طرز تهیه ۴۰ مربای مجلسی و خانگی با نکات کلیدی

طرز تهیه ۴۰ مربای مجلسی و خانگی با نکات کلیدی


18 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 32 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه انواع مربای مجلسی و خانگی
فهرست محتوا پنهان

درست کردن و تهیه انواع مربا کار سختی نیست فقط کمی حوصله می خواهد و ذوق. همین جا بگوییم که جزء اصلی تهیه انواع مربا را علاوه بر میوه‌ها، شکر تشکیل می‌دهد که برای رژیمی شدن آن‌ها، می‌توانید شکر را با عسل جایگزین کنید. عموما هم انواع مربا علاوه بر کاربرد معمول خود، یکی از راه‌های نگهداری طولانی مدت میوه‌ها به حساب می‌آید. البته باید میوه‌هایی هم که در طرز تهیه مربای خانگی استفاده می‌کنید، سالم و بدون کرم زدگی باشند تا به مرور هم سالم بمانند. ما در این مطلب از سرویس آشپزی در مجله کوروش، طرز تهیه انواع مربا خانگی و مربای مجلسی را به شما آموزش می‌دهیم.

 

 

انواع مربای مجلسی

 

برخی از انواع مربا برای پذیرایی از مهمان مناسب‌تر است و آشنایی با طرز تهیه انواع مربای مجلسی می‌تواند به شما کمک کند تا سفره‌ای رنگارنگ‌تر و جذاب‌تر از مهمان‌های خودتان پذیرایی کنید. معمولاً انواع مربای مجلسی با میوه‌های لوکس‌تر تهیه می‌شوند و از همین رو طعم و مزه خاص‌تری نسبت به سایر انواع مربا دارند.

 

از طرف دیگر شما باید در طرز تهیه مربای مجلسی به شیوه برش و خرد کردن میوه‌ها نیز بیشتر دقت کنید. یک اندازه بودن برش‌های میوه یکی از نکاتی است که باید در تهیه انواع مربای مجلسی مورد توجه قرار بگیرد. به علاوه بسیاری از افراد برای این که انواع مربای مجلسی جلوه شیک‌تر و زیباتری به خود بگیرند، آن‌ها را با استفاده از قالب‌های کوچک برش می‌دهند و یا به شکل گل درست می‌کنند.

 

به هر حال هر چقدر ظاهر و طعم و مزه مرباها خاص‌تر و منحصر به فردتر باشد، قطعاً برای پذیرایی از مهمان مناسب‌تر است و می‌تواند سلیقه و کدبانویی گری شما را به مهمان‌ها نشان دهد. در ادامه این بخش می‌توانید با طرز تهیه انواع مربای مجلسی آشنا شوید.

 

 

۱- مربا آووکادو

 

مربا آووکادو؛ یک چاشنی ایده‌ آل برای صبحانه با طعم بسیار خاص

 

برخلاف تصور بسیاری از مردم، آووکادو یک میوه است، نه یک سبزی. این میوه سرشار از چربی و ویتامین E است و همان طور که احتمالا می‌ دانید، ویتامین E برای بدن ضروری و یک آنتی ‌اکسیدان قوی است. به محافظت از اسیدهای چرب‌ در هم بدن کمک و ما را در برابر ابتلا به برخی بیماری‌‌ها محافظت می‌‌کند. به دلیل خواص آن‌، این ویتامین به عنوان ویتامین زندگی و جوانی هم شناخته می شود‌، چون به جنگ سلول‌های پیری می‌رود و همچنین به سلامت پوست و مو کمک می‌کند.

یکی از اصلی ‌ترین موارد استفاده آن مربای آووکادو است. این میوه را می توانید با ادویه نیز طعم‌دار و سپس مصرف کنید. یا اینکه آن را برش بزنید و با املت سرو کنید. از این میوه در سالاد، سوپ و سس هم استفاده می‌شود. برای خواندن طرز تهیه مربای آووکادو میتوانید به مقاله طرز تهیه مربای آووکادو مراجعه کنید.

 

۲- مربا انار

 

طرز تهیه مربای خانگی انار، یک دسر جذاب و مدرن

 

انار، شاه میوه فصول پاییز و زمستان برای تهیه انواع کیک، شیرینی، دسر، دمنوش، اسموتی، مارمالاد و مربا است. در طب سنتی هم از آن به عنوان یک میوه مفید در درمان بیماری‌ های ویروسی فصلی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا به کار می رود.

در حالی‌که خانم‌ های کدبانو ایرانی این توانایی را دارند که با هر میوه و صیفی و حتی پوست انواع میوه خوشمزه‌ترین مرباهای مجلسی را تهیه کنند، به نظر می‌رسد هنوز طرز تهیه مربای انار چندان شناخته شده و همه‌گیر نشده است. آستین‌هایتان را بالا بزنید و این مربای جدید و مجلسی را در کمتر از ۱ ساعت درست کنید. برای خواندن روش درست کردن مربای انار می‌توانید به مقاله طرز تهیه مربای انار مراجعه کنید.

