لیست ۱۷ میوه تب بر زمستانی و تابستانی برای کودکان و بزرگسالان

لیست ۱۷ میوه تب بر زمستانی و تابستانی برای کودکان و بزرگسالان


18 بهمن 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لیست 17 میوه های تب بر زمستانی و تابستانی برای کودکان و بزرگسالان

میوه های تب بر در هنگام سرماخوردگی، کرونا یا آنفولانزا شامل چه مواردی می‌شوند؟ میوه های تب بر تابستانی و زمستانی کدامند؟ چه میوه‌هایی برای پایین آوردن تب کودکان و بزرگسالان مفید هستند؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش میوه های تب بر را به شما معرفی می‌کنیم تا در هنگام سرماخوردگی، کرونا یا آنفولانزا برای پایین آوردن تب از آنها کمک بگیرید.

 

 

میوه های تب بر قوی برای بزرگسالان و کودکان

 

میوه های تب بر قوی برای بزرگسالان و کودکان

 

۱- انواع توت

 

انواع توت سرشار از خواص تغذیه‌ای و مفید برای درمان تب کودکان و بزرگسالان هستند. انواع توت شامل تمشک، زغال اخته، توت فرنگی، کرن بری، توت سفید و توت سیاه یا شاتوت می‌شوند که فواید زیادی برای سلامتی دارند.

جالب است بدانید که رنگ‌های زیبای توت‌ها به خاطر وجود ترکیبات گیاهی به نام «آنتوسیانین» است که بر اساس تحقیقات به عمل آمده، با تقویت سیستم ایمنی بدن، از اثرگذاری ویروس‌های سرماخوردگی، کرونا و آنفولانزا می‌کاهند. توت‌ها علاوه بر اینکه کم کالری هستند، مصرف یک نوشیدنی حاوی آنها می‌تواند علائم تب، علائم سرماخوردگی یا علائم آنفولانزا را کاهش دهد.

برای مثال، توت فرنگی علاوه بر لذیذ و مغذی بودن، این مزیت را دارد که جزو میوه‌های با کربوهیدرات کم است. در کل توت‌ها مخصوصا توت فرنگی، حاوی فیبر و ویتامین C هستند و می‌توانند به شما در حفظ سلامت قلب و همچنین تامین منگنز بدن کمک کنند. این عنصر می‌تواند استرس اکسیداتیو روی سلول‌ها را کاهش دهد.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت‌های سرماخوردگی با آنفولانزا و کرونا

 

۲- انبه

 

یکی از خواص انبه کاهش تب است. با افزایش دمای بدن هنگام تب، بدن کالری بیشتری می‌سوزاند. هر چند گلو درد در بسیاری مواقع با تب همراه است و وقتی گلویتان ملتهب و دردناک است، نوشیدن هر چیزی آزار دهنده می‌شود، اما وقتی تب دارید، باید سعی کنید تا جایی که می‌توانید بدنتان را هیدراته نگه دارید.

میوه‌هایی مثل «انبه» به دلیل داشتن آب زیاد، منبع مهمی برای تامین ویتامین C بدن هستند. در عین حال به راحتی هم هضم می‌شوند. بنابراین مصرف آنها در زمان سرماخوردگی و تب، بسیار توصیه می‌شود.

از طرف دیگر هضم میوه‌ها به دلیل وجود فیبر زیاد آنها، ممکن است برای برخی افراد سخت باشد و در هنگام بروز تب، معمولا مشکلات معده هم خودشان را نشان می‌دهند. میوه‌های نرم مثل انبه برای عملکرد سیستم گوارشی مفید هستند و هیدراتاسیون یا آبرسانی مورد نیاز بدن را فراهم می‌کنند.

