شام چی درست کنم | بیش از ۳۰۰ غذای ساده و مجلسی برای شام + فیلم

شام چی درست کنم | بیش از ۳۰۰ غذای ساده و مجلسی برای شام + فیلم


1 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 164 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
شام چی درست کنم | ۷۵ غذای نونی و برنجی برای شام + فیلم
فهرست محتوا نمایش

اگر شما هم زیاد این سوال را می‌پرسید که غذا برای شام چی درست کنم، قرار است یک لیست غذا برای انواع شام مجلسی، مقوی و سبک به شما معرفی کنیم. در این لیست شام، انواع خوراک و غذای مخصوص برای شام آورده شده که هم انواع شام سبک و شام با برنج برای مهمانی و هم شام خوشمزه و آبدار و مقوی و انواع شام سبک زمستانی و تابستانی را شامل می‌شوند. پس برای کسانی که مثل ناهار چی بپزم مدام می‌پرسند که شام چی درست کنم، شام سبک چی بپزم، شام برای مهمان چی بپزم، شام نونی چی بپزم و … یک لیست کامل از انواع غذای نونی و برنجی خوشمزه که برای شام خودمانی و مهمانی می‌توانید درست کنید به همراه طرز تهیه و فیلم آموزش تهیه آن‌ها را در مجله کوروش بخوانید و تماشا کنید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

غذا برای شام چی بپزم؟

شام چی بپزم

اگر سوال شما هم همیشه این است که شام چی درست کنم در ادامه این مقاله به شما می‌گوییم غذا برای شام چی درست کنید. از این لیست غذا برای شام می‌توانید برای تهیه انواع شام نانی و خوراک لذیذ ایده بگیرید.

با هر موادی که در دسترس دارید، می‌توانید انواع شام سریع و سه سوته، شام ارزان و اقتصادی، یا انواع غذای نونی راحت و سبک و مقوی برای شام، خوراک شام برای یک دورهمی ساده، یک شام مهمانی و مجلسی و یا یک شام تک‌نفره درست کنید.

در ضمن برای درست کردن انواع غذا برای شام شما به موادی مثل گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت چرخ کرده، گوشت گاو و گوساله، ماهی و میگو، انواع نان، حبوبات و غلات، برنج، رشته و ماکارونی، چاشنی و ادویه جاتی مثل زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، رب انار، رب گوجه، روغن و … نیاز دارید. تمام این محصولات را می‌توانید به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

انواع غذای سریع و سه سوته برای شام

لیست غذاهای ساده برای شام

اگر می‌خواهید غذای ساده و ارزان برای شام یا یک شام سبک و سریع داشته باشید، که زود آماده شود و در عین حال می‌توانید از خوردن یک شام ساده و فوری لذت ببرید. برای مطالعه لیست غذاهای سریع برای شام روی لینک مطلب غذاهای سریع و سه سوته برای شام کلیک کنید.

کباب تابه‌ای یا کباب دیگی

طرز تهیه کباب دیگی یا کباب تابه ای

شام چی درست کنم؟ «کباب تابه‌ای» یکی از انواع غذای نونی برای شام مهمانی و ساده است. درواقع کباب تابه‌ای با طعمی شبیه کباب کوبیده یک غذای ایده‌آل و حسابی در گروه انواع غذای نانی برای شام است. یک شام پختنی خوشمزه و لذیذ که دردسرهای زغال و منقل کباب کوبیده را هم ندارد و در کمترین زمان ممکن تهیه می‌شود. جالب است بدانید کباب تابه ای در اغلب کشورها هم به سبک‌های مختلف تهیه می‌شود. مثلا بلغارها غذایی شبیه کباب تابه‌ای دارند که به آن «کبابچه» می‌گویند.

در کشور خودمان هم این شام معمولا در ماهی‌تابه درست می‌شود و به همین دلیل هم به آن «کباب تابه‌ای» می‌گویند و البته اراکی‌ها آن را در دیگ درست می‌کنند و در آن‌جا به «کباب دیگی» مشهور است.

برای درست کردن کباب تابه‌ای به عنوان یک غذای ساده و مقوی نونی برای شام، ابتدا پیازها را پوست بگیرید و بشویید. قسمت ریشه آن ها را جدا نکنید. با رنده متوسط یا درشت، آن ها را رنده کنید. آب پیازها را با دست بگیرید. سیرها را با قسمت ریز، رنده کنید. گوشت چرخ کرده را به پیاز رنده شده اضافه کنید. ادویه ها را اضافه کنید. نمک، فلفل و زردچوبه را به مواد داخل کاسه بیفزایید.

برای مشاهده ادامه مراحل آموزش طرز تهیه کباب تابه‌ای روی لینک مطلب کلیک کنید.

خوراک خاویار بادمجان

طرز تهیه خوراک خاویار بادمجان

در لیست انواع غذاهای نونی واسه شام، می‌توانید «خوراک خاویار بادمجان» را هم بگنجانید. بادمجان را به هر شکلی که طبخ کنید، خوشمزه و لذیذ است. خوراک خاویار بادمجان یا به قول روس‌ها «ایگرا» یک غذای اصالتا روسی است و از آن دسته غذاهایی است که علیرغم سادگی بسیار خوشمزه و لذیذ است و معمولا به صورت کنسرو خریداری می‌شود.

شما در منزل به راحتی می‌توانید این غذای سبک نونی برای شام را با همان کیفیت و ظاهر کنسروی و کارخانه‌ای اما سالم‌تر و طبیعی‌تر درست کنید.

برای درست کردن خوراک خاویار بادمجان مجلسی ابتدا باید بادمجان‌ها را روی منقل یا دستگاه گریل و یا داخل فر کبابی کنید. یادتان باشد بادمجان شیرین و تازه رنگ براقی دارد و کم تخم است و بهترین گزینه برای درست کردن خوراک خاویار بادمجان مجلسی است.

از سوی دیگر برای این‌که پوست بادمجان کبابی به راحتی جدا شود وقتی پوست بادمجان روی شعله گاز کاملا سوخت و گوشت آن نرم شد زیر شیر آب سرد بگیرید.

بعد از گرفتن پوست بادمجان آن‌ها را ساطوری خرد کنید. گوجه فرنگی‌ها را هم ریز خرد و ساطور کنید. حالا پیازهای ساطوری خرد شده را در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه خوراک خاویار بادمجان که یکی از انواع غذا با بادمجان کبابی و با کمترین روغن است روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کوکو سبزی در فر یا ماهیتابه

طرز تهیه کوکو سبزی خوشمزه در فر یا ماهیتابه

شام چی بپزم با نون؟ «کوکو سبزی». یکی از انواع خوراک‌ها برای شام سریع نونی، کوکو سبزی است. کوکو سبزی هم از آن دسته غذاهای آسان و در عین حال با رمز و رازهایی برای خوشمزه‌تر شدن است که آن را به یک خوراک مناسب و سبک برای وعده شام تبدیل کرده است.

روش پخت سنتی کوکو سبزی به صورت سرخ کردن کوکو در ماهیتابه است اما اگر کوکو سبزی را در فر درست کنید حالت رژیمی‌ پیدا می‌کند و به همین دلیل برای سرو در وعده شام مناسب‌تر است.

برای درست کردن کوکو سبزی مجلسی خوشمزه با بافت پف‌دار تخم مرغ‌ها را در یک ظرف بشکنید و با زعفران دم کرده، سیر رنده شده، پیاز رنده شده و آب گرفته شده، پیاز داغ خشک، نمک و فلفل سیاه خوب هم بزنید. زرشک را هم ۳۰ دقیقه در آب خیس کنید.

بعد از این ‌که تخم‌مرغ را با سایر مواد را کاملا هم زدید، سبزی کوکو را هم به مایه تخم مرغ اضافه کنید و باز هم بزنید تا سبزی و مایه تخم مرغ خوب با هم ترکیب شوند. سبزی‌ها باید به تخم مرغ آغشته باشند و مقدار تخم مرغ کم نباشد. حالا مغز گردو خرد شده و زرشک آبکش را اضافه کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل پخت و فوت‌وفن‌های طرز تهیه کوکو سبزی ساده و خوشمزه در فر و ماهیتابه و نیز روش پف کردن یک کوکو سبزی خوشمزه و لذیذ روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

 

 

خورش دال عدس خوزستانی

طرز تهیه خورش دال عدس خوزستانی

وعده شام خوشمزه چی درست کنم؟ «خورش دال عدس خوزستانی» یک غذای نونی آبدار بدون تخم مرغ و گوشت برای شام و ناهار است. این خورش برای جنوبی‌ها مثل باقالی قاتوق برای شمالی‌هاست، در همان سطح محبوب و البته خوشمزه و لذیذ. با این تفاوت که خورش دال عدس معمولا با فلفل تند طبخ می‌شود و خبری از سبزی در پخت آن نیست.

خورش دال عدس خوزستانی معمولا با کته سرو می‌شود. اما اگر به دنبال یک شام پختنی نونی و سبک هستید خورش دال عدس را بدون برنج سرو کنید. در لیست غذا برای شام خورش دال عدس یه شام سبک و ارزان و البته غذای نونی فوری است چون در عرض نیم ساعت حاضر است.

برای طرز تهیه خورش دال عدس خوزستانی ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و نیمی از آن را برای گوشت چرخ کرده کنار بگذارید. نیمی از پیازها در روغن تفت دهید و وقتی سبک شدند گوشت چرخ کرده را اضافه کنید.

وقتی رنگ گوشت عوض شد نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته و گوشت هم سرخ شود. در مرحله بعد ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به گوشت اضافه کنید و باز هم تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود. وقتی گوشت آماده شد آن را کنار بگذارید.

برای مطالعه طرز تهیه خورش دال عدس خوزستانی مجلسی روی لینک مقاله طرز تهیه خورش دال عدس کلیک کنید.

یتیمچه تهرانی

یتیمچه غذای ساده و ارزان برای شام

شام ارزون چی درست کنم نونی باشه؟ «یتیمچه» هم یک غذا واسه شام ساده و ارزان است که برای پخت آن، نیاز به زمان زیادی ندارید. مواد تشکیل دهنده آن هم کاملا در دسترس هستند. گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی و فلفل دلمه‌ای، ترکیب اصلی یتیمچه هستند.

البته می‌توانید از سبزی‌های معطر و ادویه‌های دلخواه هم در آن استفاده کنید. برخی هم کدو سبز را با این مواد ترکیب یا آن را با بادمجان جایگزین می‌کنند.

برای درست کردن یتیمچه به روش تهرانی‌ها ابتدا بادمجان‌ها را پوست بگیرید و مکعبی خرد کنید. گوجه فرنگی‌ها را هم بشویید و پوست بگیرید یا رنده کنید. بادمجان‌های خرد شده را در مقداری آب و نمک بگذارید تا تلخی بادمجان گرفته شود و البته روغن کمتری هم به خودش بگیرید.

پیازها را نگینی خرد کنید و در مقدار کمی روغن تفت دهید. سیر رنده شده را هم اضافه کنید. همین که بوی سیر بلند شد حالا بادمجان‌هایی که آبکش کرده و شسته‌ایم و آبش خشک شده به همراه فلفل دلمه‌ای نگینی خرد شده را به ترکیب پیاز و سیر تفت داده شده اضافه کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه یتیمچه روی لینک مطلب کلیک کنید.

اشکنه

اشکنه یک شام سریع و ارزان

«اشکنه» یکی از غذاهای ساده و نونی و آبدار برای شام است که خیلی‌ها برای یک بار هم که شده، طعم آن را چشیده‌اند. قدیمی‌ترها معمولا این شام ارزان را حرفه‌ای‌تر تهیه می‌کنند اما کافی است تصمیم بگیرید دست به کار شوید تا متوجه شوید که چقدر ساده است. از طرفی خیلی زود هم آماده می شود و هم برای شام و هم برای ناهار مناسب است.

در مواد اصلی آن هم نه خبری از گوشت هست و نه برنج. معمولا اشکنه را در فصول سرد سال تهیه می‌کنند ولی برای کسانی که این غذا را دوست دارند، چنین محدودیتی وجود ندارد.

اگر مدام از خود می‌پرسید برای شام با نون چی بپزم «اشکنه» یک شام ساده و باحال نونی و آبدار است که حسابی کارتان را راه می‌اندازد.

برای درست کردن اشکنه شیرازی که همان اشکنه سیب زمینی و تخم مرغ است، ابتدا پیاز را ریز خرد کنید و تفت دهید. بعد از این‌که پیازها سبک و طلایی شدند فلفل، نمک و زردچوبه را به پیازها اضافه کنید.

سپس سیب زمینی‌ها را نگینی خرد کنید و کمی در یک ظرف جداگانه کمی تفت دهید. وقتی سیب زمینی‌ها مقداری سرخ شد آن‌ها را به پیازهای سرخ شده اضافه کنید. حالا آرد را هم اضافه کنید و همراه با سایر مواد تفت دهید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه اشکنه روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کوکو سیب زمینی

طرز تهیه کوکو سیب زمینی با سیب خام یا پخته یک غذای خوشمزه برای شام ارزان

یکی از انواع غذا سبک برای شام نسخه‌های مختلف کوکو است. در لیست غذاهای فوری شام «کوکو سیب زمینی» یک وعده غذای خوشمزه برای شام، همچنین یک شام سریع و ساده و مقوی است که اگر با سیب زمینی خام درست شود در کمتر از ۳۰ دقیقه آماده سرو و میل کردن است.

کوکو سیب زمینی را به عنوان یک نمونه از انواع غذای شام ساده و ارزان را با سیب زمینی پخته هم درست می‌کنند؛ که هم زمان بیشتری برای پخت لازم دارد (به خاطر مرحله پخت سیب زمینی) و هم کمی بیشتر از کوکو سیب زمینی با سیب زمینی خام روغن به خودش می‌گیرد.

برای درست کردن کوکو سیب زمینی با سیب خام ابتدا سیب زمینی‌ها را با رنده ریز رنده کنید. بهتر است پیازها را با رنده کمی درشت‌تر رنده کنید و آب پیاز را بگیرید. سیب زمینی و پیاز رنده شده را با هم مخلوط کنید.

در یک ظرف جداگانه تخم مرغ‌ها را بشکنید و با چنگال خوب هم بزنید. تخم مرغ‌های هم زده را به مخلوط سیب زمینی و پیاز اضافه کنید. در صورت استفاده از سیر تازه، سیرها را ریز رنده و اضافه کنید. سپس نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کوکو سیب زمینی به عنوان یک غذا برای شام اقتصادی و ساده روی لینک مطلب کلیک کنید.

انواع غذا و خوراک نونی برای شام

شام چی درست کنم نونی باشه؟ خوراک‌ها غذاهای ساده برای شام هستند که در طرز تهیه و سرو آن‌ها برنج جایی ندارد. غذاهای فینگرفودی نونی هم جزو لیست خوراک برای شام هستند که اتفاقا به خاطر راحتی در زمان سرو، پرطرفدار هستند. در مواد لازم مورد استفاده در خوراک‌ها هم از انواع سبزیجات می‌توانید استفاده کنید و هم انواع گوشت و حبوبات. این غذاها برای شام را می‌توان همراه با نان یا بدون نان سرو کرد.

بادمجان شکم پر

طرز تهیه بادمجان شکم پر

«بادمجان شکم پر» یا «شکم پاره» یا به قول ترک‌ها «قارنی یارخ» از جمله لذیذترین خوراک‌هایی است که می‌توانید با بادمجان برای یک شام خوشمزه و نونی درست کنید و برای خوراک نونی شام مهمانی هم یک گزینه عالی است.

ترک‌ها مدعی‌اند که قارنی یارخ را برای اولین بار آن‌ها درست کرده‌اند و مناطق دیگر به خصوص استان‌های شمالی از روی دست آن‌ها به دستور پخت این غذا رسیده‌اند. البته بادمجان شکم پر شمالی‌ها در جزییات با قارنی یارخ فرق دارد.

به هر حال بادمجان شکم پر یا شکم پاره یا قارنی یارخ نخستین بار دستپخت هر قومی که بوده از انواع غذای نونی خوشمزه و مناسب برای شام و البته ناهار است.

برای درست کردن بادمجان شکم پر مجلسی با گوشت چرخ کرده ابتدا بادمجان‌ها را از طول یک سانتی‌متر مانده به بالا و پایین بادمجان با چاقوی تیز برش بزنید و شکم‌شان را خالی کنید (دم بادمجان‌ها را جدا نکنید). سپس روی بادمجان‌ها نمک بپاشید و ۱ ساعت صبر کنید تا تلخی بادمجان گرفته شود.

در این فاصله پیازها را نگینی خرد کنید. وقتی پیازها تفت خوردند و سبک شدند گوشت چرخ کرده را اضافه کنید. وقتی رنگ گوشت قهوه‌ای شد، ۴ عدد گوجه فرنگی رنده شده، قارچ خرد شده، نمک، فلفل و زردچوبه به همراه فلفل قرمز، پودر زنجبیل و دارچین را اضافه کنید.

اجازه دهید آب گوجه فرنگی و قارچ‌ها کاملا کشیده شود و سپس ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه را اضافه کنید. وقتی رب سرخ شد و طعم خامی آن گرفته شد مایه گوشت شما آماده است.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه بادمجان شکم پر روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کشک بادمجان

طرز تهیه کشک بادمجان و فوت و فن های آن

«کشک بادمجان» هم یکی از چند نمونه غذای نونی و ساده برای شام است که اتفاقا طرفداران زیادی دارد. این غذا برای گیاهخواران هم یک گزینه عالی شام نونی و ساده به حساب می‌آید. کشک، بادمجان، پیاز و نعنا خشک مواد اصلی این غذای محبوب هستند که البته با گردوی خرد شده هم می‌توانید طعم این غذا مناسب شام را دلپذیرتر کنید.

برای درست کردن یک کشک بادمجان حرفه‌ای، به رغم ظاهر ساده‌ای که دارد، باید نکات زیادی را رعایت کنید که در نهایت یک خوراک نونی خوشمزه برای شام از آب در بیاید.

برای درست کردن کشک بادمجون در ابتدا پوست بادمجان‌ها را بگیرید و روی آن‌ها مقداری نمک بپاشید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا تلخی و آب قهوه‌ای بادمجان‌ها خارج شود. سپس بادمجان‌ را خشک و در تابه با مقداری روغن سرخ کنید.

بادمجان‌های سرخ شده را در یک قابلمه بریزید و سیر را روی آن‌ها رنده کنید. می‌توانید سیرها را به صورت حبه‌ای هم به بادمجان‌ها اضافه کنید و اجازه بدهید با بادمجان‌ها بپزند. می‌توانید یکی یا همه سیرها را نگه دارید تا هنگام آماده کردن پیاز داغ، با پیاز سرخ کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کشک بادمجان روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

پیراشکی سیب زمینی بدون فر

طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی برای یک شام نونی و بدون برنج

سیب زمینی هم برادر بادمجان است و مثل بادمجان ده‌ها غذای خوشمزه، آسان و به صرفه می‌توان با آن درست کرد. از انواع کوکو و کتلت گرفته تا به عنوان یکی از مواد اصلی انواع پلو و خورش می‌توانید روی سیب زمینی حساب کنید.

اگر دستور پخت یکی از انواع غذای محبوب نونی و یک خوراک خوشمزه به خصوص برای وعده شام را بخواهید که اتفاقا خیلی هم سریع آماده می‌شود پیشنهاد ما غذا برای شام به شما «پیراشکی سیب زمینی بدون فر» است.

«پیراشکی سیب زمینی» یکی از خوشمزه‌ترین و ساده‌ترین غذاهای اسنکی در سرتاسر دنیاست که اصالت روسی دارد و با مواد مختلف می‌توان داخل آن را پر و طبخ کرد.

برای درست کردن خمیر پیراشکی سیب زمینی ابتدا آرد، بیکینگ پودر و نمک را در یک ظرف مناسب بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس روغن زیتون یا روغن مایع و آب را هم اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یک خمیر نرم و یکدست به دست بیایید. خمیر نباید حالت چسبناک داشته باشد و به دست بچسبد. اگر خمیر به دست چسبید مقداری آرد به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید.

روی سطح کارتان مقداری خمیر بپاشید و خمیر را روی آن خوب ورز بدهید. بهتر است برای این‌که خمیر خوب برسد به مدت یک ساعت آن را در یخچال بگذارید. برای قرار دادن خمیر در یخچال حتما روی آن را با سلفون بپوشانید.

در این فاصله مایه داخل پیراشکی را درست کنید. برای مواد داخل پیراشکی از هر ترکیبی که دوست داشته باشید می‌توانید استفاده کنید. از ترکیب انواع پنیر و سبزیجات معطر مثل جعفری و اسفناج گرفته تا انواع گوشت چرخکرده، سویا، قارچ و تکه‌های حبه قندی گوشت مرغ.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی بدون فر روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کوکو لوبیا سبز

طرز تهیه کوکو لوبیا سبز برای وعده شام نونی و بدون برنج

«کوکو لوبیا سبز» یک غذای نونی و سبک مناسب شام. همان‌طور که از اسم این غذا پیداست، ماده اصلی آن، لوبیا سبز خرد شده است که با تخم مرغ و دیگر ادویه‌ها ترکیب لذیذ و متفاوتی خواهد داشت. اضافه کردن پنیر پیتزا هم آن را مدرن و خوشمزه‌تر می‌کند. تبریزی‌ها از آن به عنوان یک غذای نونی ساده و سبک برای شام استقبال زیادی می‌کنند.

از طرفی همه می‌دانند که سلیقه تبریزی‌ها در پخت انواع غذاها زبانزد است. توصیه می‌کنیم شما هم این کوکوی مقوی را به عنوان یک شام جدید و راحت در لیست شام بگنجانید.

در طرز تهیه کوکو لوبیا سبز مجلسی تبریزی با پنیر پیتزا یا بدون پنیر پیتزا بهتر است از لوبیاهای نازک و جوان استفاده کنید. ابتدا لوبیاها را خوب بشورید و زمانی که خشک شد سر و ته لوبیاها را بزنید و به صورت کاملا ریز خرد کنید.

هویج‌ها را هم بعد از شستن، پوست بگیرید و ریز ریز خرد کنید. لوبیا و هویج‌های خرد شده را بخارپز کنید. بهتر است آب نریزید چون لوبیا خودش آب می‌اندازد. سیب زمینی‌ها را هم نگینی خرد کنید و سرخ کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کوکو لوبیا سبز روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

فلافل

طرز تهیه فلافل به سبک بازاری و جنوبی

احتمالا با شنیدن نام «فلافل»، یاد آبادان و اهواز بیفتید و دلتان هوس طعم تند این غذای خیابانی محبوب را بکند. البته فلافل در اصل غذای عربی است و لبنانی‌ها خود را صاحب اصلی آن می‌دانند. یکی از بهترین انواع غذای نونی برای شام ساده همین «فلافل» است که می‌توان به مواد اولیه آن که نخود است، باقلا سبز هم اضافه کرد.

در ضمن می‌توانید آن را به هر اندازه که دوست دارید تند و تیز درست کنید. طرز درست کردن فلافل ساندویچی بازاری در خانه به این ترتیب است که ابتدا باید خمیر مایه فلافل را آماده کنید.

در طرز تهیه خمیر فلافل باید این نکات را رعایت کنید؛ نخودها را از یک روز قبل بخیسانید. در طی این مدت چند بار آب نخودها را عوض و تازه کنید. نخودهای خیس خورده، پیاز، فلفل، گشنیز، جعفری، نمک، سیر و زیره را در میکسر بریزید و همه را با هم مخلوط کنید تا زمانی که تمام مواد خوب خرد شوند و حالت خمیری پیدا کنند.

مایه به دست آمده نباید زیاد شل باشد. ذرات مایه فلافل باید کمی درشت‌تر از ذرات شکر باشند. بد نیست بدانیدطرز تهیه فلافل با نخود پخته هم مرسوم است و می‌توانید از نخود پخته با جای نخود خام استفاده کنید که البته در زمان سرخ کردن، فلافل روغن بیشتری به خود جذب می‌کند.

در مرحله بعد آرد نخودچی و بیکینگ پودر را روی مواد مخلوط شده بپاشید و هم بزنید. باید میزان آرد برنج در خمیر فلافل به قدری باشد که وقتی می‌خواهید توپک‌های فلافل را درست کنید به دست‌تان نچسبند. برای چند ساعت مخلوط را در یک کاسه بریزید و روی آن را بپوشانید و داخل یخچال قرار دهید تا مایه فلافل استراحت کند.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه فلافل ترد و خوشمزه به عنوان یک پیشنهاد غذا برای شام روی لینک مطلب کلیک کنید.

کوفته عدس

کوفته عدس برای شام یک غذای مقوی است

«کوفته عدس» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ترکیه‌ای است و همان‌طور که از نامش پیداست است، در ترکیب مواد آن «عدس» نقش اول را بازی می‌کند. از مواد مختلف دیگری مثل سیر، تخم کتان، موسیر و سبزی‌های معطری مثل ریحان، پونه کوهی و جعفری هم در تهیه مایه کوفته استفاده می‌شود.

همچنین در این غذای با حال و سبک برای شام می‌توانید انواع ادویه‌ها را مثل نمک، فلفل پاپریکا، آویشن، زیره و … به کار ببرید. در ضمن برای کسانی که به خوردن غذاهای گیاهی علاقه دارند و از رژیم لاغری پیروی می‌کنند، کوفته عدس یکی از بهترین غذاهای نونی پختنی و فوری و با حال برای شام است.

برای درست کردن کوفته عدس ابتدا روغن زیتون را به تابه‌ای که روی حرارت ملایم قرار دادید، اضافه کنید. حالا بهترین زمان برای اضافه کردن پیازها است. پیازها را تا زمانی که به خوبی نرم شده و تغییر رنگ دهید، تفت دهید.

سپس عدس، آویشن، سیر، موسیر، فلفل قرمز، ریحان خشک، پونه کوهی، پودر پاپریکا، تخم کتان، نمک، فلفل، جعفری تازه را در مخلوط کن دستی یا برقی بریزید و به خوبی با هم ترکیب کنید. برای درست کردن کوفته قلقلی عدس باید از خشک بودن عدس‌ها مطمئن شوید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کوفته عدس روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: رازهای خوشمره شدن انواع کتلت

انواع غذای آبدار برای شام

غذاهای آبکی یا آبدار برای شام بسیار محبوب هستند. این غذاها هم در میان سالمندان و کودکان پرطرفدار است و هم برای بزرگسالانی که می‌خواهند غذاهای خشک نونی یا غذاهای برنجی مصرف نکنند و هر از گاهی لیست غذای شام خود را با غذاهای جدید تنوع بدهند. عدسی، نخود آب، لوبیا گرم و … جزو پرطرفدارترین غذاهای آبکی یا آبدار برای شام هستند.

