۱۴ خوراکی و نوشیدنی رژیم تابستانی برای جلوگیری از اسهال

۱۴ خوراکی و نوشیدنی رژیم تابستانی برای جلوگیری از اسهال


8 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
14 خوراکی و نوشیدنی رژیم تابستانی برای جلوگیری از اسهال

فصل تابستان معمولاً بیماری‌های شایع تابستانی مثل اسهال و استفراغ و مسمومیت‌های شایع در فصل گرما مثل مسمومیت غذایی به شدت افزایش پیدا می‌کند. آشنایی با یک رژیم تابستانی برای جلوگیری از گرمازدگی و بیماری اسهال به شما کمک می‌کند تا از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید. اما بهترین راه جلوگیری از اسهال تابستانی چیست؟ علت اسهال و استفراغ در تابستان چیست و برای پیشگیری از اسهال در تابستان چه رژیم غذایی را باید رعایت کرد؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با خوراکی‌های مفید برای درمان اسهال تابستانی آشنا شوید و اطلاعاتی مفید در مورد علت و روش پیشگیری از اسهال تابستانی کسب کنید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد اسهال در تابستان پاسخ خواهیم داد.

 

 

علت اسهال و استفراغ در تابستان چیست؟

 

علت اسهال و استفراغ در تابستان چیست؟

 

«اسهال» یکی از رایج ترن بیماری‌های تابستان است که ممکن است برای هر فرد با هر سن و سالی نیز اتفاق بیفتد. در اکثر مواقع اسهال تابستانی منشأ ویروسی دارد و یا در اثر مصرف سبزیجات، میوه‌ها و مواد غذایی آلوده ایجاد می‌شود. برخی افراد نیز به دلیل عفونت‌های باکتریایی و یا انگل به اسهال و استفراغ در تابستان مبتلا می‌شوند.

شایع‌ترین علت اسهال تابستانی نوعی انگل با نام‌های «ریپتوسپوریدیوز» و «ژیاردیازیس» است که معمولاً از فردی به فرد دیگر و حتی از حیوان به انسان منتقل می‌شود. فردی که دچار اسهال می‌شود معمولاً در معده و شکم احساس درد و پیچش را تجربه می‌کند و مدفوع او حالت شل و آبکی پیدا می‌کند.

 

رژیم تابستانی برای جلوگیری از اسهال

 

مصرف برخی غذاها و خوراکی‌های خاص در رژیم‌های‌ تابستانه می‌تواند به شما کمک کند تا کمتر با مشکلاتی نظیر اسهال و دلپیچه مواجه شوید. از طرف دیگر بسیاری از این مواد غذایی می‌توانند به درمان سریع اسهال نیز کمک کنند. در ادامه می‌توانید با مواد غذایی مفید در رژیم تابستانی برای جلوگیری از اسهال آشنا شوید.

 

۱- زنجبیل

 

اگر به دنبال یک رژیم تابستانی برای جلوگیری از اسهال هستید و یا دوست دارید هر چه سریع‌تر مشکل اسهالتان را برطرف کنید، بهتر است زنجبیل را امتحان کنید. از جمله خواص زنجبیل این است که یک داروی طبیعی و فوق‌العاده مفید برای درمان اسهال است که البته دردهای شکمی و حالت تهوع را نیز درمان می‌کند. زنجبیل خاصیت ضد‌التهابی دارد و می‌تواند به سرعت اسهال را درمان کند.

برای بهبود هضم غذا و جلوگیری و درمان اسهال می‌توانید دمنوش زنجبیل را ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کنید.

 

حتما بخوانید  8 روش تشخیص رب گوجه فرنگی سالم از تقلبی

۲- چای بابونه

 

چای بابونه برای درمان اسهال در تابستان

 

در یک رژیم تابستانی برای جلوگیری از اسهال بهتر است به محض قرار گرفتن در شرایط نامساعد و هر زمان که احساس کردید دلتان شروع به درد گرفتن کرده است، از چای بابونه استفاده کنید. چای بابونه اثر ضد التهابی دارد و به کاهش درد معده نیز کمک می‌کند. مصرف چای بابونه موجب شل شدن ماهیچه‌های معده می‌شود و درد شکم و معده را کاهش می‌دهد.

