لیست طرز تهیه ۴۵ مدل غذای نونی بدون گوشت و برنج

لیست طرز تهیه ۴۵ مدل غذای نونی بدون گوشت و برنج


14 تیر 1400 . زمان مطالعه: 19 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه غذای بدون گوشت و برنج
فهرست محتوا پنهان

شاید در نگاه اول، انتخاب غذا بدون گوشت و برنج چندان کار راحتی به نظر نرسد ولی فراموش نکنید که غذاهای ایرانی به قدری متنوع هستند که به راحتی می توانید یک یا چند نوع از آن ها را گزینش و اقدام به پخت کنید. ما در این مطلب از سرویس آشپزی مجله کوروش قصد داریم یک فهرست از انواع غذای نونی بدون گوشت و برنج برایتان آماده کنیم که بنا بر سلیقه خودتان، آن ها را درست کنید. بهتر است این فهرست ۴۵ تایی را به خاطر داشته باشید یا هر از گاهی به آن سر بزنید تا وقت زیادی بابت فکر کردن به این که چه غذایی بپزید، صرف نکنید.

 

 

طرز تهیه فلافل خانگی

 

طرز تهیه فلافل خانگی بک غذای بدون گوشت و برنج خوشمزه

 

مهم نیست کجای دنیا زندگی می کنید، فلافل یکی از بهترین غذاهای فست فودی است. مواد اصلی آن هم نخود است که باید از قبل آن را خیس کرده باشید تا نفخش گرفته شود. در این میان، فلافل بندری که اصالتا یک غذای عربی و لبنانی است بین فلافل های ایرانی شهرت زیادی دارد. معمولا این فلافل را به خاطر طعم تند و تیزش بیشتر می پسندند.

 

 

طرز تهیه فلافل خانگی ترد و خوشمزه

 

 

طرز تهیه حمص لبنانی

 

طرز تهیه حمص لبنانی

 

حمص یا هوموس هم از غذاهای محبوب لبنانی است که با نخود پخته شده، سس تهینی، آب لیمو ترش، ارده، سیر و روغن زیتون درست می شود. شاید این ترکیب کمی عجیب و غریب به نظر برسد ولی این غذا هم امتحان خودش را پس داده و طرفداران زیادی دارد. در ضمن بسیار هم مقوی است.

 

 

طرز تهیه حمص یا هوموس لبنانی به ۲ روش

 

طرز تهیه حمص دال عدس 

 

 

طرز تهیه انواع بورانی

 

طرز تهیه بورانی

 

بورانی ها از جمله غذاهای سبک و سیر کننده ای هستند که گاه به عنوان پیش غذا هم استفاده می شوند. بورانی در اصل از ترکیب ماست، ادویه ها و صیفی یا سبزیجات مختلف درست می شوند. بورانی معمولا به عنوان یک غذای محبوب وگان ها هم حساب می شود. طرز تهیه انواع بورانی ها را در سایت مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه بورانی بادمجان رژیمی و غیر رژیمی

 طرز تهیه بورانی اسفناج و نکات مهم خوشمزه شدن بورانی

طرز تهیه بورانی کدو حلوایی به ۲ روش مازندرانی و تبریزی

 

 

 

طرز تهیه رتتویی یا راتاتویی یک غذای بین المللی بدون گوشت و برنج

 

این غذای خوشمزه فرانسوی ترکیبی از صیفی جات مختلف است که هم رنگ های اشتها برانگیز دارند و هم طعمشان فوق العاده است. ترکیب فلفل دلمه ای های رنگی با بادمجان، کدو، هویج، گوجه فرنگی و ادویه های مختلف، طعم بی نظیری را به غذا می دهد. می توانید این غذا را هم در فر و هم بدون فر درست کنید.

 

 

طرز تهیه رتتویی یا راتاتویی، غذای فرانسوی خوشمزه در فر یا قابلمه

 

 

طرز تهیه میرزا قاسمی غذای خوشمزه بدون نون و برنج

 

طرز تهیه میرزا قاسمی

 

نام غذای میرزا قاسمی با خطه شمال کشور گره خورده است. معمولا میرزا قاسمی را هم به عنوان غذای ساده و سریع و هم به عنوان پیش غذا استفاده می کنند. ترکیبات آن هم گوجه فرنگی و بادمجان کبابی است که تخم مرغ به آن ها اضافه می شود. در پخت این غذا به روش اصلی باید بادمجان ها را کبابی کنید و سیر هم البته نقش پررنگی در عطر دهی به غذا دارد.

 

 

طرز تهیه میرزا قاسمی اصیل سنتی

 

 

طرز تهیه یتیمچه یک غذای خوشمزه بدون گوشت و برنج

 

یتیمچه هم یک غذای بدون گوشت و برنج است که زمان کمی برای پخت نیاز دارد. همچنین این غذا با مواد ساده و در دسترسی درست می شود. بادمجان، گوجه فرنگی، سیب زمینی و فلفل دلمه ای جزو مواد اصلی آن هستند. این غذا در شهرهای مختلف به روش های متفاوت درست می شود.

 

 

طرز تهیه یتیمچه خوشمزه با سیب زمینی و بادمجان + یتیمچه شهرهای مختلف

 

طرز تهیه یتیمک بادمجان به روش شیرازی و بوشهری

 

 

طرز تهیه عدسی

 

طرز تهیه عدسی رستورانی

 

عدسی یک غذای نونی بدون گوشت و برنج است که علاوه بر وعده ناهار و شام، می توانید آن را برای صبحانه هم سرو کنید. عدس با خواص فوق العاده ای که دارد، سرشار از پروتئین گیاهی و یک گزینه عالی برای جایگزینی با گوشت است. در ضمن می توانید عدسی را هم با رب گوجه فرنگی و هم بدون آن درست کنید.

 

 

طرز تهیه عدسی لعابدار و خوشمزه به سبک سنتی

 

 

طرز تهیه خوراک لوبیا یا لوبیا گرم

 

طرز تهیه خوراک لوبیا یا لوبیا گرم غلیظ و خوشمزه

 

لوبیا هم یکی از حبوبات بسیار مفید است که نیاز بدن را به پروتئین گیاهی تا حد زیادی برطرف می کند. در ضمن می توانید با آن غذاهای خوشمزه و مفیدی درست کنید. معمولا در طرز تهیه خوراک لوبیا، از لوبیا قرمز استفاده می شود و با سیر و پیاز، به آن می توان عطر و طعم دل انگیز و لذیذی بخشید.

 

 

دستور پخت بسیار آسان خوراک لوبیا چیتی غلیظ و خوشمزه بدون قارچ و با قارچ

 

 

طرز تهیه اشکنه یک غذای خوشمزه بدون گوشت و برنج

 

طرز تهیه اشکنه

 

در سال های گذشته به محض اینکه کمی هوا سرد می شد بساط اشکنه مادر بزرگ ها به راه بود. یک غذای ساده و مقوی بدون گوشت و برنج و نونی که هم حسابی سیر کننده است و هم حس نوستالژی را حسابی زنده می کند. طرز تهیه اشکنه به ۲ روش شیرازی و تهرانی را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه اشکنه به ۲ روش شیرازی و تهرانی 

 

 

طرز تهیه کال جوش یا کله جوش

 

کله جوش هم که به اصفهانی‌ها به آن کال جوش و در برخی مناطق به آن کالجوش، کاله جوش یا ترید کشک هم می‌گویند از آن دسته غذاهای نوستالژی و قدیمی است که مادربزرگ‌ها و مادرهای ایرانی در درست کردن آن مهارت خاصی دارند. در شهرهای مختلف ایران کله جوش را به سبک‌های مختلف و با سبزیجات مختلف درست می‌کنند که البته پایه و اساس همه‌ی آن‌ها یکی است.

 

 

طرز تهیه کله جوش به ۳ روش

 

 

طرز تهیه انواع املت ایرانی و فرنگی

 

طرز تهیه انواع املت ایرانی و فرنگی

 

املت به عنوان یک غذای نونی عصای دست مادرهاست. هم به عنوان صبحانه و هم به عنوان ناهار و شام می توانید روی انواع املت حساب کنید. چون هم سیر کننده است و هم بسیار به صرفه در وقت و زمان و هزینه. طرز تهیه املت گوجه و رب قهوه خانه ای بسیار محبوب و مشهور است. اما در اغلب شهرهای ایران املت های مختلف و متنوعی درست می شود که بد نیست آن ها را هم امتحان کنید. املت های بین المللی از املت ترکیه ای منه من تا املت اسپانیایی هم بسیار محبوب و مشهورند.

 

طرز تهیه املت ربی قهوه خانه ای 

 

طرز تهیه انواع املت ایرانی

 

طرز تهیه املت ترکیه ای منه من

 

طرز تهیه املت اسپانیایی یا املت ترتیلا

 

 

طرز تهیه نرگسی اسفناج از انواع غذای خوشمزه بدون گوشت و برنج

 

نرگسی اسفناج یکی از قدیمی‌ترین، مقوی‌ترین و ساده‌ترین غذاهای ایرانی است که در سال‌های اخیر در رستوران‌هایی که صبحانه‌های لوکس سرو می‌کنند با کمی تفاوت به املت اسفناج هم مشهور شده است

 

 

طرز تهیه نرگسی اسفناج به ۲ روش رستورانی

 

 

طرز تهیه کبه با بلغور گندم

 

طرز تهیه کبه با بلغور گندم

 

کیبه «kibbe»، کبه یا کپه یک غذا بدون گوشت و برنج و اصالتا لبنانی است. این غذا در اصل با بلغور گندم، پیاز رنده شده، گوشت چرخ‌ کرده گوسفندی، گوشت بز یا شتر و ادویه‌ های دیگری مثل زردچوبه و جوزهندی، فلفل قرمز و سیاه و میخک درست می‌شود. کپه معمولا به شکل توپ گرد یا کمی کشیده ‌تر و شبیه توپ بیسبال درست می‌ شود. البته می توان آن را بدون گوشت هم درست کرد.

 

 

فوت و فن و طرز تهیه کبه با بلغور گندم به سبک عربی و لبنانی

 

 

طرز تهیه کشک بادمجان

 

طرز تهیه کشک بادمجان

 

کشک بادمجان همان طور هم که از اسمش پیداست از ترکیب کشک و بادمجان درست می شود. اما پختن یک کشک بادمجان خوشمزه، جزو کارهایی است که ممکن است هر کسی از عهده آن برنیاید. بنابراین در مجله کوروش، شیوه درست کردن این غذای نونی بدون گوشت و برنج را به همراه فوت و فن های خوشمزه شدن آن، برای شما آورده ایم.

 

 

طرز تهیه کشک بادمجان مجلسی و رازهای خوشمزه شدن آن

۸ روش موثر و آسان برای رفع شوری کشک بادمجان

 

 

طرز تهیه ماکارونی با سویا

 

طرز تهیه ماکارونی با سویا بدون گوشت

 

ماکارونی را خیلی ها دوست دارند ولی چیزی که آن را به یک غذای خوشمزه تبدیل می‌کند، رنگ قرمز و اشتها آورش است. البته ترکیب ادویه‌ها و شل، سفت و خمیر نبودن ماکارونی هم یکی از موارد مهم پخت این غذا به حساب می آید. برای کسانی که می خواهند یک غذا بدون گوشت و برنج بپزند و در عین حال غذای نونی هم نباشد، ماکارونی با سویا بهترین انتخاب خواهد بود.

 

 

طرز تهیه و راز های خوشمزه و قرمز شدن ماکارونی با سویا و قارچ

۱۵ راز خوشمزه و قرمز شدن ماکارونی با سویا

 

 

طرز تهیه پیتزا کینوا

 

کینوا که این روزها بیشتر اسمش را می شنویم، به خاطر خواص فوق العاده اش، خاویار گیاهی هم نام گرفته است. یکی از بهترین فست فودهایی که می توانید با کینوا درست کنید، پیتزا است. این غذا می تواند یک فینگر فود عالی باشد که برای خوردنش به نان هم نیاز ندارید. در ضمن برای کسانی که مشکل گوارشی دارند، کینوا یک درمان فوق العاده به حساب می آید.

 

 

طرز تهیه پیتزا کینوا+ خواص و ارزش غذایی کینوا یا خاویار گیاهی

 

 

طرز تهیه پیتزا مارگاریتا

 

پیتزا مارگاریتا هم که احتمالا نامش را در منوی رستوران ها دیده اید، یکی از فست فودهای محبوب گیاه خواران است. در ضمن کسانی که رژیم لاغری دارند، به این غذا بدون گوشت و برنج روی خوش نشان می دهند. گوجه فرنگی، خمیر پیتزا، ریحان و پنیر موزارلا مواد اصلی این پیتزا خوشمزه و گیاهی به حساب می آیند. این پیتزای اصیل ایتالیایی یک تاریخچه جالب هم دارد که در لینک زیر به آن اشاره کرده ایم.

 

 

طرز تهیه اصلی پیتزا مارگاریتا، پیتزا محبوب گیاه خواران و رژیم داران

 

 

طرز تهیه سوسیس و کالباس گیاهی

 

طرز تهیه سوسیس و کالباس گیاهی

 

برای کسانی که گیاه خوار هستند و نمی خواهند لذت خوردن ساندویچ سوسیس و کالباس را از دست بدهند، کالباس گیاهی یک انتخاب بسیار عالی است. شاید به راحتی نتوانید این مدل کالباس و سوسیس را در فروشگاه ها پیدا کنید ولی خودتان می توانید در خانه دست به کار شوید و آن را درست کنید. در این صورت خیالتان هم بابت سالم بودن و استفاده از مواد تازه راحت تر خواهد بود.

 

 

طرز تهیه کالباس گیاهی خانگی با طعم و مزه بازاری

 

طرز تهیه سوسیس گیاهی خوشمزه و حرفه ای 

 

 

طرز تهیه همبرگر گیاهی

 

طرز تهیه همبرگر گیاهی

 

برگرهای گیاهی هم مثل برگرهایی که با گوشت درست می شوند، طرفداران پر و پا قرصی دارند. حتی این برگرها باب طبع کسانی که گوشت دوست دارند هم هستند. بالاخره همه ما دوست داریم هر از گاهی به رژیم غذایی مان تنوع بدهیم و از غذاهای جدید استقبال کنیم. طرز تهیه برگر گیاهی، اصلا سخت نیست در ضمن موادی که در آن استفاده می شود، قیمت تمام شده این برگر را کمتر هم می کنند. پس فرصت درست کردن آن را از خودتان نگیرید. در ضمن واداپاو هم یکی از همبرگرهای خوشمزه هندی است که در رستوران های معروف دنیا سرو می شود.

 

 

طرز تهیه وادا پاو؛ همبرگر گیاهی هندی ها که با مک دونالد رقابت می کند

طرز تهیه همبرگر گیاهی لوبیا سفید حرفه ای با طعمی لذیذ و خوشمزه

 

 

طرز تهیه آش بدون گوشت

 

طرز تهیه انواع آش های بدون گوشت

 

آش ها معمولا به عنوان پیش غذا یا یک غذای سبک در فهرست غذاهای ایرانی قرار می گیرند. معمولا هم شهرهای مختلف آش های متفاوتی دارند. موادی که در آش به کار می روند، از سبزیجات و حبوبات گرفته تا ادویه ها و کشک را در بر می گیرند. البته در برخی از آن ها هم گوشت یا گوشت چرخ کرده استفاده می شود. ولی اگر می خواهید آش را به عنوان غذا انتخاب کنید، انواع بدون گوشت و برنج را می توانید تهیه کنید.

 

 

طرز تهیه انواع آش و سوپ خوشمزه برای افطار و سحر ماه رمضان

 

 

طرز تهیه آش دوغ ارومیه

 

آش دوغ اصالتا یک غذا یا پیش غذای متعلق به شمال غرب کشور و همان طور که از اسمش پیداست ماده اصلی آن دوغ است. در طرز تهیه این آش باید فوت و فن ها را کاملا رعایت کنید تا دوغ آشتان در نهایت بریده نشود.

 

 

طرز تهیه آش دوغ ارومیه مجلسی و خوشمزه به شیوه سنتی

طرز تهیه آش ترخینه لعابدار به سبک همدان و اراک …

 طرز تهیه آش رشته مجلسی و همه فوت و فن ها

 

 

طرز تهیه آش ماست

 

ترکیب حبوباتی مثل عدس و نخود به همراه برنج، ماست و ادویه های مختلفی از آن یک آش خوشمزه می سازد. سبزی آش هم طبق معمول به آن عطر و طعم هیجان انگیزی می دهد. البته آش ماست را می توان با گوشت هم درست کرد.

 

 

طرز تهیه آش ماست+ ترکیب سبزی آش ماست

 

 

طرز تهیه انواع کوکو بدون گوشت

 

طرز تهیه انواع کوکو بدون گوشت

 

حتما می دانید که ماده اصلی کوکو، تخم مرغ است و با انواع سبزیجات درست می شود و در آن خبری از گوشت نیست. به همین دلیل می تواند به خوبی خودش را در لیست انواع غذای نونی بدون گوشت و برنج جای دهد. تنوع در کوکوها بسیار زیاد است و به عنوان یک غذای نونی ساده یا در کنار غذا استفاده می شوند.

 

 

طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی و خوشمزه در فر و ماهیتابه

طرز تهیه کوکو اسفناج مرحله به مرحله

۱۲ راز خوشمزه شدن کتلت، شامی و کوکو و ترفندهای وانرفتن آن

 

 

طرز تهیه کوکو نخود فرنگی

 

طرز تهیه کوکو نخود فرنگی

 

کوکو نخود فرنگی یکی از انواع غذای نونی بدون گوشت و برنج است که با نخود فرنگی درست می شود. این کوکوی محبوب محلی اصلیت گیلانی دارد و به ‌خاطر طعم خوب و روش تهیه آسان، بسیار پرطرفدار است. مثل انواع غذا با نخود فرنگی نیز مواد مورد استفاده در آن ارزان و به‌ راحتی قابل دسترس‌ هستند.

 

 

طرز تهیه کوکو نخود فرنگی

 

 

طرز تهیه کوکو سویا

 

کوکو با سویا و سیب زمینی را می‌توانید به عنوان یک غذای نونی خوشمزه و مقوی در نظر بگیرید. در واقع کوکو سویا شبیه همان کتلت با گوشت است با این تفاوت که به جای سویا از گوشت استفاده می کنیم. این کوکو با وجود این که کمتر شناخته ‌شده است ولی طعم دلپذیری دارد و در آن می‌توانید بر اساس سلیقه و موادی که در دسترس دارید، از مواد دیگر هم استفاده کنید تا مجلسی ‌تر و خوش طعم تر هم بشود.

 

 

طرز تهیه کوکو سویا و سیب زمینی

 

 

طرز تهیه پاستا گیاهی و بدون گوشت

 

طرز تهیه پاستا گیاهی و بدون گوشت

 

شاید جالب باشد بدانید که بیش از ۶۰۰ نوع پاستا در دنیا وجود دارد و این غذا تا حدی متنوع است که با هر سلیقه‌ای می‌ توانید از خوردنش لذت ببرید. از پاستای مشهور پنه گرفته تا روتینی، فسیلی، کاپلینی، فتوچینی، آلفردو، ماکارونی، اسپاگتی، لینگویینی، ورمیشل و …  اتفاقا انواع پاستا در ایران هم بسیار پر طرفداراست و به روش ‌های مختلفی تهیه می ‌شود.

 

 

طرز تهیه ۱۱ پاستا خانگی به روش رستورانی با انواع سس

 

 طرز تهیه پاستای ایتالیایی اصیل پنه ساده سبزیجات با سس خوشمزه

 

طرز تهیه مک اند چیز رستورانی 

 

 

طرز تهیه انواع فینگر فود بدون گوشت و برنج

 

طرز تهیه انواع فینگر فود بدون گوشت

 

فینگرفودها علاوه بر ظاهر جمع وجور خود، به شیوه و با مواد گوناگونی هم درست می شوند. از طرفی برای کسانی که می خواهند غذا بدون گوشت و برنج بخورند، یکی از بهترین گزینه ها هستند. این فینگرفودهای گیاهی، اتفاقا به عنوان پیش غذا هم در مهمانی ها به کار می روند ولی می توانید به عنوان یک وعده غذای سبک برای شام یا ناهار، آن ها را در برنامه غذایی خود جای دهید.

 

 

طرز تهیه ۴ فینگرفود گیاهی سرد و گرم

آموزش طرز تهیه ۳۱ فینگرفود ساده و کم هزینه

 

 

طرز تهیه انواع کوفته گیاهی

 

طرز تهیه انواع کوفته گیاهی

 

برای کسانی که عاشق کوفته هستند ولی دلشان نمی خواهد در آن از گوشت قرمز استفاده شده باشد، کوفته های گیاهی مناسب ترین گزینه به حساب می آیند. یکی از این مدل کوفته، کوفته عدس بدون گوشت است که زمان کمی هم برای پخت نیاز دارد. این غذای نونی هم مواد ساده و ارزانی دارد که به راحتی می توانید در خانه تهیه کنید.

 

 

طرز تهیه کوفته عدس بدون گوشت

طرز تهیه کوفته دال عدس و بلغور

طرز تهیه ۱۱ نوع کوفته معروف و خوشمزه ایرانی و فرنگی

 

طرز تهیه دلمه برگ مو گیاهی و بدون گوشت

 

طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت

 

مایه برگ مو را با مواد مختلفی از جمله انواع گوشت درست می‌کنند. در این میان برای کسانی که رژیم بدون گوشت را دنبال می‌کنند یا گیاه‌خوار هستند، دلمه بدون گوشت با سویا یا بدون سویا و فقط با حبوبات و برنج تهیه می‌شود. همچنین برای طعم‌دار کردن دلمه‌ها، چاشنی‌های متفاوتی به کار می‌روند که ترش، شیرین یا ملس هستند برای مطالعه طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت به ۳ روش مختلف روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

طرز تهیه انواع سوپ بدون گوشت و برنج

 

هر چند خیلی ها سوپ را به عنوان یک غذا قبول ندارند و آن را در دسته پسش غذاها جای می دهند. ولی برخی افراد ترجیح می دهند به جای یک غذای سنگین از یک سوپ سبک مخصوصا برای وعده شام استفاده کنند. در ضمن گوشت را هم حذف می کنند. سوپ کلم بروکلی یکی از آن هاست که خواص فراوانی هم در پیشگیری از ویروس هایی مثل آنفولانزا دارد.

 

 

طرز تهیه سوپ کلم بروکلی

 

طرز تهیه سوپ فرانسوی خامه ای

 

 

سخن پایانی درباره انواع غذای بدون گوشت و برنج

 

غذاهای بدون گوشت و برنج

 

علاوه بر غذاهایی که در بالا به آن اشاره شد، در مجله کوروش یک لیست جداگانه از ۱۰ غذاهای نونی خوشمزه هم برایتان آماده کرده ایم. این غذاها معمولا برای وعده شام مناسب هستند. در نهایت این موضوع را مد نظر داشته باشید که خوردت غذاهای گیاهی و بدون گوشت اگر چه سالم تر هستند ولی باید حتما غذاهای مقوی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

 

 

 لیست ۱۰ غذای نونی خوشمزه و سریع

 

کالابرگ الکترونیک