عدسی

طرز تهیه عدسی لعابدار و خوشمزه

«عدسی» را خیلی‌ها به عنوان صبحانه هم درست می‌کنند ولی می‌تواند در لیست بلند بالای غذای سریع برای شام آبدار زمستانی و تابستانی هم جای خودش را باز کند. این غذای سنتی و مقوی، برای همه سنین مناسب است و اتفاقا سیرکنندگی زیادی هم دارد. می‌توانید در تهیه عدسی هم گوشت استفاده کنید و هم آن را بدون گوشت درست کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه عدسی لعابدار و خوشمزه رستورانی باید از ۲۴ ساعت قبل عدس را در آب و جوش شیرین بخیسانید. در این فاصله چند بار آب عدس‌ها را عوض کنید. سپس آب تازه روی عدس‌ها می‌ریزیم و می‌گذاریم تا با مقداری زردچوبه و روغن مایع یا روغن زیتون بپزد.

بعد از پخت عدس‌ها عدس پخته را از صافی رد می‌کنیم و همزمان آرد را در روغن سرخ می‌کنیم و با پیاز که از قبل سرخ کرده‌ایم مخلوط می‌کنیم.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه عدسی لعابدار روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

خوراک لوبیا چیتی (لوبیا گرم)

خوراک لوبیا چیتی یا لوبیا گرم یک غذای آبدار و مفید برای شام است

خیلی‌ها به خاطر زمان زیادی که باید به پخت لوبیا اختصاص داد، ترجیح می‌دهند کنسرو لوبیا گرم تهیه کنند و از طعم آن لذت ببرند. ولی حتما می‌دانید که اگر خودتان دست به کار شوید و این شام با نان را درست کنید حتما هم لوبیا گرم سالم‌تری می‌پزید و هم می‌توانید بنا به طبع و سلیقه‌تان، برخی ادویه‌ها و سبزیجات را به آن‌ها اضافه کنید.

برای لعاب انداختن لوبیا گرم هم روش‌های مختلفی وجود دارد. استفاده از سیب زمینی یا آرد حل شده در آب، از روش‌های متداول غلظت دادن به خوراک لوبیا چیتی است.

برای درست کردن لوبیا چیتی باید در اولین مرحله لوبیاها را از شب قبل با آب ولرم خیس کنید. لوبیا چیتی حداقل باید ۱۲ ساعت خیس بخورد. در این مدت چند بار آب لوبیا چیتی را عوض کنید تا نفخ لوبیا کاملاً گرفته شود. از طرف دیگر این کار موجب می شود تا لوبیا بهتر و سریع‌تر پخته شود.

لوبیاها را در یک قابلمه مناسب بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. به ازای هر ۳ لیوان لوبیا چیتی باید ۶ لیوان آب به لوبیاها اضافه کنید. سپس کمی فلفل سیاه، زردچوبه و روغن به آن اضافه کنید. سپس قابلمه لوبیا را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا به خوب پخته شود.

برای یاد گرفتن بقیه تکنیک‌ها و آموزش مراحل طرز تهیه لوبیا گرم روی لینک مطلب کلیک کنید و همین حالا به جای پرسیدن این سوال که شام سبک چی بپزم، دست به کار شوید.

نخود آب

طرز تهیه نخود آب

یکی از انواع شام آبدار و مقوی برای کسانی که می‌خواهند هم یک شام نونی و آبدار و مقوی بخورند و هم برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنند، «نخود آب» است. یکی از انواع غذای نونی خوشمزه برای شام و البته ناهار.

اگر می‌خواهید این غذا را در مدت زمان کمتری بپزید، از زودپز استفاده کنید. برخی هم به این غذا گوشت گوسفند یا گوساله اضافه می‌کنند.

طرز تهیه نخودآب بدون گوشت لازم است تا نخودها را در آب زیاد بپزیم. بهتر است قبل از پختن نخودها آن‌ها را یک روز قبل در آب خیس کنید تا نفخ‌شان گرفته شود. سپس یک عدد پیاز کوچک را خرد کرده و با یک قاشق غذاخوری روغن بادام در ماهیتابه تفت ‌دهید. نمک، فلفل و زیره سیاه را به پیازها اضافه کنید. پس از آن، مواد داخل ماهیتابه را به نخودها که در حال پختن هستند اضافه کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه نخود آب روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

آش دوغ

طرز تهیه آش دوغ

هر چند انواع آش را معمولا به عنوان پیش غذا می‌شناسیم ولی می‌توانند یک غذای سالم و سبک برای شام هم حساب شوند. لیست آش‌ها و سوپ‌های ایرانی بسیار بلند بالا است ولی از میان آن‌ها «آش دوغ»، یک غذای آبدار برای شام و البته بسیار محبوب هم هست.

اگر می‌خواهید چند مدل غذا برای شام درست کنید آش دوغ را هم به عنوان یک گزینه شام آبدار و سبک در لیست غذای شام خود بگنجانید.

این غذای نونی سریع به شمال غرب کشور تعلق دارد و دوغ هم ماده اصلی آن است. البته باید هنگام درست کردن، حواستان به نکاتی باشد که باید برای جلوگیری از بریده شدن دوغ انجام دهید. ما فوت را و فن‌های لازم برای نبریدن دوغ را هم به شما گفته‌ایم. برای مطالعه طرز تهیه انواع آش دوغ شهرهای مختلف روی لینک مطلب کلیک کنید.

کله جوش بجنوردی

کله جوش برای شام ساده

اگر می‌خواهید چند مدل غذا برای شام درست کنید، «کال جوش» را در لیست شام نونی و آبدار قرار دهید. این غذا با ترکیب سبزیجات و کشک، به همراه آب درست می شوند. البته قدیمی‌‌ترها اعتقاد داشتند که کشک آن را حتما باید به صورت ساییده شده در آن به کار برد؛ ولی استفاده از انواع کشک در کله جوش اختیاری است.

روش‌های مختلفی هم برای تهیه این غذای نونی آبدار و سبک و ساده برای شام وجود دارد. یکی از انواع لذیذ کله جوش، «کله جوش بجنوردی» است.

برای درست کردن کله جوش بجنوردی که ماست چکیده هم در ترکیب خود دارد باید ماست چکیده را در یک ظرف بریزد و خوب هم بزنید. سپس دو لیوان آب داغ به آن اضافه کنید. مواد را با کمک چنگال یا همزن دستی به‌طور کامل ترکیب کنید.

سپس مغز گردوها را به اندازه دلخواه خرد کنید. پوست پیاز و سیر را جدا کنید و آن‌ها را نیز با چاقو خرد کنید و در ظروف جداگانه بریزید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کله جوش بجنوردی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

انواع غذای بی دردسر برای شام

شام چی درست کنم خسته شدم! این اگر مشکل شما هم باشد غذاهای ساده‌ای که با نان خورده می‌شوند معمولا جزو دسته غذاهای بی دردسر برای شام هستند که می‌توانند مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه دارند.

حمص (هوموس) نخود

شام بی دردسر چی درست کنم | طرز تهیه حمص نخود

غذای ساده و بی دردسر برای شام چی درست کنم؟ در معرفی غذا برای شام انواع «هوموس» یا «حمص» جزو غذاهای آسان و راحت و نونی برای شام هستند. اصالت هوموس به لبنان بر‌می‌گردد و یک غذای عربی و خاورمیانه‌ای است.

این غذای مناسب شام با مواد مقوی که در طرز تهیه آن به کار رفته است، تا مدت زیادی می‌تواند شما را سیر نگه دارد. استفاده از مواد متفاوت و حتی به نظر متناقض، از این غذای ساده برای شام یک معجون خوشمزه درست کرده است که خیلی‌ها طعم آن را دوست دارند.

برای درست کردن هوموس لبنانی با نخود و ارده ابتدا از شب قبل نخودها را بخیسانید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید. سپس نخودها را بپزید. نخودها حسابی باید بپزند تا بافت حمص کرمی و یکدست شود. بعد از پخت نخودها به مدت ۳۰ ثانیه آن‌ها را در آب سرد قرار دهید و سپس آبکش کنید. برای این دستور پخت حمص لازم نیست پوست نخودها را بگیرید.

نخودها را در غذاساز بریزید و حسابی آن‌ها را پوره کنید. آب لیموترش ،نمک و سیرهای پوست گرفته را اضافه کنید و یکبار دیگر غذاساز را روشن کنید تا تمام مواد با هم مخلوط شوند.

اجازه دهید مایه به دست آمده حدود یک دقیقه یا بیشتر استراحت کند. سپس سس تهینی را هم به مواد اضافه کنید و باز هم با غذاساز مایه حمص را میکس کنید تا یک بافت کرمی و یکدست به دست بیاورید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه هوموس نخود روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

حمص بادمجان

حمص بادمجان یک غذای نونی مقوی برای شام

«حمص بادمجان» یا «هوموس بادمجان» یک غذای خوشمزه و مفید است که می‌توانید از آن به عنوان پیش غذا یا حتی یک شام سبک و ساده استفاده کنید.

در طرز تهیه حمص به عنوان یک پیش غذای عربی با بادمجان کبابی معمولا از نخود و ارده هم استفاده می‌شود. اما می‌توانید این هوموس بادمجان را با لوبیا سفید نیز آماده کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه حمص بادمجان باید ابتدا نخودها را بخیسانید و سپس بپزید. بعد از پخت باید پوست نخودها را جدا کنید. اضافه کردن مقداری زیره به نخود در حال پخت موجب از بین رفتن نفخ آن می‌شود و طعم بهتری به آن می‌بخشد. در صورت تمایل می‌توانید از کنسرو نخود آبگوشتی هم برای تهیه حمص بادمجان استفاده کنید.

برای کبابی کردن بادمجان‌ها هم باید بادمجان را بشویید و با کمک چاقو چند برش روی سطح بادمجان ایجاد کنید. سپس یک شعله پخش‌کن روی گاز قرار دهید و بادمجان‌ها را روی آن قرار دهید. زمانی که پوست بادمجان کاملا کبابی شد، آن را برگردانید تا همه قسمت‌های بادمجان کبابی شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه حمص بادمجان روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

حمص دال عدس

غذا برای شام چی درست کنم؟ طرز تهیه هوموس دال عدس

هوموس دال عدس (حمص دال عدس) هم یکی دیگر از انواع هوموس خوشمزه لبنانی است. برای درست کردن هوموس دال عدس ابتدا دال عدس را به خوبی بشویید و با آب روی شعله با حرارت ملایم بپزید. دال عدس زود می‌پزد و نیازی به صرف زمان زیادی نیست.وقتی دال عدس پخت و آب آن کاملا تبخیر شد و به خورد دال عدس رفت، دال عدس نرم را در یک ظرف بریزید و به مدت ۵ دقیقه در فریزر بگذارید.

سپس به جز آب، همه مواد لازم برای تهیه دال عدس را در مخلوط‌کن بریزید و پوره کنید. در طرز تهیه حمص دال عدس، بهتر است سیر را به صورت کباب شده درست کنید. در این روش حمص طعمی بی‌نظیر و ظاهری مجلسی‌تر پیدا می‌کند.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه حمص دال عدس روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

بورانی اسفناج

شام چی درست کنم؟ طرز تهیه بورانی اسفناج

برای غذای شام ساده و بی دردسر «بورانی اسفناج» یک غذای عالی است. این غذای نونی سبک برای شام هم طرز تهیه آسانی دارد و هم برای کسانی که رژیم گیاهخواری را دنبال می‌کنند، بسیار مناسب خواهد بود. حتی می‌توانید بورانی را به عنوان یک غذای نونی فوری یا پیش غذا هم درست و میل کنید.

برای درست کردن بورانی اسفناج ابتدا اسفناج‌ها را بشویید و وقتی کاملا آب آن‌ها خشک شد درشت خرد کنید. برای پختن اسفناج‌ها نهایتا به نصف فنجان آب نیاز دارید تا بخارپز شوند (اگر هم آب اضافه نکنید اتفاقی نمی‌افتد)، کافی است که اسفناج‌ها نرم شوند.

حالا سیرها را رنده کنید و به اسفناج در حال پخت اضافه کنید. وقتی آب اسفناج کاملا کشیده شد نمک و فلفل آن را اندازه کنید و از روی شعله گاز بردارید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه بورانی اسفناج روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

میرزا قاسمی

طرز تهیه میرزا قاسمی یک غذای ساده برای شام

«میرزا قاسمی» یک غذای بی دردسر برای شام و از غذاهای محبوب شمالی است که در همه نقاط ایران طرفدارهای زیادی دارد. مواد اصلی آن هم گوجه فرنگی و بادمجان است. برای این که طعم اصیل میرزا قاسمی را تجربه کنید، باید بادمجان و گوجه به صورت کبابی درآورید. تخم مرغ یا تخم اردک هم به عنوان یکی از مواد اصلی آن، به کار می‌رود.

در اولین مرحله از طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی خانگی به روش سنتی شمالی باید بادمجان‌ها را به خوبی بشویید. سپس آن‌ها را به نوبت روی آتش یا شعله گاز بگیرید تا کبابی شوند. برای این کار باید بادمجان‌ها را آن قدر کبابی کنید که پوست بادمجان کاملاً بسوزد و ترد شود.

داخل بادمجان هم باید حتما مغز پخت شود. برای این که طعم بادمجان کبابی شما جذاب‌تر شود، در صورت امکان بهتر است آن‌ها را روی زغال کبابی کنید. به این ترتیب بادمجان عطر دودی بیشتری می‌گیرد و خوشمزه‌تر می‌شود. در ضمن برای خوشمزه و خوش عطر شدن آن، سیر را فراموش نکنید. 

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه میرزا قاسمی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

 

لیست غذا برای مهمانی شام مجلسی با برنج و بدون برنج

معمولا در لیست غذا برای مهمانی شام، از انواع غذاهایی نام برده می‌شود که با برنج سرو می‌شوند و به قول معروف به عنوان غذاهای مجلسی برای مهمانی شام رسمی شناخته می‌شوند. برای مطالعه طرز تهیه انواع غذاهای مهمانی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کباب کوبیده

طرز تهیه کباب کوبیده حرفه ای با تمام فوت و فن های آن

اگر اهل شام خوردن هستید یا برای مهمانی می‌خواهید یک غذا برای مهمانی شام بدون برنج یا با برنج و در عین حال مجلسی برای درست کنید چه چیزی بهتر از «کباب کوبیده»؟ شما می‌توانید کباب کوبیده را به صورت خوراک برای شام بدون نان و با برنج سرو کنید.

طرز تهیه کباب کوبیده خانگی حرفه‌ای احتیاج به کمی دقت و حوصله دارد. در شروع کار ابتدا گوشت چرخ‌ کرده را در یک ظرف بزرگ و گود بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. اما گوشت کوبیده چی باشه؟ گوشت چرخ کرده مخلوط گوسفند و گوساله شامل سر‌دست یا ران گوساله و قلوه‌گاه گوسفند.

گوشت و نمک را خوب ورز بدهید. در همین مرحله برای مزه‌دار کردن گوشت کوبیده می‌توانید فلفل سیاه و زعفران را هم اضافه کنید تا بوی زهم گوشت از بین برود. مایه کباب کوبیده را در یخچال بگذارید کمی به گوشت استراحت بدهید تا به اصطلاح بیات شود.

سپس پیازها را رنده کنید. یک نکته مهم این است که بعد از رنده کرده پیازها، آن‌ها را با دست فشار دهید و آب پیاز را بگیرید، می‌توانید برای گرفتن آب پیاز، پیازهای رنده شده را در پارچه تنظیف بریزید و با فشار دادن، آب پیاز را بگیرید.

گرفتن آب پیاز سبب می‌شود تا کباب کوبیده خوب به سیخ بچسبد، روی سیخ وا نرود و توی آتش نریزد. پیازها را به گوشت اضافه کنید و حسابی وزر بدهید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کباب کوبیده به روش رستورانی، به همراه تمام فوت و فن‌های کباب کوبیده روی لینک مطلب کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: فوت و فن ها و رازهای کباب کوبیده خوشمزه

ته چین مرغ مجلسی

ته چین مرغ

«ته چین» یکی از غذاهای مجلسی و در عین حال خوشمزه‌ ایرانی است که در میان پلوهای مجلسی حسابی پرطرفدار است. به همین خاطر اگر آن را به عنوان شام مهمانی با برنج و مرغ هم تهیه کنید، حتما انتخاب خوبی کرده‌اید.

در طرز تهیه ته چین مرغ اصلا نیازی به صرف زمان خیلی طولانی ندارید چون این غذا در ظرف ۴۵ دقیقه تا نهایت ۱ ساعت می‌پزد. برای آماده‌سازی این شام سریع مهمانی هم باید نکاتی را رعایت کنید که در نهایت یک شام مهمانی عالی داشته باشید.

در اولین مرحله از طرز تهیه ته چین مرغ، سینه مرغ را بپزید. یک پیاز را به صورت نگینی یا خلالی در یک قابلمه خرد کنید و در کمی کره یا روغن تفت دهید. بعد از این که پیازها کمی نرم شدند، سینه مرغ را تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. سپس، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، به اندازه نوک قاشق دارچین و پودر ادویه کاری را به آن اضافه کنید.

در همین حین که مرغ در حال پخت است، برنج را آماده کنید. برنج را بهتر است از قبل زیر آب ولرم بشویید و در مقداری نمک و آب ولرم به مدت حداقل ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت بخیسانید. بهتر است از برنج ایرانی استفاده کنید که علاوه بر طعم عالی، کمی چسبندگی هم بعد از پخت داشته باشد.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه ته چین مرغ روی لینک مطلب کلیک کنید و فیلم آموزش تهیه ته چین مرغ را هم تماشا کنید.

مرصع پلو با مرغ

شام مجلسی چی درست کنم؟ طرز تهیه مرصع پلو

شام مجلسی چی بپزم؟ به لیست انواع غذای مجلسی برای شام مهمانی، «مرصع پلو» را هم اضافه کنید. اصالت این شام خوشمزه و لذیذ به شهر قزوین برمی‌گردد و در آن ترکیب مغزهای مختلف از جمله خلال بادام و خلال پسته، به همراه زرشک، کشمش و خلال پرتقال یک شام مجلسی خوشرنگ را می‌سازند.

طرز تهیه مرصع پلو اصلا کار سختی نیست و در نهایت هم یک غذای لذیذ برای وعده شام مجلسی و مهمانی با برنج خواهید داشت. بهتر است گوشتی را که برای درست کردن مرصع پلو به کار می‌برید، از نوع بدون استخوان باشد و خلال‌ها هم باید در انتها به عنوان تزیین روی برنج قرار بگیرند.

در اولین مرحله ازطرز تهیه مرصع پلو با مرغ، برنج را بشویید و در آب و نمک خیس کنید. قسمت نارنجی پوست پرتقال را بگیرید و در یک لیوان آب بریزید. به مدت حداقل ۱ ساعت صبر کنید یا از شب قبل، استراحت دهید. سپس این پوست را خلالی خرد کرده و در شیرجوش بریزید و روی حرارت بگذارید.

آب که جوش آمد، ۲ تا ۳ دقیقه بعد، آب آن را خالی کرده و با آب جدید عوض کنید. دوباره روی حرارت بگذارید. این کار را ۴ بار انجام دهید تا طعم تلخ خلال‌های نارنجی پوست پرتقال گرفته شود.

بعد از شیرین شدن پوست‌های پرتقال یا گرفته شدن تلخی آنها، در یک تابه مقداری کره یا روغن بریزید. تابه را روی حرارت بگذارید و بعد از داغ شدن، پوست‌های پرتقال را تفت دهید و ۱ قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید. شکر که ذوب شد و خلال‌ها تفت خوردند، شعله گاز را خاموش کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه مرصع پلو روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

ماهی قزل آلا شکم پر

ماهی شکم پر برای مهمانی شام یک غذای عالی است

انتخاب «ماهی شکم پر» به عنوان یک شام مجلسی و شیک، یک انتخاب هوشمندانه و البته لوکس است. البته که اگر این شام خوشمزه مهمانی را درست کنید، می‌توانید سلیقه و هنر خودتان را هم به نمایش بگذارید. فقط باید فوت و فن‌ها گرفتن بوی زهم ماهی را بلد باشید که اصلا هم سخت نیست.

برای آماده کردن ماهی شکم پر ساده ابتدا آن اگر ماهی پولک دارد پولک‌های آن را جدا کنید، شکم ماهی را تمیز کنید و ماهی را خوب بشورید. سپس اجازه دهید ماهی در آبکش خشک شود.

وقتی ماهی خشک شد تمام قسمت‌های بیرون و داخل شکم آن را با نمک، فلفل، زردچوبه، زعفران آب کرده و مقداری آب نارنج یا آب لیموترش مزه‌دار کنید. ۲ ساعت صبر کنید تا ماهی خوب مرینیت شود.

در این فاصله پیازها را ریز و نگینی خرد کنید و تفت دهید. وقتی پیازها سبک شدند حبه‌های سیر رنده شده را اضافه کنید. همین که بوی سیر بلند شد سبزی‌های ساطوری خرد شده را اضافه کنید.

شمالی‌ها برای ترکیب سبزی ماهی شکم‌پر کمی خالواش و چوچاق و نعناع خشک هم به ترکیب این سبزی اضافه می‌کنند که اگر در دسترس داشته باشید طعم لذیذ ماهی را دوچندان می‌کند.

آب سبزی که گرفته شد و سبزی سرخ شد، گردو را اضافه کنید تا کمی تفت بخورد. حالا رب انار را اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید. نمک، فلفل و زردچوبه را هم اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه ماهی قزل آلا شکم پر به همراه همه نکات مورد نیاز برای پخت آن روی لینک مطلب کلیک کنید.

ماهی سفید شکم پر

شام مجلسی چی بپزم؟ طرز تهیه ماهی سفید شکم پر

البته ماهی سفید شکم پر هم یک گزینه عالی برای شام مهمونی بدون برنج و با برنج است است. برای درست کردن ماهی سفید شکم پر ابتدا در اولین مرحله از طرز تهیه ماهی سفید شکم پر به روش گیلانی در فر یا ماهیتابه باید ماهی را خوب بشویید و تمیز کنید.

سپس مقداری نمک، فلفل سیاه، آب لیمو ترش تازه به ماهی بزنید تا مزه‌دار شود. برای نیم ساعت ماهی را به حال خود رها کنید. حالا پیاز را رنده کنید و مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بعد از داغ شدن روغن، پیاز را به آن اضافه کنید.

برای چند دقیقه پیاز را تفت دهید تا طلایی شود. سپس سبزیجات را به آن اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید تا کمی سرخ شوند. سیرها را با رنده ریز کنید و به سبزی و پیاز اضافه کنید. کمی نمک، فلفل و زردچوبه به مواد اضافه کنید و بعد از اینکه مواد را کمی تفت دادید، شعله گاز را خاموش کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه ماهی سفید شکم پر روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

زرشک پلو با مرغ مجلسی و تالاری

زرشک پلو با مرغ، غذای مجلسی ایرانی

برای ما ایرانی‌ها «زرشک‌پلو با مرغ» به یک جزء جدانشدنی از سفره غذاهای مخصوص مهمانی تبدیل شده است. این غذای خوشمزه مجلسی برای شام مهمانی یک غذای دلچسب و البته پرطرفدار است. کمتر کسی هم پیدا می‌شود که با زرشک پلو با مرغ میانه چندان خوبی نداشته باشد. اما چطوری برای مهمونی شام زرشک پلو تالاری درست کنیم؟

ابتدا زرشک‌ها را در یک کاسه آب خیس کنید. خلال پسته را هم در کمی گلاب خیس کنید. ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان برای خیس خوردن زرشک و خلال پسته کافی است. بعد از این زمان آن‌ها را آبکش کرده و کنار بگذارید.

برای درست کردن زرشک پلو مرغ رستورانی گرفتن بوی زهم مرغ و طعم‌دار کردن آن نکته اصلی در طعم لذیذ مرغ است.

ساده‌ترین روش طعم‌دار کردن مرغ برای زرشک پلو این است که تکه‌های مرغ را از شب قبل با ۱ عدد پیاز خلالی خرد شده، سیر خرد شده، نمک، فلفل سیاه و زعفران مرینیت کنید و داخل زیپ کیپ بگذارید یا در یک ظرف بریزید، تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید و روی ظرف را با سلفون بپوشانید. ظرف را در یخچال بگذارید.

اگر از شب قبل این کار را انجام نداده‌اید ۱ الی ۲ ساعت هم برای گرفتن بوی زهم مرغ کافی است.

می‌توانید برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه زرشک پلو با مرغ روی لینک مطلب کلیک کنید و همه ریزه‌کاری‌‌های تهیه آن را یاد بگیرید.

مرغ لونگی

شام مجلسی برای مهمونی چی درست کنم؟ طرز تهیه مرغ لونگی

«لونگی با مرغ» یا «مرغ لونگی»  از انواع غذای محلی گیلانی و بومی مناطق شمالی کشور، به ویژه آستارا و تالش است. اگر به دنبال دستور انواع غذا با مرغ و برنج برای شام مهمونی هستید، مرغ لونگی بهترین گزینه است.

برای درست کردن این مرغ مجلسی ابتدا قسمت بیرون و داخل مرغ را کاملا بشویید و خشک کنید و کنار بگذارید تا آب خود را از دست بدهد. در یک کاسه بزرگ، رب انار را بریزید. آب ولرم، نمک و فلفل سیاه را به رب انار اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید.

سپس مرغ را داخل کاسه حاوی این مایه با رب انار بگذارید و با دست یا برس آشپزی، مایه رب را داخل شکم و روی مرغ ماساژ دهید تا همه جای مرغ، به مایه لونگی آغشته شود.

