معروف ترین غذاهای شیرازی | ۳۲ غذا، دسر، شیرینی و شربت + فیلم

معروف ترین غذاهای شیرازی | ۳۲ غذا، دسر، شیرینی و شربت + فیلم


19 تیر 1403 . زمان مطالعه: 38 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه انواع دسر، شیرینی و غذاهای شیرازی + فیلم آموزش
فهرست محتوا نمایش

غذای شیرازی چی درست کنم؟ در طول تاریخ غذاهای محلی و سنتی شیراز جزو خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی بوده‌اند. اتفاقا شیرازی‌های در زمینه درست کردن انواع دسر و شیرینی هم حسابی مشهور و متبحرند. اگر طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی را بلد باشید می‌توانید برخی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های ایرانی را در برنامه غذایی‌ هفتگی‌تان برای ناهار و شام جا دهید و سفره‌تان را از همیشه رنگارنگ‌تر کنید. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه انواع غذای شیرازی و دستور پخت معروف‌ترین نوشیدنی، دسر و شیرینی‌های شیراز را به شما آموزش بدهیم.

معروف‌ترین انواع دسر، شیرینی و غذاهای سنتی شیراز

آن‌چه باید درباره شیراز و طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی بدانید

شیراز زادگاه حافظ و سعدی و شهر شعر و ادب است. جاذبه‌های گردشگری شیرازی جزو محبوب‌ترین دیدنی‌های گردشگری ایران شناخته می‌شود. آثار هنری و صنایع دستی این شهر هم زیبا و تماشایی هستند و نظر بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی را به خودشان جلب می‌کنند.

اما در این‌جا قصد داریم بیش از هر چیز بر روی طرز تهیه انواع دسر و غذای محلی و سنتی شیرازی تمرکز کرده و برخی از معروف‌ترین رسپی‌های شیرازی و استان فارس را به شما معرفی کنیم. غذاهای سنتی شیراز از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای ایرانی هستند. در این میان برخی از دسرها و شیرینی‌های معروف شیرازی جزو مهم ترین سوغاتی‌های شیراز هم محسوب می‌شوند.

راستی، شما برای درست کردن انواع شیرینی‌ها، دسرها و غذاهای شیرازی به مواد اولیه متنوعی مانند برنج، روغن سرخ کردنی، رب انار، رب گوجه فرنگی، زعفران، انواع آرد، ماست، زرشک، مغزها و آجیل، رب انار، شکر، کشمش پلویی، انواع گوشت قرمز، گوشت چرخ کرده، عرقیات گیاهی، گوشت مرغ، انواع چاشنی و ادویه‌ها و بسیاری اقلام دیگر نیاز دارید. برای خرید تمامی این مواد و طیف گسترده‌ای از دیگر مایحتاج خود می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

فالوده شیرازی

فالوده شیرازی معروف‌ترین گزینه‌ای است که در طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی می‌شناسید.

در میان انواع فالوده سنتی ایرانی، «فالوده شیرازی» یکی از محبوب‌ترین فالوده‌ها است و کمتر کسی دست رد به آن می‌زند. پالوده شیرازی یا فالوده شیرازی سنتی در اصل از رشته‌های نشاسته درست می‌شود. این رشته‌ها را، هم می‌توانید به صورت آماده تهیه کنید و هم خودتان در خانه به روش‌های ساده با چرخ گوشت، آبکش و ماسوره درست کنید.

برای درست کردن فالوده شیرازی، ابتدا شربت فالوده شیرازی خانگی را درست کنید و اجازه دهید چند ساعت بماند تا جا بیفتد و آماده شود. وقتی شربت قوام گرفت و کمی کشدار شد، گلاب را اضافه کنید. سپس شربت را در یک ظرف استیل یا سینی مسطح فر بریزید و در فریزر بگذارید. هر ۳۰ دقیقه یک بار، ظرف را از فریزر بیرون بیاورید و با قاشق هم بزنید. دوباره شربت را در فریزر بگذارید و نیم ساعت بعد دوباره آن را هم بزنید.

این کار را تا وقتی انجام دهید که شربت فالوده، شکل پودر یخ بگیرد. در این فاصله در یک قابلمه ۱ لیوان دسته‌دار دیگر آب را بریزید و نشاسته را به آن اضافه کنید. نشاسته و آب را هم بزنید تا کاملا نشاسته در آب حل شود. بعد از حل شدن نشاسته در آب، قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه بدهید بجوشد. سپس، دوباره یک لیوان دسته‌دار آب اضافه کنید و هم بزنید تا نشاسته خودش را بگیرد.

در یک کاسه جداگانه مقداری یخ و آب سرد بریزید. سر قیفی که می‌خواهید با آن نشاسته‌ها را فرم دهید، ماسوره چمن بزنید و محکم کنید. سپس نشاسته را در قیف بریزید و محتویات آن را به‌صورت رشته‌های باریک از سر ماسوره خارج کنید. این رشته‌های نازک داخل آب سرد می‌ریزند و می‌بندند. حالا، رشته‌های فالوده را با شربتی که شکل پودر یخی گرفته ترکیب کنید و دوباره داخل فریزر قرار دهید.

برای مطالعه مراحل و جزییات دقیق مراحل پخت این دسر شیرازی معروف روی لینک طرز تهیه فالوده شیرازی کلیک کنید.

پلو اسفندی

طرز تهیه پلو اسفندی از غذاهای محلی شیرازی

«پلو اسفندی» یکی از غذاهای محلی استان فارس به ویژه شهر شیراز و آباده است. برای درست کردن پلو اسفندی از هفت نوع غلات و حبوبات و گوشت گوسفند استفاده می‌شود. خواص پلو اسفندی با وجود گوشت گوسفند در کنار غلات و حبوبات مختلف تکمیل می‌شود.

حبوبات و غلات مورد نیاز برای طبخ پلو اسفندی شامل عدس، جو، گندم، لوبیا سفید، نخود و ماش را به خوبی پاک کنید تا هیچ‌گونه سنگریزه‌ای نداشته باشند. سپس تمام حبوبات و غلات به جز عدس را از شب قبل در آب بخیسانید و هر چند ساعت یک بار آب آن را عوض کنید.

