غذای ارزان برای شام و ناهار | دستور ۳۰ غذای اقتصادی + فیلم

غذای ارزان برای شام و ناهار | دستور ۳۰ غذای اقتصادی + فیلم


27 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 45 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
غذای ارزان
فهرست محتوا نمایش

غذای ارزان برای ناهار و شام چی خوبه؟ اگر سوال شما هم این است، خوب است بدانید که غذاهای بدون گوشت و گیاهی، بسیاری از انواع سالادها، بیشتر غذاهای نونی و تعداد قابل توجهی از غذاهای ساده و فوری را می‌توانید به عنوان غذای کم هزینه، اقتصادی و ارزان در وعده‌های ناهار و شام سرو کنید. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا یک منوی مفصل از انواع غذای ارزان برای شام و ناهار را در اختیارتان بگذاریم.

غذای ارزان و کم هزینه برای شام و ناهار چی درست کنیم؟

غذای ارزان برای شام و ناهار چی درست کنیم؟

درست کردن یک وعده غذای با کیفیت و خوشمزه لزوما به صرف هزینه زیادی نیاز ندارد. شما با اندکی خلاقیت، با استفاده از رسپی مناسب و مواد اولیه درجه یک می‌توانید یک غذای کم هزینه و ارزان برای شام و ناهار مهمانی یا خودمانی تهیه کنید.

لیست غذاهای ارزان برای شام و ناهار مفصل است. در واقع، مجموعه قابل توجهی از انواع پاستا و ماکارونی، برخی از غذاهای اصیل ایرانی، تعداد زیادی از انواع املت، خورش‌ با مرغ یا گیاهی، غذاهای نونی مثل کوکو و کتلت بدون گوشت و … را می‌توان در فهرست غذاهای اقتصادی که با بودجه کم تهیه می‌شوند، جا داد.

توجه داشته باشید، در هنگام پخت غذای مقرون به صرفه باید به کیفیت و تنوع مواد اولیه هم اهمیت بدهید. به این ترتیب، هم غذای کم هزینه‌ای را میل می‌کنید و هم انرژی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن‌تان را تامین می‌کنید.

راستی، شما برای درست کردن انواع غذای ارزان و اقتصادی برای شام و ناهار به مواد اولیه متنوعی مانند تخم مرغ، کشک، حبوبات و غلات، برنج، رشته و ماکارونی، نان، سوسیس و کالباس، چاشنی و ادویه جاتی مثل زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، رب انار، رب گوجه، انواع کنسرو غذا، روغن و … نیاز دارید. تمام این محصولات را می‌توانید به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

خورش دال عدس

خورش دال عدس خوزستانی یک غذای ارزان برای شام و ناهار

غذای ارزان برای شام و ناهار چی درست کنم؟ «خورش دال عدس» یک غذای نونی ارزان و کم هزینه و در عین حال مقوی برای شام و ناهار است. حکم این خورش برای جنوبی‌ها مثل باقالی قاتوق برای شمالی‌هاست، در همان سطح محبوب و البته خوشمزه و لذیذ. با این تفاوت که خورش دال عدس معمولا با فلفل تند طبخ می‌شود و خبری از سبزی در پخت آن نیست.

خورش دال عدس خوزستانی معمولا با برنج کته سرو می‌شود. اما اگر به دنبال یک شام پختنی نونی و سبک هستید خورش دال عدس را بدون برنج سرو کنید. در لیست غذاهای ارزان و ساده، خورش دال عدس یک شام سبک و البته غذای نونی فوری است چون در عرض نیم ساعت حاضر است. این غذا را هم با گوشت چرخ کرده و هم بدون گوشت می‌توانید درست کنید.

برای تهیه خورش دال عدس خوزستانی با گوشت چرخ کرده، ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و نیمی از آن را برای گوشت چرخ کرده کنار بگذارید. نیمی از پیازها در روغن تفت دهید و وقتی سبک شدند گوشت چرخ کرده را اضافه کنید. وقتی رنگ گوشت عوض شد نمک، فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته و گوشت هم سرخ شود. در مرحله بعد ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به گوشت اضافه کنید و باز هم تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود. وقتی گوشت آماده شد آن را کنار بگذارید.

حالا عدس‌های پاک شده را خوب با آب بشورید تا سرانجام آب روی عدس شفاف شود. عدس‌های شسته شده را به همراه سیب زمینی خرد شده و ۲ یا ۳ لیوان آب روی شعله ملایم گاز بپزید. تمر هندی را هم خیس کنید و سپس هسته‌ها و تفاله‌های تمر هندی را از صافی رد کنید تا فقط شیره تمر هندی را داشته باشید. می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری آرد را با آب تمر هندی مخلوط کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه خورش دال عدس روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

یتیمچه

یتیمچه تهرانی یک غذای ارزان برای شام و ناهار

ناهار و شام ارزون چی درست کنم نونی باشه؟ «یتیمچه» هم یک غذا واسه شام ساده و ارزان است که برای پخت آن، نیاز به زمان زیادی ندارید. مواد تشکیل دهنده آن هم کاملا در دسترس هستند. گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی و فلفل دلمه‌ای، ترکیب اصلی یتیمچه هستند. البته می‌توانید از سبزی‌های معطر و ادویه‌های دلخواه هم در آن استفاده کنید. برخی هم کدو سبز را با این مواد ترکیب یا آن را با بادمجان جایگزین می‌کنند.

برای درست کردن یتیمچه به روش تهرانی‌ها ابتدا بادمجان‌ها را پوست بگیرید و مکعبی خرد کنید. گوجه فرنگی‌ها را هم بشویید و پوست بگیرید یا رنده کنید. بادمجان‌های خرد شده را در مقداری آب و نمک بگذارید تا تلخی بادمجان گرفته شود و البته روغن کمتری هم به خودش بگیرید.

پیازها را نگینی خرد کنید و در مقدار کمی روغن تفت دهید. سیر رنده شده را هم اضافه کنید. همین که بوی سیر بلند شد حالا بادمجان‌هایی که آبکش کرده و شسته‌ایم و آبش خشک شده به همراه فلفل دلمه‌ای نگینی خرد شده را به ترکیب پیاز و سیر تفت داده شده اضافه کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه یتیمچه روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کوفته تبریزی گیاهی

کوفته تبریزی با سویا یک غذای ارزان برای شام و ناهار

اگر می‌خواهید یک غذای ارزان و بدون گوشت برای ناهار و شام درست کنید که هم ساده باشد و هم تکراری نباشد پیشنهاد ما به شما «کوفته تبریزی بدون گوشت» است. یک غذای نونی سبک که قطعا گیاهخواران هم حسابی از آن استقبال می‌کنند. در این روش پخته کوفته تبریزی، سویا جایگزین گوشت می‌شود.

برای تهیه کوفته تبریزی با سویا، ابتدا آلوها را در آب ولرم خیس کنید. برنج و لپه را جداگانه بپزید. از آن جا که کوفته‌ها قرار است باز هم در سس مخصوص بپزند، برنج و لپه و را نیم‌پز بردارید. سویا را می‌توانید با آب گرم خیس کنید. اما برای گرفتن بوی سویا بهتر است اجازه دهید سویا با آب و یک یا دو عدد سیر و کمی زردچوبه ۵ دقیقه بجوشد. سپس سویا را آبکش کنید و با دست فشار بدهید تا آب اضافی آن خارج شود.