برای خواندن ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه مرغ لونگی بر روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

اکبر جوجه

شام مهمونی با مرغ و برنج چی درست کنم؟ طرز تهیه اکبر جوجه گلوگاه

«اکبر جوجه» یکی از غذاهای خوشمزه و اصیل شمالی است که می‌توانید به جای اینکه از رستوران سفارش بدهید به راحتی در خانه برای شام مهمانی‌ها و دورهمی‌ها درست کنید.

برای درست کردن اکبر جوجه به روش گلوگاه در ابتدا، مرغ را بشویید و شکم آن را خالی کنید. بال‌ها را پاک کنید. اگر مرغ بیش از ۱ کیلو یا ۱ کیلو و ۲۰۰ گرم وزن داشته باشد، آن را از وسط نصف کنید. سپس مرغ‌ را در آبکش بگذارید و اجازه دهید آب اضافی خود را از دست بدهد.

مرغ‌ها را در یک کاسه بگذارید. لیموها را بشویید و به صورت حلقه‌ای برش بزنید. می‌توانید به جای لیمو‌های حلقه‌ای شده از آبلیمو استفاده کنید. فلفل دلمه‌ای را بشویید و به صورت خلالی خرد کنید. فلفل‌ها را روی مرغ‌ها بریزید. سپس نمک و فلفل سیاه را روی مرغ‌ها بپاشید. ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون و ۱ قاشق غذاخوری زعفران هم اضافه کنید.

مرغ را با مواد مرینیت، ماساژ دهید. روی ظرف را سلفون بکشید و در یخچال بگذارید تا به مدت ۳ تا ۸ ساعت استراحت کند و مزه‌ها به خورد مرغ بروند.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه اکبر جوجه روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

قیمه نثار

برای شام مهمانی قیمه نثار را به روش قزوینی درست کنید

«قیمه نثار» یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی برای شام مهمانی و از مشهورترین غذاهای قزوینی است. البته با قیمه تفاوت دارد و اصلا شبیه هم نیستند. قیمه نثار در اصل یک پلوی خوشمزه، خوش‌رنگ و خوش‌ عطر است. قزوینی‌های اصیل قیمه نثار را با گوشت گوسفندی درست می‌کنند و هنوز هم گاهی در مجالس عروسی، نذری و شب سال تحویل و شام شب یلدا مثل زمان‌های قدیم سرو می‌شود.

«قیمه نثار با مرغ» هم بسیار خوش‌طعم است. در این غذا همچنین از ادویه خاص قیمه نثار استفاده می‌‌شود.

برای تهیه این شام خوشمزه مناسب مهمانی باید ابتدا گوشت شسته شده و خشک شده را به صورت قیمه‌ای خرد کنید. خلال پسته و بادام را در یک فنجان گلاب خیس کنید. پیاز را به صورت نازک خلال کنید و پیاز داغ فراوان درست کنید.

بعد از این‌که پیازها سبک و کاراملی شدند، گوشت قیمه شده را اضافه کنید و خوب با پیاز تفت دهید. زردچوبه را هم اضافه کنید و با گوشت و پیاز تفت دهید. بعد از این‌که رنگ گوشت تغییر کرد و کمی سرخ شد رب گوجه‌ فرنگی را هم اضافه کنید و با گوشت تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه قیمه نثار قزوینی به همراه تماشای فیلم طرز تهیه قیمه نثار روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

خورش مرغ کاری با برنج

طرز تهیه خورش مرغ کاری با ماست و خامه ؛ یک غذای هندی خوشمزه

دیگه نگو شام برای مهمونی چی بپزم چون ترکیب مرغ با ماست و خامه برای ما ایرانی‌ها که معمولا مرغ را به صورت خورش یا سرخ شده استفاده می‌کنیم، تنوع خوبی جهت درست کردن غذای جدید برای شام است. برای تهیه «خورش مرغ کاری» به عنوان یک شام مجلسی باید مرغ را در یک سس مخصوص با ماست و خامه قرار دهید و بعد آن‌ها را بپزید.

ترکیب ادویه‌‌‌های خوشمزه و معطر هندی مثل کاری، زنجبیل، فلفل قرمز، پاپریکا و … طعم منحصر‌به‌فردی به این غذا می‌دهد. فقط به خاطر داشته باشید که غذاهای هندی معمولا طعم تند و تیزی دارند که البته می‌توانید میزان استفاده از ادویه‌ها را با طبع و سلیقه‌تان سازگار کنید.

برای درست کردن خورش مرغ کاری با ماست و خامه به عنوان یک شام مهمانی ابتدا سس خورش را آماده کنید. در یک ماهیتابه و روی حرارت متوسط گاز کره آب شده را کمی گرم و پیازهای خرد شده را اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه در کره تفت دهید تا سبک شوند.

چند حبه سیر رنده شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید. زیره سبز، یک قاشق چای‌خوری نمک، پودر میخک، زنجبیل، پودر فلفل قرمز، دارچین و زردچوبه را هم اضافه کنید و با سیر و پیازها کمی تفت دهید. ۲ دقیقه زمان برای این مرحله کافی است.

برای مشاهده ادامه مراحل پخت این غذای مناسب شام، روی لینک مقاله طرز تهیه خورش مرغ کاری کلیک کنید.

مرغ لیمویی

مرغ لیمویی آبدار و خوشمزه برای شام

«مرغ لیمویی» یک غذای مجلسی برای شام است که چون هم هیجان‌انگیز و هم خوشمزه است، می‌توانید آن را در جمع خانواده و مهمانی‌ها درست کنید.

این غذای متفاوت را با ادویه‌های مختلف که باب طبع و ذائقه‌تان است، می‌توانید مزه‌دار کنید. مرغ لیمویی را هم در فر و هم در قابلمه می‌توانید بپزید. برای درست کردن مرغ لیمویی در یک ظرف ۱ قاشق چای‌خوری پوست لیمو، ۱ قاشق سوپ‌خوری روغن زیتون، خردل، ریحان، آویشن و نمک را با هم مخلوط کنید.

مرغ‌ها را به مخلوط به دست‌ آمده آغشته کنید، به طوری که کل مرغ را بپوشاند. روی مرغ‌‌ها را با سلفون بپوشانید و ۱ تا ۲ ساعت در یخچال استراحت دهید.

در نهایت برای اینکه این غذای اصلی لذیذ را به بهترین نحو بپزید، باید یکسری جزییات آشپزی را رعایت کنید. برای آموزش پخت این غذای خوشمزه برای شام می‌توانید مقاله طرز تهیه مرغ لیمویی را بخوانید.

خورش مرغ ناردون زعفرانی

خورش مرغ ناردون زعفرانی

شمالی‌ها فهرست متنوعی از انواع غذا با مرغ دارند که «خورش مرغ ناردون» یکی از آنها است. «ناردون» که به معنی دانه انار است، جزء اصلی خورش ناردون به همراه مرغ است.

این غذا در عروسی‌های شمالی، شام شب یلدا و شام شب عید نوروز تهیه می‌شود. رب انار، آب انار، زعفران و ادویه‌های معطر، چاشنی‌های این غذای لذیذ مازندرانی به شمار می‌روند.

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش مرغ ناردونی، در یک ظرف تکه‌های مرغ را قرار دهید و نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران را اضافه کنید. ادویه‌ها را با مرغ ماساژ دهید تا روی مرغ به ادویه‌ها آغشته شود. بهتر است مرغ را به مدت ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت استراحت دهید تا ادویه‌ها به خورد مرغ برود، ولی اگر وقت کافی برای این کار ندارید، می‌توانید بلافاصله مرحله بعد را انجام دهید.

سپس در یک قابلمه یا تابه عمیق، مقداری روغن یا کره بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس تکه‌های مرغ را در روغن سرخ کنید تا دو طرف آنها، طلایی شود. مرغ‌ها را بعد از سرخ شدن، از ظرف بیرون بیاورید و کنار بگذارید. کف قابلمه را با دستمال حوله‌ای پاک کنید و کمی روغن بریزید. دوباره ظرف را روی حرارت بگذارید.

برای تهیه این غذای ساده برای شام، ادام مقاله طرز تهیه خورش مرغ ناردون زعفرانی را بخوانید و فیلم طرز تهیه آن را هم تماشا کنید.

جوجه کباب زعفرانی

طرز تهیه جوجه به عنوان شام خوشمزه مهمانی

در نگاه اول طرز تهیه «جوجه کباب» به عنوان شام خوشمزه مهمانی، کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد، اما حقیقت این است که آماده کردن و تدارک دیدن یک جوجه کباب زعفرانی آبدار و خوشمزه و خوش عطر کار هر کسی نیست. برای درست کردن جوجه کباب خوشمزه خانگی با استخوان یا بدون استخوان برای شام، ابتدا باید گوشت را مزه‌دار کنید.

اما جوجه کباب را در چه موادی بخوابانیم؟ برخی دوست دارند جوجه کباب ماستی یا جوجه کباب با سس مایونز درست کنند و عقیده دارند که این مواد گوشت جوجه را ترد و لطیف می‌کنند.

برای درست کردن جوجه کباب خوشمزه با استخوان یا بدون استخوان ابتدا باید گوشت را به قطعات مناسب برای جوجه زدن سر سیخ، خرد کنید و سپس آنها را مزه‌دار کنید.

اگر می‌خواهید جوجه کباب را به صورت مجلسی برای مهمانی‌های خود تهیه کنید بهتر است فقط از سینه مرغ استفاده کنید تا یک جوجه کباب بدون استخوان داشته باشید.

اما جوجه کباب را در چه موادی بخوابانیم؟ برخی دوست دارند جوجه کباب ماستی یا جوجه کباب با سس مایونز درست کنند و عقیده دارند که این مواد گوشت جوجه را ترد و لطیف می‌کنند اما در این روش نیازی به استفاده از این مواد نیست. شما با همین ترکیب مواد گفته شده می‌توانید یک جوجه کباب زعفرانی رستورانی آبدار و خوشمزه داشته باشید.

در این مرحله، پیاز و فلفل دلمه‌ای را درشت روی مرغ‌ها خرد کنید و ادویه جوجه کباب شامل فلفل سیاه و زعفران دم کرده غلیظ به همراه روغن مایع را به گوشت‌ها اضافه کنید.

همه مواد را هم بزنید تا کاملا روی مرغ‌ها با ادویه و مواد پوشانده شوند. روی مرغ‌ها را بپوشانید و به مدت ۲ ساعت در یخچال استراحت دهید تا حسابی گوشت مرغ مزه‌دار شود.

برای تهیه این غذا برای شام، روی لینک مقاله طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی کلیک کنید.

کباب چنجه

کباب چنجه از انواع غذا برای مهمانی شام رسمی است

تلفظ صحیح نام کباب چنجه به فارسی «کنجه» یا «قنجه» است و در زبان آذربایجانی«چنجه» تلفظ می‌شود. حالا دیگر در زبان فارسی هم عمدتا به آن چنجه می‌گویند که به احتمال زیاد متاثر از زبان آذری است.

کباب چنجه اردبیلی و چنجه گیلانی بسیار مشهور هستند. کباب چنجه یک غذای گوشتی خوشمزه برای شام مهمانی است. ابتدا گوشت چنجه شسته شده و خشک شده را به قطعات مکعبی خرد کنید. ضخامت هر تکه ۲ تا سه سانتی‌متر باشد کافی است. سعی کنید تکه‌های گوشت هم اندازه باشند تا هنگام پخت یکدست و یکنواخت بپزند.

پیازها را نگینی خرد کنید و به همراه ماست، سس مایونز، آب لیموترش، فلفل سیاه و روغن زیتون مخلوط کنید. تکه‌های گوشت را در این ترکیب بخوابانید. برای ترد کردن گوشت قرمز کبابی، گوشت باید در این ترکیب به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت بماند (اگر از گوشت گوساله یا شتر استفاده می‌کنید بهتر است ساعات بیشتری به گوشت استراحت بدهید).

درب ظرف را ببندید و در یخچال نگه دارید تا مواد خوب به خورد هم بروند. هر چه گوشت بیشتر در مواد بماند کباب چنجه ترد و آبدارتری خواهید داشت.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کباب چنجه و یاد گرفتن فوت و فن‌های آبدار شدن آن به روش رستورانی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کباب کوبیده نگینی

کباب کوبیده نگینی یک غذای پرطرفدار برای شام مهمانی و رسمی

«کباب نگینی» یکی از مجلسی ترین کباب های ایرانی است که معمولا در مهمانی ها طرفداران زیادی دارد. کباب نگینی روی منقل، کباب نگینی در فر یا در ماهیتابه از روش های پخت کباب نگینی رستورانی هستند.

در اولین مرحله از طرز تهیه کباب نگینی ماهیتابه ای، هر دو پیاز را پوست بگیرید و رنده کنید. برای این که لایه‌های پیاز در حین رنده کردن از هم جدا نشود، قسمت انتهایی یا ریشه آن را جدا نکنید. آب پیاز را با دست بگیرید و فقط از تفاله آن در طرز تهیه کباب نگینی استفاده کنید. در یک کاسه گوشت چرخ کرده گوسفندی و گوساله را با نصف پیازهای رنده شده مخلوط کنید.

سپس نصف پودر سوخاری را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. مقداری زعفران دم کرده را به همراه مقدار کافی نمک و فلفل با هم مخلوط کنید. مواد را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ورز دهید تا کاملا یکدست و منسجم شود. روی کاسه را با سلفون بپوشانید و ظرف را به مدت حداقل ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کباب کوبیده نگینی را به صورت تابه ای و در فر و به شکل رولی و کباب نگینی روی منقل و همچنین آموزش طرز سیخ زدن کباب نگینی روی لینک مطلب طرز تهیه کباب کوبیده نگینی کلیک کنید.

ماهی سوخاری

طرز تهیه ماهی سوخاری

«ماهی سوخاری» هم یک غذای خوشمزه برای مهمانی شام است. سوخاری کردن ماهی، هم بوی زهم آن را می‌گیرد و هم طعم فوق‌العاده‌ای به آن می‌دهد.

راه‌های مختلف و مواد گوناگونی هم در طرز تهیه ماهی سوخاری استفاده می‌شود. از ماهی سوخاری با آرد سفید گرفته تا پخت ماهی با آرد سوخاری. می‌توانید بنا به نیاز، سلیقه و امکاناتی که در اختیار دارید، یکی از راه‌ها را انتخاب کنید.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه املت قهوه خانه ای با رب یا گوجه‌ فرنگی در ۴ مرحله

قدم اول در طرز تهیه ماهی سوخاری ساده، این است که از بی استخوان و بدون تیغ بودن ماهی‌ها، مطمئن باشید. سپس ماهی را کاملا زیر آب سرد بشویید و با دستمال خشک کنید.

برای طرز تهیه ماهی سوخاری رستورانی، در یک ظرف مناسب، آبلیمو، سرکه، سس سویا، فلفل و زردچوبه را با هم مخلوط کنید. می‌توانید از کمی نمک هم استفاده کنید ولی به دلیل شور بودن سس سویا در صورت استفاده هم مراقب باشید در مصرف آن زیاده روی نکنید.

در یک ظرف دیگر، تخم مرغ‌ها را بشکنید و خوب به هم بزنید تا زرده و سفیده کاملا مخلوط شوند. ماهی‌ها را در ظرف بغلتانید تا سطح آن ها را تخم مرغ بپوشاند.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه ماهی سوخاری رستورانی پفکی و فوت و فن‌های آن مقاله روش‌های سوخاری کردن ماهی را بخوانید.

شفته اراکی (کوفته اراکی)

طرز تهیه شفته اراکی

«شفته اراکی» یکی از اصیل‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای اراک برای عید نوروز است. طعم این غذا واقعا دلپذیر و خوشمزه است و اراکی‌ها معمولاً در جشن‌ها و روزهای خاص «شفته اراکی» را که در واقع نوعی کوفته است، سرو می‌کنند. برای درست کردن این غذا از گوشت چرخ کرده و آرد نخودچی استفاده می‌شود و سپس کوفته‌های خوشمزه داخل سس گوجه قرار می‌گیرند. اگر محدودیت مصرف گوشت قرمز دارید به همین ترتیب کوفته اراکی را با گوشت مرغ، بوقلمون یا به عنوان یک غذا با سویا تهیه کنید.

طعم این کوفته بسیار لذیذ و خوشمزه است و شباهت زیادی به سایر کوفته‌های ایرانی دارد. درست کردن کوفته اراکی بسیار ساده و راحت است. شما می‌توانید این غذا را همراه با نان یا برنج سرو کنید. برای تهیه شفته اراکی برای شام، بعد از این که پیاز و هویج را رنده کردید، در یک کاسه، گوشت چرخ کرده را با هویج، پیاز و سبزی‌های معطر خرد شده ترکیب کنید. مقداری آرد نخودچی و نمک و فلفل به گوشت اضافه کنید.

برای مشاهده ادامه مراحل تهیه، به مقاله طرز تهیه شفته اراکی مراجعه کنید.

کوفته هلو شیرازی

کوفته هلو برای شام خوشمزه

شاید اسم «کوفته هلو» برایتان جالب باشد ولی بد نیست بدانید که مواد به کار رفته در این کوفته، بسیار ساده است و البته هیچ ربطی به میوه «هلو» ندارد. این کوفته اصیل شیرازی به خاطر این که ظاهر و اندازه‌ای شبیه میوه هلو دارد، به کوفته هلو معروف شده و یکی از غذاهای نوروزی شیراز است.

کوفته هلو را در سس مخصوصی که در آن از رب گوجه فرنگی، سس انار یا سرکه و شیره به عنوان چاشنی استفاده می‌شود، می‌پزند. برای درست کردن کوفته هلو شیرازی به عنوان غذای ناهار، ابتدا باید مایه کوفته هلو را آماده و درست کنید و بعد از ورز دادن مواد، آن‌ها را در یخچال استراحت دهید.

در این فاصله سس کوفته هلو را درست کنید. در نهایت کوفته‌ها را به شکل گرد، فرم دهید و مواد میانی را در کوفته‌ها بگذارید. کوفته‌های آماده شده را در نهایت در سس قرار دهید و اجازه دهید کوفته هلو شیرازی به آرامی بپزد.

ادامه مراحل تهیه این غذای نونی برای ناهار را در مقاله طرز تهیه کوفته هلو بخوانید.

انواع دلمه ایرانی و فرنگی برای شام

طرز تهیه انواع دلمه مجلسی ایرانی و فرنگی + فیلم آموزش تهیه

«دلمه» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی است که برای پذیرایی از مهمان‌ها و همچنین یک دورهمی خانوادگی لذت‌بخش، انتخاب شگفت انگیزی به عنوان یک غذای نونی برای شام محسوب می‌شود. برای مطالعه طرز تهیه انواع دلمه ایرانی و فرنگی روی لینک مطلب طرز تهیه انواع دلمه کلیک کنید.

 دلمه مرغ با پنیر

طرز تهیه انواع دلمه برای شام | دلمه مرغ و پنیر

«دلمه مرغ» یک دلمه مغذی و کامل است که طرز تهیه آن هم زمان زیادی نمی‌برد. بنابراین می‌توان این غذا را به سادگی برای شام آماده کرد. در دستور پخت دلمه مرغ می‌توانید بنا به دلخواه خود از گوشت سینه مرغ یا ران مرغ استفاده کنید. با این حال استفاده از گوشت سینه مرغ کمی ساده‌تر است.

برای درست کردن دلمه مرغ، اگر از گوشت سینه مرغ استفاده می‌کنید، گوشت مرغ را روی یک تخته کاملاً باز کنید. سپس با یک بیفتک‌کوب گوشت را کاملاً پهن و نازک کنید. توجه داشته باشید تا اندازه‌ نازکی گوشت مرغ به حدی باشد که بافت آن پاره نشود. اگر از ران مرغ استفاده می‌کنید، ابتدا استخوان‌های ران را جدا کرده و سپس آن را با بیفتک‌کوب بکوبید. وقتی گوشت کاملاً نازک شد آن را کنار بگذارید.

سپس روی مرغ‌های نازک شده کمی نمک، فلفل و کره بمالید. در این مرحله هویج‌ها را نگینی کرده و بپزید. سپس آن‌ها را روی گوشت مرغ نازک شده بریزید. کمی پنیر رنده شده نیز روی هویج‌ها بپاشید.

پس از آن، تکه‌های مرغ را که حالا روی آن‌ها پر از هویج و پنیر رنده شده است، به صورت برگ دلمه بپیچید. سعی کنید در رول کردن تکه‌های مرغ دقت کنید تا مواد آن بیرون نریزد.

برای مطالعه ادامه مراحل طریقه درست کردن دلمه مرغ با پنیر و سبزیجات روی لینک مقاله طرز تهیه دلمه مرغ با پنیر کلیک کنید.

دلمه کلم برگ مجلسی تبریزی

غذا برای شام شب چی درست کنم؟ | طرز تهیه دلمه کلم برگ

در طرز تهیه انواع دلمه «دلمه کلم برگ» در دسته محبوب‌ترین دلمه‌های خانگی قرار دارد. این دلمه از برگ کلم سفید یا کلم پیچ استفاده می‌شود و حتی برای شام مهمونی هم یک غذای عالی و پرطرفدار است.

برای درست کردن دلمه برگ کلم مجلسی تبریزی ابتدا باید در یک قابلمه مناسب مقداری آب بریزید تا به دمای جوش برسد سپس یک قاشق چای‌خوری نمک به آن اضافه کنید. لپه‌های خیس خورده را هم در مقداری آب بپزید اما مراقب باشید له نشوند.

برنج را هم بپزید و وقتی دانه برنج یک ترک در وسطش برداشت آن را آبکش کنید. در فاصله به جوش آمدن آب قابلمه، برگ‌های کلم سفید یا کلم سفید را جدا کنید و با آب سرد و نمک بشورید. وقتی آب داخل قابلمه به جوش آمد برگ‌های کلم را داخل آب جوش بیندازید تا کمی نرم شوند.

برای خواندن ادامه مراحل درست کردن دلمه کلم برگ مجلسی تبریزی و فوت و فن‌های آن می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه دلمه کلم برگ کلیک کنید.

شام چی درست کنم تکراری نباشه؟

کوفته بوقلمون و گیلاس

طرز تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس

«کوفته بوقلمون و گیلاس» از انواع کوفته فرنگی است. شاید در نگاه اول ترکیب بوقلمون و گیلاس خیلی به هم نیاید ولی کوفته بوقلمون و گیلاس یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که حتما به درست کردنش می‌ارزد و می‌تواند نظرتان را عوض کند. روش درست کردن این کوفته هم بسیار راحت و بی‌دردسر است و زمان زیادی هم برای پخت نیاز ندارد.

برای درست کردن این غذای خوشمزه، ابتدا باید مواد کوفته بوقلمون را تهیه کنید و آن را در یخچال استراحت دهید تا خودش را بگیرد. ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت زمان به این کار اختصاص دهید. سپس کوفته‌ها را درست کنید و به شکل قلقلی در آورید.

در هنگام گرد کردن کوفته‌ها یک گیلاس هم بین آن قرار دهید. در آخر کوفته‌ها را سرخ کنید و بعد در فر یا قابلمه بپزید.

برای مشاهده جزییات و مراحل طرز تهیه این غذای خوشمزه برای شام، روی لینک مقاله طرز تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس کلیک کنید.

شکر پلو با قیمه شیرازی

طرز تهیه شکر پلو با قیمه

هر چند «شکر پلو با قیمه» یکی از غذاهای محبوب و متداول در نذری‌های شیرازی‌ها است ولی به عنوان یک غذای مجلسی و برای مهمانی و دورهمی‌ها هم پخته می‌شود. شکر پلو با برنج، شکر، خلال پوست نارنج، پوست پرتقال یا پوست نارنگی، خلال بادام و پسته، زرشک، زعفران و ادویه‌های دیگر تهیه می‌شود.

می‌توان این پلو را به صورت دمی یا آبکش هم درست کرد. این غذای خوشمزه و متفاوت برای شام در مجالس مهم و بزرگ عزا و عروسی یا مهمانی به‌ همراه مرغ، گوشت بره یا گوشت گوسفندی و انواع خورش سرو می‌‌شود. تهیه شکر پلو هم اصلا سخت نیست و فقط پختن برنج آن به خاطر شیرین بودن، کمی متفاوت است.

برای درست کردن شکر پلو ابتدا برنج را از قبل حداقل به مدت ۳۰ دقیقه تا حداکثر ۳ ساعت در مقداری آب ولرم و نمک خیس کنید. این کار باعث می‌شود برنج بعد از پخت له نشود و قد بکشد.

خلال بادام و پسته را در یک کاسه بریزید و ۲ تا ۳ قاشق گلاب و کمی آب اضافه کنید. حداقل ۳۰ دقیقه و حداکثر ۳ ساعت صبر کنید تا خلال‌های بادام و پسته، هم نرم شوند و هم عطر گلاب را به خودشان بگیرند.

در مرحله بعد باید شهد شکر پلو را درست کنید. برای این کار شکر را با ۱ لیوان آب در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید. حدود ۵ دقیقه این مواد را روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشند. دانه‌های شکر باید کاملا حل شوند و شربت شکر پلو غلیظ شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه شکر پلو با قیمه روی لینک مقاله آن کلیک کنید و این غذای شیرازی برای شام مهمانی بپزید.

ساندویچ سالاد نخود

ساندویچ سالاد نخود از بهترین غذاها برای شام

شام چی درست کنم ساده باشه و نونی؟ پیشنهاد ما «ساندویچ سالاد نخود» است که احتمالا برای شما تکراری هم نیست. ساندویچ سالاد نخود یکی از خوش‌طعم‌ترین غذاهای گیاهی و بدون گوشت برای شام است که هم سالاد است و هم ساندویچ.

برای تهیه ساندویچ سالاد نخود از هیچ گونه گوشتی استفاده نمی‌شود و از همین رو یک غذای کاملاً گیاهی و در عین حال مقوی و مفید برای گیاهخواران نیز محسوب می‌شود. برای درست کردن این غذای خوشمزه باید از ترکیب نخود آبگوشتی، خیارشور، سس مایونز، نان تست، شوید تازه، گوجه فرنگی، ریحان تازه و ادویه‌های مختلف استفاده کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه ساندویچ سالاد نخود باید نخودها را برای ۱ تا ۲ شب بخیسانید و در این فرصت چندین بار آب نخودها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. سپس نخودها را همراه با آب در قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا بپزند.

سپس نخودها را آبکش کنید و با استفاده از گوشتکوب یا غذاساز آن‌ها را میکس کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه ساندویچ سالاد نخود لذیذ می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه ساندویچ سالاد نخود کلیک کنید.

کتلت عربی

کتلت عربی یک غذای خوشمزه برای شام مهمانی

«کتلت عربی» که با نام «عروک» شناخته می‌شود، یکی از غذاهای سریع و آسان برای شام است که در طرز تهیه آن، از گوشت چرخ‌ کرده استفاده می‌شود. اگر با خودتان فکر می‌کنید برای شام چی درست کنم که تکراری نباشه بهتر است کتلت عربی را امتحان کنید.

برای تهیه این غذا از گوشت چرخ‌ کرده، پیاز، فلفل دلمه‌ای، نخود، گوجه فرنگی، سیب زمینی، سیر، جعفری و ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود. در اولین مرحله از طرز تهیه کتلت عربی با نخود، نخود خام را در یک کاسه بریزید و روی آن را به قدری آب اضافه کنید تا نخودها را بپوشاند.

حداقل یک شب تا صبح یا به مدت ۲۴ ساعت نخودها را بخیسانید. در این مدت هر چند ساعت یک بار، آب نخودها را با آب تازه عوض کنید. بعد از این که نخودها نفخشان گرفته شد و کمی نرم شدند، آن‌ها را آبکش کنید. سپس در چرخ‌گوشت بریزید و دو بار آن‌ها را چرخ کنید تا حسابی نرم شوند.

اگر چرخ‌گوشت ندارید، می‌توانید از غذاساز استفاده کنید. نخودهای چرخ شده را در یک ظرف جداگانه، کنار بگذارید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کتلت عربی ترد و خوشمزه با گوشت و بدون گوشت می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کتلت عربی کلیک کنید.

خوراک یا خورش مرغ زنجبیلی

مرغ زنجبیلی مجلسی برای شام

برای شام چی درست کنم که سبک و خوش خوراک باشه؟ «مرغ زنجبیلی» یک گزینه ساده و حتی رژیمی برای وعده شام است که به احتمال زیاد غذای تکراری هم نیست. می‌توانید این غذا را به صورت خورشت با برنج یا به صورت خوراک با نان میل کنید.

در این غذا، زنجبیل به عنوان طعم‌دهنده اصلی مرغ استفاده می‌شود و به همین خاطر هم مرغ زنجبیلی، جزو غذاهای مقوی و پر خاصیت به خصوص برای روزهای سرد سال است. مرغ زنجبیلی را هم در فر و هم بدون فر و در قابلمه می‌توانید درست کنید.

همچنین این خوراک هم با گوشت بوقلمون و هم با گوشت مرغ درست می‌شود. همان طور هم که از اسم این غذا پیدا است، مرغ زنجبیلی طعم غالب زنجبیل دارد. برای آماده کردن مرغ زنجبیلی برای شام ساده یا مهمانی، از سینه یا فیله مرغ که بدون استخوان است، استفاده کنید.

برای تهیه مرغ زنجبیلی ابتدا مرغ را بشویید. فیله‌ها را به قطعات دلخواه به صورت مکعبی یا به صورت لایه‌ لایه، برش بزنید و خرد کنید. تکه‌های مرغ یا بوقلمون را در یک پاکت پلاستیکی زیپ کیپ یا یک ظرف درب‌دار بریزید.

همچنین بنا به ذائقه خود می‌توانید مواد دیگری را هم به مرغ زنجبیلی، اضافه یا از مواد مورد استفاده در آن کم کنید. بعد از اینکه مرغ‌ها با مواد مرینیت شدند و طعم مواد را گرفتند، در یک تابه روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن، مرغ‌های مزه‌دار شده را به تابه بیفزایید. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا مرغ در حین سرخ شدن، مغز پخت هم بشود.

برای مشاهده مراحل کامل پخت و جزییات طرز تهیه مرغ زنجبیلی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

تاکو مکزیکی با تن ماهی

تاکو مکزیکی با تن ماهی

«تاکو» در زبان لاتین به معنای «لقمه» است. نان اصلی تاکو «ترتیلا» است اما آن را با نان لواش و پیتا هم می‌توانید درست کنید و یک فینگرفود ساده و کم‌هزینه و خوشمزه برای مهمانی و تولد و دورهمی هم هست و البته یک غذای عالی برای شام هم به حساب می‌آید که به احتمال زیاد تکراری هم نیست.

این غذای مکزیکی بهترین انتخاب برای درست کردن یک شام ساده و غیرتکراری با تن ماهی و پنیر پیتزا است. برای درست کردن «تاکو مکزیکی با تن ماهی» اگر از نان پیتا یا نان لواش استفاده می‌کنید نان‌ها را چند دقیقه به حالت نان تاکو یعنی کمی خمیده در فر بگذارید تا مقداری خشک شوند، البته این کار سلیقه‌ای است و شما می‌توانید تاکو را با همان نان نرم پیتا یا لواش درست کنید.

سپس پیاز را نگینی خرد کنید و تفت دهید تا سبک شود. گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود. فلفل سبز خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید. سیر را هم اضافه کنید. کمی که تفت خورد نمک و ادویه تاکو را اضافه کنید.

½ استکان آب اضافه کنید تا گوشت خوب پخته شود. در نهایت آبی که اضافه کرده‌اید باید کاملاً بخار شود و هیچ آب اضافی در گوشت نباشد.

برای خواندن جزییات و ادامه مراحل طرز تهیه تاکو مکزیکی و آموزش ترکیب ادویه مخصوص تاکو می‌توانید روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

غذای باحال برای شام چی درست کنم؟

امتحان کردن غذاهای باحال و متفاوت به خصوص برای وعده شام بسیار لذت‌بخش است. اگر با خودتان فکر می‌کنید که شام چی درست کنم ساده باشه اما باحال و خوشمزه، ما چند پیشنهاد جالب برای شما داریم. در ادامه می‌توانید با لیست غذاهای باحال برای شام آشنا شوید.

دیپ بادمجان

دیپ بادمجان از غذاهای باحال برای شام

«دیپ بادمجان کبابی و سیر» یکی از لذیذترین خوراکی‌ها است که هم می‌توانید به عنوان پیش غذا و هم شام سبک و باحال میل کنید. برای درست کردن دیپ بادمجان و سیر به‌صورت کبابی،‌ باید همان ابتدای کار، بادمجان‌ها را به روش دلخواه، روی زغال، شعله گاز و یا در فر، کبابی کنید.

در فاصله کباب شدن بادمجان‌، سیرها را پوست بگیرید و خیلی ریز خرد کنید. می‌توانید از رنده ریز هم استفاده کنید. لیمو را بشویید و آب آن را بگیرید و هسته‌ها را جدا کنید. سیرهای رنده یا خرد شده را در آبلیمو بریزید تا طعم همدیگر را بگیرند.

در این مرحله از طرز تهیه دیپ بادمجان یونانی، بادمجان‌های سرد شده را پوست بگیرید و کلاهک آن‌ها را جدا کنید. بادمجان‌های پوست گرفته را با مخلوط آبلیمو و سیر، در مخلوط‌کن بریزید و میکس کنید تا وقتی که کاملا پوره و یکدست شوند. سپس پوره آماده شده را در یک کاسه بریزید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه دیپ بادمجان می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه دیپ بادمجان کلیک کنید.

آلو گوبی هندی

شام ساده و نیم ساعته چی درست کنم؟ طرز تهیه آلو گوبی هندی

«آلو گوبی» یک غذای هندی ساده و گیاهی است که با ادویه‌های متنوع و سبزیجاتی مانند گل کلم و سیب زمینی درست می‌شود. خوب است بدانید، در زبان هندی آلو به معنای سیب زمینی است. اگر شما هم طرفدار غذاهای نونی پر ادویه و بدون گوشت برای شام هستید که سریع آماده می‌شوند، این غذای خوشمزه را برای شام امشب درست کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه ی آلو گوبی باید سیب زمینی‌ها را بشویید و همراه با ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب در قابلمه بریزید. بسته به نوع سیب زمینی، قابلمه را به مدت ۲۰ تا ۴۰ دقیقه روی حرارت متوسط بگذارید تا سیب زمینی‌ها کاملا آب‌پز شوند.

در این فاصله، گل کلم را هم بشویید و در ابعاد نسبتا مساوی و به صورت گل‌های کوچک خرد کنید. مقداری آب و اندکی نمک را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. گل کلم را به مدت ۱۵ دقیقه در آب بجوشانید.

در فاصله پختن سیب زمینی و گل کلم، پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و همراه با مقداری روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. در ادامه، سیر و زنجبیل را هم پوست بگیرید و به صورت ریز رنده کرده و به تابه حاوی پیاز داغ اضافه کنید.

زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، مقدار کمی نمک و ادویه گرام ماسالا را نیز داخل تابه بریزید. این ترکیب را یکی دو دقیقه تفت دهید تا عطر و رنگ ادویه‌ها آزاد شود. حالا، سیب زمینی و گل کلم آب‌پز شده را به قطعات دلخواه خرد کنید و به این تابه اضافه کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه آلو گوبی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

فطایر پنیری عربی

فطایر پنیری عربی از غذاهای باحال برای شام

«فطایر پنیر لبنانی» یک پیش غذا و غذای عربی است که داخل آن را با مواد مختلف از جمله پنیر پر می‌کنند. ممکن است اسم فطایر را در رستوران‌های عربی یا لبنانی دیده‌ باشید، فطایر شکم پر در اصل با خمیر مخصوص خانگی درست می‌شود. فطایر پنیری یکی از محبوب‌ترین انواع فطایر است که می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه فطایر پنیری عربی، ۱۲۵ گرم آرد را ۲ تا ۳ بار الک کنید. در یک کاسه، آرد را با آب ولرم (کمی گرم‌تر از آب شیر) خمیرمایه و شکر بریزید و با دست ورز دهید تا حالت خمیر پیدا کند. سپس روی ظرف را با یک حوله مرطوب بپوشانید و به مدت ۱۰ دقیقه در دمای محیط بگذارید تا خمیر مایه عمل کند.

بعد از ۱۰ دقیقه، بقیه آرد را هم ۳ بار الک کنید و به همراه نمک و روغن زیتون به ظرف خمیر به عمل آمده، اضافه کنید. با یک قاشق چوبی بزرگ، مواد خمیر را با هم مخلوط کنید. از همزن برقی هم می‌توانید کمک بگیرید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه فطایر پنیری عربی می‌توانید به مقاله طرز تهیه فطایر عربی مراجعه کنید.

واویشکا دل و جگر به سبک گیلانی

واویشکا دل و جگر گیلانی یک غذای خوشمزه برای ناهار دورهمی

واویشکا دل و جگر یک غذای نونی خوشمزه برای شام مهمانی و دورهمی است که هم با دل و جگر گوسفند و هم دل و جگر مرغ می‌توانید درست کنید. برای درست کردن این غذای نونی لذیذ برای شام، ابتدا باید ابتدا دل، جگر سفید و جگر سیاه گوسفندی را بشویید تا کاملا تمیز شوند.

معمولا در جگر و دل، لخته‌های خون وجود دارند، این لخته‌ها را به خوبی جدا کرده و بشویید. سپس آنها را در یک آبکش بگذارید و اجازه دهید آب اضافی آنها خارج شود.

بعد از اینکه دل و جگرها آب خود را از دست دادند، روی یک تخته آشپزخانه، جگر سیاه را به اندازه دلخواه برش بزنید. شمالی‌ها قطعات دل و جگر را درشت در نظر می‌گیرند چون بعداز پخت، آب می‌شوند. ولی شما می‌توانید آنها را متوسط یا ریز هم خرد کنید.

جگر سفید، جگر سیاه و دل گوسفند را به صورت نگینی درشت یا متوسط خرد کنید و کنار بگذارید. سپس پیازها را پوست بگیرید و به صورت نگینی زیر یا خلالی باریک خرد کنید. هر چه پیازها بیشتر باشند، واویشکای شما خوشمزه‌تر می‌شود.

سیرها را هم پوست بگیرید و خرد کنید. گوجه فرنگی‌ها را هم بشویید و پوست آنها را بگیرید و نگینی خرد کنید. می‌توانید گوجه‌ها را رنده هم بکنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه واویشکا دل و جگر روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

بورک گوشت

طرز تهیه بورک ترکی گوشت و پنیر برای شام

«بورک گوشت ترکی» یکی از محبوب‌ترین، مشهورترین و قدیمی‌ترین غذاهای فینگرفودی ترکیه‌ای است که از زمان حکومت پادشاهان عثمانی تاکنون در تمام وعده‌ها از صبحانه گرفته تا ناهار و شام و مهمانی‌ها سرو می‌شود.

برای دستور پخت بورک گوشت علاوه بر مواد زیر، از موادی مثل قارچ، انواع سوسیس و ژامبون، گوشت مرغ و بوقلمون، ذرت، انواع فلفل، هویج و در صورتی که گیاهخوارید از موادی مثل سویا نیز می‌توانید استفاده کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه بورک گوشت ابتدا در یک قابلمه بزرگ کمی روغن زیتون را روی شعله ملایم گرم کنید. پیازهای خرده شده را در روغن بریزید و تفت دهید. پیازها که کمی سبک شدند فلفل دلمه‌ای خرد شده و فلفل قرمز ترکیه‌ای را اضافه کنید و تفت دهید.

حدود ۵ دقیقه روی شعله ملایم گاز این مواد را مرتب هم بزنید تا نرم شوند. حالا گوشت چرخ‌ کرده را اضافه کنید. گوشت را با مواد فوق تفت دهید و اجازه دهید آب گوشت تبخیر شود. ده دقیقه زمان کافی است. نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و هم بزنید.

بعد از ده دقیقه تفت دادن گوشت، مایه گوشتی را از روی شعله ملایم گاز بردارید و اجازه بدهید مایه گوشتی بورک خنک شود.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه بورک گوشت می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه بورک گوشت کلیک کنید.

کدو سبز شکم پر

کدو سبز شکم پر برای شام

طرز تهیه انواع غذا با کدو سبز همیشه کار راه‌انداز است. در این میان اگر می‌خواهید یک شام با حال درست کنید «کدو سبز شکم پر پیتزایی» را باید حتما امتحان کنید.

در اولین مرحله برای درست کردن کدو سبز شکم پر مجلسی با سبزیجات معطر و پنیر پیتزا گرم کردن فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد است.

بعد از آماده کردن فر، حالا نوبت به آماده کردن سینی فر برای مراحل پخت کدو سبز شکم پر با مخلوط گوشت و سبزیجات می‌رسد. کف سینی فر را با استفاده از ترکیب آرد و روغن جامد، به خوبی چرب کنید. می‌توانید از کاغذ روغنی هم استفاده کنید.

سپس کدوها را شسته، با نمک طعم‌دار کنید و به صورت کاملاً مساوی از وسط نصف کنید. شکم کدوها را خالی کنید. از هر وسیله‌ای که دوست داشته باشید، می‌توانید برای خالی کردن شکم کدوها استفاده کنید. قاشق، پیشنهاد خوبی است.

یک ظرف مناسب ترجیحاً یک قابلمه بزرگ که داخل آن را با آب پر کرده‌اید، روی حرارت قرار دهید. زمانی که آب به جوش آمد، با استفاده از یک صافی یا توری بخارپز، کدوها را بدون ارتباط مستقیم با آب (به روش بن ماری)، در قابلمه قرار دهید تا به خوبی بخارپز شوند.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کدو سبز شکم پر می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کدو سبز شکم پر کلیک کنید.

پاستا پنه آلفردو

پاستا پنه چیکن آلفردو برای شام

«پاستا پنه چیکن آلفردو» یکی از محبوب‌ترین غذاهای فست فودی و رستورانی است که می‌توانید به عنوان یک شام خوشمزه و سریع آن را حاضر کنید.

برای تهیه پاستا پنه با سس آلفردو ابتدا در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و پاستا پنه را با توجه به زمانی که روی بسته نوشته شده بپزید و سپس آبکش کنید. در فاصله پخت پاستاها، سینه مرغ را هم به صورت مکعبی، به اندازه دلخواه خرد کنید و با کمی کره تفت دهید.

بعد از این‌ که مرغ و کره کمی تفت خورد، سیر رنده شده را اضافه کنید. آن‌قدر به تفت دادن مرغ‌ روی شعله ملایم گاز ادامه دهید تا مطمئن شوید گوشت مرغ پخته شده است. کمی مانده به پایان تفت مرغ، مقداری نمک و فلفل سیاه به آن‌ها اضافه کنید. زیر شعله را خاموش کنید.

برای درست کردن سس آلفردو پاستا چیکن آلفردو، در یک قابلمه کمی کره بریزید. بعد از آب شدن کره روی شعله ملایم گاز، خامه را اضافه کنید و خوب هم بزنید.

قارچ، پنیر پارمزان و کمی فلفل سیاه اضافه کنید و هم بزنید تا کمی قارچ‌ها نرم شوند و مخلوط خودش را بگیرد، حالا زیر شعله را خاموش کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه پاستا پنه چیکن آلفردو می‌توانید روی لینک طرز تهیه پاستا پنه چیکن آلفردو کلیک کنید.

لازانیا با گوشت چرخ‌ کرده

لازانیا گوشت چرخ‌کرده برای شام

«لازانیا» یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاها برای شام است که کوچک و بزرگ از آن استقبال می‌کنند. برای تهیه لازانیا با گوشت چرخ‌ کرده می‌توانید به جای ورقه‌های لازانیا از پاستا پنه هم استفاده کنید که ما در این روش این کار را انجام داده‌ایم.

برای درست کردن لازانیا ابتدا فر را روی دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. آب را به دمای جوش برسانید، کمی روغن و نمک به آن اضافه کنید و پاستا را طبق دستور‌العمل زمانی روی بسته‌بندی در آب‌جوش بپزید.

در این فاصله مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را کمی تفت دهید تا سبک شوند. گوشت چرخ‌ کرده را اضافه کنید و با پیاز تفت دهید. سیر، دارچین، نمک و فلفل را اضافه کنید و به مدت ۵ تا ۷ دقیقه تفت دهید. در یک ماهیتابه دیگر روغن زیتون بریزید. پاستاهای پخته شده، گوجه‌ فرنگی، مقداری پنیر پارمزان رنده شده و تخم‌مرغی‌هایی که از قبل آن‌ها را زده‌اید اضافه کنید و خوب هم بزنید.

برای درست کردن سس لازانیا، در یک قابلمه کوچک کره را آب کنید، آرد الک شده را اضافه کنید و هم بزنید. حالا مقداری نمک و جوزهندی را اضافه کنید و روی حرارت متوسط هم بزنید. مخلوط فوق را مرتب هم بزنید تا روی مایه حباب درست شود.

در این مرحله به تدریج شیر را اضافه کنید و دوباره هم بزنید. بعد از یک دقیقه قابلمه را از روی گاز بردارید و مقداری پنیر پارمزان اضافه کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه لازانیا گوشت چرخ کرده به دو روش یونانی و ایتالیایی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه لازانیا گوشت با چرخ‌ کرده کلیک کنید.

سمبوسه سیب زمینی

سمبوسه از بهترین غذاها برای شام

«سمبوسه» یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاها برای شام است که می‌توانید در خانه درست کنید. به‌طورکلی روش پخت سمبوسه بسیار آسان است و شما می‌توانید فقط با سیب زمینی، سبزی و ادویه‌جات آن را درست کنید.

برای تهیه این غذای ساده و خوشمزه برای شام ابتدا در یک قابلمه متوسط مقداری آب و نمک را جوش بیاورید. سیب‌زمینی‌ها را خوب بپزید تا نرم و مغز‌پخت شوند. سیب‌زمینی‌های پخته شده را ریز خرد کنید یا رنده کنید و کنار بگذارید.

در یک ماهیتابه متوسط، روغن را داغ کنید و دانه‌های زیره سبز و برگ بو را کمی روی حرارت ملایم تفت دهید. حالا پیاز را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه سمبوسه و نحوه پیچیدن نان سمبوسه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه سمبوسه کلیک کنید.

انواع غذاهای ایرانی برای شام

انواع غذاهای ایرانی برای لیست شام چی درست کنم

فهرستی مفصل از انواع غذاهای خوشمزه ایرانی برای شام مهمانی و مجلسی و خودمانی از جمله غذاهای ایرانی با برنج و نان همیشه باید در دسترس کدبانوهای خوش سلیقه باشد. برای مشاهده لیست انواع غذاهای ایرانی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

گوشت و لوبیا کاشانی

برای شام غذای ایرانی چی درست کنم؟ طرز تهیه گوشت و لوبیا کاشان

اگر می‌خواهید برای شام یک غذای سنتی ایرانی درست کنید بد نیست سری به آشپزی کاشان بزنید. کاشانی‌ها یک خورش اصیل به نام «گوشت و لوبیا» دارند که معمولا به عنوان غذای نذری به کار می‌رود. همان طور که از اسم این غذای ایرانی پیداست، گوشت و لوبیا مواد اصلی طرز تهیه خورش گوشت و لوبیا است.

در اولین مرحله از طرز پخت گوشت و لوبیا کاشان از شب قبل باید لوبیا سفید را خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. این کار موجب می‌شود هم نفخ لوبیاها گرفته شود و هضم آن نیز راحت‌تر شود.

در دومین مرحله از طرز تهیه گوشت و لوبیا سفید باید پیاز را به صورت درشت خرد کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن، پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید.

وقتی پیازها سبک شدند، گوشت گوسفند را اضافه کنید. سپس مقداری فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به گوشت اضافه کنید تا مزه‌دار شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه خورش گوشت و لوبیا می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه خورش گوشت و لوبیا کلیک کنید و فیلم آموزش طرز تهیه آن را هم تماشا کنید.

 

کباب سرداشی همدان

شام ایرانی چی درست کنم؟ طرز تهیه کباب سرداشی همدان

«کباب سرداشی» یکی دیگر از غذاهای ایرانی فوق‌العاده لذیذ و خوشمزه است که در شهر همدان طبخ می‌شود. این غذا شباهت زیادی به کباب تابه‌ای دارد و در کنار گوجه فرنگی، سیب زمینی و فلفل بسیار لذیذ و خوشمزه است. کباب سرداشی برای شام ایرانی ایده مناسبی است.

در اولین مرحله از طرز تهیه کباب سرداشی همدان باید ۱ عدد سیب زمینی و پیاز را پوست بگیرید و خوب بشویید. سپس پیاز و سیب زمینی را رنده کنید. آب اضافی سیب زمینی و پیاز را که ته ظرف باقی مانده دور بریزید. برای ریز کردن پیاز و سیب زمینی می‌توانید از مولینکس نیز استفاده کنید.

سپس گوشت چرخ کرده را با سیب زمینی و پیاز رنده شده ترکیب کنید. سپس مقداری نمک و فلفل سیاه و در صورت تمایل ادویه به گوشت اضافه کنید. حالا یک دستکش به دست کنید و آن قدر گوشت را ورز دهید تا حالت چسبندگی گوشت برطرف شود.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کباب سرداشی همدان در فر و ماهیتابه روی لینک مقاله طرز تهیه کباب سرداشی کلیک کنید.

انواع سوپ برای شام

طرز تهیه انواع سوپ مناسب برای شام

سوپ غذاست! شما برای یک شام سبک و خوشمزه می‌توانید انواع سوپ را درست کنید. برای مطالعه طرز تهیه انواع سوپ و مشاهده فیلم طرز تهیه برخی از آن‌ها روی لینک مطلب کلیک کنید.

سوپ گوجه فرنگی

سوپ گوجه فرنگی با برنج، جو، خامه و ریحان سبک ایتالیایی و ترکیه‌ای

«سوپ گوجه» یکی از معروف‌ترین‌ سوپ‌های دنیا برای وعده شام است. دستور پخت‌های مختلفی برای درست کردن سوپ گوجه فرنگی در مجله‌ها و سایت‌های آشپزی وجود دارد.

در هوای سرد بارانی و برفی خوردن غذاهای داغ مثل سوپ حسابی می‌چسبد و سوپ گوجه فرنگی هم به خاطر ویتامین C موجود در آن یک سوپ ساده و راحت و خوشمزه برای درمان سرماخوردگی و البته یک گزینه بسیار خوشمزه برای وعده شام سبک و نونی است.

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی ساده باید کره را در قابلمه‌ای که می‌خواهید سوپ را در آن درست کنید بریزید و صبر کنید تا کمی آب شود. سپس سیرها را خرد کنید و به آن اضافه کنید. سیرها را برای چند دقیقه در کره تفت دهید. همین که بوی سیر بلند شود کافی است.

در این مرحله باید آرد را به ترکیب کره و سیر اضافه کنید و خوب هم بزنید تا آرد کاملا با کره ترکیب شود. سپس نمک، فلفل، سیاه، فلفل قرمز و پاپریکا را اضافه کنید و با سایر مواد تفت دهید.

برای مطالعه طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی به چند روش و تماشای فیلم طرز تهیه آن، روی مطلب کلیک کنید.

سوپ سفید (سوپ شیر) به روش رستورانی

سوپ شیر یک غذای عالی برای شام ساده و ارزان

اغراق نیست اگر بگوییم «سوپ سفید» یا همان «سوپ شیر» در میان انواع و اقسام دستور پخت برای سوپ محبوب‌ترین سوپ است و معمولا گزینه نخست پخت سوپ در رستوران‌ یا در لیست غذا برای شام شب و مهمانی در منزل محسوب می‌شود.

برای طرز تهیه سوپ سفید رستورانی ابتدا جو را بشورید و چند ساعت خیس کنید تا موقع پخت حسابی لعاب بیندازد. پیاز و هویج‌ها را هم به صورت ریز و یکدست نگینی خرد کنید. می‌توانید برای طعم بهتر کمی آنها را در تابه با مقداری روغن تفت دهید.

برای مطالعه طرز تهیه سوپ شیر که از جمله سوپ‌های خوشمزه رستورانی و ساده برای مهمانی و شام شب و دورهمی هستند به همراه تماشای فیلم آموزش تهیه سوپ سفید روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوپ ماهی

سوپ برای شام چی درست کنم؟ طرز تهیه سوپ ماهی

«سوپ ماهی» جزو انواع سوپ بین المللی است که در کشورهای مختلف دنیا طبخ می‌شوند. با این‌که به نظر می‌رسد سوپ ماهی متعلق به مناطقی مثل جنوب ایران یا کشورهایی مثل ژاپن باشد اما بد نیست بدانید سوپ ماهی غذای شب کریسمس در جمهوری چک است. مردم جمهوری چک در شب کریسمس یک نوع سوپ ماهی مخصوص درست می‌کنند. برای تهیه این سوپ معمولا از سر و دم ماهی کپور، فیله ماهی و سبزیجات استفاده می‌شود.

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ ماهی باید سر، دم و فیله ماهی کپور را با یک عدد پیاز خلال شده و مقداری آب و نمک در قابلمه بریزید و برای ۲۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید و بعد شعله گاز را خاموش کنید و مواد را صاف کنید و از آب آن برای تهیه سوپ ماهی استفاده کنید.

سپس باید مقداری کره در ماهیتابه بریزید. سپس شغلم خرد شده، هویج خرد شده و جعفری خرد شده را اضافه کنید. در ادامه تخم ماهی (اشپل) را اضافه و همه مواد را خوب تفت دهید.

در یک قابلمه دیگر مقداری کره بریزید و سپس آرد را در کره تفت دهید. آرد را برای چند دقیقه در کره تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود. در صورت تمایل می‌توانید فیله ماهی را هم با کمی نمک و فلفل سیاه مزه‌دار کرده و مقداری در کره تفت دهید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه سوپ ماهی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

انواع غذا با سویا برای شام

تهیه انواع غذاها با سویا برای شام برای افرادی که علاقه‌ای به خوردن گوشت قرمز ندارند، ایده بسیار مناسبی است. برای مطالعه طرز تهیه انواع غذا با سویا روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کوفته تبریزی با سویا

کوفته تبریزی با سویا یک غذای نونی و ساده برای شام

شام چی درست کنم خسته شدم! اگر می‌خواهید یک غذای ساده و ارزان برای شام با سویا درست کنید که تکراری هم نباشد پیشنهاد ما به شما «کوفته تبریزی بدون گوشت» است. یک غذای نونی سبک که قطعا گیاهخواران هم حسابی از آن استقبال می‌کنند.

در ابتدای امر آلوهای قیسی را در آب ولرم خیس کنید. برنج و لپه را جداگانه بپزید. از آن جا که کوفته‌ها قرار است باز هم در سس مخصوص بپزند، برنج و لپه و را نیم‌پز بردارید.

سویا را می‌توانید با آب گرم خیس کنید. اما برای گرفتن بوی سویا بهتر است اجازه دهید سویا با آب و یک یا دو عدد سیر و کمی زردچوبه ۵ دقیقه بجوشد. سپس سویا را آبکش کنید و با دست فشار بدهید تا آب اضافی آن خارج شود.

در ادامه طرز تهیه این کوفته گیاهی باید مواد کوفته شامل برنج و لپه نیم پز شده و سویای خیسانده شده را چرخ کنید. برای این کار می‌توانید از چرخ‌گوشت یا غذاساز استفاده کنید تا مواد کاملا به شکل پوره درآیند

برای مطالعه ادامه مراحل درست کردن این کوفته گیاهی روی لینک مقاله طرز تهیه کوفته تبریزی با سویا کلیک کنید.

ماکارونی با سویا

غذا با ماکارونی برای شام چی درست کنم؟ ماکارونی با سویا

اغلب مردم عادت دارند ماکارونی را با گوشت چرخ کرده درست کنند اما اگر قصد دارید به دلایل مختلف مصرف گوشت را در رژیم غذایی روزانه محدود کنید یا هر از چند گاهی گیاهخواری کنید، «ماکارونی یا اسپاگتی رشته‌ای و فرمی با سویا» یک گزینه ایده‌آل غذا با سویا برای شام است.

برای درست کردن یک ماکارونی قرمز خوشمزه با سویا و قارچ ابتدا به مدت حداقل نیم‌ ساعت سویا را در یک لیوان شیر خیس کنید و به آن مقداری فلفل سیاه و نمک اضافه کنید. بعد از این مدت سویا را آبکش کنید.

در یک تابه پیاز داغ درست کنید و سویا را به آن بیفزایید. سپس نوبت اضافه کردن انواع ادویه‌ها، رب گوجه و قارچ است تا مایه ماکارونی با سویا درست شود.

برای خواندن ادامه مطلب طرز تهیه ماکارونی با سویا روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

انواع کتلت با گوشت چرخ کرده برای شام

انواع کتلت با گوشت چرخ کرده | غذاهای نونی خوشمزه برای شام

«کتلت گوشت» از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای ایرانی برای شام است که معمولا از گوشت چرخ کرده و سیب زمینی در ترکیبات آن استفاده می‌شود. برای مطالعه طرز تهیه انواع کتلت با گوشت چرخ کرده روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کباب زردک اصفهانی

کباب زردک یک غذای با خال برای شام نونی است

«کباب زردک» یک مدل شامی متعلق به استان اصفهان است که به شامی اصفهانی یا «کباب مشتی» هم معروف است و درواقع یک نوع کتلت با گوشت چرخ کرده خوشمزه اصفهانی است. همانطور که از نام این کتلت مشخص است برای درست کردن آن از ترکیب گوشت با زردک استفاده می شود.

یکی از جذاب ترین بخش های این کتلت سس و چاشنی مخصوص آن است که از ترکیب سرکه و شیره انگور یا شهد درست می شود طعمی ملس و ترش و شیرین به کباب می بخشد.

در اولین مرحله از کباب مشتی اصفهان باید زردک ها را به خوبی بشویید. پوست نازک روی زردک ها را با استفاده از پوست گیر یا چاقو بگیرید و سپس با کمک رنده ریز آن ها را رنده کنید.

سپس یک عدد پیاز را به خوبی بشویید. پوست پیاز را جدا کنید. پیاز را با استفاده از رنده ریز رنده کنید. بعد از این که پیاز رنده شد، آب آن را که ته ظرف مانده از پیازها جدا کنید و دور بریزید. ترکیب شدن آب پیاز با گوشت و سایر مواد موجب شل شدن مایه کباب می شود.

حالا گوشت چرخ کرده، زردک و پیاز رنده شده را همراه با مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین ترکیب کنید. در این مرحله بهتر است یک دستکش به دست کنید و گوشت و مواد را به خوبی با هم ورز دهید تا ترکیب شوند.

اگر می‌خواهید یک شام با حال و خوشمزه درست کنید روی لینک مطلب طرز تهیه کباب زردک کلیک کنید و ادامه مراحل طرز تهیه آن را بخوانید.

کتلت آلمانی

شام چی درست کنم؟ طرز تهیه کتلت آلمانی فریکادله

«کتلت آلمانی» «Frikadellen»، با نام‌های مستعار «Fleischküchl،«Fleischpflanzerl و Buletten، یا Frikadeller» شناخته می‌شود. این کتلت در واقع نوعی همبرگر مخصوص و بسیار معروف است که با گوشت چرخ کرده گوساله یا گاو درست می‌شود. معمولا کتلت آلمانی فریکادله با نوعی سالاد سیب زمینی مخصوص سرو می‌شود.

شما هم می‌توانید از طعم بی‌نظیر این کتلت با گوشت چرخ کرده خوشمزه در خانه و هر جای دنیا هستید، لذت ببرید، کافی است خودتان دست به کار شوید.

برای درست کردن کتلت آلمانی به نان باگت هم نیاز دارید. ابتدا با یک چاقوی تیز، اطراف نان‌های باگت را جدا کنید تا قسمت خمیری آن باقی بماند. سپس در یک ظرف شیر یا آب را بریزید و نان‌ها را تکه تکه کرده و در شیر بریزید تا کاملا شیر به همه‌جای آنها نفوذ کند و نان‌ها خیسانده شوند.

حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا نان‌ها حالت خمیری پیدا کنند. سپس آنها را از شیر در بیاورید و با دست فشار دهید تا شیر اضافی خارج شود. نان‌ها را در کاسه بریزید.

حالا یک پیاز زرد را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. سیرها را هم پوست بگیرید و رنده کنید یا ریز خرد کنید. در یک تابه مقداری کره یا روغن زیتون بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس پیازهای نگینی را به تابه اضافه کنید و ۵ تا ۷ دقیقه آنها را تفت دهید تا کاملا سبک و شیشه‌ای شوند. بعد سیرها را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطرشان خارج شود. حرارت را قطع کنید و پیاز و سیر سرخ شده را در کاسه‌ای که نان باگت خیسانده را ریخته بودید، بریزید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کتلت آلمانی روی لینک مطلب مورد نظر کلیک کنید.

انواع غذا با کشک برای شام

انواع غذا با کشک جزو غذاهای خوشمزه برای شام است

داشتن یک لیست طرز تهیه انواع غذا با کشک می‌تواند به شما کمک کند تا غذاهای متنوع و خوشمزه‌ای را برای منوی شام با آن آماده کنید. برای مطالعه طرز تهیه غذاهای مختلف با کشک روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کشک کدو

کشک کدو؛ از بهترین غذاها با کشک برای شام نونی

«کشک کدو» از انواع غذا با کشک و کدو و یک غذای کرمانی خوشمزه است که آماده کردن آن شباهت زیادی به کشک بادمجان دارد. پس اگر به دنبال طرز تهیه انواع غذا با کشک هستید، بهتر است این غذای لذیذ را برای وعده شام نونی آماده کنید.

در دستور پخت این غذای محلی کشک دار به جای استفاده از بادمجان از کدو سبز استفاده می‌شود. برای درست کردن این غذا شما به کدو، پیاز، سیر، کشک و مقداری گردوی آسیاب شده نیاز دارید. اگر دوست دارید غذای شما کالری کمتری داشته باشد، می‌توانید آن را به شیوه رژیمی و با استفاده از کدو سبزهای بخار پز شده نیز آماده کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه کشک کدو باید کدوها را پس از پوست گرفتن، خرد کرده و سرخ می‌کنیم. البته کسانی که رژیم غذایی با محدودیت سرخ کردن دارند، می‌توانند کدوها را بخارپز کنند. (همچنین می‌توانید کدوهای خرد شده را داخل قابلمه ریخته، درب قابلمه را بگذارید و شعله گاز را کم کنید تا کدوها آهسته آهسته پخته شده و نرم شوند.)

پیاز و سیر را خرد کرده به طور جداگانه سرخ می‌کنیم. بخشی از پیاز سرخ شده را به کدو سرخ شده اضافه می‌کنیم. اگر کدو را بخار پز کرده‌اید در همان ابتدا یک عدد پیاز رنده کرده و به کدوهایتان در قابلمه اضافه می‌کنید تا کدوها به همراه پیاز رنده شده بخارپز شوند و طعم پیاز را به خود بگیرند.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کشک کدو روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کشک سیب

کشک سیب کرمانی؛ از انواع غذای نونی برای شام

«کشک سیب» یا «کشک سیب زمینی» یک غذای ساده کرمانی و یک گزینه عالی و متفاوت برای یک غذا با کشک نونی و بدون گوشت برای وعده شام است. روش تهیه کشک سیب شبیه کشک بادمجان است، با این تفاوت که به جای بادمجان، از سیب زمینی در آن استفاده می‌شود. قاتوق کشک سیب هم نوع دیگری از این غذا است.

در اولین مرحله از طرز تهیه کشک سیب کرمانی، سیب زمینی‌ها را بشویید تا گرد و گل آن‌ها جدا شود. سیب زمینی‌ها را در یک قابلمه بگذارید و روی آن‌ها را به اندازه ۲ لیوان آب بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید آب جوش بیاید.

درب قابلمه را ببندید و روی حرارت متوسط تنظیم کنید تا سیب زمینی‌ها به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت بمانند و آبپز شوند. می‌توانید سیب زمینی‌ها را روی حرارت بخار آب هم، آبپز کنید.

بعد از اینکه سیب زمینی‌ها را با چنگال تست کردید و کاملا نرم شده بودند، آن‌ها را از قابلمه بیرون بیاورید و اجازه دهید سرد شوند. بعد پوست سیب زمینی‌ها را بگیرید و با گوشت‌کوب، آن‌ها را له کنید. می‌توانید سیب زمینی‌ها را با قسمت درشت رنده، رنده کنید.

سیب زمینی‌ها را کنار بگذارید. پیازها و سیرها را پوست بگیرید. پیازها را نگینی ریز خرد کنید. سیرها را هم می‌توانید رنده کنید. گردوها را هم خرد کنید.

در یک تابه مقداری روغن محلی یا کره بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس پیاز را اضافه کنید و تفت دهید تا وقتی که کاملا سبک و طلایی شود. بعد سیر را اضافه کنید. نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید.

بعد از یک دقیقه، گردوهای خرد شده را اضافه کنید. نعناع خشک را هم یک دقیقه تفت دهید. به اندازه ۱/۳ از مواد داخل تابه را خارج کنید و برای تزیین کنار بگذارید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کشک سیب روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

انواع خورش فسنجان برای شام

خورش فسنجان مجلسی برای شام مهمانی یک گزینه عالی است

به لیست برای شام غذا چی درست کنم «خورش فسنجان» را هم می‌توانید اضافه کنید. تقریبا همه از این غذا خوششان می‌آید. برای مطالعه طرز تهیه خورش انواع فسنجان مجلسی با انواع گوشت و همچنین فسنجان وگان و بدون گوشت و تماشای فیلم طرز تهیه فسنجان روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش فسنجان با مرغ

طرز تهیه خورش فسنجان با مرغ
«خورش فسنجان با مرغ» یکی از انواع خوشمزه و مرسوم خورش فسنجان مجلسی است که می‌توانید آن را هم با مرغ درسته و هم با مرغ تکه‌ای یا ریش‌ریش برای شام خودمانی و مهمونی درست کنید. فسنجون با مرغ را هم با طعم شیرین و ملس و هم به روش گیلانی با طعم ترش درست می‌کنند.

برای تهیه فسنجون با مرغ تکه‌های ران یا سینه مرغ را با یک عدد پیاز متوسط و مقداری آب، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه بپزید. اگر می‌خواهید تکه‌های مرغ به صورت مکعبی در فسنجان باشند از همان ابتدا به صورت مکعبی مرغ را خرد کنید. اگر هم می‌خواهید مرغ را ریش‌ریش کنید ابتدا مرغ را بپزید و بعد ریش‌ریش کنید. یک روش هم این است که اصلا مرغ را درسته بپزید و تفت دهید و در خورشت فسنجان استفاده کنید. بعد از پخت تکه‌های مرغ یا مرغ درسته کمی گوشت مرغ را در روغن تفت دهید.

در ادامه یک عدد پیاز را رنده و در روغن تفت دهید. سپس گردوی چرخ‌کرده را اضافه کنید. بعد از تفت دادن گردوها باید چند لیوان آب به قابلمه اضافه کند.

برای خواندن ادامه مراحل و فوت و فن‌های طرز تهیه فسنجان مجلسی با مرغ روی لینک طرز تهیه فسنجان با مرغ کلیک کنید.

خورش فسنجان با اردک

طرز تهیه خورش فسنجان با اردک
در استان‌های شمالی ایران برای تهیه اخورش فسنجان معمولا از گوشت اردک (مرغابی) و پرندگان شکاری استفاده می‌شود. از آن جایی که گوشت اردک نسبت به مرغ چرب‌تر است، مزه فسنجان با اردک نسبت به سایر انواع خورشت فسنجان بسیار لذیذتر خواهد بود. اما برای گرفتن بوی زهم اردک در فسنجان هم باید فکری بکنید.

برای تهیه این فسنجان مجلسی ابتدا باید اردک را بشویید و آن را با پیاز، ادویه و آب در قابلمه بریزید و ۳ بار بجوشانید و آب آن را عوض کنید تا بوی زهم اردک از بین برود. در ادامه پیاز را رنده کنید و همراه با زردچوبه تفت دهید. بعد از چند دقیقه مغز گردوی میکس شده را اضافه کنید و سپس مقداری آب در قابلمه بریزید.

در این مرحله باید اردک با ادویه و زعفران مزه‌دار کنید و در روغن سرخ کنید. سپس اردک سرخ شده را به قابلمه اضافه کنید.

برای خواندن مراحل کامل طرز تهیه فسنجان اردک و روش‌های از بین بردن بوی زهم اردک در این غذا برای شام مجلسی می‌توانید به مقاله طرز تهیه فسنجان اردک مراجعه کنید.

انواع کباب شامی برای شام

طرز تهیه انواع شامی برای لیست شام چی بپزم

«شامی» از جمله غذاهای ساده‌ برای شام است که با مواد متنوعی درست می‌شود و در تهیه آن، سبزیجات، گوشت چرخ کرده، سیب زمینی، برخی حبوبات و ادویه‌های مختلف به کار می‌رود. برای مطالعه طرز تهیه انواع شامی و مشاهده فیلم آموزش تهیه روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

شامی گیلانی (شامی رشتی)

طرز تهیه شامی پوک گیلانی یا رودباری با تمام فوت و فن ها

«شامی پوک» از جمله خوشمزه‌ترین غذاهای استان گیلان است که همان‌قدر که به سرعت تهیه می‌شود همان‌قدر هم مجلسی و لذیذ و خوشمزه است. رشتی‌ها این شامی خوشمزه را با نان لواش یا بربری و پنیر سیامزگی که پنیر سنتی این منطقه است میل می‌کنند و سایر اهالی گیلان پنیر لیقوان و سبزی خوردن را جزو آداب خوردن شامی پوک گیلانی می‌دانند.

شامی گیلانی که یکی از بهترین غذاهای نونی برای مهمانی شام یا شام ساده خودمانی است را با انواع گوشت قرمز و سفید می‌توانید درست کنید.

برای تهیه شامی پوک گیلانی ابتدا باید لپه‌ها را خیس کنید. لپه‌ها باید در شامی حسابی له و ناپیدا شوند پس بهتر است لپه‌ها را چند ساعت در آب بخیسانید و چند بار هم آب آن‌ها را عوض کنید. بعد از چند ساعت خیس خوردن لپه‌ها، آن‌ها را بپزید. لپه‌ها باید خوب پخته شوند و بعد از پخت آن‌ها را آبکش کنید.

گوشت گوسفند یا گوساله را هم بعد از شستن، بپزید. برای پختن گوشت یک عدد پیاز متوسط را به دو نیم تقسیم کنید. گوشت، پیاز و آب را در یک قابلمه بریزید و فلفل سیاه و زردچوبه هم به آن اضافه کنید. میزان آب باید به قدری باشد که در پایان پخت گوشت چیزی از آن باقی نمانده باشد.

گوشت را روی شعله ملایم گاز بپزید. وقتی گوشت کاملا پخت و آب داخل قابلمه کشیده شد اجازه دهید گوشت کمی سرد شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه شامی پوک گیلانی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

شامی کباب

شامی کباب یک غذای باحال برای شام

«شامی کباب» یا همان کتلت گوشت و سیب زمینی یکی دیگر از لذیذترین و محبوب‌ترین غذاها برای شام است. برای طرز تهیه کتلت تهرانی یا همان شامی کباب، سیب زمینی‌ها را با رنده ریز رنده کنید و آب سیب زمینی را بگیرید.

پیازها را هم با درنده درشت رنده کنید و آب پیازها را هم بگیرید. سیب زمینی و پیاز رنده شده را خوب با هم مخلوط کنید و گوشت چرخ کرده و ادویه و نمک را اضافه کنید. مواد را خوب با دست با هم مخلوط کنید.

مایه شامی کباب را به مدت ۳۰ دقیقه در ظرف درب‌دار در یخچال بگذارید تا خوب مزه‌دار شود و مایه خودش را بگیرد. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه شامی کباب تهرانی به ۲ روش مختلف همراه با فیلم آموزش تهیه این غذا می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه شامی کباب کلیک کنید.

انواع غذا با مرغ برای شام

انواع غذا با مرغ برای شام چی درست کنم؟

در لیست انواع غذا با مرغ برای شام می‌توانید انواع غذاهای ایرانی و بین‌المللی با مرغ را پیدا کنید که هم مناسب مهمانی‌ها هستند و هم مناسب غذا برای شام ساده و خودمانی. برای مطالعه طرز تهیه انواع غذا با مرغ و مشاهده فیلم طرز تهیه برخی از این غذاها روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

مرغ بریان در ماکروفر

مرغ بریان در ماکروفر از انواع غذا با مرغ مجلسی

«مرغ بریان در مایکروفر» یکی از خوشمزه‌ترین و مجلسی‌ترین غذاهای بین‌المللی برای وعده شام یا سایر وعده‌های مهم روز است که بین مردم همه کشورها محبوب است. برای تهیه این غذای لاکچری با مرغ ابتدا مرغ را بشویید و با دست قسمت داخل مرغ را کاملا تمیز کنید تا امعا و احشا آن بیرون بیاید.

مراقب باشید پوست مرغ آسیب نبیند و قسمت داخل آن را هم با چاقو برش ندهید. بعد از شستن مرغ، اجازه دهید آب اضافی شکم مرغ خارج شود. در این فاصله که مرغ خشک می‌شود، پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی یا خلالی درشت خرد کنید.

فلفل دلمه‌ای را هم بشویید. تخم‌های آن را دور بریزید و درشت خرد کنید. سیرها را هم پوست بگیرید و خرد کنید. این سبزیجات را در یک کاسه بریزید و با هم مخلوط کنید. به سبزیجات، ادویه‌های مزه‌دار کردن مرغ، شامل پودر فلفل پاپریکا، فلفل سیاه، رزماری و برگ بو اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد با هم میکس شوند.

برای خواندن ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه مرغ بریان در ماکروفر روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

خوراک مرغ با شیر

خوراک مرغ با شیر از انواع غذا با مرغ برای مهمانی

یکی از انواع غذای جدید با مرغ برای شام «خوراک مرغ و شیر» است. برای آماده‌سازی این غذای جذاب با مرغ، لازم است ابتدا مرغ کامل  را تمیز کرده و محتویات داخل شکمش را تخلیه کنید.

سپس، آن را به‌خوبی شست‌وشو دهید. حالا، با استفاده از حوله کاغذی باید مرغ را کاملا خشک کرده و با نمک، فلفل سیاه و ادویه دلخواه‌تان مثل ادویه مرغ یا ادویه کاری مزه‌دار کنید.

حالا وقت آن است که نیمی از کره و روغن مایع در تابه مناسبی بریزید و تمام زوایای مرغ را کاملا سرخ کنید تا طلایی و خوش آب و رنگ شود.

برای خواندن ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه خوراک مرغ با شیر روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

انواع قورمه سبزی برای شام

«قورمه سبزی» پای ثابت غذاهای اصیل ایرانی و یک خورش محبوب برای وعده شام به خصوص شام مهمانی و دورهمی است و به ندرت اتفاق می‌افتد که کسی آن را دوست نداشته باشد. برای مطالعه طرز تهیه قورمه سبزی به روش شهرهای مختلف روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورشت سبزی جنوبی

خورشت سبزی اهوازی و دزفولی همان قورمه سبزی یا خورش قورمه سبزی مرسوم است

«خورشت سبزی اهوازی و دزفولی» که به «قورمه سبزی جنوبی» هم مشهور است همان قورمه سبزی یا خورش قورمه سبزی مرسوم است که البته تفاوت‌هایی در جزییات پخت آن وجود دارد.

ترکیب سبزی که در این خورش به کار می‌رود هم کمی با ترکیب سبزی قورمه بقیه شهرها فرق می‌کند. روش تهیه خورشت سبزی شیرازی هم مشابه قورمه سبزی اهوازی است.

در برخی از شهرهای خوزستان و حتی در اهواز، در طرز تهیه خورشت سبزی، از مقداری رب گوجه فرنگی برای خوشرنگ‌تر شدن خورشت سبزی استفاده می‌شود. این موضوع به سلیقه شما بستگی دارد. در این صورت حتما رب گوجه فرنگی را در روغن و روی حرارت تفت دهید تا طعم خامی آن از بین برود.

برای درست کردن قورمه سبزی اهوازی ابتدا سبزیجات را آبپز می‌کنند و بعد در روغن سرخ می‌کنند. سبزی خورشتی خوزستان شامل تره، جعفری، گشنیز، اسفناج یا برگ چغندر، شوید و شنبلیله است.

مثلا استفاده از برگ اسفناج و برگ چغندر در ترکیب سبزی قورمه سبزی اهوازی موجب می‌شود تا خورش بافت غلیظ‌تر و طعم بهتری پیدا کند و لعاب بیندازد.

برای مشاهده جزییات و مراحل طرز تهیه خورشت سبزی اهوازی روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

قورمه سبزی مجلسی و رستورانی با گوشت

شام چی بپزم؟ قورمه سبزی مجلسی و رستورانی با گوشت

«قورمه سبزی با گوشت گوسفند یا گوساله» مجلسی‌ترین نوع خورش قورمه‌ سبزی است. البته برای درست کردن خورشت قورمه سبزی مجلسی، بهترین گوشت، گوشت گوسفندی و قسمت ران یا راسته گوسفند است. گوشت گوسفندی نسبت به گوشت گوساله، تردتر است و اگر جوان باشد، زودتر هم می‌پزد و چربی آن دلپذیر است. البته باید از گوشتی استفاده کنید که چربی زیادی نداشته باشد تا بوی غذا تغییر نکند.

در ابتدا برای تهیه قورمه سبزی خوشمزه و جا افتاده، باید لوبیاها را پاک کنید، بشویید و در یک کاسه با آب به مدت حداقل ۲ ساعت یا یک شب تا صبح بگذارید تا لوبیاها نفخ‌شان گرفته شود.

در این فاصله آب لوبیاها را چند بار عوض کنید. سپس لوبیاها را آبکش کنید و در یک قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید. یک جوش که خورد، آب آن را عوض کنید و دوباره بگذارید لوبیاها نیم‌پز شوند. اگر فرصت انجام این کار را ندارید از کنسرو لوبیا چیتی استفاده کنید.

برای آماده کردن سبزی‌ خورش قورمه سبزی، سبزی‌ها را پاک کنید، بشویید و آب خود را که از دست دادند، در دستگاه سبزی خردکن یا به روش ساطوری ریز، خرد کنید. سپس در یک تابه روغن بریزید و سبزی‌ها را با روغن کاملا تفت دهید تا سرخ شوند. هر چه سبزی‌ها بیشتر سرخ شوند، قورمه‌ سبزی‌تان تیره‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود.

برای مطالعه کامل مراحل طرز تهیه خورش قورمه سبزی مجلسی با گوشت و تمام جزییات سیاه و لعابدار شدن آن روی لینک مطلب مورد نظر کلیک کنید.

انواع خورش قیمه برای شام

خورش قیمه جزو محبوب‌ترین خورش‌های ایرانی است که از قدیم‌الایام به عنوان شام مهمانی و خودمانی جای ثابتی در آشپزی ایرانی داشته است. برای مطالعه طرز تهیه انواع قیمه روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

قیمه با گوشت چرخ کرده

خورش سریع برای شام چی درست کنم؟ طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده

یکی از خاص‌ترین و خوشمزه‌ترین روش‌های طرز تهیه قیمه برای شام که خیلی هم زود حاضر می‌شود، «قیمه با گوشت چرخ کرده» است. برای تهیه این مدل خورشت قیمه که یک غذای محبوب در لاهیجان هم هست، ابتدا پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید.

بعد از این که پیازها کمی سبک شدند، گوشت چرخ کرده را به پیاز سرخ شده اضافه کنید. بعد از تغییر رنگ گوشت و زمانی که کمی آن را تفت دادید، در این مرحله از طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده مقداری زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و دارچین به گوشت چرخ کرده اضافه کنید.

سپس حدود ۱۰ دقیقه مواد را به خوبی تفت دهید تا گوشت کاملا سرخ شود. بعد از سرخ شدن گوشت باید رب گوجه فرنگی را به سایر مواد اضافه کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه قیمه گوشت چرخ کرده می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه قیمه گوشت چرخ کرده کلیک کنید.

خورش به قیمه

قیمه برای شام چی درست کنم | طرز تهیه خورش به قیمه

«خورش قیمه با به» که به خورش «به قیمه» معروف است، در میان انواع قیمه طعم و مزه متفاوتی دارد و برای شام یک خورشت مقوی و مناسب است.

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش به قیمه، لپه‌ها را بپزید. در حین پختن لپه‌ها، پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی خرد کنید. گوشت‌ را به قطعات خورشتی خرد کنید. پیازها را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم تفت دهید و وقتی سبک و طلایی شدند، گوشت‌ها را به پیازها اضافه کنید. اجازه دهید کمی رنگ گوشت عوض شود.

در این مرحله زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید تا با پیاز تفت بخورند. چند ثانیه ادویه‌ها را با گوشت تفت دهید و سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. به قابلمه مقداری آب جوش اضافه کنید. در حدی که روی گوشت‌ را بپوشاند.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه خورش به قیمه می‌توانید به مقاله طرز تهیه خورش به قیمه مراجعه کنید.

انواع کوکو برای شام

درست کردن و طرز تهیه انواع کوکو سنتی و فرنگی برای وعده‌های عصرانه و شام یک انتخاب فوق‌العاده خوشمزه و راحت است. شما می‌توانید با هر نوع مواد اولیه‌ای که در دسترس دارید، یک کوکوی متفاوت و لذیذ تهیه کنید. برای مطالعه طرز تهیه انواع کوکو روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کوکو سویا و سیب زمینی

طرز تهیه کوکو سویا و سیب زمینی

انواع کوکو و کتلت به هر شکلی و با هر موادی که طبخ شوند در کنار سبزی خوردن، ترشی و خیارشور و احتمالا گوجه فرنگی از جمله خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای مناسب برای یک شام نونی محسوب می‌شوند. کوکو و کتلت از جمله انواع غذای نونی محبوب و آسان برای وعده شام و ناهار هستند که اتفاقا بچه‌ها هم طعم آن را می‌پسندند.

کوکو و کتلت یک تفاوت محسوس با هم دارند. در تهیه کتلت از گوشت و برای درست کردن کوکو معمولا از مواد گیاهی استفاده می‌شود. کوکو سویا و سیب زمینی هم از انواع غذا با سویا خوشمزه و ساده است که کمتر کسی دست رد به سینه آن می‌زند.

کوکو سویا چون گوشت ندارد یک شام ساده و ارزان است. برای درست کردن این کوکوی خوشمزه ابتدا باید سویا را خیس کنید. برای این‌که سویا طعم لذیذتری پیدا کنید می‌توانید آن‌ها را در شیر خیس کنید. ۳۰ دقیقه زمان برای خیس خوردن سویاها در شیر یا آب کافی است.

بعد از خیس خوردن سویاها حسابی آب یا شیر آن‌ها بگیرید. سویاها را مشت مشت بردارید و حسابی بچلانید. سیب زمینی خام و پیاز را رنده کنید و آب‌شان را بگیرید. سیرها را هم رنده کنید و به سیب زمینی و پیاز اضافه کنید. تمام مواد را با هم مخلوط کنید.

برای این‌که مایه کوکو یکدست شود ادویه‌ها، جعفری، آرد سوخاری و تخم مرغ‌ها را به علاوه مخلوط سویا، سیب زمینی، سیر و پیاز در غذاساز یا چرخگوشت بریزید. مایه کوکو باید صاف و یکدست شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کوکو سویا و سیب زمینی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کوکو شیرین مشهدی

طرز تهیه کوکو شیرین مشهدی از انواع کوکوی خوشمزه مناسب غذای شام

«طرز تهیه کوکو شیرین مشهدی» هم تا حدودی شبیه کوکو شیرین قزوین است. این غذای مشهدی نونی و بدون گوشت، طعم متفاوتی دارد و ظرف یک ساعت آماده می‌شود.

در اولین مرحله و قبل از شروع به کار سیب زمینی‌ها را آب‌پز یا بخارپز کنید و پوست بگیرید. سپس، سیب زمینی‌های پخته شده و بدون پوست را با کمک غذاساز یا گوشتکوب برقی کاملا پوره کنید.

در فاصله پخت سیب زمینی‌ها در این مرحله ازطرز تهیه کوکو شیرین مشهدی باید شیره یا شهد کوکو را آماده کنید. برای این منظور، آب و شکر را در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید تا مایع داخل قابلمه بجوشد و شکر کاملا ذوب شود.

در ادامه، زعفران دم کرده را هم به این ترکیب اضافه کنید و اجازه بدهید شربت کمی غلیظ شود. ۱۵ الی ۳۰ دقیقه زمان برای غلیظ شدن شربت لازم است. سپس، جوهر لیمو را با دو قاشق آب ترکیب کرده و به مواد اضافه کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کوکو شیرین مشهدی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

انواع کتلت برای شام

کتلت ترکیبی ساده از انواع سبزیجات، گوشت چرخ کرده یا گوشت مرغ چرخ کرده همراه با تخم مرغ و چاشنی‌های مختلف است که در روغن سرخ می‌شود و معمولا به صورت ساندویچی، با نان یا همراه با برنج سرو می‌شود و برای غذای شام یک گزینه عالی است. برای مطالعه طرز تهیه انواع کتلت روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کتلت کینوا

طرز تهیه کتلت کینوا

اگر همیشه یکی از جست‌ و جوهای شما در گوگل این است که «یه غذای مقوی برای شام میخوام» باید بدانید که در لیست متنوع کتلت‌ها، «کتلت کینوا» یکی از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین‌هاست. کینوا که به خاطر فواید بسیار زیادش به «خاویار گیاهی» هم شهرت دارد، در برخی کشورها جایگزین مناسبی برای گندم به حساب می‌آید.

ورزشکاران هم بسیار به آن علاقه نشان می‌دهند. در ضمن این غذایی برای شام وگان‌ها هم هست. طرز تهیه این شام جدید و راحت نونی هم بسیار ساده و راحت است.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی سیب و دارچین مقوی و خوشمزه به ۲ روش

برای درست کردن کتلت کینوا ابتدا مقداری کینوا را در یک ظرف بریزید و به خوبی بشویید. سپس کینوا را در یک قابلمه بریزید و دو لیوان آب به آن اضافه کنید تا خوب پخته شود. ۱ قاشق چای‌خوری نمک به آب اضافه کنید و حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید کینوا برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزد.

بعد از پخت کینوا آب اضافی را از ظرف خارج کنید و آن را کنار بگذارید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیاز رنده شده را داخل آن بریزید و کمی تفت دهید. ادویه گرام ماسالا، پودر زردچوبه، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و سپس هویج و لوبیا را داخل ماهیتابه بریزید. مواد را کمی هم بزنید تا آب آن بخار شود و روی حرارت متوسط پخته شوند.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کتلت کینوا روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کتلت هویج

طرز تهیه کتلت هویج

از جمله انواع غذای نونی خوشمزه و ساده برای شام درست کردن نسخه‌های مختلف «کتلت» است. هویج هم از دیگر صیفی‌جاتی است که می‌توانید با آن کتلت درست کنید. اگر با طعم شیرین هویج رابطه چندان خوبی ندارید، استفاده از گرد لیمو یا اضافه کردن مقدار کمی آبلیمو به هویج و مواد دیگر هم می‌تواند نظرتان را نسبت به این غذای نونی برای شام تا حدی عوض کند.

برای شروع کار هویج و سیب‌زمینی و پیاز را در کاسه‌ای متوسط رنده کنید. رنده‌ی ریز باعث آب انداختن بیشتر مواد می‌شود پس اگر از رنده‌ی ریز استفاده می‌کنید، سعی کنید آب مواد، به خصوص پیاز را بگیرید.

گرفتن آب پیاز یکی از نکته‌های بسیار مهمی است که آشپزهای حرفه‌ای به خوبی به آن واقفند. این کار باعث می شود که کتلتی که تهیه می کنید بسیار ترد و خوش عطر باشد. حالا به مواد رنده شده، گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی و ادویه‌ها را اضافه کنید.

همه مواد را باهم ورز دهید تا به خوبی مخلوط و یکدست شوند. بهتر است که بعد از ترکیب مواد، کاسه را برای نیم ساعت در یخچال بگذارید که تا مایع کتلت شکل بگیرد و کمی سفت‌تر شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کتلت هویج روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

انواع سالاد سرد و گرم برای شام

سالاد غذایی سالم و اغلب کم کالری است که از مواد مخلوط و اغلب سبزیجات تشکیل شده است. انواع سالاد برای شام معمولاً سرد یا در دمای اتاق سرو می‌شوند، اگرچه برخی از انواع سالاد را می‌توان به صورت گرم سرو کرد. برای مطالعه طرز تهیه انواع سالاد گرم و سرد برای شام روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سالاد الویه

سالاد الویه یک غذای خوشمزه نونی برای شام مهمانی و دورهمی

سالاد الویه یک غذای سرد با ریشه روسی است که تقریبا همه طرز تهیه آن را بلد هستند. اما مسئله اینجاست که برای تهیه یک سالاد الویه لذیذ به سبک رستورانی باید نکات طلایی و فوت و فن‌های آن را بلد باشید تا یک سالاد الویه متفاوت داشته باشید. سالاد الویه معمولا با مرغ درست می‌شود اما می‌توانید آن را بدون مرغ و با انواع ژامبون یا به صورت گیاهی هم درست کنید.

رایج‌ترین مدل درست کردن الویه، تهیه سالاد الویه با مرغ آبپز است. هر چه میزان مرغ را بیشتر در نظر بگیرید، این سالاد خوشمزه‌تر خواهد گرفت.

در اولین مرحله از طرز تهیه سالاد الویه سیب زمینی‌ها را بشویید و با پوست، در قابلمه قرار دهید. روی سیب زمینی‌ها ۲ لیوان آب بریزید و روی شعله گاز بگذارید تا آب جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید تا سیب زمینی‌ها بپزند و نرم شوند. بهتر است سیب زمینی‌ها را موقع آبپز کردن پوست نگیرید و خرد نکنید، چون سالادتان طعم آبکی می‌گیرد.

در یک قابلمه جداگانه تخم مرغ‌ها را هم آبپز کنید. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان در نظر بگیرید تا از سفت شدن تخم مرغ‌ها مطمئن شوید. برای آبپز کردن فیله یا سینه مرغ، در یک قابلمه یک پیاز را به چهار قسمت خرد کرده و مرغ را به آن اضافه کنید. حرارت را کم کنید تا مرغ خودش، روی حرارت ملایم آب بیندازد.

نیازی به اضافه کردن روغن نیست. بعد از اینکه رنگ گوشت مرغ، به سفید تغییر کرد، مقداری زردچوبه، نمک و فلفل سیاه اضافه کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه سالاد الویه و فوت و فن الویه رستورانی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سالاد ماست و سبزیجات

سالاد گرم برای شام چی درست کنم؟

«سالاد ماست و سبزیجات» یکی ازانواع سالاد خوشمزه است که شما می‌توانید از آن به عنوان وعده غذایی سبک برای شام و پیش غذا نیز استفاده کنید. این پیش غذای عالی به شیوه‌های مختلفی تهیه می‌شود‌؛ شما می‌توانید برای تهیه این سالاد خوشمزه و سالم به سلیقه خود از سبزیجات گوناگون استفاده کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه سالاد ماست و سبزیجات خوشمزه شما باید پوست هویج را گرفته کاملاً بشویید و رنده کنید. حالا مقدار کمی روغن به اندازه یک قاشق غذاخوری داخل تابه بریزید. تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و هویج‌های رنده شده را به آن اضافه کنید. به مدت ۵ دقیقه هویج‌ها را تفت دهید تا کاملاً نرم شوند.

پس از اینکه هویج‌ها را تفت دادید، آنها را از تابه خارج کنید. در ادامه باید فلفل دلمه‌ای‌ها را ریز خرد کنید. حالا در همان تابه‌ای که هویج را تفت داده‌اید، فلفل دلمه‌ای‌های خرد شده را نیز تفت دهید تا تغییر رنگ داده و نرم شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه سالاد ماست و سبزیجات روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

انواع غذا با ماکارونی برای شام

با کمک ماکارونی و اسپاگتی به عنوان ماده اصلی، دنیایی از طعم‌ها را برای درست کردن یک شام خوشمزه می‌توانید تجربه کنید. برای مطالعه طرز تهیه انواع غذا با ماکارونی برای شام خودمانی و دورهمی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

گراتن ماکارونی بدون گوشت

گراتن ماکارونی بدون گوشت، یک غذای خوشمزه با ماکارونی

اگر گیاهخوار هستید یا به هر دلیلی دلتان نمی‌خواهد از غذای گوشتی در وعده شام خود استفاده کنید، «گراتن ماکارونی بدون گوشت»، انتخاب بسیار خوبی است. این گراتن خوشمزه با پاستا یا ماکارونی رشته‌ای در عین حال که طعم لذیذی دارد، دستتان را باز می‌گذارد تا از انواع سبزیجات، حبوبات، سویا و … در طرز تهیه آن استفاده کنید.

برای دست کردن این غذای ساده با ماکارونی و پنیر پیتزا، سویا را برای چند ساعت بخیسانید و آبکش کنید. سپس آن را با پیاز سرخ شده در روغن، تفت دهید. فلفل دلمه‌ای، قارچ و سبزیجات دیگر مثل نخود فرنگی، هویج و … را اضافه کنید. ماکارونی‌های فرمی را هم در یک قابلمه جدا با مقداری آب بجوشانید تا نرم شوند.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه گراتن ماکارونی بدون گوشت روی لینک مقاله کلیک کنید.

ماکارونی با گوشت چرخ کرده

ماکارونی با گوشت چرخ کرده یک غذای سریع برای شام است

ماکارونی با گوشت چرخ کرده جزو انواع غذای ایرانی با گوشت چرخ کرده پرطرفدار است که البته مدل ایرانیزه شده اسپاگتی ایتالیایی است. ماکارونی خوشمزه و مجلسی علاوه بر اینکه در مدت کوتاهی پخته و آماده می‌شود، برای یک شام سریع باب طبع بزرگ و کوچک است.

ماکارونی با گوشت چرخ کرده حتی به عنوان یک غذای ساده برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها هم بسیار پرطرفدار است. در اولین مرحله از طرز تهیه ماکارونی به روش سنتی و با گوشت چرخ کرده، ابتدا پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید.

سپس در یک تابه کمی روغن بریزید و پیازها را در آن سرخ کنید تا سبک شود. زردچوبه، فلفل، پودر آویشن، پودر سیر و نمک را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی آن‌ها گرفته شود.

بعد گوشت چرخ کرده را اضافه کنید. کمی که گوشت تفت خورد و رنگ آن تغییر کرد، فلفل دلمه‌ای را هم خرد کرده و به گوشت اضافه کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده به همراه فیلم آموزش تهیه آن روی لینک مطلب کلیک کنید.

انواع غذا با ماهی برای شام

اگر به ماهی تازه دسترسی دارید یا جزو طرفداران گوشت ماهی هستید، می‌توانید غذاهای خوشمزه و متنوعی برای وعده شام با ماهی درست کنید. برای مطالعه طرز تهیه انواع غذا با ماهی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

فیله ماهی با طعم انبه

فیله ماهی با طعم انبه

اگر شما هم جزو طرفداران غذاهای دریایی هستید، فرصت تجربه کردن مزه این خوراک ماهی خوشمزه یعنی «فیله ماهی با طعم انبه» را به عنوان یک غذای سبک برای شام نباید از دست بدهید. ترکیب طعم انبه با ماهی، فوق‌العاده است. این غذا جزو انواع غذا با ماهی و برنج به حساب می‌آید که البته می‌توانید بدون برنج و به صورت خوراک هم آن را برای شام سرو کنید.

برای تهیه فیله ماهی با سالسای انبه، بعد از آماده کردن فیله‌ها، باید آن‌ها را کف سینی فر بگذارید و با مواد دیگر بپوشانید. فویل را روی فیله‌ها بپیچید و آن را به مدت ۱۵ دقیقه در فر بگذارید تا نرم شود و بپزد. اگر شما هم می‌خواهید از طعم این غذای ساده و سریع لذت ببرید، مراحل طرز تهیه فیله ماهی با طعم انبه را در ادامه بخوانید.

ته انداز ماهی یا مدفونه ماهی

ته انداز ماهی یا مدفونه ماهی

«ته انداز ماهی» یا «مدفونه ماهی» یک غذا با ماهی و برنج مجلسی و جنوبی است که روش فوق‌العاده‌ای برای درست کردن ماهی و پلو برای شام مجلسی به حساب می‌آید.

در این غذا، ماهی در کف قابلمه قرار می‌گیرد و شوید پلو روی آن ریخته می‌شود. در طرز تهیه این پلوی لذیذ باید مثل همه انواع غذا با ماهی، ابتدا ماهی را آماده و مزه‌دار کرده و کف قابلمه سرخ کنید. سپس شوید پلو را روی آن بریزید. در اصل در این غذا، ماهی‌ها، ته دیگ پلو هستند.

در اولین مرحله از طرز تهیه ته انداز ماهی بوشهری باید پوست ماهی را با کمک یک چاقوی تیز جدا کنید. سپس ماهی‌ها را در یک کاسه بزرگ قرار دهید و پیازهای حلقه شده، روغن مایع، سرکه و نمک و فلفل را به ماهی اضافه کنید.

مواد را کمی ترکیب کنید و بعد ماهی را به همراه همه مواد داخل یک کیسه فریزر یا زیپ کیپ بریزید و درب آن را محکم کنید و کمی زیر و رو کنید. کیسه را چند ساعت داخل یخچال قرار دهید تا ماهی طعم‌دار شود.

برای این که یاد بگیرید چطور این غذای پلویی خوشمزه با ماهی را درست کنید، روی لینک مقاله طرز تهیه ته انداز ماهی کلیک کنید و ادامه مراحل را مطالعه کنید.

انواع کوفته برای شام

اگر می‌خواهید یک تنوع به سفره شام بدهید، باید بگوییمانواع مختلف کوفته برای شام گزینه‌های مناسبی هستند. برای مطالعه طرز تهیه انواع کوفته ایرانی و فرنگی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کوفته تبریزی

طرز تهیه کوفته تبریزی اصل با ترکیب دقیق سبزی

کوفته تبریزی یک غذای مجلسی برای شام مهمانی و دورهمی است. البته خیلی‌ها این نگرانی را دارند که کوفته تبریزی که درست می‌کنند، از هم بپاشد. به همین خاطر ریسک تهیه آن را به جان نمی‌خرند و این کار را به بزرگ‌ترهای فامیل می‌سپارند.

برای مطالعه طرز تهیه کوفته تبریزی روی لینک مطلب کلیک کنید.

کوفته گوشت فوری

شام فوری چی درست کنم؟ کوفته گوشت فوری در 30 دقیقه

طرز تهیه «کوفته گوشت فوری» بیش از همه به درد افراد شاغل یا پر مشغله‌ای می‌خورد که برای درست کردن یک کوفته لذیذ وقت کافی ندارند. این کوفته سه سوته و خوشمزه را می‌توانید با گوشت کم، ظرف نیم ساعت آماده کرده و همراه با نان یا برنج برای شام سرو کنید.

برای درست کردن کوفته فوری با گوشت کم باید یکی از پیازها را به‌ صورت ریز رنده کرده یا با کمک غذاساز پوره کنید. سپس، پیاز رنده شده را با دست فشار دهید تا آبش گرفته شود. مراقب باشید، آب پیاز را دور نریزید؛ چون برای تهیه سس کوفته به آن نیاز دارید.

حالا تفاله پیاز را در کاسه مناسبی بریزید و گوشت چرخ شده، تخم مرغ، شیر، آرد سوخاری و همچنین، پودر مرزه خشک، مقداری پودر دارچین، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید.

این ترکیب را حداقل به مدت ۵ دقیقه ورز دهید تا کاملا یکدست و منسجم شود. حالا، درب کاسه را با سلفون بپوشانید و برای چند دقیقه کنار بگذارید تا مایه گوشت کوفته استراحت کند.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کوفته گوشت فوری روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

انواع غذا با بامیه برای شام

بامیه سرشار از فیبر است و برای غذای شام انواع خوراک، پلو و خورش با بامیه را درست کنید. برای مطالعه طرز تهیه انواع غذا با بامیه روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

خورشت بامیه بدون گوشت

خورشت بامیه بدون گوشت یک غذای سبک و مقوی برای شام است

«خورش بامیه گیاهی» یک غذای خوشمزه برای شام به همراه برنج یا نان است. خورش بامیه مجلسی جنوبی هم با گوشت یا مرغ درست می‌شود و هم نوع بدون گوشت آن بسیار محبوب است.

برای درست کردن خورش بامیه گیاهی ابتدا سویا میت را به مدت ۲۰ دقیقه خیس کنید. پیاز را نگینی خرد کنید و در کمی روغن تفت دهید تا طلایی شود. وقتی پیاز سبک و طلایی شده سیر رنده شده را اضافه کنید و تفت دهید.

آب سویا را بچلانید و بوی سیر که بلند شد تکه‌های سویا را اضافه کنید و تفت دهید. ادویه و رب را هم اضافه کنید و خوب با سویا سرخ کنید تا طعم خامی رب گرفته شود. سپس گوجه پوره شده یا رنده شده را هم اضافه کنید و اجازه دهید آب گوجه فرنگی خوب گرفته شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه خورشت بامیه گیاهی می‌توانید به مقاله طرز تهیه خورشت بامیه با سویا و بدون گوشت مراجعه کنید.

خوراک بامیه با کشک

غذا با بامیه چی درست کنم؟ خوراک بامیه با کشک

این غذای خوشمزه با کشک و بامیه با ترکیبی از ادویه‌های متنوع طبخ می‌شود و طعم منحصر به‌فردی دارد که می‌توان آن را هم با گوشت مرغ، هم با گوشت قلقلی و و هم بدون گوشت تهیه کرد. «خوراک کشک با بامیه» یک غذای شام سه سوته و فوری دانشجویی و مناسب برای افراد شاغل است که زمان زیادی هم برای آشپزی ندارند.

در اولین مرحله از طرز تهیه خوراک بامیه با کشک باید بامیه‌ها را آماده کنید. به این صورت که قسمت انتهایی آن را جدا کنید و سپس کاملا بشویید و در آبکش آب اضافه آن را خارج کنید.

در مرحله بعد پیاز و سیر را به صورت نگینی خرد کنید و تفت دهید. سپس یک قطعه زنجبیل تازه بدون پوست را به‌ صورت ریز رنده کنید و آن را به تابه حاوی پیاز، سیر و ادویه‌ها اضافه کنید. در مراحل بعدی آب و کشک و بامیه را نیز باید اضافه کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه خوراک بامیه با کشک روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

انواع غذاهای بدون برنج برای شام

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به دنبال لیست غذاهای بدون برنج برای شام می‌گردید روی لینک مقاله غذاهای بدون برنج برای شام کلیک کنید.

کتلت مرغ

طرز تهیه کتلت مرغ با مرغ خام یا پخته

«کتلت مرغ» یا «کباب شامی مرغ» یک شام با حال و یکی از خوشمزه‌ترین و ساده‌ترین غذاهای نونی سریع ایرانی برای شام است. کتلت مرغ با مرغ خام و پخته هر دو قابل تهیه است.

یک غذا با مرغ نونی سریع و آسان و یک شام بدون سیب زمینی است که هم برای شام مهمانی و هم برای شام روزانه یک گزینه عالی و مقوی است.

برای درست کردن این کباب شامی مرغ ابتدا سینه مرغ بدون پوست و استخوان را با چرخ‌گوشت چرخ کنید یا در غذاساز پوره کنید. در یک کاسه بزرگ ابتدا پیازها را درشت رنده کنید و آب پیاز را بگیرید.

سیب زمینی‌ها و فلفل دلمه‌ای را هم ریز رنده کنید و آب آن‌ها را بگیرید. گرفتن آب پیاز، سیب زمینی و فلفل دلمه باعث جلوگیری از وا رفتن کتلت مرغ در هنگام سرخ شدن می‌شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کتلت مرغ مجلسی ترد و خوشمزه به همراه فیلم آموزش تهیه آن روی لینک مطلب کلیک کنید.

لیست شام ساده دانشجویی و مجردی

همان‌طور که از اسم این لیست هم پیداست، قرار است در برای شام کم هزینه، سریع و مقوی مناسب دانشجوها باشد. برای مطالعه طرز تهیه انواع غذاهای دانشجویی برای شام روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کوفته ساده با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه کوفته ساده با گوشت چرخ‌کرده و لپه

درست کردن کوفته با گوشت چرخ‌ کرده بسیار ساده است و در زمان کمی آماده می‌شود. در اولین مرحله از طرز تهیه کوفته ساده با گوشت چرخ‌ کرده باید، گوشت را دو بار چرخ کنید تا کاملا نرم شود.

در صورتی که از گوشت چرخ‌ کرده آماده استفاده می‌کنید، می‌توانید گوشت مقداری با گوشتکوب بکوبید یا اگر هم چرخ گوشت ندارید از قصاب بخواهید گوشت را دو یا سه بار برایتان چرخ کنید.

بعد از آماده کردن گوشت، باید یک عدد پیاز بزرگ را پوست بگیرید. سپس آن را رنده ریز کنید. بعد از رنده کردن پیاز بهتر است آب پیاز را بگیرید تا مایه گوشت شما حالت آبکی پیدا نکند.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کوفته ساده با گوشت چرخ کرده روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

املت قهوه خانه ای با رب یا گوجه فرنگی

املت یک شام دانشجویی و مجردی خوشمزه و ارزان

«املت گوجه» معمولا جزو محبوبترین غذاهای مجردی برای شام است. مواد مورد استفاده در تهیه املت‌ها هم بسیار ساده و در دسترس است. خیلی‌ها ترجیح می‌دهند حتی در دورهمی‌های خودمانی این غذا را درست کنند.

برای تهیه یک املت گوجه‌ فرنگی به روش قهوه‌خانه و حرفه‌ای حتما باید گوجه‌ فرنگی‌ها را بعد از شستن «بلانچ» کنید. روش بلانچ کردن گوجه‌ فرنگی به این صورت است که بعد از جوش آوردن آب در یک قابلمه گوجه‌ فرنگی‌ها را به آب جوش اضافه کنید و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در آب در حال جوش باقی بگذارید. سپس بلافاصله گوجه‌ فرنگی‌ها را در یک کاسه یخ بگذارید تا پوست آن‌ها به راحتی کنده شود.

برای درست کردن یک املت گوجه‌ فرنگی حرفه‌ای و خوشمزه به هیچ‌وجه نباید گوجه‌ فرنگی پوست داشته باشد. مگر اینکه املت را بخواهید با گوجه رنده شده یا پوره گوجه درست کنید. پس بعد از بلانچ کردن پوست گوجه را بگیرید و سپس گوجه‌ فرنگی‌ها را در قطعات ریز و نگینی خرد کنید. اگر فرصت کافی ندارید رنده یا پوره کردن گوجه فرنگی هم کافی است.

در ادامه کار باید کره را در یک ماهیتابه بزرگ و ترجیحا روحی بریزید. کره که آب شد، گوجه فرنگی‌های خرد شده را اضافه کنید. صبر کنید تا آب گوجه‌ فرنگی گرفته شده و گوجه فرنگی سرخ شود. در این مرحله مقداری زردچوبه به گوجه‌ها اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی زردچوبه گرفته شود.

برای خواندن ادامه مراحل درست کردن املت به روش قهوه خانه‌های قدیمی کافی است سری به لینک آن بزنید.

انواع آلبالو پلو برای شام

«آلبالو پلو» یکی از بهترین غذاهای مجلسی برای شام مهمانی است که می‌توانید با گوشت چرخ‌کرده به صورت قلقلی، گوشت تکه‌ای گوسفندی و مرغ آبپز و سرخ شده تهیه کنید. برای مشاهده طرز تهیه انواع آلبالو پلو روی مقاله طرز تهیه آلبالو پلو کلیک کنید.

آلبالو پلو با مرغ

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت مرغ شام تابستانی شیرازی

روش درست کردن آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش‌ریش یا فیله مرغ شبیه هم است. برای تهیه آلبالو پلو با مرغ ریش‌ ریش باید ابتدا مرغ را در روغن تفت دهید و سپس مقداری آب، پیاز و زعفران به آن اضافه کنید و صبر کنید تا مرغ کاملا بپزد.

در یک ظرف جداگانه دو قاشق رب گوجه‌ فرنگی را با مقداری روغن و فلفل سیاه تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود سپس روی مرغ در حال پخت بریزید. بعد از پخته شدن تکه‌های مرغ، آن را ریش‌ ریش کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ به ۲ روش مختلف با مرغ تکه‌ای و ریش ریش می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ کلیک کنید.

ته چین آلبالو

طرز تهیه ته چین آلبالو پلو برای شام مهمونی و دورهمی

«ته چین آلبالو» یکی از خوش رنگ و لعاب‌ترین انواع آلبالو پلو است که به خاطر طعم جذاب آلبالو و ظاهر دلچسبی که دارد، بسیار پرطرفدار است.

برای طرز تهیه ته چین آلبالو مجلسی و خوشمزه هم می‌توانید از گوشت استفاده کنید و هم مرغ. یکی از رایج‌ترین روش‌های تهیه ته چین آلبالوی خانگی، استفاده از تکه‌های مرغ در این غذا است.

برای تهیه ته چین آلبالو با مرغ ابتدا باید مرغ را با آبلیمو، فلفل، نمک و پودر سیر مزه‌دار کنید و آن را برای نیم ساعت در یخچال بگذارید. در این فرصت هسته آلبالو را جدا کنید و آن را با شکر روی حرارت قرار دهید.

بعد از مزه‌دار شدن مرغ‌ها آن‌ها را در روغن سرخ کنید. برنج را هم آبکش کنید. برای درست کردن مواد ته ‌چین آلبالو باید زرده‌های تخم مرغ را در یک کاسه بریزید و همراه با روغن خوب بزنید.

حالا ماست چکیده و زعفران دم کرده را اضافه کنید و مواد را با همزن دستی مخلوط کنید. برنج را کم کم به مواد ته چین آلبالو اضافه کنید. برنج باید به اندازه‌ای باشد که کاملا در مواد ته چین آلبالو غوطه‌ور شود.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای پخت ته چین آلبالو به آن دقت کنید این است که بعد از اضافه کردن برنج در هر لایه از ته چین باید آن را با پشت قاشق فشار دهید تا کاملاً فشرده و منسجم شود.

برای خواندن ادامه طرز تهیه ته چین آلبالو می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه ته چین آلبالو کلیک کنید.

انواع خورشت برای شام

انواع خورشت در فرهنگ غذایی ما ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند. داشتن یک لیست انواع خورش مجلسی، انواع خورشت با مرغ، انواع خورشت با گوشت، انواع خورش با گوشت چرخ کرده و محبوب‌ترین خورش های ایرانی برای شام یک گزینه عالی است. برای مطالعه طرز تهیه انواع خورش روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

خورش قیسی

طرز تهیه خورش قیسی با گوشت و مرغ برای شام

«خورش قیسی» یا «خورش قیصی» یکی از خوشمزه‌ترین خورش‌های ایرانی برای شام مهمانی و خودمانی است. همان‌ طور که از اسم این غذا پیداست، اصلی‌ترین ماده غذایی در خورش قیسی، همان برگ زردآلو یا قیسی است. به خورش قیسی، خورش قیصی یا خورش آلو و قیصی هم می‌گویند.

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش قیسی خوشمزه، قیسی‌ یا برگ زردآلو را به خوبی بشویید و در یک ظرف بریزید. روی قیسی‌ها را با آب بپوشانید تا خیس بخورند و نرم شوند. یک شب تا صبح، قیسی‌ها را در دمای محیط یا یخچال قرار دهید.

اگر می‌خواهید همراه با قیسی از آلو‌های مختلف مثل آلو برغانی، آلو بخارا یا آلو جنگلی هم استفاده کنید،‌ همراه با قیسی، آن‌ها را خیس کنید. بعد از خیس و نرم شدن هم حتی‌الامکان هسته‌ آلوها را جدا کنید.

گوشت را بشویید و به قطعات مربعی ۲ سانتی‌متری خرد کنید و کنار بگذارید. در این خورش برای این‌که مجلسی‌تر شود، می‌توانید پیازداغ را به صورت چیپسی تهیه کنید. برای این کار چند عدد پیاز را خلالی ریز خرد کنید.

در یک قابلمه به اندازه ۲ لیوان آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید آب بجوشد و سپس پیاز‌های خلالی خرد شده را به آب اضافه کنید. حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا پیازها با آب بپزند و نرم شوند. در این فاصله در یک کاسه دیگر با یخ پر کنید.

سپس پیازهای نرم شده در آب را آبکش کنید و پیازهای آبکش شده را به یخ‌ها اضافه کنید تا به آن‌ها شوک وارد شود. ۱۵ دقیقه دیگر صبر کنید. دوباره پیازها را آبکش کنید.

برای مشاهده ادامه مراحل تهیه به مقاله طرز تهیه خورش قیسی مراجعه کنید.

خورش بامیه با مرغ

خورش برای شام چی درست کنم؟ طرز تهیه خورش بامیه با مرغ

طبع بامیه سرد و تر است. به همین دلیل یک غذای ایرانی مناسب برای شام ماه رمضان و در فصل تابستان غذایی مفید برای پیشگیری از گرمازدگی است.

علاوه بر این بامیه یکی از مغذی‌ترین انواع سبزیجات و سرشار از کلسیم است. به همین خاطر استفاده از آن به صورت انواع خوراک و خورشت برای کودکان در حال رشد و سالمندان برای رشد و تقویت استخوان‌ها و درمان پوکی استخوان بسیار مفید است.

برای درست کردن خورش بامیه با مرغ ابتدا گوجه فرنگی‌ها را بشویید و رنده کنید. پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک، خرد کنید و کنار بگذارید.

تکه‌های مرغ‌ را هم بشویید و اگر سینه مرغ استفاده می‌کنید، به دلخواه، آنها را به قطعات کوچک‌تر روی تخته آشپزخانه خرد کنید. البته می‌توانید سینه‌های مرغ را درشت‌تر هم خرد کنید ولی دیرتر می‌پزند.

در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. وقتی روغن داغ شد، به آرامی، تکه‌های مرغ را در روغن قرار دهید و هر دو طرف تکه‌های مرغ را سرخ کنید. این کار باعث می‌شود بوی زهم مرغ تا حد زیادی گرفته ‌شود. سپس مرغ‌ها را بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه‌ خورش بامیه با مرغ روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

انواع کباب برای شام

انواع کباب در لیست غذاهای ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارند. کباب به عنوان غذایی با تاریخچه قدیمی در ایران، حسابی متنوع است و درست کردنش هم قلق دارد. برای مطالعه طرز تهیه انواع کباب ایرانی و فرنگی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کباب برگ

برای شام مهمونی کباب چی درست کنم | طرز تهیه کباب برگ

مراحل تهیه کباب برگ نسبت به سایر انواع کباب مقداری مشکل‌تر است ولی ما این خبر خوش را به شما می‌دهیم که می‌توانید با رعایت برخی نکات به راحتی یک کباب برگ مجلسی و رستورانی خوشمزه در خانه درست کنید.

برای تهیه کباب برگ گوسفندی برای مزه‌دار کردن گوشت ابتدا آن را خوب بشورید و خشک کنید. گوشت کباب برگ را روی تخته گوشت بگذارید و با استیک‌کوب حسابی بکوبید تا پهن شود و قطر آن به حدود نیم سانتی‌متر برسد.

یادتان باشد بهتر است پهنای کباب کوبیده حدود چهار انگشت باشد یا در حدود ۸ تا ده سانتی‌متر. وزن استاندارد کباب برگ معمولی ۱۲۰ گرم و کباب برگ مخصوص ۱۶۰ گرم است.

سپس گوشت‌ها را در مخلوط برگ رزماری، آب پیاز رنده شده، سرکه، کره آب شده، روغن زیتون، برگ بو، میخک، جوز هندی، زعفران و دو حبه سیر رنده شده بخوابانید.

برای آموزش ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه کباب برگ  روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

کباب کوبیده با سویا

کباب برای شام چی درست کنم؟ طرز تهیه کباب کوبیده با سویا

«کباب کوبیده با سویا» و بدون گوشت جزو انواع کباب اقتصادی و ارزان است. کباب کوبیده یکی از لذیذترین انواع کباب‌های ایرانی است که معمولا با گوشت قرمز چرخ شده و پیاز رنده شده آماده می‌شود. اما اگر به هر دلیلی دوست داشته باشید گوشت قرمز کمتری مصرف کنید، می‌توانید کباب کوبیده با سویا درست کنید. طرز تهیه کباب کوبیده با سویا در لیست غذا با سویا یک گزینه دلچسب برای شام نونی و برنجی است.

برای درست کردن کباب کوبیده با سویا برای شام مهمانی، به خصوص اگر گیاهخوار هستید، باید سویاها را در یک کاسه بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. چند ساعت سویا را در آب خیس کنید. سپس سویا را با دست فشار دهید و به ظرف دیگری منتقل کنید. بعد از خیس خوردن سویا باید به وسیله چرخ گوشت دو بار سویا را چرخ کنید تا بافت آن نرم شود.

سپس سویاهای چرخ شده را در یک ظرف مناسب بریزید و برای درست کردن کباب کوبیده با سویا کنار بگذارید. توجه داشته باشید که وزن سویای شما بعد از خیس خوردن و فشار دادن باید حدود ۵۰۰ گرم باشد. برای مشاهده ادامه مراحل درست کردن این شام خوشمزه برای مهمانی، روی لینک مقاله طرز تهیه کباب کوبیده با سویا کلیک کنید.

کباب بختیاری

کباب برای مهمونی شام چی درست کنم؟ طرز تهیه کباب بختیاری

«کباب بختیاری» برای کسانی ساخته شده است که می‌خواهند با یک تیر، دو نشان بزنند چون در واقع این کباب از ترکیب و قرار گرفتن گوشت و مرغ در یک سیخ درست می‌شود. احتمالا به همین خاطر هم هست که جزو پرطرفدارترین انواع کباب ایرانی است.

ولی درست کردن این کباب جذاب و خوشمزه در خانه به سادگی امکان‌پذیر است و برای غذای شام و ناهار مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی هم بسیار مناسب به نظر می‌رسد.

برای تهیه کباب بختیاری، ابتدا فیله گوشت و مرغ را می‌شویید و بعد از خشک کردن با دستمال روی تخته قرار می‌دهید. باید فیله‌های گوشت و مرغ را به اندازه مناسب برای کباب برش دهید.

سپس با استفاده از بیفتک‌کوب یا گوشت‌کوب به آرامی گوشت و مرغ را بکوبید تا نرم شوند. سپس گوشت و مرغ را در ظرف جداگانه‌ای قرار دهید. پیاز را با استفاده از رنده ریز رنده و بعد آبگیری کرده و به فیله‌ها اضافه کنید.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه کباب بختیاری روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

انواع گراتن برای شام

انواع گراتن پاستا (گراتن ماکارونی) جزو خوشمزه‌ترین غذاها با پاستا و سس و پنیرهای مختلف است. گراتن در واقع یک غذای فرانسوی است که به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود و برای شام هم یک گزینه مناسب است. برای مطالعه طرز تهیه انواع گراتن روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

گراتن پاستا با مرغ و قارچ

غذای شیک برای شام چی درست کنم؟ گراتن پاستا با مرغ و قارچ

«گراتن پاستا با مرغ و قارچ» از خوشمزه‌ترین و بهترین انواع گراتن پاستا برای شام شیک و ارزان مهمانی و دورهمی است. در اولین مرحله از طرز تهیه گراتن ماکارونی با مرغ و قارچ، مرغ را بشویید و به صورت مکعبی یا نواری خرد کنید. قارچ‌ها را هم بشویید و اسلایسی خرد کنید.

در ادامه، پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید و در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز را اضافه کنید. مرغ‌های مکعبی یا نواری خرد شده را به پیازها اضافه کنید. هویج را هم به صورت نگینی خرد کنید. هویج‌ها را هم به مرغ و پیاز در حال تفت اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و حرارت را کم کنید.

در حین پختن مرغ‌ها، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا برای پخت گراتن گرم شود.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه گراتن پاستا با مرغ و قارچ می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه گراتن پاستا با مرغ و قارچ کلیک کنید.

گراتن پاستا با سوسیس

شام شیک دو نفره چی درست کنم؟ طرز تهیه گراتن پاستا و سوسیس

«گراتن با پاستا و سوسیس» از خوشمزه‌ترین انواع گراتن پاستا است که می‌توانید آن را برای یک شام شیک و سریع دو نفره هم در فر و هم در تابه درست کنید.

برای درست کردن گراتن پاستا با سوسیس ابتدا باید فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. سپس بادمجان‌ها را پوست بگیرید و به صورت حلقه‌ای خرد کنید. روی بادمجان‌ها مقداری نمک بپاشید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد آن‌ها را آبکش کنید. سیب زمینی‌ها، فلفل دلمه‌ای و سوسیس‌ها را هم به صورت ورقه‌ای نازک خرد کنید.

قارچ را خرد کنید و در مقداری روغن یا کره تفت دهید. بعد از این که قارچ سرخ شد، آن را از ماهیتابه خارج کنید و سیب زمینی ورقه شده را در روغن سرخ کنید. بعد از سیب زمینی نوبت بادمجان و در آخر نوبت فلفل دلمه‌ای است.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه گراتن پاستا با سوسیس به ۲ روش مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه گراتن پاستا با سوسیس کلیک کنید.

انواع سالاد ماکارونی برای شام

اگر به دنبال یک غذا یا پیش غذای خوشمزه برای شام مهمانی‌ها و دورهمی‌های خودمانی هستید، سالاد ماکارونی یکی از بهترین گزینه‌ها به حساب می‌آید. برای مطالعه طرز تهیه انواع سالاد ماکارونی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سالاد ماکارونی با تن ماهی

غذا برای شام چی درست کنم | طرز تهیه سالاد ماکارونی با تن ماهی

با تن ماهی و ماکارونی، می‌توانید غذاهای متنوعی برای شام درست کنید اما متداول‌ترین غذای سرد و ساده با این دو ماده اصلی، «سالاد پاستا با تن ماهی» است. این غذا و پیش غذای ساده نیازی به پخت ندارد و مواد را باید به ترتیب، آماده و در آخر با هم ترکیب کنید.

معمولا از سس مایونز به عنوان سس سالاد پاستا با تن ماهی استفاده می‌شود ولی می‌توانید از ماست چکیده یا ماست یونانی یا ترکیب ماست و سس مایونز هم به عنوان سس این مدل سالاد ماکارونی استفاده کنید.

برای درست کردن این سالاد ماکارونی خوشمزه و مجلسی، باید ماکارونی را بجوشانید و آبکش کنید، سپس نخود فرنگی، ذرت کنسروی، خیارشور خرد شده، جعفری ساطوری شده، نمک، پودر آویشن، فلفل سیاه و دیگر چاشنی‌ها، سس مایونز و … را اضافه کرده و هم بزنید.

برای آموزش جزییات طرز تهیه سالاد ماکارونی با تن ماهی روی لینک مقاله مورد‌نظر کلیک کنید.

سالاد ماکارونی چچن ترکیه‌ای

سالاد ماکارونی برای شام چی درست کنم | سالاد ماکارونی چچنی

طرز تهیه «سالاد چچن ترکیه‌ای» که در واقع یک مدل سالاد ماکارونی و مرغ ساده و لذیذ است، بسیار آسان است. این سالاد پاستا یک پیش غذای مشهور ترکیه‌ای و احتمالا با ریشه روسی و چچنی است که ارج و قربی به اندازه سالاد سزار نزد ترک‌ها دارد.

برای درست کردن این سالاد ماکارونی با مرغ، ابتدا باید مرغ را با پیاز و ادویه بپزید (می‌توانید مرغ را به صورت گریل هم آماده کنید). ‌وقتی مرغ پخت صبر کنید تا سرد شود و سپس آن را به صورت ریش ریش یا نگینی خرد کنید. ماکارونی را هم بپزید و آبکش کنید (برخی افراد که می‌خواهند سالاد چچن را رژیمی‌تر درست کنند ماکارونی را حذف می‌کنند یا از ماکارونی سبوس‌دار استفاده می‌کنند).

سپس مرغ خرد یا ریش شده را با ماکارونی پخته، کاهو خرد شده، پیازچه، خیارشور، ذرت، ماست یونانی، شوید تازه خرد شده و ادویه‌ها ترکیب کنید. به جای ذرت از نخود فرنگی هم می‌توانید استفاده کنید. ماست یونانی یا چکیده و سس مایونز را هم اضافه کرده و نمک، فلفل سیاه، پودر سیر و نعناع خشک را هم در سالاد بریزید. در صورت تمایل روی سالاد را با گوجه گیلاسی تزیین کنید.

برای آموزش جزییات و مراحل طرز تهیه سالاد ماکارونی چچن ترکیه‌ای روی لینک مقاله مورد‌نظر کلیک کنید.

سالاد پاستا با میگو

سالاد پاستا با میگو

«سالاد پاستا با میگو» جزو پرطرفدارترین انواع سالاد ماکارونی و همچنین جزو غذاهای مقوی و مفیدی است که می‌توانید به عنوان یک پیش غذا یا غذای سرد مهمانی و خودمانی برای شام، آن را تهیه و سرو کنید.

البته در طرز تهیه این سالاد ماکارونی با میگو باید بتوانید بوی زهم میگو را بگیرید تا این سالاد ماکارونی مقوی طعم ایده‌آلی هم داشته باشد. برای طرز تهیه سالاد پاستا با میگو، میگوها را بعد از بیرون آوردن رگ پشت آنها، به خوبی بشویید و داخل یک کاسه بریزید.

سپس ۴ قاشق غذاخوری آبلیمو، جعفری خرد شده، روغن زیتون، سیر رنده شده (یا مقداری پودر سیر)، زعفران دم کرده، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید. تمام مواد را با قاشق مخلوط کنید، روی کاسه را بپوشانید و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار بدهید تا طعم مواد جذب میگوها شود و بوی زهم میگو گرفته شود.

برای آموزش ادامه طرز تهیه سالاد پاستا با میگو، روی لینک مقاله کلیک کنید.

شب یلدا شام چی درست کنم؟

شب یلدا شام چی درست کنم؟

در شب یلدا خوردن انواع غذاهای خوشمزه مخصوص شب یلدا و انواع آش برای گرم کردن بدن و جلوگیری از بروز سرماخوردگی در فصل زمستان بسیار رایج است. در اکثر شهرهای ایران به عنوان غذای شب یلدا خوراکی‌های گرم و آبدار پخته می‌شود.

انواع دلمه، کوفته تبریزی و قورمه سبزی از جمله غذاهای محلی شب یلدا هستند که اهالی بسیاری از شهرهای ایران برای شام شب یلدا طبخ می‌کنند.

غذای مخصوص شب یلدا در شهرهای مختلف، بنا بر رسم و رسوم یلدایی، طبخ و سرو می‌شود. فسنجان، مرغ ناردون و ماهی شکم پر در دسته غذاهایی قرار می‌گیرند که در ترکیب آن‌ها انار و رب انار داریم و معمولاً در لیست غذاهای شب یلدا در گیلان و مازندران قرار دارند.

قزوینی‌ها نیز برای احترام به فلسفه غذاهای یلدا و به جا آوردن رسم غذای شب یلدا در این شب انار پلو می‌خورند و این گونه از طعم لذیذ انار لذت می‌برند. برای مطالعه طرز تهیه انواع شام شب یلدا در شهرهای مختلف روی لینک مطلب کلیک کنید.

چلو گوشت لری

شام برای شب یلدا چی درست کنم | طرز تهیه زیر برنجی لری

«زیر برنجی» یا «چلو گوشت لری» یکی از سنتی‌ترین و معروف‌ترین غذاهای لری است، که در مراسم‌ سنتی، جشن‌ها، عروسی‌ها و حتی برای شام شب یلدا سرو می‌شود.

از آن جایی که این چلو گوشت مجلسی معمولا با گوشت بز تهیه می‌شود، به آن «بز برنج» هم گفته می‌شود. این غذای لذیذ را به راحتی می‌توانید در خانه و مهمانی‌های مجلسی، تهیه و سرو کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه زیر برنجی، گوشت را بشویید و به قطعات درشت خرد کنید. پیاز را پوست بگیرید و در یک قابلمه پیاز را به ۸ قسمت خرد کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و گوشت را به قابلمه اضافه کنید. حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت آب بیندازد.

بعد از اینکه گوشت تغییر رنگ داد، زردچوبه، چوب دارچین و فلفل سیاه را اضافه کنید. ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید تا ادویه‌ها به خورد گوشت بروند. سپس به اندازه کافی آب جوش به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید گوشت به مدت ۳ ساعت روی شعله ملایم بپزد و نرم شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه زیر برنجی لری روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کوفته انار گیلانی

غذا برای شام شب یلدا چی درست کنم | طرز تهیه کوفته انار

«کوفته انار» به خصوص برای افرادی که از خوردن غذاهایی با طعم ترش و ملس لذت می‌برند، یک انتخاب فوق‌العاده برای شام شب یلدا محسوب می‌شود.

در اولین مرحله از طرز تهیه کوفته انار شمالی باید گوشت چرخ کرده را با ۳ قاشق گردوی آسیاب شده ترکیب کنید. سپس پیاز را رنده کنید، آب اضافه آن را بگیرید و ترکیب گردو و گوشت چرخ کرده را اضافه کنید.

بعد از ترکیب کردن گوشت با نصف گردوها و پیاز، رب انار، نعنا خشک، جعفری خرد شده، زرده تخم مرغ، آرد سوخاری، نمک و فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کنید. برای چند دقیقه مواد را ورز دهید تا کاملاً یکدست شوند.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کوفته انار روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

انواع غذای کارمندی برای شام

فهرست انواع غذای کارمندی برای شام بسیار طولانی و متنوع است. شما می‌توانید هر غذای ساده، فوری و کم هزینه ای را در این لیست جا دهید. برای مطالعه طرز تهیه انواع غذای مناسب شام برای افراد شاغل و کارمند روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

پلو با تن ماهی

شام چی درست کنم سریع آماده شه؟ | طرز تهیه پلو تن ماهی

«پلو با تن ماهی» از آن دسته غذاهای خوشمزه با تن ماهی است که به هر شکل و دستوری که پخته شود خوشمزه و پرطرفدار است. شما می‌توانید تن ماهی را در کنار انواع پلو مخلوط با طعم‌های مختلف، آماده کرده و به عنوان شام مناسب کارمندی سرو کنید.

در طرز تهیه گوجه پلو با تن ماهی ابتدا برنج را به مدت ۳۰ دقیقه با آب و نمک بخیسانید. در یک قابلمه به اندازه لازم آب بریزید و آب را جوش بیاورید. آب برنج را خالی کنید و در قابلمه آب ‌جوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه بدهید قل بخورد. زمانی که ظاهر برنج کمی حالت ترک خورده پیدا کند، بهتر است برنج را آبکش کنید.

سپس، در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید، کمی که روغن گرم شد سیر له شده و پیاز نگینی خرد شده را در روغن کمی تفت دهید. حالا گوجه‌ فرنگی را اضافه دهید. آب گوجه‌ها که کشیده شد، رب گوجه‌فرنگی را هم اضافه کنید و هم بزنید. کمی به این ترکیب نمک و فلفل سیاه اضافه کنید.

برای مشاهده جزییات و مراحل پخت این غذای فوری و آسان مناسب شام افراد کارمند و شاغل و یک ایده خوب برای غذای همسر برای سرکار روی لینک مقاله طرز تهیه پلو با تن ماهی کلیک کنید.

پلو بندری

غذای برنجی برای شام سریع | طرز تهیه پلو بندری

«پلو بندری» یکی از خوشمزه‌ترین انواع پلو مخلوط جنوبی است که اصالت آن به استان‌های خوزستان و هرمزگان برمی‌گردد. جنوبی‌ها این قاطی پلوی تند و تیز و فوری را معمولا با تن ماهی درست می‌کنند و به همین دلیل هم یک غذای مناسب برای شام افراد شاغل است که به سرعت حاضر می‌شود.

پیش از شروع مراحل طرز تهیه پلو بندری با ماهی، برنج را بشویید و همراه با آب و مقداری نمک به مدت ۱ ساعت بخیسانید. در این فاصله قابلمه مناسبی را تا نیمه پر از آب کنید و روی حرارت زیاد بگذارید تا بجوشد. قوطی‌های تن ماهی را بشویید و به مدت ۲۰ دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید تا بجوشند.

در فاصله خیس خوردن برنج، پیاز شسته و بدون پوست را به صورت نگینی خرد کنید و با مقداری روغن داغ تفت دهید تا کاملا سبک شود. سپس، حبه‌های سیر را هم پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. سیرهای نگینی خرد شده را به پیاز تفت داده شده اضافه کنید تا عطرشان آزاد شود. زردچوبه را نیز در تابه بریزید و چند ثانیه تفت دهید تا رنگ باز کند.

فلفل‌های سبز و تند را خرد کرده و به تابه اضافه کنید تا حدود ۱ الی ۲ دقیقه تفت ببینند. حالا، روغن اضافی تن ماهی را دور بریزید و قطعات تن ماهی را همراه با فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر تخم گشنیز، ادویه پلویی، ادویه ماهی و نمک به مواد داخل تابه اضافه کنید و تفت دهید.

برای مشاهده جزییات و ادامه مراحل پخت این پلو مخلوط مقوی و خوشمزه روی لینک مقاله طرز تهیه پلو بندری کلیک کنید.

انواع غذای مشهدی برای شام

اگر می‌خواهید برای شام یک غذای جدید امتحان کنید پیشنهاد می‌کنیم سری به لیست غذاهای متنوع مشهدی و خراسانی هم بزنید. برای مطالعه طرز تهیه انواع غذاهای مشهدی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

یتیمچه مشهدی

غذای بدون گوشت و نونی برای شام چی بپزم | طرز تهیه یتمیچه مشهدی

«یتیمچه مشهدی» یک غذای فوری و بدون گوشت است که به دو شکل ساده و مجلسی طبخ می‌شود. نوع مجلسی این غذای ساده مشهدی به اسم «یتیمچه نیشابوری» معروف است و با مواد اولیه متنوع‌تری درست می‌شود. در مجموع، یتیمچه یک غذای خوشمزه و فوری برای شام ساده و نونی است که معمولا بدون گوشت درست می‌شود.

در اولین مرحله از طرز تهیه یتیمچه نیشابوری (مشهدی)، باید نخود و لوبیا را از شب قبل بخیسانید تا هم نفخ‌شان گرفته شود و هم در مدت زمان کوتاه‌تری بپزند. عدس برای خیس خوردن به زمان طولانی نیاز ندارد. بنابراین، کافی است یک ساعت قبل از پخت یتیمچه مشهدی، عدس را بخیسانید. اگر هم برای این کار وقت ندارید، عدس بدون خیس خوردن هم خیلی زود می‌پزد و نفخ زیادی ندارد.

در فاصله پختن حبوبات، باید بادمجان‌ها را بشویید و پوست بگیرید. سپس، بادمجان‌های بدون پوست را به‌صورت حلقه‌ای یا در ابعاد دلخواه خرد کنید و در قابلمه حاوی آب و نمک بریزید. سپس، آب قابلمه را خالی کرده و قطعات بادمجان را آبکشی کنید. در ادامه، مقداری روغن را در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. قطعات بادمجان را در تابه قرار دهید و سرخ کنید.

برای آشنایی با جزییات دقیق و باقی مراحل پخت این غذای ساده و فوری خراسانی روی لینک مقاله طرز تهیه یتیمچه مشهدی (نیشابوری) کلیک کنید.

مرغ یخنی مشهدی

شام با مرغ و برنج چی بپزم؟ طرز تهیه مرغ یخنی مشهدی

«مرغ یخنی» یکی دیگر از غذاهای سنتی و محلی مشهدی است که با مرغ و پیاز داغ فراوان درست می‌شود. یخنی مرغ مشهدی علیرغم دستور پخت ساده‌ای که دارد یک غذای مجلسی مشهدی برای وعده شام مهمانی و دورهمی است.

برای تهیه مرغ یخنی مشهدی ابتدا لازم است مرغ را آماده کنید. مرغ را در اندازه مناسب خرد کنید. تکه‌های مرغ را بشویید. سپس آنها را آبکش کنید و اجازه دهید تا آب اضافه از آبکش خارج و مرغ‌ها خشک شوند. برای تهیه مرغ یخنی مشهدی لازم است که مرغ‌ها قبل از طبخ، مزه‌دار شوند.

تکه‌های مرغ را که از قبل آماده کرده‌اید را با ادویه‌های معطر شامل پودر پاپریکا، ادویه کاری، پودر هل، پودر میخک، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین مزه‌دار کنید. بعد از آنکه تکه‌های مرغ حسابی به ادویه‌ها آغشته شدند روی آن را سلفون بکشید و در یخچال قرار دهید تا به مدت یک ساعت استراحت کند.

سپس، پیاز شسته و خلالی را روی حرارت با مقداری روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. در ادامه نوبت به اضافه کردن سیر است. سیر را به صورت ریز خرد و یا رنده کنید. به پیازهای طلایی شده اضافه کنید و روی حرارت ملایم تفت دهید تا عطر سیر بلند شود. مقداری فلفل سیاه و زردچوبه نیز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها از بین برود.

برای مطالعه ادامه مراحل و جزییات پخت این غذای خوشمزه با مرغ و برنج برای شام روی لینک مقاله طرز تهیه مرغ یخنی مشهدی کلیک کنید.

کباب فلفلی مشهدی

شام سریع با گوشت چرخ کرده چی بپزم؟ طرز تهیه کباب فلفلی مشهدی

«کباب فلفلی» یکی از کباب‌های سنتی ایرانی است که اصالت آن به شهر مشهد برمی‌گردد. برای پخت این کباب لذیذ و فوری مشهدی نیازی به منقل و ذغال نیست. کباب فلفلی یک کباب سریع و ساده است که مانند کباب تابه‌ای روی گاز طبخ می‌شود و به همین خاطر برای یک شام سریع و فوری یک گزینه مناسب است.

برای طبخ این غذا، ابتدا باید بسته به مقدار گوشت چند عدد پیاز را پوست بگیرید و بشویید. پیازها را با به صورت درشت رنده کنید. در این مرحله از طرز تهیه کباب فلفلی آنچه اهمیت دارد این است که آب پیاز به خوبی گرفته شود. پیازهای رنده شده را در دستانتان فشرده کنید تا آب اضافه آن کاملا خارج شود و تفاله پیاز باقی بماند.

گوشت چرخ کرده را در یک کاسه مناسب بریزید. سپس به آن جعفری یا ریحان خرد شده، به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زعفران دم کرده اضافه کنید. این مواد را با گوشت چرخ کرده ترکیب کنید تا عطر و طعم مواد به خورد گوشت چرخ کرده برود. سپس تفاله پیاز را به ترکیب گوشت و ادویه و چاشنی‌ها اضافه کنید. مایه گوشت کباب فلفلی را به مدت ۱۰ دقیقه حسابی ورز دهید تا کاملا منسجم و چسبناک شود.

برای آشنایی کامل با مراحل پخت این کباب مشهدی روی لینک مقاله طرز تهیه کباب فلفلی مشهدی کلیک کنید.

انواع خورشت با آلو برای شام

شما می‌توانید انواع خورشت آلو را در وعده‌ شام با گوشت تکه‌ای یا مرغ و سبزیجات و چاشنی‌های مختلف درست کنید. برای مطالعه طرز تهیه انواع خورش با آلو روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

خورش آلو سیاه با مرغ

شام چی بپزم؟ طرز تهیه خورش آلو سیاه با مرغ

«خورش آلو سیاه با مرغ» یکی از انواع خورشت آلو و مناسب برای شام دورهمی و مهمانی یا شام ساده خانوادگی است که با دو مواد اولیه اصلی مرغ و آلوی سیاه تهیه می‌شود. این خورش با طعم ترش و شیرینی که دارد مورد پسند بسیاری از ذائقه‌ها قرار خواهد گرفت.

در مرحله اول از طرز تهیه خورش آلو سیاه با مرغ، مرغ را پاک کنید و تمیز بشویید. مرغ‌ها را در آبکش قرار دهید تا آب اضافه آن خارج شود. می‌توانید برای درست کردن این خورشت از تکه‌های سینه یا ران مرغ استفاده کنید.

آلو سیاه را نیز بشویید و سپس در یک ظرف آب ولرم قرار دهید تا کمی نرم شوند. زعفران را بسابید. زعفران سابیده شده را در یک ظرف با چند تکه یخ قرار دهید تا با آب شدن یخ، زعفران رنگ باز کند.

بعد از آنکه آب اضافه مرغ خارج شد و کمی خشک شد، در این مرحله از طرز تهیه خورش آلو سیاه با مرغ، مرغ‌ها را در یک قابلمه با مقداری مناسب آب قرار دهید و روی حرارت بگذارید.

یک پیاز را چهارقاچ کنید و به قابلمه حاوی مرغ اضافه کنید. نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین را نیز اضافه کنید. بعد از آنکه محتویات درون قابلمه به جوش آمد حرارت را کم کنید، در آن را ببندید و اجازه دهید مرغ کاملا پخته شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه خورش آلو سیاه با مرغ روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

خورش آلو شوشتری

خورشت برای شام چی درست کنم؟ | طرز تهیه خورش آلو سیاه شوشتری

«خورش آلو شوشتری»، یکی از خورش‌های مجلسی و محبوب برای مهمانی‌های شام و شام خودمانی است که در قدیم جزو غذاهای مجلسی عروسی در شوشتر بوده و از نظر ظاهر، شباهت‌هایی به خورش خلال کرمانشاهی دارد.

این خورشت لذیذ و مجلسی با استفاده از خلال بادام، گوشت و آلو طبخ می‌شود. این خورش طعم ملس و شیرین دارد و با برنج سفید یا زعفرانی، سرو می‌شود.

در طرز تهیه خورش آلو سیاه شوشتری، از شب قبل خلال‌های بادام را با مقداری گلاب در یک کاسه بریزید و اجازه دهید گلاب به خورد خلال‌ بادام برود. از ۲ ساعت قبل از شروع آشپزی، آلوها را بشویید و در آب بریزید تا خیس بخورند و نرم شوند.

سپس، گوشت خرد شده را بشویید و با پیاز نگینی و ادویه‌های مرسوم تفت دهید. در ادامه، مایه تمر هندی را از آبکش یا صافی رد کنید تا صاف شود. عصاره تمر هندی را به قابلمه گوشت اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته شود.

برای مشاهده ادامه مراحل و جزییات تهیه این خورش سنتی با آلو روی لینک طرز تهیه خورش آلو شوشتری کلیک کنید.

غذا با تخم مرغ برای شام

تخم مرغ یکی از مفیدترین خوراکی‌های موجود در طبعیت است که از آن در طبخ غذاهای مختلف استفاده می‌شود. غذاهای تخم مرغی معمولاً هم مزه بسیار لذیذی دارند و هم برای بدن بسیار مقوی و مفید هستند. انواع غذا با تخم مرغ برای شام هم مناسبند. برای مطالعه طرز تهیه انواع غذا با تخم مرغ روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

مافین بیکن گوشت و تخم مرغ

شام با تخم مرغ چی درست کنم؟ مافین بیکن گوشت و تخم مرغ

در لیست طرز تهیه انواع غذا با تخم مرغ غذاهایی وجود دارند که هم ظاهر بسیار مدرن و جذابی دارند و هم مزه آن‌ها به طرز شگفت انگیزی لذیذ است. «مافین بیکن گوشت و تخم مرغ» یکی از انواع غذا با تخم مرغ و پیاز است که اتفاقاً بسیار سریع نیز آماده می‌شود و برای شام خودمانی یک گزینه عالی است.

برای تهیه این غذا شما به مقداری گوجه گیلاسی، پیاز قرمز، سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج و جعفری، زرده تخم مرغ، بیکن گوساله، پنیر چدار رنده شده، شیر بادام و پودر سیر نیاز دارید.

برای درست کردن مافین بیکن گوشت و تخم‌مرغ ابتدا باید فر را روی درجه ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت تنظیم و روشن کنید تا گرم شود.

در یک کاسه بزرگ زرده تخم‌مرغ‌ها را از سفیده جدا کنید و با همزن دستی یا برقی هم بزنید. گوجه‌فرنگی گیلاسی، اسفناج یا جعفری و پیاز را بعد از شستن، ریز خرد کنید. تمام مواد خرد شده را به زرده‌های تخم‌مرغ اضافه کنید و خوب هم بزنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه مافین بیکن گوشت و تخم مرغ روی لینک مقاله طرز تهیه مافین بیکن و تخم مرغ کلیک کنید.

املت ایتالیایی

غذا با تخم مرغ برای شام چی بپزم؟ املت ایتالیایی

«املت ایتالیایی» مخصوص یا همان «فریتاتا» که مثل اغلب غذاهای ایتالیایی پنیر چدار و پارمزان و انواع سبزیجات از جمله اجزای جدا نشدنی آن است یکی از لذیذترین و محبوب‌ترین املت‌های دنیاست و برای یک شام ساده و نونی هم یک گزینه عالی است.

برای درست کردن املت ایتالیایی پنیری مخصوص ابتدا باید گوجه فرنگی‌های شسته شده را از وسط به دو نیم تقسیم کنید. سپس مقداری کره در تابه نچسب بریزید و کمی هم روغن مایع به آن اضافه کنید تا حین گرم شدن نسوزد. وقتی که کره و روغن داغ شدند ابتدا سیرهای رنده شده را کمی تفت دهید و سپس قارچ‌ها را داخل تابه بریزید.

وقتی که قارچ کمی تفت خورد و آب آن کشیده شد از ماهیتابه خارج کنید و گوجه فرنگی‌های نصف شده یا درسته را در تابه تفت دهید و سپس از تابه خارج کنید.

برای خواندن ادامه طرز تهیه املت ایتالیایی می‌توانید به مقاله طرز تهیه املت ایتالیایی مراجعه کنید.

انواع غذاهای شیرازی برای شام

غذای شیرازی چی درست کنم؟ در طول تاریخ غذاهای محلی و سنتی شیراز جزو خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی بوده‌اند. اگر برای درست کردن شام نمی‌دانید دیگر چه غذایی درست کنید سری به طرز تهیه غذاهای محلی شیرازی بزنید. روی لینک مقاله طرز تهیه غذاهای شیرازی کلیک کنید و طرز تهیه آن‌ها را بخوانید.

کتلت شیرازی

غذای نونی برای شام چی بپزم؟ طرز تهیه کتلت شیرازی

«کتلت شیرازی» که به آن کتلت بازاری هم می‌گویند یک غذای خوشمزه، ساده و اصیل شیرازی است که معمولا بدون گوشت درست می‌شود. کتلت شیرازی را می‌توانید به‌ عنوان یک شام ساده و سبک با نان ساندویچی یا نان معمولی سرو کنید.

در واقع وجه تمایز کتلت شیرازی با کتلت معمولی این است که به آن سبزیجات معطر اضافه می‌کنند و گوشت هم ندارد. در ضمن، این غذا را به‌طور معمول باید با سس خانگی مخصوصی نوش جان کنید که از ترکیب رب گوجه، آّلیمو، روغن زیتون، نمک، فلفل و دیگر ادویه‌های دلخواه درست می‌شود.

توجه داشته باشید، نگرفتن آب پیاز، کم بودن میزان آرد یا تخم مرغ، داغ نبودن روغن و برخی عوامل دیگر از مهم‌ترین دلایل وا رفتن کتلت شیرازی به حساب می‌آیند.

برای درست کردن کتلت شیرازی ابتدا سیب‌ زمینی‌ها را بشویید تا گل و لای آن‌ها پاک شود. سپس آنها را در یک قابلمه بریزید و به اندازه‌ای آب اضافه کنید که روی آنها را بپوشاند. حرارت را روی حالت زیاد تنظیم کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. بعد که آب جوشید، شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه، سیب زمینی‌ها آبپز شوند.

بعد از اینکه سیب زمینی‌ها آبپز شدند، آنها را در یک صافی بریزید و رویشان مقداری آب سرد بریزید تا از دما بیفتند. سپس پوست آنها را جدا کنید. سیب زمینی‌های پوست کنده را در یک کاسه بریزید و با گوشتکوب آنها را کاملا له کنید تا یکدست شوند.

برای مطالعه ادامه مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه کتلت شیرازی بازاری کلیک کنید.

مشته بادمجان

شام با بادمجان چی درست کنم؟ طرز تهیه مشته بادمجان شیرازی

«مشته بادمجان» یکی از غذاهای اصیل و محبوب استان فارس است که اتفاقا مراحل درست کردن آن هم بسیار ساده است و می‌توانید به عنوان یک غذای نونی یا برنجی برای منوی شام آن را تهیه کنید.

برای درست کردن این غذای شیرازی، ابتدا باید بادمجان‌ها را پوست بگیرید و کلاهک آن‌ها را جدا کرده و پس از خرد کردن به‌صورت ورقه‌ای یا حلقه‌ای، سرخ کنید. سپس، کوفته قلقلی‌ها یا همان مشته‌ها را  هم درست کنید، در تابه بریزید و اجازه دهید همه قسمت‌های کوفته‌ها، سرخ شود.

در نهایت، بادمجان‌ها و کوفته‌ها را همراه با سس مشته بادمجان و باقی مواد در تابه بریزید. این غذا را همراه با نان، برنج کته یا برنج چلو، سالاد شیرازی یا ترشی دلخواه و سبزی خوردن، میل کنید.

برای آگاهی از مراحل پخت و جزییات بیشتر تهیه این غذای سنتی شیرازی روی لینک طرز تهیه مشته بادمجان شیرازی کلیک کنید.

غذاهای هندی برای شام

غذاهای هندی معمولا دستور پخت ساده‌ای دارند و با استفاده از مجموعه بی‌نظیری از ادویه‌های خوش عطر و طعم آماده می‌شوند. اغلب غذاهای هندی ظرف مدت کوتاهی حاضر می‌شوند و می‌توانید آن‌ها در فهرست غذاهای ساده و سریع برای شام قرار دهید.

پوره بادمجان هندی

غذای هندی با بادمجان برای شام چی بپزم؟ طرز تهیه پوره بادمجان هندی

غذای هندی با بادمجان برای شام چی درست کنم؟ «پوره بادمجان هندی» یک غذای هندی گیاهی و فوری با بادمجان و گوجه است که می‌توان آن را در لیست شام و ناهار جا داد. شاید این غذای نونی را بتوانیم به عنوان نسخه هندی میرزا قاسمی ایرانی معرفی کنیم. در صورت تمایل، می‌توانید این غذای نونی را با برنج کته نیز نوش جان کنید.

برای تهیه پوره بادمجان هندی، ابتدا بادمجان‌های شسته شده را چندین بار با چنگال سوراخ کنید. در ادامه، بادمجان‌ها را روی شعله گاز یا منقل بگذارید و چند دقیقه صبر کنید تا پوست آن‌ها بسوزد و بادمجان‌ها مثل طرز تهیه میرزا قاسمی کاملا کبابی شوند.

پیاز را بشویید، پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید و کنار بگذارید. سپس، گوجه فرنگی‌های شسته شده را هم پوست بگیرید و کاملا ریز کنید. گشنیز تازه را پاک کنید و به خوبی بشویید. گشنیز شسته شده را در آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس، برگ‌های تر و تازه گشنیز را ساطوری کنید و کنار بگذارید. پیازچه‌ها را هم بشویید و پس از خشک شدن، ریز کنید تا بعدا برای تزیین روی غذا بریزید.

حالا، بادمجان‌های کبابی را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید یا زیر آب سرد بگیرید تا خنک شوند و پوست‌شان ور بیاید. سپس، بادمجان‌های دودی و خوشمزه را پوست بگیرید و با کمک گوشتکوب برقی یا حتی با چنگال، آن‌ها را له و پوره کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که پوره بادمجان کاملا یکدست شود.

مقداری روغن را در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید تا داغ شود. سپس، قطعات پیاز را به روغن داغ اضافه کنید تا کاملا سبک و طلایی شوند. در ادامه، گوجه فرنگی بدون پوست و خرد شده را نیز در تابه بریزید و به مدت چند دقیقه تفت دهید تا کاملا نرم شود.

برای مطالعه ادامه مراحل و جزییات پخت این غذای گیاهی و نیم ساعته هندی برای شام روی لینک مقاله طرز تهیه پوره بادمجان هندی کلیک کنید.

خوراک سوسیس هندی

غذا با سوسیس برای شام چی بپزم؟ طرز تهیه خوراک سوسیس هندی

«خوراک سوسیس هندی» یک غذای نانی و ساندویچی هندی است که مانند دیگر غذاهای هندی با ادویه‌های متنوعی تهیه می‌شود. این خوراک مخصوص هندی یک غذای سه سوته و فوری برای شام و مناسب کسانی است که زمان زیادی برای آشپزی ندارند.

برای تهیه خوراک سوسیس هندی، ابتدا پوسته پلاستیکی سوسیس را جدا کنید و آن را به شکل دایره و یا نیم دایره و به صورتی که نه خیلی ضخیم باشد و نه خیلی نازک برش بزنید. یک تابه با سایز مناسب انتخاب کنید و آن را با مقدار کافی از روغن سرخ کردنی روی حرارت ملایم قرار دهید. بعد از آنکه روغن داغ شد، برش‌های سوسیس را به تابه اضافه کنید و اجازه دهید از هر دو سمت سرخ شوند. سپس سوسیس‌ها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.

با توجه به مقدار سوسیس، چند عدد سیب زمینی سایز متوسط را خوب بشویید و پوست بگیرید. سیب زمینی را به صورت نگینی ریز خرد کنید و آنها را در همان روغنی که سوسیس را تفت دادید، تفت دهید. وقتی سیب زمینی‌ها به خوبی سرخ شدند آنها را نیز از تابه خارج کنید، در ظرف دیگری بریزید و  کنار بگذارید.

سپس، یک عدد پیاز درشت را پوست بگیرید، بشویید و با یک چاقوی تیز به صورت خلالی درشت خرد کنید. پیاز داغ در خوراک سوسیس هندی حتما باید به صورت درشت باشد و در غذا دیده شود. پیاز را تا جایی که سبک و طلایی شود تفت دهید.

برای مطالعه ادامه مراحل و جزییات پخت این خوراک خوشمزه و آسان هندی برای شام دو سوته روی لینک مقاله طرز تهیه خوراک سوسیس هندی کلیک کنید.

سوالات متداول درباره برای شام غذا چی درست کنم؟

لیست غذای خوشمزه برای شام شامل چه مواردی است؟

  • کتلت مرغ
  • میرزا قاسمی
  • ته چین مرغ
  • کباب تابه‌ای
  • بادمجان شکم پر
  • کوبیده مرغ
  • پلو تن ماهی
  • سوسیس هندی
  • مشته بادمجان
  • پوره بادمجان هندی

غذای حاضری برای شام چی بپزم؟

اگر می‌خواهید یک شام ساده و ارزان درست کنید می‌توانید کشک بادمجان، آش دوغ، کال جوش یا کله جوش، انواع کوکو با سیب زمینی، هویج، بادمجان یا سویا، کوکو سبزی، اشکنه، یتیمچه، میرزا قاسمی، سوسیس هندی، سوپ گوجه فرنگی، انواع بورانی، عدسی و هر کدام از غذاهای سبکی که در بالا به آن‌ها اشاره شده و مواد تهیه آن‌ها را در دسترس دارید، انتخاب و تهیه کنید.

شام ساده نونی و بدون گوشت چی بپزم؟

اگر نمی‌خواهید در وعده شام از برنج استفاده کنید انواع غذای نونی از جمله انواع کوکو، انواع خوراک بدون گوشت مثل خوراک بامیه، خوراک لوبیا گرم، انواع املت، انواع هوموس، انواع دیپ و … را درست کنید.

غذا برای شام مهمانی چی بپزم؟

اگر برای وعده شام مهمان دارید و نمی‌دانید چه غذایی مناسب است در این مقاله ما به انواع کباب، انواع جوجه کباب، انواع غذا با مرغ، انواع خورش، انواع رشته پلو، انواع خورش فسنجان و … اشاره کردیم. از این لیست برای درست کردن غذا برای شام مهمانی کمک بگیرید.

شام چی درست کنم با سیب زمینی که خوشمزه باشه؟

برای تهیه شام خوشمزه با سیب زمینی می‌توانید کوکو سویا و سیب زمینی، سالاد الویه، کوکو سیب زمینی، پیراشکی سیب زمینی و یتیمچه بادمجان و سیب زمینی را امتحان کنید.

 

محصولات مرتبط