 

۳- مربای پوست پرتقال

 

مربای پوست پرتقال مجلسی

 

مربای پوست پرتقال از جمله خوشمزه‌ترین، به صرفه‌ترین، پر خاصیت‌ترین و البته ریسکی ‌ترین مرباهاست. بسیاری از کدبانوها به خاطر این‌که تصور می‌ کند مربای پوست پرتقال‌شان حتما تلخ می‌‌شود ترجیح می‌ دهند سراغ درست کردن آن نروند. اما اگر فوت و فن‌های درست کردن این مربای خوشمزه را بلد باشید، یک مربای شیرین و لطیف به دست خواهید آورد.

مربا مجلسی پوست پرتقال را به صورت خلالی و رولی درست می‌ کنند که نوع رولی آن مجلسی‌تر است و به درد پذیرایی صبحانه از مهمان می‌خورد، هر چند از نظر طعم هیچ فرقی با هم ندارند. برای خواندن طرز تهیه مربای پوست پرتقال مجلسی می توانید به مقاله طرز تهیه مربا پوست پرتقال مراجعه کنید.

 

۴- مربا زرشک

 

طرز تهیه مربا زرشک تازه و خشک مجلسی

 

مربای زرشک تازه قرمز، مربایی با طعم ملس و خوشمزه است که می‌توانید آن را در وعده صبحانه با کره، عسل و خامه یا در میان‌ وعده با چای میل کنید و از طعم شگفت ‌انگیز آن لذت ببرید. زرشک در فصل پاییز، به صورت تازه و قرمز و در دیگر فصول به صورت خشک وجود دارد.

حتما هم می‌دانید که زرشک خواص بی‌نظیری زیادی دارد؛‌ از خواص زرشک می‌ توان به کمک به عملکرد دستگاه گوارش، پیشگیری و بهبود دیابت، کمک به سلامت قلب، درمان اسهال و سم‌ زدایی کیسه صفرا و کبد اشاره کرد. مربای زرشک طعم فوق العاده ای دارد. فرصت درست کردن آن را از دست ندهید. برای خواندن طرز تهیه مربای زرشک تازه می توانید به مقاله طرز تهیه مربای زرشک مراجعه کنید.

 

۵- مربای چاقاله گردو

 

طرز تهیه مربای چاقاله گردو

 

یکی از انواع مربا مجلسی که طرفداران زیادی هم دارد، مربای چاقاله گردو است. این مربا، مربای سنتی شهر جلفا در آذربایجان شرقی هم به حساب می‌آید. اما می‌توانید در خرداد تا تیر ماه که پای گردو های کال و نرسیده یا همان چاقاله گردو به بازار با می‌شود، این مربای لذیذ را تهیه و به عنوان صبحانه مصرف کنید.

البته حتما می دانید که برای درست کردن این مربا باید تلخی گردو را بگیرید و این کار کمی زمان بر خواهد بود. برای خواندن طرز تهیه مربای چاقاله گردو خوش رنگ و خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه مربای چاقاله گردو مراجعه کنید.

 

۶- مربای موز

 

دستور پخت مربای موز مجلسی براق و خوش طعم بدون شکرک و کپک

 

طرز تهیه مربای موز که از انواع مربای مجلسی است تا حد زیادی شبیه دسر موز است. برای اینکه از مربای موز به عنوان دسر استفاده شود، تنها کافی است میزان شکر آن را نصف کنید تا قند موجود در آن کمی کاهش یابد. مربای موز نسبت به سایر مرباها زمان کمتری در یخچال می‌ ماند. بنابراین بهتر است این مربا را به میزان کم درست کنید تا زمان زیادی در یخچال نماند.

اگر می‌خواهید آن را به مدت طولانی نگهداری کنید بهتر است مربا موز را داخل فریزر بگذارید. برای خواندن طرز تهیه مربای موز مجلسی و خوشمزه می‌توانید به مقاله به طرز تهیه مربای موز مراجعه کنید.

 

۷- مربای زغال اخته

 

طرز تهیه مربای زغال اخته

 

یکی از روش های استفاده از زغال اخته، درست کردن مربای آن است. در این صورت می توانید در کل ایام سال، از طعم لذیذ آن لذت ببرید. مربای زغال اخته را هم به صورت با هسته و هم بدون هسته می توان درست کرد. برای خواندن روش درست کردن مربای زغال اخته خوشمزه می‌توانید به مقاله به طرز تهیه مربای زغال اخته مراجعه کنید.

 

۸- مربای آناناس

 

مربای آناناس یکی از خوش عطر و طعم ترین انواع مربا است که طعم آن روی نان تست و برشته تازه واقعاً بی نظیر است. مربای آناناس یکی از خوشمزه ترین و شاید لوکس ترین انواع مربا و دسر است که ضمن طعم لذیذی که دارد سرشار از خاصیت است. طرز تهیه این مربای مجلسی بسیار ساده است و شما می توانید آن را به راحتی در خانه تهیه کنید.

برای خواندن طرز تهیه مربای آناناس خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه مربا آناناس مراجعه کنید.

 

۹- مربا خرمالو

 

طرز تهیه مربای خانگی خرمالوی خوشمزه در زمان کوتاه

 

اگر با طعم گس خرمالو مشکل دارید، مربای آن را از دست ندهید. دستور پخت مربا خرمالو بسیار ساده است. این مربا به روش‌های مختلفی درست می‌شود. حتی از آن به عنوان کمپوت هم استفاده می‌کنند. برخی مربای خرمالو را به همراه سیب می‌پزند و برخی دیگر برای پخت آن یک روز زمان می‌ گذارند.

