۱۶ اصل بهترین تغذیه تابستان از نظر طب سنتی

۱۶ اصل بهترین تغذیه تابستان از نظر طب سنتی


2 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
16 اصل بهترین تغذیه تابستان از نظر طب سنتی

پیروی از یک رژیم غذایی صحیح و استفاده از بهترین تغذیه تابستان از نظر طب سنتی موجب می‌شود تا در طول گرمای تابستان احساس بهتری را تجربه کنید. به طور کلی غذاهای مناسب فصل تابستان در طب سنتی غذاهایی هستند که طبع خنکی دارند و از گرم شدن بدن جلوگیری می‌کنند. به علاوه پرهیز از مواد غذایی مضر در تابستان نیز می‌تواند به تغذیه بهتر شما در این فصل گرم کمک زیادی کند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با غذاهای مناسب فصل تابستان از نظر طب سنتی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد تدابیر فصل تابستان در طب سنتی پاسخ خواهیم داد.

 

 

بهترین تغذیه تابستان از نظر طب سنتی

 

بهترین تغذیه تابستان از نظر طب سنتی

 

طب سنتی همواره به پیشگیری از بیماری قبل از درمان تأکید می‌کند. درواقع مصرف غذاهای مناسب هر فصل موجب می‌شود تا بدن ما کمتر دچار مشکل شود و همواره احساس شادابی و نشاط بیشتری را تجربه کنیم. غذاهایی که در تابستان مصرف می‌شوند، بهتر است طبع سرد و تری داشته باشند، زیرا این کار موجب متعادل شدن طبع بدن و کاهش عرق کردن می‌شود.

در تابستان تولید خلط صفرا افزایش پیدا می‌کند، بنابراین سعی کنید از مصرف غذاهای گرم و قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب کنید. در ادامه می‌توانید با نکاتی در مورد بهترین غذاها تابستان از نظر طب سنتی آشنا شوید.

 

۱- از مصرف غذاهایی با طبع گرم پرهیز کنید

 

از مصرف غذاهایی با طبع گرم پرهیز کنید

 

بهترین تغذیه در فصل تابستان از نظر طب سنتی تغذیه‌ای است که در آن مواد غذایی با طبع خنک مصرف شود تا بدن از درون خنک شود. در فصل تابستان سعی کنید از غذاهایی مثل خورش فسنجان و کشک بادمجان که حاوی گردو هستند، استفاده نکنید. مصرف کنجد، گوشت قرمز، گوشت شتر و پرندگانی مثل کبک و بلدرچین که طبع گرمی دارند، برای تابستان مناسب نیست.

 

۲- مصرف شیرینی‌ها را کاهش دهید

 

مصرف شیرینی‌ها را کاهش دهید

 

شیرینی‌ها و کلیه مواد غذایی شیرین طبع گرمی دارند و از همین رو نباید در تابستان استفاده شوند. بهتر است در فصل تابستان از شکلات و شیرینی کمتری استفاده کنید و حتی مصرف شیرینی‌های طبیعی مثل عسل، کشمش، مویز، انجیر، نارگیل، موز، خربزه و آناناس را نیز کاهش دهید.

 

۳- غذاهای سرخ شده نخورید

 

یکی از مهم‌ترین تدابیر تغذیه‌ای فصل تابستان در طب سنتی کاهش مصرف غذاهای سرخ شده است. طب سنتی تأکید می‌کند که مصرف غذاهای سرخ شده را در تابستان کاهش دهید. سرخ کردن، بو دادن و تفت دادن مواد غذایی موجب می‌شود تا طبع آن گرم و خشک شود و از همین رو مصرف این غذاها می‌تواند حرارت بدن را افزایش دهد.

حتما بخوانید  55 خواص فلفل دلمه‌ ای و مضرات آن برای بدن + طبع و مصلح

 

۴- از ادویه‌جات کمتری در تابستان استفاده کنید

 

از ادویه‌جات کمتری در تابستان استفاده کنید

 

حتماً می‌دانید که بیشتر ادویه‌ها طبع فوق‌العاده گرمی دارند. بهترین تغذیه تابستان از نظر طب سنتی غذاهایی است که با کمترین میزان ادویه‌ها آماده شود. سعی کنید در تابستان از ادویه‌هایی مثل فلفل، زنجبیل، دارچین، زعفران و سس‌های تند و خردل به میزان کمتری استفاده کنید.

