۵۵ خواص زنجبیل و مضرات آن برای سلامت بدن + طبع و مصلح آن

۵۵ خواص زنجبیل و مضرات آن برای سلامت بدن + طبع و مصلح آن


30 مهر 1401 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
55 خواص زنجبیل و مضرات آن برای سلامت بدن + طبع و مصلح آن

خواص و مضرات زنجبیل (Ginger) برای سلامت بدن چیست؟ چه در طب مدرن و چه طب سنتی ثابت شده که گیاه زنجبیل خواص ضدویروسی و ضدالتهابی بی‌نظیری دارد و علاوه بر این یک ماده خوراکی بی‌نظیر برای مقابله با سرطان پستان و پروستات و … است. حالا چرا زنجبیل برای مقابله با ویروس کرونا مفید است؟ آیا واقعا زنجبیل سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و ضد ویروس کرونا هم هست؟ آیا همه افراد می‌توانند زنجبیل میل کنند؟ مصرف زنجبیل برای چه افرادی ممنوع است؟ در مجله کوروش به تمام این سوالات در مورد خواص زنجبیل، دمنوش و چای زنجبیل و نحوه مصرف زنجبیل و همچنین مضرات زنجبیل برای برخی افراد به شما می‌گوییم. با سرویس سلامت همراه باشید.

 

 

 

 

ارزش غذایی زنجبیل

 

زنجبیل سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌های مفید برای سلامت بدن است. هر ۱۰۰ گرم زنجبیل تازه حاوی مواد مغذی زیر است:

 

انرژی: ۸۰ کیلوکالری
کربوهیدرات: ۱۷.۷۷ ‌گرم
پروتئین: ۱.۸۲ گرم
چربی: ۰.۷۵ گرم
آب: ۷۸.۷۹ گرم
فیبر: ۲.۰۰ گرم
قند: ۱.۷۰ گرم
کلسترول: ۰.۰۰ میلی‌گرم

 

کلسیم ۱۶.۰۰ میلی‌گرم
آهن ۰.۶۰ میلی‌گرم
منیزیم ۴۳.۰۰ میلی‌گرم
فسفر ۳۴.۰۰ میلی‌گرم
پتاسیم ۴۱۵.۰۰ میلی‌گرم
سدیم ۱۳.۰۰ میلی‌گرم
روی ۰.۳۴ میلی‌گرم
مس ۰.۲۲۶ میلی‌گرم
منگنز ۰.۲۲۹ میلی‌گرم

 

ویتامین  A 2.30 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.26 میلی‌گرم
ویتامین K 0.10 میکروگرم
ویتامین C 5.00 میلی‌گرم

خواص و فواید زنجبیل برای سلامت بدن

 

خواص ضد ویروسی زنجبیل برای تقویت بدن علیه کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا

 

خواص ضد ویروسی زنجبیل برای تقویت بدن علیه کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا

 

زنجبیل یا زنجفیل یک ماده غذایی ضدویروس و موثر علیه ویروس‌های خانواده سرماخوردگی، کرونا، رینوویروس‌ها و درمان خانگی بیماری آنفولانزا است. زنجبیل از تکثیر ویروس‌های آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری کرده و یک داروی عالی درمان خانگی سرماخوردگی و آنفولانزا است. این گیاه خاصیت ضد باکتری هم دارد و یکی از بهترین و موثرترین گیاهان دارویی برای تقویت و بهبود توان سیستم ایمنی و دفاعی بدن محسوب می‌شود.

برای درمان سرماخوردگی با زنجبیل، هم می‌توانید آن را به صورت تازه و هم خشک در طرز تهیه انواع سوپ برای سرماخوردگی استفاده کنید و هم با آن دمنوش یا چای تهیه کرده و روزانه چند مرتبه با عسل، میل کنید. نحوه مصرف زنجبیل برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا و تقویت سیستم ایمنی بدن به این صورت است:

طرز تهیه دمنوش زنجبیل برای تقویت سیستم ایمنی علیه کرونا

 

طرز تهیه دمنوش زنجبیل برای تقویت سیستم ایمنی علیه کرونا

 

همانطور که در بالا اشاره کردیم، یکی از مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن علیه بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی زنجبیل است. روزانه یک استکان دمنوش زنجبیل و آویشن و دارچین میل کنید.

