خوشمزه ترین غذاهای محلی مازندران | انواع غذا، شیرینی و دسر

خوشمزه ترین غذاهای محلی مازندران | انواع غذا، شیرینی و دسر


17 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 42 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
غذاهای محلی مازندران | انواع غذا، شیرینی و دسر مازنی
فهرست محتوا نمایش

غذای مازندرانی چی درست کنم؟ انواع غذا، پیش غذاها و حتی شیرینی و دسرهای محلی مازندرانی تنوع فراوانی دارند. دستور پخت‌های اصیل و محلی زیادی برای غذاهای سنتی مازندرانی وجود دارد که شامل انواع غذاهای نونی، برنجی، انواع خورشت و انواع شیرینی و دسر و پیش غذا برای شب عید، عروسی، مجالس، نذری و مناسبت‌های مختلف دیگر است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به آموزش طرز تهیه انواع غذاهای مجلسی و سنتی مازندرانی از غذاهای اصلی گرفته تا پیش غذاها و دسرها و شیرینی های مازنی می‌پردازیم.

لیست انواع غذاها، پیش غذا، دسرها و شیرینی های محلی مازندرانی

در این مطلب به ارائه لیست غذاهای مازندرانی خواهیم پرداخت و طرز تهیه هر غذا را بررسی خواهیم کرد. اگر به دنبال طرز تهیه انواع غذای مازندرانی، پیش غذاهای مازندرانی، غذاهای محلی مازندران و معروف‌ترین شیرینی های مازندرانی هستید این مطلب برای شماست. ما می‌خواهیم دستور تهیه انواع غذای شمالی مختص خطه مازندران را که شامل خورش‌های متنوع، خوراک‌ها و دسرها و شیرینی‌های متفاوت است به شما آموزش دهیم.

برای تهیه انواع غذای مازندرانی لازم است از مواد اولیه با کیفیت و تازه استفاده کنید. شما می‌توانید مواد مورد استفاده در تهیه غذاها، پیش غذاها و دسرهای مختلف مازندرانی از جمله  گوشت مرغ، گوشت چرخ کرده، گوشت گاو و گوساله، گوشت گوسفندی، تخم مرغ، برنج، انواع حبوبات مثل لوبیا چیتی، پیاز داغ منجمد، سیر داغ، انواع ادویه غذا مثل زردچوبه، فلفل سیاه، نمک، انواع چاشنی‌های غذا مثل رب انار، رب گوجه فرنگی، آبلیمو، موادی مثل زعفران، کشک، انواع روغن، شکر، آرد و … نیاز دارید. را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۱- خورش اسپناساک مازندرانی

انواع غذای مازندرانی خورشتی/ خورش اسپاناساک

«خورش اسپناساک» یا همان خورش اسفناج به سبک مازندرانی یک خورش خوشمزه و محبوب مازندرانی‌ها است که در فهرست غذاهای محلی مازندرانی رستوران نیز پیدا می‌شود و از جمله انواع غذای مازندرانی پرطرفدار است.

در اصل شمالی‌ها به «خورش اسفناج»، خورش اسپناساک می‌گویند. اما این خورش اسفناج مازندرانی، با خورش اسفناج متداولی که تا حالا خورده‌اید، چند تفاوت عمده دارد.

شما برای طرز تهیه خورش اسپناساک به اسفناج و نخود به عنوان دو ماده اولیه پایه و ضروری نیاز دارید. برای درست کردن خورشت اسپناساک نخودها را از قبل بخیسانید و آب آن را چند بار عوض کنید.

اسفناج‌ها را کاملا تمیز بشویید و به صورت نسبتا درشت ساطوری کنید. بعد از آماده کردن سیر داغ و پیاز داغ گوشت‌های خورشتی را نیز با آنها تفت دهید. رنگ گوشت که تغییر کرد بعد از آن نوبت به اضافه کردن سبزیجات و نخود می‌رسد.

مقداری آب جوش هم اضافه کنید و اجازه دهید گوشت و دیگر مواد به خوبی بپزند. این مرحله به حدود ۱ تا ۱/۵ ساعت زمان برای پخت گوشت و نخود نیاز دارید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه خورشت اسپناساک روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۲- باکله پته

انواع غذای مازندرانی فوری؟ باکله پته

«باکله پته یا باقلا پته» یک غذای سنتی و محلی ایرانی است که اصالت آن به مازندران برمی‌گردد. این غذای ساده و مقوی شمالی با باقلا و یک ماده غذایی که به این غذا لعاب بدهد مانند برنج یا بلغور گندم تهیه می‌شود.

این غذای راحت، سریع و نونی که یک شام ساده و راحت هم هست شباهت زیادی به باقالی پخته مرسوم دارد اما باقالی پخته به روش بیرون با باقلا خشک درست می‌شود و باقلا پته با باقلا تازه.

برای تهیه باکله پته مازندرانی در ابتدا باید بلغور گندم را برای چند ساعتی بخیسانید و باقالی‌ها را از غلاف سبزشان جدا کنید. سپس بلغور گندم و باقالی را با همدیگر و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزند. در این فاصله پیاز و سیر را تفت دهید تا طلایی شوند و بعد از طلایی شدن آنها را به باقالی و بلغور گندم در حال پخت اضافه کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه باکله پته روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۳- کماج تابه ای

کماج تابه ای یک شیرینی مازندرانی

«کماج» یا «کماچ» شیرینی قدیمی و سنتی ایرانی است که اصالت آن به شمال کشور و مازندران به خصوص شهر بابل برمی‌گردد و در قدیم به عنوان شیرینی شب عید در اغلب شهرهای مازندران پخته می‌شد.

این شیرینی ساده و خوشمزه مازندرانی با ترکیب آرد سفید یا آرد گندم و آرد برنج، در تابه و روی حرارت گاز به راحتی آماده می‌شود و نیازی به لوازم شیرینی‌پزی و فر ندارد.

برای تهیه کماج تابه ای در شروع کار باید تخم مرغ و ماست را هم بزنید. بعد از آنکه تخم مرغ و ماست به خوبی هم زده شدند شیر و شکر را به آن اضافه کنید. آرد برنج و آرد سفید را بعد از آنکه سه بار الک کردید به مایه کماج اضافه کنید.