در ادامه طرز تهیه کوفته گیاهی باید مواد کوفته شامل برنج و لپه نیم پز شده و سویای خیسانده شده را چرخ کنید. برای این کار می‌توانید از چرخ‌گوشت یا غذاساز استفاده کنید تا مواد کاملا به شکل پوره درآیند.

یکی از پیازها را نیز جداگانه با رنده درشت رنده کنید. پیاز رنده شده را با دست بفشارید تا آب اضافه آن گرفته شود، سپس تفاله پیاز به دیگر مواد چرخ شده اضافه کنید و همه مواد را با هم ترکیب کنید. آب پیاز را هم برای سس کوفته نگه دارید.

برای مطالعه ادامه مراحل درست کردن این کوفته گیاهی روی لینک مقاله طرز تهیه کوفته تبریزی با سویا کلیک کنید.

ماکارونی با سویا

ماکارونی با سویا یک غذای ارزان برای ناهار و شام

«ماکارونی با سویا» یک گزینه ایده‌آل برای افرادی است که می‌خواهند غذای ارزان برای شام و ناهار بپزند که در عین حال، خوشمزه و برای همه افراد خانواده محبوب هم باشد.

البته، اغلب مردم عادت دارند ماکارونی را با گوشت چرخ کرده درست کنند اما اگر قصد دارید به دلایل مختلف مصرف گوشت را در رژیم غذایی روزانه محدود کنید یا هر از چند گاهی گیاهخواری کنید، «ماکارونی یا اسپاگتی رشته‌ای و فرمی با سویا» یک گزینه عالی در لیست غذاهای ساده و ارزان برای شام و ناهار بدون گوشت است.

برای درست کردن یک ماکارونی قرمز خوشمزه با سویا و قارچ ابتدا به مدت ۲ الی سه ساعت سویا را در یک لیوان شیر خیس کنید و به آن مقداری فلفل سیاه و نمک اضافه کنید. بعد از این مدت سویا را آبکش کنید و خوب فشار دهید تا شیر اضافی آن گرفته شود. پیازها را هم ریز و حبه‌ای خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید. وقتی که پیازها سبک شدند کمی دیگر آن‌ها را سرخ کنید تا کاراملی شوند.

زردچوبه را اضافه کنید و زمانی که زردچوبه تفت خورد و طعم خامی آن گرفته شد گوجه فرنگی‌های رنده شده را اضافه کنید. آب گوجه فرنگی باید خوب کشیده و سرخ شود. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود. یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را هم اضافه کنید.

حالا نوبت اضافه کردن سویا است. بعد از ریختن سویا در سس گوجه فرنگی چند قاشق آب به سویا اضافه کنید تا سویا خوب بپزد. سپس سویا را خوب تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود. بعد از حدود ۵ یا شش دقیقه سایر ادویه‌جات به علاوه نمک به سویا اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا طعم فلفل و ادویه و نمک به خورد سویا بروند.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه ماکارونی با سویا و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن روی لینک مقاله موردنظر کلیک کنید.

کباب کوبیده با سویا

کباب کوبیده با سویا یک غذای ارزان برای ناهار و شام

«کباب کوبیده با سویا» به خاطر این‌که بدون گوشت درست می‌شود می‌تواند بهترین گزینه غذای ارزان برای شام و ناهار مهمانی یا خودمانی باشد. برای تهیه مایه کباب کوبیده به این روش می‌توانید از گوشت چرخ کرده و سویا به صورت نصف نصف استفاده کنید یا فقط از سویا استفاده کنید.

برای تهیه کباب کوبیده با سویا، ابتدا باید سویاها را در یک کاسه بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. چند ساعت سویا را در آب خیس کنید. سپس سویا را با دست فشار دهید و به ظرف دیگری منتقل کنید. بعد از خیس خوردن سویا باید به وسیله چرخ گوشت دو بار سویا را چرخ کنید تا بافت آن نرم شود.

سپس سویاهای چرخ شده را در یک ظرف مناسب بریزید و برای درست کردن کباب کوبیده با سویا کنار بگذارید. توجه داشته باشید که وزن سویای شما بعد از خیس خوردن و فشار دادن باید حدود ۵۰۰ گرم باشد.

برای مشاهده ادامه مراحل درست کردن این غذای خوشمزه و ارزان که می‌توانید با برنج یا نان سرو کنید، روی لینک مقاله طرز تهیه کباب کوبیده با سویا کلیک کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

خورش کاری بامیه هندی

خورش کاری بامیه هندی یک غذای ارزان برای ناهار و شام

«خورش کاری بامیه هندی» یک غذای گیاهی و بدون گوشت است که با برنج کته یا برنج چلو و حتی فقط با نان سرو می‌شود و می‌تواند عنوان یکی از مناسب‌ترین گزینه‌های غذای ارزان برای ناهار و شام که خیلی هم سریع حاضر می‌شود را به خودش اختصاص دهد.

برای تهیه کاری بامیه تند و تیز، ابتدا باید بامیه‌ها را بشویید و در یک آبکش بریزید تا آب اضافی بامیه خارج شود. سپس، با استفاده از یک چاقوی تیز، دُم بامیه‌ها را تا جایی کوتاه کنید که بافت بامیه آسیب نبیند. در غیر این صورت، در انتهای کار، خورش کاری بامیه شما لزج می‌شود.

مقداری روغن را در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت قرار دهید. چند دقیقه منتظر بمانید تا روغن کاملا داغ شود. سپس، بامیه‌ها را در تابه بریزید و حدود ۳ تا ۴ دقیقه تفت دهید. با انجام این کار، رنگ بامیه‌ها تغییر کرده و طعم و عطرشان بهتر می‌شود. در ادامه، بامیه‌ها را از تابه بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

در فاصله تفت دیدن بامیه‌ها باید پیازها را بشویید و پوست بگیرید. سپس، پیازها را به‌ صورت نگینی خرد کنید. مقداری روغن سرخ کردنی را در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا کاملا داغ شود. مراقب باشید، روغن بیش از اندازه داغ نشود و نسوزد. سپس، قطعات پیاز خرد شده را در قابلمه بریزید. پیاز را حدود یکی دو دقیقه تفت دهید تا کاملا طلایی و سبک شود.

برای پوره کردن زنجبیل تازه، ابتدا باید با کمک یک چاقوی تیز قطعه‌ای از ریشه زنجبیل را جدا کنید. پوست زنجبیل بسیار لطیف و نازک است. بنابراین، برای گرفتن پوست زنجبیل به‌ جای چاقو و پوست‌کن بهتر است از یک قاشق یا یک قطعه سیم ظرفشویی تمیز یا حتی پد ظرفشویی کمک بگیرید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه خورش کاری بامیه هندی روی لینک مقاله کلیک کنید.

