بهترین غذاهای فصل پاییز در طب سنتی کشورهای مختلف دنیا

بهترین غذاهای فصل پاییز در طب سنتی کشورهای مختلف دنیا


27 شهریور 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین غذاهای فصل پاییز در طب سنتی کشورهای مختلف دنیا

بهترین غذاها و میوه‌ها برای فصل پاییز کدامند؟ یکی از ویژگی‌های فصل پاییز این است که نسبت به سایر فصول سال از رطوبت کمتری برخوردار است و بیشتر خشک و سرد است. در واقع طبع و مزاج فصل پاییز سرد و خشک است و طبق توصیه‌های طب سنتی بهتر است با خوردن خوراکی‌هایی که طبع گرم دارند و خون‌ساز هستند به مقابله با این مسئله برویم تا بدن از نظر جسمی و روحی دچار مشکل نشود. به همین منظور بهترین غذاهای فصل پاییز در طب سنتی کشورهای مختلف دنیا برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و تقویت سیستم ایمنی بدن و پرهیزات فصل پاییز را در این مقاله از سرویس سلامت برای شما گردآوری کرده‌ایم. با مجله کوروش همراه باشید.

غذاها و میوه‌های فصل پاییز باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

هر سال در دو دوره زمانی تغییرات آب و هوا سبب بروز تغییرات و گاهی مشکلاتی در بدن انسان می‌شود: اواخر فصل تابستان و با شروع فصل پاییز که کم کم هوای سرد جایگزین هوای گرم می‌شود و اواخر فصل زمستان و اوایل بهار که هوای گرم جای هوای سرد را می‌گیرد. در این دو مقطع زمانی و با تغییر فصول اغلب مشکلات روحی و جسمی از جمله انواع آلرژی، مشکلات گوارشی، مفصلی و تنفسی برای بدن به وجود می‌آید. به همین دلیل است که در طب سنتی کشورهای مختلف دنیا برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌های جسمی و روحی غذاهای مناسب فصل پاییز و بهار از اهمیت زیادی برخوردارند.

از نظر طب سنتی بهترین غذاها و مواد خوراکی فصل پاییز که هم طبع گرمی دارند و هم خون‌ساز هستند عبارتند از: کدو حلوایی، سیب درختی، شلغم، پیاز، لبو، انار، تره فرنگی، خرمالو، گریپ فروت، لیمو شیرین، گوشت گوسفند و بره، تخم مرغ، زعفران، دارچین، مغز گردو، کنجد، گوشت مرغ، نارنگی، زنجبیل، انواع کلم و هویج و … .

علاوه بر این حمام با آب سرد، نوشیدن آب سرد، خوردن غذاهایی با طبع سرد، مصرف غذاهای سنگین و دیرهضم برای شام مثل انواع فست فود، مصرف میوه‌ها و سبزیجات تابستانی مثل خیار، کاهو، خربزه و هندوانه و مصرف بیش از اندازه گوشت گاو و گوساله از جمله پرهیزات فصل پاییز در طب سنتی ایرانی هستند.

از سوی دیگر با شروع پاییز و سرد شدن هوا احتمال شیوع بیماری‌های ویروسی مثل کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر می‌شود و در اکثر کشورها از خوراکی‌ها و غذاهای مختلفی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به این بیماری‌های ویروسی-تنفسی استفاده می‌شود. آشنایی با بخور نخورهای فصل پاییز از نگاه طب سنتی به شما کمک می‌کند تا از بیماری‌ها دور باشید و با انرژی بیشتری به استقبال روزهای پاییزی بروید. به همین دلیل تغذیه مناسب فصل پاییز و زمستان از نگاه طب سنتی متفاوت است. در ادامه این بخش می‌توانید با میوه‌ها و غذاهای مناسب فصل پاییز در طب سنتی کشورهای مختلف دنیا آشنا شوید.

غذاهای پاییزی در سوئد

لیست غذاهای پاییزی سوئد

اهالی کشور سوئد به خصوص در شهر استکهلم شروع فصل پاییز را با «خرچنگ پارتی» جشن می‌گیرند. در جشن سنتی آغاز فصل پاییز سوئدی‌ها افراد خانواده در حالی که کلاه‌های کاغذی رنگی روی سرشان می‌گذارند، آواز می‌خوانند و خرچنگ می‌خورند. حالا چرا خرچنگ؟

در فصولی که انتقال بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفسی مثل سرماخوردگی، کرونا و آنفولانزا زیاد می‌شود و نگران ابتلا به این بیماری‌ها هستید، باید غذاهای دریایی از جمله خرچنگ و میگو را در رژیم غذایی روزانه جا دهید. پروتئین، اسیدهای چرب امگا-۳، و سلنیوم موجود در میگو و خرچنگ به تقویت و بهبود دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند. در ادامه پیشنهاداتی برای جای دادن میگو در رژیم غذایی روزانه شما داریم:

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی گوجه سبز مجلسی بازاری + فوت و فن و ادویه ها

در صورت تمایل می‌توانید میگو را به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

غذاهای پاییزی در روسیه

لیست غذاهای پاییزی روسیه

روس‌ها با آغاز فصل پاییز خوردن قارچ‌های وحشی را در رژیم غذایی روزانه جا می‌دهند. همچنین انواع غذاها با کدو حلوایی مثل:

درواقع سوپ گولاش و سوپ برش از جمله غذاهای اصلی روش‌ها در روزهای سرد سال و فصل پاییز است. ماده اصلی تشکیل‌دهنده سوپ برش چغندر قرمز یا همان لبو است و قرمزی این سوپ هم به همین دلیل است. مواد دیگر تشکیل دهنده سوپ برش، گوشت گاو، سیب زمینی، هویج و گوجه فرنگی است. البته طبع گوشت گاو سرد است و استفاده از آن در تهیه سوپ برش اختیاری است.

غذاهای پاییزی در ترکیه

لیست غذاهای پاییزی ترکیه

ترک‌ها هم با شروع فصل پاییز انواع آش شوربا یا به قول خودشان «چوربا» را در رژیم غذایی روزانه جای می‌دهند. از سوپ عدس گرفته تا سوپ ترخینه و سوپ گولاش خوشمزه. بد نیست بدانید آشپزخانه ترکیه‌ای بیش از ۳۰۰ مدل سوپ دارد. تاس کباب هم یکی از غذاهای محبوب مردم ترکیه در روزهای سرد سال است.

غذاهای پاییزی در دانمارک

لیست غذاهای پاییزی در دانمارک

سیب قرمز، زرد و سبز به خاطر خواص سیب درختی شاه‌میوه‌های مفید برای سلامت بدن در فصل پاییز و زمستان محسوب می‌شود. اهمیت سیب در سبک زندگی دانمارکی‌ها در فصول پاییز و زمستان به حدی زیاد است که هر سال در ماه اکتبر یک فستیوال اختصاصی برای میوه سیب در شهر «ابلتوفت» دانمارک برگزار می‌شود.

بد نیست بدانید دانمارکی‌ها که برای پیشگیری از افسردگی پاییزی و زمستانی سبک زندگی هوگه را دنبال می‌کنند بیش از ۳۰۰ نوع سیب درختی را پرورش می‌دهند. در این فستیوال سالانه شاد و جذاب انواع و اقسام غذا، شیرینی و نوشیدنی تهیه شده با سرکه سیب گرفته تا انواع کیک سیب، پای سیب و ترایفل سیب تهیه و توزیع می‌شود. ترایفل سیب دانمارکی یکی از مشهورترین دسرهای دانمارکی با تکه‌های سیب، فندق خرد شده و خامه همزده است.

در صورت تمایل می‌توانید سرکه سیب را از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، حضوری یا تلفنی.

غذاهای پاییزی در چین

لیست غذاهای پاییزی چین

چینی‌ها جشن «میانه فصل پاییز» را برگزار می‌کنند. در این جشن پاییزی یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین خوراکی‌ها «کیک پوره لوبیا قرمز» است که با «چای چینی» میل می‌کنند. در بحث تقویت سیستم ایمنی جهت مقابله با بیماری‌هایی مثل کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا در طب سنتی چینی عناصر معدنی مثل روی و سلنیوم نقش بسیار مهمی دارند.

انواع گوشت قرمز، تخم مرغ، سبوس گندم، قارچ، اسفناج، لوبیا قرمز، ماهی سالمون و شکلات تلخ سرشار از روی (زینک) هستند. ماهی، تخمه آفتابگردان، سبوس برنج و جوانه گندم، قارچ، مرغ و تخم مرغ هم منبع غنی سلنیوم برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا هستند. به همین دلیل هم از منظر طب سنتی چینی مصرف گوشت گاو و گوساله در روزهای سرد سال مفید است.

در صورت تمایل گوشت گوسفند، گوشت گاو و گوساله، تخم مرغ، قارچ، ماهی، شکلات، تخمه آفتابگردان و گوشت مرغ را به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

غذاهای پاییزی در مکزیک

لیست غذاهای پاییزی مکزیک

«Chiles en nogada» یک غذای سنتی مکزیکی برای فصل پاییز است. مکزیکی‌ها در روز جشن استقلال مکزیک Chiles en nogada را که محتویات آن شبیه رنگ‌های پرچم مکزیک است درست می‌کنند و می‌خورند. این پیش غذا و غذای تند و تیز مکزیکی شامل یک فلفل چیلی سبز تند و تیز است که داخل آن با گوشت چرخ کرده، انواع میوه و ادویه‌های معطر پر شده است. روی این غذا را هم با یک سس سفید که دانه‌های انار و گردو هم دارد می‌پوشانند و از اواسط ماه سپتامبر شروع به خوردن آن می‌کنند و به استقبال فصل پاییز می‌روند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کیک شیفون 2 یا 4 تخم مرغی | ساده و شکلاتی

غذاهای پاییزی در کره جنوبی

لیست غذاهای پاییزی کره

برای کره‌ای‌ها غذا بیشتر از چیزی که به نظر می‌رسد اهمیت دارد و در تمام جنبه‌های زندگی آن‌ها رسوخ کرده است. امکان ندارد یک فیلم کره‌ای تماشا کنید و صحنه‌ای از غذا خوردن در این فیلم نباشد. این موضوع نشان می‌دهد که غذا و انتخاب آن در شرایط مختلف چقدر برای مردم کره جنوبی مهم است.

کیک برنجی کره‌ای یکی از محبوب‌ترین غذاهای پاییزی در این کشور است که معمولا همراه با سسی تند، پر ادویه و نسبتا شیرین سرو می‌شود. استفاده از ادویه‌های گرم و انواع دمنوش‌های گرم و انرژی‌بخش در فصل پاییز در کره بسیار رایج است.

اهالی کشور کره در فصل پاییز بیشتر خرچنگ، میوه خرمالو و عناب می‌خورند. در طب سنتی کره تاکید می‌شود که در پاییز از سبزیجاتی مثل شلغم خام و پخته، زنجبیل تازه، انواع فلفل، سیر تازه و انواع پیاز استفاده شود و مصرف میوه‌های کم قند مثل لیمو ترش، لیمو شیرین، سیب درختی و گریپ فروت نیز بسیار رایج است.

غذاهای پاییزی در ایران

غذاهای پاییزی در طب سنتی ایرانی شامل چه مواردی است؟

بهترین غذاهای فصل پاییز در طب سنتی ایرانی هم یک لیست پر و پیمان دارند. ایرانی‌ها که در طب سنتی ایرانی و اسلامی به طبع و مزاج مواد غذایی اهمیت فراوانی می‌دهند برای رژیم غذایی فصل پاییز هم حسابی پرقدرت ظاهر می‌شوند. با آغاز فصل پاییز از قدیم‌الایام این مواد غذایی در رژیم غذایی پاییزی ایرانی‌ها جایگاه پر‌وپاقرصی داشتند:

در صورت تمایل انواع چای و دمنوش و حلوا، ارده و شیره را از افق کوروش بخرید؛ به روش‌های آنلاین، حضوری و تلفنی.

سوالات متداول

بهترین غذا و میوه‌های مناسب فصل پاییز چه مواردی هستند؟

در فصل پاییز توصیه می‌شود بیشتر از غذاهایی استفاده شود که طبع گرمی دارند و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. خوراکی‌هایی مثل کدو حلوایی، زنجبیل، انواع سوپ، انواع آش، غذاهای مختلف با گوشت مرغ، گوشت گوسفند و میگو یا خرچنگ، انواع غذا با سبزیجات آبپز و تازه و همچنین میوه‌های سرشار از ویتامین C مثل پرتقال و لیموشیرین برای فصل پاییز انتخاب هوشمندانه‌ای هستند.

مردم ایران در فصل پاییز بیشتر چه غذاها و خوراکی‌هایی مصرف می‌کنند؟

در ایران بیشتر مردم با سرد شدن هوا از انواع سوپ، انواع آش، دلمه کلم، کله پاچه، حلیم، خورش‌های گرم مثل فسنجان، پلوهای گرم مثل هویج پلو و غذاهای ساده و گرم مثل اشکنه استفاده می‌کنند.

پرهیزات فصل پاییز شامل چه مواردی است؟

حمام با آب سرد، نوشیدن آب سرد، خوردن غذاهایی با طبع سرد، مصرف غذاهای سنگین و دیرهضم برای شام مثل انواع فست فود، مصرف میوه‌ها و سبزیجات تابستانی مثل خیار، کاهو، خربزه و هندوانه و مصرف بیش از اندازه گوشت گاو و گوساله از جمله پرهیزات فصل پاییز در طب سنتی ایرانی هستند.

 

کالابرگ الکترونیک