۱۲ نکته مهم رژیم تابستانی برای جلوگیری از گرمازدگی + غذاهای مجاز و ممنوع

۱۲ نکته مهم رژیم تابستانی برای جلوگیری از گرمازدگی + غذاهای مجاز و ممنوع


24 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
12 نکته مهم رژیم غذایی تابستانی برای جلوگیری از گرمازدگی

بهترین رژیم تابستانی برای جلوگیری از گرمازدگی چیست؟ با فرا رسیدن فصل تابستان و حتی اواخر بهار، بیماری‌های شایع در فصل گرما مخصوصا عارضه گرمازدگی اوج می‌گیرند و بیش از قبل باید به تغذیه مناسب و مراقبت‌های غذایی در فصل تابستان اهمیت داد. هرچند وسایل خنک کننده تا حد زیادی می‌توانند از گرمازدگی پیشگیری کنند ولی وقتی امکان استفاده از این وسایل را نداریم باید چه کار کنیم؟ راه‌های پیشگیری از گرمازدگی کم نیستند اما یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها، رعایت اصول رژیم تابستانی برای جلوگیری از گرمازدگی است. اگر به باید و نباید‌های تغذیه‌ای در روزهای گرم اهمیت بدهید، احتمال گرمازدگی را تا حد چشمگیری کاهش خواهید داد، به هر حال سلامتی شما حرف اول را می‌زند. ما در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی نکات رژیم تابستانی برای جلوگیری از گرمازدگی می‌پردازیم تا به سلامت از روز‌های گرم و بیماری‌های تابستانی در امان بمانید.

 

باید و نبایدهای رژیم تابستانی برای جلوگیری از گرمازدگی

 

باید و نبایدهای رژیم تابستانی برای جلوگیری از گرمازدگی

 

برای اینکه یک رژیم غذایی سالم برای روزهای گرم سال داشته باشید، حتما لازم نیست طبق یک روز یا یک ساعت خاص، نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های ویژه‌ای را مصرف کنید. فقط کافی است بدانید که در این روزها، چه خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی را در برنامه غذایی‌تان جای دهید و کدام یک از غذاها را تا جای ممکن حذف کنید.

در تابستان چه چیزهایی بخوریم؟

خوردن خوراکی‌های مناسب برای روزهای گرم سال، می‌تواند بدن شما را از عوارض کم‌آبی و در نتیجه خطر گرمازدگی دور نگه دارد. غذاها و نوشیدنی‌هایی که به خوردن و مصرف آن‌ها توصیه می‌شود، شامل موارد زیر هستند:

آب بنوشید

 

در تابستان آب بیشتری بنوشید

 

نوشیدنی‌های درمان فوری کم آبی بدن مهم‌ترین جزو رژیم تابستانی برای جلوگیری از گرمازدگی هستند. نوشیدنی‌های سالم می‌توانند بدنتان را هیدراته نگه دارند و احتمال کم‌آبی را پایین آورند. از طرفی به خاطر فعالیت‌های تابستانی و تعریق زیاد، بدن املاح و ویتامین‌های خود را با سرعت بیشتری از دست می‌دهد. به همین خاطر باید در انتخاب نوشیدنی‌های خود دقت کنید. مهم‌ترین نوشیدنی برای پیشگیری از گرمازدگی «آب» است.

توصیه کارشناسان تغذیه این است که به طور متوسط، روزانه ۸ لیوان آب بنوشید. حتی اگر فعالیت بدنی زیادی دارید، بهتر است این میزان را افزایش دهید. خوردن آب به پاکسازی بدن کمک می‌کند و بدن را هیدارته نگه می‌دارد.

به فواصل منظم، مثلا بعد از بیدار شدن و قبل از رفتن به رختخواب، بعد از خوردن یک وعده غذایی، همراه با میان وعده‌های صبح و عصر، نوشیدن یک لیوان آب را در برنامه غذایی‌تان جای دهید. در روزهای گرم باید به قدری آب بنوشید که زیادی احساس تشنگی نکنید، چون وارد کردن حجم زیادی از آب، آن‌ هم به صورت ناگهانی، ممکن است شما را دچار دل درد کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کنجه کباب لاری با گوشت به همراه فوت و فن‌های این کباب

شیر و دوغ بنوشید

لبنیاتی مثل شیر و دوغ، علاوه بر اینکه به بدنتان آبرسانی می‌کنند، حاوی مقادیر مناسبی از املاح و ویتامین‌ها هستند و جزو خوراکی‌های مفید رفع کم آبی بدن در تابستان هستند. همچنین این دسته از نوشیدنی‌ها به خاطر محتوای بالای کلسیم، محبوبیت دارند. می‌توانید شیر را به عنوان یک نوشیدنی برای صبحانه یا آخر شب و قبل از خواب بنوشید تا از مزایای سلامتی آن بهره‌مند شوید. علاوه بر شیر، مشتقات دیگر مثل شیر موز، شیر انبه و … هم جزو نوشیدنی‌های خوشمزه و مقوی هستند که می‌‌توانید به عنوان میان وعده میل کنید.

