لیست ترکیب سبزی ۲۰ ترشی و شور خوشمزه و بازاری

لیست ترکیب سبزی ۲۰ ترشی و شور خوشمزه و بازاری


27 فروردین 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ترکیب انواع سبزی ترشی و شور

آیا درباره ترکیب سبزی انواع ترشی و شور اطلاع دارید؟ خیلی وقت‌ها ترشی‌هایی که از فروشگاه‌ها می‌خریم، طعم متفاوت‌تری نسبت به ترشی‌های خانگی دارند. دلیل اصلی این تفاوت طعم، استفاده از سبزی‌های ترشی است که به آن هم عطر و هم طعم متنوعی می‌دهد. در ضمن سبزی ترشی‌ها، در بیشتر مواقع با هم فرق می‌کند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ترکیب سبزی انواع ترشی و شور را به شما توضیح خواهیم داد تا ترشی خانگی خود را با طعم اصیل آن درست کنید.

 

 

سبزی ترشی شامل چه سبزی هایی است؟

 

سبزی ترشی شامل چه سبزی هایی است؟

 

بسته به نوع ترشی که می‌خواهید درست کنید، ترکیب سبزی انواع ترشی هم متفاوت خواهد بود. شاید خیلی‌ها به این موضوع دقت نکنند و در همه ترشی‌هایی که تهیه می‌کنند، چند نوع سبزی متداول بریزند اما استفاده از برخی سبزی‌ها در ترشی باعث تلخ یا بدمزه شدن ترشی می‌شود. باید بدانید چه موادی را با چه سبزی‌هایی میکس می‌کنید و ترشی می‌اندازید.

در حالت عادی سبزی‌های متداول و رایج برای ترشی شامل شوید، جعفری، نعناع، ترخون، مرزه، گشنیز و ریحان می‌شوند. می‌توانید این سبزی های ترشی را هم به صورت تازه و هم به صورت خشک، در طرز تهیه ترشی و شور استفاده کنید.

البته که نوع تازه سبزی باعث طعم قوی‌تر و عطر بیشتر ترشی خواهد شد. با اینکه از ترکیب سبزی ترشی خشک و تازه به طور همزمان استفاده کنید.

 

سبزی انواع ترشی و شور

 

سبزی ترشی مخلوط خانگی چیست

 

ترکیب سبزی ترشی مخلوط خانگی

 

ترشی مخلوط یکی از انواع ترشی محبوب خانگی است که چون با مواد ساده و در دسترسی تهیه می‌شود، خیلی‌ها خودشان در خانه اقدام به درست کردن آن می‌کنند. سبزی ترشی مخلوط شامل مرزه، نعناع و ترخون می‌شود که نسبت مساوی دارند.

می‌توانید سبزی‌ها را بعد از شستن با شاخه در ترشی بگذارید یا اینکه آنها را به صورت خرد یا خشک و پودر شده در ترشی مخلوط استفاده کنید.

 

ترکیب سبزی ترشی هفت بیجار شامل چیست؟

 

ترشی هفت بیجار یکی از ترشی‌های خوشمزه و محبوب شمالی و مخصوص شهر گیلان است. این ترشی در همدان و کرمانشاه هم به روش مشابهی درست می‌شود. برای خوش طعم و خوش عطر شدن ترشی هفت بیجار، از ترکیب پونه، نعناع و ریحان به صورت تازه با خشک استفاده می‌شود. این ترشی را می‌توانید در دوران سرماخوردگی هم میل کنید.

 

ترکیب سبزی ترشی بادمجان

 

حتما بخوانید  ۶ روش خانگی برای درمان چین و چروک و خطوط پنجه کلاغی دور چشم

ترشی بادمجان، همانطور که از اسمش پیداست، ماده اصلی آن را بادمجان تشکیل داده است. در این ترشی از نعناع، مرزه، ترخون، جعفری، ریحان و پونه استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید ترشی بادمجان را به روش شمالی‌ها درست کنید، افزودن سبزی چوچاق به ترکیب سبزی ترشی بادمجان هم می‌تواند طعم آن را بسیار خوشمزه‌تر کند.

