لیست ۳۰ مواد غذایی، میوه ها، گیاهان و خوراکی‌ های قاعده آور

لیست ۳۰ مواد غذایی، میوه ها، گیاهان و خوراکی‌ های قاعده آور


14 آذر 1401 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
30 مورد از بهترین مواد غذایی، میوه ها، گیاهان و خوراکی‌ های قاعده آور

آیا چیزی در مورد مواد غذایی و خوراکی‌های قاعده آور می‌دانید؟ آمارها نشان می‌دهد که حدود ۵۰ درصد از خانم‌ها به دلیل رژیم غذایی و سبک زندگی نادرست پریودهای نامنظمی دارند و یا هر ۲ تا ۳ ماه یک بار پریود می‌شوند. حقیقت این است که مصرف برخی خوراکی‌ها به منظم شدن دوره قاعدگی در خانم‌ها کمک می‌کند و به اصطلاح مواد غذایی قاعده آور قوی هستند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با انواع مواد غذایی و گیاهان دارویی قاعده آور آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد غذاها و گیاهان قاعده آور قوی و فوری پاسخ خواهیم داد.

 

 

چرا باید از مواد غذایی و خوراکی‌های قاعده آور استفاده کنیم؟

 

چرا باید از مواد غذایی و خوراکی‌های قاعده آور استفاده کنیم؟

 

دلایل مختلفی وجود دارد که یک فرد بخواهد به تسریع شروع قاعدگی کمک کند. ممکن است بخواهید به یک تعطیلات بروید و در فکر این هستید که زودتر دوره قاعدگی خود را پشت سر بگذارید. شاید شما هم مثل خیلی از افراد دیگر سیکل قاعدگی نامنظمی دارید و به دنبال راهی برای نظم بخشیدن به چرخه قاعدگی هستید.

در برخی افراد نیز به هم ریختن چرخه قاعدگی موجب ایجاد استرس و نگرانی و یا بروز علائمی مثل درد شکم و ناراحتی‌های مختلف می‌شود. در این زمان می‌توانید با مصرف خوراکی‌های قاعده آور نظم دوباره‌ای به چرخه قاعدگی ببخشید و این مشکلات را برطرف کنید.

 

مواد غذایی و خوراکی‌های قاعده آور

 

مواد غذایی و خوراکی‌های قاعده آور

 

دوره قاعدگی یک چرخه طبیعی در بدن خانم‌ها است که معمولاً به دلایل مختلفی نظیر استرس، عدم تعادل هورمونی، تغییر وزن و یا رژیم غذایی نامتعادل دچار تأخیر می‌شود. مصرف مواد غذایی و خوراکی‌های قاعده آور در طول ماه و زمان نزدیک به دوره عادت ماهانه، موجب می‌شود تا پریود شما منظم‌تر شود و با مشکلات کمتری روبرو شوید. در ادامه می‌توانید با بهترین مواد غذایی قاعده آور قوی آشنا شوید.

 

۱- تخم شنبلیله

 

«تخم شنبلیله» سرشار از «ایزوفلاون» است که بر میزان ترشح هورمون استروژن در خانم‌ها تأثیر می‌گذارد. از آن جایی که کاهش میزان استروژن مهم‌ترین علت در نامنظم شدن دوره‌های قاعدگی است.

مصرف مواد غذایی که حاوی استروژن هستند و یا بدن را به ترشح این هورمون وادار می‌کنند، اهمیت زیادی بر چرخه قاعدگی دارد. مصرف دانه شنبلیله می‌تواند به افزایش جریان خون در چرخه قاعدگی و منظم شدن آن کمک کند.

 

۲- زنجبیل

 

زنجبیل یک خوراکی قاعده آور

 

گیاه زنجبیل یک ماده غذایی قاعده آور خیلی قوی است که موجب تحریک چرخه قاعدگی در بدن می‌شود. افرادی که پریود دردناک و نامنظمی دارند و می‌خواهند پریود بدون درد و منظم را تجربه کنند یا به دنبال یک دمنوش قاعده آور مؤثر می‌گردند، بهتر است حتماً چای زنجبیل را امتحان کنند.

برای تهیه دمنوش زنجبیل به عنوان یک معجون قاعده آور می‌توانید دو یا سه تکه زنجبیل را در یک لیوان آب جوش بریزید. سپس ۱۰ دقیقه صبر کنید و این دمنوش را میل کنید.

 

۳- گردو

 

از جمله خواص گردو این است که طبع گرمی دارد و سرشار از فیبر است و به افزایش گرما در بدن کمک می‌کند. مصرف گردو موجب افزایش جریان خون در بدن می‌شود به همین دلیل جزو مواد غذایی قاعده آور قوی است و برای تنظیم دوره قاعدگی و همچنین تجربه یک دوره قاعدگی راحت‌تر اهمیت زیادی دارد.

 

۴- زردچوبه

 

زردچوبه از ادویه های قاعده آور

 

از جمله خواص زردچوبه این است که یکی از مفیدترین ادویه‌هایی است که در آشپزخانه همه ما نیز وجود دارد و به خاطر خواص دارویی شگفت‌انگیزی که دارد در طب سنتی بسیار مشهور است.

مصرف زردچوبه به افزایش سطح پروژسترون و استروژن در بدن تأثیر می‌گذارد و به عنوان ضد‌اسپاسم و ضد‌درد در بدن عمل می‌کند. مصرف یک لیوان شیر با زردچوبه در طول روز موجب کاهش درد قاعدگی می‌شود و به تنظیم چرخه قاعدگی نیز کمک زیادی می‌کند.

 

۵- شکلات تلخ

 

شکلات تلخ یکی از خوشمزه‌ترین مواد غذایی و خوراکی‌های قاعده آور است که می‌تواند به تنظیم قاعدگی و حفظ سلامت بدن کمک زیادی کند. شکلات تلخ ماهیچه‌های بدن را شل می‌کند و از این راه به کاهش درد در دوران قاعدگی کمک می‌کند.

 

۶- ترکیب ژل آلوئه ورا و عسل

 

اگر دوره‌های پریودی شما نامنظم است، می‌توانید مقداری ژل آلوئه ورا با عسل طبیعی ترکیب کنید و صبح‌ها ناشتا مصرف کنید. مصرف آلوئه ورا موجب تنظیم هورمون‌های بدن می‌شود و به منظم شدن چرخه قاعدگی کمک می‌کند. برای استفاده از این معجون قاعده آور بهتر است آن را قبل از شروع قاعدگی مصرف کنید و از مصرف آن در طول دوره‌های قاعدگی پرهیز کنید.

حتما بخوانید  تاثیر مکمل گلوتامین در عضله سازی و افزایش حجم ماهیچه

 

۷- زیره سبز و سیاه

 

از جمله خواص زیره سبز و سیاه این است که جزو مفیدترین گیاهان دارویی قاعده آور است که از قدیم برای کاهش درد قاعدگی و همچنین تنظیم آن استفاده می‌شود. برای این کار می‌توانید حدود ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری دانه زیره را در آب بجوشانید و یا برای یک شب تا صبح در آب بخیسانید.

سپس این معجون قاعده آور را مصرف کنید. زیره موجب کاهش نفخ و دل درد در دوران پریودی می‌شود و به تنظیم چرخه قاعدگی نیز کمک می‌کند.

 

۸- قهوه ترک و اسپرسو

 

قهوه یک نوشیدنی قاعده آور

 

قهوه ترک، قهوه اسپرسو و سایر انواع نوشیدنی قهوه سرشار از کافئین است و مصرف کافئین موجب گشاد شدن عروق خونی می‌شود. استفاده از قهوه به بهبود جریان خون در دروان قاعدگی کمک می‌کند و موجب تنظیم این چرخه می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قهوه اسپرسو به ۳ روش کافی شاپی

 

۹- دمنوش زعفران

 

ادویه زعفران طبع گرم و خشکی دارد و به باز شدن قاعدگی و تقویت اعصاب کمک زیادی می‌کند. چای زعفران یک قاعده‌ آور اورژانسی است. برای تهیه دمنوش زعفران می‌توانید زعفران را با مقداری آب جوش و انواع نبات به دلخواه خود دم کنید و بعد از چند دقیقه آن را مصرف کنید. توجه داشته باشید که مصرف دمنوش زعفران در دوران بارداری جزو مواد غذایی قاعده آور است که می‌تواند موجب سقط جنین شود.