در صورت تمایل انواع نوشیدنی لبنی از جمله دوغ بدون گاز و شیر را به صورت آنلاین، حضوری یا تلفنی از افق کوروش خریداری کنید.

انواع اسموتی را فراموش نکنید

 

انواع اسموتی بنوشید

 

اسموتی‌ها از ترکیب آب و پوره میوه‌ها و سبزیجات درست می‌شوند و برخی مواقع در ترکیبشان از شیر یا بستنی هم استفاده می‌شود. این نوشیدنی‌ها تنوع بالایی دارند و اگر به اندازه مصرف کنید، حتی می‌توانند به لاغر شدنتان کمک کنند. نوشیدنی اسموتی‌های تابستانی برای رفع عطش یکی از بهترین راه‌های خلاصی از کم‌آبی و رساندن ویتامین‌های ضروری به بدن است.

اگر در طرز تهیه اسموتی‌ از میوه‌های آبدار و مناسب فصل گرما استفاده کنید و میزان شکر را کم در نظر بگیرید یا کلا آن را حذف کنید، یک نوشیدنی عالی در رژیم تابستانی برای جلوگیری از گرمازدگی خواهید داشت.

شربت بنوشید

شربت‌ها هر چند در همه فصل‌ها طرفدار دارند اما خوردن آن‌ها در تابستان بیشتر می‌چسبد. طیف وسیعی از انواع شربت‌های ضد عطش تابستانی وجود دارند که براساس سلیقه و امکاناتی که دارید، می‌توانید در خانه تهیه کنید.

فراموش نکنید که مصرف شربت‌های تابستانی، به مراتب بهتر و سالم‌تر است و می‌توانید آن‌ها را بعد از خنک شدن، همراه خود به بیرون و محل کارتان هم ببرید و در فواصل روز بنوشید. در ضمن می‌توانید از شربت‌ها در طرز تهیه اسموتی هم استفاده کنید. یعنی به جای شیر یا آب، در اسموتی‌تان شربت بریزید تا طعم متنوع‌تری را بچشید.

میوه‌های تابستانی بخورید

میوه‌های تابستانی هم تنوع بیشتری نسبت به میوه‌های زمستانی دارند و هم آبدارتر هستند. در کل هر میوه، مناسب فصلی است که در آن رسیده می‌شود و به عمل می‌آید. میوه‌های آبدار تابستانی مثل هندوانه، خربزه، انواع ملون، توت فرنگی، انواع آلو، گلابی، انگور و … به خنک ماندن بدن کمک می‌کنند. در ضمن اگر مزاجتان گرم و خشک است، بهتر است میوه‌های بخورید که طبع سرد و تر دارند تا بدنتان به تعادل گرمایی برسد.

غذاهای حاوی فیبر و سبزیجات میل کنید

از جمله بهترین غذاها برای یک رژیم تابستانی عبارتند از:

سالادهای حاوی سبزیجات بخورید

 

سالادهای حاوی سبزیجات بخورید

 

سبزیجات علاوه بر آب، حاوی مقدار زیادی فیبر هستند و می‌توانند سلامت بدن را تضمین کنند. سبزیجاتی که رنگ سبز دارند، هرچه این رنگ تیره‌تر باشد، حاوی فیبر بیشتری هم هستند. از سبزیجاتی مثل خیار، اسفناج، انواع سبزی خوردن به صورت تازه، گوجه فرنگی، کدو و … می‌توانید در طرز تهیه سالادهایتان استفاده کنید. بهتر است انواع سالاد را در رژیم تابستانی برای جلوگیری از گرمازدگی قرار دهید و آن‌ها را قبل از صرف یک وعده غذایی سالم بخورید.