پیش از سرخ کردن کماج‌ها باید طعم دهنده‌ها شامل گلاب، وانیل، بیکینگ پودر و زعفران دم کرده را به مایه کماج اضافه کنید و به خوبی تمام مواد را با هم مخلوط کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کماج تابه ای روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۴- خورش ترشه سماق

ترشه سماق/ غذای محلی مازندران ساری

«خورش ترشه سماق» یا «ترشه سماق قاتق» از غذاهای محلی مازندرانی به خصوص در شهرهای ساری و چالوس محسوب می‌شود. این خورش محلی مازندرانی که بر پایه ادویه سماق و به همراه گوشت یا مرغ طبخ می‌شود علاوه بر طعم لذیذ، خواص زیادی نیز دارد. اگر از طعم خورش‌های تکراری خسته شده‌اید و اگر ذائقه شما به غذاهای ترش متمایل است خورشت ترشه سماق یک انتخاب عالی می‌تواند باشد.

برای تهیه خورشت ترشه سماق در ابتدای کار باید لوبیا و سبزی‌های خورشتی را آماده کنید. لوبیا را از شب قبل بخیسانید و بعد با مقداری آب روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا بپزند.

سبزی خورشتی را بعد از شستن با چاقو و یا دستگاه سبزی خردکنی به صورت ریز خرد کنید و سپس با روغن کافی روی حرارت سرخ کنید. بعد از سرخ کردن سبزی‌ها به سراغ آماده کردن سیر داغ و پیاز داغ بروید. تکه‌های مرغ را نیز با سیر و پیاز تفت دهید.

سبزی‌های خورشتی سرخ شده و لوبیا قرمز پخته شده را به ترکیب مرغ و سیر و پیاز اضافه کنید و خوب هم بزنید تا عطر و طعم مواد با هم ترکیب شده و به خورد هم بروند. نمک و سماق را هم اضافه کنید و سپس مقداری آب جوش یا استاک مرغ در حدی که سطح مواد را بپوشاند اضافه و حرارت را زیاد کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه خورش ترشه سماق روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۵- خورش سیر انار

انواع غذای مازندرانی چی بپزم؟ خورش سیر انار

«خورش سیر انار» از معروف‌ترین غذاهای مازندرانی محسوب می‌شود. طرز تهیه خورشت سیر انار مازندرانی متنوع است و در پخت آن از گوشت مرغ، گوشت اردک یا غاز استفاده می‌شود. میزان سیر این خورشت را می‌توانید بسته به ذائقه کم و زیاد کرده و آن را همراه با برنج چلو یا کته نوش جان کنید.

در شروع کار تهیه خورشت سیر انار مرغ را مزه‌دار کنید و در یخچال قرار دهید. در فاصله‌ای که مرغ استراحت می‌کند، سیر داغ و پیاز داغ را آماده کنید. سپس مرغ را به همراه ادویه‌های لازم به سیر و پیاز در حال تفت خوردن اضافه کنید و مرغ را کاملا تفت دهید.

بعد از آنکه دو طرف مرغ‌ها به خوبی تفت داده شد نوبت به اضافه کردن رب انار می‌رسد. سپس آب انار و یک لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش را در ماهیتابه بریزید و درب تابه را ببندید. پس از جوشیدن آب خورشت، حرارت را ملایم کرده و نیم ساعت صبر کنید تا طعم مواد به خورد یکدیگر برود.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه خورش سیر انار روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۶- مرغ شکم پر مازندرانی

انواع غذای مازندرانی به روش خاور خانم؟ مرغ شکم پر

«مرغ شکم پر مازندرانی یا مرغ شکم پر شمالی»، یکی از خوشمزه‌ترین و معروف ترین غذای مازندرانی با مرغ است که برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها، تهیه و سرو می‌شود.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

این مرغ شکم پر با سبزی‌های شمالی و محلی، طعم‌دار می‌شود ولی می‌توانید با سبزی‌های دیگر هم آنها را جایگزین کنید. مرغ شکم پر شمالی را هم در قابلمه و هم در فر می‌توانید درست کنید. یکی از انواع مهم دستور پخت مرغ شکم پر، به روش خاور خانم است که یک غذای محلی مازندرانی رستورانی محسوب می‌شود.

برای طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه، در شروع کار پوست و داخل شکم مرغ را بشویید و قسمت انتهای مرغ را با چاقو جدا کنید. مراقب باشید که در حین شستن مرغ، پوست مرغ آسیب نبیند. برای گرفتن بوی زهم مرغ آن را در آب و نمک گذاشته و برای سه تا چهار ساعت در یخچال قرار دهید.

پیاز را هم پوست بگیرید و به صورت درشت خرد کنید. پیاز را در یک کاسه بریزید و به آن، مقداری فلفل سیاه، زردچوبه، فلفل قرمز و کمی نمک بزنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید. مرغ را با زعفران دم کرده و مخلوط پیاز و دیگر ادویه‌ها مزه‌دار کنید.

مجددا مرغ مرینیت شده را استراحت دهید و در این فاصله مواد شکم پر را با انواع سبزی‌های معطر آماده کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه مرغ شکم پر مازندرانی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۷- کدو بره (کچیلک بره)

کدو بره از غذاهای معروف ساری و مازندران

«کدوبره یا کدو بره» یک غذای فوری و ساده، بدون گوشت و از انواع غذای محلی مازندرانی مناسب گیاهخواران است که با کدو سبز درست می‌شود. شمالی‌ها به «کدو سبز» کچلیک می‌گویند و این غذا را با نام «کچلیک بره» هم می‌شناسند.

اصالت کدو بره به استان مازندران و در کل شهرهای شمالی از جمله ساری برمی‌گردد و در آن از سبزیجات ساده‌ای استفاده می‌شود. این غذا که به نام میرزا کدوی شمالی نیز معروف است؛ جزو غذاهای ساده سی دقیقه‌ای و تنبلانه برای خانه و خوابگاه محسوب می‌شود.

برای تهیه کدو بره در شروع کار سیب زمینی را نگینی خرد کنید و تفت دهید. سپس سیب زمینی سرخ شده را کنار بگذارید و پیاز و سیر را تفت دهید. سیب زمینی‌ها را به پیاز داغ و سیر داغ اضافه کنید.

بعد از پنج دقیقه کدو سبز را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و به بقیه مواد روی حرارت اضافه کنید. در ادامه باید گوجه فرنگی خرد شده و رب گوجه فرنگی را به مواد کدو بره اضافه کنید.

درب تابه را روی آن بگذارید و شعله را کم کنید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا گوجه‌ها نرم شوند و طعم خامشان گرفته شود. سپس مواد را هم بزنید و نمک را به غذا اضافه کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کدوبره روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۸- سوسه کباب مازندرانی

غذای مازندرانی با مرغ چی بپزم؟ سوسه کباب

«سوسه کباب» یا به قول محلی‌ها «سوسه کباب سیکا» یکی از انواع غذای مجلسی مازندرانی است. این غذای مازنی در اصل یکی از خوشمزه‌ترین انواع مرغ شکم پر است که معمولا در جشن‌ها، میهمانی‌ها و مراسم مهم با جوجه محلی، مرغ یا خروس طبخ می‌شود.