 

ترکیب سبزی ترشی نازخاتون

 

سبزی ترشی نازخاتون

 

ماده اصلی ترشی نازخاتون هم بادمجان است ولی در ترکیب سبزیجات مورد استفاده در این ترشی، ریحان، ترخون، پیازچه، جعفری، گشنیز و نعناع وجود دارد. میزان استفاده از این سبزیجات در ترشی ناز خاتون، اختیاری است.

 

سبزی ترشی گل کلم شامل چیست؟

 

ترشی گل کلم یا شور گل کلم هم بین ایرانی‌ها بسیار معروف است. سبزی ترشی گل کلم هم مثل دیگر انواع ترشی دیگر، شامل نعناع، مرزه، جعفری، ترخون، گشنیز و کمی شوید می‌شود. در این ترشی از ساقه‌ها و برگ‌های کرفس هم معمولا استفاده می‌شود که علاوه بر طعم، عطر خوشی هم به ترشی یا شور گل کلم می‌دهد.

 

ترکیب سبزی ترشی گوجه

 

سبزی ترشی گوجه

 

ترشی سالاد فصل،  ترشی گوجه یا ترشی آب گوجه یکی از ترشی‌های معروف مشهدی‌ها است و مواد آن شبیه ترشی مخلوط است، با این تفاوت که از آب گوجه فرنگی در آن استفاده می‌شود و رنگ این ترشی، قرمز است. به عنوان سبزی معطر در ترشی گوجه مشهدی، می‌توانید از گلپر، تخم گشنیز و کرفس استفاده کنید.

 

ترکیب سبزی ترشی پیاز

 

ترشی پیاز معمولا با پیازهای ریز قرمز درست می‌شود ولی می‌توانید با پیاز سفید با پیازهای درشت خلالی شده هم آن را تهیه کنید. به عنوان سبزی طعم دهنده ترشی پیاز، از نعناع، مرزه و شوید استفاده کنید. برای آموزش و یادگیری روش تهیه انواع ترشی پیاز، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

 

ترکیب سبزی ترشی سیر

 

سبزی ترشی سیر

 

ترشی سیر معمولا بدون سبزی درست می‌شود اما افزودن چند شاخه ترخون تازه در این ترشی، می‌تواند طعم آن را خوشمزه‌تر کند. در کل استفاده از این سبزی اختیاری است و به سلیقه شما بستگی دارد.

 

ترکیب سبزی ترشی فلفل دلمه ای

 

برای درست کردن ترشی فلفل دلمه‌ای، بهتر است از فلفل دلمه‌‌ای با رنگ‌های مختلف استفاده کنید، چون هم طعم بهتر و هم رنگ جذاب‌تری خواهد داشت. سبزی ترشی فلفل دلمه‌ای شامل نعناع، مرزه، ترخون و شوید می‌شود که معمولا به صورت خرد شده در آن به کار می‌رود.

 

ترکیب سبزی ترشی فلفل تند

 

سبزی ترشی فلفل تند

 

ترشی فلفل تند هم جزو پرطرفدارترین انواع ترشی‌ها است که سبزی‌های مختلفی در آن استفاده می‌شود. ولی اگر می‌خواهید طعم اصیل و واقعی این ترشی را بچشید، به جای سبزی انواع ترشی، فقط از چند عدد برگ بو استفاده کنید.

 

سبزی ترشی واش

 

ترشی واش یا ترش واش، در اصل یک غذای شمالی است ولی در آن از سبزی‌های مختلف استفاده می‌شود و طعم ترش دارد. در این خورش از سبزی‌های بومی شمالی استفاده می‌شود و شامل خلواش چوچاق، نعناع خشک، تره، گشنیز و جعفری است.

 

سبزی ترشی تره

 

حتما بخوانید  16 خواص زیتون برای جوانسازی پوست و افزایش رشد مو که نمی دانستید

در ترشی تره شمالی از سبزی‌های معطر، شامل گشنیز، جعفری، نعناع، شوید و اسفناج تازه است. البته ترشی تره یک غذای شمالی است و معمولا در دسته ترشی‌ها قرار نمی‌گیرد ولی به خاطر طعم متمایل به ترش و استفاده از سبزی‌های محلی، اسم ترش تره یا ترشی تره را به آن داده‌اند.

 

سبزی ترشی خیار

 

سبزی ترشی خیار و خیار چنبر

 

خیار به تنهایی هم می‌تواند ماده اصلی ترشی خیار و هم خیارشور نمکی و سرکه‌ای باشد. به عنوان سبزی این ترشی که معمولا به صورت حلقه‌ای درست می‌شود از گلپر و ترخون می‌توان استفاده کرد. بهتر است ترخون را به صورت شاخه‌ای و گلپر را به صورت پودر یا خشک شده به این ترشی خوشمزه اضافه کنید.

 

سبزی ترشی لیته

 

ترشی لیته بادمجان معمولا در شهرهای مختلف به روش‌های شبیه به هم درست می‌شود و ماده اصلی آن هم بادمجان تازه است. اما ترشی لیته بندری یا جنوبی مشهورترین نوع ترشی لیته است.

در این ترشی از نعناع، ترخون، جعفری، گشنیز، ریحان و مرزه استفاده می‌شود. بهتر است این سبزیجات ترشی را به صورت تازه و خرد شده به ترشی‌ لیته خانگی‌تان اضافه کنید تا عطر و طعم قوی‌تر داشته باشد.

 

سبزی ترشی گوجه سبز

 

برای درست کردن ترشی گوجه سبز، معمولا فقط از ترخون تازه یا خشک به عنوان سبزی ترشی استفاده می‌شود ولی می‌توانید چند برگ جعفری هم به ترشی‌تان اضافه کنید. برای آموزش طرز تهیه ترشی گوجه سبز، روی لینک مقاله بزنید.

 

سبزی ترشی انبه

 

سبزی ترشی انبه

 

برای تهیه ترشی انبه به روش اصیل جنوبی، از تخم گشنیز، گلپر و سیاه دانه استفاده می‌شود. ادویه‌های این ترشی هم بسته به نوعی که می‌خواهید درست کنید، متفاوت است. می‌توانید برای آموزش کامل طرز تهیه ترشی انبه، روی لینک مقاله بزنید.

 

سبزی ترشی آلبالو

 

به عنوان سبزی ترشی، در ترشی آلبالو از سبزی‌هایی مثل مرزه، ترخون، برگ تازه کرفس، گشنیز و نعنا استفاده می‌شود. می‌توانید بنا به سلیقه خود، میزان هر کدام از این سبزی‌های معطر را کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید.

 

سبزی ترشی ذرت

 

سبزی ترشی ذرت

 

برای سبزی ترشی ذرت، فقط از چند برگ گشنیز تازه استفاده کنید. آموزش مراحل طرز تهیه ترشی ذرت را هم می‌توانید در مجله کوروش بخوانید.

 

نکته:

 

شما می‌توانید انواع سبزی خشک مثل نعناع خشک، شوید خشک، ریحان خشک، و انواع چاشنی و ادویه جات و  میوه و سبزیجات را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

 

سوالات متداول

 

ادویه ترشی شامل چه چیزهایی است؟

 

ادویه ترشی از سیاه دانه، پودر تخم گشنیز، گلپر، فلفل قرمز، فلفل سیاه، رازیانه، پودر زیره سبز، پودر جوز هندی و دارچین تشکیل شده است. این ادویه را می‌توانید به اسم ادویه ترشی از عطاری تهیه کنید.

 

سبزی ترشی و شور شامل چه چیزهایی است؟

 

برای سبزی ترشی هم بسته به ترشی که می‌خواهید درست کنید، این سبزی متفاوت است ولی به صورت معمول سبزی انواع ترشی و شور شامل شوید، جعفری، نعناع، ترخون، مرزه، گشنیز و ریحان می‌شوند.

 

 

کالابرگ الکترونیک