چای دارچین و زنجبیل یک داروی بسیار مفید علیه انواع ویروس‌های سرماخوردگی است. برای تهیه این دمنوش عالی سرماخوردگی باید ۲۰ سانتی‌متر چوب دارچین خشک، یک قاشق مرباخوری آویشن، ۲/۵ سانتی‌متر ریشه زنجبیل تازه و خرد شده، ۳۵۰ سی سی آب و یک قاشق چایخوری عسل را به مدت ۱۰ دقیقه روی شعله ملایم گاز بجوشانید و سپس از صافی رد کنید و به صورت داغ بنوشید.

این دمنوش دارچین و زنجبیل برای درمان سرفه خشک و گلو درد بسیار مفید است. برای تاثیر بیشتر یک عدد لیموترش را هم در این چای زنجبیل بچکانید. عصاره زنجبیل یک داروی باکتری‌کش و تحریک کننده سیستم ایمنی بدن و ضدالتهابی است. مقاله طرز تهیه نوشیدنی فوق‌العاده قهوه زنجبیلی برای تقویت سیستم ایمنی بدن علیه کرونا را هم بخوانید.

 

خواص زنجبیل برای زنان

 

خواص زنجبیل برای زنان

 

زنجبیل گیاه مورد تایید سازمان بهداشت جهانی به خاطر خاصیت ضد تهوع (تهوع دوران بارداری و درمان حالت تهوع در مسافرت با اتومبیل و کشتی و هواپیما) است. علاوه بر این زنجبیل برای درمان دردهای قاعدگی، درمان قاعدگی نامنظم و دیر به دیر بسیار مفید است.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک بیسکویت یخچالی به ۲ روش

در مورد خواص زنجبیل در دروان شیردهی و بارداری مقدار بیش از حد زنجبیل مجاز نیست و باید زنجبیل به مقدار کم مصرف شود. مقدار مجاز مصرف زنجبیل در دوران شیردهی و بارداری به این ترتیب است:

۲۵ صدم گرم، سه بار در روز به صورت دم کرده با همراه غذا میل شود.

 

خواص زنجبیل برای مردان

 

زنجبیل سرشار از منگنز است و این ماده معدنی باعث افزایش میزان تولید تستوسترون شده و در نتیجه قدرت باروری در مردان را افزایش می‌دهد. همچنین با مصرف زنجبیل، قوای جنسی در مردان افزایش پیدا کرده و اسپرم را بیشتر می‌کند.

از آنجایی که با افزایش اسپرم، شانس باروری نیز بالاتر می‌رود، زنجبیل به عنوان یک گیاه مفید برای مردان شناخته می‌شود. علاوه بر این، زنجبیل می‌تواند از سرطان پروستات در مردان پیشگیری کرده و سرعت تقسیم سلول‌های سرطانی را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

 

خواص زنجبیل برای لاغری

 

زنجبیل اشتها را زیاد کرده و در افراد مبتلا به لاغری برای چاق شدن و افزایش وزن بسیار مفید است.

 

خواص زنجبیل برای چاقی صورت

 

اگر صورت لاغر و استخوانی دارید و می‌خواهید گونه و صورت را پر کنید زنجبیل تازه را رنده کنید و به صورت دمنوش یا همراه با غذا و سالاد میل کنید.

 

خواص زنجبیل برای درمان کبد چرب

 

برش‌های زنجبیل را در چای سبز یا آب بجوشانید و دمنوش و چای زنجبیل درست کنید. اضافه کردن زنجبیل به سوپ و سالاد هم برای درمان کبد چرب با زنجبیل مفید است.

 

فواید زنجبیل و پودر زنجبیل برای عفونت کلیه و دفع سنگ کلیه

 

فواید زنجبیل برای عفونت کلیه و دفع سنگ کلیه

 

زنجبیل را در آب داغ قوری یا ماگ بریزید و درب آن را بگذارید. پس از ۵ دقیقه اگر خواستید به آن عسل اضافه کنید. این چای زنجبیل به رفع عفونت کلیه و سایر عفونت‌های بدن مثل عفونت مثانه و عفونت لگن کمک می‌کند.

بد نیست بدانید زنجبیل دارای ترکیبی به نام “جینجرول” (Gingerol) است که مانع گسترش باکتری‌ها می‌شود. بنابراین مصرف این گیاه باعث کاهش فشار کاری روی کلیه و کبد می‌شود.

زمانی که قند خون به صورت مزمن بالا باشد، تاثیرات مخربی بر کلیه‌ها دارد. نتایج مطالعات اخیر پژوهشگران نشان می‌دهد مصرف پودر زنجبیل می‌تواند این شرایط را کنترل کند. همچنین خوردن روزانه مقداری زنجبیل نقش موثری در کاهش عوارض مربوط به کلیه‌ها در مبتلایان به بیماری دیابت دارد.