خیس خوردن حبوبات باعث می‌شود در فرآیند تهیه غذا زودتر پخته شوند و بافت نرمی پیدا کنند. ضمن آنکه خیساندن حبوبات تا حد زیادی نفخ موجود در آنها را می‌گیرد. در صورت حساسیت و یا عدم تمایل به مصرف برخی از حبوبات می‌توانید آن را از طرز تهیه پلو اسفندی حذف کنید یا با حبوبات دیگری جایگزین کنید.

برای مطالعه طرز تهیه پلو اسفندی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

ترحلوا شیرازی

ترحلوا شیرازی در طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی

در شیرینی فروشی‌های معروف شیراز «تر حلوا» یکی از شیرینی‌های ثابت و همیشه پرفروش است. ترحلوا شیرازی از آن دسته حلواهای نرم و لطیف خوشمزه مجلسی است که معمولا در مراسم مهمانی و مراسم مذهبی سرو می‌شود.

ترحلوای شیراز یک حلوای نرم با بافت ژله‌ای طور است که هم به صورت ساده و هم دو رنگ و البته به صورت قالبی یا ساده سرو می‌شود. طرز تهیه ترحلوا قالبی شیرازی دو رنگ باید نشاسته را در یک ظرف مناسب بریزید. سپس دو لیوان آب سرد به آن اضافه کنید و آن را خوب هم بزنید. این کار را آن قدر ادامه دهید که نشاسته به طور کامل در آب حل شود.

سپس نشاسته حل شده را از صافی رد کنید تا صاف شود و ناخالصی‌های آن گرفته شود. بعد از الک کردن آرد برنج آن را با مقداری آب سرد حل کنید و کنار بگذارید. در یک قابلمه شکر، نشاسته حل شده و ۲ پیمانه دیگر آب را به شیر اضافه کنید و روی شعله متوسط قرار دهید.

این ترکیب را مرتب هم بزنید تا کمی خودش را بگیرد. حالا شعله گاز را کم کنید و باز هم حلوا را مرتب هم بزنید تا آرد برنج و نشاسته ته نگیرند. بعد از منسجم شدن بافت ترحلوا، روغن یا کره را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد و نشاسته کاملا پخته شود. پودر هل را در گلاب حل کنید و به حلوا اضافه کنید و چند دقیقه هم بزنید تا حلوا دوباره سفت شود.

برای آگاهی دقیق از مراحل پخت و جزییات بیشتر درباره پخت تر حلوا روی لینک طرز تهیه ترحلوا شیرازی قالبی و ساده کلیک کنید.

 

حلوا کاسه شیرازی

طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی مانند حلوا کاسه

یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌های شیراز «حلوا کاسه شیرازی» است. حلوا کاسه شیرازی یا حلوا زرد با بافت بسیار نرم و لطیف به چند روش طبخ می‌شود. در برخی دستورها به جز آرد برنج که آرد پایه این حلواست آرد نشاسته هم اضافه می‌کنند و در بیشتر دستورهای پخت حلوا زرد، تخم مرغ هم هست.

یک نوع دیگر حلوا کاسه بدون تخم مرغ است که به «حلوای قنادی» مشهور است و فقط با آرد برنج یا ترکیبی از دو آرد مختلف درست می‌شود. برای تهیه حلوا کاسه شیرازی با آرد برنج، ابتدا باید شهد حلوا را درست کنید. سپس آرد را الک کنید و تفت دهید. به صورت متناوب و با ترتیب، اضافه کنید تا وقتی که حالت خمیری بگیرد و جمع شود. مراقب باشید، شهد حلوا نباید به حالت جوش برسد.

دقت کنید، پس از آماده شدن شهد باید نیمی از زعفران دم کرده غلیظ و گلاب را به شهد اضافه کرده و حرارت را خاموش کنید. سپس، آردهای الک شده را تفت دهید و پس از اضافه کردن روغن، تخم مرغ‌های همزده را کم‌کم و در چند مرحله به تابه محتوی آرد اضافه کنید و این ترکیب را به سرعت هم بزنید. در نهایت، شهد را به مایه حلوا کاسه اضافه کنید.

برای آگاهی دقیق از مراحل پخت و جزییات بیشتر درست کردن این دسر معروف شیرازی روی لینک مطلب طرز تهیه حلوا کاسه شیرازی مجلسی کلیک کنید.

حلوای شیر شیرازی

حلوای شیر از دسرهای معروف شیرازی است

«حلوای شیر زعفرانی» در میان انواع و اقسام حلواهای ایرانی و عربی از جمله شیرینی‌ها و دسرهای ایرانی محبوب در تمام فصول سال به خصوص در ماه مبارک رمضان سرو می‌شود. ظاهرا برای نخستین بار شیرازی‌ها حلوای شیر را پخته‌اند و پس از آن شهر به شهر رفته و به محبوبیت رسیده است.

تفاوت حلوا شیر با حلوا معمولی این است که به جای طبخ با آب، با شیر درست می‌شود. برای تهیه حلوای شیر زعفرانی مجلسی به روش ساده شیرازی، ابتدا آرد را روی شعله خیلی ملایم و به آرامی تفت دهید. هنگام تفت دادن آرد مرتب آن را به هم بزنید تا یکنواخت تفت داده شود و بوی خامی آن هم گرفته شود.

دقت کنید که تمام ذرات آرد یکنواخت تفت بخورد و نسوزد. آردهای تفت داده شده را با الک صاف می‌کنیم تا در هنگام پختن حلوا گلوله نشود. بعد از اضافه کردن روغن باز هم آردها را کمی با روغن تفت دهید و سپس زیر شعله را خاموش کنید. سپس، شربت شیر و شکر را درست کرده و همراه با گلاب، زعفران و پودر هل به حلوا اضافه کنید.

برای آگاهی دقیق از مراحل پخت و جزییات بیشتر درست کردن این دسر شیرازی خوشمزه روی لینک طرز تهیه حلوای شیر زعفرانی کلیک کنید.

مسقطی لاری

مسقطی لاری در طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی

تخفیفات لبنیات افق کوروش

«حلوا مسقطی لاری» یا «حلوا مقراضی» یکی از قدیمی‌ترین و خوشمزه‌ترین دسرهای شیرازی و دیگر نواحی جنوب کشور و استان فارس است که در مناسب‌های مختلف مذهبی، جشن و سرور و سوگواری پخته می‌شود.