 

۵- مواد غذایی خنک میل کنید

 

در تابستان مواد غذایی خنک میل کنید

 

مصرف مواد غذایی خنک در طب سنتی از بالا رفتن حرارت بدن جلوگیری می‌کند. این موضوع به خصوص برای افرادی که طبع گرمی دارند، اهمیت زیادی دارد. سعی کنید در تابستان از غذایی خنک مثل خیار، ماست، کاهو، کدو سبز، گشنیز و اسفناج به مقدار بیشتر استفاده کنید. آبدوغ خیار یک غذای بی‌نظیر برای خنک کردن بدن است، پیشنهاد می‌شود آن را امتحان کنید.

 

۶- از نوشیدنی‌های سنتی استفاده کنید

 

از نوشیدنی‌های سنتی استفاده کنید

 

شربت‌های ضد عطش و نوشیدنی‌های سنتی علاوه بر خواص بی‌نظیری که دارند، می‌توانند به متعادل کردن طبع بدن نیز کمک زیادی کنند. نوشیدنی‌هایی مثل شربت خاکشیر، شربت تخم شربتی، شربت زرشک، سکنجبین، شربت آبلیمو بهترین گزینه‌ها برای نوشیدنی تابستان هستند و از گرمازدگی بدن جلوگیری می‌کنند.

 

۷- از غذاهای آب‌پز استفاده کنید

 

در تابستان از غذاهای آب‌پز استفاده کنید

 

مصرف غذاهای مناسب فصل تابستان در طب سنتی طبع بدن را متعادل می‌کند و به رفع عطش و گرمی بدن نیز کمک می‌کند. در تابستان سعی کنید به جای غذاهای سرخ شده و فست فودها از غذاهای آب‌پز شده و غذاهای جبران کننده کمبود آب بدن استفاده کنید. سوپ جو قرمز و آش جو دو غذای بی‌نظیر برای تابستان هستند که در کنار آبغوره و آب لیموترش تازه فواید بی‌شماری برای سلامت دارند.

 

۸- از میوه‌های ملس استفاده کنید

 

در تابستان از میوه‌های ملس استفاده کنید

 

تابستان فصل میوه‌های ترش و ملس است. این میوه‌ها معمولاً طبع خنک‌تری دارند و به کاهش حرارت بدن و رفع تشنگی کمک زیادی می‌کنند. سعی کنید در تابستان از میوه‌های فصل مثل شاه توت، سیب ترش، آبلیمو، گوجه سبز، هلو، زردآلو و گریپ فروت استفاده کنید. هندوانه نیز به دلیل آب فراوانی که دارد در لیست بهترین تغذیه تابستان از نظر طب سنتی قرار می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید: خواص هندوانه برای سلامت بدن

 

۹- به جای سس مقداری آبلیمو و ماست به سالاد اضافه کنید

 

به جای سس مقداری آبلیمو و ماست به سالاد اضافه کنید

 

در تابستان تا می‌توانید سالاد مصرف کنید و برای طعم دادن به آن به جای انواع سس‌ بازاری که بسیار چرب و پر ادویه هستند، از آبلیمو یا ماست استفاده کنید. این کار موجب می‌شود تا بدن شما خنک شود و آب مورد نیاز بدنتان نیز به راحتی تأمین شود.

 

۱۰- مصرف ترشیجات را فراموش نکنید

 

اگر به طعم ترشیجات علاقه زیادی دارید، تابستان بهترین زمان برای مصرف ترشی با غذا است. ترشی‌هایی که ادویه کمی دارند و تند نیستند برای تابستان بسیار مناسب هستند.

 

۱۱- نوشیدن آب را فراموش نکنید

 

نوشیدن آب را فراموش نکنید

 

در تابستان سعی کنید بیشتر از هر زمان دیگری آب بنوشید. نوشیدن آب به خنک کردن و کاهش حرارت بدن کمک می‌کند. سعی کنید روزانه بیشتر از ۶ تا ۸ لیوان آب خنک بنوشید تا بدنتان دچار کم آبی نشود.

 

۱۲- یک وعده ناهار سبک میل کنید

 

در تابستان سعی کنید وعده ناهار را بسیار سبک‌تر از فصول دیگر میل کنید. ناهار معمولاً در گرم‌ترین زمان روز و در ظهر مصرف می‌شود، از طرف قدرت هضم سیستم گوارش نیز در این زمان کمتر است، بنابراین مصرف غذای سبک به شما کمک می‌کند تا در طول روز احساس بهتری را تجربه کنید.