سیکا در گویش مازنی به معنای اردک است اما سوسه کباب سیکا که به «مرغ ترش بابلی» هم معروف است این روزها معمولا با مرغ یا جوجه محلی درست می‌شود. البته شما می‌توانید سوسه کباب را با اردک هم درست کنید.

برای تهیه سوسه کباب مرغ، اردک یا جوجه محلی را به دقت بشویید و تمیز کنید. سپس با زعفران و نمک و فلفل مزه‌دار کنید و اجازه دهید تا در یخچال به مدت یک ساعت استراحت کند.

در این فاصله مواد شکم پر را آماده کنید. برای این منظور، ابتدا باید پیاز را به‌ صورت ریز رنده کنید. مقداری روغن را در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. سپس، پیاز رنده شده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید.

آب پیاز که کشیده شده و سرخ شد، سیر را هم رنده کرده و همراه با زردچوبه، نمک و فلفل سیاه داخل تابه بریزید تا کاملا تفت داده شوند و عطر و طعم یکدیگر را بگیرند. سپس سبزیجات معطر ساطوری شده، دانه‌های انار، رب انار، مغز گردوی آسیاب شده و آلو خورشتی را نیز اضافه کنید و تفت دهید. بعد از یک ساعت مرغ را از یخچال بیرون آورید و شکم آن را با مواد آماده شده پر کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه سوسه کباب روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۹- شیرینی پشت زیک

شیرینی سنتی مازندرانی چی بپزم؟ پشت زیک

«پشت زیک» یک نوع شیرینی سنتی مازندرانی است که با مواد در دسترسی تهیه می‌شود. پشت زیک در واقع همان سوهان کنجدی به روش مازندرانی و یک شیرینی مفید و خوشمزه است.

این شیرینی سنتی شمالی را فوری و سه سوته به راحتی در منزل و با ۳ ماده اصلی کره، شکر و کنجد می‌توانید تهیه و برای پذیرایی از مهمانان از آن استفاده کنید.

برای تهیه پشت زیک، مازندرانی کنجدها را بعد از تمیز کردن روی حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ آنها کمی تغییر کند. شکر را در یک تابه مناسب بریزید و روی حرارت ملایم تفت دهید. کره را به شکر اضافه کنید و بعد از آنکه ذوب شد کنجد تفت داده شده را اضافه و ترکیب کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه پشت زیک روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۱۰- لوه کباب (لبه کباب)

غذای مازندرانی با گوشت چی بپزم؟ لوه کباب

«لوه کباب» یا «لبی کباب» از انواع غذای مازندرانی با گوشت است که در واقع نوعی کباب دیگی محسوب می‌شود. این نوع از کباب مازندرانی با گوشت گوسفندی (و گاهی با مرغ) و در قابلمه و روی حرارت گاز تهیه می‌شود. لوه کباب مازندرانی یک غذای لذیذ مجلسی برای عروسی و مهمانی شمالی‌ها است که روش طبخ آسانی دارد و برای پخت آن به گوشت و پیاز فراوان نیاز دارد.

برای درست کردن لوه کباب که از معروف‌ترین غذاهای مازندرانی هم به شمار می‌رود، در ابتدا باید پیازهای شسته شده را به صورت خلالی درشت خرد کنید. پیازهای خلالی شده را در مقدار کافی از روغن و روی حرارت متوسط تفت دهید. پیاز داغ این غذا باید حتما درشت باشد تا در غذا دیده شود.

سپس گوشت را که از قبل به صورت خورشتی خرد کرده‌اید را به پیاز داغ اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. بعد از افزودن ادویه‌ها باید فرصت دهید تا گوشت با آب کافی روی حرارت بپزد.

در نیم ساعت انتهایی پخت لوه کباب نصف لیوان آب نارنج و یک قاشق غذاخوری زعفران غلیظ دم کرده را اضافه کنید. در این مرحله همچنین باید نمک غذا را اندازه کنید.

حتما بخوانید  5 پیشنهاد صبحانه با پنیر متفاوت و خوشمزه

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه لوه کباب روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۱۱- آش رشته مازندرانی

آش رشته مازندرانی از انواع غذای مازندرانی

«آش رشته مازندرانی» یک آش محلی مخصوص خطه شمال کشور است. این آش رشته نسخه مازندرانی شباهت زیادی با آش رشته معمولی که درست می‌شود دارد با این تفاوت که در آن علاوه بر کشک از ماست چکیده هم استفاده می‌شود.

با پخت آش رشته مازندرانی و بابلی شما می‌توانید طعم جدیدی از آش رشته مجلسی را بچشید؛ بدون آنکه به مواد اولیه خاص و یا روش پخت پیچیده‌ای نیاز داشته باشید.

مانند روش تهیه هر نوعی از آش در تهیه آش رشته مازندرانی نیز در ابتدا باید حبوبات شامل لوبیا قرمز، نخود و عدس را از قبل بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود. سپس پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ را در مقدار کافی آماده کنید.

بعد به سراغ پختن حبوبات بروید. در فاصله‌ای که حبوبات بپزد، سبزی آش را پاک کنید، بشویید و خرد کنید. بعد از آنکه حبوبات پختند سبزی و آب قلم را به محتویات آش اضافه کنید. سپس به سراغ اضافه کردن ترکیب کشک و ماست به آش بروید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه آش رشته مازندرانی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۱۲- مرمکه (حلوای گردو مازندرانی)

دسر سنتی مازندرانی چی درست کنم؟ مرمکه

«مرمکه» یک مدل حلوای گردو مازنی است. این حلوا مخصوص افراد با سلیقه‌ و پر مشغله‌ای است که می‌خواهند در مدت زمان کوتاهی یک دسر سریع و خوشمزه شمالی درست کنند. برای تهیه این دسر خوشمزه مازندرانی به مواد ساده‌ای مثل برنج نیم دانه و مغز گردو نیاز دارید. در طرز تهیه مرمکه مازندرانی به‌ جای شکر می‌توانید از شیره انگور یا شیره خرما هم استفاده کنید.

برای شروع آشپزی، برنجی را که از دو تا سه ساعت قبل خیسانده‌اید آبکش کنید و روی پارچه قرار دهید تا خشک شود. بعد از آنکه از خشک شدن برنج اطمینان حاصل کردید آن را روی حرارت و به همراه کره تفت دهید.

پس از گذشت ۱۵ دقیقه و تغییر رنگ دانه‌های برنج، باید شکر را هم داخل قابلمه بریزید و ۱۰ دقیقه تفت دهید. تفت دادن شکر باید تا زمانی ادامه پیدا کند که همه دانه‌های شکر در کره حل شوند. بعد از آن نوبت به اضافه کردن مغز گردوی خرد شده می‌رسد. گردوها را هم باید حدود ده دقیقه با دیگر مواد تفت دهید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه مرمکه روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۱۳- مرغ آلبالویی

انواع غذای مازندرانی با مرغ/ مرغ آلبالویی

«مرغ آلبالویی مازندرانی» یکی از جذاب‌ترین انواع غذای مازندرانی با مرغ در کنار چاشنی خوشمزه‌ای مثل سس آلبالو است. مرغ با آلبالو طعم ترشی دارد که می‌توانید بنا به سلیقه خود، آن را به صورت ملس هم درست کنید. مرغ آلبالویی، یک شیوه پخت مرغ برای مهمانی‌های مجلسی هم هست و درست کردن آن بسیار ساده و راحت است.

برای تهیه مرغ آلبالویی این غذای مجلسی مازندرانی، برای شروع باید آلبالوها را آماده کنید. به این صورت که آنها را کاملا تمیز بشویید و ساقه آنها را جدا کنید. با هسته‌گیر یا به کمک نی یا سیخ چوبی، هسته‌های آلبالو را بیرون بیاورید.

آلبالوهای بدون هسته را با میزان لازم از شکر روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر ذوب شود و آلبالو آب بیندازد. مرغ را جداگانه بپزید. بعد از آنکه مرغ پخته شد آن را در مقداری روغن تفت دهید. و در انتها اجازه دهید مرغ سرخ شده با سس آلبالو و دیگر چاشنی‌ها به خوبی بپزد و مزه آنها به خورد یکدیگر بروند.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه مرغ آلبالویی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۱۴- شامی سبزی

غذای مازندرانی با نون چی درست کنم؟ شامی سبزی

«شامی سبزی» که در دو استان گیلان و مازندران تحت عنوان شامی سبزی گیلانی، شامی سبزی مازندرانی و شامی سبزی بابلی مشهور است از انواع کباب شامی خوشمزه و از انواع غذای مازندرانی با نون است.

تنها تفاوت‌ این شامی شمالی با شامی کباب تهرانی در این است که برای درست کردن این غذای خوشمزه علاوه بر گوشت و تخم‌مرغ و پیاز به برخی از سبزیجات معطر محلی هم نیاز دارید. این غذای خوشمزه و آسان مازنی و ساروی از بهترین گزینه‌ها برای شام، ناهار، پیش غذا یا یک میان وعده عالی برای بچه‌هاست.

برای تهیه سبزی شامی مازندرانی، سبزی‌ها را بشویید، خشک کنید و به صورت ساطوری و ریز خرد کنید. بعد از آن مایه شامی سبزی را آماده کنید. برای این کار پیاز را بشویید، پوست بگیرید و رنده کنید. پیاز رنده شده را با دست فشار بدهید تا آب آن کاملا خارج شود.

سپس، تفاله پیاز را به‌همراه گوشت چرخ کرده داخل یک کاسه بزرگ بریزید. تخم مرغ‌ها، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را هم به این مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید و ورز دهید تا یک ترکیب منسجم و یکدست ایجاد شود. مایه شامی سبزی نیاز به استراحت دارد.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه شامی سبزی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۱۵- حلوا سفید

دسر سنتی مازندرانی/ حلوای سفید

«حلوا سفید» یا به عبارت دیگر حلوا برنجی یک دسر مازندرانی است. این حلوای خوشمزه به عنوان حلوا نذری و معمولا در ماه رمضان و ماه محرم پخته می‌شود. انواع مختلفی از حلوا سفید با آرد برنج، برنج و آرد گندم پخته می‌شوند.

در ابتدا آرد برنج را دو تا سه بار الک کنید. سپس در یک قابلمه مقدار مشخصی از آب و شکر را بریزید و بگذارید روی حرارت به جوش آید و غلیظ شود تا شربت حلوا آماده شود. سپس آرد برنج را روی حرارت چند دقیقه‌ای تفت دهید تا حدی که بوی خامی آن گرفته شود. سپس آن را به همراه روغن تفت دهید. در ادامه شربت را به حلوای سفید اضافه کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه حلوا سفید روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۱۶- حلوای آغوز

حلوای آغوز/ دسر سنتی مازندرانی

«حلوای آغوز» یا «حلوا گردویی با برنج»، یکی از دسرهای خوشمزه شمالی است که هم در مازندران و هم در گیلان، به روش مشابهی تهیه می‌شود. این حلوا رنگ سیاه دارد و به همین دلیل با نام «حلوا سیاه شمالی» هم شناخته می‌شود.

این حلوا در مناسبت‌های مختلف مثل اعیاد مذهبی، دسر شب یلدا، شیرینی عید نوروز مازندران به خصوص در شب عید و … هم سرو می‌شود.

برای تهیه حلوا آغوز مازندرانی در ابتدا برنج نیم دانه را بخیسانید و آبکش کنید و در مجاورت نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شوند. بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمانی که برنج‌ها کاملا خشک شدند آنها را آسیاب کنید.

مغز گردوها را هم خرد کنید، نیازی نیست گردوها کاملا پودر شوند. گردوها را کنار بگذارید و شربت حلوا را با آب و شکر درست کنید. همه مواد را روی حرارت با هم ترکیب کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه حلوا آغوز روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۱۷-مرغ ترش مازندرانی

مرغ ترش/ انواع غذای مازندرانی با مرغ

«مرغ ترش» یکی دیگر از انواع غذای مازندران و ساری است که طرز پخت متفاوتی از مرغ ترش گیلانی دارد. در مجموع مرغ ترش یک غذای شمالی محبوب و خوشمزه است که به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود.

مثلا برای تهیه مرغ ترش مازندرانی نیازی به لپه ندارید. بد نیست بدانید مرغ ترش مازندرانی یکی از غذاهای شب یلدا در این استان شمالی ایران است. مرغ ترش مازندرانی به عنوان یک خورشت با مرغ معمولا با استفاده از مرغ، سبزی معطر، مغز گردو و رب انار درست می‌شود.

برای درست کردن مرغ ترش به روش مازندرانی تکه‌های مرغ را مزه‌دار کنید و در روغن و با ادویه سرخ کنید. سبزی‌های مخصوص مرغ ترش را تهیه کنید. آنها را بشویید و به صورت ساطوری درشت خرد کنید. در یک ظرف دیگر سبزی‌ها را تفت دهید تا کاملا سرخ شوند.