 

۳- آب نعنا و لیموترش

 

بهترین راه جلوگیری از اسهال تابستانی مصرف غذاهای سالم خانگی و عدم استفاده از آب و یا مواد غذایی آلوده است. لیموترش خاصیت ضد التهابی دارد و در ترکیب با نعنای تازه که دارای خواص ضد ویروس، ضد قارچ و ضد باکتریایی است موجب بهبود سیستم گوارش می‌شود و از بروز مشکلاتی نظیر اسهال و دردهای شکمی جلوگیری می‌کند.

 

۴- انار

 

انار برای درمان اسهال در تابستان

 

از جمله خواص انار اینکه قوی‌ترین داروی گیاهی برای اسهال در تابستان است. جالب است بدانید که هم میوه و هم برگ‌های انار به کاهش دردهای شکمی و رفع اسهال کمک زیادی می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی تابستانی برای جلوگیری از سرطان پوست

 

۵- لیموترش و نمک

 

ترکیب لیموترش و نمک یک درمان عالی برای اسهال در تابستان است و می‌توانید از بروز این مشکل نیز جلوگیری کند. سعی کنید در طول تابستان از این ترکیب جذاب بیشتر استفاده کنید.

 

۶- پیری از رژیم غذایی BRAT

 

پیری از رژیم غذایی BRAT برای درمان اسهال

 

رژیم غذایی «BRAT» در واقع مصرف غذاهایی با فیبر کم و چسبندگی بالا است. این غذاها موز، برنج، سس سیب و نان تست هستند که به شدت برای آرام کردن ناراحتی‌های معده مفید هستند و با حالت تهوع و اسهال در تابستان نیز مقابله می‌کنند.

 

۷- نعنا فلفلی

 

«نعنا فلفلی» یکی دیگر از مهم‌ترین سبزیجاتی است که در رژیم تابستانی برای جلوگیری از اسهال قرار دارد. مصرف نعنا فلفلی می‌تواند به درمان حالت تهوع و ناراحتی‌های معده کمک کند. «منتول» موجود در برگ‌های این گیاه یک مسکن طبیعی برای معده است و موجب آرام شدن معده و هضم بهتر غذا می‌شود.

 

۸- سرکه سیب

 

خوردن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب همراه با یک لیوان آب و یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی می‌تواند به درمان ناراحتی‌های معده و شکم درد کمک کند. اسیدهای موجود در سرکه سیب موجب حفظ باکتری‌های مفید روده می‌شوند و در بهبود هضم نیز نقش مؤثری دارند.

 

۹- مصرف آب نارگیل

 

مصرف آب نارگیل برای درمان اسهال در تابستان

 

«آب نارگیل» سرشار از مواد معدنی و الکترولیت‌های مفید برای بدن است که می‌تواند به هیدراته شدن بدن، درمان کم آبی بدن و درمان اسهال کمک زیادی کند. برای جلوگیری و درمان اسهال می‌توانید از آب نارگیل استفاده کنید.

 

۱۰- چای سبز

 

چای سبز برای درمان اسهال تابستانی

 

چای سبز یکی از مفیدترین انواع چای است که به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی که دارد، به سلامت بدن کمک زیادی می‌کند. این چای خاصیت ضد‌میکروبی دارد و به دفع مواد سمی در بدن نیز کمک می‌کند.

 

۱۱- ماست پروبیوتیک

 

ماست برای درمان اسهال یکی از مفیدترین مواد غذایی است. در واقع ماست پروبیوتیک یکی دیگر از مفیدترین مواد غذایی است که در لیست خوراکی‌های مفید در رژیم غذایی برای درمان اسهال قرار دارد. ماست پروبیوتیک حاوی باکتری‌های سالمی است که می‌تواند به بهبود عملکرد روده و سیستم گوارش کمک کند و باکتری‌های مضر را از بین ببرد.

حتما بخوانید  همه چیز درباره تفاوت کربوهیدرات های ساده و کربوهیدرات های پیچیده

 

۱۲- سوپ هویج

 

سوپ هویج برای درمان اسهال در تابستان

 

اگر به دنبال یک غذا برای اسهال و استفراغ کودک هستید و دوست دارید هر چه سریع‌تر این مشکل را برطرف کنید، بهتر است «سوپ هویج» را امتحان کنید. این سوپ هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان بسیار مفید است و به رفع اسهال کمک می‌کند.

 

۱۳- موز

 

موز برای درمان اسهال در تابستان

 

اگر می‌خواهید بدانید چه میوه‌ای برای اسهال و استفراغ خوبه، بهتر است از خواص موز غافل نشوید. موز یک درمان راحت و سریع برای اسهال و استفراغ است. ژلاتین گیاهی یا همان «پکتین» موجود در موز موجب درمان اسهال می‌شود. این میوه حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است و از همین رو یک غذای کامل برای تقویت بدن نیز محسوب می‌شود.

 

۱۴- آب مرغ

 

«آب مرغ» حاوی مقدار زیادی پروتئین و مواد مغذی است که می‌تواند به تنظیم الکترولیت‌های بدن نیز کمک کند و جلوی کم آبی بدن را بگیرد. شما می‌توانید از آب مرغ برای درمان اسهال و همچنین تقویت بدن در تابستان استفاده کنید.

 

نکاتی که باید برای پیشگیری و درمان اسهال در تابستان رعایت کنید

 

نکاتی که باید برای پیشگیری و درمان اسهال در تابستان رعایت کنید

 

*در طول تابستان از مصرف غذاهای چرب و سنگین پرهیز کنید.

*سعی کنید تا حد امکان از غذاهای آماده استفاده نکنید.

*از مصرف میوه و سالاد آماده در بیرون از منزل اجتناب کنید.

*با شروع علائم اسهال به هیچ عنوان از نمک و ادویه‌های مختلف استفاده نکنید.

*در صورتی که به اسهال مبتلا شده‌اید، از مقدار آب بیشتری استفاده کنید تا بدن شما دچار کم آبی نشود.

*چنانچه علائم اسهال بیشتر از ۴۸ ساعت طول کشید و معده درد و حالت تهوع شما با درمان‌های خانگی بهبود پیدا نکرد، حتماً از یک پزشک کمک بگیرید.

*در طول تابستان و قبل از مصرف هرگونه مواد غذایی حتماً دستانتان را ضدعفونی کنید.

*به هیچ عنوان با مشاهده علائم اسهال و استفراغ به صورت خودسرانه از آنتی‌بیوتیک استفاده نکنید.

*از خوردن غذاهای نیم‌پز شده و غذاهایی که خوب پخته نشدند، پرهیز کنید.

*در صورتی که به استخر می‌روید، مراقب بلعیدن آب باشید.

*در تابستان مصرف میوه‌های اسیدی مثل پرتقال و گریپ‌فروت را تا حد امکان کاهش دهید.

*اگر به اسهال مبتلا شده‌اید، از نوشیدنی‌های کافئین‌دار استفاده نکنید.

*مصرف میوه‌هایی مثل آناناس، گیلاس، کیوی، توت و انجیر در زمان اسهال به هیچ عنوان مناسب نیست.

*در رژیم غذایی خود از مصرف شیر و پنیر در طول ابتلا به اسهال پرهیز کنید.

 

سوالات متداول

 

چه غذاهایی برای اسهال و استفراغ خوب است؟

 

سوپ هویج و ماست پروبیوتیک با نان تست به عنوان خوراکی‌های مفید برای درمان اسهال توصیه می‌شوند.

 

دلایل اسهال مسافرتی در مسافرت‌های تابستان چیست؟

 

استفاده از میوه، سبزیجات و مواد غذایی آلوده به همراه عفونت‌های باکتریایی و یا انگل از مهم‌ترین دلایل ابتلا به اسهال مسافرتی در تابستان محسوب می‌شوند.

 

منابع: news18، health-total

 

کالابرگ الکترونیک