برای درست کردن مسقطی لاری که جزو سوغاتی‌های مشهور شیرازی هم هست، به پودر نشاسته گندم، شکر، گلاب، آب، روغن مایع، زعفران دم کرده، پودر هل و خلال پسته، بادام و گردوی خرد شده نیاز دارید. برای تهیه این دسر ابتدا باید پودر نشاسته و آب را در یک قابلمه تفلون بریزید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

سپس شعله گاز را روشن کنید و اجازه دهید ترکیب آب و نشاسته روی شعله متوسط گاز کمی غلیظ شود. در ادامه، باید شکر و نیمی از کره اضافه کنید. این مایه به مدت دو ساعت و نیم باید روی حرارت خیلی ملایم باقی بماند تا خوب پخته شود. چون نشاسته زود ته می‌گیرد مرتب مواد را هم بزنید تا ته نگیرد و خوب غلیظ شود.

در اواسط کار باقی روغن یا کره را کم‌کم به مایه حلوا اضافه کنید و هم بزنید تا روغن کاملا جذب حلوا شود. یک ساعت مانده به پخته شدن حلوا مسقطی، گلاب و زعفران دم کرده را به حلوا اضافه کنید و خوب هم بزنید. مغز گردو و پسته و خلال بادام را در ده دقیقه آخر به حلوا اضافه کنید.

برای آگاهی دقیق از مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه حلوا مسقطی لاری کلیک کنید.

مربای بهار نارنج شیرازی

طرز تهیه مربای بهار نارنج از انواع دسرهای شیرازی

«مربای بهار نارنج» را با شکوفه‌های بهار نارنج تازه و خشک می‌توانید درست کنید. این مربای خوشمزه به خاطر عطر قوی و طعم لذیذ و خاصیت آرام‌بخشی که دارد، به خصوص در شیراز بسیار محبوب است.

در طرز تهیه مربای بهار نارنج شیرازی، ابتدا باید شکوفه‌های بهار نارنج را پاک کنید و کاسبرگ و پرچم‌های شکوفه نارنج را جدا کنید. گلبرگ شکوفه‌ها را بشویید و در یک ظرف بزرگ بریزید و روی آن‌ها آب سرد اضافه کنید. قابلمه حاوی شکوفه‌های نارنج را در یک جای خنک قرار دهید و به مدت یک شبانه‌روز تا ۳۰ ساعت، آن را استراحت دهید.

در این مدت ۴ تا ۵ بار، آب داخل قابلمه را عوض کنید تا تلخی بهار نارنج گرفته شود. سپس، شکوفه‌ها را بجوشانید و دوباره با آب سرد شست‌ و شو دهید. این کار را ۴ بار تکرار کنید. وقتی تلخی شکوفه‌ها گرفته شد، بهارنارنج‌ها را کنار بگذارید و شربت مربا را درست کنید. سپس، شربت را به شکوفه‌های پخته شده اضافه کرده و باقی مواد را هم در آن بریزید.

برای آگاهی دقیق از مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک مطلب طرز تهیه مربای بهار نارنج کلیک کنید.

حلیم بادمجان شیرازی

طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی، حلیم بادمجان شیرازی

«حلیم بادمجان شیرازی» معروف‌ترین پیش غذای شیرازی است که علاوه بر برنج به آن عدس هم اضافه می‌کنند. این غذای لذیذ معمولا با استفاده از گوشت سردست یا گردن گوسفند درست می‌شود. البته، بعضی‌ها هم بسته به ذائقه حلیم بادمجان شیرازی را با گوشت مرغ طبخ می‌کنند.

برای خوشمزه‌تر شدن حلیم بادمجان، پیشنهاد می‌کنیم حتما به اندازه یک لیوان دسته‌دار فرانسوی از آب گوشت را نگه دارید و داخل این غذا بریزید. گوشت سردست و گوشت گردن گوسفندی از بهترین گزینه‌ها برای درست کردن حلیم بادمجان هستند.

اضافه کردن چند قاشق زعفران دم کرده به ترکیبات این غذا هم به لذیذتر و خوش آب و رنگ‌تر شدن آن کمک می‌کند. این خوراک بی‌نظیر را با نان و سبزیجات تازه نوش جان کنید.

برای آگاهی از مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی مجلسی و خوشمزه کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مارشمالو با خامه خانگی به روشی ساده

لوبیا پلو شیرازی

طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی، لوبیا پلو شیرازی

یکی از معروف‌ترین غذاهای شیرازی «لوبیا پلو شیرازی» است. اگر از هواداران پروپاقرص لوبیا پلو هستید، باید بدانید که لوبیا پلوی شیرازی به‌ جای لوبیا سبز با استفاده از لوبیا چشم بلبلی و شوید تازه تهیه می‌شود. ممکن است این غذا در نگاه اول کمی عجیب به‌ نظر برسد؛ با این حال، به شکل باورنکردنی خوشمزه و خوش خوراک است.

شیرازی‌ها معمولا این غذا را با مرغ درست می‌کنند. اما شما در صورت تمایل می‌توانید از گوشت تکه‌ای یا گوشت چرخ کرده قلقلی هم استفاده کنید یا اصلا هیچ نوع گوشتی در آن نریزید. یادتان باشد، لوبیا پلو به روش شیرازی با مقداری پودر گل محمدی، زیره سیاه و دارچین طعم و عطر بی‌نظیری پیدا می‌کند. راستی، بسته به ذائقه می‌توانید لوبیا قرمز را جایگزین لوبیا چشم بلبلی کنید.

برای آگاهی از مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی کلیک کنید.

آلبالو پلو شیرازی

آلبالو پلو شیرازی در طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی

از معروف‌ترین غذاهای سنتی و رستورانی شیرازی «آلبالو پلو شیرازی» است. این مدل آلبالو پلو یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایران است. طرز تهیه آلبالو پلو شیرازی با گوشت و مرغ هر دو امکان‌پذیر است.

برای طبخ این غذا، ابتدا باید دم و برگ آلبالوها را بگیرید و پس از شستن و جدا کردن هسته‌ها، آلبالوها را همراه با شکر بپزید. شربت آلبالو را جدا کنید و برای بار دوم حرارت دهید تا کاملا غلیظ شود. سپس، گوشت قلقلی یا مرغ را آماده کنید و پس از تفت دادن بپزید. آلبالوهای پخته و شیرین را همراه با کوفته قلقلی یا مرغ ریش ریش شده لابه‌لای چلو بریزید و پس از اضافه کردن شربت، اجازه بدهید دم بکشد.

