضافه کنید. برای مطالعه طرز تهیه بامیه ترکی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

بامیه هندی

طرز تهیه بامیه هندی از انواع زولبیا بامیه ماه رمضان

بامیه در هند هم مثل ایران جزو شیرینی‌های محبوب و متداول است و به عنوان یک میان وعده یا شیرینی برای عصرانه یا زولبیا بامیه ماه رمضان سرو می‌شود. اگر به این کشور سفر کنید، می‌توانید دکه‌های فروش بامیه را در کنار خیابان‌ها ببینید. بامیه هندی هم از نظر ظاهری و هم از نظر روش تهیه، تفاوت‌های اندکی با بامیه ایرانی دارد. مثلا در تهیه خمیر بامیه می‌توانید از شیر به جای آب استفاده کنید.

در ابتدا شربت بار بامیه هندی را درست کنید تا وقتی که بامیه را تهیه کردید، سرد و هم دمای محیط شده باشد. برای درست کردن شربت بار بامیه هندی، در یک قابلمه، آب بریزید و روی حرارت بگذارید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند. حرارت را روی حالت متوسط قرار دهید. سپس شکر را اضافه کرده و صبر کنید دانه‌های شکر در آب، حل شوند. در این مرحله آب و شکر را هم نزنید.

برای مطالعه مراحل و جزییات طرز تهیه بامیه هندی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

زولبیا جلبی

زولبیا جلبی از انواع زولبیا بامیه مخصوص ماه رمضان

«جلبی» (Jalebi)، زولبیا افغانی است که به روشی تقریبا مشابه با زولبیا ایرانی پخته و سرو می‌شود. جلبی زولبیا و جلبی بامیه مثل زولبیا بامیه ایرانی جزو شیرینی‌های محبوب برای ماه رمضان به خصوص در وعده افطار برای افغان‌ها هستند و با مواد ساده‌ای درست می‌شوند. زولبیا افغانی را هم با خمیر مایه و هم بدون خمیر مایه‌ می‌توانید درست کنید.

برای درست کردن زولبیا جلبی، ابتدا خمیر جلبی را آماده کنید و استراحت دهید. در فاصله استراحت کردن خمیر جلبی، شربت بار را بلافاصله آماده کنید. قبل از شروع درست کردن خمیر جلبی، مواد یخچالی را از یخچال بیرون بیاورید که هم دمای محیط شوند. زعفران را هم با آب جوش یا یخ، دم کنید. آرد سفید و آرد برنج را جداگانه دو بار الک کنید و در ظرف جدا بریزید و کنار بگذارید.

برای مطالعه مراحل کامل طرز تهیه زولبیا جلبی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

بامیه بدون قیف و ماسوره

طرز تهیه بامیه بدون قیف و ماسوره

آیا می‌توان بامیه خانگی بدون قیف و ماسوره و گلوکز درست کرد؟ اگر برای اولین بار بامیه خانگی درست می‌کنید، شاید وسایل مورد نیاز برای تهیه بامیه بازاری را در خانه نداشته باشید. نگران نباشید، با وسایل ساده هم می‌توانید بامیه درست کنید.

برای درست کردن بامیه بدون قیف و ماسوره، می‌توانید از بطری‌های آب استفاده کنید. برای درست کردن خمیر بامیه، مرحله داغ زدن خمیر را باید انجام دهید تا خمیر طعم خام ندهد و مغز پخت شود. برای این کار، ابتدا آرد سفید قنادی و آرد سمولینا را دو بار الک کنید و کنار بگذارید.

در یک قابلمه، ۱ لیوان آب بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید. سپس نمک، شکر و کره را در آن بریزید و صبر کنید تا کره ذوب شود. کناره‌های ظرف که حباب بزنند، به مرور شکر و نمک هم حل می‌شوند. برای مطالعه ادامه مراحل و جزییات درست کردن بامیه بدون قیف و ماسوره روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره شیرینی زولبیا بامیه

سوالات متداول در مورد زولبیا بامیه

در طرز تهیه خمیر بامیه خانگی از چه مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود؟

در طرز تهیه خمیر بامیه خانگی از آرد سفید، آب، کره، تخم مرغ، شکر و روغن استفاده می‌شود.

طریقه پخت بامیه خانگی به روش قنادی چگونه است؟

برای پخت بامیه خانگی باید خمیر بامیه را داخل ماسوره بریزید و سپس به اندازه دلخواه با قیچی که لبه‌های آن را چرب کرده‌اید ببرید و داخل روغن بیندازید تا پف کند و سرخ شود.

آیا برای سرخ کردن بامیه از روغن داغ استفاده می‌شود؟

روغن بامیه برخلاف روغن زولبیا نباید داغ باشد. برای درست کردن بامیه باید آن را درون روغن ولرم و کمی گرم بریزید.

در طرز تهیه زولبیا و بامیه غلظت شهد باید چگونه باشد؟

برای درست کردن زولبیا بامیه غلظت شهد باید به اندازه عسل باشد یعنی غلیظ و کشدار، تا زولبیا و بامیه‌ها نرم نشوند.

بهترین روش برای پف کردن بیشتر زولبیا و بامیه چیست؟

در طرز تهیه بامیه و زولبیا اضافه کردن یک چهارم قاشق چای خوری بیکینگ پودر به ترکیب آرد الک شده موجب می‌شود تا بامیه‌ها و زولبیاهای شما بهتر پف کنند.

دمای شهد زولبیا بامیه باید سرد باشد یا گرم؟

شهدی که برای بامیه استفاده می‌کنید باید در دمای محیط سرد شده باشد. اما شهد مورد استفاده برای زولبیا باید گرم باشد و بلافاصله زولبیا را بعد از بیرون آوردن از قابلمه در شهد گرم (نه داغ) قرار دهید. یادتان باشد اگر شهد زولبیا خیلی داغ باشد زولبیاها شکرک می‌زنند.

چرا زولبیا توی روغن وا میره؟

برای سرخ کردن زولبیا دمای روغن مهم است. اگر روغن خیلی داغ باشد زولبیا در روغن وا می‌رود. همچنین اگر مایه زولبیا خیلی شل باشد و قوام لازم را نداشته باشد شیرینی در روغن وا می‌رود. زولبیا را سریع در روغن شکل بدهید تا از هم وا نرود.

چرا زولبیا نرم میشه؟

اگر شربت بار به غلظت و قوام کافی نرسد (چسبنده نباشد) باعث نرم شدن زولبیا می‌‌‌‌‌‌‌‌شود و زولبیا حالت ترد خود را از دست می‌دهد. همچنین قوام بیش از حد شربت بار هم باعث شکرک زدن زولبیا می‌شود.

چرا زولبیا لوله‌ای نمی‌شود؟

۱- یکی از مهم‌ترین عوامل در تهیه شیرینی زولبیا به صورت لوله‌ای، دمای روغن است. در صورتی که دمای روغن مناسب نباشد، شیرینی نمی‌تواند به صورت لوله‌ای شکل بگیرد و به جای آن، شکل حلقه‌ای یا قطره‌ای به وجود می‌آید. برای تهیه شیرینی زولبیا به صورت لوله‌ای، دمای روغن باید به‌ طور دقیق و با توجه به نوع روغن استفاده شده تنظیم شود.

۲- کیفیت آرد و میزان هم زدن مایه زولبیا، نیز یکی از مهم‌ترین عوامل در تهیه این شیرینی به صورت لوله‌ای است. در صورتی که آرد به درستی مخلوط نشود شیرینی نمی‌تواند به صورت لوله‌ای شکل بگیرد و به جای آن، شکل حلقه‌ای یا قطره‌ای به‌ وجود می‌آید.

 

کالابرگ الکترونیک