 

۱۰- دمنوش رازیانه

 

«رازیانه» از گیاهان دارویی قاعده آور است که مصرف آن می‌تواند به تنظیم چرخه قاعدگی کمک کند. برای تهیه این دمنوش باید ۱ قاشق چای‌خوری رازیانه را با یک لیوان آب ترکیب کنید و بعد از چند دقیقه میل کنید.

این دمنوش دردهای قاعدگی را برطرف می‌کند و برای سلامت خانم‌ها بسیار مفید است. به خاطر داشته باشید که مصرف رازیانه در برخی افراد موجب ایجاد حساسیت می‌شود و به هیچ عنوان نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین رژیم غذایی در دوران قاعدگی

 

۱۱- چای بابونه

 

گل بابونه یکی دیگر از مواد غذایی و خوراکی‌های قاعده آور است که طبع گرم و خشکی دارد و برای گرم کردن بدن و تنظیم چرخه قاعدگی مفید است. برای تهیه چای بابونه باید یک قاشق چای‌خوری بابونه را با یک لیوان آب جوش ترکیب کنید و بعد از چند دقیقه میل کنید.

 

۱۲- انواع کلم

 

کلم از سبزیجات قاعده آور

 

انواع کلم مثل کلم بروکلی و گل کلم جزو گیاهان قاعده آور طبیعی هستند که مصرف آن‌ها هم به صورت خام و هم پخته به تنظیم چرخه قاعدگی کمک زیادی می‌کند. از آن جایی که کلم نفاخ است، بهتر است با نزدیک شدن به دوره پریودی به مقدار کم استفاده شود. مصرف بیش از حد کلم با داروهای ضد‌انعقاد خون می‌تواند اثر داروها را از بین ببرد.

 

۱۳- پیاز

 

از جمله خواص پیاز این است که جزو انواع گیاه قاعده آور است که به تسهیل جریان خون کمک می‌کند. شما می‌توانید با نزدیک شدن به دوره پریودی از پیاز به صورت خام یا پخته استفاده کنید تا علائم سندرم پیش از قاعدگی (pms) بهبود پیدا کند.

به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد پیاز موجب کاهید قند خون و افزایش صفرا در بدن می‌شود و بنابراین باید به اندازه مصرف شود.

 

۱۴- کنجد

 

کنجد از مواد غذایی قاعده آور

 

از جمله خواص کنجد و ارده کنجد این که یک قاعده آور اورژانسی است و موجب بروز علائم پریودی در بدن می‌شود. برای این کار باید کنجد را آسیاب کنید و آن را در یک لیوان آب جوش بریزید. سپس ۱۰ دقیقه صبر کنید و این دمنوش را میل کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد کنجد موجب درد شکم، عارضه یبوست و انقباض روده‌ها می‌شود.

 

۱۵- لوبیا

 

حبوب لوبیا طبیعت گرم و تری دارد و به تسریع چرخه قاعدگی در خانم‌ها کمک می‌کند. برای بهره‌مند شدن از خواص لوبیا بهتر است آن را برای ۱ تا ۲ روز بخیسانید و سپس به صورت لوبیا گرم مصرف کنید تا دچار نفخ و دل درد نشوید.

 

۱۶- چغندر

 

چغندر قرمز یا لبو یک گیاه قاعده آور خیلی قوی است که به کاهش نفخ و احتباس آب در بدن کمک می‌کند. این ماده غذایی سرشار از آهن و اسید فولیک است و به کاهش علائم کم خونی و پشت سر گذاشتن یک دوره پریودی راحت نیز کمک می‌کند. خوردن یک چغندر متوسط و یا مصرف ۱ عدد آب چغندر می‌تواند به سریع‌تر پریود شدن شما کمک زیادی کند.