اما در ساده‌ترین حالت می‌توان مربای خرمالو را به سادگی و در عرض یک ساعت آماده کرد. برای خواندن مراحل پخت مربای خرمالو خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه مربا خرمالو مراجعه کنید.

 

۹- مربای شاه توت

 

مربای شاه توت و روش درست کردن شربت شاه توت

 

تابستان فصل انواع توت است، از شاه توت سیاه و قرمز گرفته تا توت سفید و توت فرنگی و سایر انواع توت و بری. در این میان شاه توت سیاه و قرمز و توت سفید از جمله پرخاصیت‌ترین میوه‌های خانواده‌ توت هستند که درست کردن شربت و مربا با آن‌ها به خاطر خواص توت و شاه‌توت از قدیم‌الایام مرسوم بوده است.

برای درست کردن مربای توت بهتر است توت‌ها له نباشند و حتی کمی نارس باشند که در مربا له نشوند. برای این کار توت‌های شسته شده و خشک شده را به صورت یک لایه توت و یک لایه شکر در یک قابلمه بریزید (برای خوشرنگ شدن مربا و شربت بهتر است از قابلمه لعابی یا مسی استفاده کنید، البته که اختیاری است). برای خواندن ادامه مارحل طرز تهیه مربای شاه توت مجلسی می‌توانید به مقاله طرز تهیه مربای شاه توت مراجعه کنید.

 

۱۰- مربای زردآلو با میوه تازه و خشک

 

طرز تهیه مربای خانگی زردآلو با میوه تازه و خشک

 

زردآلو یکی از مفیدترین و خوشمزه‌ترین میوه‌ های تابستانی است که با آن می‌توانید انواع تارت و شیرینی و چیزکیک، مربا و کمپوت و مارمالاد زردآلو، میوه خشک زردآلو یعنی قیسی و … درست کنید. مربای زردآلو را با قیسی و زردآلو خشک هم درست می‌کنند.

در طرز تهیه این مربا مجلسی بهتر است از زردآلوهای سفت و شیرین استفاده کنید. می‌توانید زردآلوها را به دو نصف یا چهار قاچ یا بیشتر تقسیم کنید که در این صورت مربای زردآلوی میکس شده خواهید داشت. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه مربای زردآلو مجلسی می‌توانید به مقاله طرز تهیه مربای زردآلو مراجعه کنید.

 

۱۱- مربا گل محمدی

 

دستور تهیه مربا گل محمدی، مربای مجلسی از تبریز

 

مربا گل محمدی یا مربای گل سرخ با برگ گل محمدی تازه تبریز از زمان های دور، یکی از مرباهای مجلسی ایرانی بوده است. یک مربای خوشمزه و خوش رنگ و خوش عطر که هم با گل محمدی تازه و هم خشک قابل تهیه است. در کنار طرز تهیه مربا با انواع میوه و خشکبار، مربای گل محمدی یکی از انواع مربای مجلسی به خصوص در شهر تبریز است.

برای خواندن دستور پخت مربای گل محمدی می‌توانید به مقاله طرز تهیه مربا گل محمدی مراجعه کنید.

 

انواع مربا خانگی

 

برای شروع یک صبح پر از انرژی هیچ چیزی به اندازه یک مربای خانگی به همراه کمی کره یا خامه دلچسب نیست. مربایی که خودتان با استفاده از میوه‌های تازه فصل تهیه کرده‌اید و جدا از این که طعم و مزه بی‌نظیری دارند، سرشار از خواص و فواید مختلف برای سلامت هستند.

معمولاً تهیه انواع مربا خانگی روش مناسبی برای حفظ میوه‌هایی است که تنها در برخی فصول وجود دارند و شما می‌توانید با روش‌هایی ساده هر میوه‌ای را که دوست دارید، به مربا تبدیل کنید. فراموش نکنید برای پخت یک مربای خانگی خوشمزه باید از میوه‌های رسیده و شیرین استفاده کنید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد پخت مربای خانگی وجود دارد این است که این مرباها بدون هیچ‌گونه مواد نگهدارنده، رنگ یا مواد مضر تهیه می‌شوند و تنها با استفاده از میوه‌های تازه و شکر تهیه می‌شوند. از همین رو انتخاب بی‌نظیری برای کودکان هستند. شما می‌توانید با تهیه انواع مربای خانگی کودکان را به خوردن صبحانه تشویق کنید. اما چطور آیا چیزی در مورد طرز تهیه انواع مربای خانگی می‌دانید؟ در ادامه این بخش می‌توانید با تهیه انواع مربای خانگی خوشمزه و لذیذ آشنا شوید.

 

۱۲- مربا به زعفرانی

 

طرز تهیه مربا به زعفرانی

 

پاییز و زمستان فصل به و مربای به است. اغلب افراد هم طرز درست کردن انواع مربا را بلد هستند و تصور می‌ کنند مشکلی برای درست کردن مربا ندارند. اما اکثر کسانی که مربا درست می‌کنند، از شکرک و کپک زدن مربا و نیز رنگ تیره و غیر شفاف مربا شکایت دارند. این‌ها دقیقا همان فوت کوزه‌گری درست کردن انواع مربا هستند.

اما مربای به چگونه درست می‌شود؟ طریقه درست کردن مربای به خیلی راحت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید، فقط کافی است طرز تهیه مربای به خوشرنگ و خوشمزه را قدم به قدم با ما رعایت کنید. برای درست کردن مربا به باید میزان شکر و به یکسان باشد و نکات دیگری که در مقاله طرز تهیه مربا به می‌توانید بیاموزید. برای مطالعه طرز تهیه مربا به مجلسی می‌توانید به مقاله طرز تهیه مربا به زعفرانی مراجعه کنید.

 

۱۳- مربای هویج

 

طرز تهیه مربای خانگی هویج، یک صبحانه خاطره انگیز

 

بعضی از مربا ها همیشه طرفداران مخصوص به خود را دارند و حتی تهیه میوه و پخت آن ها هم خیلی راحت است. مربای هویج از جمله این انواع مربا خانگی است. یک مزیت آن هم این است که هویج در همه فصول سال در دسترس است و هر زمان بخواهید، می‌توانید اقدام به تهیه آن کنید. اما چگونه مربای هویج خوشمزه تهیه کنیم؟

طرز تهیه مربای هویج نگینی یا رنده شده مانند دیگر مربا ها خیلی ساده است. شما فقط به مقداری هویج، شکر، آب و دیگر مواد پخت لازم دارید تا یک مربای هویج خوشمزه تهیه کنید. برای خواندن روش تهیه مربای هویج می توانید به مقاله طرز تهیه مربای هویج مراجعه کنید.

 

۱۴- مربای خانگی آلبالو

 

طرز تهیه مربای خانگی آلبالو در کوتاه ترین زمان و به شیوه حرفه ای

 

تابستان فصل میوه‌های خوشمزه است و درست کردن شربت و مربا از این میوه‌های خوشمزه هنر خانم‌های کدبانوی ایرانی. مربای آلبالو یکی از محبوب‌ترین انواع مرباهای تابستانی است که اتفاقا در تمام روزهای سال در وعده صبحانه و در برخی شهرها با برخی غذا ها مصرف می‌شود.

حتی آلبالو پلو را هم می توانید با مربای آلبالو درست کنید. برای پخت مربا آلبالو هم نیاز به صرف زمان زیادی نیست. ۳۰ دقیقه زمان برای پخت مربا کافی است.‌ برای خواندن طرز تهیه مربا آلبالو می توانید به مقاله طرز تهیه مربا آلبالو مراجعه کنید.

 

۱۵- مربا گلابی

 

دستور پخت مربای گلابی ساده و خوشمزه

 

گلابی سرشار از ویتامین E و C، کلسیم، منیزیم و آهن و خب خیلی هم خوشمزه است. پس چه چیزی بهتر از اینکه این میوه را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید. و چه کاری بهتر از درست کردن مربا. درست کردن مربای خانگی گلابی هم اصلا سخت نیست. تازه می‌توانید هم آن را خرد و هم به شکل درسته مربا کنید.

یک راه‌ حل مفید برای پیشگیری از سیاه شده گلابی‌ها این است که چند دقیقه گلابی‌های خرد شده را در مقداری آب و سرکه قرار دهید و سپس آبکشی کنید. اجازه دهید گلابی‌ها در آبکش خشک شوند و سپس مربا را درست کنید. برای خواندن طرز تهیه مربای گلابی می‌توانید به مقاله طرز تهیه مربای گلابی مراجعه کنید.

 

۱۶- مربای سیب قرمز یا زرد

 

طرز تهیه مربای سیب قرمز یا زرد

 

درست کردن مربای خانگی سیب قرمز یا زرد حس و حال نوستالژی دارد و اگر نسبت‌ها و نکات مهم را به درستی رعایت کنید، نتیجه کار هیجان‌انگیز و به یاد ماندنی خواهد شد. مربای سیب یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین مرباهای دنیا و جز سه مربای برتر ایرانی است.

آبلیمو، گلاب، زعفران، هل و وانیل هم در طرز تهیه مربای خانگی سیب به کار می‌روند و طعم و عطر آن را لذیذتر خواهند کرد. برای خواندن طرز تهیه مربای سیب می‌توانید به مقاله طرز تهیه مربای سیب مراجعه کنید.

۱۷- مربای پوست پسته

 

مربای پوست پسته، سرشار از خواص بی نظیر برای سلامتی بدن

 

می‌ دانستید پوست پسته طبع گرمی دارد و مربای آن یک وعده مقوی برای صبحانه به خصوص برای کسانی است که معده سردی دارند؟ مربای پوست پسته تازه و خام یک داروی طبیعی خوب برای رفع بوی بد دهان است. برای درست کردن مربای پوست پسته خام و تازه باید از پوست پسته‌های سالم و بدون لک استفاده کنید.

پس بهتر است وقتی پسته تازه و خام می‌خرید تا پیش از این‌که پوست پسته‌ها سیاه و لک‌دار شود آن‌ها را جدا کنید. پسته‌ها را خوب بشورید و پوست پسته‌ها را جدا کنید و هر کدام را به دو قسمت تقسیم کنید.

برای خواندن ادامه طرز تهیه مربای پوست پسته می‌توانید به مقاله طرز تهیه مربای پوست پسته مراجعه کنید.

 

۱۸- مربا لبو

 

دستور پخت مربا لبوی پرخاصیت برای کودکان و بزرگسالان

 

پاییز و زمستان فصل لبو است و هر چه از خواص لبو برای کودکان و بزرگسالان مثل کمک به رفع یبوست و لاغر و کاهش وزن بگوییم، کم گفته‌ایم. در این میان درست کردن مربای لبو قرمز و خوشرنگ خانگی هم یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده از خواص لبو است. توصیه می‌کنیم این فرصت را از دست ندهید و دست به کار شوید.

برای خواندن طرز تهیه مربای لبو می توانید به مقاله طرز تهیه مربای لبو مراجعه کنید.

۱۹- مربای توت فرنگی

 

طرز تهیه مربای خانگی توت فرنگی و رازهای کپک نزدن آن

 

مربای توت فرنگی از جمله محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع مربای خانگی است که اتفاقا همزمان با درست کردن مربا می‌ توانید شربت توت فرنگی خوشمزه آن هم حساب کنید. روش درست کردن و پخت مربا توت فرنگی هم پیچیدگی خاصی ندارد.

برای خواندن طرز تهیه مربای توت فرنگی خوش رنگ و خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه مربای توت فرنگی مراجعه کنید.

 

۲۰- مربای انجیر زرد و سیاه

 

مربای انجیر زرد و سیاه، طعم دهنده و دسر محبوب در دنیا

 

انجیر تازه و خشک فرقی ندارد، می‌توانید با این میوه خوشمزه و پر خاصیت یک مربای هیجان انگیز درست کنید. فرقی هم ندارد که انجیرها زرد باشند یا سیاه. البته معمولا درست کردن مربای انجیر مثل مرباهای سایر میوه‌ها چندان رایج نیست اما مربای انجیر در سراسر دنیا از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین مرباها به حساب می‌آید که حتی در کنار غذای اصلی هم گاهی به عنوان طعم دهنده و برای گارنیش یا تزیین غذا استفاده می‌ شود.

 

برای خواندن طرز تهیه مربای انجیر خوش رنگ و خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه مربای انجیر مراجعه کنید.

 

۲۱- مربای زنجبیل

 

طرز تهیه مربای خانگی زنجبیل  و فوت و فن های آن

 

زنجبیل یا زنجفیل در فصول سرد سال عصای دست سیستم ایمنی بدن است. گیاه زنجبیل خواص ضد ویروسی و ضد التهابی بی‌نظیری دارد که بدن را در مقابل ویروس‌های آنفولانزا، سرماخوردگی و دیگر ویروس‌ها تقویت می‌کند. طبق گفته‌‌های طب سنتی، طبع گرم و خشک زنجبیل برای تسکین درد مفاصل، عفونت لگن و کلیه و التهاباتی از این دست بسیار مفید است.

 

طرز تهیه مربای خانگی و مجلسی سیب و زنجبیل از قدیم در تبریز و سایر شهرهای سردسیر هم مرسوم بوده است. برای خواندن طرز تهیه مربای زنجبیل خوش رنگ و خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه مربای زنجبیل مراجعه کنید.

 

۲۲- مربای کدو حلوایی

 

مربای کدو حلوایی با آهک و بدون آهک

 

پاییز که از راه می‌ رسد، کدو حلوایی با آن شکل و شمایل زیبا و رنگ نارنجی خوش‌رنگش جان می‌ دهد برای تهیه انواع سوپ، خورش، کوکو، کیک و دسر های لذیذ و خوشمزه.

مربای کدو حلوایی هم یکی از خوشمزه‌ترین مرباهای بین‌المللی است با آهک یا بدون آهک می‌توان درست کرد و از طعم آن نهایت لذت را برد. برای خواندن طرز تهیه مربای کدو حلوایی خوش رنگ و خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه مربای کدو حلوایی مراجعه کنید.

 

۲۳- مربای نارنگی

 

طرز تهیه مربای خانگی نارنگی بدون تلخی با طعم نوستالژیک

 

حتما برای شما هم پیش آمده است که بعد از خریدن نارنگی، به‌ خاطر ترش بودن آنها، از خوردن‌شان منصرف شوید و از خودتان بپرسید با نارنگی چی درست کنم؟ نگران نباشید می‌توانید با آن‌ها کیک نارنگی و مربای نارنگی حلقه‌ ای درست کنید و حتی به خاطر رنگ زیبا و عطر دلپذیر نارنگی می‌توان از مربای نارنگی تزیینی هم در یخچال استفاده کرد. البته برای تهیه مربا فرقی نمی‌کند که نارنگی شما ترش است یا شیرین.

مربای نارنگی به خاطر وجود ویتامین C موجود در نارنگی، در فصل زمستان برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا توصیه می‌شود. در ضمن از پوست نارنگی هم می‌توانید استفاده کنید و بعد از رفع تلخی پوست نارنگی، مربای پوست نارنگی تهیه کنید. برای خواندن طرز تهیه مربای نارنگی خوش رنگ و خوشمزه می‌توانید به مقاله به طرز تهیه مربای نارنگی مراجعه کنید.

 

۲۴- مربای کیوی

 

مربای کیوی، خوش طعم جذاب و دوست داشتنی

 

کیوی میوهای ترش و شیرین و سرشار از ویتامین C است که با تبدیل آن به مربا می‌توانید به گونهای دیگر از عطر و طعم لذیذ این میوه لذت ببرید. طرز تهیه مربای کیوی واقعا ساده است، اما طعم آن آنقدر خوشمزه و متفاوت است که احتمالا بعد از خوردن این مربای جذاب، آن را با چای و نوشیدنی‌هایتان نیز خواهید خورد.

برای خواندن طرز تهیه مربای کیوی خوش رنگ و خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه مربای کیوی مراجعه کنید.

 

۲۵- مربای پوست هندوانه

 

طرز تهیه مربای پوست هندوانه

 

مربای پوست هندوانه را می‌توانید بدون آهک درست کنید. طعم لذیذ این مربا با یک ترکیب ادویه حرفه‌ای قطعا منحصر به فرد است. در طرز تهیه مربای پوست هندوانه بهتر است از هندوانه‌هایی استفاده کنید که پوست سالمی دارند و فرم‌شان بیضی شکل است. برای خواندن طرز تهیه مربای پوست هندوانه خوش رنگ و خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه مربای پوست هندوانه مراجعه کنید.

 

۲۶- مربای کامکوات

 

طرز تهیه مربای کامکوات با آهک و بدون آهک

 

طرز تهیه مربای کامکوات به روش بازاری کار سختی نیست. مربای کامکوات حلقه‌ای و مربا کامکوات درسته یکی از خاص‌ترین و خوش عطرترین انواع مربای خانگی است که معمولاً به روش‌های متفاوتی درست می‌شود. طرز تهیه مربای کامکوات خانگی بدون آهک یک روش آسان برای درست کردن مربا کامکوات ساده و سریع مجلسی است. درست کردن مربای کامکوات با آهک هم به کمی دقت و حوصله نیاز دارد. برای خواندن طرز تهیه این مربا به لینک مقاله آموزش مرحله به مرحله مربای کامکوات مراجعه کنید.

 

۲۷- مربای شقاقل

 

فوت و فن ها و روش تهیه مربای شقاقل

 

مربای شقاقل یکی از انواع مربا محلی و خوشمزه اصالتا شمالی است که طرفداران زیادی هم دارد. شقاقل را با نام زردک هم می‌شناسند. به جای خرید مربای شقاقل می‌توانید در خانه به راحتی آن را درست کنید. درست کردن این مربا به کمی صبر و حوصله نیاز دارد ولی آنقدر خوشمزه است که زحمت درست کردن آن را بکشید. برای خواندن جزییات درست کردن مربای شقاقل و نحوه آماده کردن آن برای مربا روی لینک مطلب طرز تهیه مربای شقاقل بزنید.

 

۲۸- مربای بالنگ

 

طرز درست کردن مربای بالنگ و فوت و فن های آن

 

مربای بالنگ یکی از خوشمزه‌ترین انواع مربا است که به راحتی می‌توانید در منزل با روش‌‌های ساده آن را درست کنید. طرز درست کردن مربای بالنگ با آهک و بدون آهک مرسوم است. برای پخت مربای بالنگ خانگی که خواص زیادی برای دستگاه گوارش، کلیه و کبد دارد، باید فوت و فن‌هایی را رعایت کنید که مرحله به مرحله به شما خواهیم گفت. برای خواندن طرز تهیه مربا بالنگ به ۲ روش بدون آهک و با آهک به همراه نکات کلیدی تهیه آن به لینک مطلب مراجعه کنید.

 

۲۹- مربای تمشک

 

طرز تهیه مربای تمشک به 2 روش با شکر و رژیمی

 

مربای تمشک یکی از خاص‌ترین و خوشمزه‌ترین مرباهایی است که در شمال کشور تهیه می‌شود. به مربای تمشک جنگلی «مربای ولش» هم گفته می‌شود. این مربا در اصل یک مربای تابستانی است ولی اگر تمشک را در فریزر نگهداری کرده باشید، می‌توانید در فصل زمستان هم از طعم بی‌نظیر مربای آن لذت ببرید.

 

مربای تمشک قرمز و مربای تمشک سیاه معمولا به دو روش با شکر و با شیره انگور درست می‌شود. برای خواندن آموزش طرز تهیه مربای تمشک مرحله به مرحله به هر دو روش رژیمی و ساده روی لینک مقاله طرز تهیه مربای تمشک کلیک کنید. همچنین شیوه نگهداری مربای تمشک، راه‌های جلوگیری از کپک زدن آن و فوت و فن‌های پخت مربای تمشک را هم به شما خواهیم گفت.

 

۳۰- مربای بهارنارنج

 

طرز تهیه مربای بهار نارنج به 2 روش بدون تلخی

 

مربای بهار نارنج را با شکوفه‌های بهارنارنج خشک و تازه می‌توانید درست کنید. این مربای خوشمزه به خاطر عطر قوی و طعم لذیذ و خاصیت آرام‌بخشی که دارد، بسیار محبوب است. برای درست کردن مربای بهار نارنج بدون طعم تلخی باید فوت و فن‌های مربا بهار نارنج را بلد باشیم. طرز تهیه مربای بهار نارنج تازه به روش بدون آهک، مربای بهار نارنج با آب آهک و مربای بهار نارنج خشک مرسوم است. برای خواندن جزییات و فوت و فن‌های گرفتن تلخی بهار نارنج مقاله طرز تهیه مربای بهار نارنج را بخوانید.

 

۳۱- مربای پرتقال

 

طرز تهیه مربای پرتقال به 2 روش بدون پوست و حلقه ای

 

مربای پرتقال ساده و بدون پوست و مربای پرتقال حلقه‌ای با پوست و مربای گوشت پرتقال یا مربای پرتقال بدون پوست از انواع پرطرفدار مربای پرتقال هستند. در طرز تهیه مربای پرتقال استفاده از آب پرتقال باعث ایجاد عطر و طعم قو‌ی‌تر خواهد شد. اگر از آب پرتقال استفاده می‌کنید، سعی کنید نوع طبیعی آن را به کار ببرید.

 

مدت زمان لازم برای پختن و قوام آمدن مربای پرتقال به میزان آبدار بودن پرتقال هم بستگی دارد. هر چه پرتقال آبدارتر باشد، زمان بیشتری برای پخت و غلیظ شدن نیاز دارد. برای خواندن جزییات بیشتر و طرز تهیه مربای پرتقال به ۲ روش حلقه‌ای و بدون پوست روی لینک مقاله کلیک کنید.

 

۳۲- طرز تهیه مربای گوجه سبز

 

طرز تهیه مربای گوجه سبز

 

مربای گوجه سبز یا به قول بعضی‌ها مربای آلوچه یکی از خوشمزه‌ترین  انواع مربای خانگی است که طعم بسیار متفاوت و جذاب‌تری نسبت به سایر مرباها دارد. اگر تا به حال طعم مربا آلوچه خانگی را نچشیده‌اید، پیشنهاد می‌شود برای یک بار هم که شده آن را امتحان کنید و مطمئن باشید که با اولین قاشق از این مربا عاشق طعم ملس و جذاب آن خواهید شد. اما طرز تهیه مربای گوجه سبز چگونه است؟

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای آلوچه خانگی باید شاخ و برگ‌های گوجه سبز را جدا کنید و آن‌ها را با آب فراوان بشویید. سپس آن‌ها را داخل آبکش قرار دهید تا خشک شوند.

بعد از این که همه گوجه سبزها را شستید و خشک کردید، در این مرحله از طرز تهیه مربای گوجه سبز باید آن‌ها را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید و با مقداری آب روی شعله متوسط قرار دهید. اجازه دهید گوجه سبزها به خوبی بپزند و نرم شوند. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه مربای گوجه سبز روی لینک مطلب بزنید.

 

۳۳- مربای طالبی

 

فوت و فن‌های طرز تهیه مربای طالبی

 

مربای طالبی یکی از خوشمزه‌ترین انواع مربای مجلسی خانگی است. از آن جایی که مربا را می‌توان به مدت طولانی نگه داشت، می‌توانید در فصل‌های دیگر سال برای استفاده از خواص طالبی هم طالبی بخورید، البته به صورت مربای طالبی.

برای درست کردن مربای طالبی، ابتدا باید طالبی‌ها را پوست بگیرید و خرد کنید. سپس آب و شکر را حرارت دهید تا قوام بیاید. بعد طالبی‌ها را اضافه کنید تا با شربت بجوشند. وقتی همه مواد مربا پختند، شعله گاز را خاموش کنید. برای درست کردن این مربا طالبی، به حدود نیم ساعت نیاز دارید. برای مطالعه ادامه مراحل تهیه مربای طالبی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۳۴- مربای گیلاس

 

مراحل طرز تهیه مربای گیلاس

 

مربای گیلاس یکی از خوشمزه‌ترین و خوش‌رنگ‌ترین انواع مربای خانگی است که می‌توانید آن را به شیوه‌های متفاوتی آماده کنید. مربای گیلاس به خاطر ظاهر هوس انگیز و جذابی که دارد علاوه بر اینکه برای صبحانه سرو می‌شود، به منظور تزیین انواع کیک و دسر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما طرز تهیه مربای گیلاس چگونه است؟ آیا می‌دانید نسبت شکر در مربای گیلاس باید چقدر باشد؟

برای مطالعه طرز تهیه مربای گیلاس بدون شکرک و کپک به ۲ روش مختلف روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۳۵- مربای آلو قرمز

 

طرز تهیه مربای آلو قرمز

 

اگر اهل درست کردن انواع مربا در خانه باشید، قطعاً می‌دانید که مربای آلو قرمز یکی از خوش‌طعم‌ترین انواع مربا است که عطر جذاب آن با هیچ مربای دیگری قابل مقایسه نیست. معمولاً در طرز تهیه مربای آلو قرمز خانگی و خوشمزه از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. شما می‌توانید این مربا را هم به صورت تکه‌ای و هم مارمالاد درست کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای آلو قرمز باید آلوهای شسته شده را در ظرف آب جوش بیندازید. چند دقیقه کوتاه و در حد چند جوش صبر کنید. آلوها را در صافی بریزید و سپس پوست آلوها را جدا کنید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه مربای آلو قرمز روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۳۶- مربای هلو

 

طرز تهیه مربای هلو زعفرانی با پوست

 

برای درست کردن مربای هلو به این روش، نیازی به گرفتن پوست هلوها نیست. این کار باعث می‌شود هلوها شکل و شمایل خود را بیشتر حفظ کنند. همچنین استفاده از زعفران باعث خوشرنگ‌تر و خوش‌عطرتر شدن مربا خواهد شد. در طرز تهیه این مربا، هلوها را بعد از خرد کردن باید با شکر استراحت دهید و بعد بپزید. در آخر هم بقیه مواد را به مربا اضافه کنید. وقتی مربا هلو نرم شد، آن را سرو کنید.

به عنوان اولین مرحله از طرز تهیه مربای هلو با زعفران، هلوها را بشویید و آنها را در قطعات درشت خرد کنید. هسته هلوها را بگیرید و قسمت قرمز فیله هلو را جدا کنید. هلوهای خرد شده را در یک کاسه بریزید و به آنها شکر اضافه کنید. روی ظرف را بپوشانید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استراحت دهید. برای مطالعه مراحل طرز تهیه مربای هلو به ۲ روش ساده و زعفرانی روی لینک مطلب کلیک کنید.

۳۷- مربای پوست نارنج

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه مربای پوست نارنج

 

«مربای پوست نارنج» یکی از خوش عطر و طعم‌ترین مرباهای خانگی است که می‌توانید به ساده‌ترین روش ممکن آن را در خانه آماده کنید. برای طرز تهیه مربای پوست نارنج معمولا از هیچ طعم دهنده دیگری استفاده نمی‌شود، اما بسیاری افراد ترجیح می‌دهند این مربای خوشمزه را با مقداری هل، زعفران و گلاب آماده کنند.

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای پوست نارنج خشک باید خلال نارنج‌ها را بشویید و سپس برای حدود ۳ ساعت در آب گرم بریزید تا نرم و تازه شوند. در این مدت باید چند بار آب نارنج‌ها را عوض کنید. برای مطالعه طرز تهیه مربای پوست نارنج به ۲ روش با پوست نارنج خشک و تازه روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۳۸- مربای پوست پرتقال و هویج

 

فوت و فن‌های طرز تهیه مربا پوست پرتقال و هویج

 

«مربای پوست پرتقال و هویج» جزو مرباهای مجلسی ایرانی است که حتما از خوردن آن لذت می‌برید. مهم‌ترین نکته برای درست کردن مربا هویج با پوست پرتقال گرفتن تلخی پوست پرتقال و به کار بستن فوت و فن‌های پخت آن برای جلوگیری از کپک و شکرک زدن است، در حالی‌ که طعم عالی این مربا حفظ شود.

برای درست کردن مربای پوست پرتقال و هویج، باید هویج‌ها را بشویید و خلالی خرد کنید. سپس پوست پرتقال را خلالی کنید و تلخی آن را بگیرید. مایه یا شربت مربا را که تهیه کردید، خلا‌ل‌های پوست پرتقال و هویج را به ترتیب در آن بریزید و صبر کنید تا بپزد و قوام پیدا کند. برای مطالعه فوت و فن‌ها و ریزه‌کاری‌های طرز تهیه مربای پوست پرتقال و هویج روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۳۹- مربای گریپ فروت

 

نکات و فوت و فن های تهیه مربای گریپ فروت

 

برای طرز تهیه مربای گریپ فروت معمولاً نیازی به اضافه کردن هیچ طعم‌دهنده‌ای نیست، زیرا عطر این میوه آنقدر دلنشین است که به تنهایی مزه فوق‌العاده‌ای به مربا می‌بخشد. برای درست کردن مربای گریپ فروت تنها به چند عدد گریپ فروت تازه و مقداری شکر نیاز دارید.

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای گریپ فروت باید پوست آن را جدا کنید. برای این کار باید با استفاده از یک چاقوی تیز ابتدا قسمت بالا و پایین مربا را جدا کنید. سپس پوست ضخیم گریپ فروت را همراه با پوست نازک گریپ فروت از میوه آن جدا کنید. این کار را به صورتی انجام دهید که بعد از جدا کردن پوست هیچ‌گونه پوست نازکی هم روی گریپ فروت باقی نماند. برای مطالعه طرز تهیه مربای گریپ فروت و روش گرفتن تلخی گریپ فروت روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۴۰- مربای پوست گریپ فروت

 

طرز تهیه مربای پوست گریپ فروت

 

نحوه درست کردن «مربای پوست گریپ فروت» شباهت زیادی به طرز تهیه مربای پوست پرتقال دارد. برای پخت مربای پوست گریپ فروت نیز باید همانند پرتقال ابتدا تلخی آن را بگیرید و بعد اقدام به درست کردن مربا کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای پوست گریپ فروت باید میوه‌ها را بشویید و خوب خشک کنید. سپس یک لایه نازک از بخش رنگی پوست گریپ فروت را با کمک یک چاقوی تیز یا پوست کن جدا کنید. می‌توانید ابتدا پوست گریپ فروت را به حالت معمول جدا کنید و بعد بخش سفید رنگ را از آن جدا کنید. برای مطالعه طرز تهیه مربای پوست گریپ فروت و ترفندهای گرفتن تلخی پوست گریپ فروت روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

سوالات متداول

 

بهترین انواع مربا خانگی چیست؟

 

مربای به، هویج، انجیر، نارنگی، توت فرنگی و آلبالو بهترین انواع مربای خانگی هستند.

 

بهترین روش تهیه مربای پوست پرتقال مجلسی چگونه است؟

 

برای تهیه انواع مربای پوست پرتقال مجلسی می توانید از پوست پرتقال مجلسی استفاده کنید.

 

مربای مجلسی چی درست کنم؟

 

مربای آناناس، مربای گل محمدی، مربای آواکادو و … جزو انواع مربای مجلسی هستند.

 

 

کالابرگ الکترونیک