۱۶ طرز تهیه مشهورترین پاستاهای ایتالیایی لذیذ به روش رستورانی

۱۶ طرز تهیه مشهورترین پاستاهای ایتالیایی لذیذ به روش رستورانی


20 شهریور 1402 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۶ طرز تهیه مشهورترین پاستاهای ایتالیایی لذیذ به روش رستورانی

انواع پاستا به روش ایتالیایی جزو محبوب‌ترین غذاهای رستورانی هستند. بیش از ۳۰۰ نوع مختلف پاستا با هزاران نام متفاوت در ایتالیا وجود دارد. بد نیست بدانید پاستا یا ماکارونی در آشپزی ایتالیایی به طور کامل پخته نمی‌شود و حالتی نیم‌پز دارد به همین خاطر به عنوان یک غذای سریع بسیار پرطرفدار است. طرز تهیه انواع پاستا با طعم‌های گوناگون و اشکال مختلف ماکارونی رشته‌ای و فرمی در سرتاسر دنیا مرسوم است. در این مطلب از سرویس آشپزی در مجله کوروش، یک لیست از طرز تهیه محبوب‌ترین، خوشمزه‌ترین و مشهورترین پاستاهای ایتالیایی را برای شما آماده کرده‌ایم.

 

انواع پاستا از ایتالیایی تا چینی و آلمانی

انواع پاستا از ایتالیایی تا چینی و آلمانی

۲۵ اکتبر هر سال روز جهانی «پاستا» است. بد نیست بدانید یک باور قدیمی وجود دارد و آن این است که مارکوپولو، ایده «نودل» را در قرن ۱۳ میلادی و بعد از برگشتن از سفر چین، با خودش به ایتالیا آورد. اما با نگاهی گذرا به اسناد تاریخی متوجه می‌شوید که قبل از آن هم پاستا در منطقه سیسیل ایتالیا سرو می‌شده است. حتی باز قبل‌تر از آن، در بخش‌هایی از رم، غذایی مشابه پاستا که با آرد گندم سمولینا درست می‌شده و اسمش را «لاگان» گذاشته بوده‌اند، در آن منطقه محبوب بوده است.

به هر حال همه اینها باعث شد دستور پخت پاستا، به مرور زمان دچار تغییر و تحول شود و در نهایت به شکل امروزی درآید. هنوز هم در بسیاری از شهرهای کوچک و روستاهای ایتالیا و نیز در مشهورترین رستوران‌ها، تهیه پاستا به همین روش سنتی انجام می‌شود. با وجود قوانین سفت و سخت درست کردن پاستای خشک برای تهیه بشقاب پاستای ایتالیایی اما زمانی که به مرحله طبخ پاستا می‌رسیم هیچ قانون و قاعده خاصی وجود ندارد. در حال حاضر بیش از ۶۰۰ نوع پاستا در دنیا وجود دارد؛ از پاستای محبوب پنه گرفته تا روتینی، فسیلی، کاپلینی، فتوچینی، آلفردو، ماکارونی، اسپاگتی، لینگویینی، ورمیشل و … .

یک نکته جالب دیگر؛ اگر چه پاستا غذایی اصالتا ایتالیایی است و تاریخچه‌ای قدیمی‌تر از پیتزا دارد اما چینی‌ها با «نودل برنج و تخم‌ مرغ»، آلمانی‌ها با «اسپاتزل» و یونانی‌ها با «اوزو» به سبک خودشان گاهی در طرز تهیه پاستا دست می‌برند و آن را به شیوه خودشان طبخ می‌کنند.

به هر حال در پخت پاستا هیچ آدابی و ترتیبی مجو؛ اگر گیاهخوار هستید می‌توانید به سبک خود از انواع سس پاستا با مواد گیاهی برای تهیه پاستای مورد علاقه خود استفاده کنید و اگر محدودیتی در خوردن گوشت ندارید از انواع گوشت قرمز گرفته تا ماهی، میگو و گوشت انواع ماکیان را می‌توانید برای تهیه پاستای رستورانی مورد علاقه خود استفاده کنید.

