۱۵ مورد از مهم ترین نکات تغذیه در زمستان در طب سنتی

۱۵ مورد از مهم ترین نکات تغذیه در زمستان در طب سنتی


19 دی 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
15 مورد از مهم ترین نکات تغذیه در زمستان در طب سنتی

رعایت نکات تغذیه در فصل زمستان به دلیل سرد شدن هوا و شیوع بیماری‌های ویروسی اهمیت زیادی دارد. تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل زمستان می‌تواند از بروز بیماری‌های عفونی و ویروسی جلوگیری کند و به افزایش انرژی و سرحال شدن شما در روزهای سرد کمک کند. اما در زمستان چه غذاهایی بخوریم و چطور با مصرف غذاهای گرم در زمستان از بروز سرماخوردگی جلوگیری کنیم؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با مهم‌ترین نکات تغذیه در زمستان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد تغذیه مناسب در فصل زمستان پاسخ خواهیم داد.

 

 

۱- از سبزیجات ریشه‌دار استفاده کنید

 

در زمستان از سبزیجات ریشه‌دار استفاده کنید

 

زمستان فصل سبزیجات ریشه‌دار است که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارند. مصرف سبزیجاتی مثل سیب زمینی، چغندر یا لبو و انواع هویج در فصل زمستان می‌تواند ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تأمین کند و در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد. سبزیجات ریشه‌ای مواد مغذی فراوانی دارند و برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند.

 

۲- مصرف مرکبات را افزایش دهید

 

یکی از مهم‌ترین نکات تغذیه در زمستان افزایش مصرف مرکبات است. میوه‌هایی مثل پرتقال، نارنگی، نارنج و گریپ فروت سرشار از ویتامین C هستند و از همین رو برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا اهمیت زیادی دارند.

مصرف ویتامین C در تقویت سیستم دفاعی بدن و جذب آهن نیز نقش موثری دارد و می‌تواند به افزایش انرژی در روزهای سرد زمستانی نیز کمک کند.

 

۳- مواد غذایی حاوی امگا ۳ مصرف کنید

 

در فصل زمستان بیشتر امگا 3 مصرف کنید

 

یکی دیگر از مهم‌ترین چیزهایی که باید در مورد تغذیه در فصل زمستان رعایت کنید، افزایش مصرف غذاهای حاوی امگا ۳ است. استفاده از مواد غذایی مثل مغز گردو، میوه آووکادو و تخم کتان به دلیل وجود امگا ۳ به مهار بیماری‌های قلبی، کاهش التهاب و جلوگیری از آرتریت کمک می‌کنند.

برای مصرف تخم کتان پیشنهاد می‌شود که آن را آسیاب کنید و به سالاد و ماست خود اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید از مکمل امگا ۳ نیز در فصول سرد سال استفاده کنید.

 

۴- از سبزیجات تیره بیشتر استفاده کنید

 

سبزیجات با رنگ تیره ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارند. مصرف سبزیجاتی مثل اسفناج تازه و کلم بروکلی در زمستان می‌تواند به سلامت عمومی بدن و جلوگیری از بیماری‌های عفونی کمک کند. سعی کنید با شروع سرمای زمستان بیشتر از این سبزیجات استفاده کنید.

 

۵- ویتامین D بیشتری در زمستان مصرف کنید

 

به عنوان یکی از مهم‌ترین نکات تغذیه در زمستان باید بدانید که با شروع زمستان، تابش نور خورشید کاهش پیدا می‌کند و از همین رو احتمال کمبود ویتامین D بیشتر می‌شود. برای دریافت ویتامین D بیشتر سعی کنید از غذاهایی حاوی این ویتامین مثل تخم مرغ، غذاهای دریایی، شیر و غلات بیشتر استفاده کنید.

حتما بخوانید  خواص و مضرات انواع عدس و طبع و مصلح آن

فراموش نکنید که کمبود ویتامین D می‌تواند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود و انرژی شما را کاهش دهد. اگر بعد از انجام آزمایشات متوجه شدید که به کمبود ویتامین D مبتلا هستید، می‌توانید طبق دستور پزشک از مکمل‌های ویتامین D نیز به صورت هفتگی یا ماهانه استفاده کنید.