 

۳- نارگیل

 

نارگیل یکی از میوه های تب بر قوی برای سرماخوردگی

 

«نارگیل» یکی از میوه های تب بر قوی برای درمان خانگی سرماخوردگی و کاهش تب است. خوردن نارگیل، شیر نارگیل و عصاره آن می‌تواند بدن را هیدراته نگه دارد. آب نارگیل همچنین سرشار از پتاسیم و سدیم است. بنابراین به بدن کمک می‌کند بعد از بیماری اسهال یا استفراغ، به سرعت آب از دست رفته بدن را برگرداند.

البته برای کسانی که مشکلات گوارشی یا دردهای معده دارند، ممکن است خوردن آب نارگیل وضعیت آنها را وخیم‌تر کند. چون آب نارگیل حاوی «تانن» است و موجب التهاب پوشش معده می‌شود.

 

۴- کیوی

 

«کیوی» با رنگ سبز جذابش، حاوی مقادیر زیادی ویتامین E و C است . مصرف کیوی به بدن برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا که به بدن آسیب می‌رسانند، کمک می‌کند. همچنین کیوی به عنوان یک میوه پایین آورنده تب، به اندازه یک عدد موز پتاسیم دارد ولی کالری آن نصف کالری یک عدد میوه موز است.

جالب‌تر این که از جمله خواص کیوی این است که حدود ۲ برابر بیشتر از عدد میوه پرتقال ویتامین ث را به بدن می‌رساند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. بنابراین مصرف آن را به عنوان یکی از میوه های تب بر قوی در کرونا یا آنفولانزا از قلم نیندازید.

 

۵- آب سیب برای تب

 

آب سیب برای تب

 

سیب درختی مملو از فلاونوئیدها است که احتمال بروز بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. نتایج مطالعات همچنین نشان داده‌اند که خوردن یک سیب می‌تواند به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک کند، به خصوص وقت‌هایی که استرس دارید.

آب سیب همچنین سرشار از کالری، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی است که به طور طبیعی، بدن را پرانرژی و هوشیار نگه می‌دارد و می‌تواند به عنوان یک جایگزین عالی برای یک فنجان قهوه صبحگاهی باشد. به‌علاوه، این میوه یک میان وعده سریع است که می‌توانید در حالی که پشت میز کارتان هستید، آن را میل کنید.

در کنار همه این مزایا، خوردن آب سیب می‌تواند علاوه بر هیدراته کردن بدن، تب را پایین بیاورد و نوشیدن آب سیب هم برای پایین آوردن تب بزرگسالان و کودکان در خانه مفید است.

 

۶- موز

 

«موز» از جمله میوه‌هایی است که به خاطر محتوای بالای پتاسیم، شناخته می‌شود. این میوه می‌تواند به کاهش خستگی، افسردگی و استرس کمک کند. انواع موز همچنین سرشار از سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که استخوان‌ها را قوی نگه می‌دارند. همچنین گزینه خوبی برای کمک به پیشگیری از بیماری قلبی و فشار خون بالا هستند.

اما از جمله خواص موز اینکه با وجود طعم شیرینی که دارد، خوردن آن در هنگام سرماخوردگی برای کاهش تب، مفید است. می‌توانید این میوه را همراه با شیر و مقدار مغز گردو در مخلوط‌کن میکس کرده و سپس کمی عسل به آن اضافه کنید. این معجون را در هنگام تب داشتن، به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید تا اثرات فوق‌العاده مثبت آن را در پایین آوردن تب ببینید.

 

۷- میوه‌های خانواده مرکبات

 

نتایج مطالعات نشان داده‌اند که خوردن میوه‌های غنی از ویتامین C، به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از شروع سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند. در مورد مصرف بیش از حد ویتامین C هم نگران نباشید. چون بدن نمی‌تواند این ویتامین را در خود ذخیره کند.

بنابراین خوردن میوه‌های سرشار از ویتامین ث برای تقویت سیستم ایمنی مخصوصا در دوره‌ای که دچار تب یا سرماخوردگی هستید، ضروری است. در این مواقع، به طور موثری، در رژیم غذایی خود میوه‌های غنی از ویتامین C مثل پرتقال، گریپ فروت، لیمو شیرین و لیمو ترش را بگنجانید. سایر میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C زیاد عبارتند از توت فرنگی، گوجه فرنگی و کلم بروکلی.