شما برای تهیه انواع پاستا به ماکارونی فرمی، ماکارونی و اسپاگتی، روغن زیتون، گوشت مرغ، گوشت گاو و گوساله، گوشت چرخ کرده، رب گوجه، کره، شیر، پنیر پارمسان، پنیر موزارلا، خامه، قارچ … نیاز دارید که می‌توانید این مواد را به صورت آنلاین، تلفنی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۱- پاستا چیکن آلفردو

پاستا پنه با سس آلفردو و مرغ

«پاستا پنه با سس آلفردو و مرغ» یا «پاستا پنه چیکن آلفردو» یکی از محبوب‌ترین انواع پاستا رستورانی است برای تهیه پاستا چیکن با سس آلفردو ابتدا باید سینه یا فیله مرغ را به صورت مکعبی یا نواری نازک، به اندازه دلخواه خرد کنید. سپس آن‌ها را در یک ظرف گود بریزید و با روغن زیتون، فلفل سیاه و نمک مزه‌دار کنید. بهتر است حدود ۱ ساعت صبر کنید تا تکه‌های سینه مرغ مزه‌دار شوند.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه پاستا پنه با سس آلفردو روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲- پاستا با مرغ و سس خامه ای

دستور پخت پاستا با مرغ و سس خامه ای در کمتر از ۳۰ دقیقه

«پاستا با سس خامه‌ای و مرغ» یک فست فود خوشمزه و لذیذ برای بچه‌ها و همچنین غذایی محبوب در مهمانی و دورهمی‌هاست که در عرض ۳۰ دقیقه معمولا آماده می‌شود. اگر هم پاستا دوست دارید و هم به ترکیب غذا با قارچ، خامه و مرغ علاقه دارید بد نیست طرز تهیه این پاستا با خامه به عنوان یک غذای ساده و سریع را بلد باشید تا هر زمانی که برای درست کردن شام و ناهار سردرگم شدید دست به کار شوید. برای مطالعه طرز تهیه پاستا با مرغ و سس خامه‌ای روی لینک مطلب کلیک کنید.

۳- پاستا آلانورما

پاستا آلانورما از پاستاهای محبوب ایتالیایی است

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بعد از کشت گوجه‌ فرنگی در قرن ۱۶ میلادی در ایالات متحده آمریکا، پاستا وارد دوره جدیدی از محبوبیت و شهرت شد. حالا دیگر علاوه بر انواع پاستا با آرد سمولینا و پنیر، گوجه‌ فرنگی هم به یکی از مواد اصلی طبخ پاستا اضافه شده بود و طعم و مزه‌های جدید در خانه‌ها و رستوران‌ها یکی پس از دیگر کشف می‌شد.

پاستای ایتالیایی «آلا نورما» یک پاستای اصالتا سیسیلی است که همانند یک پاستای اصیل ایتالیایی بدون گوشت طبخ می‌شود. پاستا آلانورما با یک سس خوشمزه قرمز رنگ متشکل از گوجه‌ فرنگی، بادمجان، روغن زیتون، ریحان و یک عالمه پنیر خوشمزه ریکوتا پخته می‌شود. پاستا گیاهی ایتالیایی آلا نورما یک غذای رویایی برای گیاهخواران و یکی از اصیل‌ترین و محبوب‌ترین پاستاهای سنتی ایتالیا است. برای مطالعه طرز تهیه پاستا آلانورما روی لینک مطلب کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ته انداز ماهی به روش آبادانی و بوشهری

۴- پاستا فتوچینی با سس پستو و میگو

طرز تهیه پاستا خانگی فتوچینی با سس پستو و میگو

برای تهیه این پاستای خوشمزه با سس پستو و میگو ابتدا میگوها را پاک کنید، بشورید و خشک کنید. بهتر است برای طعم بهتر میگو را با کمی نمک و فلفل و در صورت تمایل کمی زعفران دم کرده مزه‌دار کنید. در یک ماهیتابه کمی روغن زیتون بریزید و میگوهای مزه‌دار شده را کمی در آن تفت دهید.