مصرف زنجبیل حتی در افراد سالم نیز باعث پیشگیری از ابتلا به دیابت می‌شود. البته در افراد مبتلا به سنگ کلیه قبل از مصرف زنجبیل باید با پزشک معالج مشورت شود.

 

بیشتر بخوانید: بهترین رژیم غذایی برای بیماران کلیوی

 

زنجبیل و درمان قطعی میگرن

 

مصرف زنجبیل برای پیشگیری از سردردهای میگرنی و درمان میگرن مفید است. زنجبیل مانند آسپرین و برخی از داروهای ضد میگرن، برای کنترل عکس العمل‌های التهابی شامل هیستامین و درد کمک می‌کند.

بهترین زمان مصرف زنجبیل برای درمان قطعی میگرن شروع اختلال دید است که معمولا اولین علامت شروع حمله میگرن است. برای این منظور حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم زنجبیل که در حدود ۳/۱ قاشق مرباخوری پودر زنجبیل است را در آب ولرم بریزید و میل کنید. اگر بیماران مبتلا به میگرن، مصرف ریشه زنجبیل تازه را در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهند، تا حدود زیادی می‌توانند عارضه میگرن را کاهش دهند.

 

زنجبیل و کاهش عوارض شیمی درمانی

 

زنجبیل یک ماده خوراکی ضدالتهاب است و در درمان دردهای عصبی، دردهای ناشی از سنگ کلیه، بی‌اختیاری ادرار، تورم‌های خوش خیم پروستات، کاهش عوارض شیمی درمانی و پرتو درمانی و التهاب بیضه در مردان بسیار مفید است.

 

خواص زنجبیل برای معده

 

برای درمان سوء‌هاضمه یک قاشق چایخوری رازیانه را با یک قاشق چایخوری زنجبیل خشک آسیاب کنید تا پودر شود. سپس به این ترکیب مقداری عسل اضافه کنید تا به صورت خمیر دربیاید. بعد از هر وعده غذایی یک قاشق غذاخوری از این خمیر زنجبیل و رازیانه را میل کنید.  علاوه بر این خوردن دمنوش و چای زنجبیل برای دل درد و نفخ معده بسیار مفید است. شربت زنجبیل برای زخم معده در طب سنتی بسیار توصیه شده است.

 

خواص زنجبیل برای فیبروم رحم در زنان

 

خواص زنجبیل برای فیبروم رحم در زنان

 

تا به امروز، مطالعات اندکی برای استفاده از درمان‌های گیاهی جایگزین درمان استاندارد «فیبروم رحم» انجام شده است. اما در کنار درمان پزشکی زیر نظر پزشک متخصص بد نیست با مشورت پزشک از برخی درمان‌های گیاهی برای درمان فیبروم رحم هم استفاده کنید.

حتما بخوانید  8 روش خشک کردن سبزی با آفتاب، شوفاژ، پنکه و ... + روش نگهداری

برای مثال زنجبیل به دلیل طبع گرمی که دارد جریان خون در بدن را بهبود می‌بخشد و به کاهش درد کمک می‌کند. زنجبیل تازه یا پودر آن را دم و تصفیه کنید، سپس دمنوش آن را بنوشید. برای افزایش تاثیرات آن می‌توانید این دمنوش را با سیر ترکیب کنید. خواص سیر از قدیم برای درمان فیبروم رحم مورد توجه کارشناسان طب سنتی بوده است.

 

خواص زنجبیل برای عفونت واژن

 

عفونت واژن یکی از شایع‌ترین مشکلات زنان است، اما کسانی که با خواص زنجبیل و دارچین و عسل برای درمان عفونت‌های باکتریایی و قارچی آشنا باشند، می‌توانند این درمان خانگی و ساده را استفاده کنند.

نحوه مصرف زنجبیل برای عفونت بسیار ساده است و می‌توان با تهیه‌ دمنوش زنجبیل از مزایای آن برای سلامت دستگاه تناسلی زنان، بهره برد. همچنین زنانی که دارای تاخیر در قاعدگی هستند یا مشکلاتی مانند کیست تخمدان دارند، می‌توانند از خواص زنجبیل برای رحم و تخمدان در درمان بیماری‌ها استفاده کنند. زنجبیل یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان کیست تخمدان است.

