طرز تهیه کیک آلبالو ساده و شکلاتی به ۲ روش در فر و قابلمه

طرز تهیه کیک آلبالو ساده و شکلاتی به ۲ روش در فر و قابلمه


30 تیر 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کیک آلبالو

کیک آلبالو از انواع کیک خوشمزه و ساده است که با طعم و رنگ خاص و دلپذیری که دارد، معمولا همه از آن استقبال می‌کنند. البته لازم نیست حتما در طرز تهیه کیک آلبالویی از آلبالو‌های تازه استفاده کنید. می‌توانید با آلبالوهای فریز شده و یخ زده، کمپوت آلبالو یا مربای آلبالو، کیک آلبالو درست کنید. این کیک خوشمزه را هم در فر و هم بدون فر می‌توانید تهیه کنید و اصلا هم درست کردن آن کار سختی نیست. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، طرز تهیه کیک آلبالو به ۲ روش در فر و بدون فر، به همراه فوت و فن‌های پخت آن را به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه کیک آلبالویی با مربا آلبالو

 

طرز تهیه کیک آلبالویی با مربا آلبالو

 

زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه
زمان موردنیاز برای پخت: ۴۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه کیک آلبالو

 

• مربای آلبالو: ۸۰۰ گرم
• آرد: ۲۵۰ گرم
• ماست پرچرب: ۲۰۰ گرم
• تخم مرغ: ۲ عدد
• شکر: ۱۰۰ گرم
• کره یا مارگارین: ۱۴۰ گرم
• بیکینگ پودر: ۲ قاشق چای‌خوری

 

 

مراحل طرز تهیه کیک آلبالو با ماست

 

برای درست کردن کیک آلبالویی با مربای آلبالو و ماست، ابتدا باید مواد کیک را با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا یکدست شوند. بعد از آنکه خمیر کیک درست شد، آن را در قالب ریخته و روی آن را با مربای آلبالو بپوشانید. کیک را در فر بگذارید تا بپزد. سپس آن را همراه با چای یا قهوه سرو کنید.

 

مرحله اول: مواد و وسایل مورد نیاز کیک را آماده کنید

 

در ابتدا فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. همه مواد را از ۳۰ دقیقه قبل از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. قالب فر را با کمی کره چرب کرده و آردپاشی کنید و کنار بگذارید.

 

مرحله دوم: مواد را با هم بزنید

 

کره را در یک ظرف بریزید و شکر را به آن اضافه کنید. با همزن شکر و کره را بزنید تا وقتی که رنگ آن‌ها روشن و باز شود. وقتی این مخلوط بافت سبک به خودش گرفت، تخم مرغ‌ها و ماست را به مواد اضافه کنید و دوباره با همزن بزنید تا یکدست شود.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه و اصول خوشمزه شدن کباب تابه‌ای یا کباب دیگی

 

مرحله سوم: آرد و بیکینگ پودر را اضافه کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه کیک آلبالو قرمز، آرد و بیکینگ پودر را دو بار الک کنید و به تدریج و طی چند مرحله به مواد بالا اضافه کنید. هر بار که آرد را اضافه کردید، مواد را به هم بزنید تا وقتی که یک مایه خمیری یکدست داشته باشید.

 

مرحله چهارم: کیک آلبالو را بپزید

 

خمیر به دست آمده را کف قالب چرب شده بریزید و روی آن را صاف کنید. سپس یک لایه مربای آلبالو را روی خمیر بریزید. مایه کیک که آماده شد، قالب را در فر بگذارید. به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه کیک را در فر بگذارید. سپس با یک چنگال یا خلال دندان تست کنید که کیک پخته باشد و مواد به آن نچسبد. وقتی از پخت کیک مطمئن شدید، آن را سرو کنید.

 

طرز تهیه کیک آلبالو شکلاتی

 

طرز تهیه کیک آلبالو شکلاتی

 

زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه
زمان مورد نیاز برای پخت: ۴۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه کیک شکلاتی با آلبالو

 

• آلبالو بدون هسته: ۱۰۰ گرم
• ماست پرچرب: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• روغن مایع: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پودر کاکائو: ۲ قاشق غذاخوری
• بیکینگ پودر: ۱ قاشق مرباخوری
• شکر: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آرد سفید: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• نشاسته ذرت: ۱ قاشق غذاخوری
• آب: ۱ قاشق غذاخوری
• شکلات تخته‌ای: به میزان دلخواه

 

مراحل طرز تهیه کیک آلبالو شکلاتی

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

برای تهیه کیک آلبالویی شکلاتی، باید خمیر کیک را درست کنید. سپس روی آن را آلبالوهای تازه هسته گرفته و شکلات خرد شده بریزید. البته اضافه کردن شکلات اختیاری است ولی در خمیر کیک باید از پودر کاکائو استفاده کنید. بعد از اینکه مایه کیک آماده شد، آن را در قالب بریزید و در فر بپزید.

 

مرحله اول: مواد کیک را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک آلبالو شکلاتی، مواد را در دمای محیط قرار دهید. فر را روی دمای ۱۸۰درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. آرد، بیکینگ پودر و پودر کاکائو را سه بار الک کنید. آلبالوها را بشویید و هسته آن‌ها را بگیرید. آلبالو‌ها را در یک قابلمه بریزید و آب، نشاسته و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی شکر را با آن اضافه کنید.