حتما بخوانید  ۸ مدل ماسک ماست و تخم‌ مرغ برای پوست شفاف و موی پرپشت

غذاهای لبنی را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید

انواع مختلفی از لبنیات وجود دارند که هر کدام را می‌توانید به شکل‌های متفاوت در رژیم غذایی‌تان به کار ببرید. مثلا خوردن انواع پنیر صبحانه و سرشیر به عنوان صبحانه یا عصرانه، انواع مختلف ماست به عنوان یک پس‌غذا یا دسر، انواع دوغ مثل دوغ کفیر به عنوان نوشیدنی، انواع کشک همراه با غذا یا در سالاد به شکل‌های مختلف می‌توانند به داشتن رژیم سالم کمک کنند.طرز تهیه کشک را بلد هستند؟

انواع لبنیات مخصوصا به خاطر اینکه خاصیت خنک‌کنندگی دارند و طبعشان سرد و خنک است، مناسب قرار گرفتن در رژیم غذایی تابستانی برای جلوگیری از گرمازدگی هستند.

در صورت تمایل ماست، کشک پایه خشک و کشک پایه لبنی را به صورت آنلاین، حضوری یا تلفنی از افق کوروش خریداری کنید.

سوپ و آش را به عنوان پیش‌ غذا بخورید

انواع سوپ و آش‌های تابستانی، هر چند جزو پیش‌ غذاها هستند ولی شما می‌توانید از آن‌ها به عنوان یک غذای سبک در رژیم تابستانی برای جلوگیری از گرمازدگی استفاده کنید. این خوراکی‌ها، حاوی مقادیر زیادی آب هستند و رطوبت بدن را بالا می‌برند. همچنین هضم آن‌ها برای دستگاه گوارش راحت‌تر است.

در تابستان چه چیزهایی نخوریم؟

 

در تابستان قهوه و چای زیاد ننوشید

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

نوشیدنی‌های کافئین دار

حتما می‌دانید که نوشیدن همه نوشیدنی‌ها در اوج گرما خوب نیست. نوشیدنی‌های کافئین‌دار جزو این دسته از نوشیدنی‌ها هستند. چای (به‌ویژه چای پررنگ)، قهوه و انواع نوشیدنی‌هایی که با قهوه درست می‌شوند، شدت تشنگی را بیشتر می‌کنند. دلیل آن هم کافئین و تئین موجود در قهوه و چای است. اگر چه ممکن است به نوشیدن این نوشیدنی‌های جذاب عادت داشته باشید و معمولا در طول روز چند فنجان یا لیوان چای بنوشید ولی بهتر است مقدار آن را بسیار کاهش دهید تا آب بدنتان کم نشود.

فست فود و غذاهای سرخ کردنی

غذاهای سرخ شده و فست‌فودها، حاوی مقادیر بسیار زیادی از چربی هستند و کالری زیادی هم دارند. به خاطر همین خوردن آن‌ها باعث ایجاد سنگینی می‌شود و رطوبت بدن را کاهش می‌دهند. فست فودها و سرخ کردنی‌ها، به خاطر اینکه تشنگی را شدت می‌بخشند، چندان مناسب فصل گرما نیستند و بهتر است جای آن‌ها را با غذاهای سبک و سالم پر کنید.

انواع شیرینی‌جات

نیازی به توضیح ندارد که شیرینی‌ها و کیک‌ها به خاطر استفاده از شکر و بعضا خامه تا چه می‌توانند تشنگی را شدت ببخشند. انواع شیرینی و کیک با سرعت زیادی بدن را دچار کم آبی می‌کنند. به همین خاطر بهتر است مصرف آن‌ها را تا جای ممکن کاهش دهید یا از رژیم تابستانی برای جلوگیری از گرمازدگی حذف کنید تا سالم‌تر بمانید.

سوالات متداول

 

شربت برای جلوگیری از گرمازدگی چه بنوشیم

شربت برای جلوگیری از گرمازدگی چه بنوشیم؟

در میان انواع شربت شربت لیموناد معمولا محبوبیت زیادی دارد اما شربت‌های مختلفی را می‌توانید با میوه‌های تابستانی درست کنید. شربت آلو، شربت انگور، شربت آلبالو و در کل شربت‌های ضد عطش برای رفع تشنگی در تابستان مفید هستند.

بهترین غذاها برای پیشگیری از گرمازدگی در یک رژیم تابستانی چه غذاهایی هستند؟

انواع سالاد، سوپ و آش، آلبالو پلو، عدس پلو، آبدوغ خیار و عدسی جزو بهترین غذاها در رژیم تابستان برای جلوگیری از گرمازده شده هستند.

 

کالابرگ الکترونیک