پیاز داغ را هم آماده کنید و رب انار و گردوی تفت داده شده را نیز به آن اضافه کنید. سبزی سرخ شده را به بقیه مواد مرغ ترش اضافه کنید. در ادامه باید مرغ را هم اضافه و تمام مواد را روی حرارت و با آب کافی برای پخت قرار دهید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه مرغ ترش مازندرانی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۱۸- خورش مرغ ناردون مازندرانی

انواع غذای مازندرانی با مرغ چی بپزم؟ مرغ ناردون زعفرانی

«خورش مرغ ناردون زعفرانی» یا «انار تیم خرش» یکی از انواع غذاهای مازندرانی مجلسی است که به آن «انار مسما» هم می‌گویند و همان‌طور که از نامش پیداست یک غذا با انار است. این غذای محلی مجلسی مازندرانی یکی از گزینه‌های عالی غذا با مرغ برای مهمانی‌ها، دورهمی‌ها و شام شب یلدا در مازندران است.

برای درست کردن مرغ ناردونی، تکه‌های مرغ را بعد از مرینیت کردن و استراحت دادن در یخچال با مقدار روغن کافی سرخ کنید. در یک قابلمه دیگر، سیر داغ و پیاز داغ را آماده کنید و رب گوجه فرنگی را نیز تفت دهید تا از خامی درآید و رنگش عوض شود.

سپس تکه‌های مرغ سرخ شده را اضافه کنید و با مقداری آب اجازه دهید تا روی حرارت ملایم کامل بپزد. بعد از حدود ۱۵ دقیقه آب انار و رب انار را نیز اضافه کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه خورش مرغ ناردون مازندرانی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۱۹- آش دوپتی

غذای محلی مازندرانی چی درست کنم؟ آش دوپتی

«آش دوپتی» یک نوع آش دوغ به سبک مازندرانی است که به «آش کشک مازندرانی» هم معروف است. این غذای محلی مازندرانی معمولا به ۲ روش مختلف طبخ می‌شود. در یکی از روش‌های طبخ این آش خوشمزه از دوغ محلی و باقلا سبز خشک استفاده می‌شود. تهیه این آش نیاز به هیچ گونه حبوباتی ندارد.

برای تهیه آش دوپتی در ابتدا باید باقلا سبز خشک را بخیسانید و بعد از یک تا دو ساعت آن را بپزید. در یک قابلمه بزرگ برنج، تخم مرغ و آرد برنج را همراه با کمی دوغ اضافه کنید و مواد را خوب ترکیب کنید.

سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و زمانی که مواد شروع به جوشیدن کردند، بقیه دوغ را اضافه کنید. بعد از اضافه کردن دوغ باید آن را مرتب هم بزنید تا دوغ روی حرارت به اصطلاح نبرد. بعد از پختن برنج، سبزی آش و سیر رنده شده را اضافه کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه آش دوپتی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۲۰- کشمش پلو مازندرانی با مرغ

غذای مجلسی مازندرانی چی بپزم؟ کشمش پلو با مرغ

«کشمش پلو» یا به قول خود مازندرانی‌ها «طام پلا» یا «ممیج پلا» (طعام پلو) یکی از غذاهای مجلسی مازندرانی با طبع گرم است که به روش‌های مختلف همراه با گوشت، مرغ، گوشت چرخ کرده یا کوفته قلقلی به صورت مخلوط یا جدا برای شام یا ناهار تهیه می‌شود.

همچنین کشمش پلو یکی از غذاهای مشهور مازندرانی برای نذری محرم است. کشمش پلو مازندرانی یک غذای مناسب ماه رمضانی برای سحری و افطار هم هست.

برای درست کردن کشمش پلو به روش مازندرانی، ابتدا لازم است مواد اولیه غذا را آماده کنید. برنج را بخیسانید. کشمش را نیز در آب قرار دهید و سپس بشویید تا کاملا تمیز شود. مرغ را هم بعد از شستن در اندازه‌های مناسب خرد کنید.

بعد از آن به سراغ آماده کردن پیاز داغ بروید. مرغ را هم در ابتدا با مقدار مناسب روغن تفت دهید و سپس با مقداری آب روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا بپزد. کشمش‌ها را بعد از آبکش کردن و زمانی که آب اضافه آنها خارج شد روی حرارت ملایم تفت دهید.

کشمش‌های تفت داده شده را از تابه خارج کنید. سپس تکه‌های مرغ را از آب مرغ جدا کنید. بعد از این که روغن داغ شد، پیاز داغی که قبلا آماده کرده بودید را به همراه تکه‌های مرغ پخته، در تابه تفت دهید تا رنگ گوشت مرغ کمی طلایی شوند.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کشمش پلو مازندرانی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۲۱- نازخاتون

ناز خاتون یک ترشی مازندرانی

«نازخاتون» از انواع ترشی‌های خوشمزه شمالی است که در استان‌های گیلان و مازندران بسیار محبوب است. ترشی نازخاتون با سبزی‌های معطر شمالی تهیه می‌شود اما می‌توان سبزی‌های در دسترس را جایگزین آنها کرد.

برای تهیه ناز خاتون مازندرانی ابتدا باید بادمجان‌ها را کبابی کنید. بادمجان‌ها را می‌توانید در فر و یا روی گاز کباب کنید. سپس به سراغ گوجه بروید. گوجه را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. پیاز و سیر را هم برای درست کردن ناز خاتون رنده کنید و کنار بگذارید.

بادمجان را به همراه آب انار، آبغوره، نمک و فلفل در تابه‌ای بریزید و برای ۱۵ دقیقه روی شعله ملایم قرار دهید تا بجوشد و کمی غلیظ شود.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه ناز خاتون روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۲۲- آش ترش مازندرانی

انواع غذای مازندرانی سنتی/ آش ترش

«آش ترش»، «تِرشِ آش» یا «آش سیاه» یکی از انواع آش‌های تابستانی سنتی و محلی ایرانی با ریشه مازندرانی است. این غذای محلی مازندرانی را مازندرانی‌ها و بابلی‌ها با مزه ملسش را در فصل پاییز و زمستان و به خصوص در شب یلدا و چهارشنبه سوری درست کرده و کنار هم به صورت دسته جمعی میل می‌کنند.

برای تهیه آش ترش بابلی حبوبات را از قبل بخیسانید و سپس بپزید. بعد از آنکه حبوبات خوب پختند، چغندرهای خرد شده را به آن اضافه کنید. بعد از چغندر نوبت به اضافه کردن برنج می‌رسد. برنج باید حدود بیست دقیقه با دیگر مواد بپزد.