کباب کوبیده با سنگدان مرغ

کباب کوبیده با سنگدان مرغ یک غذای ارزان برای ناهار و شام

«کباب کوبیده با سنگدان مرغ» یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های درست کردن کباب کوبیده است که شما می‌توانید به راحتی در منزل آن را تهیه کنید. با کمی خلاقیت و استفاده از سنگدان مرغ شما می‌توانید یک کباب کوبیده خوش‌طعم و عطر را به عنوان یک غذای ارزان و کم هزینه برای شام و ناهار مهمانی یا خودمانی طبخ کنید.

برای تهیه کباب کوبیده با سنگدان مرغ، ابتدا باید سنگدان‌های مرغ را تمیز کنید و بشویید. لایه‌ و پوست اضافی داخل سنگدان را کاملا جدا کرده و زیر آب بشویید. بعد از اینکه سنگدان‌ها کاملاً تمیز شسته شد، آنها را داخل یک آبکش قرار داده و اجازه دهید آب اضافی آنها خارج شده و کاملاً خشک شوند.

سپس، سنگدان‌ها را به همراه دنبه، ٢ تا ٣ مرتبه در دستگاه چرخ‌ گوشت ریخته و کاملاً چرخ کنید تا ترکیب مواد یکدست شود. شما می‌توانید با استفاده از ساطور هم دنبه و سنگدان را خوب خرد و ریز کنید.

در ادامه، پیاز را رنده کنید. پیاز رنده شده را فشار دهید تا آبش گرفته شود. حالا، تفاله پیاز رنده شده را به ترکیب گوشت و دنبه چرخ شده یا ساطوری اضافه کنید. اگر سنگدان مرغ و دنبه را ساطوری کرده‌اید، بهتر است پیاز را نیز با رنده درشت خوب رنده کنید و سپس به این ترکیب اضافه کنید. پیاز بوی سنگدان مرغ را در کوبیده از بین می‌برد. پس از اینکه مواد کباب کوبیده را کاملاً چرخ کردید، مقداری نمک و فلفل سیاه به ترکیب پیاز، دنبه و سنگدان مرغ چرخ شده اضافه کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کباب کوبیده با سنگدان مرغ روی لینک مقاله کلیک کنید.

کتلت بدون گوشت و گیاهی

کتلت بدون گوشت یک غذای ارزان برای شام و ناهار

«کتلت بدون گوشت» یک غذای ارزان برای شام یا ناهار و یک گزینه مناسب برای افراد گیاهخوار و کسانی است که به هر دلیلی ممنوعیت مصرف گوشت دارند. برای تهیه کتلت بدون گوشت، ابتدا سیب زمینی‌ها را تمیز بشویید و صبر کنید تا آب آن کاملاً خشک شود.

سپس کف ظرف خود را به اندازه یک سانتی‌متر نمک بریزید. سیب زمینی‌ها را روی لایه نمک کف قابلمه گذاشته و درب قابلمه را ببندید. با حرارت کم، حدود ۲ ساعت زمان لازم است تا سیب زمینی‌ها کاملاً پخته شوند. شما همچنین می‌توانید به روش معمول با استفاده از دو لیوان آب و یک قاشق نمک نیز سیب زمینی‌ها را بپزید. پخت سیب زمینی با آب جوش حدود یک ساعت زمان نیاز دارد.

سپس، پوست سیب زمینی‌ها را گرفته و با استفاده از رنده ریز آنها را پوره کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از گوشتکوب، سیب زمینی‌ها را به خوبی له کنید. این کار را در یک ظرف بزرگ انجام دهید تا همه سیب زمینی‌ها به خوبی له شوند.

تخم مرغ‌ها را هم در یک ظرف دیگر بریزید و نمک، فلفل سیاه، زعفران، زردچوبه، سیر رنده شده و سبزیجات معطر خشک را به آن اضافه کنید. این ترکیب را خوب بزنید تا تخم مرغ‌ها از حالت لختگی خارج شوند.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کتلت بدون گوشت روی لینک مقاله کلیک کنید.

خوراک خاویار بادمجان

خوراک خاویار بادمجان یک غذای ارزان برای شام و ناهار

اگر از طرفداران انواع غذا با بادمجان باشید، احتمالا اسم «خاویار بادمجان» هم به گوش‌تان خورده است. این غذا البته اصالتا روسی است و روس‌ها به آن «ایگرا» می‌گویند. به عنوان یک غذای ارزان برای ناهار و شام فوری، ایگرا یا خاویار بادمجان هم لذیذ است و هم با مواد ساده‌ای درست می‌شود. شما می‌توانید خاویار بادمجان را با نان، برنج کته یا برنج چلو نوش جان کنید.

برای درست کردن خوراک خاویار بادمجان مجلسی ابتدا باید بادمجان‌ها را روی منقل یا دستگاه گریل و یا داخل فر کبابی کنید. یادتان باشد بادمجان شیرین و تازه رنگ براقی دارد و کم تخم است و بهترین گزینه برای درست کردن خوراک خاویار بادمجان مجلسی است.

حتما بخوانید  طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده قلقلی به روش مجلسی

از سوی دیگر برای این‌که پوست بادمجان کبابی به راحتی جدا شود وقتی پوست بادمجان روی شعله گاز کاملا سوخت و گوشت آن نرم شد زیر شیر آب سرد بگیرید.

بعد از گرفتن پوست بادمجان آن‌ها را ساطوری خرد کنید. گوجه فرنگی‌ها را هم ریز خرد و ساطور کنید. حالا پیازهای ساطوری خرد شده را در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.

حین سرخ شدن پیاز به آن‌ها زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود. بعد از این‌ که پیازها طلایی شدند گوجه فرنگی خرد شده را اضافه کنید و اجازه دهید آب گوجه فرنگی خوب کشیده شود و سرخ شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه خوراک خاویار بادمجان روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

آلو متر هندی

آلو متر هندی یک غذای ارزان برای شام و ناهار

«آلو متر» یا «آلو مطر» یک غذای بدون گوشت و فوری هندی برای ناهار یا شام ساده و ارزان است که با استفاده از سیب زمینی، نخود فرنگی و گوجه فرنگی به صورت کاملا گیاهی درست می‌شود. آلو در زبان هندی به معنای سیب زمینی است. شما می‌توانید آلو متر را به عنوان یک غذای ساده و سریع کم هزینه هم به عنوان خوراک با نان و هم به عنوان خورش همراه با برنج کته سرو کنید.

برای تهیه آلو متر هندی، مقداری روغن را در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید تا داغ شود. حالا، پیاز شسته و بدون پوست را به صورت نگینی خرد کرده و به تابه اضافه کنید. در فاصله سرخ شدن پیازها، سیر و زنجبیل را پوست بگیرید و به صورت ریز رنده کنید. سپس، پوره سیر و زنجبیل را نیز در تابه بریزید و همراه با پیاز برای یک دقیقه تفت دهید.