 

۸- آناناس

 

آناناس جزو میوه‌های کم کالری و مفید برای تب و سرماخوردگی

 

از جمله فواید آناناس اینکه جزو میوه‌های کم کالری و مفید برای سرماخوردگی است. این میوه به ویژه سرشار از فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک است که خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی، دیابت و برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، آناناس یک ضد التهاب عالی هستند که برای فصل سرماخوردگی و آنفولانزا و درمان علائم سرماخوردگی و تقویت عملکرد سیستم ایمنی با غذا مناسب است. می‌توانید به شکل‌های مختلف از خواص و فواید آناناس در رژیم غذایی و برای بهبود سلامتی بهره ببرید.

 

۹- هندوانه از میوه های تب بر تابستانی

 

هندوانه از میوه های تب بر تابستانی

 

از جمله خواص هندوانه این که نه تنها مایعات مورد نیاز برای بهبود بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی را برای بدن تامین می‌کند، بلکه به عنوان یکی از میوه های تب بر خوشمزه، سرشار از ویتامین‌های ضروری برای بدن است.

از طرفی، هندوانه حاوی «لیکوپن» است، که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، از بروز برخی بیماری‌ها پیشگیری کرده و به کاهش التهاب تنفسی و جلوگیری از عفونت کمک می‌کند. در ضمن رنگ قرمز این میوه به خاطر همین لیکوپن موجود در هندوانه است.

 

۱۰- آب هویج برای تب کودکان

 

آب هویج حاوی انواع ویتامین‌هاست که می‌توانند به عنوان آنتی‌اکسیدان فعالیت کنند. آنتی اکسیدان‌ها، سلول‌های سیستم ایمنی را از جمله رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کنند. از طرفی ترکیبات موجود در آب هویج می‌توانند با افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون و بالا بردن غلظت پلاکت‌ها، سیستم ایمنی را تقویت کنند.

گلبول‌های سفید و پلاکت‌های خون، مهم‌ترین عوامل ایمنی بدن در خون هستند. بنابراین، آب هویج می‌تواند در بهبود سرماخوردگی و اثر التهابی آن یعنی تب، موثر باشد.

 

دیگر میوه‌ های مفید برای پایین آوردن تب

 

میوه های مفید برای آبرسانی و تقویت سیستم ایمنی بدن

 

در هنگام بروز تب، علاوه بر میوه‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد، می‌توانید برای پایین آوردن تب از این میوه‌ها هم استفاده کنید:

انواع گلابی
عناب
• انار ترش
• انگور سیاه
• تمشک
گیلاس

فراموش نکنید که این میوه‌ها فقط تب را کمی پایین می‌آورند و به بدن برای آبرسانی و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. بنابراین نمی‌توان از آنها به عنوان درمان قطعی تب استفاده کرد. در مواقعی که فرد دچار تب بالا و طولانی مدت است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

سوالات متداول

 

برای پایین آوردن تب کودکان چه میوه‌هایی خوب است؟

 

برای کاهش تب کودکان بالای ۳ سال می‌توانید آب سیب، آب هویج، آب هندوانه و مرکبات بدهید. فراموش نکنید که تب بالا در کودکان بسیار خطرناک است و در وضعیت اورژانسی باید از داروهای مخصوص تب بر کودکان استفاده کنید.

 

میوه های تب بر تابستانی کدامند؟

 

از جمله میوه های تب بر که در تابستان به وفور یافت می‌شوند، موز، هندوانه، انبه، انگور و توت‌ها هستند که به خاطر محتوای بالای آب موجود در آنها، می‌توانند بدن را هیدراته نگه دارند و به کاهش تب کمک کنند.

 

منابع: eatfirst /eatthis /medicalnewstoday

 

 

کالابرگ الکترونیک