این پلوی خوشمزه را در نهایت با خلال پسته و بادام، باقی‌مانده آلبالو و گوشت قلقلی یا قطعات مرغ تزیین کنید.

برای آگاهی از مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک مطلب طرز تهیه آلبالو پلو شیرازی کلیک کنید

کلم پلو شیرازی

طرز تهیه کلم پلو شیرازی از انواع غذاهای سنتی شیرازی

وقتی صحبت از طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی به میان می‌آید، باید به «کلم پلو شیرازی» هم اشاره کرد. کلم پلو شیرازی یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای این شهر است که به‌ طور معمول با استفاده از گوشت چرخ کرده، کلم سفید، سبزیجات معطری مانند شوید، ترخون و ریحان و صد البته، برنج و روغن و پیاز درست می‌شود.

همان‌طور که می‌بینید، شیرازی‌ها برای طبخ این غذا از سبزیجات معطر استفاده می‌کنند. این موضوع، مهم‌ترین وجه تمایز کلم پلوی شیرازی با کلم پلوی دیگر شهرهاست. برای خوشمزه‌تر شدن این غذا پیشنهاد می‌کنیم مقداری دارچین و زعفران را هم به مایه کوفته قلقلی و لابه‌لای پلو اضافه کنید.

همچنین برای گرفتن بوی کلم باید آن را خوب تفت دهید. توجه داشته باشید که بعد از اضافه کردن کلم به پیازها باید صبر کنید آب آن به طور کامل تبخیر شود. سپس سبزی‌های معطر را به آن اضافه کنید. وجود آب کلم در غذا موجب بد بو شدن کلم پلو می‌شود.

برای آگاهی از مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه کلم پلو شیرازی کلیک کنید.

 

شکر پلو شیرازی

شکر پلو شیرازی از انواع غذاهای محلی شیرازی

بعید است گذارتان به شیراز افتاده باشد و «شکر پلو» با خورش قیمه را نوش جان نکرده باشید. این غذای خوشمزه در لیست غذاهای معروف شیرازی قرار دارد و علاوه بر میهمانی‌ها در ماه رمضان یا محرم به‌عنوان نذری هم سرو می‌شود.

برای درست کردن این غذای شیرازی  علاوه بر شکر، برنج، روغن و دیگر مایحتاج معمول به مقداری خلال پسته و بادام، خلال پوست نارنج، گلاب و زعفران دم کرده غلیظ نیاز دارید. خوب است بدانید، شکر پلو معمولا همراه با خورشت قیمه بوشهری سرو می‌شود. 

یادتان باشد اگر شکر پلو را در حجم زیاد و برای نذری می‌پزید، بهتر است آن را به روش دمی درست کنید. در این صورت حواستان به میزان شهد باشد که باعث شفته شدن یا سوختن شکر پلو و ته‌دیگ آن نشود.

برای آگاهی از مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه شکر پلو کلیک کنید.

 

کوفته سبزی شیرازی

طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی مانند کوفته سبزی شیرازی

«کوفته سبزی» به‌راحتی می‌تواند عنوان معروف ترین غذای شیرازی را به خودش اختصاص دهد. این غذای خوشمزه و مقوی با استفاده از مواد اولیه خوش طعم و عطری مانند عدس، لپه، گندم، برنج، آب قلم، گوشت چرخ کرده و انواع و اقسام سبزیجات معطر و ادویه‌های دلپذیر طبخ می‌شود.

داخل این کوفته را هم معمولا با گردو، کشمش و آلو پر می‌کنند. با توجه به حجم سبزیجات به‌ کار رفته در این غذا، رنگ آن کاملا سبز است. برخی از افراد کوفته سبزی را به‌ جای گندم سالم با بلغور گندم درست می‌کنند.

راستی، در صورت تمایل به‌ جای عدس و لپه می‌توانید از ماش و نخود آبگوشتی استفاده کنید. در ضمن، اگر دوست دارید می‌توانید یک قاشق رب گوجه فرنگی هم به سس این غذا اضافه کنید.

برای پختن کوفته سبزی شیرازی، ابتدا باید‌ سس آن را درست کنید. در سس کوفته شیرازی، برخلاف دیگر کوفته‌ها، از مواد خود کوفته هم استفاده می‌شود و به همین خاطر هم به آش شباهت بیشتری دارد.

بعد از پختن سس، کوفته‌ها را باید درست کنید و مواد میانی را در آن‌ها بگذارید و فرم دهید. کوفته‌ها را در نهایت در سس قرار دهید و اجازه دهید کوفته‌ها در سس بپزند. حدود ۲۵ دقیقه تا ۱ ساعت باید زمان دهید تا کوفته‌‌ها کاملا نرم و آماده سرو شوند.

برای آگاهی از مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی کلیک کنید.

کتلت شیرازی

طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی | کتلت شیرازی

«کتلت شیرازی» که به آن کتلت بازاری هم می‌گویند یک غذای خوشمزه، ساده و اصیل شیرازی است که معمولا بدون گوشت درست می‌شود. کتلت شیرازی را می‌توانید به‌عنوان یک ناهار یا شام ساده و سبک، یک پیش غذای عالی یا یک نذری کم هزینه سرو کنید.

بزرگ‌ترین وجه تمایز کتلت شیرازی با کتلت معمولی این است که به آن سبزیجات معطر اضافه می‌کنند و گوشت هم ندارد. در ضمن، این غذا را به‌طور معمول باید با سس خانگی مخصوصی نوش جان کنید که از ترکیب رب گوجه، آّلیمو، روغن زیتون، نمک، فلفل و دیگر ادویه‌های دلخواه درست می‌شود.

توجه داشته باشید، نگرفتن آب پیاز، کم بودن میزان آرد یا تخم مرغ، داغ نبودن روغن و برخی عوامل دیگر از مهم‌ترین دلایل وا رفتن کتلت شیرازی به حساب می‌آیند.

برای آگاهی از مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه کتلت شیرازی بازاری کلیک کنید.