سپس، زردچوبه، ادویه کاری، زیره، گرام ماسالا، فلفل سیاه و فلفل قرمز را در تابه بریزید و برای مدت کوتاهی تفت دهید تا عطرشان آزاد شود. سپس، پوره گوجه فرنگی را نیز با مقداری نمک به محتویات تابه اضافه کنید. این ترکیب را هم بزنید و یکی دو دقیقه منتظر بمانید تا پوره گوجه فرنگی سرخ شود و به روغن بیفتد.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه آلو متر هندی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

دمی گوجه

غذای ارزان برای شام و ناهار چی درست کنم؟ طرز تهیه دمی گوجه

اگر می‌خواهید یک غذای کم هزینه و ارزون درست کنید «دمی گوجه» یا «دمپخت گوجه» که بعضی‌ها به آن «استانبولی پلو» هم می‌گویند یکی از خوشمزه‌ترین و سریع‌ترین انواع غذای ارزان برای تهیه یک ناهار یا شام اقتصادی است. این غذای برنجی با ماست یا سالاد شیرازی و سبزی خوردن حسابی لذیذ است و در کمتر از یک ساعت آماده می‌شود.

برای تهیه دمی گوجه با سیب زمینی، ابتدا باید گوجه فرنگی‌ها را بشویید. سپس آن ها را کمی خرد کنید و در میکسر یا غذاساز بریزید. گوجه‌ها را آن قدر میکس کنید تا کاملاً پوره شوند. برای این کار می‌توانید از رنده نیز استفاده کنید.

سپس، پیازها را نگینی خرد کرده و در روغن داغ خوب تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند. مقداری فلفل سیاه، دارچین و زردچوبه به پیازها اضافه کنید، کمی دیگر تفت دهید تا طعم خامی ادویه ها گرفته شود.

بعد از این که پیازها به خوبی سرخ شدند، باید سیب زمینی‌ها را بشویید و به صورت مکعبی خرد کنید. سپس سیب زمینی‌ها را به پیاز اضافه کنید. چند دقیقه سیب زمینی را تفت دهید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه دمی گوجه روی لینک مقاله کلیک کنید.

سوسیس بندری

سوسیس بندری یک غذای ارزان برای ناهار و شام

اگر به دنبال یک دستور پخت یک غذای ارزان برای شام و ناهار هستید که هم رسپی آسانی داشته باشد و هم فوری و سه سوته آماده شود، «ساندویچ سوسیس بندری» یکی از گزینه‌های مناسب برای شما است. از آن‌جا که کمتر کسی دست رد به سینه این غذای نونی خوشمزه می‌زند، می‌توانید ساندویچ سوسیس بندری را در دورهمی‌ها در حجم زیاد هم سرو کنید.

برای درست کردن سوسیس بندری به روش ساندویچی‌ها، ابتدا پیازها را خلالی و یکدست خرد کنید که موقع سرخ کردن نسوزند. وقتی پیازها سبک و سرخ شدند رب گوجه فرنگی و ادویه‌جات را اضافه کنید تا طلایی شوند و طعم خامی آن‌ها گرفته شود، مراقب باشید رب و ادویه‌ها نسوزند.

وقتی روغن به رنگ نارنجی درآمد شعله گاز را خاموش کنید. حالا سوسیس‌های به‌صورت اُریب یا حلقه‌ای خرد شده را جداگانه سرخ کنید. می‌توانید برای درست کردن این غذا از سوسیس خانگی (طرز تهیه سوسیس) استفاده کنید تا هزینه‌ها کمتر شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه سوسیس بندری روی لینک مقاله کلیک کنید.

خوراک لوبیا چیتی

خوراک لوبیا چیتی یک غذای ارزان برای ناهار و شام

«خوراک لوبیا چیتی» یک غذای نونی خوشمزه است که با پیاز داغ و رب گوجه فرنگی درست می‌شود. این خوراک ساده، مقوی و گیاهی یک ایده مناسب غذای ارزان برای شام و ناهار خودمانی است که کوچک و بزرگ دست رد به سینه آن نمی‌زنند. خوراک لوبیا چیتی را بعضی با قارچ و بعضی بدون قارچ می‌پسندند که اتفاقا نوع سنتی خوراک لوبیا چیتی است و بسیار هم لذیذ است.

برای تهیه این غذای اقتصادی، ابتدا باید لوبیا چیتی را از شب قبل با آب ولرم خیس کنید. لوبیا چیتی حداقل باید ۱۲ ساعت خیس بخورد. در این مدت چند بار آب لوبیا چیتی را عوض کنید تا نفخ لوبیا کاملاً گرفته شود. از طرف دیگر این کار موجب می شود تا لوبیا بهتر و سریع تر پخته شود.

سپس، لوبیاها را در یک قابلمه مناسب بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. به ازای هر ۳ لیوان لوبیا چیتی باید ۶ لیوان آب به لوبیاها اضافه کنید. سپس کمی فلفل سیاه، زردچوبه و روغن به آن اضافه کنید. سپس قابلمه لوبیا را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا به خوب پخته شود. در این مدت زمانی که لوبیاها کمی پخته می‌شوند، به سراغ آماده کردن سس خوراک لوبیا بروید.

در ادامه، پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. اجازه دهید داغ شود. پیاز را به روغن داغ اضافه کنید و آن قدر سرخ کنید تا رنگ پیازها طلایی شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

 

دو پیازه آلو

دو پیازه آلو یک غذای ارزان برای شام و ناهار

«دو پیازه آلو» در اصل همان «دو پیازه سیب زمینی‌» است که در بین شیرازی‌ها به دو پیازه آلو معروف است، دلیل آن هم این است که شیرازی‌ها هم مثل هندی‌ها به سیب زمینی، آلو می‌گویند. بنابراین در یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای شیرازی اثری از آلو بخارا، آلو قیسی یا آلو جنگلی نیست و به جای آن از سیب زمینی استفاده می‌شود. درست کردن دو پیازه آلو به عنوان شام یا ناهار ارزان، بسیار آسان است و مواد اولیه ساده‌ای هم دارد.

برای درست کردن دو پیازه سیب زمینی با رب گوجه فرنگی، سیب زمینی‌ها را بشویید و در یک قابلمه، با مقداری آب، روی حرارت آبپز کنید. سیب زمینی‌ها را به قطعات مکعبی ۱/۵ سانتی‌متری، خرد کنید و کنار بگذارید.

پیازها را هم پوست گرفته و به صورت نگینی ریز خرد کنید. آنها را در تابه با مقداری روغن سرخ کنید. زردچوبه و فلفل سیاه و قرمز را هم اضافه کنید و چند ثانیه تفت دهید. سپس رب گوجه فرنگی را به تابه بیفزایید و چند ثانیه دیگر تفت دهید تا رب رنگ باز کند و طعم خامی آن گرفته شود. سیب زمینی‌های خرد شده را هم به تابه اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید تا به صورت یکدست، رنگ غذا به قرمزی بزند.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه دو پیازه آلو روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

آلو گوبی

آلو گوبی یک غذای ارزان برای ناهار و شام

آلو گوبی یا آلو گبی یکی از غذاهای هندی ساده و گیاهی است که با ادویه‌های متنوع و سبزیجاتی مانند گل کلم و سیب زمینی درست می‌شود. اگر شما هم طرفدار غذاهای نونی پر ادویه و بدون گوشت هستید که سریع آماده می‌شوند، می‌توانید آلو گوبی را به عنوان یک غذای ارزان برای شام و ناهار فوری آماده کنید.