بعد از آن سبزی آش را اضافه کنید. صبر کنید تا آش ترش مازندرانی روی شعله ملایم گاز بپزد و جا بیفتد. هر چند دقیقه یک بار آش را هم بزنید که ته نگیرد. نمک و فلفل و زردچوبه را به آش اضافه کنید. آلوچه، آبغوره طبیعی، رب انار و رب آلوچه را هم اضافه کنید. در این فاصله سیر داغ و پیاز داغ را آماده کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه آش ترش مازندرانی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۲۳- کدو پلو یا کئی پلا مازندرانی

غذاهای محلی مازندرانی | طرز تهیه کهی پلا

«کهی پلا» یک غذا با کدو حلوایی مازندرانی است. کدو پلو که محلی‌ها به آن «کئی پلا» یا «کهی پلا» می‌گویند یکی از انواع غذای مازندرانی سنتی و قدیمی مخصوص شب یلدا در مازندران است.

ترکیب طعم مرغ و کدو در کنار هم مزه شگفت‌انگیزی به این غذای مازنی می‌بخشد. کدو تنبل یا همان کدو حلوایی که در بسیاری از کشورها به عنوان یک خوراکی پرطرفدار در نظر گرفته می‌شود و با آن غذاهای متنوعی درست می‌کنند.

برای درست کردن این غذای پرطرفدار مازندرانی ابتدا پیاز را تفت دهید تا جایی که سبک و سرخ شود. سپس کدو حلوایی را که به شکل مکعبی نسبتا درشت خرد کرده‌اید را به پیاز داغ اضافه کنید و اجازه دهید خوب سرخ شود.

سینه مرغ را نیز به صورت مکعبی خرد کنید و بعد از مزه‌دار کردن آنها را در روغن سرخ کنید. تکه‌های مرغ که به خوبی سرخ شدند را باید به ترکیب کدو و پیاز داغ اضافه کنید. برای درست کردن کدو پلو سپس برنج را به صورت آبکشی آماده کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کدو پلو یا کئی پلا روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۲۴- بورانی کدو حلوایی

پیش غذای مازندرانی چی درست کنم؟ بورانی کدو حلوایی

«بورانی کدو حلوایی» یک پیش غذای مازندرانی محسوب می‌شود که با ترکیبی از ماست، ادویه و کدو حلوایی درست می‌شود. برای درست کردن کدو حلوایی آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید و سپس در قابلمه‌ای همراه با آب بریزید و اجازه دهید خوب بپزد.

بعد از آنکه کدو حلوایی خوب پخته شد پوست آن را جدا کنید و با چنگال و یا غذاساز آن را له کنید و به شکل پوره در آورید. حالا در ظرف بزرگی ماست بریزید و پوره‌ی کدو حلوایی را به آن اضافه کنید. دانه‌های خردل را چهار تا پنج دقیقه روی حرارت تفت دهید و سپس به همراه نمک و فلفل سیاه به ترکیب کدو و ماست اضافه کنید.

حتما بخوانید  پلو بندری خوشمزه و سنتی را به این روش در کمتر از 1 ساعت بپز

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه بورانی کدو حلوایی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۲۵- اکبر جوجه مازندرانی

غذای محلی مازندران رستورانی/ اکبر جوجه

«اکبر‌ جوجه اصل مازندرانی» از جمله غذاهای محبوب است که ابتدا فقط در رستوران‌های استان مازندران و بالاخص شهر ساری و اطراف آن سرو می‌شد و مختص یک برند به نام برادران کلبادی، یعنی مخترع این غذای لذیذ با رب انار بود.

اکبر‌ جوجه حالا دیگر به غذاهای سفره مهمانی اغلب ایرانی‌ها اضافه شده و اتفاقا به عنوان یک غذای مجلسی بسیار هم محبوب است. اکبر جوجه روش پخت سخت و پیچیده‌ای ندارد.

برای درست کردن اکبر جوجه به روش رستورانی تکه‌های مرغ را از شب قبل در آبلیمو و کمی آب و نمک و فلفل سیاه بخوابانید تا مرینیت و مزه‌دار و بوی زهم آن گرفته شود. اگر زیاد فرصت ندارید دو تا سه ساعت هم برای مزه‌دار شدن جوجه‌ها کافی است.

اکبر جوجه اصل مازندرانی باید در روغن بخار‌پز شود، به همین خاطر مقداری آب را در قابلمه بریزید. کره و روغن مایع را هم اضافه کنید. تکه‌های جوجه را به آب و روغن اضافه کنید و دقت کنید که آب و روغن روی جوجه‌ها را بپوشانند.

پیازها را حلقه حلقه کنید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. جوجه‌ها کم‌ کم آب می‌اندازند.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه اکبر جوجه روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۲۶- اکبر جوجه با شیر

اکبر جوجه با شیر از مشهورترین غذاهای محلی مازندرانی

«طرز تهیه اکبر جوجه با شیر» یکی از متداول‌ترین روش‌های تهیه اکبر جوجه شمالی است. در این روش مزه‌دار کردن اکبر جوجه با شیر انجام می‌شود و طعم لطیف و خوشمزه‌ای به اکبر جوجه می‌دهد.

برای درست کردن اکبر جوجه مازندرانی با شیر ابتدا مرغ کامل را بشویید و شکم آن را خالی کنید. اگر مرغ در حد یک کیلوگرم است، مرغ را از کمر با چاقو نصف کنید تا دو تکه مرغ داشته باشید.

اگر مرغ‌تان بیشتر از ۱ کیلو و ۲۰۰ گرم است، فقط از ران مرغ استفاده کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان پوست روی مرغ را جدا نکنید یا با چاقو، روی پوست آن شیار نیندازید. بعد از شستن، مرغ‌ها را در آبکش بگذارید تا آب اضافی خود را از دست بدهند.

در یک قابلمه، شیر و آب را بریزید و روی حرارت بگذارید. مقداری فلفل سیاه و نمک هم به این محلول اضافه کنید. اجازه دهید شیر و آب، روی حرارت زیاد بجوشند و شروع به حباب زدن کند. سپس شعله را کم و رو به متوسط تنظیم کنید و تکه‌های مرغ را در شیر بیندازید.

به مدت ۴۵ دقیقه شیر را در این محلول بجوشانید که هم نرم شده و هم بوی مرغ گرفته شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه اکبر جوجه با شیر روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۲۷- قلیه اسفناج

غذای مازندرانی سه سوته چی بپزم؟ قلیه اسفناج

«قلیه اسفناج» از انواع غذای مازندرانی نیم ساعته و بدون گوشت قرمز یا سفید است که هم به مذاق افراد گیاهخوار خوش می‌آید و هم  مخصوص افراد شاغل و پر مشغله‌ای است که می‌خواهند در مدت کوتاهی با عدس و اسفناج یک غذای مقوی و خوشمزه درست کنند.