 

۶- در زمستان آب بیشتری بنوشید

 

در فصل زمستان آب بیشتری بنوشید

 

خنک شدن هوا موجب می‌شود تا در طول روز کمتر احساس تشنگی را تجربه کنید. اما این موضوع به این معنا نیست که بدن در زمستان به آب کمتری نیاز دارد. سعی کنید در طول زمستان برنامه مشخصی برای آبرسانی به بدن خود داشته باشید.

بهتر است به جای مصرف آب سرد در طول زمستان از آب ولرم یا گرم استفاده کنید و یا در صورتی که با نوشیدن آب مشکل دارید، از چای کمرنگ، دمنوش، نوشیدنی‌های گرم مناسب زمستان، شیر و آبمیوه‌های تازه خانگی برای هیدراته کردن بدن استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که آبرسانی به تنظیم دمای بدن، تحمل راحت‌تر سرمای هوا و همچنین بهبود عملکرد اندام‌های حیاتی بدن کمک می‌کند.

 

۷- در زمستان تنوع غذایی بیشتری داشته باشید

 

مصرف غذاهای متنوع در کنار تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن می‌تواند از بروز مشکلات روحی و اختلالات عاطفی نیز جلوگیری کند. به طور معمول شیوع افسردگی زمستانی و بیماری‌های روحی در فصل زمستان بیشتر است.

تغذیه مناسب در فصل زمستان یک راهکار ساده و موثر بر جلوگیری از مشکلات خلقی در روزهای سرد زمستان است. استفاده از غذاهای حاوی ویتامین C می‌تواند از بدن ما در برابر بیماری‌های زمستانی محافظت کند و با متعادل کردن انتقال‌دهنده‌های عصبی به کاهش خستگی ذهنی و جسمی کمک کند.

 

۸- سوپ بهترین غذای زمستانی است

 

سوپ بهترین غذای زمستانی است

 

سوپ یک غذای فوق‌العاده برای روزهای سرد زمستان است. اگر بخواهیم از غذاهای گرم زمستانی نام ببریم سوپ جزو اولین‌هاست. استفاده از آب مرغ و سبزیجات متنوع در سوپ می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت خلق و خوی شما کمک کند. خوردن سوپ در زمستان بدن را از درون گرم می‌کند و با تأمین پروتئین‌ها و ویتامین‌های ضروری بدن جلوی بروز بیماری‌های مختلف را می‌گیرد.

 

۹- در زمستان بیشتر شیر گرم بنوشید

 

«شیر» حاوی ویتامین B12، ویتامین A، پروتئین و مقدار زیادی کلسیم است. در فصل زمستان احتمال سرماخوردگی و بروز بیماری‌های عفونی بیشتر است و از همین رو مصرف شیر گرم می‌تواند به تقویت سلامت بدن و تأمین مواد مغذی ضروری بدن کمک زیادی کند. البته اگر طبع سردی دارید در مصرف شیر و لبنیات در فصل زمستان احتیاط کنید.

 

۱۰- به جای کربوهیدرات‌های ساده از کربوهیدرات‌های پیچیده استفاده کنید

 

در فصل زمستان سعی کنید مصرف کربوهیدرات‌های ساده مثل شکر، نوشیدنی‌های شیرین، دسر، شکلات و نان سفید را کاهش دهید. بهتر است در این فصل بیشتر از کربوهیدرات‌های پیچیده استفاده کنید.

این کار موجب تقویت سیستم دفاعی بدن و افزایش سطح سروتونین می‌شود. از بهترین کربوهیدرات‌های پیچیده می‌توان به جو، گندم، برنج قهوه‌ای، کینوآ و نان‌های سبوس‌دار اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید: فرق کربوهیدرات‌های ساده و پیچیده چیست؟

 

۱۱- از مواد غذایی حاوی روی استفاده کنید

 

در زمستان از مواد غذایی حاوی روی استفاده کنید

 

از دیگر نکات تغذیه در زمستان می‌توان به افزایش مصرف غذاهای حاوی «روی» یا «زینک» اشاره کرد. مصرف روی موجب جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی می‌شود و در جلوگیری از سرماخوردگی به خصوص در کودکان اهمیت زیادی دارد. در فصل سرما سعی کنید بیشتر از گوشت و فراورده‌های گوشتی، تخم کدو تنبل، لوبیا و غلات استفاده کنید.