برای تهیه آلو گوبی، ابتدا باید سیب زمینی‌ها را بشویید و همراه با مقداری آب در قابلمه بریزید. بسته به نوع سیب زمینی، قابلمه را به مدت ۲۰ تا ۴۰ دقیقه روی حرارت متوسط بگذارید تا سیب زمینی‌ها کاملا آب‌پز شوند.

در این فاصله، گل کلم را هم بشویید و در ابعاد نسبتا مساوی و به صورت گل‌های کوچک خرد کنید. مقداری آب و اندکی نمک را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. گل کلم را به مدت ۱۵ دقیقه در آب بجوشانید.

در فاصله پختن سیب زمینی و گل کلم، پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و همراه با مقداری روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. در ادامه، سیر و زنجبیل را هم پوست بگیرید و به صورت ریز رنده کرده و به تابه حاوی پیاز داغ اضافه کنید.

زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، مقدار کمی نمک و ادویه گرام ماسالا را نیز داخل تابه بریزید. این ترکیب را یکی دو دقیقه تفت دهید تا عطر و رنگ ادویه‌ها آزاد شود. حالا، سیب زمینی و گل کلم آب‌پز شده را به قطعات دلخواه خرد کنید و به این تابه اضافه کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه آلو گوبی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

خورشت دروغگو

شام ارزون چی درست کنم؟ طرز تهیه خورشت دروغگوی گیلانی

«خورشت دروغگو» یا «دورگو» یکی از غذاهای سنتی استان گیلان است که اصالت آن به شهر «لشت نشا» از توابع رشت می‌رسد. خورش دروغگو یک غذای کاملا گیاهی و ارزان مناسب ناهار و شام است. این خورشت در واقع ترکیبی است از خورش قرمه سبزی و خورش فسنجان و البته بدون گوشت یا مرغ است، به همین دلیل نام دروغگو را روی این غذا گذاشتند.

در اولین مرحله از طرز تهیه خورشت دروغگوی جذاب گیلانی باید ابتدا لوبیا چیتی را از شب قبل در آب بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. این کار کمک می‌کند نفخ لوبیا گرفته شود و راحت‌تر بپزد. سبزی‌های معطر شامل نعنا، گشنیز، جعفری و چوچاق را نیز کاملا با آب بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب اضافه از آن خارج شود.

مغز گردو را هم با دستگاه غذاساز یا آسیاب برقی خرد کنید تا جایی که کاملا به شکل پودر دربیاید. در این مرحله از طرز تهیه دروغگو خورش به دو عدد پیاز متوسط نیاز دارید. پیازها را پوست بگیرید، بشویید و سپس به صورت نگینی ریز خرد کنید. یک قابلمه با سایز مناسب را به همراه مقدار کافی از روغن روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید روغن داغ شود. پیازها را به روغن داغ اضافه کنید و تفت دهید تا پیازها کاملا شیشه‌ای و سبک شوند.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه خورشت دروغگو روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

اسپاگتی گوجه فرنگی ساده و پنیری

اسپاگتی گوجه فرنگی ساده و پنیری یک غذای ارزان برای ناهار و شام

در میان انواع غذا با ماکارونی «اسپاگتی ایتالیایی با سس گوجه فرنگی» یکی از خوشمزه‌ترین‌ و اقتصادی‌ترین آنها و به همین دلیل جزو بهترین غذاهای ارزان و اقتصادی برای ناهار و شام است.

این اسپاگتی سریع و بدون گوشت در مدت زمان کوتاهی آماده می‌شود و برای درست کردن آن، به مواد ساده‌ای نیاز دارید. همچنین گیاهخواران و کسانی که ممنوعیت مصرف گوشت دارند، می‌توانند این اسپاگتی وگان را به عنوان وعده ناهار یا شام تهیه و سرو کنند.

برای درست کردن اسپاگتی گوجه فرنگی ساده و پنیری، ابتدا فر را روشن و روی دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. کف یک سینی فر را کمی چرب کنید. ۸ تا ۱۰ عدد گوجه فرنگی‌ را بشویید و به صورت حلقه‌ای خرد کنید.

حلقه‌‌های گوجه فرنگی را در سینی فر بچینید و روی آنها مقداری فلفل سیاه و نمک بپاشید. سینی را در فر به مدت ۳۰ دقیقه (یا کمی بیشتر) بگذارید تا گوجه‌ها کبابی شوند. اگر فر ندارید گوجه‌های حلقه شده را در یک تابه با کمی روغن سرخ کنید.

در حین پخت گوجه‌ها، سس اسپاگتی را درست کنید. پیاز و سیر را پوست بگیرید. پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید و سیر را هم رنده کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود.

در ادامه زردچوبه، نمک، فلفل سیاه یا ادویه مخصوص ماکارونی را اضافه کنید. چند ثانیه بعد، پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. سپس درب تابه را بگذارید و حرارت را کم کنید تا پوره‌های گوجه‌ به مدت ۱۵ دقیقه تفت بخورند و طعم خام آنها گرفته شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه اسپاگتی گوجه فرنگی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

خوراک سوسیس هندی

خوراک سوسیس هندی یک غذای ارزان برای ناهار و شام

«خوراک سوسیس هندی» یک غذای نانی و ساندویچی هندی است که مانند دیگر غذاهای هندی با ادویه‌های متنوعی تهیه می‌شود. این خوراک مخصوص هندی یک غذای سه سوته و فوری است که با مواد ساده‌ای درست می‌شود، به همین دلیل، مناسب کسانی است که زمان زیادی برای آشپزی ندارند و می‌خواهند یک غذای ارزان برای شام و ناهار آماده کنند. خوراک سوسیس هندی شباهت زیادی به خوراک سوسیس بندری ایرانی دارد.

برای تهیه خوراک سوسیس هندی، ابتدا پوسته پلاستیکی سوسیس را جدا کنید و آن را به شکل دایره و یا نیم دایره و به صورتی که نه خیلی ضخیم باشد و نه خیلی نازک برش بزنید. سپس، برش‌های سوسیس را با روغن داغ تفت دهید و بگذارید از هر دو سمت سرخ شوند. در ادامه، سوسیس‌ها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.

سیب زمینی‌ها را هم را خوب بشویید و پوست بگیرید. سیب زمینی را به صورت نگینی ریز خرد کنید و آنها را در همان روغنی که سوسیس را تفت دادید، تفت دهید. وقتی سیب زمینی‌ها به خوبی سرخ شدند آنها را نیز از تابه خارج کنید، در ظرف دیگری بریزید و  کنار بگذارید.

حالا، پیاز را به صورت خلالی درشت خرد کنید. پیاز داغ در خوراک سوسیس هندی حتما باید به صورت درشت باشد و در غذا دیده شود. پیاز را تا جایی که سبک و طلایی شود تفت دهید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه خوراک سوسیس هندی روی لینک مقاله کلیک کنید.