۳ حبه سیر را رنده کنید و در اواسط تفت دادن به میگوها اضافه کنید. زمان تفت میگوها نباید بیشتر از ۵ دقیقه باشد چون میگوها خیلی سریع سفت و لاستیکی می‌شوند. قارچ‌های شسته شده را هم خرد کنید و در کمی روغن یا کره و فلفل سیاه تفت بدهید. برای مطالعه طرز تهیه پاستا فتوچینی با سس پستو و میگو روی لینک مطلب کلیک کنید.

۵- پاستا اچچی

طرز تهیه پاستا ایتالیایی اچچی

اگر تا حالا اسم «پاستا اچچی» به گوش‌تان نخورده، پیشاپیش بگوییم که با یک پاستای خیلی خاص و متفاوت روبه‌رو هستید. معنی این پاستا هم «ماکارونی و نخودچی» است و اصل و ریشه‌اش به غذای دهقانان رمی در ایتالیا برمی‌گردد. البته دستورالعمل‌های مختلفی برای طرز تهیه پاستا اچچی وجود دارد.

مثلا در برخی از آنها از گوشت استفاده می‌شود و در برخی دیگر از نوعی سبزی یا کاهو، ولی همه آنها در چند نکته اتفاق نظر دارند که این پاستا، ترکیبی شبیه خورش دارد و از سوپ غلیظ‌تر است و در همه آنها از ماکارونی و نخود به عنوان عنصر اصلی استفاده می‌شود. این غذای کلاسیک رمی، پس از پخت و در هنگام سرو، با چند قطره روغن زیتون و پنیر پارمسان سرو می‌شود. شما هم می‌توانید این پاستای لذیذ را به راحتی در خانه درست کنید. برای مطالعه طرز تهیه پاستای اچچی روی لینک مطلب کلیک کنید.

۶- پاستا کاربونارا

طرز تهیه پاستا کاربونارا با انواع گوشت یا ژامبون

«پاستا کاربونارا» یکی از محبوب‌ترین انواع پاستاهای ایتالیایی و اصالتا رُمی است که در سریع‌ترین زمان ممکن آماده می‌شود و دست‌تان برای اضافه کردن انواع گوشت، بیکن و ژامبون به آن حسابی باز است. حس جذاب ترکیب پنیر و ماکارونی و بوی خوش فلفل سیاه، لذت تجربه طعمی رویایی از پاستا را به شما می‌دهد. اگر دوست دارید طعم لذیذی از پاستای اصیل و ساده ایتالیایی را بچشید حتما این پاستای خوشمزه و لذیذ را امتحان کنید. برای مطالعه طرز تهیه پاستا کاربونارا روی لینک مطلب کلیک کنید.

۷- پاستا راویولی

روش تهیه پاستا ایتالیایی راویولی با سس پستو

«پاستا راویولی» از جمله قدیمی‌ترین و به جرات می‌توان گفت جزو محبوب‌ترین پاستاهای ایتالیایی است که نخستین بار در شهر جنوا ایتالیا پخته و سرو شد. «راویولی» در زبان ایتالیایی به معنای «بالشت» است، بالشتی که داخل آن را با انواع سس گوشت، پنیر، اسفناج و هر مایه دیگری که دل‌تان بخواهد و طعمش را می‌پسندید می‌توانید پر کنید.

