۱۷ روش خانگی و قطعی درمان عطسه و آبریزش بینی صبحگاهی

۱۷ روش خانگی و قطعی درمان عطسه و آبریزش بینی صبحگاهی


30 فروردین 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
عطسه و آبریزش صبحگاهی

درمان عطسه و آبریزش صبحگاهی کار راحتی نیست. یکی از متداول‌ترین انواع آلرژی‌ و حساسیت‌های فصلی، به ویژه در بهار عطسه و آبریزش صبحگاهی است که ممکن است بسیاری افراد آن را در طول زندگی خود تجربه کنند. البته این مشکل، دلایل دیگری هم دارد و ممکن است موارد مختلفی بر شدت آن تاثیر بگذارند. اما به راحتی می‌توانید این معضل سلامتی را در خانه درمان کنید. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی درمان عطسه و آبریزش بینی و علل بروز آن خواهیم پرداخت.

 

 

دلایل بروز عطسه و آبریزش بینی صبحگاهی

 

دلایل بروز عطسه و آبریزش بینی صبحگاهی

 

عطسه و آبریزش بینی در صبح دلایل متعددی دارد. معمولا در هر فصلی که باشید، اگر دچار عطسه و آبریزش بینی شوید، این مشکل را صبح‌ها، بیشتر تجربه خواهید کرد. ممکن است علاوه بر عطسه و آبریزش بینی، علائم دیگری مثل سرماخوردگی، آنفولانزا، تب، گلو درد و فشار روی سینوس‌های بینی و پیشانی را هم تجربه کنید.

عوامل مختلفی باعث بروز عطسه می‌شوند، از آلرژی و آلودگی هوا گرفته تا استشمام رایحه‌های تند، پولیپ بینی و عفونت. در کل به عطسه باید به چشم یک مکانیسم دفاعی بدن در مقابل ورود محرک‌ها به سیستم تنفسی بدن، نگاه کرد.

دلیل بروز آبریزش بینی هم تحریک یا التهاب بافت‌های بینی است. آبریزش بینی ممکن است به خاطر عفونت‌هایی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا، کرونا، آلرژی بهاری یا سایر فصول و حساسیت رخ بدهد.

برخی افراد بدون هیچ دلیل مشخصی دچار آبریزش بینی، عطسه و گرفتگی بینی می‌شوند که به این حالت رینیت غیر آلرژیک می‌گویند و مدت‌ها با آن درگیر هستند. گاهی اوقات هم آبریزش بینی ناشی از وجود پولیپ، ورود جسم خارجی، تومور یا سردردهای شبیه میگرن است. البته، این حالت به ندرت اتفاق می‌افتد.

 

درمان عطسه و آبریزش بینی صبحگاهی

 

درمان عطسه و آبریزش بینی

 

هر چند عطسه و آبریزش بینی صبحگاهی مشکل حادی نیست ولی می‌تواند زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. برای درمان این مشکل در کودکان و بزرگسالان، روش‌های درمانی راحت و خانگی یا نسخه‌های پزشک می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. در ادامه درمان عطسه و آبریزش صبحگاهی را بررسی خواهیم کرد.

 

۱- ریختن آب نمک در بینی

 

به عنوان یکی از بهترین روش‌های درمان عطسه و آبریزش بینی صبحگاهی، آب نمک رقیق را می‌توانید امتحان کنید. این محلول باعث خروج راحت‌تر مخاط بینی و شست‌وشو سینوس‌ها است.

برای این کار، مقداری از محلول را در یک ظرف قطره چشمی یا سرنگ بریزید، سرتان را عقب ببرید و چند قطره از آن را در بینی خود بچکانید. بعد از این کار نفس بکشید تا محلول نمک، راه‌های بینی شما را خیس کند. سپس آن را خارج کنید تا بینی‌تان کاملا پاک شود.

 

۲- استفاده از قطره کلرو سدیم

 

اگر می‌خواهید از داروها و قطره‌های مجاز برای پاک کردن حفره‌های بینی استفاده کنید، می‌توانید از داروخانه‌ها، قطره کلرو سدیم را تهیه و مثل آب نمک آن را استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش ابودردا چهارشنبه سوری + تاریخچه و نکات جالب

 

۳- عسل و لیمو را امتحان کنید

 

خوردن عسل و آبلیمو برای درمان عطسه و آبریزش بینی

 

افزودن عسل طبیعی و لیمو ترش به چای کمرنگ یا آب جوش می‌تواند به متوقف کردن عطسه و آبریزش بینی کمک کند. عسل با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد ویروسی، یک راه درمان فوق العاده برای این مشکل است. می‌توانید از خواص آنتی اکسیدانی مخلوط عسل و آبلیمو با چای بهره ببرید.