دمپختک باقالی

غذای ارزون و اقتصادی | طرز تهیه دمپختک باقالی تهرانی

«دمپختک باقالی» یا «دمی باقالی زرد» یکی از اصیل‌ترین غذاهای برنجی و بدون گوشت ایرانی است. یک غذای سریع و ساده اصالتا تهرانی برای غذای ناهار و شام ارزان که مواد اصلی آن برنج، باقالی زرد و زردچوبه است و بعضی هم موقع سرو یک عدد تخم مرغ نیمرو روی آن می‌گذارند.

در اولین مرحله از طرز تهیه دمپختک باقالی باید برنج را با آب فراوان بشویید. سپس آن را برای ۱ تا ۲ ساعت در آب و مقداری نمک خیس دهید. این کار موجب می‌شود برنج بهتر قد بکشد.

سپس باید باقالی‌ زرد را همراه با آب در قابلمه بریزید و مقداری نمک به آن اضافه کنید. سپس درب قابلمه را روی آن بگذارید تا باقالی‌های زرد بپزند. در این مرحله باید پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی شعله گاز قرار دهید. در ادامه پیازها را در روغن سرخ کنید. بعد از این که پیازها کمی سبک شدند، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیازها اضافه کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه دمپختک باقالی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

نرگسی اسفناج

نرگسی اسفناج یک غذای ارزان برای شام و ناهار

«نرگسی اسفناج» یکی از قدیمی‌ترین، مقوی‌ترین و ساده‌ترین انواع املت و جزو غذاهای ایرانی با تخم مرغ است که در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. نرگسی اسفناج غذایی گزینه مناسبی برای شام و ناهار اقتصادی است.

برای تهیه نرگسی اسفناج، ابتدا باید اسفناج‌ها را پاک کنید و بشویید. اجازه دهید اسفناج‌ها در آبکش خشک شوند. سپس آن‌ها را در قطعات درشت خرد کنید.

برای پخت اسفناج نیاز به آب ندارید چون اسفناج خودش آب می‌اندازد. پس برای پخت اسفناج‌ها را در یک قابلمه بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا روی شعله ملایم گاز به مدت ۱۵ دقیقه بخارپز شوند.

در این فاصله ۳ عدد پیاز را خلالی و نازک خرد کنید و تفت دهید تا سبک شوند. نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را هم به پیازها اضافه کنید و پیازها را خوب سرخ کنید تا کاملا کاراملی شوند.

حالا اسفناج‌های پخته شده را به پیازها اضافه کنید و همراه با آن‌ها کمی تفت دهید تا آب اسفناج کاملا کشیده شود و اسفناج هم کاملا سرخ شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه نرگسی اسفناج روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کوکو سویا و سیب زمینی

کوکو سویا و سیب زمینی یک غذای ارزان برای شام و ناهار

«کوکو سویا و سیب زمینی» از آن دسته غذاهای خوشمزه با سویا است که کمتر کسی دست رد به سینه آن می‌زند. طرز تهیه این کوکو خوشمزه به عنوان یک غذای نونی محبوب به عنوان غذای کم هزینه برای شام و ناهار بسیار پرطرفدار است.

حتما بخوانید  طرز تهیه باقلوا ترکی با خمیر یوفکا + ویدیوی آموزشی

برای درست کردن این کوکوی خوشمزه ابتدا باید سویا را خیس کنید. برای این‌که سویا طعم لذیذتری پیدا کنید می‌توانید آن‌ها را در شیر خیس کنید. ۳۰ دقیقه زمان برای خیس خوردن سویاها در شیر یا آب کافی است.

بعد از خیس خوردن سویاها حسابی آب یا شیر آن‌ها بگیرید. سویاها را مشت مشت بردارید و حسابی بچلانید. سیب زمینی خام و پیاز را رنده کنید و آب‌شان را بگیرید. سیرها را هم رنده کنید و به سیب زمینی و پیاز اضافه کنید و مایه کوکو را درست کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کوکو سویا و سیب زمینی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

غذاهای ارزان با تخم مرغ برای شام و ناهار

غذا با تخم مرغ | غذای ارزان برای شام و ناهار

غذای ارزون با تخم مرغ چی بپزم؟ تخم مرغ یکی از مفیدترین و مقوی‌ترین مواد غذایی برای بچه‌ها و بزرگترهاست است که از آن در طبخ غذاهای مختلف برای شام و ناهار استفاده می‌شود. غذاهای تخم مرغی معمولاً هم مزه بسیار لذیذی دارند و هم برای بدن مفید هستند. شما می‌توانید با ترکیب تخم مرغ در انواع غذاها، ساده‌ترین و سالم‌ترین وعده‌های غذایی را آماده کنید. برای مشاهده لیست انواع غذا با تخم مرغ روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

 

باقلا قاتق

باقلا قاتق یک غذای ارزان برای ناهار و شام

غذای ارزان برای ناهار و شام با تخم مرغ چی بپزم؟ اگر شما هم همین سوال را دارید، پیشنهاد می‌کنیم «باقلا قاتق» را امتحان کنید. «باقلا قاتق» یا «باقلا قاتوق» از غذاهای خوشمزه و یک مدل خورشت ساده رشتی است که اهالی گیلان و رشت تبحر خاصی در پخت آن دارند. یک خورشت ایرانی خوشمزه و مقوی که با کمترین و ساده‌ترین مواد پخته می‌شود و بسیار مقوی و سیرکننده است.

برای تهیه این غذای سریع با تخم مرغ شما به لوبیا کشاورزی، سیر، تخم مرغ و شوید تازه یا خشک نیاز دارید. برای پخت خورشت باقلا قاتق رشتی ابتدا باید لوبیاها را خیس کنید. ۴ الی ۵ ساعت کافی است و در این فاصله دو بار آب آن‌ها را عوض کنید. سپس، لوبیاها را آبکش کنید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود. پوست لوبیاها را بگیرید و آن‌ها از وسط دو نیم کنید.

در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و ۴ عدد سیر رنده شده یا له شده را در روغن تفت دهید در حدی که زیاد بوی سیر بلند نشود و سیرها نسوزند. به جای روغن مایع می‌توانید از روغن حیوانی استفاده کنید این بستگی به ذائقه شما دارد. مقدار سیر هم به ذائقه شما بستگی دارد. می‌توانید از سیر بیشتری اضافه کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه باقلا قاتق روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کوکو سیب زمینی

کوکو سیب زمینی یک غذای ارزان برای شام و ناهار

یکی دیگر از غذاهای ارزان برای ناهار و شام با تخم مرغ، نسخه‌های مختلف کوکو است. «کوکو سیب زمینی» را به عنوان یک نمونه از انواع غذای ساده و اقتصادی برای شام با سیب زمینی پخته یا سیب زمینی خام درست می‌کنند. اگر سیب زمینی با سیب زمینی پخته درست می‌کنید زمان بیشتری برای پخت لازم دارد (به خاطر مرحله پخت سیب زمینی) و هم کمی بیشتر از کوکو سیب زمینی با سیب زمینی خام روغن به خودش می‌گیرد.