یتیمک بادمجان شیرازی

طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی از جمله، یتیمک بادمجان شیرازی

بسیاری از افراد، «یتیمک بادمجان شیرازی» را با نام‌های یتیمچه، یتیمک یا یتیمی می‌شناسند. این غذای ساده و بدون گوشت، خیلی سریع درست شده و بسته به ذائقه همراه با نان یا کته سرو می‌شود.

یتیمچه در شهرهای مختلف ایران به روش‌های متفاوت و با استفاده از مواد اولیه گوناگونی طبخ می‌شود. اما اهالی جنوب کشور و خصوصا شیرازی‌ها این غذا را با بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز، سیر و مقداری سبزی معطر مانند شنبلیله درست می‌کنند.

اگر به بادمجان حساسیت داشته یا به آن دسترسی نداشته باشید، می‌توانید یتیمچه شیرازی را با استفاده از کدو هم بپزید. در این صورت، مدت زمان پخت غذا کوتاه‌تر خواهد بود.

برای آگاهی از مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک مطلب طرز تهیه یتیمک بادمجان کلیک کنید.

کوفته هلو شیرازی

طرز تهیه کوفته هلو شیرازی از انواع غذاهای سنتی و محلی شیرازی

با شنیدن اسم «کوفته هلو شیرازی» احتمالا تصور می‌کنید با یک غذای عجیب و غریب طرف هستید. اما اصلا این‌طور نیست. در ضمن، برخلاف اسمش، این غذای اصیل و سنتی شیرازی هیچ ربطی به میوه هلو ندارد.

کوفته هلو شیرازی با استفاده از گوشت چرخ کرده، هویج، آرد نخودچی، پیاز، تخم مرغ، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک طبخ می‌شود. برای درست کردن کوفته هلو شیرازی، ابتدا باید مایه کوفته هلو را آماده و درست کنید و بعد از ورز دادن مواد، آن‌ها را در یخچال استراحت دهید. در این فاصله سس کوفته هلو را درست کنید.

در نهایت کوفته‌ها را به شکل گرد، فرم دهید و مواد میانی را در کوفته‌ها بگذارید. کوفته‌های آماده شده را در مرحله آخر پخت در سس قرار دهید و اجازه دهید کوفته هلو شیرازی به آرامی بپزد.

برای آگاهی از مراحل پخت و جزییات بیشتر این غذای معروف شیراز روی لینک طرز تهیه کوفته هلو شیرازی کلیک کنید.

رب پلو شیرازی

طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی، رب پلو شیرازی

«رب پلو شیرازی» یکی از اصیل‌ترین غذاهای محلی شیراز است که برای تهیه آن از مغز گردو، کشمش، مرغ و رب انار استفاده می‌شود. مواد اولیه این غذا شباهت زیادی به قنبر پلو شیرازی دارد. برای پخت رب پلو شیرازی باید تکه‌های فیله یا سینه مرغ را همراه با پیاز خرد شده، آب و مقداری زردچوبه در قابلمه بریزید.

مقداری چوب دارچین نیز به آن اضافه کنید و مرغ را روی حرارت قرار دهید تا با شعله متوسط بپزد و آماده شود. سپس، آن را ریش ریش کنید و کنار بگذارید. در ادامه، پیاز را تفت دهید و رب انار و مغز گردو و پس از آن، کشمش و شکر را هم به تابه اضافه کنید. این مواد را همراه با مرغ ریش ریش شده لابه‌لای برنج آبکشی بریزید و پلو را دم کنید.

برای آگاهی از مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه رب پلو شیرازی با مرغ کلیک کنید

آبگوشت یخنی نخود

ظرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی، آبگوشت یخنی نخود

«آبگوشت یخنی نخود» یکی از انواع آبگوشت سنتی و خوشمزه ایرانی و از غذاهای اصلی شهر شیراز است. این آبگوشت هم درست مانند بسیاری دیگر از انواع آبگوشت‌ها با استفاده از گوشت گوسفندی با دنبه و نخود تهیه می‌شود.

برای پخت این غذا، ابتدا باید گوشت را همراه با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید و بپزید. سپس، نخود خیس خورده و دیگر مواد را به‌ نوبت به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید کاملا بپزند. اگر می‌خواهید آبگوشت یخنی نخود شما کم چرب باشد می‌توانید از گوشت ماهیچه استفاده کنید و دنبه را حذف کنید. نمک باید در آخرین مراحل پخت اضافه شود؛ زیرا اضافه کردن زود هنگام نمک باعث می‌شود تا گوشت دیرتر بپزد.

برای سرو آبگوشت یخنی نخود باید آب آبگوشت را جداگانه داخل کاسه ریخته و سایر مواد داخل قابلمه مانند نخود، گوشت و دنبه را با گوشتکوب کاملاً بکوبید. این آبگوشت خوشمزه را در کنار نان سنگک، انواع ترشی، نارنج و سبزی خوردن میل کنید.

برای آگاهی از مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه آبگوشت یخنی نخود شیرازی کلیک کنید.

دمپخت سیر شیرازی

طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی، دمپخت سیر شیرازی

«دمپخت سیر» یا «کته سیر شیرازی» یکی دیگر از غذاهای اصیل و خوشمزه شیرازی است که با استفاده از سیر تازه درست می‌شود و طعم و عطر بی‌نظیری دارد. شیرازی‌ها علاوه بر سیر تازه به این غذا سبزیجات معطری مانند تره، جعفری و شوید را هم اضافه می‌کنند.

در کته سیر به‌ صورت سنتی عدس و هویج می‌ریزند. اما اگر طرفدار عدس نیستید، می‌توانید آن را از دستور پخت این غذا حذف کنید. برای خوشمزه‌تر شدن دمپخت سیر شیرازی پیشنهاد می‌کنیم مقداری پودر دارچین، زیره سیاه و زعفران دم کرده هم به آن اضافه کنید.

در صورت تمایل، می‌توانید این غذا را به صورت کته یا آبکشی درست کرده و با گوشت تکه‌ای، گوشت قلقلی، مرغ یا حتی ماهی سرو کنید. اما این غذای شیرازی بدون گوشت و به همان صورت کته سیر شیرازی با ماست و سالاد شیرازی و مخلفات دیگر هم سرو می‌شود.

برای آگاهی از مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه دمپخت سیر شیرازی کلیک کنید.