در طرز تهیه این غذای مازندرانی در ابتدا باید عدس را به مدت یک ساعت بخیسانید. سپس عدس را بپزید. پیاز و سیر را هم نگینی خرد کنید و روی حرارت و با مقدار مناسب ابتدا پیاز را روغن تفت دهید. سپس سیر را اضافه کنید و کمی سرخ کنید تا بوی سیر بلند شود.

اسفناج‌ها را نیز بشویید و خرد کنید. اسفناج و سیر داغ و پیاز داغ را به عدس نیم پز شده اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه قلیه اسفناج روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۲۸- خورش مرغ و آلوی شمالی

غذای مازندرانی با مرغ چی درست کنم؟ خورشت مرغ و آلو

«خورش مرغ و آلو شمالی» یا همان «مسمای مرغ و آلو» یکی از انواع غذای مازندرانی با مرغ است. خورش مرغ با آلو به روش مازندرانی علاوه بر چاشنی آلو با موادی مثل زرشک و رب انار هم مزه‌دار می‌شود و به همین خاطر طعم ملس و لذیذی دارد.

برای تهیه این غذای مازندرانی با مرغ در ابتدا لازم است آلوها را بشویید و در آب قرار دهید تا نرم شوند. مرغ‌ها را هم بشویید و در اندازه‌های مناسب خرد کنید. سیر داغ و پیاز داغ را هم آماده کنید، سپس تکه‌های مرغ را به همراه ادویه با سیر و پیاز تفت دهید.

مرغ‌ها که خوب سرخ شدند آنها را با مقداری لیوان آب جوش روی حرارت قرار دهید تا خوب بپزند. در این فاصله آلو و زرشک را تفت دهید. سپس مرغ‌های پخته شده را این بار با زرشک و آلو تفت دهید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه خورشت مرغ و آلوی شمالی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۲۹- غوره پلو شمالی

پلو مخلوط مازندرانی/ غوره پلو

«غوره پلو شمالی» یک غذای محلی و سنتی مازندرانی است که به خاطر طعم لذیذ و ترش و شیرینش طرفداران زیادی دارد. غوره پلو یک پلو مخلوط مجلسی با حبوباتی مثل لوبیا چیتی است که با چاشنی غوره طبخ و با مرغ سرو می‌شود.

برای تهیه غوره پلو شمالی باید لوبیا چیتی را که از شب قبل خیسانده‌اید با مقداری آب و روی حرارت ملایم بپزید. برنج را هم باید از یک ساعت قبل با آب و نمک بخیسانید و به صورت آبکشی آماده کنید.

تکه‌های مرغ بدون پوست و استخوان را با چرخ گوشت یا غذاساز کنید و به آن مقداری ادویه اضافه کنید. مایه مرغ را ورز دهید و به صورت قلقلی در بیاورید. کوفته‌های قلقلی مرغ را بعد از آنکه حدود یک ساعت در یخچال استراحت کردند سرخ کنید. سپس لوبیا چیتی خیس خورده و آبکش شده را به همراه غوره و رب گوجه تفت دهید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه غوره پلوی شمالی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۳۰- خورش فسنجان با اردک

غذای مازندرانی چی درست کنم؟ فسنجون با اردک

«خورش فسنجان با اردک» یکی از غذاهای مجلسی مازندرانی است که شمالی‌ها آن را برای غذای مهمانی و مجالس درست می‌کنند. خورش فسنجون با اردک، برای شمالی‌ها مجلسی‌تر از فسنجان با مرغ هست، مخصوصا اگر اردک، به صورت درسته در خورش استفاده شود.

مهم‌ترین کار در تهیه این غذا گرفتن بوی زهم اردک و یا مرغابی است. برای این کار ابتدا اردک را بشویید و به مدت ۱ ساعت در مقداری سرکه، ماست یا آبلیمو بخیسانید. بعد از یک ساعت اردک را آبکشی کنید و آن را در یک قابلمه بگذارید.

روی اردک را در حدی که آب، آن را بپوشاند، مقداری آب بریزید. یک پیاز را ۴ قسمت کنید و همراه با برگ بو، داخل قابلمه بریزید. پیاز را با رنده ریز، رنده کنید و آب آن را بگیرید. تفاله پیاز در روغن تفت دهید.

سپس مغز گردو را له کنید و به شکل پوره در آورید. گردو را نیز به پیاز اضافه کنید و تفت دهید. در یک تابه دیگر اردک را سرخ کنید. بعد از آنکه گردو به روغن افتاد، اردک سرخ شده را به آن اضافه کنید. همچنین چاشنی رب انار را در تهیه این غذا از قلم نیندازید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه خورش فسنجان با اردک روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۳۱- قلیه کدو

قلیه کدو یک غذای خورشتی مازندرانی

«قلیه کدو یا کدو قلیه» یک غذای محبوب بین مازندرانی‌هاست. این غذای گیاهی و سنتی مازندرانی با چاشنی رب انار، رب آلوچه و مغز گردوی خرد شده و بدون گوشت درست می‌شود.

برای شروع پخت این غذای خورشتی مازندرانی، لوبیا چیتی را از شب قبل بخیسانید و سپس آن را بپزید. کدو حلوایی را به شکل مکعبی خرد کنید و گردو را به صورت پوره در آورید. گردو را به همراه سیر روی حرارت تفت دهید تا بوی خامی گردو گرفته شود.

بعد از تفت دادن گردو، رب انار، رب آلوچه یا آلبالو، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را اضافه کنید و تفت دهید تا خامی آنها گرفته شود. سپس حدود ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب جوش به تابه بیفزایید و حرارت را بالا ببرید تا آب، جوش بیاید. بعد حرارت را کم کرده و صبر کنید تا گردوها روغن بیندازند.

در یک ظرف دیگر کدوهای خرد شده را تفت دهید تا طلایی شود. زعفران و مقداری شکر نیز به کدوها اضافه کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه قلیه کدو روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۳۲- دلال یا نمک سبز خانگی

دلال یا نمک سبز/ چاشنی مازندرانی

«دَلار»، «دَرار» یا «دَلال» یا «نمک سبز» در گویش‌های مختلف شمالی که با کسره روی حرف «د» هم خوانده می‌شود، یک چاشنی معروف گیلانی و مازندرانی است. دلال به عنوان چاشنی و نمک برای طعم دادن به انواع میوه‌های ترش مزه مثل کیوی، پرتقال ترش، چغاله بادام، گوجه سبز و … و برای تهیه انواع بورانی و ماست و سکنجبین استفاده می‌شود.