برای درست کردن کوکو سیب زمینی با سیب خام ابتدا سیب زمینی‌ها را با رنده ریز، رنده کنید. بهتر است پیازها را با رنده کمی درشت‌تر رنده کنید و آب پیاز را بگیرید. سیب زمینی و پیاز رنده شده را با هم مخلوط کنید.

در یک ظرف جداگانه تخم مرغ‌ها را بشکنید و با چنگال خوب هم بزنید. تخم مرغ‌های همزده را به مخلوط سیب زمینی و پیاز اضافه کنید. در صورت استفاده از سیر تازه، سیرها را ریز رنده و اضافه کنید. سپس نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا مایه کوکو آماده شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کوکو سیب زمینی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

میرزا قاسمی

میرزا قاسمی یک غذای ارزان برای ناهار و شام

«میرزا قاسمی» یک غذای ساده و پرطرفدار شمالی است که در لیست انواع غذای ارزان برای ناهار یا شام نیز قرار دارد. در اولین مرحله از طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی خانگی به روش سنتی شمالی باید بادمجان‌ها را به خوبی بشویید.

سپس بادمجان‌ها را به نوبت روی آتش یا شعله گاز بگیرید تا کبابی شوند. برای این کار باید بادمجان‌ها را آن قدر کبابی کنید که پوست بادمجان کاملاً بسوزد و ترد شود. داخل بادمجان هم باید حتما مغز پخت شود. برای این که طعم بادمجان کبابی شما جذاب‌تر شود، در صورت امکان بهتر است آن‌ها را روی زغال کبابی کنید. به این ترتیب بادمجان عطر دودی بیشتری می‌گیرد و خوشمزه‌تر می‌شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه میرزا قاسمی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کوکو سبزی

کوکو سبزی یک غذای ارزان برای شام و ناهار

غذای ارزان برای شام و ناهار چی بپزم با نون؟ یکی از انواع خوراک‌ها برای شام اقتصادی نونی «کوکو سبزی» است. کوکو سبزی هم از آن دسته غذاهای فوری و در عین حال با رمز و رازهایی برای خوشمزه‌تر شدن است که اگر بلد باشید یک غذای کم هزینه و لذیذ میل خواهید کرد.

روش پخت سنتی کوکو سبزی به صورت سرخ کردن مایه کوکو در ماهیتابه است اما اگر کوکو سبزی را در فر درست کنید حالت رژیمی‌ پیدا می‌کند و به همین دلیل برای سرو در وعده شام مناسب‌تر است. حتی می‌توانید کوکو سبزی را با هر نانی که دوست دارید ساندویچ کنید و برای ناهار سر کار هم آن را سرد یا گرم میل کنید.

برای درست کردن کوکو سبزی مجلسی خوشمزه با بافت پف‌دار، ابتدا تخم مرغ‌ها را در یک ظرف بشکنید و با زعفران دم کرده، سیر رنده شده، پیاز رنده شده و آب گرفته شده، پیاز داغ خشک، نمک و فلفل سیاه خوب هم بزنید. سبزی کوکو را هم به مایه تخم مرغ اضافه کنید و باز هم بزنید تا سبزی و مایه تخم مرغ خوب با هم ترکیب شوند و مایه کوکو آماده شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کوکو سبزی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

انواع غذای ارزان با تن ماهی

از انواع سالاد بگیرید تا پاستا و کوکو و املت؛ همه با استفاده از یک قوطی کنسرو تن ماهی برای شام و ناهار اقتصادی آماده می‌شوند. برای مطالعه طرز تهیه انواع غذا با تن ماهی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سالاد ماکارونی با تن ماهی

سالاد ماکارونی با تن ماهی یک غذای ارزان برای شام و ناهار

«سالاد ماکارونی با تن ماهی»، یکی از انواع سالاد ماکارونی خوشمزه است و می‌تواند یک غذای ارزان برای شام و ناهار مهمانی یا خودمانی و حتی دانشجویی باشد. در تهیه این سالاد، با اندکی خلاقیت می‌توانید از سبزیجات و مخلفات متنوعی استفاده کنید و طعم‌های جدیدی را به سالادتان اضافه کنید.

معمولا از سس مایونز به عنوان سس سالاد پاستا با تن ماهی استفاده می‌شود ولی می‌توانید از ماست چکیده یا ماست یونانی یا ترکیب ماست و سس مایونز هم به عنوان سس این مدل سالاد ماکارونی استفاده کنید.

برای تهیه سالاد تن ماهی با ماکارونی فرمی، تن ماهی را در یک قابلمه کوچک بگذارید و روی آن آب بریزید. ظرف را روی حرارت قرار دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد.

سپس در ظرف دیگر، کنسرو ذرت و کنسرو نخود فرنگی یا کنسرو سبزیجات که ترکیبی از این دو است را هم بجوشانید. اگر کنسرو ذرت و نخود فرنگی ندارید، ذرت و نخود فرنگی خام را با آب بجوشانید. به اندازه ۱۰ دقیقه این سبزیجات را بجوشانید تا نیم‌پز و نرم شود.

برای درست کردن سالاد ماکارونی به ماکارونی فرمی نیاز داریم. یک قابلمه را تا نیمه آب کنید و روی حرارت بگذارید. اجازه دهید آب جوش بیاید. کمی نمک و روغن به آب اضافه کنید. روغن باعث جلوگیری از چسبیدن پاستاها می‌شود و نمک هم طعم پاستا را بهتر می‌کند.

ماکارونی فرمی یا پاستا را بعد از جوشیدن آب، در قابلمه بریزید و بر اساس دستورالعمل روی پاکت (۸ تا ۱۲ دقیقه)، پاستاها را بجوشانید تا نیم‌پز و نرم شوند. سپس پاستاها را در صافی آبکش کنید و اگر به هم چسبیده‌اند، با آب سرد آنها را جدا کنید

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه سالاد ماکارونی با تن ماهی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

پلو با تن ماهی

پلو با تن ماهی یک غذای ارزان برای ناهار

«پلو با تن ماهی» یا «پلو تن» از آن دسته غذاهای خوشمزه با تن ماهی است که به هر شکل و دستوری که پخته شود لذیذ و پرطرفدار است. شما می‌توانید تن ماهی را در کنار انواع پلو مخلوط با طعم‌های مختلف به عنوان غذای ارزان برای شام یا ناهار خودمانی یا حتی برای مهمانی و دورهمی آماده کنید.

برای تهیه گوجه پلو با تن ماهی ابتدا برنج را به مدت ۳۰ دقیقه با آب و نمک بخیسانید. سپس، آب برنج را خالی کنید و در قابلمه آب ‌جوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه بدهید قل بخورد. زمانی که ظاهر برنج کمی حالت ترک خورده پیدا کند، بهتر است برنج را آبکش کنید. در ادامه، سیر له شده و پیاز نگینی خرد شده را در روغن کمی تفت دهید.

