طرز تهیه ۲۲ کوفته خوشمزه ایرانی و فرنگی + فیلم آموزشی

طرز تهیه ۲۲ کوفته خوشمزه ایرانی و فرنگی + فیلم آموزشی


14 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ۱۱ نوع کوفته معروف و خوشمزه ایرانی و فرنگی

شما هم وقتی اسم کوفته به میان می ‌آید، سریع به یاد کوفته تبریزی و کوفته قلقلی می‌افتید؟ همین کافی است که معلوم شود چقدر این غذا معروف و پرطرفدار است. ولی برای اینکه هم اطلاعاتتان بالا برود و هم یک تنوع به رژیم غذایی‌تان بدهید، باید بگوییم انواع مختلف کوفته در کل دنیا پخته می‌شوند که هر کدام با شباهت‌هایی کم یا زیاد، در لیست کوفته قرار می‌‌گیرند. اما در لیست طرز تهیه انواع کوفته‌های ایرانی و خارجی، هم می‌توانید کوفته‌هایی را پیدا کنید که با گوشت قرمز درست می‌شوند و هم کوفته‌هایی با گوشت مرغ. حتی کوفته‌ سبزیجات و برنج هم طرفداران خودشان را دارند و گیاهخواران به آن ها اشتیاق نشان می‌دهند. ما در این مطلب از مجله کوروش لیست طرز تهیه انواع کوفته های ایرانی و فرنگی را برای تان آماده کرده‌ایم تا بنا به سلیقه و میل‌تان، آن‌ها را طبخ کرده و در جمع دوستان و خانواده سرو کنید. قبل از آن کمی درباره این غذای خوشمزه و اصیل بدانید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

معرفی کوتاه و راز مهم طرز تهیه انواع کوفته خوشمزه ایرانی

 

معرفی کوتاه و راز مهم طرز تهیه انواع کوفته خوشمزه ایرانی

 

کوفته آن‌قدر در تاریخ آشپزی ایران نقش مهمی دارد که نادر میرزا قاجار در کتاب آشپزی خود از آن نام برده است. اگر بخواهیم فهرستی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی تهیه کنیم بدون شک یکی از آن‌ها کوفته تبریزی است.

اروپایی‌ها «میت ‌بال» دارند که در کنار ماکارونی و پاستا سرو می‌شود، در حالی که تهرانی‌های قدیمی کوفته را با طعم و بوی هوس‌ انگیزی درست می‌کنند، اصفهانی‌ها کوفته کشک و کوفته قیمه ریزه و کوفته سبزی دارند، کاشانی‌ها و شیرازی‌ها هم روش پخت کوفته مختص به خودشان را دارند و البته تبریزی‌ها هم در این میان ادعا می‌کنند که روش پخت اصلی کوفته تبریزی در دستان آنهاست.

اما همیشه یک سوال تکراری مطرح می‌شود: «چه کار کنیم کوفته وا نرود». همان طور که از نام آن مشخص است، راز یک کوفته بی نقص در کوبیدن گوشت است. در زمان‌هایی که چرخ‌گوشت و غذاساز نبود برای تهیه کوفته، گوشت را در هاون‌های بزرگ می‌کوبیدند.

کوبیدن گوشت باعث می‌شود چربی آن خارج شود و به اصطلاح «پی» بدهد. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید علت ترک خوردن کوفته تبریزی چیست باید بگوییم ورز دادن ناکافی. برای جلوگیری از وا رفتن کوفته لازم است گوشت را ۲ یا ۳ بار با مواد دیگر چرخ کنید و در آخر حسابی با دست ورز بدهید. برای اینکه کوفته سفت نشود هم از مخلوط گوشت گوسفند و گوساله استفاده کنید تا چربی گوشت مانع از سفت شدن کوفته شود.

 

۱- کوفته تبریزی

 

طرز تهیه کوفته خوشمزه تبریزی اصل و فوت و فن های وا نرفتن آن

 

هر چند کوفته یک غذای خوشمزه است که معمولا با گوشت چرخ کرده درست می‌شود ولی در اقصی نقاط ایران هم کوفته‌ ها رنگ و طعم خودشان را دارند و در دستور پخت آنها از مواد و ادویه‌ های خاصی استفاده می‌شود.

کوفته تبریزی که ما آن را به نام «کوفته تبریزی مجلسی اصل» می‌شناسیم، مهم‌ترین و معروف‌ترین کوفته ایرانی است و کوفته هم، نسخه‌های مختلفی دارد چون یک غذای بین‌المللی و پرطرفدار است. اما تبریزی‌ها، کوفته خاص خودشان را به صورت حرفه‌ای می‌پزند و حسابی هم برای آن وقت می‌گذارند تا هم طعم و هم شکل خاص این غذا را به خوبی حفظ کنند. برای خواندن طرز تهیه کوفته تبریزی روی لینک مقاله کلیک کنید.

 

۲- کوفته تره فرنگی

 

طرز تهیه کوفته تره فرنگی، کوفته گوشت و سبزیجات ترکیه ای

 

شاید تره‌فرنگی هم برای شما جزو سبزی‌هایی نباشد که در تهیه غذاهایتان زیاد استفاده کنید ولی قرار است این بار شما را با غذایی آشنا کنیم که نظرتان را درباره این سبزی عوض کند. یکی از انواع کوفته ترکیه‌ای «کوفته تره فرنگی» است. کوفته تره فرنگی ترکی با گوشت چرخ کرده، یک غذای خاص و متفاوت است.

در ضمن یادتان باشد این‌ هنر شماست که تا چه حد تنوع غذایی را در برنامه خودتان قرار می‌دهید. پس سعی کنید، این کار را به بهترین نحو و با بهترین مواد غذایی انجام دهید. آستین‌هایتان را بالا بزنید و شروع به درست کردن یک غذای لذیذ و مقوی ترکیه‌ای کنید. خیالتان راحت باشد که طبع ایرانی‌ها و ترک‌ها بسیار به هم شبیه است و از درست کردن این غذا، اصلا پشیمان نخواهید شد.

در طرز تهیه این کوفته هم می‌توانید از تره‌ فرنگی به تنهایی و هم از گوشت چرخ‌ کرده استفاده کنید و یکی از آنها را حذف کنید. برای خواندن مقاله طرز تهیه کوفته تره فرنگی روی لینک مقاله کلیک کنید.

 

۳- کوفته لپه یزدی

 

طرز تهیه کوفته لپه یزدی به روش سنتی

 

«کوفته لپه» به عنوان یک غذای سنتی و بسیار محبوب در کنار «کوفته برنجی» و «کوفته ریزه» در یزد درست می‌شود که اتفاقا خیلی‌ها در سفر به این شهر تاریخی و زیبا، حتما خوردن آن را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند. بد نیست همین جا بگوییم که طرز تهیه کوفته یزدی با کوفته تبریزی شباهت زیادی دارد.

ولی در مواد اولیه‌ای که در آن به کار می‌رود، تفاوت‌هایی وجود دارد. برای خواندن مقاله طرز تهیه کوفته یزدی لپه روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۴- کوفته مرغ

 

طرز تهیه کوفته خوشمزه مرغ، یک غذای محبوب ترکیه ای

 

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که مصرف گوشت مرغ را به گوشت قرمز ترجیح می‌دهید‌، این غذا مخصوص شماست. کوفته مرغ کم کالری و رژیمی یک وعده مناسب و البته مغذی به حساب می‌آید که می‌تواند در مهمانی‌ ها هم حسابی دیگران را به شوق بیاورد.

از طرفی، پخت آن هم آنقدرها وقت گیر و سخت نیست. درست کردن کوفته مرغ به اندازه درست کردن کتلت گوشت وقت می‌گیرد اما یک غذای متفاوت و خوش ‌طعم است. کوفته مرغ را، هم برای ناهار و هم در وعده شام می‌توانید سرو کنید و از خوردن آن حسابی لذت ببرید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله آموزش طرز تهیه کوفته مرغ را مطالعه کنید.

 

۵- کوفته عدس

 

کوفته عدس، غذای محبوب و لذیذ رژیمی برای گیاه خوارها

 

از جمله انواع کوفته ترکی «کوفته عدس» با عدس قرمز یا عدس سبز است. یکی از انواع غذاهای بدون گوشت که این روزها در سراسر دنیا طرفداران خاصی دارد. اما اعتقاد بر این است که ایده پخت و درست کردن این غذا که از انواع کوفته رژیمی هم به حساب می‌آید، متعلق به ایرانی‌ها است. اگر شما هم مدام با سوال ناهار چی بپزم و شام چی بپزم دست به گریبانید کوفته عدس ترکیه‌ای به عنوان یک کوفته گیاهی واقعا خوشمزه است.

برای آماده کردن کوفته عدس حدودا به ۱ ساعت زمان نیاز خواهید داشت. این غذا بدون گوشت یا هر نوع مخلفات پرهزینه دیگری آماده می‌شود و در نهایت این شما هستید که از طعم واقعی یک کوفته ایرانی لذت می‌برید. برای خواندن طرز تهیه کوفته عدس بدون گوشت روی لینک مقاله کلیک کنید.

 

۶- کوفته آرانچینی با برنج

 

طرز تهیه کوفته خوشمزه آرانچینی با برنج، غذای گیاهی ایتالیایی

 

«آرانچینی»، یک پیش‌ غذای خوش‌ طعم و شیک ایتالیایی است که اگر تا حالا «بیتر بالن هلندی» درست کرده باشید، متوجه شباهت این دو فینگر فود با هم خواهید شد. طرز تهیه آرانچینی ایتالیایی، شبیه انواع کراکت و کوفته است و به آن «کوفته برنجی ایتالیایی» هم می‌گویند.

در ضمن اگر گیاه‌خوار هستید، سس گوشت را از طرز تهیه آرانچینی ایتالیایی حذف کنید چون این غذا در اصل جزو غذاهای ایتالیایی با برنج له شده است و یک غذای گیاهی ایتالیایی هم می‌تواند باشد. ضمنا آرانچینی را خواهر ریزوتو ایتالیایی می‌دانند. جزییات درست کردن آرانچینی را در مقاله طرز تهیه کوفته برنجی آرانچینی مطالعه کنید.

 

۷- کوفته دال عدس یا مرجمک کوفتسی ترکیه ای

 

طرز تهیه کوفته دال عدس یا مرجمک کوفتسی ترکیه ای

 

یکی از انواع کوفته ترکیه‌ای «کوفته دال عدس» است. کوفته دال عدس یکی از سنتی‌ترین و اصیل‌ترین غذاهای ترکیه است که به دلیل نداشتن گوشت، در بسیاری از کشورهای دنیا غذای مورد علاقه گیاهخواران نیز محسوب می‌شود.

 

این غذای خوشمزه با استفاده از دال عدس و بلغور تهیه می‌شود و آن‌ قدر لذیذ است که اگر یک بار طعم آن را بچشید، حتما جایگاه ویژه ای در سفره غذایی شما پیدا می‌کند. در ترکیه به این غذا «مرجمک کوفتسی» گفته می‌شود (ترک‌ها به عدس مرجُمک یا مرجی می‌گویند) و درست کردن آن بسیار ساده و سریع است. برای مطالعه مقاله طرز تهیه کوفته دال عدس و بلغور ترکیه ای روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۸- کوفته کباب یونانی

 

طرز تهیه کوفته کباب یونانی خوش طعم با گوشت چرخ کرده و مرغ

 

کباب غذای محبوب، پر طرفدار و مجلسی سفره‌های ایرانی و از جمله غذاهایی‌ است که همه‌ ما در موقعیت‌های مختلف طعم و عطر بی‌نظیرش را هوس می‌کنیم. جالب است بدانید که علاوه بر مردم ایران و خاورمیانه که می‌توان آن‌ها را مبدع کباب دانست، مردم دیگر نقاط دنیا هم کباب را می‌شناسند و آن را به شکل‌ها و بر اساس ذائقه  و سلیقه خودشان تهیه می‌کنند.

یکی از این کشور‌ها، یونان است. در ضمن بهتر است بدانید که کوفته کباب یونانی را هم با گوشت مرغ درست می‌کنند و هم با گوشت قرمز. پس هر سلیقه غذایی که دارید، می‌توانید این غذا را طبخ کنید. برای خواندن مقاله طرز تهیه کوفته کباب یونانی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۹- کوفته کباب استانبولی

 

طرز تهیه کوفته کباب محبوب و معروف ترکی استانبولی

 

امتحان کردن غذاهای شهرها و کشورهای مختلف دنیا برای همه ما دلچسب و سرگرم کننده است و درست کردن یک طعم جدید در آشپزخانه هم هیجان و لذت زیادی را به همراه دارد. و البته کوفته و کباب از خوش‌طعم‌ ترین غذاهایی هستند که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند و در هر نقطه‌ای با روشی متفاوت طبخ می‌شود.

«کوفته کباب» ترکیه‌ای به روش استانبولی در ایران بسیار مشهور و محبوب و از انواع غذای نونی خوشمزه است که طرز تهیه آن هم بسیار ساده است. در ضمن طعم بی‌نظیر آن تا مدت‌ها در خاطرتان خواهد ماند.

این کوفته را می‌توانید هم به صورت کبابی روی زغال، هم گریل و هم روی باربیکیو امتحان کنید و از طعم دلچسب آن در کنار خانواده لذت ببرید. برای خواندن فوت و فن‌ها و طرز تهیه کوفته خوشمزه کباب ترکی استانبولی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۱۰- کوفته برنجی یا کوفته کشک

 

کوفته برنجی یا کوفته کشک ساده و مجلسی، غذای اصیل اصفهانی ها

 

کوفته قلقلی و کوفته تبریزی جزو مشهورترین خوراک‌های کوفته در ایران هستند. اما دستور پخت کوفته برنجی با کشک در اصفهان از این کوفته‌ها هم مشهورتر است. به نظر می‌رسد غذاهایی که با کشک درست می‌ شوند در استان اصفهان پرطرفدار هستند، از کالجوش و حلیم بادمجان اصفهانی گرفته تا آبگوشت کشک و … .

در این میان علاوه بر قیمه ریزه اصفهانی که همان کوفته قلقلی خودمان است و کوفته سبزی اصفهانی اهالی این دیار به درست کردن انواع کوفته ساده و مجلسی هم علاقه زیادی دارند. برای خواندن مقاله آموزش طرز تهیه کوفته برنجی یا کوفته کشک روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۱۱- کوفته ریزه یا کله گنجشکی

 

طرز تهیه کوفته ریزه یا کله گنجشکی، قدیمی ترین نوع کوفته ایرانی

 

در طرز تهیه انواع کوفته حتما یادتان باشد «کوفته ریزه» را فراموش نکنید. کوفته ریزه یا قیمه ریزه اصفهانی یا همان خورشت قیمه ریزه از جمله محبوب‌ ترین و مشهورترین غذاهای سنتی ایرانی است که در برخی نقاط ایران به «کله گنجشکی» هم معروف است.

با وجود این که طرز تهیه کوفته ریزه یا قیمه ریزه اصفهانی از جمله شناخته شده‌ترین دستور پخت‌ های این غذای لذیذ و آسان برای وعده‌های شام و ناهار است اما قیمه ریزه کرمانشاهی، ارومیه‌ای و شیرازی با گوشت و مرغ هم بسیار مشهور و پرطرفدار هستند.

بد نیست بدانید که شیرازی‌ها در طرز تهیه کلم پلو شیرازی، از همین مدل کوفته استفاده می‌کنند و به آن کوفته قلقلی هم می‌گویند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله  طرز تهیه کوفته ریزه به سبک شهرهای مختلف را مطالعه کنید.

 

۱۲- کوفته سماق کاشان

 

آموزش کوفته سماق کاشان

 

«شفته کاشان» یا «شفته کوفته سماق» که برخی افراد به آن «شفته نخودچی» نیز می‌گویند، یکی از منحصر به فردترین و خوشمزه‌ترین غذاهای کاشان است. این غذا که در کنار دستور پخت ساده ای که دارد، بسیار لذیذ است. برای درست کردن این شفته یا کوفته جذاب شما فقط به مقداری گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، پیاز، روغن و سماق فراوان نیاز دارید. برای مطالعه طرز تهیه کوفته سماق کاشان روی لینک مقاله کلیک کنید.

 

۱۳- کوفته تبریزی با سویا

 

کوفته تبریزی با سویا

 

کوفته تبریزی با سویا از انواع غذای خوشمزه با سویا و مناسب برای گیاهخواران است. برای درست کردن کوفته تبریزی با سویا، آلوها را در آب ولرم خیس کنید. برنج و لپه را جداگانه بپزید. از آن جا که کوفته‌ها قرار است باز هم در سس مخصوص بپزند، برنج و لپه و را نیم‌پز بردارید.

سویا را می‌توانید با آب گرم خیس کنید. اما برای گرفتن بوی سویا بهتر است اجازه دهید سویا با آب و یک یا دو عدد سیر و کمی زردچوبه حدود ۵ دقیقه بجوشد. سپس سویا را آبکش کنید و کمی با دست فشار بدهید تا آب اضافی آن خارج شود. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کوفته تبریزی با سویا روی لینک مقاله کلیک کنید.

 

۱۴- کوفته هلو شیرازی

 

کوفته هلو شیرازی

 

وقتی برای اولین بار اسم کوفته هلو را می‌شنوید، شاید تصور کنید که با یک کوفته عجیب و غریب مواجهید، اما بد نیست بدانید که مواد به کار رفته در این کوفته، بسیار ساده است و البته هیچ ربطی به هلو ندارد. این کوفته اصیل شیرازی به خاطر این که ظاهر و اندازه‌ای شبیه هلو دارد، به کوفته هلو معروف شده و یکی از غذاهای نوروزی شیراز است.

کوفته هلو را در سس مخصوص که در آن از رب گوجه فرنگی، سس انار یا سرکه و شیره به عنوان چاشنی استفاده می‌شود، می‌پزند و یک غذای محبوب برای لیست ناهار است. برای مطالعه مراحل طرز تهیه کوفته هلو شیرازی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۱۵- کوفته سبزی شیرازی

 

طرز تهیه کوفته سبزی

 

کوفته سبزی یکی از غذاهای اصیل شیرازی‌هاست. همان‌طور که از اسم این غذا مشخص است، در طرز تهیه این کوفته سنتی، سبزی به عنوان ماده اصلی استفاده می‌شود. بنابراین رنگ آن هم با سایر انواع کوفته متفاوت و در نتیجه سبز خواهد بود. این غذا در اصل یک غذای مجلسی برای شیرازی‌‌ها است و با نان سرو می‌شود.

برای پختن کوفته سبزی شیرازی، ابتدا باید‌ سس آن را درست کنید. در سس کوفته شیرازی، برخلاف دیگر کوفته‌ها، از مواد خود کوفته هم استفاده می‌شود و به همین خاطر هم به آش شباهت بیشتری دارد. بعد از پختن سس، کوفته‌ها را باید درست کنید و مواد میانی را در آن‌ها بگذارید و فرم دهید. کوفته‌ها را در نهایت در سس قرار دهید و اجازه دهید کوفته‌ها در سس بپزند. حدود ۲۵ دقیقه تا ۱ ساعت باید زمان دهید تا کوفته‌‌ها کاملا نرم و آماده سرو شوند.

برای مطالعه ادامه مراحل تهیه کوفته سبزی شیرازی به همراه فیلم آموزش تهیه آن روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۱۶- کوفته انار و گردو

 

طرز تهیه کوفته انار و گردو با سس خوشمزه به 4 روش در فر و بدون فر

 

طرز تهیه کوفته انار و گردو یکی از جذاب‌ترین رسپی‌ها برای علاقه‌مندان به انواع کوفته است. این غذا به خصوص برای افرادی که از خوردن غذاهایی با طعم ترش و ملس لذت می‌برند، یک انتخاب فوق‌العاده محسوب می‌شود. اما طرز تهیه کوفته گردو و رب انار چگونه است؟ تفاوت درست کردن کوفته گردو ارومیه با رب انار با کوفته انار شمالی چیست؟ آیا می‌دانید در طرز تهیه کوفته انار به روش شمالی از چه سبزیجاتی استفاده می‌شود؟

برای مطالعه طرز تهیه کوفته انار و گردو به ۴ روش مختلف روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۱۷- کوفته گردو

 

طرز تهیه کوفته گردو ارومیه

 

کوفته گردو یکی از انواع کوفته خوش طعم و محلی است که معمولاً هم با گوشت و رب انار و هم بدون گوشت با استفاده از لپه و سبزیجات معطر مختلف طبخ می‌شود. ترکیب طعم‌های مختلف در کوفته گردو آن را به یکی از خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین انواع کوفته تبدیل کرده است.

اما در طرز تهیه کوفته گردو با لپه از چه سبزیجاتی استفاده می‌شود؟ آیا می‌دانید دستور پخت کوفته گردو با لپه چگونه است و به روشی آماده می‌شود؟ برای تهیه کوفته گردو ارومیه از چه موادی استفاده می‌شود؟ برای مطالعه طرز تهیه کوفته گردو به ۲ روش روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۱۸- کوفته بوقلمون و گیلاس

 

فوت و فن‌های طرز تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس

 

کوفته بوقلمون و گیلاس از انواع کوفته فرنگی است. شاید در نگاه اول ترکیب بوقلمون و گیلاس خیلی به هم نیاید ولی کوفته بوقلمون و گیلاس یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که حتما به درست کردنش می‌ارزد و می‌تواند نظرتان را عوض کند. روش درست کردن این کوفته هم بسیار راحت و بی‌دردسر است و زمان زیادی هم برای پخت نیاز ندارد. برای مطالعه طرز تهیه ۲ مدل کوفته بوقلمون و گیلاس در فر و در قابلمه و نکات مهم تهیه آن روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

کالابرگ الکترونیک