مشته بادمجان شیرازی

مشته بادمجان شیرازی در طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی

«مشته بادمجان» یکی از غذاهای اصیل و محبوب استان فارس است که اتفاقا مراحل درست کردن آن هم بسیار ساده است و می‌توانید به عنوان یک غذای نونی یا برنجی برای لیست ناهار یا منوی شام آن را تهیه کنید.

برای درست کردن این غذای شیرازی، ابتدا باید بادمجان‌ها را پوست بگیرید و کلاهک آن‌ها را جدا کرده و پس از خرد کردن به‌صورت ورقه‌ای یا حلقه‌ای، سرخ کنید. سپس، کوفته قلقلی‌ها یا همان مشته‌ها را  هم درست کنید، در تابه بریزید و اجازه دهید همه قسمت‌های کوفته‌ها، سرخ شود.

در نهایت، بادمجان‌ها و کوفته‌ها را همراه با سس مشته بادمجان و باقی مواد در تابه بریزید. این غذا را همراه با نان، برنج کته یا برنج چلو، سالاد شیرازی یا ترشی دلخواه و سبزی خوردن، میل کنید.

برای آگاهی از مراحل پخت و جزییات بیشتر تهیه این غذای سنتی شیرازی روی لینک طرز تهیه مشته بادمجان شیرازی کلیک کنید.

قنبر پلو شیرازی

قنبر پلو شیرازی در طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی

«قنبر پلو» یا «غمبر پلو شیرازی» یکی از انواع خوشمزه قاطی پلوهای ایرانی است. قنبر پلو یا به قول خود شیرازی‌ها «غَم بَر پلو» یک غذای اصیل و محلی شهرهای استان فارس است که هم با گوشت چرخ کرده و هم با مرغ برای مناسبت‌های مختلف از نذری ماه محرم گرفته تا سحر و افطار ماه رمضان و سایر مناسبت‌های سنتی آیینی و مذهبی، دورهمی و شام شب یلدا، پخته و معمولا با سالاد شیرازی سرو می‌شود.

این غذای شیرازی به خاطر استفاده از رب انار، کشمش و گردو طعم ملسی دارد ولی میزان شیرینی یا ترشی آن کاملا سلیقه‌ای است. برای تهیه این قنبر پلو شیرازی به روش رستورانی ابتدا باید مایه کوفته قلقلی را آماده و با ادویه‌ها ترکیب کنید.

این مواد را حسابی ورز دهید تا کاملا چسبناک شود. مایه گوشت را به اندازه فندق، به صورت کوفته قلقلی درآورید. همه کوفته قلقلی‌ها را آماده کرده و در روغن داغ سرخ کنید. سپس، قلقلی‌ها را همراه با مایه قنبر پلو لابه‌لای برنج بریزید و پس از ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت نوش جان کنید.

برای آگاهی از مراحل پخت و جزییات بیشتر درست کردن این غذای شیرازی خوشمزه وی لینک طرز تهیه قنبر پلو شیرازی (غم بر پلو) کلیک کنید.

آش انار شیرازی

طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی، آش انار شیرازی

«آش انار شیرازی» یکی از خوشمزه‌ترین انواع آش شیرازی برای غذای شب یلدا است که با گوشت قلقلی یا بدون گوشت درست می‌شود. این پیش غذای لذیذ مزه ترش و شیرینی دارد و برای تهیه آن معمولا از دانه‌های انار تازه و رب انار استفاده می‌شود.

برای تهیه آش انار به روش شیرازی باید ابتدا لپه بخیسانید و همراه با برنج نیم دانه بپزید. سپس، سایر مواد آش را آماده کنید و در آخر آب انار و رب انار را به آن اضافه کنید و اجازه دهید مواد آش کاملا با هم بپزند و جا بیفتند. اضافه کردن مقداری آب قلم یا استاک گوشت به آش انار شیرازی موجب خوشمزه‌تر شدن این آش می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی لواشکی به ۲ روش یخی و لایه ای با طعم بازاری

اگر در طرز تهیه آش انار شیرازی از آب انار استفاده می‌کنید، حتما آن را زمانی به آش اضافه کنید که حبوبات و برنج به صورت کامل پخته‌اند. اضافه کردن آب انار قبل از پخت حبوبات و برنج موجب می‌شود تا مواد آش به خوبی نپزد و سفت شود. اگر دوست دارید طعم آش انار شیرازی شما شیرین‌تر شود، می‌توانید مقداری شکر به آش اضافه کنید.

برای مطالعه کامل مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه آش انار شیرازی کلیک کنید.

آش کارده شیرازی

آش کارده در طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی

برای شیرازی‌ها، آش کارده مثل آش سبزی شیرازی و آش رشته در دسته آش‌های محبوب و خیابانی قرار می‌گیرد. اما خیلی‌ها آش کارده را خودشان در خانه، به عنوان یک پیش غذا یا غذای محلی شیرازی هم درست می‌کنند.

اگر طرز تهیه غذاهای شیرازی مانند آش کارده را بلد باشید، می‌توانید برنامه غذایی خود را متنوع‌تر و دلچسب‌تر کنید. این غذای محلی شیرازی بدون حبوبات و با استفاده از سبزی کارده تهیه می‌شود. سبزی کارده تازه، دارای برگ‌های تیز و برنده است. به همین خاطر باید حتما خوب کوبیده شود تا باعث زخم شدن زبان و گلو نشود. در ضمن آش کارده معمولا با آبغوره یا ماست سرو می‌شود.

برای آگاهی از مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه آش کارده شیرازی کلیک کنید.

دو پیازه آلو

دو پیازه آلو در طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی

شیرازی‌ها به سیب زمینی، آلو می‌گویند. بنابراین، دو پیازه آلو یا همان دو پیازه سیب زمینی با استفاده از سیب زمینی، پیاز، روغن، نمک و ادویه‌هایی مانند زردچوبه و فلفل تهیه می‌شود. یعنی، بر خلاف تصورتان در این غذای ساده شیرازی اثری از آلو بخارا، آلو قیسی یا آلو جنگلی نیست.

برای تهیه این غذای شیرازی قدیمی، باید سیب زمینی‌ها را آبپز و پوره کرده و آن‌ها را با پیاز داغ ترکیب کنید. البته، می‌توانید دو پیازه آلو را به روش مجلسی و همراه با رب گوجه فرنگی و سبزیجات معطر هم طبخ کنید.