حالا گوجه‌ فرنگی را اضافه دهید. آب گوجه‌ها که کشیده شد، ۲ قاشق رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و هم بزنید تا خامی رب گرفته شده و رنگ باز کند. سپس به این ترکیب، کمی نمک و فلفل سیاه اضافه کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه پلو با تن ماهی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

کوکو تن ماهی

غذای ارزون چی درست کنم؟ طرز تهیه کوکوی تن ماهی

برای تهیه غذای کم هزینه با تن ماهی و سیب زمینی، «کوکوی ماهی» بهترین گزینه است. این غذای خوشمزه بسیار سریع درست می‌شود و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. برای درست کردن کوکو ماهی که یکی از انواع کوکوهای ساده و مقوی است ابتدا باید سیب زمینی‌ها را بپزید. سپس روغن تن ماهی را جدا کنید و همراه با چند حبه سیر، پیاز و روغن زیتون در غذاساز بریزید و خوب میکس کنید.

سیب زمینی‌های پخته شده را پوست بگیرید و رنده کنید. بهتر است سیب زمینی‌ها را رنده کنید تا چسبناک نشوند و کوکو ماهی حالت پفکی و ترد پیدا کنند. سپس پوره ماهی، سیر، پیاز و روغن زیتون را با سیب زمینی‌ها مخلوط کنید تا یک مایه یکدست برای کوکو ماهی به دست آورید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کوکو ماهی تن مرحله به مرحله می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کوکو ماهی کلیک کنید.

انواع غذای ارزان با کشک

غذا با کشک | غذای ارزان برای ناهار و شام

داشتن یک لیست طرز تهیه انواع غذا با کشک می‌تواند به شما کمک کند تا غذاهای متنوع و خوشمزه‌ای را برای منوی شام یا لیست ناهار ارزان و کم هزینه با آن آماده کنید. اما آیا می‌دانید با کشک چه غذاهایی میشه درست کرد؟ با طرز تهیه چند نوع غذا محلی با کشک آشنایی دارید؟ برای مشاهده لیست غذاهای مختلف با کشک روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کشک بادمجان

کشک بادمجان یک غذای ارزان برای ناهار و شام

«کشک بادمجان» در عین سادگی یکی از لذیذترین غذاهای نونی برای شام و ناهار است که با بادمجان آماده می‌شود. ترکیب طعم بادمجان میکس شده با سیر، پیاز داغ و نعناع داغ طعم بی‌نظیری به این غذا می‌بخشد.

برای تهیه کشک بادمجان، ابتدا پوست بادمجان‌ها را بگیرید و روی آن‌ها مقداری نمک بپاشید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا تلخی و آب قهوه‌ای بادمجان‌ها خارج شود. سپس آن‌ها را خشک و در تابه با مقداری روغن سرخ کنید.

بادمجان‌های کاملا سرخ و طلایی شده را در یک قابلمه تفلون بریزید و سیر را روی آن‌ها رنده کنید. می‌توانید سیرها را به صورت حبه‌ای هم به بادمجان‌ها اضافه کنید و اجازه بدهید با بادمجان بپزند.

می‌توانید یک حبه یا همه سیرها را نگه دارید تا هنگام آماده کردن پیاز داغ، با پیاز سرخ کنید. اگر می‌خواهید سیر را در آخرین مرحله سرخ کنید، حتما بعد از اینکه پیاز طلایی شد، سیر را اضافه کنید. چون سیر زودتر از پیاز سرخ می‌شود و در نتیجه می سوزد و تلخ می‌شود. در حدی که عطر سیر بلند شود، کافی است.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کشک بادمجان روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کله جوش اصفهانی

کله جوش اصفهانی یک غذای ارزان برای ناهار و شام

«کله جوش اصفهانی» یا «کال جوش» یک غذای ساده، مقوی و فوری است که با مواد اولیه در دسترسی آماده می‌شود به همین خاطر یک غذای ارزان برای شام و ناهار است. کله جوش در شهرهای مختلف به شیوه‌های متنوع طبخ می‌شود. یکی از مشهورترین و ساده‌ترین روش‌های پخت کله جوش، کله جوش اصفهانی است.

برای پخت کله جوش اصفهانی، دو عدد پیاز متوسط را به صورت خلالی درشت خرد کنید تا در غذا دیده شود. سپس، پیاز را تا جایی که سبک و طلایی شود تفت دهید.

سپس، ۴ حبه سیر را هم پوست بگیرید و بشویید و با رنده ریز و یا با سیر له کن آنها را به صورت پوره درآورید. سیرهای پوره شده را به تابه اضافه کنید و روی حرارت ملایم با پیاز تفت دهید تا جایی که عطر سیر بلند شود. حواستان باشد که سیر زیاد تفت نخورد چون سریع می‌سوزد و سیاه می‌شود.

مغز گردو را نیز خرد کنید. مغز گردو نباید ریز و یا له شود بلکه سایزش باید به اندازه‌ای باشد که موقع خوردن زیر دندان بیاید. مقداری از گردو خرد شده را برای تزیین کله جوش نگه دارید و بقیه آن را به پیاز و سیر در حال تفت خوردن اضافه کنید و یک دور همه مواد را هم بزنید تا طعم یکدیگر را بگیرند. گردو را تا جایی تفت دهید که بوی خامی آن گرفته شود.

در یک تابه دیگر مقدار کافی از روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن، نعنا خشک را اضافه کنید و در حد ۳۰ ثانیه آن را تفت دهید و بلافاصله از روی حرارت بردارید. توجه داشته باشید که نعنا خشک روی حرارت خیلی زود می‌سوزد. مقداری از نعنا داغ را برای تزیین کال جوش اصفهانی نگه دارید و بقیه را هنگام پخت استفاده کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کله جوش اصفهانی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره غذاهای ارزان برای ناهار و شام

سوالات متداول درباره غذای ارزان برای ناهار و شام

غذای ارزان برای شام چی درست کنیم؟

برای آن‌که شب‌ها خواب آرام‌تر و با کیفیت‌تری داشته باشید، بهتر است در وعده‌های شام غذای سبک و ساده نوش جان کنید. بنابراین، انواع سالاد ماکارونی ساده و کم سس، انواع سوپ، غذاهای ساده مثل یتیمچه، انواع کوکو سبک و نونی و غذاهایی مثل کتلت بدون گوشت، کله جوش، یا خوراک لوبیا از بهترین گزینه‌ها برای شام کم هزینه هستند.

غذای اقتصادی برای ناهار مهمانی چی خوبه؟

کباب کوبیده با سویا، کباب کوبیده با سنگدان، خورش کاری بامیه هندی، آلو متر هندی، کتلت بدون گوشت، کوکو با تن ماهی، سالاد ماکارونی با تن ماهی و کوفته تبریزی با سویا از بهترین گزینه‌های غذای ارزان برای ناهار مهمانی هستند.

چه غذایی به عنوان یک گزینه شیک برای شام ارزان مناسب است؟

کوکو سبزی، پلو تن، اسپاگتی با سس گوجه فرنگی، سالاد ماکارونی با تن ماهی و کتلت بدون گوشت جزو غذاهای شیک و ارزان برای ناهار و شام اقتصادی هستند.

 

محصولات مرتبط