۳ طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات، فرنچ پرس و اسپرسوساز

۳ طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات، فرنچ پرس و اسپرسوساز


27 آبان 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه اسپرسو
فهرست محتوا پنهان

درست کردن نوشیدنی اسپرسوی خانگی لزوماً نباید با دستگاه اسپرسوساز انجام شود. اما طرز تهیه اسپرسو در خانه بدون دستگاه چگونه است؟ چطور می توان با قهوه جوش روگازی موکاپات یا فرنچ پرس اسپرسو درست کرد؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می توانید با ۳ روش تهیه قهوه اسپرسو در خانه با موکاپات یا اسپرسوساز روگازی و درست کردن قهوه اسپرسو با دستگاه فرنچ پرس، و طرز تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز آشنا شوید.

 

 

قهوه اسپرسو پایه نوشیدنی های کافی شاپی

 

قهوه اسپرسو یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین انواع قهوه محسوب می شود که می توان آن را به روش های مختلفی آماده نمود. اسپرسو پایه درست کردن انواع نوشیدنی قهوه از نوشیدنی قهوه کاپوچینو تا قهوه موکا یا موکاچینو و انواع کافه ماکیاتو است. بسیاری از افراد فکر می کنند که آماده کردن این قهوه تنها نیاز به دستگاه های گران قیمت اسپرسوساز دارد.

بهبود ظاهر جستجوها

اما باید بدانید که روش های دیگری نیز برای طرز تهیه قهوه اسپرسو در خانه وجود دارد. شما می توانید قهوه اسپرسو را با موکاپات روگازی و فرنچ پرس یا حتی قهوه جوش نیز آماده کنید. موکاپات یا اسپرسوساز رو گازی در واقع یک نوع قوری مخصوص برای درست کردن قهوه اسپرسو است که در ادامه می توانید با طرز تهیه اسپرسو با موکاپات یا اسپرسو ساز روگازی نیز آشنا شوید.

 

 

چه نوع قهوه ای برای تهیه اسپرسو استفاده می شود؟

 

در پاسخ به این سوال که چه نوع قهوه ای برای اسپرسو مناسب است، باید بدانید که قهوه درجه رست (برشته کاری) مدیوم یا دارک برای اسپرسو ایده آل است. در واقع قهوه اسپرسو باید نسبت به سایر قهوه ها کمی برشته تر باشد. اگر قصد دارید خودتان دانه قهوه بخرید و بعد آسیاب کنید، بهتر است به دنبال قهوه هایی باشید که دانه درخشان و رنگ تیره تر و خشک تری دارند.

 

برای آماده کردن قهوه اسپرسو باید از قهوه پودر شده به صورت آردی استفاده کنید. در واقع بهترین اندازه آسیاب قهوه برای اسپرسو آسیاب ریز است. برای این کار بهتر است از قهوه تازه استفاده کنید.

 

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه اسپرسو خانگی

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه اسپرسو خانگی

 

*موکاپات ها در اندازه های مختلف ۱ کاپ تا ۶ کاپ وجود دارند و شما می توانید با توجه به تعداد فنجان اسپرسویی که لازم دارید، از موکاپات های سایز مختلف استفاده کنید.

 

*رنگ اسپرسویی که با دستگاه موکاپات یا اسپرسوساز روگاری تهیه می شود، با دستگاه اسپرسو ساز متفاوت است.

 

*اسپرسویی که با موکاپات روگازی آماده می شود، کرم یا کریما ندارد. تنها در طریقه درست کردن قهوه در اسپرسو ساز خانگی، اسپرسوی شما کرم دار می شود.

 

*موکاپات اسپرسو را با فشار ۱ تا ۳ بار درست می کند. اما فشار دستگاه اسپرسوساز در حدود ۹ بار است. اما طعم موکاپات شباهت زیادی به طعم اسپرسویی دارد که با دستگاه آماده شده است.

 

*در طرز تهیه اسپرسو دوبل در خانه باید از دو برابر قهوه آسیاب شده برای هر فنجان استفاده کنید.

 

*قهوه ای که برای تهیه اسپرسو با موکاپات استفاده می شود، معمولاً نباید مثل قهوه ای که در دستگاه اسپرسوساز مورد استفاده قرار می گیرد، پودر و آسیاب ریز باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی فالوده ای یخی خوشمزه با طعم بازاری به 2 روش

 

*درجه مناسب برای تهیه قهوه با موکا پات، کمی درشت‌تر از دستگاه اسپرسوساز است. اگر برای موکاپات قهوه زیادی آسیاب و ریز شده باشد، آب به سختی از روی پودر قهوه عبور می‌کند و طعم تلخ نامطبوعی در فنجان ایجاد می شود. پس برای کاهش تلخی اسپرسو می توانید به جای استفاده از پودر قهوه از قهوه های آسیاب شده کمی درشت تر، یعنی متوسط رو به ریز، استفاده کنید.

 

*برای شیرین کردن اسپرسو می توانید بعد از آماده شدن اسپرسو به ازای هر فنجان یک قاشق چایخوری شکر به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید و سریع سرو کنید.

 

*طرز تهیه اسپرسو با شیرجوش امکان پذیر نیست، زیرا قهوه اسپرسو باید با فشار و به روشی خاص آماده شود. بنابراین در طرز تهیه اسپرسو خانگی بدون دستگاه بهتر است از موکاپات روگازی یا در شرایط اضطرار از فرنچ پرس استفاده کنید.

 

*برشته کردن بیش از حد قهوه و همچنین دم کردن طولانی مدت آن می تواند موجب تلخ شدن اسپرسو شود.

 

*برای درست کردن هر قهوه در خانه از قهوه با کیفیت استفاده کنید. بهتر است خودتان دانه قهوه را در خانه آسیاب کنید. مقاله راهنمای خرید و تشخیص قهوه اصل از تقلبی را در مجله کوروش بخوانید.

 

*برای درست کردن انواع قهوه بهتر است از آب معدنی یا آب فیلتری استفاده کنید.

 

*دلایل کف نکردن انواع قهوه را می‌دانید؟

 

 

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات یا اسپرسوساز روگازی

 

طرز تهیه اسپرسو با موکاپات یا اسپرسوساز روگازی

 

مواد لازم برای ۳ فنجان اسپرسو با موکاپات

 

پودر قهوه: ۳ قاشق غذاخوری پر

آب: تا قسمت زیر سوپاپ موکاپات

 

 

مراحل طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

 

 

مرحله اول؛ ریختن قهوه در موکاپات

 

ریختن قهوه در موکاپات

 

در اولین مرحله از طرز تهیه اسپرسو بدون دستگاه اسپرسو باید موکاپات را باز کنید. سپس تا زیر سوپاپ در قیمت پایینی دستگاه آب بریزید. توجه داشته باشید که بیش از اندازه به دستگاه آب اضافه نکنید. زیرا این کار می تواند روی طعم اسپرسوی شما تأثیر بگذارد. بهتر است آب را از قبل گرم کنید. دمای ۵۰ درجه کافی است.

 

حالا در قسمت سبدی موکاپات ۳ قاشق غذاخوری پودر قهوه بریزید. اندازه آسیاب مناسب قهوه برای موکاپات باید ریز یا متوسط رو به ریز باشد. قهوه را در بخش میانی دستگاه جمع کنید و به حالت کوهی درآورید. سپس با پشت قاشق به آرامی روی آن بزنید تا صاف شود.

 

 

مرحله دوم؛ درست کردن اسپرسو

 

در دومین مرحله از طرز تهیه اسپرسو با موکاپات باید قسمت بالایی موکاپات را ببندید. سپس آن را روی حرارت ملایم تا متوسط شعله گاز قرار دهید. حرارت کم موجب خوش طعم تر شدن قهوه و جلوگیری از لبریز شدن آن می شود.

 

با جوش آمدن آب در محفظه پایینی، فشار آب موجب عبور قهوه از فیلتر می شود و آن را وارد محفظه بالایی می کند. تقریباً حدود ۵ دقیقه طول می کشد تا قهوه در قسمت بالای دستگاه جمع شود. تقریباً بعد از ۸ تا ۱۰ دقیقه نیز اسپرسوی شما آماده است. به صدای خش خش دستگاه توجه کنید، این یک نشانه آماده شدن اسپرسو است.

 

زمانی که صدای دستگاه زیاد می شود یعنی اسپرسوی شما آماده است. در این مرحله درب آن را بردارید. سپس قهوه را با قاشق هم بزنید و داخل فنجان بریزید و میل کنید.

 

 

نکته مهم

 

قبل از اینکه رنگ قهوه خروجی از کرم روشن، کمرنگ تر شود، شعله را خاموش کنید. در غیر این صورت اگر حرارت زیاده از حد باشد، قهوه به اصطلاح بیش عصاره گیری (Over Extract) می شود و طعم بدی می گیرد.

 

 

طرز تهیه قهوه اسپرسو با اسپرسوساز

 

طرز تهیه اسپرسو با اسپرسوساز

 

مواد لازم برای ۱ فنجان قهوه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز

 

قهوه آسیاب شده: ۱ پیمانه یا حدود ۱۸ گرم

 

 

مراحل طرز تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز

 

 

مرحله اول؛ ریختن قهوه در دستگاه

 

ریختن قهوه در دستگاه

 

در اولین مرحله از آماده کردن اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز باید آن را روشن کنید. سپس با استفاده از تمپر یا پیمانه مخصوص دستگاه، یک پیمانه پودر قهوه داخل سبد قهوه یا پرتافیلتر دستگاه بریزید. بهترین اندازه آسیاب قهوه برای دستگاه اسپرسوساز آسیاب ریز است.

 

سپس با انگشت یا پشت تمپر قهوه را صاف کنید و کمی فشار دهید. این کار موجب می شود تا سطح قهوه یک دست و صاف شود. بعد از این که قهوه کاملاً در سطح آن صاف شد، سبد قهوه را در جای خود قرار دهید.

 

 

مرحله دوم؛ درست کردن قهوه اسپرسو

 

حتما بخوانید  کاهش سریع قند خون با 28 تا از بهترین میوه ها و خوراکی ها

درست کردن قهوه اسپرسو

 

در این مرحله از طریقه درست کردن اسپرسو یا دستگاه اسپرسوساز باید مخزن آب دستگاه را پر کنید. بهتر است برای پر کردن مخزن از آب تصفیه شده استفاده کنید. سپس فنجان قهوه خود را زیر شیر دستگاه قرار دهید و دکمه دستگاه را فشار دهید. زمانی که چراغ دستگاه روشن شد می توانید قهوه را در فنجان بریزید و میل کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دستگاه اسپرسوساز خانگی

 

 

طریقه درست کردن کف شیر برای اسپرسو

 

طریقه درست کردن کف شیر برای اسپرسو

 

بهتر است بدانید که اگر به اسپرسو کف شیر اضافه کنید، نوشیدنی کافه لاته درست می شود. برای درست کردن کف شیر با دستگاه اسپرسو ساز باید از کف ساز دستگاه استفاده کنید. برای این کار باید مراحل زیر را دنبال کنید.

 

* حدود ۱/۳ از ظرف شیر جوش را شیر بریزید.

* دستگاه را روی حالت بخار بگذارید.

* بعد از این که بخار آب از لوله کف ساز خارج شد، شیرجوش را زیر آن قرار دهید. این بخار سبب تشکیل کف می شود.

* در انتها کف شیر را به اسپرسوی خود اضافه کنید.

 

 

طرز تهیه قهوه اسپرسو با فرنچ پرس

 

طرز تهیه قهوه اسپرسو با فرنچ پرس

 

مواد لازم برای ۱ فنجان دبل اسپرسو با فرنچ پرس

 

پودر قهوه آسیاب متوسط رو به ریز: ۳۶ گرم

آب داغ: ۲۰۵ میلی لیتر

 

 

مراحل طرز تهیه قهوه اسپرسو با فرنچ پرس

 

مرحله اول؛ ریختن مواد داخل فرنچ پرس

پیش از این در مورد طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس صحبت کرده ایم. باید بدانید که دستگاه فرنچ پرس دقیقاً برای درست کردن قهوه اسپرسو طراحی نشده است. فرنچ پرس شاید آخرین روشی باشد که می توانید آن را برای درست کردن یک اسپرسوی حرفه ای در خانه استفاده کنید.

 

در اولین مرحله از طرز تهیه قهوه اسپرسو در فرنچ پرس باید آب را در حدود ۹۲ درجه سانتی گراد داغ کنید. سپس مقداری قهوه داخل دستگاه فرنچ پرس بریزید و آب داغ را به آن اضافه کنید. هر چقدر مقدار قهوه بیشتر باشد، قهوه شما نیز غلیظ تر خواهد شد.

 

سپس درب فرنچ پرس را ببندید و برای حدود ۴ دقیقه با پیستون فرنچ پرس مواد را هم بزنید. این کار را با سرعت بالا انجام دهید تا عصاره قهوه به خوبی در آب حل شود.

 

 

مرحله دوم؛ آماده کردن اسپرسو در فرنچ پرس

 

در مرحله دوم از طرز تهیه اسپرسو در خانه با فرنچ پرس بعد از ۴ دقیقه، باید پیستون فرنچ پرس تا انتها فشار دهید تا عصاره قهوه به طور کامل خارج شود. توجه داشته باشید که اگر فشاری که وارد می کنید، به اندازه کافی نباشد، دانه های قهوه داخل اسپرسو شناور خواهند شد و قهوه شما حالت آبکی پیدا می کند.

 

بعد از آماده شدن اسپرسو آن را داخل فنجان ها بریزید و بلافاصله سرو کنید. برای خوش طعم تر شدن اسپرسو می توانید مقداری شکر، عسل، خامه یا شیر نیز به اسپرسو اضافه کنید و بعد میل کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز خانگی

 

 

سخن پایانی

 

اسپرسو نوعی قهوه مخصوص و پرطرفدار با اصالت ایتالیایی است که تحت فشار و با روشی خاص آماده می شود. از همین رو طرز تهیه قهوه اسپرسو با قهوه جوش مسی و شیرجوش عملا امکان پذیر نیست و این موضوع می تواند روی طعم اسپرسوی شما تاثیر بگذارد. بهتر است برای درست کردن این نوع قهوه از دستگاه اسپرسو ساز، فرنچ پرس، موکاپات و قهوه جوش دارای مخزن استفاده کنید.

 

 

سوالات متداول

 

 

آیا می توان با موکاپات، اسپرسوی کرم دار تهیه کرد؟

 

خیر. برای درست کردن کرم روی اسپرسو باید از دستگاه اسپرسوساز استفاده شود.

 

 

در طرز تهیه اسپرسو در خانه با موکاپات روگازی باید از چه نوع قهوه ای استفاده شود؟

 

در طرز تهیه اسپرسو با موکاپات روگازی باید از آسیاب قهوه متوسط رو به ریز استفاده کنید.

 

 

آیا طرز تهیه اسپرسو با شیر جوش امکان پذیر است؟

 

عصاره گیری اسپرسو باید تحت فشار و به روشی خاص آماده شود. تهیه اسپرسو با شیرجوش یا جذوه امکان پذیر نیست.

 

 

علت تلخ شدن اسپرسو چیست؟

 

برشته کردن بیش از حد دانه های قهوه و دم کردن به مدت طولانی علت تلخ شدن اسپرسو است.

 

 

برای تهیه اسپرسو در موکاپات روگازی از آب سرد استفاده کنیم یا داغ؟

 

در طرز تهیه قهوه اسپرسو در موکاپات روگازی باید از آب گرم تا ۵۰ درجه سانتی گراد استفاده کنید.

 

 

منابع: acouplecooks، acouplecooks، roastycoffee

 

کالابرگ الکترونیک