طرز تهیه چای لیمو عسل را بلد هستید؟ شما می‌توانید عسل، آبلیمو و چای را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، تلفنی یا حضوری خریداری کنید.

 

۴- دستگاه بخور برای درمان آبریزش بینی و عطسه

 

داشتن یک دستگاه بخور در فضای خانه یا محل کار، هوا را مرطوب نگه می‌دارد و از خشک شدن مجاری تنفسی و در نتیجه عطسه پیشگیری می‌کند. اگر هم عطسه و آبریزش بینی صبحگاهی شما به دلیل ویروس سرماخوردگی یا بیماری آنفولانزا است، با این کار می‌توانید دوره درمان را سرعت ببخشید و کوتاه‌تر کنید.

اگر به دستگاه بخور، اسانس‌های روغن اکالیپتوس، نعناع فلفلی، کاج، رزماری، مریم گلی، روغن درخت چای و آویشن اضافه کنید، اثر فوق‌العاده‌تری خواهد داشت.

 

۵- زنجبیل را به شکل‌های مختلف مصرف کنید

 

دم کرده زنجبیل تازه یا استفاده از پودر زنجبیل در غذاها به درمان عطسه و آبریزش بینی کمک می‌کند. زنجبیل را می‌توانید با چای و عسل هم میل کنید. به خاطر خاصیت ضد التهابی این محلول، خوردن آن بسیار مفید است.

طرز تهیه چای زنجبیل را بلد هستید؟ برای تهیه پودر زنجبیل از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

 

۶- فلفل سیاه را روی بینی بمالید

 

مالیدن فلفل سیاه روی بینی، یک راه درمان آبریزش بینی

 

مالیدن فلفل سیاه روی بینی می‌تواند آبریزش بینی به دلیل گرفتگی را کم کند. «کپسایسین» موجود در فلفل سیاه، برای دردهای عصبی و پوستی هم مناسب است. این ماده همان ماده‌ای است که باعث ایجاد طعم تند در فلفل می‌شود. برای تهیه پودر فلفل از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

 

۷- یک معجون با سیر درست کنید

 

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

«سیر» از جمله مواد غذایی و گیاهانی است که خاصیت ضد میکروبی دارد و عفونت‌ها را از بدن دفع می‌کند. برای استفاده از سیر به عنوان درمان عطسه و آبریزش بینی صبحگاهی، در طول روز می‌توانید چند حبه سیر تازه را پوست بگیرید و در آب جوش بیندازید تا نرم شوند.

سپس مقداری شکر یا عسل را به آب بیفزایید و چند دقیقه صبر کنید تا سیر نرم شود. این معجون را دو بار در روز میل کنید. جویدن سیر هم می‌تواند به این مشکل کمک کند ولی به خاطر طعم تند آن، دمنوش گزینه بهتری برای درمان است. شکر را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی بخرید.

 

۸- آب بنوشید

 

نوشیدن آب به هیدراته شدن بدن کمک می‌کند و عطسه کردن با مجاری تنفسی خشک را کاهش خواهد داد. نوشیدن آب ولرم در طول روز می‌تواند به دفع شدن سموم بدن کمک کرده و بدن را تصفیه کند. آب معدنی را می‌توانید را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی بخرید.

 

۹- ویتامین ث حلال مشکلات است

 

نوشیدن محلول ویتامین ث یا مواد غذایی و میوه‌های حاوی این ویتامین راه درمان عطسه و آبریزش بینی

 

نوشیدن محلول ویتامین ث یا مواد غذایی و میوه‌های حاوی این ویتامین، مثل فلفل دلمه‌ای زرد، قرمز و سبز، لیموترش، میوه پرتقال، هندوانه، کلم بروکلی و انواع توت از عطسه‌های متناوب و مکرر و آبریزش بینی جلوگیری می‌کند. با ویتامین ث می‌توانید ایمنی بدن خود را افزایش و احتمال بروز حساسیت‌ها را کاهش دهید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کتلت عربی ترد و خوشمزه با گوشت و بدون گوشت

 

۱۰- شستن مکرر دست‌ها با صابون یا مایع دستشویی

 

اگر به طور مداوم، دست‌هایتان را با صابون یا مایع دستشویی ملایم و آب ولرم بشویید، مخصوصا زمان‌هایی که از بیرون به خانه می‌آیید، از بروز عطسه‌های مکرر و آبریزش بینی پیشگیری خواهید کرد. در صورت برخورد دست‌ها با بینی، احتمال وارد شدن میکروب و باکتری‌ها به دستگاه تنفسی افزایش می‌یابد.

