لیست ۲۶ تایی غذاهای گرم کننده رحم + غذاهای سرد کننده رحم

لیست ۲۶ تایی غذاهای گرم کننده رحم + غذاهای سرد کننده رحم


21 دی 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لیست 26 تایی غذاهای گرم کننده رحم + غذاهای سرد کننده رحم

بر اساس باورهای طب سنتی، گرم کردن رحم با مصرف غذاهای با طبع گرم و ماساژ دادن آن و حتی حجامت کردن، راهی برای جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها است. همچنین کسانی که محیط رحم خود را گرم نگه می‌دارند، در صورت بارداری، فرزندشان به احتمال زیاد، پسر می‌شود. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به معرفی‌ دمنوش‌ها و غذاهای گرم کننده رحم می‌پردازیم.

 

 

از کجا بفهمیم رحم گرم است یا سرد؟

 

از کجا بفهمیم رحم گرم است یا سرد؟

 

برای اینکه متوجه شوید علائم رحم گرم و سرد چیست باید به برخی نشانه‌ها توجه کنید. نشانه‌های زیر از جمله علائم سردی رحم هستند. اگر این علائم را دارید، باید برای گرم کردن رحم خود، دست به کار شوید. علائم سردی رحم عبارتند از:

 

• پریود دردناک با اسهال
• خارج شدن خون تیره رنگ که لخته خون دارد، در هنگام پریود (اختلالات خونریزی)
• سرد شدن دست و پا
• کمردرد
• فیبروم رحمی
• اندومتریوز (رشد یاخته‌های درون رحم در بیرون رحم)
• ناباروری
• کاهش میل جنسی
• تورم در اطراف چشم‌ها
• سرد و ضعیف شدن زانوها
• ترشحات زیاد با رنگ شفاف
• ترشحات سفید و پنیری شکل
• ظاهر شدن قارچ در محیط واژن و رحم
• ظاهر شدن علائم کم کاری تیروئید

 

مهم نیست باردار هستید یا نه، چون سردی رحم بر دیگر ارگان‌های بدن هم تاثیر می‌گذارد.

 

غذاهای گرم کننده رحم

 

غذاهای گرم کننده رحم

 

در طب سنتی مواد غذایی طبع گرم و برخی دیگر طبع سرد دارند. برای کسانی که مزاج سرد دارند، توصیه می‌شود در صورتی که غذاهای با طبع سرد را به همراه مصلح‌های آن یعنی مواد غذایی که به گرم یا متعادل کردن طبع غذا کمک می‌کنند، مصرف کنند. غذاهای با طبع سرد می‌توانند رحم را سرد و غذاهای با طبع گرم، رحم را گرم می‌کنند. غذاهای گرم کننده رحم شامل موارد زیر می‌شوند.

 

۱- میگو

 

میگو یکی از غذاهای دریایی با طبع گرم است که برای مصرف، بهتر است با پیاز یا تره پخته شود. تفت دادن میگو در روغن گردو نیز تاثیر زیادی در طبع آن دارد. معمولا برای درمان سردی رحم، توصیه می‌شود میگو را با زرده تخم مرغ تفت داده و هفته‌ای یک یا دو بار به اندازه ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم، مصرف کنید.

میگو به بهبود تخمک گذاری کمک می‌کند و از تقویت‌ کننده‌های رحم به شمار می‌رود.

 

۲- هویج ایرانی یا زردک

 

مصرف «زردک» که به عنوان هویج ایرانی هم شناخته می‌شود، با گرم کردن رحم، باعث افزایش قدرت باروری شده و رحم، معده و کبد را قوی می‌کند. مربای زردک، حلوای هویج یا گرفتن آب آن هم از روش‌های گنجاندن این سبزی در رژیم غذایی است. می‌توانید زردک را در خورش هم بریزید و از طعم و مزایای سلامتی آن بهره ببرید.

 

۳- شربت جلاب

 

یکی از مواد غذایی گرم کننده رحم، شربت جلاب است

 

یکی از مواد غذایی گرم کننده رحم، خوردن شربت جلاب است. این شربت به خاطر داشتن زعفران زیاد، به تقویت رحم کمک زیادی می‌کند. همچنین برای درمان افسردگی، بی‌حالی، ضعف، خستگی، تقویت قلب و بهبود خون‌رسانی مفید است. برای کسانی که رحم سرد یا طبع سرد دارند، شربت جلاب می‌تواند یک نوشیدنی فوق‌العاده در رژیم غذایی باشد.

حتما بخوانید  کاهش وزن با انبه | 5 فواید انبه برای لاغری و بهترین زمان مصرف

 

۴- میوه به

 

میوه به و دانه‌های آن سرشار از خواص مفید برای سلامتی عمومی بدن هستند، ولی به طور خاص، به، طبع گرمی دارد و به تقویت رحم و تخمدان کمک می‌کند. این میوه می‌تواند ذخیره تخمدان را افزایش دهد. به شکل‌های مختلف مثل مربای به، در انواع دسر و کیک، خورش به و … می‌توانید این میوه را به کار ببرید.

 

۵- توت و انجیر

 

معمولا توت و انجیر خشک را به عنوان یک خوراکی در کنار چای به عنوان یکی از غذاهای گرم کننده رحم استفاده می‌کنند ولی هم توت و انجیر تازه و هم خشک شده آنها، خواص زیادی برای تقویت رحم و تخمدان دارند.

 

۶- زرده تخم مرغ

 

زرده تخم مرغ برای گرم کردن رحم

 

زرده تخم مرغ به خاطر محتوای بالای پروتئین و چربی مفید، شناخته شده است. استفاده از زرده تخم مرغ در غذاهای مختلف یک راه بهره بردن از خواص آن برای گرم کردن رحم است. برای تقویت تخمک گذاری می‌توانید زرده تخم مرغ را به شکل‌های مختلف استفاده کنید. حتما به خاطر داشته باشید که زرده تخم مرغ را نباید به صورت خام مصرف کنید.

 

۷- دانه کنجد

 

دانه کنجد بو داده و خام، هر دو طبع گرمی دارند و به راحتی هم به سالاد و هم به دسرهای مختلف اضافه می‌شوند. حتی می‌توانید کنجد را آسیاب کنید و با عسل بخورید. کنجد دارای ترکیبات هورمونی خفیفی است که قاعدگی را تنظیم کردن و به جلوگیری از خطر سقط جنین کمک می‌کند.

 

۸- دانه کتان

 

خیلی‌ها دانه کتان را به‌ عنوان یک ماده غذایی برای لاغری و کنترل قند خون می‌شناسند ولی این موارد، تنها خواص دانه کتان برای سلامتی نیستند. این بذر، سرشار از مواد مغذی بوده و فواید زیادی برای تقویت و گرم کردن رحم دارد.

جالب اینجاست که این دانه ۷۵۰ تا ۸۰۰ برابر بیشتر از سایر غذاهای گیاهی «لیگنان» دارد. یکی از مزایای لیگنان تعادل هورمونی است و به تکمیل سطح استروژن کمک می‌کند. همچنین میزان استروژن را به تعادل می‌رساند.

 

۹- حبوبات

 

حبوبات و خواص گرم کنندگی رحم

 

حبوبات منبع غنی از پروتئین‌های گیاهی هستند و فیبر زیادی هم دارند. مخصوصا در کسانی که دچار فقر آهن هستند، خوردن حبوبات به ویژه عدس و لوبیا بسیار مفید است. این حبوبات، مشکلات ناشی از تخمک‌گذاری را رفع می‌کنند و از غذاهای گرم کننده رحم به حساب می‌آیند.

به عنوان یک ماده غذایی برای رفع مشکلات باروری، عدس و لوبیا را به صورت روزانه در رژیم غذایی خود جای دهید.

 

۱۰- زنجبیل

 

زنجبیل تازه و پودر زنجبیل خاصیت ضد التهابی دارد و باعث افزایش گردش خون و هضم سالم می‌شود. برای درمان مشکلات در سیستم تولید مثل، منظم کردن قاعدگی و کاهش التهاب اندام‌های تولید مثل کمک، زنجبیل یکی از بهترین گزینه‌‌ها است.

یکی از بهترین راه‌های مصرف زنجبیل برای گرم کردن رحم، نوشیدن مقداری چای زنجبیل است. به عنوان یک ماده مهم در غذاهای آسیایی، زنجبیل را می‌تواند به غذاها یا دسرهای مختلف هم اضافه کنید.

 

۱۱- عناب

 

از مزایای عناب، هم به صورت تازه و هم به صورت خشک می‌توانید برای سلامت رحم و تخمدان بهره ببرید. این میوه گرم کننده رحم، برای استفاده به عنوان میان وعده، گزینه عالی است و حتی می‌توانید چند عدد از آن را در دمنوش یا چای خود بیندازید و میل کنید.

حتما بخوانید  فواید طالبی، پوست و تخم آن در طب سنتی + طبع و مصلح طالبی

 

۱۲- بادام

 

مصرف بادام برای گرم کردن رحم

 

بادام درختی از آجیل‌های مفید برای کسانی است که تخمدان پلی کیستیک دارند. معمولا افراد دچار این مشکل، با چالش‌هایی در دوران بارداری هم مواجه می‌شوند. برای گرم کردن رحم، بادام را می‌توانید به شکل‌های مختلف به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

 

۱۳- دارچین

 

از ادویه‌های مفید برای گرم کردن رحم، پودر دارچین به تنهایی یا به صورت ترکیبی با زنجبیل است. حتی می‌توانید از آن در غذاها یا دسرهای خود استفاده کنید. دارچین به طور کلی طبع گرمی دارد و برای گرم کردن رحم و درمان قاعدگی‌های دردناک هم مفید است.

 

۱۴- چای گل گاوزبان

 

دمنوش گل گاوزبان برای تقویت رحم

 

دمنوش گل گاوزبان با طبع گرمی که دارد، به تقویت رحم و گرم کردن آن کمک می‌کند. البته توصیه می‌شود خانم‌های باردار در دوران حاملگی در مصرف دمنوش گل گاوزبان احتیاط کنند. نوشیدن این دمنوش برای کسانی که رحم سردی دارد، مخصوصا اگر با نبات ساده و زعفرانی یا عسل طبیعی همراه باشد، بسیار مفید است.

 

۱۵- دمنوش چای کوهی با عسل و زعفران

 

دمنوش چای کوهی به عنوان یک نوشیدنی قاعده آور شناخته می‌شود. این چای چرخه قاعدگی و میزان خونریزی در دوران پریودی را کنترل و تنظیم می‌کند. همچنین ترکیب چای کوهی با عسل و ادویه زعفران طبع آن را گرم‌تر کرده و به درمان کیست تخمدان کمک می‌کند.

می‌توانید از جوشانده چای کوهی با عسل و زعفران به عنوان دمنوش گرم کننده رحم، استفاده کنید.

 

برای گرم کردن رحم چه غذاهایی نخوریم؟

 

برای گرم کردن رحم چه غذاهایی نخوریم؟

 

شیر، ماست، ماهی شمال و جنوب، توت فرنگی، گوشت مرغ، کاهو، بادمجان، گوشت گاو، هندوانه، خیار، ترشی و… جزو غذاهای با طبع سرد هستند که علاوه بر سردی بدن، محیط رحم را هم سرد می‌کنند. لازم نیست این مواد غذایی را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید، کافی است طبع آنها را متعادل و سپس آنها را مصرف کنید.

برای اینکه بتوانید در برنامه غذایی خود از مواد غذایی که طبعشان سرد است، استفاده کنید، باید آن‌ها را همراه با ادویه‌های گرم و مصلحاتشان مصرف کنید. مثلا می‌توانید به ماست، نعناع خشک اضافه کرده یا در کنار پنیر، از مغز گردو یا زیره سبز و سیاه استفاده کنید.

برای مقابله با طبع سرد عدس هم آن را با زیره یا پودر گلپر مصرف کنید. در کل بهتر است نسبت به مصلح‌ها یا تعدیل کننده‌های غذاهای سرد آگاهی داشته باشید تا با خیال راحت، آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

 

سوالات متداول

 

برای گرم نگه داشتن رحم چکار کنیم؟

 

گرم کردن رحم معمولا به دو صورت انجام می‌شود. روش اول گرم کردن رحم از بیرون است. در این روش باید بدن به طور کلی گرم شود. برای گرم کردن رحم از داخل هم باید رژیم غذایی حاوی مواد غذایی با طبع گرم بخورید. در ضمن بهتر است هر دو روش را با هم انجام دهید تا سریع‌تر به نتیجه برسید. می‌توانید با حجامت کردن هم به گرم کردن رحم کمک کنید.

 

گیاهان دارویی برای گرم کردن رحم کدامند؟

 

گل سرخ، چای کوهی، زعفران، هل، دمنوش بابا آدم، گل گاوزبان، مرزنجوش، بادرنجبویه، اسطوخودوس، بهارنارنج و… از گیاهان مفید برای گرم کردن رحم برای پسردار شدن هستند.

 

 

کالابرگ الکترونیک