برای تهیه این چاشنی شمالی نیاز به سبزی‌های تازه محلی دارید. اما اگر به سبزی محلی دسترسی ندارید نگران نباشید، نمک سبز خانگی را با نعنا و گشنیز نیز می‌توانید تهیه کنید.

برای درست کردن چاشنی دلال، در ابتدا سبزی‌ها را پاک ‌کنید، بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شوند. سپس با استفاده از دستگاه غذاساز یا سبزی خردکن، سبزی‌ها را به طور کاملا ریز خرد کنید. بعد از آن نوبت اضافه کردن نمک به سبزی‌هاست.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه دلال روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۳۳- انواع شیرینی عید سنتی مازندرانی

انواع شیرینی مخصوص عید نوروز در مازندران کدام شیرینی‌ها هستند؟ مازندرانی‌ها برای عید چه شیرینی‌هایی در خانه می‌پزند؟ برای مطالعه طرز تهیه انواع شیرینی عید مازندرانی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

شیرینی پیس گنده

شیرینی سنتی مازندرانی چی بپزم؟ پیس گنده

«شیرینی پیس گنده» که با نام‌های دیگری همچون پیس کِنده، پیسّه کِنده یا پیس گندله نیز شناخته می‌شود یکی از انواع شیرینی عید مازندرانی و نوعی کوفته برنجی گردویی است که به شکل توپک‌های گرد، درست می‌شود.

شیرینی پیس گنده در مناسبت‌هایی مثل عید نوروز، شب یلدا، روز سیزده بدر، جشن سیزده شو و جشن لال شو در ۱۲ آبان، تهیه و سرو می‌شود. شیرینی پیسه گنده با برنج، آرد برنج، گردو و … درست می‌شود و روش تهیه بسیار آسانی دارد. می‌توانید این شیرینی مقوی را با شیره انگور، خرما و یا خرمالو نیز تهیه کنید.

برای شروع برنج نیم دانه را پاک کنید و برای دو تا سه ساعت بخیسانید. سپس آرد برنج را ۲ تا ۳ بار الک کنید. برنج را بعد از آنکه حسابی خیسانده شد روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا بپزد و به اصطلاح شفته شود. در این مرحله شکر را به برنج اضافه کنید و آنها را خوب با هم مخلوط کنید.

در فاصله‌ای که برنج و شکر با هم می‌پزند مغز گردوی خرد شده و کنجد را در تابه بریزید و مدام تفت دهید تا طعم خام آنها گرفته شده و عطر و طعم آنها، قوی‌تر شود، البته نیازی نیست، تغییر رنگ دهند.

در صورت دلخواه می‌توانید مغزهای دیگر مثل مغز پسته یا بادام هم به همراه مغز گردو خرد کرده و به این مواد بیفزایید. سپس آرد برنج الک شده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی پیس گنده روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

شیرینی آب دندون

شیرینی آب دندون یک دسر مازندرانی

«شیرینی آب دندون» یا «باب دندون» که به «شیرینی برنجی شمالی» هم مشهور است، به یکی از شیرینی های عید نوروز شمالی و اصالتا مازندرانی گفته می‌شود که در اصل جزو شیرینی‌های محلی شهر آمل است.

این شیرینی عید مازندرانی به خاطر بافت نرمی که دارد زود در دهان آب می‌شود، به همین دلیل به آن «باب دندون» یا «آب دندون» گفته می‌شود. شیرینی برنجی آب دندون مازندرانی، هم جزو شیرینی‌های عید و هم مراسم عروسی و مناسبت‌های مربوط به عروس مثل خرید برای عروس است.

برای تهیه شیرینی باب دندون در شروع کار باید روغن را آماده کنید. اگر روغن صاف قنادی ندارید، روغن جامد را در یک ظرف روحی یا تابه مسطح بریزید و روی حرارت بگذارید تا دانه‌ دانه‌های داخل روغن جامد، ذوب و کاملا صاف و شفاف شود.

وقتی روغن ذوب شد، شعله را خاموش کنید و برای چند دقیقه (۲ تا ۳ دقیقه) تابه را در دمای محیط بگذارید. سپس تابه را سریعا به یخچال منتقل کنید تا روغن دوباره ببندد. بعد از آن پودر قند را دوبار الک کنید و با روغنی که بسته شده هم بزنید تا جایی که ترکیب روغن و پودر قند کاملا پوک شوند.

بعد از آن نوبت اضافه کردن زرده تخم مرغ و وانیل است. حتما زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کنید و زرده و وانیل را با مخلوط روغن و پودر قند هم بزنید تا حالت کرمی پیدا کنند. بعد از آن نوبت اضافه کردن آرد برنج می‌رسد.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی آب دندون روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره انواع غذاهای سنتی و محلی مازندرانی

در لیست غذاهای مازندرانی کدام غذاها را به عنوان غذاهای گیاهی می‌توان تهیه و سرو کرد؟

قلیه کدو، قلیه اسفناج، بورانی کدو حلوایی، آش ترش، آش دو پتی، آش رشته مازندرانی، شامی سبزی، کدو بره و باکله پته از انواع غذای مازندرانی هستند که می‌توان آنها را بدون گوشت و مرغ تهیه کرد.

معروف‌ترین غذای مازندرانی کدام غذا است؟

مازندران غذاهای متنوع و معروفی دارد اما شاید بیش از همه غذاهای محلی رستورانی این خطه مانند اکبر جوجه، کئی پلا، لوه کباب، مرغ ترش و مرغ شکم پر مازندرانی به روش خاور خانم مطرح باشند.

پیش غذای مازندرانی ساده و آسان چی درست کنم؟

بورانی کدو حلوایی از جمله پیش غذاهای ساده و آسان مازندرانی است که در مهمانی‌ها نیز می‌توانید آن را سرو کنید.

غذای مازندرانی با مرغ چی درست کنم؟

انواع خورش با مرغ مثل ترشه سماق، سیر انار، مرغ آلبالویی، مرغ ناردون زعفرانی، مرغ و آلو و غذاهای دیگری مثل مرغ شکم پر، سوسه کباب، مرغ ترش، اکبر جوجه، کدو پلو و … از انواع غذاهای مازندرانی با مرغ هستند.

معروف‌ترین غذاهای محلی ساری کدامند؟

ترشه سماق، خورش اسپناساک، خورش مرغ و آلو و کدو بره از مشهورترین غذاهای ساری در مازندران هستند.

 

محصولات مرتبط