 

۱۷- آناناس

 

آناناس از میوه های قاعده آور

 

از جمله خواص آناناس این است که حاوی «بروملین» است که روی پوشش رحم تأثیر می‌گذارد و موجب نرم شدن پوشش داخلی رحم می‌شود. این میوه به افزایش تولید گلبول‌های قرمز و سفید خون کمک می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. مصرف آناناس موجب می‌شود تا دوره قاعدگی راحت‌تری را تجربه کنید و به تنظیم چرخه قاعدگی نیز کمک می‌کند.

 

۱۸- تخم گشنیز

 

مصرف «تخم گشنیز» به تنظیم پریود نامنظم کمک می‌کند و با گرم کردن رحم موجب افزایش انقباض رحم و شروع قاعدگی می‌شود. برای این منظور باید یک قاشق چای‌خوری تخم گشنیز را با ۲ فنجان آب جوش ترکیب کنید. سپس آن را بجوشانید تا تبدیل به یک فنجان آب جوش شود. در نهایت این ترکیب را از صافی رد کنید و از ۴ تا ۵ روز قبل از شروع پریود تا ۳ بار در روز بنوشید.

حتما بخوانید  40 مورد از میوه ها، سبزیجات و غذاهای کالری منفی برای لاغری

 

۱۹- جعفری

 

«جعفری» از گیاهان دارویی قاعده آور است که به دلیل وجود ویتامین C به تحریک انقباض رحم کمک می‌کند. خانم‌های بارداری و کسانی که مشکلات کلیوی دارند، نباید از جعفری استفاده کنند. برای استفاده از جعفری بهتر است ۲ تا ۳ قاشق جعفری را کمی خرد کنید و سپس در یک فنجان آب جوش بریزید و بعد از ۵ دقیقه این دمنوش را میل کنید.

 

۲۰- پاپایا

 

پاپایا از میوه های قاعده آور

 

«پاپایا» یکی دیگر از میوه‌های قاعده آور است که به شروع پریودی کمک زیادی می‌کند. پاپایا موجب تحریک انقباض رگ‌ها می‌شود و به بهبود جریان خون کمک می‌کند. کاروتن موجود در این میوه موجب افزایش سطح استروژن و شروع پریود می‌شود.

 

۲۱- دارچین

 

ادویه دارچین یکی دیگر از مواد غذایی و خوراکی‌های قاعده آور است که به گرم کردن بدن کمک می‌کند. مصرف دارچین چرخه قاعدگی را تنظیم می‌کند و موجب گرم شدن رحم می‌شود. برای استفاده از دارچین می‌توانید ۱ قاشق چای‌خوری از آن را با شیر گرم ترکیب کنید و میل نمایید.

 

۲۲- هویج

 

از جمله خواص هویج این است که حاوی «بتاکاروتن» است و از همین رو به تحریک زودرس قاعدگی کمک می‌کند. مصرف هویج موجب شل شدن عضلات شکم و گشاد شدن مویرگ‌های خونی اطراف رحم می‌شود. به عنوان یک ماده غذایی قاعده آور بهتر است هویج را به صورت خام مصرف کنید، اما هویج پخته نیز خواص زیادی برای تنظیم چرخه قاعدگی دارد.

 

۲۳- سیر

 

سیر از مواد غذایی قاعده آور

 

«سیر» یکی دیگر از مواد غذایی قاعده آور قوی است که به کاهش تنش ناشی از انقباض رحم کمک می‌کند و با تحریک رحم برای خروج خون قاعدگی موجب شروع پریودی می‌شود. از دیگر خواص سیر اینکه مصرف آن به متعادل شدن سطح هورمون استروژن کمک می‌کند و درد و علائم پیش از قاعدگی را تسکین می‌دهد.

 

۲۴- نخود

 

«نخود» یکی دیگر از حبوبات مفید با طبیعت گرم و تر است که خاصیت قاعده آور دارد. خواص نخود برای سلامتی کم نیست اما یکی از مهم‌ترین فواید نخود این است که مصرف نخود پخته و یا پودر خام نخود می‌تواند به شروع دوره قاعدگی کمک کند. توجه داشته باشید که نخود نفاخ است و از همین رو باید قبل از مصرف در آب خیسانده شود.