اما راویولی اصیل و سنتی ایتالیایی با آرد چند منظوره، روغن زیتون، نمک، آب و تخم مرغ پخته می‌شود. ایتالیایی‌ها معمولا خودشان در خانه خمیر پاستا راویولی را درست می‌کنند که البته کار چندان سختی هم نیست و طعم لذیذ این پاستا را دو چندان می‌کند. برای مطالعه طرز تهیه پاستای رایولی روی لینک مطلب کلیک کنید.

۸- پاستا مرغ و اسفناج

طرز تهیه پاستا مرغ و اسفناج

اگر به درست کردن انواع غذا با اسفناج علاقه دارید یا به دنبال راهی برای تنوع دادن در استفاده و مصرف اسفناج هستید، در کنارش هم یک پاستاخور حرفه‌ای به حساب می‌آیید، بد نیست پاستا پنه با سس آلفردو، مرغ و اسفناج را امتحان کنید. یک پاستای خوشمزه و سرشار از خاصیت که قطعا بچه‌ها هم طرفدارش می‌شوند. برای مطالعه طرز تهیه پاستا پنه آلفردو با مرغ و اسفناج روی لینک مطلب کلیک کنید.

۹- پاستا با تن ماهی

طرز تهیه پاستا ایتالیایی ساده با تن ماهی

واقعیت این است که پاستا به هر شکل و به هر رسم و آیینی که پخته و سرو شود، یکی از لذیذترین و خوشمزه‌ترین اختراعات بشر است که سیر و گرسنه دست رد به سینه آن نمی‌زنند. در میان پاستاهای خوشمزه‌ای که تا امروز نوش جان کرده‌اید پاستا ایتالیایی با تن ماهی را امتحان کرده‌اید؟ برای درست کردن پاستا ایتالیایی با تن ماهی ابتدا پیاز را ریز و حبه‌ای خرد کنید. گوجه فرنگی‌ها را هم رنده یا میکس کنید.

پیازها را هم روی شعله ملایم گاز و در مقداری روغن مایع یا روغن زیتون فرابکر (پاستاهای ایتالیایی با روغن زیتون فرابکر تهیه می‌شوند به همین خاطر بهتر است شما هم از این نوع روغن استفاده کنید اما اگر طعم روغن زیتون را نمی‌پسندید از روغن مایع استفاده کنید) تفت دهید تا سبک شوند. وقتی پیازها طلایی شدند سیرهای رنده شده را اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه پاستا ایتالیایی با تن ماهی روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۰- پاستا با سس گوجه فرنگی

پاستا با سس گوجه فرنگی

«پاستا با سس گوجه»، یکی از جذاب‌ترین انواع پاستا ساده و سریع ایتالیایی به حساب می‌آید که با ذائقه ایرانی‌ها هم سازگار است. از طرف دیگر، این پاستای ساده با سس گوجه و سیر که مناسب گیاهخواران هم هست، زمان کمی برای پخت نیاز دارد. پاستاهای مختلفی را می‌توانید با سس گوجه فرنگی درست کنید که در آنها از هیچ گوشتی استفاده نشود.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

این پاستاها، با سبزیجاتی مثل نخود فرنگی، اسفناج، ذرت، هویج خرد شده و … ، انواع ادویه‌ها، پنیرها و چاشنی‌های مختلف، طعم‌دار می‌شوند. متداول‌ترین پنیر مورد استفاده در این پاستاها هم پنیر پارمسان است. انواع پاستا با سس گوجه فرنگی شامل پاستا آرابیتا یا آرابیاتا، پاستا آلانورما، پاستا با سس گوجه مارینارا و پاستا با سس گوجه پومودورو می‌شود. برای مطالعه طرز تهیه پاستا با سس گوجه فرنگی روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۱- طرز تهیه پاستا بلونز