حتما بخوانید  27 تا از عجیب ترین خواص زیتون و مضرات و طبع و مصلح آن

 

۱۳- به جای گوشت قرمز، از گوشت سفید استفاده کنید

 

به جای گوشت قرمز، از گوشت سفید استفاده کنید

 

بهترین تغذیه تابستان از نظر طب سنتی جایگزین کردن گوشت سفید به جای گوشت قرمز است. گوشت ماهی و مرغ طبع خنک‌تری نسبت به گوشت قرمز دارند و از همین رو برای فصل تابستان مناسب‌تر هستند. توجه داشته باشید که مرغ و ماهی نباید به صورت سرخ شده و یا با ادویه‌های زیاد طبخ شوند.

 

۱۴- مصرف تنقلات شور را کاهش دهید

 

غذاهای شور و تنقلاتی مثل آجیل و چیپس موجب افزایش احساس تشنگی و کاهش میزان آب بدن می‌شوند. در تابستان بهتر است از نمک کمتری استفاده کنید. بهتر است از آجیل‌ها و مغزها به صورت خام و بدون نمک استفاده کنید. فراموش نکنید که بیشتر مغزها مزاج گرم و خشکی دارند و از همین رو افراد گرم مزاج نباید به مقدار زیاد از آن استفاده کنند.

 

۱۵- از مصرف غذاهای چرب و دیر هضم بپرهیزید

 

از مصرف غذاهای چرب و دیر هضم بپرهیزید

 

همانطور که گفته شد، قوه هاضمه در تابستان و در فصل گرما بسیار سست می‌شود و از همین رو بهتر است در این فصل از غذاهایی مثل آش، کله پاچه، حلیم گندم، ماکارونی دمی، غذاهای سرخ شده و دودی پرهیز کنید. در صورت مصرف این غذاها پیشنهاد می‌شود، از مقدار کمی از آن‌ها استفاده کنید.

 

۱۶- آب یخ نخورید

 

شاید نوشیدن یک لیوان آب یخ در تابستان لذت زیادی داشته باشد، اما باید بدانید که این کار به شدت برای سلامت شما مضر است. معده حرارت زیادی دارد و زمانی که نوشیدن یخی می‌خورید، معده دچار انقباض می‌شود. وارد شدن شوک به معده می‌تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند و در بسیاری از مواقع نیز موجب سنکوپ کردن فرد شود.

از دیگر مضرات مصرف آب یخ در تابستان می‌توان به چرب شدن کبد، ضعف قلب، روماتیسم و سینوزیت نیز اشاره کرد.

 

نکاتی در مورد غذاهای مناسب فصل تابستان در طب سنتی

 

نکاتی در مورد غذاهای مناسب فصل تابستان در طب سنتی

 

*اگر طبع گرمی دارید، می‌توانید در تابستان هر روز صبح از ترکیب آبغوره و تخم گشنیز به صورت ناشتا استفاده کنید. برای این کار باید شب نصف لیوان آبغوره طبیعی را با ۱ قاشق مرباخوری پودر تخم گشنیز ترکیب کنید و بعد از صاف کردن میل کنید.

*بهترین صبحانه در تابستان از نظر طب سنتی مصرف ۲ تا ۳ لیوان شربت عسل و آبلیمو است.

*مصرف چای و نوشیدنی‌های حاوی کافئین را در تابستان کاهش دهید.

*برای تأمین آب مورد نیاز بدن، در نوشیدن عجله نکنید، بهتر است آب را جرعه جرعه و به آرامی میل کنید.

*در تابستان پیشنهاد می‌شود به جای مصرف چای و دمنوش‌های گرم از دم‌کرده خنک آلبالو و چای‌های رقیق شده و کمرنگ استفاده کنید.

 

سوالات متداول

 

بهترین غذاهای مناسب فصل تابستان در طب سنتی چه غذاهایی هستند؟

 

غذاهایی که در تابستان مصرف می‌شوند، بهتر است طبع سرد و تری داشته باشند، زیرا این کار موجب متعادل شدن طبع بدن و کاهش عرق کردن می‌شود.

 

چرا در تابستان مصرف مواد غذایی خنک در طب سنتی اهمیت زیادی دارد؟

 

در فصل تابستان حرارت درون بدن افزایش پیدا می‌کند و مصرف غذاهای تابستانی سنتی با طبع خنک موجب می‌شود تا حرارت بدن کاهش پیدا کند.

 

 

کالابرگ الکترونیک