حتما بخوانید  9 غذایی که نباید دوبار گرم شوند

 

۱۲- سیر و پیاز بیشتری در زمستان مصرف کنید

 

سیر و پیاز بیشتری در زمستان مصرف کنید

 

یکی از مواد غذایی که در زمستان حتماً باید مصرف کنید سیر و پیاز است. سیر و پیاز سرشار از مواد باارزشی هستند که اثرات ضدباکتریایی و ضدعفونی‌کنندگی دارند. استفاده از خواص سیر و فواید پیاز به مقدار زیاد در فصل زمستان می‌تواند از بدن شما در برابر بیماری‌های عفونی جلوگیری کند و در درمان این بیماری‌های نیز بسیار موثر است.

در صورتی که از سیر تازه در غذا استفاده می‌کنید، بهتر است آن را خرد کنید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس سیر را به غذا اضافه کنید. این کار می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی شما کمک کند. به خاطر داشته باشید که خرد کردن سیر و اضافه کردن آن بلافاصله به غذا مواد مغذی آن را نابود می‌کند.

 

۱۳- در زمستان آجیل بیشتری مصرف کنید

 

در زمستان آجیل بیشتری مصرف کنید

 

سالم بودن تغذیه در فصل زمستان اهمیت بیشتری نسبت به سایر فصل‌ها دارد. از آن جایی که در زمستان نور خورشید کمتر است و احتمال بروز خستگی و کسالت افزایش پیدا می‌کند، مصرف آجیل بیشتر از هر زمان دیگری می‌تواند مفید باشد.

سعی کنید در فصل زمستان بیشتر از آجیل‌هایی مثل بادام زمینی، بادام هندی، پسته، فندق و تخمه آفتابگردان استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کره بادام زمینی و خواص آن

 

۱۴- مصرف پروبیوتیک‌ها را در زمستان افزایش دهید

 

مصرف «پروبیوتیک‌ها» به تقویت سلامت عمومی بدن و همچنین بهبود عملکرد سیستم گوارش و روده‌ها کمک می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد افرادی که از پروبیوتیک‌ها استفاده می‌کنند، سیستم ایمنی قوی‌تری دارند و کمتر با علائم افسردگی و اضطراب روبرو می‌شوند.

برای استفاده از پروبیوتیک‌ها می‌توانید از ماست و لبنیات پروبیوتیک و یا مکمل‌های پروبیوتیک استفاده کنید.

 

۱۵- زنجبیل مصرف کنید

 

در زمستان زنجبیل مصرف کنید

 

از جمله خواص زنجبیل این است که یکی از مفیدترین مواد غذایی با طبع گرم است که باید در رژیم غذایی زمستان قرار دهید. زنجبیل طبع گرمی دارد و به گرم کردن بدن در زمستان کمک می‌کند. از طرف دیگر مصرف زنجبیل می‌تواند به درمان سرفه سرماخوردگی، تسکین درد و همچنین سلامت بدن کمک کند.

به عنوان مهم‌ترین نکات تغذیه در زمستان بهتر است به صورت روزانه از چای زنجبیل و استفاده از زنجبیل تازه و پودر زنجبیل در تهیه انواع غذا و نوشیدنی‌های خود استفاده کنید و با این کار از بروز سرماخوردگی و بیماری‌های عفونی جلوگیری کنید.

 

سوالات متداول

 

تغذیه مناسب در فصل زمستان چه اهمیتی دارد؟

 

به کار گرفتن نکات تغذیه‌ای در فصل زمستان می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، تأمین ویتامین‌های ضروری و بهبود خلق و خو در این فصل کمک کند.

 

در زمستان چه غذاهایی بخوریم؟

 

در زمستان سعی کنید بیشتر از غذاهای پختنی، سالم و حاوی ویتامین‌های متنوع، ویتامین D و پروتئین استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف غذاهای گرم در زمستان به خصوص برای افرادی که طبع سرد و بلغمی دارند، بسیار مفید است.

 

 

منابع: newcastleplace، health.clevelandclinic، hindustantimes، familyhealthdiary

کالابرگ الکترونیک