طرز تهیه پاستا بلونز

«پاستا بلونز» یکی از خوشمزه‌ترین انواع پاستا ایتالیایی است که نخستین بار در قرن هجدهم میلادی در شهر ایمولا در استان بلونیا ایتالیا طبخ شد. پاستا بلونز که در سرتاسر دنیا محبوب است با ذائقه ایرانی‌ها هم همخوانی دارد. سس بلونز اسپاگتی که برای تهیه این پاستا استفاده می‌شود، مثل سس ماکارونی با گوشت به سبک ایرانی بر پایه سس گوجه فرنگی و گوشت است که البته می‌تواند شامل گوشت گوساله، گوسفندی و گوشت چرخ شده باشد.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه نان کدو حلوایی در فر و بدون فر به سبک شمالی

برای تهیه پاستا بلونز برای وعده ناهار یا شام و غذای مهمانی، به عنوان یک پاستای مجلسی، کافی است سس این غذا را که ماده اصلی آن سس گوجه فرنگی و گوشت چرخ کرده است، آماده کرده و با پاستا با فرم دلخواه یا ماکارونی رشته‌ای و اسپاگتی پخته شده در آبجوش که آبکش کرده‌اید، سرو کنید. برای مطالعه طرز تهیه پاستا بلونز روی لینک کلیک کنید.

۱۲- پاستا اسفناج وگان

طرز تهیه پاستا اسفناج 

«پاستا با اسفناج» یکی از متفاوت‌ترین انواع پاستای ایتالیایی به حساب می‌آید که هم رنگ خاص و جذابی دارد و هم طعم آن خوشمزه است. اگر چه پاستا اسفناج با مرغ هم متداول است اما پاستای اسفناج وگان را بدون گوشت و مناسب گیاهخواران هم می‌توان تهیه کرد. برای پخت و آماده‌سازی این پاستا ساده هم به زمان کوتاهی نیاز دارید و جزو غذاهای فوری و سریع به حساب می‌آید.

این پاستا را می‌توانید با پنیر یا بدون پنیر پارمسان تهیه کنید. متداول‌ترین نوع پنیر برای تهیه پاستا اسفناج، همان پنیر پارمسان است، اما می‌توانید از پنیر‌های خامه‌ای، پنیر پروسس، پنیر پیتزا، پنیر چدار و … هم در تهیه این پاستا استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توانید پاستا را در فر یا روی شعله گاز درست کنید. در مقاله مربوط به طرز تهیه پاستا اسفناج، روش درست کردن این غذای خوشمزه را بخوانید.

۱۳- پاستا با بیف استروگانف

طرز تهیه پاستا با بیف استروگانف

«بیف استراگانف» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای بین‌المللی است که با گوشت گوساله یا گوسفندی درست می‌شود. این غذا اصالتا روسی است اما در کشور‌های فرانسه، آمریکا و … هم به روش‌های مشابهی پخته می‌شود. بیف استراگانف و چیکن استراگانف را با انواع پاستا، سیب زمینی و برنج می‌توان سرو کرد.

روش سرو بیف استروگانف با پاستا یک سبک ایتالیایی است. بیف استروگانف با پاستا یک غذای مجلسی و  مدرن است که برای مهمانی‌ها هم گزینه مناسبی به حساب می‌آید و برای تهیه آن، کافی است مواد را به ترتیب آماده کرده و با هم سرو کنید.

برای درست کردن بیف استراگانف با پاستا به عنوان یک غذای خوشمزه و محبوب، ابتدا فیله گوساله را به صورت نازک و در نوارهای با عرض ۳ سانتی‌متری برش بزنید. فیله‌ها را در یک پاکت زیپ کیپ بریزید، روی آن‌ها هم فلفل سیاه و روغن زیتون بریزید و ماساژ دهید تا فلفل و روغن روی فیله‌ها را کاملا بپوشاند. به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت فیله‌ها را در یخچال بگذارید تا استراحت کند و مزه‌دار شود. برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه بیف استروگانف با پاستا، روی لینک مقاله کلیک کنید.