 

خواص و مضرات زنجبیل برای فشار خون

 

تا اینجا متوجه شدیم که خواص ضد ویروس زنجبیل علیه کرونا، سرماخوردگی و سایر عفونت‌های تنفسی و التهاب و نیز تقویت سیستم ایمنی بدن ثابت شده است. زنجبیل همچنین چربی خون را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این زنجبیل ضد ضعف اعصاب، رطوبت مزاج، بلغم، درد مفاصل، بیمار‌ی‌های مفصل، کمردرد، مسمومیت غذایی، سرفه، تهوع و آشفتگی در مسافرت و انعقاد خون است اما زیاده‌روی در مصرف زنجبیل باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود. اگر عادت به نوشیدن روزانه چای زنجبیل دارید باید بدانید که زیاده‌روی در مصرف آن باعث افزایش فشار خون و تضعیف قوای جنسی می‌شود.

 

زنجبیل و سرطان

 

زنجبیل در بدن مثل یک «دسموتاژن» از تغییرات سلولی که در اثر موتاسیون (جهش) به وجود آمده و منجر به ابتلا به سرطان می‌شود جلوگیری می‌کند. علاوه بر این زنجبیل یا زنجفیل در جلوگیری از رشد غده‌های سرطانی موثر است.

 

زنجبیل و دندان درد

 

برای درمان خانگی درد دندان و التهاب لثه، مخلوطی از خمیر زنجبیل و نمک را روی محل درد و لثه بگذارید.

 

زنجبیل و پارکینسون

 

در واقع زنجبیل باید در رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری پارکینسون گنجانده شود. در افراد مبتلا به پارکینسون مصرف بیشتر کلسیم و ویتامین دی برای استحکام استخوان‌ها توصیه می‌شود. از آنجایی که پروتئین می‌تواند با جذب داروی «لودوپا» تداخل ایجاد کند بهتر است دارو نیم ساعت قبل از غذا مصرف شود.

در صورتی که بیمار با مصرف دارو دچار تهوع و علائم گوارشی شود مصرف آن همراه با مقدار کمی شیرینی زنجبیلی یا شربت زنجبیل توصیه می‌شود. این در حالی است که در طب سنتی از دارچین هم به عنوان یک داروی موثر در پیشگیری از بیماری پارکینسون نام برده می‌شود.

 

طبع و مصلح گیاه زنجبیل

 

طبع گیاه زنجبیل گرم و خشک است. مصلح زنجبیل عسل طبیعی و روغن بادام شیرین است.

 

موارد منع مصرف و مضرات زنجبیل برای کرونا و …

 

اگر‌چه زنجبیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن علیه ویروس کرونا و درمان آنفولانزا و سرماخوردگی موثر است اما مصرف آن برای برخی افراد مضر است.

 

*کودکان زیر دو سال نباید زنجبیل مصرف کنند.

 

*مصرف بیش از حد زنجبیل باعث سوزش سر دل می‌شود.

 

*در افراد مبتلا به سنگ کلیه حتما قبل از مصرف زنجبیل باید با پزشک معالج مشورت شود.

 

*افرادی که داروهای رقیق کننده خون مثل وافارین و آسپرین مصرف می‌کنند نباید زنجبیل میل کنند.

 

*مصرف بیش از حد زنجبیل باعث اختلالات سیستم عصبی مرکزی می‌شود.

 

سوالات متداول

 

خواص زنجبیل و عسل برای مردان چیست؟

 

خواص زنجبیل و عسل برای مردان چیست؟

 

از آنجایی که زنجبیل طعم تندی دارد، بهتر است با شیرین‌کننده‌های طبیعی مصرف شود. عسل از بهترین مواد برای ترکیب کردن با دمنوش زنجبیل است که علاوه بر افزودن طعمی دلنشین به دمنوش، به تقویت خواص زنجبیل برای مردان در زمینه‌ بهبود قوای جنسی نیز می‌پردازد.

 

آیا زنان باردار می‌توانند زنجبیل مصرف کنند؟

 

برخی از خانم‌های باردار در مورد خواص و مضرات زنجبیل برای سلامتی نگران هستند. خواص زنجبیل در بارداری شامل بهبود گردش خون، تقویت سیستم ایمنی و کاهش کلسترول خون است. حتی کسانی که حالت تهوع صبحگاهی دارند هم می‌توانند از خواص زنجبیل خشک یا تازه استفاده کنند.

 

 

کالابرگ الکترونیک