صابون و مایع دستشویی را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی بخرید.

 

۱۱- دانه رازیانه بو کنید

 

خواص رازیانه بی‌شمار است. رازیانه و دانه آن، خاصیت آنتی بیوتیک و ضد آلرژی دارد. برای درمان عطسه و آبریزش صبحگاهی، می‌توانید دانه‌های رازیانه را بو دهید و با زنجبیل مصرف کنید. یا اینکه از این دانه‌ها در نوشیدنی و حتی غذا استفاده کنید.

 

۱۲- تخم زغال اخته

 

دم کردن دانه‌های زغال اخته نیز یکی از روش‌های درمان عطسه و آبریزش بینی صبحگاهی است. این نوشیدنی، خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد و از تحریک‌های ناشی از آلرژن‌ها، جلوگیری می‌کند.

به اندازه ۱ قاشق چای‌خوری تخم زغال اخته را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. با این نوشیدنی، می‌توانید به باز شدن راه‌های تنفسی کمک کنید.

 

۱۳- روغن بنفشه بریزید

 

تسکین عطسه با روغن بنفشه

 

چکاندن چند قطره روغن بنفشه در بینی نیز می‌تواند به تسکین عطسه و جلوگیری از خشک شدن دیواره‌های داخلی بینی کمک کند.

 

۱۴- کدو حلوایی میل کنید

 

برای درمان عطسه و آبریزش بینی، می‌توانید کدو حلوایی را به شکل‌های مختلف در رژیم غذایی خود جای دهید. آبپز کردن و پختن کدو حلوایی و خوردن آن یکی از درمان‌های سریع و سنتی عطسه و آبریزش بینی است.

 

۱۵- تخم گشنیز را به این روش غرغره کنید

 

تخم گشنیز برای درمان عطسه و آبریزش صبحگاهی

 

برای درمان عطسه و آبریزش صبحگاهی، ۱ قاشق تخم گشنیز را در ۱ لیوان آب جوش دم کنید. سپس دم کرده تخم گشنیز را غرغره کنید تا گلوی شما صاف شود و هیدراته بماند.

 

۱۶- روغن اکالیپتوس بو کنید

 

برای کسانی که حساسیت فصلی دارند یا انواع دیگر حساسیت‌ها را تجربه می‌کنند، استشمام روغن اکالیپتوس بسیار مفید است. برای این کار، چند قطره از روغن اکالیپتوس را روی یک پارچه تمیز بریزید و آن را جلو بینی قرار دهید و نفس بکشید. استشمام این روغن، به درمان عطسه و آبریزش بینی صبحگاهی کمک می‌کند.

 

۱۷- دور ماندن از عوامل آلرژی زا

 

دور ماندن از عوامل آلرژی زا برای درمان حساسیت و آبریزش بینی

 

اگر به چیزی یا غذایی حساسیت دارید، از مصرف آنها خودداری کنید. یا تا جای ممکن سعی کنید در مجاورت این عوامل آلرژی زا قرار نگیرید. موی حیوانات خانگی، گرد و خاک، گرده‌های گیاهان، دستکش آشپزخانه، مواد غذایی مثل غذاهای گلوتن دار، لبنیات، بادام زمینی، پاستا و نوشیدنی‌های گازدار می‌توانند باعث بروز حساسیت و آلرژی در برخی افراد شوند.

 

سوالات متداول

 

داروی ضد عطسه و آبریزش بینی چیست؟

 

اگر می‌خواهید از داروهای گیاهی یا درمان‌‌ خانگی عطسه و آبریزش بینی استفاده کنید، می‌توانید زنجبیل، سیر، تخم گشنیز، روغن اکالیپتوس و … را در دستور کار خود قرار دهید. در غیر این صورت می‌توانید از داروهای موجود در داروخانه‌ها مثل کلرو سدیم یا داروی تجویز شده پزشک خود استفاده کنید.

 

درمان حساسیت عطسه و آبریزش بینی طب سنتی چیست؟

 

در طب سنتی معمولا از داروهای گیاهی برای درمان بیماری‌ها و مشکلات سلامتی استفاده می‌شود. روغن بنفشه، کدو حلوایی، تخم گشنیز، زنجبیل، دارچین و … برای درمان این نوع حساسیت مفید هستند.

 

 

منبع: drbrahma

کالابرگ الکترونیک