۱۴- پاستا پستو با مرغ و قارچ

پاستا پستو با مرغ و قارچ

«پاستا پستو» یکی از محبوب‌ترین پاستاهای ایتالیایی است که به روش‌های مختلفی آماده می‌شود، اما به خاطر سس مخصوصی که دارد، بسیار خوشمزه و متفاوت است. شما می‌توانید این پاستا با سس پستو را هم به صورت گیاهی و هم با مرغ،‌ گوشت یا میگو تهیه کنید. در طرز تهیه پاستا با سس پستو خوشمزه به روش رستورانی معمولا از تکه‌های سینه مرغ استفاده می‌شود.

در این روش باید سینه مرغ را به صورت مربعی یا نواری خرد کنید. قارچ را بشویید و به صورت ورقه‌ای نازک خرد کنید. سیر را هم به صورت ریز رنده کنید. در یک ماهیتابه که روی حرارت داغ شده است، کره را ذوب کنید. سیر رنده شده را همراه با تکه‌های مرغ به کره اضافه کنید و برای چند دقیقه تفت دهید. نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و آویشن را اضافه کنید و خوب با مرغ‌ها تفت دهید تا عطر ادویه‌ها بلند شود. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه این پاستای خوشمزه،‌ روی لینک طرز تهیه پاستا پستو با مرغ و قارچ کلیک کنید.

۱۵- پاستا آلفردو با گوشت

پاستا آلفردو با گوشت

«پاستا بیف آلفردو» یا «پاستا آلفردو با گوشت»، جزو پاستاهای رستورانی است و معمولا با گوشت تکه‌ای، استیکی، نواری گوساله یا حتی گوشت چرخ کرده و گوشت قلقلی هم تهیه می‌شود. پاستا آلفردو با گوشت استیک یا نواری یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهمانی‌های خودمانی و دورهمی‌های دوستانه است.

در تهیه این پاستا با گوشت، برای اینکه بوی زهم گوشت گرفته شود، فیله یا گوشت راسته گوساله را به صورت نوارهای باریک برش بزنید. هر چه نوارها باریک‌تر و ضخامت آنها کمتر باشد، هم زودتر طعم می‌گیرند و هم راحت‌تر می‌پزند. برش‌های گوشت را در یک پاکت زیپ کیپ بریزید و به آنها فلفل سیاه و نمک اضافه کنید و ماساژ دهید تا روی گوشت را بپوشانند. بهتر است حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید تا گوشت با ادویه‌ها، مزه‌دار شود. برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه پاستا آلفردو با گوشت روی لینک مقاله کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: مشهورترین انواع سس پاستا با مرغ

۱۶- پاستا با سیب زمینی

پاستا با سیب زمینی از انواع پاستای ایتالیایی مشهور و پرطرفدار

«پاستا سیب زمینی» یک ترکیب فوق‌العاده خوشمزه از انواع پاستا ایتالیایی است که می‌توانید آن را هم به صورت گیاهی و هم با مرغ تهیه کنید. یک روش منحصربه‌فرد نیز برای درست کردن خمیر پاستای سیب زمینی وجود دارد که می‌توانید آن را با هر نوع سسی که مد نظرتان است سرو کنید. برای مطالعه طرز تهیه پاستای سیب زمینی به ۳ روش خوشمزه روی لینک مطلب کلیک کنید.

سوالات متداول

کدام پاستا برای گیاهخواران مناسب است؟

اگر می‌خواهید پاستا بدون گوشت و مناسب گیاهخواران درست کنید، می‌توانید پاستا با اسفناج، پاستا با سس گوجه، پاستا آلانورما، پاستا آرابیتا و … را تهیه کنید.

کدام پاستا با گوشت چرخ کرده درست می‌شود؟

پاستا بلونز و پاستا راویولی، از معروف‌ترین انواع پاستا با گوشت چرخ کرده هستند ولی می‌توانید پاستاهای دیگر لیست را هم بنا به سلیقه خود، با گوشت چرخ کرده تهیه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک