غذای ساده برای شام | ۲۸ غذای سریع و سبک برای شام + فیلم

غذای ساده برای شام | ۲۸ غذای سریع و سبک برای شام + فیلم


17 تیر 1402 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
غذای ساده برای شام | ۲۸ غذای سریع و سبک برای شام + فیلم

اگر می‌خواهید غذای ساده برای شام یا یه شام سبک داشته باشید، نیازی به صرف زمان زیاد و حتی هزینه بالا ندارید. در عین حال می‌توانید از خوردن یک شام ساده و فوری و غذاهای ارزان برای شام لذت ببرید. ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به معرفی لیست انواع غذاهای ساده و فوری فوتی برای شام می‌پردازیم. شما در ادامه می‌توانید با طرز تهیه نمونه‌‌های متعددی از غذاهای مناسب برای شام سریع و شام ساده و خوشمزه آشنا شوید.

 

انواع غذای ساده و بی‌دردسر برای شام

۱- کباب تابه‌ای یا کباب دیگی

 

کباب تابه‌ای یا کباب دیگی یک انتخاب ساده و عالی برای شام

 

برای تهیه یک شام ساده و فوری، «کباب تابه‌ای» یا «کباب دیگی» یک انتخاب ساده و عالی است که هم با برنج و هم با نان سرو می‌شود. برای مطالعه طرز تهیه کباب دیگی روی لینک طرز تهیه کباب تابه‌ای یا دیگی کلیک کنید.

 

۲- خاویار بادمجان

 

خاویار بادمجان یک شام ساده و خوشمزه

 

«خاویار بادمجان» یک شام خوشمزه ساده و ارزان است که اصالت آن به کشور روسیه می‌رسد. خاویار بادمجان را به صورت کنسروی هم می‌توانید از بیرون تهیه کنید اما درست کردن آن در خانه کار سختی نیست. برای مطالعه مراحل طرز تهیه خاویار بادمجان روی لینک مطلب کلیک کنید.

۳- کوکو سبزی

 

طرز تهیه کوکو سبزی ساده و سریع

 

برای تهیه یک شام ساده و ارزان، «کوکو سبزی» را نباید از قلم بیندازید. البته درست کردن کوکو سبزی خوشمزه و پف‌دار یکسری فوت و فن آشپزی دارد که ما به شما می‌گوییم. پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه مراحل طرز تهیه دو مدل طرز تهیه کوکو سبزی در فر و تابه روی لینک مطلب کلیک کنید.

۴- شامی گیلانی یا شامی رشتی

 

شامی گیلانی یا شامی رشتی، شامی پوک

 

به «شامی گیلانی» یا «شامی رشتی»، «شامی پوک» هم گفته می‌شود. این شام سبک و خوشمزه به عنوان غذای مجلسی شمالی‌ها هم کاربرد دارد. رشتی‌ها این شامی خوشمزه را با نان لواش یا بربری و پنیر سیامزگی که پنیر سنتی این منطقه است میل می‌کنند و سایر اهالی گیلان پنیر لیقوان و سبزی خوردن را جزو آداب خوردن شامی پوک گیلانی می‌دانند. برای مطالعه طرز تهیه شامی پوک گیلانی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

غذاهای ارزان برای شام

۵- خورش دال عدس

 

خورش یا خوراک دال عدس غذای محبوب جنوبی‌ها

 

«خورش یا خوراک دال عدس» غذای محبوب جنوبی‌هاست که به عنوان یک شام ساده و فوری با نان یا برنج آن را می‌پزند. برای پخت این غذا به کمتر از ۳۰ دقیقه وقت نیاز دارید. برای مطالعه جزییات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورش دال عدس خوزستانی روی لینک مطلب کلیک کنید.

۶- کوکو سویا و سیب زمینی

 

کوکو سیب زمینی یک غذای ارزان و ساده برای شام

 

برای کسانی که به دنبال درست کردن یک غذای ارزان و ساده برای شام هستند، «کوکو سویا و سیب زمینی» انتخاب مناسبی برای شام سریع است. گیاهخوارها و کسانی که نمی‌خواهند برای وعده شام غذای گوشتی یا برنج بخورند حسابی این غذا را می‌پسندند. می‌توانید مقاله مربوط به طرز تهیه کوکو سویا و سیب زمینی را در این لینک بخوانید.

۷- سوپ گوجه فرنگی

 

طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی با برنج، جو و ریحان

 

هر چند سوپ‌ها معمولا به عنوان پیش‌ غذا به کار می‌روند ولی می‌توانید برای تهیه یک شام سبک و خوشمزه از آن‌ها استفاده کنید. برای آشنایی با طرز تهیه این شام سریع و ساده مقاله مربوط به طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی با برنج، جو و ریحان را بخوانید. در این مقاله ۲ روش تهیه این سوپ را به شیوه ایتالیایی و ترکیه‌ای یا مدیترانه‌ای برایتان آماده کرده‌ایم.

۸- سوپ مرغ

 

سوپ مرغ یکی از انواع شام ساده و سریع برای همه فصل‌های سال

 

«سوپ مرغ» یکی از انواع شام ساده و سبک برای همه فصل‌های سال است که می‌تواند به عنوان شام سریع و خوشمزه که حسابی مقوی و سیرکننده هم هست هم روی آن حساب کرد. برای آشنایی با طرز تهیه این شام فوری مقاله مربوط به طرز تهیه سوپ مرغ با جو و خامه را در این لینک بخوانید.

۹- کوکو لوبیا سبز

 

کوکو لوبیا سبز، شام ساده و فوری

 

فرصت درست کردن این شام ساده و فوری و البته جدید را از دست ندهید. البته تبریزی‌ها با این غذا غریبه نیستند و «کوکو لوبیا سبز» را برای شام و ناهار بهار و تابستان به عنوان یک غذای سبک درست می‌کنند. ما برای‌ دستور پخت این شام ساده نونی و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن را برای شما آماده کرده‌ایم. می‌توانید مقاله مربوط به طرز تهیه کتلت لوبیا سبز را در این لینک بخوانید.

۱۰- کتلت کینوا

 

کتلت کینوا شام ساده و جدید

 

معمولا وگان‌ها بیش از بقیه با کینوا آشنایی دارند. اما اگر دنبال یک شام جدید و در عین حال ساده و خوشمزه و مقوی هستید می‌توانید مقاله مربوط به طرز تهیه کتلت کینوا را در این لینک بخوانید و برای وعده شام به جای کتلت‌های گوشتی کتلت کینوا درست کنید.

شما با اضافه کردن این غذای خوشمزه و مقوی به سبد غذایی‌ خانواده، مقادیر زیادی ویتامین، فیبر، ویتامین و آنتی اکسیدان وارد بدنتان می‌کنید که همگی برای سلامت ما بسیار لازم و ضروری هستند. جالب است بدانید که کینوا علی‌رغم شباهتی که به گروه غلات دارد، فاقد گلوتن است و در دسته غلات جای ندارد پس اگر به گلوتن هم حساسیت دارید با خیال راحت آن را میل کنید.

۱۱- خوراک عدسی

 

عدسی، غذای ساده و ارزان

 

«عدسی» نیازی به معرفی ندارد. این غذای ساده و ارزان هم می‌تواند به عنوان شام ساده و نونی به کار برود و هم یک صبحانه مقوی برای روزهای پرمشغله باشد. البته برای درست کردن عدسی لعابدار به روش رستوران‌ها باید یکسری فوت و فن را بلد باشید که ما به شما می‌گوییم چه کنید. برای مطالعه مقاله طرز تهیه عدسی لعابدار روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۲- لوبیا گرم

 

 لوبیا گرم، شام ساده و خوشمزه

 

به جای این‌ که از غذاهای کنسروی و دارای مواد نگهدارنده استفاده کنید، کافی است خودتان دست به کار شوید و برای یک شام ساده و خوشمزه «لوبیا گرم» یا «خوراک لوبیا چیتی» درست کنید. این غذای ساده و مقوی برای شام دستور پخت بسیار آسانی دارد. می‌توانید مقاله مربوط به طرز تهیه لوبیا گرم را در این لینک بخوانید و فوت و فن‌های درست کردن یک لوبیا گرم لعابدار را یاد بگیرید.

۱۳- نخود آب

 

نخودآب شام ساده و خوشمزه و مقوی

 

شاید هنوز هم خیلی‌ها با غذایی مقوی به نام «نخود آب» آشنایی چندانی نداشته باشند ولی این غذای ساده که به عنوان شام ساده و خوشمزه و مقوی می‌تواند در لیست غذایی‌تان جا بگیرد، یک غذای خیابانی در استان‌های جنوبی برای شب‌های سرد زمستان هم هست. نخودآب را هم با گوشت و هم بدون گوشت درست می‌کنند. برای مطالعه مقاله مربوط به طرز تهیه نخود‌آب به ۲ روش با گوشت و بدون گوشت روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۴- کتلت بادمجان

 

کتلت بادمجان یک شام سریع

 

با بادمجان می‌توانید انواع غذاهای مختلف و خوشمزه را بپزید. احتمالا «کتلت بادمجان» برای شما اسم یک غذای جدید است اما کتلت بادمجان با گوشت چرخ کرده یکی از لذیذترین انواع کتلت است که طعم جذاب و متفاوتی دارد. مقدار گوشت کمتر در این کتلت و ترکیب آن با بادمجان و سویا می‌تواند خواص بی‌نظیری به این غذا اضافه کند. می‌توانید مقاله مربوط به طرز تهیه کتلت بادمجان بدون گوشت را در این لینک بخوانید.

۱۵- کتلت هویج

 

کتلت هویج یک غذای جدید با هویج

 

در لیست انواع شام ساده و سریع، نباید نام «کتلت هویج» را از قلم بیندازید. تجربه خوردن یک غذای جدید با هویج می‌تواند حسابی جذاب باشد. کتلت هویج به دو صورت یا گوشت و بدون گوشت تهیه می‌شود. برای مطالعه جزییات بیشتر مقاله مربوط به طرز تهیه کتلت هویج را در این لینک مطالعه کنید.

۱۶- بورانی بادمجان

 

بورانی بادمجان خوشمزه و ساده

 

احتمالا با بورانی‌ها آشنا هستید. انواع مختلفی از بورانی به عنوان پیش‌غذا یا شام سبک در لیست شام سریع و ساده قرار دارند. بورانی بادمجان یک شام خنک تابستانی هم هست. برای درست کردن بورانی بادمجان هم می‌توانید از بادمجان سرخ شده استفاده کنید و هم کبابی.

۲ طرز تهیه خوشمزه‌ترین بورانی بادمجان رژیمی و غیر رژیمی و فوت و فن‌های طرز تهیه بورانی بادمجان به روش‌های مختلف در شهرهای مختلف ایران را در مقاله مربوط به طرز تهیه بورانی بادمجان مطالعه کنید.

۱۷- میرزا قاسمی

 

میرزا قاسمی غذای اصیل شمالی‌ها

 

این شام سریع را حتما در برنامه غذایی‌تان قرار دهید. «میرزا قاسمی» در اصل غذای اصیل شمالی‌هاست و برای درست کردن آن به عنوان یک شام ارزان به مواد ساده‌ای نیاز دارید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید میرزا قاسمی غذای ابتکاری «محمد قاسم خان» والی گیلان در زمان ناصرالدین شاه قاجار بود. او که عاشق آشپزی و ترکیب مواد غذایی با یکدیگر بود این غذا را ابداع کرد و به همین دلیل چنین نامی برای این غذا انتخاب شده است. می‌توانید طرز تهیه میرزا قاسمی شمالی و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن را در این مقاله بخوانید.

 

۱۸- یتیمچه یا یتیمک

 

یتیمچه غذای ساده و ارزان برای شام

 

برای درست کردن یک غذای ساده و ارزان برای شام، «یتیمچه» یکی از بهترین غذاهایی است که هم سریع درست می‌شود و خوشمزه است. یتیمچه را در شهرهای مختلف ایران را با جزییات متفاوت با گوشت یا بدون گوشت درست می‌کنند اما در هر صورت چیزی از خوشمزگی آن کم نمی‌کند. پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه مقاله طرز تهیه یتیمچه یا یتیمک روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۹- اشکنه

 

اشکنه یک شام سریع

 

قدیمی‌ها کاملا با «اشکنه» آشنایی دارند. اشکنه هم یک شام سبک است و هم یک غذای ساده و ارزان برای شام. از بین انواع دستور تهیه اشکنه، اشکنه تهرانی‌، اشکنه شیرازی، اشکنه دامغانی‌ و اشکنه اهالی خراسان جنوبی مشهورتر از بقیه هستند. برای مطالعه چند روش طرز تهیه اشکنه سنتی به روش مادربزرگ‌های قدیمی که از انواع دستور اشکنه خوشمزه و مورد پسند همه محسوب می‌شوند روی لینک طرز تهیه اشکنه کلیک کنید.

۲۰- کشک بادمجان

 

کشک بادمجان یک شام ساده و خوشمزه

 

برای درست کردن «کشک بادمجان» همان‌طور که از اسمش هم پیداست، فقط نیاز به کشک و بادمجان دارید و با پیاز داغ و سیر داغ و نعنا داغ باید غذا را طعم‌دار کنید. بد نیست بدانید میزان کالری هر ۱۰۰ گرم کشک بادمجان با بادمجان سرخ شده ۱۷۵ کیلوکالری است. هر ۱۰۰ گرم کشک بادمجان کبابی ۹۶ کیلو کالری انرژی دارد. یادتان باشد هر ۳.۵ قاشق غذا خوری کشک بادمجان ۱۰۰ گرم است.

برای مطالعه طرز تهیه کشک بادمجان را به عنوان یک شام ساده و خوشمزه روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲۱- املت

 

املت خوشمزه و ساده رستورانی برای شام ساده

 

«املت گوجه» هم یک شام سریع و ساده است، هم یک غذای فوری فوتی و هم یک غذای ساده با کمترین مواد که می‌تواند گزینه اصلی در منوی صبحانه شما به خصوص در روزهای تعطیل و دورهمی باشد. درست کردن این غذای ارزان و خوشمزه برای شام، اصلا کار سختی نیست ولی فوت‌ و فن‌هایی برای پختن آن به شیوه حرفه‌ای وجود دارد. می‌توانید در این مقاله طرز تهیه املت و فوت و فن‌های املت قهوه‌خانه‌ای را بخوانید.

شام چی بپزم برنجی نباشه؟

۲۲- کتلت مرغ یا شامی مرغ

 

کتلت مرغ یا شامی مرغ

 

به «کتلت مرغ»، شامی مرغ هم گفته می‌شود. این غذا یک انتخاب ساده و خوشمزه در لیست شام است که برای مهمانی‌ها هم مناسب است. می‌توانید در این مقاله طرز تهیه کتلت مرغ ترد و خوشمزه را بخوانید و فیلم آموزش تهیه آن را تماشا کنید.

 

۲۳- آش دوغ

 

آش دوغ یک غذای ساده و ارزان برای شام

 

«آش دوغ» یک غذای ساده و ارزان برای شام است که به خصوص برای شب‌های سرد گزینه شام فوری مناسبی است. به عنوان یک غذای سبک و خوشمزه یا پیش‌غذا می‌توانید طرز تهیه آش دوغ به سبک شهرهای مختلف ایران را در این مقاله بخوانید و فیلم طرز تهیه آش دوغ را هم تماشا کنید.

۲۴- کال جوش یا کله جوش

 

کال جوش به عنوان یک شام سریع و ساده

 

شام ساده نونی چی بپزم؟ «کله جوش» که به اصفهانی‌ها به آن «کال جوش» و در برخی مناطق به آن کالجوش، کاله جوش یا «ترید کشک» به عنوان یک غذای نونی با کشک هم می‌گویند از آن دسته غذاهای ایرانی نوستالژی و قدیمی است که مادربزرگ‌ها و مادرهای ایرانی در درست کردن آن مهارت خاصی دارند. اهالی مختلف ایران کله جوش را به سبک‌های مختلف و با سبزیجات مختلف درست می‌کنند که البته پایه و اساس همه‌ی آن‌ها یکی است.

بدون شک طرفداران غذاهای گیاهی «کال جوش» را هم به عنوان یک شام سریع و ساده در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند. این غذای ارزان برای شام با ترکیب سبزیجات و کشک به همراه آب درست می‌شود. برای مطالعه طرز تهیه کال جوش این مقاله را بخوانید.

۲۵- کله کنجشکی

 

کله کنجشکی شام ساده و خوشمزه

 

«کله گنجشکی» در لیست شام سبک و خوشمزه یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها است. این غذای لذیذ بسیار مقوی است و برای شب‌های سرد زمستان انتخاب بسیار خوبی است. در این مقاله طرز تهیه کله گنجشکی را بخوانید و فیلم آموزش طرز تهیه آن را هم تماشا کنید.

۲۶- اسنک مرغ و انبه

 

اسنک با انبه و مرغ

 

«اسنک مرغ و انبه» یکی از غذاهای سبک محبوب برای شام یا یک پیش‌غذای مجلسی برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و دوستان است. این غذای متفاوت، به خاطر استفاده از میوه انبه مزیت مقوی بودن را هم دارد و از آن جایی که طبع انبه گرم است، با طبع مرغی که در طرز تهیه اسنک مرغ و انبه به کار رفته است، یک میکس ملایم و معتدل را می‌سازد و در کل آن را به غذایی با مزاج معتدل تبدیل می‌کند.

برای تهیه اسنک مرغ و انبه ابتدا باید سس آن را تهیه کنید. سپس مرغ‌ها را به همراه دیگر مخلفات با هم بپزید تا نرم شوند. در نهایت مرغ‌های پخته شده را ریش ریش کنید و روی نان باگت بریزید. برای مشاهده مراحل تهیه این شام ساده خوشمزه و مقوی، روی لینک مقاله طرز تهیه اسنک مرغ و انبه کلیک کنید.

شام چی درست کنم ساده باشه با برنج؟

۲۷- برنج با ماست

 

طرز تهیه برنج با ماست و کاری به روش هندی

 

«برنج با ماست» یکی از غذاهای خوشمزه اصالتا هندی است که مواد اصلی آن را برنج و ماست تشکیل داده‌اند ولی از ادویه‌های هندی زیادی در آن استفاده شده است که اگر به آن دسترسی ندارید می‌توانید از ادویه‌های مشابه ایرانی هم استفاده کنید. برنج با ماست را هم به صورت قالبی و هم به صورت ساده می‌توانید درست کنید.

کافی است برنج را از قبل خیس کنید و بعد با آب بجوشانید تا نرم شود. سپس برنج نرم شده را به ماست و ادویه‌هایی مثل کاری، زنجبیل، فلفل هندی و … اضافه کنید. در این غذا علاوه بر برنج، از ماست،‌ شیر،‌ زنجبیل، نمک، فلفل، قرمز و … استفاده می‌شود و به این ترتیب یک غذای خواب‌آور مناسب شب است. برای مطالعه طرز تهیه برنج با ماست روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۲۸- کتلت گوشت

 

طرز تهیه کتلت گوشت شام ساده و سریع

 

حتما می‌دانید که کتلت ساده با سیب زمینی در ترکیب مواد اولیه‌اش، گوشت ندارد ولی وقتی اسم «کتلت گوشت» به میان می‌آید، یعنی سیب زمینی و گوشت چرخ کرده با هم ترکیب می‌شوند. این فرمول برای کتلت‌های دیگر هم وجود دارد. انواع مختلفی از کتلت مثل کتلت مرغ، کتلت هویج، کتلت بادمجان، کتلت ماهی و … با اضافه شدن مواد دیگر به ترکیب دستور پخت کتلت، طعم جدید و خواص غذایی متفاوتی را به وجود می‌آورند. اما معمولا در طرز تهیه کتلت‌ها، تخم مرغ هم نقش اساسی بازی می‌کند.

برای تهیه کتلت گوشت به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای قدیمی نونی یا برای سرو کنار برنج در وعده شام و ناهار باید از ترکیب گوشت چرخ کرده، سیب زمینی، پیاز، سیر، تخم مرغ و ادویه‌های مختلف استفاده و مایه کتلت را تهیه کنید. سپس کتلت‌ها را در روغن داغ سرخ کنید. برای مشاهده مراحل تهیه کتلت گوشت به همراه فیلم آموزش تهیه کتلت روی لینک مقاله طرز تهیه کتلت گوشت بزنید و این شام سریع و ساده را درست کنید.

غذای ساده برای شام چی بپزم؟

توصیه می‌کنیم که وعده شام را از رژیم غذایی‌تان حذف نکنید بلکه در این وعده غذایی از غذاهای سبک و مقوی برای انرژی رساندن به بدنتان کمک بگیرید. اما اگر مدام این سوال را از خودتان می‌پرسید که شام سریع و ارزان و فوری چه درست کنم، پیشنهاد ما به شما این است که هر‌از‌گاهی به این مطلب سر بزنید و دوباره طرز تهیه غذاهای ساده و ارزان و فوری برای شام را مرور کنید. چون این لیست شام سبک و فوری به مرور تکمیل می‌شود و می‌توانید برای شام ارزان و ساده و خوشمزه از آن ایده‌های زیاد و تازه‌ای بگیرید.

سوالات متداول

شام سبک و فوری چی درست کنم؟

اشکنه
کال جوش
عدسی
انواع کتلت بدون گوشت
انواع بورانی

جزو غذاهای مناسب برای شام سبک و فوری هستند.

غذای ساده و ارزان برای شام چی بپزم؟

میرزا قاسمی
کشک بادمجان
خورش دال عدس
خوراک خاویار بادمجان

گزینه‌های ساده با مواد ارزان برای شام هستند.

کالابرگ الکترونیک