یادتان باشد، به ازای هر یک عدد سیب زمینی باید ۲ عدد پیاز در این غذا بریزید. هرچه پیاز داغ غذا بیشتر باشد، دوپیازه آلوی شما خوشمزه‌تر و به طعم اصیل آن نزدیک‌تر می‌شود.

برای آگاهی از مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک مطلب طرز تهیه دو پیازه آلو کلیک کنید

آش سبزی شیرازی

آش سبزی شیرازی از غذاهای معروف شیراز

«آش سبزی شیرازی» یا به قول خود شیرازی‌ها آش صبحانه جزو بهترین غذاهای محلی شیراز است. شیرازی‌ها برای صبحانه مقوی و کامل معمولا آش سبزی می‌خورند. آش سبزی شیرازی با عطر و طعم بی‌نظیر هم با گوشت و هم بدون گوشت درست می‌شود؛ به همین خاطر یک نذری کم هزینه ماه محرم و همچنین یک افطاری ساده و کم هزینه برای ماه رمضان در شیراز هم هست.

آش سبزی شیراز معمولا با استفاده از گوشت سردست با استخوان گوسفندی، نخود، عدس، لوبیا سفید، برنج نیم دانه و سبزی آش طبخ می‌شود. برای کشدار شدن آش سبزی شیرازی باید از گوشت گردن یا سردست گوسفند استفاده کنید. ادویه مخصوص این غذا و پیش غذای شیرازی هم ترکیبی از زردچوبه، فلفل سیاه، پودر پونه کوهی (اختیاری) و نمک است.

برای آگاهی از مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه آش سبزی شیرازی کلیک کنید.

آش دوغ شیرازی

آش دوغ شیرازی از غذاهای محلی و خوشمزه شیراز

«آش دوغ شیرازی» یکی از آش‌‌های خوشمزه و سنتی ایرانی است که با مواد ساده‌ای تهیه می‌شود. آش دوغ شیرازی را با گوشت چرخ کرده، گوشت مرغ یا بدون گوشت درست می‌کنند. برای طبخ آش دوغ به روش شیرازی علاوه بر دوغ به سبزی و حبوبات و در صورت تمایل، به گوشت مرغ یا چرخ کرده نیاز دارید.

روش تهیه این آش به این صورت است که ابتدا باید برنج نیم دانه و لپه را در قابلمه‌های جداگانه خیس کنید و بپزید. بعد از نرم شدن برنج و حبوبات، سبزی‌ها را به جز نعناع خشک به آش اضافه کنید. نعناع خشک را در تابه جداگانه‌ای همراه با روغن تفت دهید و به آش اضافه کنید. سپس، گوشت چرخ کرده را با پیاز ترکیب کرده و کوفته قلقلی درست کنید. کوفته‌ها را هم همراه با دوغ به آش اضافه کنید.

برای آگاهی از مراحل پخت و جزییات بیشتر تهیه این غذای شیرازی روی لینک طرز تهیه آش دوغ شیرازی کلیک کنید.

دلمه برگ مو شیرازی

دلمه برگ مو شیرازی در طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی

«دلمه برگ مو شیرازی» یکی از خوشمزه‌ترین انواع دلمه ایرانی است که طرز تهیه آن شباهت زیادی به دیگر انواع دلمه‌ها دارد. این پیش غذا و غذای سنتی شیرازی با استفاده از سبزی‌ها و چاشنی‌های خوشمزه‌ای مانند گشنیز، جعفری، نعناع و ترخون و همچنین، سرکه یا آبغوره، شکر و آب گوشت درست می‌شود.

برای تهیه دلمه برگ مو شیرازی، بعد از خیساندن برنج و لپه باید آن‌ها را به صورت جداگانه داخل قابلمه بریزید و بپزید. بهتر است برنج را کمی دان بردارید و مراقب باشید لپه‌ها در زمان پختن له نشوند.

سپس، پیاز، گوشت چرخ کرده و سبزی دلمه را به نوبت به تابه حاوی روغن اضافه کنید و همراه با ادویه‌ها تفت دهید. در نهایت، برنج و لپه را هم داخل این ترکیب بریزید و پس از آماده شدن مایه دلمه، آن را داخل برگ مو بپیچید.

برای آگاهی از ادامه مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی کلیک کنید

خورش به قورمه شیرازی

خورش به قورمه شیرازی | لیست غذاهای محلی شیرازی

«خورش به قورمه» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی شیراز برای عید نوروز و سایر ایام سال است که برای کسانی که به خوردن غذاهای شیرین علاقه دارند، طعمش هم بسیار جذاب است. معمولا در طرز تهیه خورش به قورمه شیرازی از به تازه، لپه و گوشت گوسفندی یا گوشت مرغ استفاده می‌شود.

برای طبخ این غذای شیرازی ابتدا باید لپه‌ها را حداقل برای ۴ ساعت بخیسانید. در این مدت حتما چند بار آب لپه‌ها را عوض کنید. این کار موجب می‌شود تا لپه‌ها هم سریع‌تر پخته شوند و هم نفخ لپه گرفته شود.

سپس، پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید. زمانی که پیازها کمی سبک شدند، گوشت خرد شده را همراه با ادویه به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. در مراحل بعدی، لپه، به، شکر و باقی مواد را به نوبت به قابلمه اضافه کنید. سپس درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید خورش با حرارت ملایم بپزد.

برای آگاهی از ادامه مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه خورش به قورمه شیرازی کلیک کنید.

هویج پلو شیرازی

هویج پلو شیرازی در لیست غذاهای سنتی شیرازی

«هویج پلو شیرازی» یک غذای سنتی و قدیمی شیرازی است. برخی به خاطر طعم کمی شیرین این پلوی مخلوط خوشمزه آن را نمی‌پسندند؛ اما با حذف شکر از مواد اصلی آن می‌توانید طعم شیرین این پلوی لذیذ را کمتر کنید.

هویج پلو را با گوشت قلقلی یا به عنوان یک غذا با برنج و مرغ یا حتی بدون این مواد و ساده درست می‌کنند. در دستور پخت هویج پلو زعفرانی مجلسی شیرازی با مرغ ریش ریش یا مرغ مکعبی خرد شده بهتر است از سینه مرغ استفاده کنید. اگر سینه مرغ را نمی‌پسندید از ساق مرغ استفاده کنید.

در شروع کار قطعات مرغ را با پیاز خرد شده و ادویه‌هایی مانند زعفران، نمک، زردچوبه، دارچین و فلفل سیاه تفت دهید. سپس، هویج رنده شده را همراه با مقداری کره در تابه بریزید و پس از تفت دیدن مقداری شکر به آن اضافه کنید.

حالا، خلال نارنج و پیاز داغ را هم به این مواد اضافه کرده و پس از یک دقیقه، شعله را خاموش کنید. این مواد را لابه‌لای برنج بریزید و دم کنید.

برای آگاهی از ادامه مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه هویج پلو شیرازی کلیک کنید

سالاد شیرازی

سالاد شیرازی | لیست غذاها و پیش غذاهای محلی شیرازی

«سالاد شیرازی» یکی از معروف‌ترین سالادهای خوشمزه و رنگارنگ ایرانی است که با مواد ساده‌ای مانند پیاز، گوجه فرنگی و خیار درست شده و در کنار بسیاری از غذاها سرو می‌شود. به خاطر وجود آبغوره و آبلیمو در این سالاد، برای کسانی که رژیم لاغری دارند هم گزینه بسیار خوبی است.

البته ناگفته نماند که برخی افراد به سالاد شیرازی، به جای آبغوره و آبلیمو، سس مایونز هم اضافه می‌کنند که سلیقه‌ای است. در طرز تهیه سالاد شیرازی، بهتر است پوست خیار را نگیرید. معمولا خیار سالاد شیرازی با پوست درست می‌شود تا رنگ سبز آن کاملا چشم نواز و اشتها آور باشد. فقط در صورت زرد یا لکه‌دار بودن خیار، پوست آن را بگیرید.

برش ها و قطعات مواد سالاد شیرازی باید خیلی ریز باشد. معمولا شیرازی‌ها مواد اولیه را به مکعب‌هایی با اندازه کم‌تر از نیم سانتی‌متر خرد می‌کنند. هر چه این برش‌ها کوچک‌تر باشند، طعم سالاد شیرازی یکدست‌تر و شکل ظاهری آن هم زیباتر خواهد بود.

برای مطالعه روش تهیه و فوت و فن‌های شیرازی برای درست کردن این سالاد روی لینک طرز تهیه سالاد شیرازی کلیک کنید

کله پاچه پلو شیرازی

طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی، کله پاچه پلو شیرازی

«کله پاچه پلو شیرازی» یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و قدیمی شیرازی است که از ترکیب کله پاچه با برنج و آلو درست می‌شود. اگر از خوردن کله پاچه لذت می‌برید، این غذای پلویی مخصوص شماست.

اولین مرحله طرز تهیه کله پاچه پلو شیرازی آماده کردن کله پاچه است. در صورت تمایل، شما می‌توانید از کله پاچه آماده یا خریداری شده از بیرون استفاده کنید. بعد از تمیز کردن کله پاچه آن را در یک قابلمه بزرگ بریزید و قابلمه را تا روی کله پاچه‌ها از آب پر کنید و روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید.

پختن و گرفتن بوی زهم کله پاچه هم ترفندهای خاص خودش را دارد. پس از پخت کله پاچه، آلوها و برگه زردآلو را همراه با کره، سیر، سوسنبر، گلپر و قره قروت تفت دهید. این مواد را در وسط برنج بچینید و دوباره مقداری برنج و آب قره قروت روی آن بریزید. بعد از این‌که تمام برنج را داخل قابلمه ریختید، کله پاچه را هم روی برنج قرار دهید.

برای آگاهی از ادامه مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه کله پاچه پلو شیرازی کلیک کنید

شربت بهار نارنج

طرز تهیه شربت بهار نارنج از مشهورترین نوشیدنی های شیرازی

«شربت بهار نارنج» یکی از جذاب‌ترین انواع نوشیدنی‌ فصل بهار و تابستان به خصوص در شهر شیراز است. این شربت ضدعطش خوش عطر و بو با استفاده از شکوفه‌های تازه بهار نارنج یا عرق بهار نارنج آماده تهیه می‌شود و از همین رو یک شربت مجلسی بسیار مفید و خوش طعم است.

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای درست کردن شربت بهار نارنج خانگی و خوشمزه، استفاده از عرق بهار نارنج است. شما می‌توانید با اضافه کردن مقداری عرق بهارنارنج به یک شربت ساده زعفرانی، عطر و طعم فوق‌العاده‌ای به نوشیدنی خود ببخشید.

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت بهار نارنج خانگی با عرق بهار نارنج باید ترکیب شکر و آب را داخل قابلمه بریزید. شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و شروع به هم زدن ترکیب شکر و آب کنید. این کار را آن قدر ادامه دهید تا ذرات شکر کاملاً در آب حل شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه این نوشیدنی شیرازی و خوشمزه روی لینک مطلب طرز تهیه شربت بهار نارنج کلیک کنید.

سوالات متداول درباره طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی

سوالات متداول درباره طرز تهیه انواع دسر و غذای شیرازی

بهترین پلوهای محلی شیراز کدامند؟

آلبالو پلو، کلم پلو، قنبر پلو، شکر پلو، رب پلو و انار پلو از خوشمزه‌ترین پلوهای شیرازی هستند.

کدام آبگوشت شیرازی از همه معروف‌تر است؟

آبگوشت یخنی نخود معروف‌ترین آبگوشت شیرازی است.

کدام آش شیرازی از همه معروف‌تر است؟

آش انار، آش کارده، آش سبزی و آش دوغ شیرازی از معروف‌ترین آش‌های شیرازی هستند.

بهترین و معروف‌ترین دسرهای شیرازی کدام دسرها هستند؟

بادام سوخته، فالوده شیرازی، مسقطی، تر حلوا و حلوا کاسه تنها چند نمونه از بهترین دسرهای شیرازی هستند.

معروف‌ترین پیش غذاهای شیرازی کدامند؟

دلمه برگ مو، آش دوغ و آش کارده جزو معروف‌ترین پیش غذاهای شیرازی هستند.

محصولات مرتبط