 

۲۵- آب

 

آب یک قاعده آور طبیعی

 

شاید برایتان جالب باشد اما کم آبی بدن می‌تواند موجب چرخه قاعدگی را با مشکل روبرو کند و موجب ایجاد سردردهای شدید در این دوران شوید. بهتر است قبل از شروع قاعدگی مقدار آب بیشتری مصرف کنید و بدن خود را هیدراته نگه دارید. نوشیدن آب زیاد از احتباس مایعات و نفخ شکم در دوران قاعدگی جلوگیری می‌کند.

 

۲۶- کوهوش سیاه

 

«کوهوش سیاه» یکی از گیاهان دارویی قاعده آور است که می‌تواند به تنظیم چرخه قاعدگی و تقویت رحم کمک کند. مصرف این گیاه می‌توان به ریزش پوشش داخلی رحم و شروع قاعدگی کمک کند. به خاطر داشته باشید که افراد دارای فشارخون و کسانی که داروی قلبی مصرف می‌کنند، نباید از این گیاه استفاده کنند.

 

۲۷- خرما

 

خرما یک ماده غذایی قاعده آور

 

خرما طبع گرمی دارد و یک تسکین‌دهنده طبیعی برای دردهای قاعدگی است. مصرف خرما می‌تواند به گرم شدن رحم و تنظیم چرخه قاعدگی کمک کند و موجب بهبود سلامت باروری در خانم‌ها شود.

 

۲۸- برگ حنا

 

طبع گیاه حنا سرد و خشک است و یک ماده مؤثر قاعده آور است. مصرف پودر یا برگ حنا می‌تواند به تسریع شروع قاعدگی کمک کند. برای کاهش سردی حنا بهتر است آن را با کتیرا میل کنید. می‌توانید مقداری پودر حنا را در کپسول خالی بریزید و هر روز صبح و شب بخورید.

 

۲۹- انبه

 

انبه یک میوه قاعده آور

 

از جمله خواص انبه این که یک میوه خوشمزه، مفید و قاعده آور است که طبع گرمی دارد و برای تسریع شروع قاعدگی و همچنین سلامت بدن در دوران قاعدگی اهمیت زیادی دارد. افرادی که طبع گرمی دارند، بهتر است در مصرف انبه محتاط باشند.

 

۳۰- سیاه دانه

 

سیاه دانه از مواد غذایی و خوراکی‌های قاعده آور است که مصرف تنها ۱۰ تا ۲۰ گرم از پودر دانه‌های آن می‌تواند به باز شدن عادت ماهانه کمک کند. یادتان باشد که مصرف سیاه دانه در بارداری یک قاعده آور قوی است که موجب سقط جنین می‌شود و به افزایش انقباضات رحم کمک می‌کند و موجب خروج راحت جنین مرده از رحم می‌شود.

سوالات متداول

 

بهترین دمنوش گیاهی قاعده آور چیست؟

 

اگر با خودتان فکر می‌کنید که چه بخوریم تا پریود شویم، بهتر است دمنوش زعفران، زنجبیل، زیره، رازیانه و بابونه را امتحان کنید.

 

علت عقب افتادن پریود چیست؟

 

ورزش شدید، بارداری، مصرف قرص‌های بارداری، تغییر وزن، استرش شدید، مصرف برخی داروها، سندرم تخمدان پلی کیستیک از مهم‌ترین عواملی هستند که موجب عقب افتادن قاعدگی می‌شوند.

 

آیا مصرف مواد غذایی قاعده آور در بارداری مضر است؟

 

مصرف خوراکی‌های قاعده آور در دوران بارداری موجب افزایش خطر سقط جنین می‌شود. در صورتی که باردار هستید و یا احتمال بارداری در شما وجود دارد، نباید از مواد غذایی و خوراکی‌های قاعده آور استفاده کنید.

 

منابع: recipes.timesofindia، bebodywise، healthline

کالابرگ الکترونیک