 

مرحله دوم: مواد کیک را با هم ترکیب کنید و بزنید

 

تخم مرغ‌ها را در یک ظرف بشکنید و ۱ لیوان باقی‌مانده از شکر و وانیل را به آن اضافه کنید. با همزن مواد را به بزنید تا حالت کشدار پیدا کند و رنگ آن کرمی رنگ شود. روغن مایع را در مرحله بعد بیفزایید و دوباره به مدت ۱ دقیقه با همزن بزنید. ماست را هم اضافه کرده و هم بزنید.

 

مرحله سوم: خمیر کیک را آماده کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه کیک آلبالویی، مخلوط آرد را که از قبل الک کرده بودید، طی چند مرحله به مواد اضافه کنید و بعد از هر بار اضافه کردن، مواد را بزنید. همزن را روی دور کند قرار دهید. به مدت ۱۵ ثانیه با همزن که مواد را زدید، باید یک خمیر یکدست داشته باشید.

 

مرحله چهارم: کیک آلبالو را بپزید و سرو کنید

 

حتما بخوانید  طرز تهیه لازانیا گوشت چرخ کرده به 2 روش یونانی و ایتالیایی

قالب کیک را چرب و آردپاشی کنید یا کف آن را کاغذ روغنی بیندازید. مایه کیک آلبالویی را در قالب بریزید و در فر بگذارید. آلبالوهایی که هسته‌شان را گرفته بودید، روی کیک بریزید و شکلات تخته‌ای را با دست خرد کنید و روی سطح کیک بپاشید. قالب را به مدت ۴۰ دقیقه در فر بگذارید تا بپزد. بعد از آماده شدن کیک، آن را سرو کنید.

 

طرز تهیه کیک آلبالو بدون فر

 

طرز تهیه کیک آلبالو بدون فر

 

برای تهیه کیک آلبالو در قابلمه و بدون فر، بعد از اینکه خمیر کیک را به هر کدام از روش‌های بالا آماده کردید، یک قابلمه را به مدت ۵ تا ۷ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید و درب آن را بگذارید تا گرم شود. سپس کاغذ روغنی را داخل قابلمه بیندازید و روی آن، مایه کیک بریزید. درب قابلمه که دور آن را با دمکنی پوشانده‌اید، روی قابلمه بگذارید. حرارت را روی حالت بسیار ملایم تنظیم کنید.

پس از گذشت ۳۵ دقیقه کیک را بررسی کنید. یک خلال دندان را در کیک فرو ببرید. اگر مایه خمیر به خلال دندان نچسبیده بود، شعله را خاموش کنید. اگر کیک هنوز نپخته بود، ۱۰ دقیقه دیگر زمان دهید تا کیک کاملا بپزد. سپس درب قابلمه را بردارید و اجازه دهید کیک سرد شود. کیک را در این مرحله می‌توانید سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه موس آلبالو یخچالی به ۲ روش 

 

فوت و فن‌های طرز تهیه کیک آلبالو

 

فوت و فن‌های طرز تهیه کیک آلبالو

 

*برای طرز تهیه کیک آلبالو و گردو باید به مواد کیک آلبالو، گردوی خرد شده بیفزایید. می‌توانید از پودر گردو در مراحل پایانی و برای روی سطح کیک هم استفاده کنید.

*اگر کیک آلبالویی را در قابلمه می‌پزید، تا زمانی که کیک به طور کامل پخته نشده است، درب آن را باز نکنید. باز کردن درب قابلمه باعث می‌شود پف کیک بخوابد.

*برای اینکه کیک آلبالو قرمز و خوشرنگ‌تر شود، به جای ماست از آب آلبالو استفاده کنید.

*برای اینکه پف کیک زیاد شود، قبل از اضافه کردن آلبالو‌های تازه به کیک، آن‌ها را با کمی شکر بپزید تا موقع افزودن به کیک آب ندهند.

*میزان شکری که در طرز تهیه کیک آلبالو به کار می‌برید، بنا بر میزان شیرینی آلبالو می‌توانید کمتر با بیشتر در نظر بگیرید.

*درجه حرارت مناسب برای پخت کیک آلبالو در فرهای برقی، به جای ۱۸۰ درجه، باید روی ۱۶۵ درجه تنظیم شود.

*به جای شکلات تخته‌ای می‌توانید از شکلات‌های چیپسی برای روی کیک استفاده کنید.

*برای تزیین روی کیک آلبالو می‌توانید از مربای آلبالو، آلبالو تازه، برش‌های میوه، پودر دارچین، شکر ساییده شده و … استفاده کنید.

*طرز تهیه کیک آلبالو با پنیر یا چیزکیک آلبالو را هم مطالعه کنید.

 

سوالات متداول

 

چرا کیک آلبالو پف‌دار نمی‌شود؟

 

برای این که کیک آلبالو پف‌دار شود، بهتر است آلبالو را ابتدا با مقداری شکر در ظرف بگذارید تا آب آن خارج شود. سپس این آلبالو را به مایه کیک اضافه کنید. اگر آلبالو و شکر را کمی بجوشانید یا از مربای آلبالو استفاده کنید، کیک شما پف‌دار می‌شود.

 

چه کار کنیم که کیک آلبالو خوشرنگ و قرمز شود؟

 

برای قرمز و خوشرنگ‌تر شدن کیک آلبالویی، به جای ماست از آب آلبالو در مایه کیک استفاده کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک